Sabtu, 29 Januari 2011

JANGAN CAKAP YANG BUKAN BIDANG KITA....LIHAT DIRI DAN MUHASABAH DIRI...JANGAN SEBAB CAKAP NANTI DIPERSALAHKAN DIAKHIRAT NANTI...BIAR RAKYAT MENILAINYA

Perlakuan Nik Aziz Hanya Dilakukan Ketika Zaman Jahiliah

SHAH ALAM: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim menegaskan pelakuan seperti Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyifatkan mereka yang tidak mengundi PAS sebagai orang jahiliah hanya dilakukan ketika zaman jahiliah.

Beliau berkata Mursyidul Am PAS itu tiada hak untuk menentukan siapa yang masuk syurga atau neraka, jauh sekali melabelkan mengundi yang memilih parti lain selain PAS sebagai orang jahiliah.

"Ini adalah kata-kata yang tidak wajar dikeluarkan oleh seorang Mursyidul Am dan saya percaya ramai di dalam PAS tidak setuju dengan pandangan beliau.

"Menteri Besar itu akhir-akhir ini sudah jadi pengeluar fatwa sendiri," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Karangkraf 2011 di sini, Sabtu.

Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan dikatakan mengeluarkan perkataan jahiliah itu pada sidang media di Kampung Redong di Labis dua hari lepas, semasa berkempen dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang.

Sehubungan itu, Rais berkata sudah sampai masanya orang Melayu dan Islam khususnya menilai Mursyidul Am PAS itu dengan sebaiknya dan tidak lagi diperlekehkan oleh beliau.

"Sekarang, setiap yang bernama Melayu dan Islam harus kerjakan sesuatu yang lebih dalam iaitu memahami agama kita dan tolong cari dalam al-Quran atau Hadis bahawa seseorang yang tidak memilih partinya (PAS) dia langsung menjadi seorang yang jahil atau tidak".

Rais berharap pengundi di Tenang tidak terperdaya dan membiarkan diri mereka diperkotak-katikkan dengan kenyataan Nik Abdul Aziz itu. - BERNAMA


Sijil Cuti Sakit Suami:Sila Rujuk Doktor, Kata Cikgu Mala

LABIS: Calon PAS, Normala Sudirman mendakwa suaminya, Maarof Abdul Mutalib diberikan cuti sakit sehingga tempoh dua minggu berturut-turut disebabkan oleh masalah kemurungan akibat arahan pertukaran dalam tempoh 24 jam ke sebuah sekolah di Johor Bharu sebelum ini.

Beliau berkata, bagaimanapun jika media berminat menyiasat lebih lanjut mengenai kesahihan sijil cuti sakit kepada suaminya itu, dinasihatkan bertemu terus dengan doktor yang berkenaan.

“Lebih baik media berjumpa dengan doktor yang mengeluarkan cuti sakit tersebut kerana sebagai doktor beliau lebih profesional dan tahu kenapa dan mengapa surat itu dikeluarkan kepada pesakitnya.

“Media kalau nak tahu lebih baik tanya pada doktor itu lebih baik dan ada ketelusan,” katanya kepada pemberita di Dataran Wayang Pacak di sini pada Jumaat.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai tindakan suaminya mendapat cuti sakit selama 21 hari daripada dua pusat kesihatan di Segamat namun pada masa yang sama Maarof sering didapati menemani isterinya sepanjang musim kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang.

Dalam pendedahan yang dibuat oleh sebuah blog http://marahku.blogspot.com/ mendakwa suami calon PAS itu telah mengambil cuti sakit selama dua hari pada 6 dan 7 Januari dari Pusat Perubatan Keluarga di Jalan Segamat-Labis, Johor.

Ia diikuti dengan cuti sakits selama dua minggu bermula 10 hingga 23 Januari yang dikeluarkan oleh Klinik Kesihatan Bandar Putra, Segamat dan tambahan cuti lima hari lagi yang diperoleh daripada pusat kesihatan yang sama.

Dalam salinan surat sakit tersebut, dimaklumkan Maarof yang juga guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Tenang Stesen diberikan cuti sakit selama 2 minggu berturut-turut kerana beliau menghadapi masalah kemurungan yang serius.

Mengulas lanjut mengenai isu berkenaan, Normala yang lebih mesra dengan panggilan Cikgu Mala berkata, suaminya berdepan dengan tekanan yang hebat ketika mendapat tahu mengenai pertukaran yang diputuskan oleh Jabatan Pelajaran Johor sebelum tindakan tersebut ditarik balik dalam tempoh 24 jam selepas itu.

“Ya, hal penukaran itu memberikan kesan di hati suami saya kerana pada hari yang sama juga anak saya dimasukkan ke wad,” katanya.

Ketika ditanya bagaimana dengan keadaan suaminya ketika ini, Cikgu Mala berkata, emosi suaminya sangat stabil dan beliau juga menegaskan dirinya tidak langsung tertekan dengan isu sijil cuti sakit suaminya yang dijadikan bahan kempen dalam pilihan raya kali ini.

“Saya yakin dengan integriti pihak yang mengeluarkan sijil cuti sakit ini. Apa pun tohmahan atau fitnah yang tidak benar akan berbalik kepada orang yang menyebarkan fitnah itu. Insya-Allah, Allah akan memelihara saya daripada sebarang fitnah dan hasad dengki,” katanya.

Jelasnya isu serangan peribadi sudah tidak relevan untuk memancing undi pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang.

“Isu ini telah disensasikan dengan kaitan peristiwa yang tidak berasas. Isu sakit ini perlu tanya kepada doktor,” katanya.



COPY PASTE DARI BLOG


Saturday, January 8, 2011

TERKINI: Migrant Care Sahkan Laporan Robengah Diperkosa..Siapa yang Menipu?



Oleh: Pria Malaya

1. Hari ini terdapat dua laporan yang bercanggah antara satu sama lain mengenai isu 'menteri rogol amah'..di satu pihak, pengerusi Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI), Jumhur Hidayat menafikan isu ini, bahkan menurutnya, Robengah telah menafikannya dan isu ini sebenarnya langsung tak wujud..boleh baca di dlm laporan "DetikNews" di SINI..

2. Di satu pihak yang lain, Migrant Care dalam satu kenyataan medianya hari ini, mempertahankan laporannya yang terdahulu berkaitan dokumen Robengah diperkosa, malah menurut Direktur Eksekutif Migrant Care, Anis Hidayah Jumat, mereka tidak sesekali gentar dengan ugutan pemerintah Malaysia..boleh baca dalam laporan "Tempo Interaktif" di SINI..



3. Menurut kementerian Luar Negeri Indonesia pula, kerajaan Indonesia tidak boleh mengambil tindakan lanjut kerana mangsa dikatakan tidak membuat laporan rasmi sama ada kepada polis atau lain2 badan bebas..namun ini bukan bermakna isu ini akan ditutup terus..katanya jika ada maklumat terkini atau tuntutan dari tenaga kerja Indonesia, maka kerajaan Indonesia akan bertindak..baca seterusnya dalam laporan "Tempo Interaktif" di SINI..

3. Mohd Sayuti Omar (MSO) ketika mengulas isu ini pula mendakwa:

"Penafian amah itu tidak akan menamatkan isu menteri berkenaan. Dalam kepala orang kampung, budak sekolah, guru Tadika, tukang gunting, pemandu teksi, penjaga lif, budak pejabat semua bertanya... betulkah? Benarkah? Takkan le? Semua pertanyaan berbentuk tanda seruan itu sudah cukup untuk menteri berkenaan berundur perlahan-lahan.

Tidak susah untuk beliau berundur kerana tuduhan itu (kalau ia benar). Menteri itu seorang ahli bahasa, dia boleh putar dan menghalalkan tindakan itu. Dia boleh tenggelamkan dalam bahasa berbunga-bunganya."
Boleh rujuk artikel penuh beliau di SINI..

4. Membaca penulisan MSO diatas membuatkan penulis teringat kisah seorang bekas Menteri Umno/BN yang dituduh meraba punggung seorang pelayan hotel sekitar tahun 2008 disebuah hotel di ibu negara..rentetan perlakuan tersebut, wanita berkenaan yang ditemani teman lelakinya membuat laporan polis empat hari selepas kejadian..

5. Namun kalian tahu apa keputusan dari kes ini??..ya, wanita tadi tiba2 menarik semula laporan polis terhadap menteri Umno itu, dan kes ini 'ditutup' begitu sahaja...boleh lihat versi video di SINI dan di SINI...so, apa kaitannya kes 'menteri raba punggung' ini dgn kes 'menteri rogol amah' di sini??...korang fikirlah sendiri..

6. Untuk yg terakhirnya, seruan penulis pd blogger Umno, daripada kamu meroyan dan melalut jauh, ada baiknya kalian menasihati baik2 supaya Rais Yatim menyaman Migrant Care andai laporannya tidak benar..ingat, isu ini bakal meledak dlm situasi yg tidak dijangka2, bahkan kesannya bukan shj tercalit pd parti Umno, malah pada negara Malaysia..

Akhir kalam..berani kerana benar..fikir2kan..wallahua'lam..

p/s: Pada blogger Umno terbabit, penulis masih menunggu jawapan kalian dalam isu ini di SINI..mohon disampaikan pada blogger2 yg berkenaan...


Migran CARE akui laporan kes rogol amah

NGO buruh Indonesia, Migrant CARE dalam satu sidang media di Jakarta hari ini mengakui telah membuat siasatan berhubung dakwaan seorang menteri Malaysia yang telah merogol pembantu rumahnya seorang wanita warga Indonesia.

Dalam kenyataan bersama yang dibuat oleh Pengarah Eksekutif, Anis Hidayah dan Penganalisis Polisi, Wahyu Susilo, mereka juga mengesahkan dokumen rahsia bertajuk 'Laporan Investigasi Robengah (BMI)' yang didedahkan beberapa blog politik adalah laporan hasil siasatan mereka.

"Migrant CARE pada pertengahan bulan Juli 2007 silam, memang telah melakukan investigasi mengenai kasus dugaan perkosaan yang dialami oleh RB dengan pelaku majikannya selama menjadi PRT migran di Malaysia. Dan majikannya adalah seorang menteri.

"Namun pihak korban tidak mau kasus tersebut diungkap ke publik dan tidak menuntut secara hukum. Dan Migrant CARE kemudian menyerahkan hasil investigasi tersebut kepada pihak pemerintah yakni, Mabes Polri dan KBRI Kuala Lampur," kata mereka seperti kenyataan media yang diterima Harakahdaily.

Menurut mereka lagi, sehingga ianya didedahkan oleh Wikileaks pada akhir Desember 2010, Migran Care tidak pernah menghebahkan kes tersebut kepada mana-mana pihak ekoran permintaan magsa, Rubingah.

Bagaimanapun kata mereka, dengan terungkapnya kes tersebut mereka berharap agar pemerintah Indonesia mampu berbuat sesuatu untuk keadilan mangsa.

"Kasus ini juga memberikan pelajaran kepada pemerintah Indonesia dan Malaysia untuk segera menuntaskan revisi MoU antara Indonesia-Malaysia tentang perlindungan PRT migran.

"Diharapkan revisi MoU tersebut akan menjadi inastrumen hukum yang melindungi sekaligus meminimalisir kerentanan-kerentanan PRT migran Indonesia terhadap berbagai bentuk pelanggaran HAM, seperti kekerasan fisik, kekerasan seksual dan perkosaan," kata kenyataan media mereka.

Versi akhbar Indonesia..
[tempointeraktif.com]


Migrant Care Tidak Takut Digugat Pemerintah Malaysia

TEMPO Interaktif, Jakarta - Pada 26 Desember 2010 lalu, Wikileaks membuka sejumlah dokumen rahasia ke publik. Satu dokumen di antaranya mengenai kasus pemerkosaan pekerja wanita asal Indonesia, berinisial RB, di Malaysia pada 2007 silam. Menurut dokumen itu, RB diperkosa oleh majikannya yang juga seorang menteri di Malaysia.

Satu sumber yang disebut-sebut Wikileaks adalah Migrant Care. Meski perhimpunan buruh itu membantah telah membocorkan dokumen ke Wikileaks, namun mereka menyatakan tidak takut bila pemerintah Malaysia melayangkan gugatan.

"Kalau ada gugatan kami tidak punya kepentingan tidak berani. Tidak ada masalah apa pun," kata Direktur Eksekutif Migrant Care Anis Hidayah, Jumat (7/1).

Alasan Anis tidak merasa takut karena proses investigasi dilakukan berdasar laporan keluarga korban, penyelidikan dilakukan ke korban secara mendalam, dan Migrant Care tidak pernah membocorkan hasil investigasi itu. "Lagi pula yang kami ungkap dugaan kasus pidana yang kerap dialami TKI di Malaysia."

Dia juga mengaku bila Migrant Care tidak memiliki kepentingan dengan pemerintah Malaysia atau majikan RB yang merupakan menteri itu. "Yang kami lakukan adalah pekerjaan sebagai pemerhati buruh," ujarnya.

Baca juga terjemahan laporan Free Malaysia Today tentang isu ini dibawah..

Jakarta Sudah Tahu Kes Robengah Sejak 2007 Lagi!!

PETALING JAYA: Kerajaan Indonesia sudah mengetahui kes Menteri Penerangan, Kominukasi dan Kebudayaan Malaysia, Rais Yatim yang didakwa merogol seorang pembantu rumah Indonesia, Robengah sejak tahun 2007.

Bagaimanapun, ia tidak menjadi satu isu besar apabila Robengah sendiri tidak mahu menekan tuduhan undang-undang terhadap Rais atas alasan takut dan malu.

Pengarah Migrant Care Malaysia, Alex Ong memberitahu FMT (Free Malaysia Today) bahawa jabatan Migrant Care Indonesia yang telah merangka draf laporan berdasarkan temuramah dengan Robengah dan penyiasatan selanjutnya.

Laporan asal dari Free Malaysia Today di bawah.

PETALING JAYA: The Indonesian government has known about Information, Communications and Culture Minister Rais Yatim’s alleged rape of an Indonesian maid, Robengah, since 2007.

However, it did not make an issue out of it as Robengah did not want to press charges against Rais out of fear and shame.

Migrant Care Malaysian country director Alex Ong told FMT that its Indonesian department had drafted a report based on an interview with Robengah and subsequent investigations.

Ong said that Migrant Care in Indonesia had sent officers to interview Robengah in 2007, after she was sent back from Malaysia.

“We confirm that the document is original and from us. After Migrant Care did the report, we came out with a statement and sent it to the Indonesian embassy in KL, and to Mabes Polri (Indonesian police headquarters),” Ong said.
The report was also allegedly released through Internet whistleblower WikiLeaks, and was recently highlighted by Ahiruddin Attan (better known as the blogger Rocky Bru).

Migrant Care, however, maintained that it did not release the report.
“The leak was not from us. If we wanted to do it, we would have done it in 2007. Not in 2010. Migrant Care did not reveal this case in accordance with the victim’s request,” Ong said.

“With the unfolding of the case, Migrant Care hopes that the Indonesian government will resolve this case in the interest of justice,” he said.
Migrant Care also told FMT that a press conference over Robengah’s report was held this afternoon in central Jakarta. Hence, the issue has been widely discussed in the Indonesian media.

According to online news portal Detik, the Indonesian Ministry of Foreign Affairs had known about Robengah’s case since 2007.

“I have read reports on this issue. But based on our information in 2007, when we raised the matter, the victim chose not to follow it up with the police,” Foreign Minister Marty Natalegawa was quoted as saying in Detik’s website.

Indonesian newspaper KOMPAS quoted Migrant Care Policy analyst Wahyu Susilo as saying that the government could not do anything over Robengah’s report.

“They were unable to do anything at the time because our report could only protect the victim, and at the same time, there was no Witness Protection Agency,” he said.

Isu Rais Yatim : Jawapan AMK kepada PM Najib Razak

Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) menyelar kenyataan terbaru Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Tun Razak yang mempertikaikan dakwaan ke atas Menteri Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim.

Antara lain Najib mempertikaikan kenapa dakwaan yang berlaku pada tahun 2007 dibangkitkan pada tahun 2011. Suka diingatkan, isunya bukanlah masa, sebaliknya isu yang timbul ialah salahlaku jenayah seksual yang didakwa telah berlaku dan tentunya secara tidak langsung boleh menyebabkan kekeruhan hubungan diplomatik antara Malaysia dan Indonesia.

Isu ini pernah dikemukakan oleh MigrantCare, NGO yang bertanggungjawab mengenai isu kebajikan pekerja Indonesia di Malaysia pada tahun 2007, tetapi tidak ada sebarang tindakan oleh kerajaan pada ketika itu.

Tindakan Najib mengatakan bahawa ‘Rais tidak boleh dihakimi sehinggalah siasatan dijalankan’ juga adalah satu kenyataan yang sangat tidak bertanggungjawab !

Terbukti wujud dua set undang-undang yang berbeza untuk ahli Umno dan musuh Umno. Di saat Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang media, dinafikan hak bersuara, dikecam peribadinya di sebalik perbicaraan mahkamah yang lompong dan belum dibuktikan bersalah, tindakan Najib ini jelas bersifat dangkal.

Sekiranya benar sebagaimana kata Najib bahawa dakwaan ke atas Rais ini perlu disiasat, maka wujud kewajaran mendesak agar Rais digantung tugas atau direhatkan sementara daripada menjalankan tugas selaku ahli kabinet untuk mengelakkan sebarang ‘conflict of interest’.

Malaysia tidak harus lupa dengan insiden penarikan diri Rais selaku calon Setiausaha Agung Komanwel pada tahun 2007 dahulu,kira-kira 5 bulan selepas dakwaan merogol amah beliau tercetus. Apakah ada rahsia di sebaliknya? AMK mendesak agar Najib selaku Timbalan Perdana Menteri ketika itu menjawab persoalan ini pada kadar segera.

Friday, January 7, 2011

[Kemaskini] Semakin PANAS: Akhbar Indonesia mula hangatkan isu 'menteri rogol Robengah'!!!



Oleh: Pria Malaya

Temubual blogger Umno & rakan Robengah membuktikan nama robengah betul2 wujud!! (penulis akan 'jawab' isu temubual selepas ini)..siasatan harus diteruskan rentetan dari 3 laporan polis!...Rais Yatim sila SAMAN Wikileaks, Migrant Care, Robengah dan Rocky bru (blogger pro-kerajaan) dgn kadar segera jika anda rasa dipihak yg benar!..

Indonesia mula menghangatkan isu ini dan akan berusaha menjejak mangsa..rakyat indonesia ancam adakan demontrasi jika tiada siasatan dalam tempoh 2 minggu!!....hubungan malaysia-indonedia harus dijaga..Rais, sila bertindak! tidak cukup dengan penafian semata2..saman segera pihak yg memulakan tuduhan ini!!..


BERITA 1
[nasional.vivanews.com]

Diduga Diperkosa Menteri, BNP2TKI Temui TKW

VIVAnews - Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI) siap menangani kasus dugaan perkosaan Tenaga Kerja Indonesia (TKI) berinisial Rb (46) oleh seorang menteri Malaysia pada 2007.

Kepala BNP2TKI Jumhur Hidayat telah menugaskan Kepala Balai Pelayanan Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BP3TKI), unit pelayanan teknis di bawah BNP2TKI, Jawa Tengah, AB Rochman, menemui keluarga Rb di rumahnya, Banjarnegara, Jawa Tengah.

"Kami akan tangani kasus ini. Jika benar, kami mengedepankan pemulihan hak-hak korban," kata Jumhur seperti tertuang dalam keterangan tertulis BNP2TKI yang diterima VIVAnews.com.

Jumhur melanjutkan, BNP2TKI akan berkoordinasi dengan KBRI Kuala Lumpur dan pihak-pihak terkait, untuk menyelesaikan kasus yang membelit Rb.


(Baca perkembangan TERBARU kes amah mengaku dirogol menteri di SINI...pada Rais Yatim, sila saman segera Wikileaks, Migrant Care dan Robengah!..bersihkan nama anda sekarang jika anda dipihak yg benar!!)

"Pemerintah wajib memberikan perlindungan terhadap TKI maupun WNI di manapun dia berada. Karena itu, jika korban merasa dirugikan, BNP2TKI siap memfasilitasi menyelesaikan kasus ini sesuai hukum yang berlaku," ujarnya.

Menteri yang disebut-sebut melakukan dugaan perkosaan itu adalah Menteri Penerangan, Komunikasi, dan Kebudayaan Malaysia, Rais Yatim. Politisi senior itu pernah menjabat beberapa posisi menteri di kabinet Malaysia.
Namun,Rais Yatim membantah keras bahwa dia terlibat kasus perkosaan TKW.

"Saya menafikan sembarang tuduhan tersebut, sama ada yang berkaitan tuduhan memperkosa mana-mana individu empat tahun dahulu atau lain-lain dakwaan yang dicetuskan penulis liar blog di Internet atau mana-mana entiti politik," kata Rais, seperti dikutip kantor berita Bernama, dan juga dimuat di laman harian Utusan Malaysia, Rabu 5 Januari 2011. (art)

BERITA 2
[mediaindonesia.com]

Korban Perkosaan Menteri Minta Kasusnya tidak Diproses Hukum

JAKARTA--MICOM : Perihal perkosaan yang menimpa TKW di Malaysia yang baru-baru ini diungkap Wikileaks, Migrant Care mengatakan kasus ini tidak dibawa ke ranah hukum, karena LSM pembela buruh migran ini menghargai permintaan korban.



Menurut Direktur Eksekutif Migrant Care Anis Hidayah kasus tersebut terjadi pada Juli 2007. Pihaknya telah melakukan investigasi mengenai kasus perkosaan terhadap RB dengan pelaku adalah salah seorang Menteri di negeri Jiran itu. "Kami (Migrant Care) memang tidak mengangkat kasus itu sesuai permintaan korban, dan kami menghormatinya. Karena kasus perkosaan tergolong delik aduan. Kasus tidak akan diproses hukum jika korban tidak bersedia," ungkapnya saat konfrensi pers di Warung Daun Cikini Jakarta Pusat, Jumat (7/1).

Migrant Care pada saat itu telah menyerahkan hasil investigasi kepada Pemerintah Malaysia, KBRI Kualalumpur, dan juga Mabes Polri. Hingga kasus ini diungkap Wikileaks akhir Desember lalu, Migrant Care menyatakan kebenaran hal tersebut. Namun atas dasar kepercayaan dan profesionalitas, LSM tersebut menolak memberitahu identitas korban.

"Itu adalah bentuk konsekuensi kami untuk menjaga identitas korban, agar tidak muncul intervensi dari pihak manapun," tegas Anis yang didampingi Analis Kebijakan Migrant Care, Wahyu Susilo.

Dengan terungkapnya kasus ini, Migrant Care berharap pemerintah Indonesia menuntaskan permasalahan mengenai TKI di Malaysia yang semakin lama semakin besar seperti bola salju. Migrant Care juga mendesak pemerintah mempercepat pembahasan MoU Indonesia-Malaysia tentang perlindungan kepada pembatu rumah tangga migran.

Migrant Care juga mendesak pemerintah untuk tetap tidak mengirim TKI ke Malaysia selama MoU belum dituntaskan. Karena hal tersebut sebagai bentuk perlindungan negara kepada rakyatnya. (OL-11)

BERITA 3
[Jakartapress]

Menteri Malaysia Diduga Perkosa TKI

Jakarta - Seorang menteri Malaysia gusar dengan tuduhan dia pernah memperkosa seorang pembantunya asal Indonesia empat tahun lalu. Isu itu dimuat di sejumlah blog, dan media alternatif di negeri jiran. Berita itu pun mulai dipersoalkan oleh kelompok oposisi.



Menteri yang dimaksud adalah Rais Yatim. Politisi berusia 68 tahun itu lama malang melintang di pemerintahan Malaysia. Sejumlah posisi menteri telah dilakoni Rais sejak 1980-an. Pada April 2009, anggota Partai UMNO ini menjabat Menteri Informasi Komunikasi dan Kebudayaan, setelah sebelumnya dipercaya menjadi Menteri Luar Negeri.

Dalam keterangan kepada media Malaysia, Rais rupanya gusar dengan klaim sejumlah blog dan media alternatif bahwa dia memerkosa pembantunya pada 2007. "Saya bantah tuduhan-tuduhan itu, baik itu perkosaan atas siapapun empat tahun lalu, maupun tuduhan lain yang diangkat para blogger di internet atau oleh entitas politik manapun," ujar Rais seperti dikutip kantor berita Bernama, dan juga dimuat di laman harian Utusan Malaysia, Rabu (5/1 20111).

Menurut Rais, isu itu dilontarkan "penulis liar blog di Internet". Dia menggangap itu fitnah dan pendustaan dahsyat. "Semua materi tertulis, laporan, kutipan, dan spekulasi - termasuk ilustrasi dan foto - yang dimuat di blog atau laman apapun di internet menyangkut tuduhan adanya penyimpangan atau perkosaan adalah tindakan yang jahat dan fitnah yang dibuat-buat tanpa dasar hukum valid," lanjut Rais.

Karena itu, Rais meminta pihak berwenang menyelidiki masalah itu. "Saya menyatakan laporan apapun dibuat oleh pihak mana pun terkait masalah ini harus diinvestigasi oleh hukum di negara ini," ujar Rais.

Politisi keturunan Sumatra ini bahkan menyatakan, dia dan keluarganya siap bekerja sama bila ada penyelidikan resmi, begitu pula akan menerima apapun hasilnya.

Nama Rais Yatim disebut-sebut di sejumlah blog, dan laman berita sebagai orang yang bertanggungjawab atas perkosaan seorang pembantunya asal Indonesia. Media yang melansir berita itu antara lain Asian Sentinel, dan Free Malaysia Today.

Pemberitaan adanya dugaan perkosaan dari menteri senior Malaysia itu juga dilansir satu situs berita Malaysia, Harakah Daily, yang memberitakan bocoran data dari WikiLeaks. WikiLeaks dikabarkan mengacu pada blog Ahirudin Attan alias Rocky Bru, blogger Malaysia yang juga mantan Pemimpin Redaksi The Malaysia Mail, sebuah koran gratis di Malaysia.

Dalam blog Rocky Bru, muncul tautan (link) suatu dokumen mengenai dugaan perkosaan atas seorang pembantu Indonesia, berinisial Rb. Dokumen itu mencantumkan laporan investigasi lembaga pembela hak-hak pekerja asal Indonesia, Migrant Care, pada Juli 2007.

Laporan tersebut, berdasarkan pengamatan VIVAnews, memaparkan keterangan perempuan bernama Rb, yang mengaku pernah diperkosa oleh majikannya, yang merupakan Menteri Malaysia. Dalam dokumen lembaga advokasi buruh migran itu, nama sang menteri dan jabatan spesifiknya, telah disensor dengan coretan spidol hilam.

Menurut laporan itu, Rb telah memiliki dua anak dan tinggal bersama suami dan keluarganya di suatu dusun di Banjarnegara, Jawa Tengah. Dia mengaku pernah delapan tahun bekerja sebagai pembantu di rumah majikannya yang bergelar Datuk Seri itu.

Setelah dibujuk bercerita, barulah Rb mengungkapkan dia pernah diperkosa oleh majikannya. "Tetapi dia meminta dengan sangat supaya perkosaan ini tidak disebarluaskan karena dia takut dan malu akan tetangga-tetangganya dan lingkungan di kampungnya ," demikian tulis laporan itu. Suami korban pun meminta utusan dari Migrant Care agar "kejadian perkosaan istrinya dengan Datuk Seri **** [coretan sensor] tidak di-blow up [diangkat ke publik]."

BERITA 4
[nasional.vivanews.com]

Menakertrans Tunggu Fakta Menteri Perkosa TKW

VIVAnews - Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan TKI (BNP2TKI) sudah ditugaskan mengusut adanya informasi dugaan pemerkosaan seorang menteri di Malaysia kepada Tenaga Kerja Wanita (TKW) asal Banjarnegara, Jawa Tengah. Muhaimin masih menunggu kebenaran informasi itu.

"Faktanya saja kami tunggu," kata Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Muhaimin Iskandar di Kantor Presiden, Jakarta Pusat, Kamis 6 Januari 2010.

Muhaimin belum mendapat informasi yang valid atas kebenaran informasi yang dibeberkan WikiLeaks itu. Bila informasi fakta itu sudah terkumpul, Kementerian akan langsung menindaklanjuti laporan kejadian yang disebut berlangsung pada 2007 itu.

"Ada faktanya, baru kami follow up," ujar menteri yang juga Ketua Umum Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) ini.

Semalam, Muhaimin juga menegaskan akan tetap mengusut kasus dugaan yang kini tengah diramaikan media Malaysia itu. Untuk selanjutnya, Muhaimin menunggu perkembangan dari BNP2TKI.

Begitu ada hasil positif, Muhaimin bersama kementerian terkait akan menempuh langkah terbaik. "Saya menunggu BNP2TKI dulu, Karena sekarang semua urusan TKI ditangani BNP2TKI semua," kata Muhaimin kepada VIVAnews.com kemarin.

Menteri yang disebut-sebut melakukan dugaan perkosaan itu adalah Menteri Penerangan, Komunikasi, dan Kebudayaan Malaysia, Rais Yatim. Politisi senior itu pernah menjabat beberapa posisi menteri di kabinet Malasyia. Rais Yatim membantah keras bahwa dia terlibat kasus perkosaan TKW.

"Saya menafikan sembarang tuduhan tersebut, sama ada yang berkaitan tuduhan memperkosa mana-mana individu empat tahun dahulu atau lain-lain dakwaan yang dicetuskan penulis liar blog di Internet atau mana-mana entiti politik," kata Rais, seperti dikutip kantor berita Bernama, dan juga dimuat di laman harian Utusan Malaysia, Rabu 5 Januari 2011. (sj) VIVAnews

BERITA 5
[dunia.vivanews.com]

Isu Menteri Perkosa TKI, LSM Ancam Demo
LSM memberikan waktu kepada polisi untuk segera menangani kasus ini.


VIVAnews - Berita laporan perkosaan seorang TKW yang diduga dilakukan mantan Menteri Hukum Malaysia, Rais Yatim, membuat sebuah Lembaga Swadaya Masyarakat (NGO) Malaysia berang. NGO ini memberikan batas waktu 14 hari kepada polisi untuk membuktikan apakah Rais bersalah atau tidak.

Seperti dilansir dari laman Free Malaysia Today, Rabu, 5 Januari 2011, NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menyatakan akan menggelar demonstrasi massa jika kasus ini tidak ditangani Kepolisian Diraja Malaysia.

Pagi ini, SAMM yang diketuai oleh Badrul Hisham Shaharin, telah melayangkan laporan kepada kepolisian Malaysia mengenai laporan Migrant Care yang mulai beredar di media Malaysia. Badrul mengatakan bahwa SAMM memberikan waktu kepada polisi untuk segera menangani kasus ini.

"Jika polisi tidak melakukan apapun dalam waktu 14 hari, maka kami akan maju ke tahap berikutnya. Polisi harus membersihkan nama Rais atau menghukumnya jika dia terbukti bersalah," ujar Badrul.

Kasus dugaan perkosaan terhadap seorang TKW berinisial Rb yang berasal dari Banjarnegara, Jawa Tengah, oleh majikannya, Rais Yatim, mengemuka setelah laporan penyelidikan oleh Migrant Care diungkap oleh seorang blogger Malaysia bernama Rocky Bru. Pada laporan dikatakan bahwa peristiwa terjadi pada tahun 2007.

Pada laporan yang terungkap di blog itu, nama menteri ditutupi dengan coretan spidol. Namun, beberapa media Malaysia dan blog menyebutkan nama Rais Yatim dalam artikelnya. Dikonfirmasi, Rais membantah keras semua tuduhan itu dengan mengatakannya sebagai tuduhan liar.

Sebelumnya, Rais menolak untuk menanggapi dan bersikap diam. Badrul meminta Rais untuk berkomentar mengenai masalah ini. "Sebagai menteri kebudayaan, tentunya dia tahu kalau pada budaya Malaysia, diam itu pertanda bersalah," ujar Badrul.

Badrul juga mengatakan kepada polisi untuk bertindak cepat mengingat kasus ini terlalu sensitif dan dapat merusak hubungan antara Indonesia dan Malaysia.

"Kami tidak ingin ada konflik dengan Indonesia. Jika polisi tetap diam atas tuduhan ini, maka akan memberikan pesan yang salah kepada publik dan negara lain bahwa polisi melindungi menterinya," ujar badrul.

"Polisi juga harus melakukan penyelidikan yang menyeluruh serta menanyai pihak-pihak yang terkait, termasuk menteri itu sendiri, dan hasilnya harus diumumkan ke publik untuk meredakan ketegangan," lanjut Badrul lagi.

Badrul juga mengatakan telah mengirimkan surat kepada Migrant Care di Jakarta yang berisikan penawaran bantuan SAMM dalam menangani masalah ini. Namun, ketika dikonfirmasi oleh VIVAnews.com, pihak Migrant Care mengatakan belum menerima surat tersebut.

"Kami belum terima," ujar analis kebijakan publik Migrant Care, Wahyu Susilo. "Sekali lagi, kami belum bisa komentar mengenai masalah ini," ujar Susilo ketika disinggung lagi perihal laporan itu. (hs) • VIVAnews


Lagi berita akhbar luar negara isu 'menteri rogol amah':
- Migrant Care: Hargai Perasaan Korban [dunia.vivanews.com]
- Menteri Malaysia Ditantang Gugat Migrant Care [dunia.vivanews.com]
- Menakertrans Usut Isu Menteri Perkosa TKW [dunia.vivanews.com]
- Isu Perkosaan Menteri Malaysia Tidak Diadukan [dunia.vivanews.com]
- Isu Perkosaan TKW, Kata Siapa RI Lembek? [dunia.vivanews.com]
- Isu Perkosaan Menteri Malaysia Tidak Diadukan
- Perkosaan TKW Wewenang Kepolisian Malaysia [dunia.vivanews.com]
- Jumhur Bantah TKI Diperkosa Menteri Malaysia [jakartapress.com]

p/s: Akan dikemaskini setiap masa...mengenai video rakaman antara blogger Umno-Rais Yatim, penulis akan 'jawab' dalam entry yg akan datang!..




Tuesday, December 28, 2010

PANAS BERAPI: Perkembangan kes ROGOL amah oleh menteri kabinet Najib!



Oleh: Pria Malaya

1. Nama mangsa rogol Pak Menteri Umno ini adalah, "Robengah"...seorang wanita dari Banjarnegara, Jawa Tengah.,wanita ini sudah berkahwin dan mempunyai dua orang anak..

2. Harus di ingat, kes ini bukan semata-mata bergantungan keatas sumber Wikileaks, tetapi kes ini dahulunya telah keluar dlm sumber2 media yang lain..dan 'Migrant Care' antara laman web NGO yang paling awal mengulas isu ini sekitar tahun 2007..klik di SINI..


3. Mengikut cerita mangsa, peristiwa ini benar2 telah berlaku, namun mangsa telah diminta bersumpah untuk tidak memecahkan rahsia itu jika tidak akan disumpah tiga keturunan..sungguh kejam menteri terbabit, kerajaan Malaysia dan pihak tertantu yg mempunyai kaitan dengan komplot ini...

4. Rupanya bukan sekali, malah beberapa kali amah tersebut telah diperkosa oleh menteri Ketuanan Melayu itu!..tak sedar dengan tua!



(Gambar banner ini dihasilkan 3 tahun yg lalu sekitar 2007 oleh blogger 'jiwokelate.wordpress.com'..ya, beliau dahulunya telah menghidu ada sesuatu yg tidak kena pada waktu itu...klik..)

5. Perlakuan jijik menteri ini telah dilihat oleh isterinya sendiri..ini bermakna, isterinya juga telah bersubahat 'menutup' kes, dan secara langsungnya beliau adalah saksi utama kes ini!

6. Foto amah bergambar bersama Menteri terbabit masih ada dan bakal menjadi bukti jika menjadi kes mahkamah kelak!

7. Jangan terkejut seorang rakyat Indonesia bertaraf rakyat biasa (amah) mengetahui tentang isu yg mengaitkan Najib dengan kes pembunuhan wanita Monggolia...ternyata isu ini telah menjadi perbualan hangat bukan shj oleh rakyat Malaysia, malah seluruh dunia!..

"Tolong bapak rahsiakan alamat kakak saya kerana Pak Menteri itu punya banyak wang dan kenalan di Indonesia. Khuatir nanti keluarga kakak saya akan diapa-apakan seperti kasus Altantuya di Malaysia," - adik mangsa
8. Kali terakhir amah terbabit dirogol Pak Menteri adalah pada 19 Februari 2007..ianya disaksikan sendiri oleh isteri Pak menteri, dan keesokan harinya Datin menghantarnya pulang ke Indonesia...



9. Sebelum ini penulis telah mengulas isu ini..boleh rujuk pada tajuk, "TERHANGAT: "Sumber Wikileaks dedah bekas Menteri BN rogol amah" - Rocky's bru"..dan tajuk "GEMPAR: "Menteri yang rogol amah rupanya masih menjadi menteri dalam kabinet Najib!" - Blogger Umno"...

10. Ikuti pendedahan terbaru dalam 2 berita di bawah...isu ini tidak akan tamat selagi mana menteri terbabit, bahkan kerajaan Najib cuba melenyapkan dari pengetahuan rakyat...

Akhir kalam, pada pihak berkenaan, sila pastikan saksi dan bukti2 dlm kes ini selamat dan terjaga...bak kata adik mangsa, bimbang nasib kakaknya menjadi mangsa bunuh ala pembunuhan wanita Monggolia..fikir2kan...wallahua'lam...


BERITA 1

Siapakah menteri rogol amahnya?

KUALA LUMPUR, 27 Dis: Soalan siapakah menteri yang terlibat merogol seorang pembantu rumah Indonesianya kini menjadi persoalan paling hangat diperkatakan ekoran pendedahan kembali isu ini oleh WikiLeaks.

Laporan awal Harakahdaily mengenai hal ini telah menjadi berita paling hangat dan paling ramai dibaca oleh pelayar Harakahdaily.

Dalam laporan itu, Harakahdaily melaporkan kembali tulisan pemimpin akhbar pro BN, Rocky Bru atau nama sebenarnya Ahirudin Atan dalam blognya mengenai peristiwa seorang menteri merogol pembantu rumahnya pada tahun 2007 lalu.



Namun menteri berkenaan selamat walaupun laporan mengenainya sampai ke Kedutaan Indonesia, Kedutaan Amerika bahkan juga ke pejabat Perdana Menteri waktu itu, Datuk Seri (kini Tun) Abdullah Badawi.

Semalam, NGO Tenaganita menyiarkan kembali satu kenyataan akhbar yang pernah dibuat oleh Migrant Care, sebuah badan kebajikan pekerja Indonesia yang mengesahkan kejadian yang berlaku pada tahun 2007 itu.

Kenyataan yang ditandatangani oleh Wahyu Susilo (Policy Analyst), Anis Hidayah (Executive Director) dan Alex Ong (Country Director) dibuat pada 1 Ogos 2007.

Dalam kenyataan akhbar itu, Migrant Care berkata, pembantu rumah Indionesia itu bernama Robengah dan ketika itu dia berada di bawah penyeliaan Migrant Care.

Dalam kenyataan itu juga, Migrant Care menamakan RELA sebagai salah satu badan yang sangat dimarahi oleh warga Indonesia walaupun Malaysia dan Indonesia mempunyai hubungan diplomatik yang sangat baik.

Satu blog popular, Tukartiup juga kini memainkan sentimen siapakah perogol bertaraf menteri itu?

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, menteri berkenaan telah bersara namun menurut maklumat terbaru, dia masih berada dalam kebinet kerajaan Malaysia sekarang.

Sementara itu, Country Director Migrant Care, Alex Ong (gambar) ketika dihubungi Harakahdaily hari ini mengesahkan kejadian itu.

"Beliau dirogol pada 19 Februari 2007 di Kuala Lumpur. Kemudiannya dihantar balik ke Indonesia pada 20 Februari 2007," kata Alex kepada Harakahdaily.

Selepas mendapat maklumat dari orang ramai, kata Alex, Migrant Care telah menjejak mangsa ini ke kampungnya yang terletak di Banjar Negara, Jawa Tengah.

"Dua kakitangan kami telah menemui dan mewawancara beliau pada 23 Julai 2007 di Banjarnegara," kata Alex lagi. Migrant Care kemudiannya telah mengeluarkan kenyataan media pada 1 Ogos 2007.

Ketika ditanya, apa berlaku selepas itu, Alex memberitahu, tindakan susulan tidak boleh diambil kerana wanita berkenaan tidak mahu diganggu kerana tidak mahu malu dan juga akibat dari ketakutan.

"Dia telah diminta bersumpah untuk tidak memecahkan rahsia itu jika tidak akan disumpah tiga keturunan," cerita Alex kepada Harakahdaily.


(Gambar perpustakaan: Alex (tengah) bersama Che Ishak (kanan) dan Taufek ketika berbincang bagi membawa pulang Azreen dari Lombok, Indonesia)

Sebelum ini, Migrant Care pernah membantu Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa dan Adun Paroi, Taufek Abdul Ghani untuk membawa pulang Azreen Che Ishak dari Kampung Hulu Sawah, Rantau, Negeri Sembilan yang dibawa lari pemuda Indonesia ke Lombok, Indonesia.

Husam membantu keluarga Che Ishak yang berasal dari Kelantan itu melalui NGO yang dipimpinnya ketika itu, Kijang Care. - HD

BERITA 2

Kes perkosa bermula bila adik mangsa buat aduan

KUALA LUMPUR, 28 Dis: Kisah seorang pembantu rumah Indonesia dirogol oleh majikannya yang merupakan seorang menteri bermula apabila sebuah badan kebajikan dan hak asasi manusia, Migrant Care, menerima sepucuk surat aduan daripada adik mangsa.

Surat tanpa tarikh yang ditaip dengan mesin taip biasa itu mendakwa kakaknya yang bernama Robengah telah diperkosa oleh seorang menteri kerajaan Malaysia beberapa kali.



"Kakak saya telah diperkosa oleh majikannya Pak Menteri beberapa kali. Hingga satu hari tanggal 19/02/07, kuasa Allah perbuatan kejinya itu telah terlihat oleh Datin isterinya yang sangat baik melayan semua pembantu rumah. Datin telah hantar kakak saya pulang ke Indonesia keesokannya, tanggal 20/02/07," cerita adik mangsa kepada badan yang menjaga kebajikan pekerja Indonesia yang bekerja di luar negeri itu.

Melalui surat inilah, Migrant Care telah menyiasat laporan ini dengan menghantar tiga sukarelawannya ke rumah Robengah yang terletak di Banjarnegara, Jawa Tengah, Indonesia.

Migrant Care adalah Perhimpunan Indonesia untuk Buruh Migran Berdaulat
(Member of Migrant Forum in Asia and International NGO Platform on Migrant Workers' Convention) yang beralamat di Jl. Pulo Asem I C No 15 RT 015 RW 001 Jati, Jakarta Timur 13220 Indonesia.

Banyak kes yang berjaya diselesaikan oleh mereka dalam menjaga kebajikan pekerja Indonesia di Malaysia. NGO ini juga membantu rakyat Malaysia yang ingin mencari saudara mara mereka di Indonesia sebagaimana yang berlaku kepada keluarga Azreen Che Ishak, gadis dari kampung Sawah, Rantau, Negeri Sembilan yang dibawa ke Lombok, Indonesia.

Perjalanan ke Banjarnegara pada 24 Julai 2007 merupakan satu perjalanan yang panjang bagi para sukarelawan ini. Ia bermula sehari sebelum itu lagi apabila mereka bertolak dari Jakarta ke Jawa Tengah pada 23 Julai. Namun, demi tugas, mereka ke sana untuk mengesahkan laporan yang mereka terima itu.

Ketika dalam perjalanan, mereka terngiang-ngiang kata-kata rayuan adik mangsa rogol ini yang meminta kasihan belas agar kehormatan wanita Indonesia ini dibersihkan.

"Tolong kami Pak. Bersihkan kehormatan wanita Indonesia yang mencari rezeki buat anak-anak yang sekolah. Apakah memperkosa pembantu rumah pekerja asing yang tak bisa baca dan tak bisa tulis, adalah satu budaya orang kenamaan di Malaysia," rayu adik mangsa dalam surat aduan itu.

Melalui alamat yang diberikan adik mangsa itu, mereka berjaya menemui Robengah yang sedang sibuk mempersiapkan makanan untuk pekerja yang sedang mempersiapkan rumah baru mereka.

Mereka ke sana untuk mendapatkan cerita sebenar dari mangsa sendiri. Ini kerana, surat aduan itu penuh keyakinan kakaknya akan ceritakan segala-galanya.

"Kakak saya akan ceritakan segala-galanya. Saya sertakan foto majikannya bersama kakak saya yang berdiri disebelahnya (bertudung biru) bersama pembantu rumah yang lain dan Datin isterinya," cerita surat aduan itu lagi.

Namun mereka bertiga juga teringat pesan adik mangsa itu. Ini kerana, beliau bimbang kes yang berlaku kepada wanita Monggolia, Altantuya Shariibuu berulang kepada kakaknya.

"Tolong bapak rahsiakan alamat kakak saya kerana Pak Menteri itu punya banyak wang dan kenalan di Indonesia. Khuatir nanti keluarga kakak saya akan diapa-apakan seperti kasus Altantuya di Malaysia," tulis adik mangsa itu lagi.

Mereka bertiga sampai di rumah Robengah kira-kira jam 11 pagi. Namun, suasana yang ada tidak membolehkan isu pemerkosaan ini ditanya terus kepadanya sehingga jam lewat petang. Ini kerana suami serta dua anaknya sentiasa berada di sisinya.

Mereka hanya berjaya mendapat sejarah kerja Robengah di rumah majikannya di Kuala Lumpur selama lapan tahun itu. Dalam pada itu, mereka juga sempat bergambar bersama.

Namun, selepas pulang ke rumah salah seorang dari mereka iaitu kira-kira jam 8.30 malam, mereka menelefon Robengah melalui anaknya.

Dalam perbualan telefon itulah, Robengah mengaku diperkosa majikannya. Tetapi beliau meminta sangat-sangat isu pemerkosaan itu tidak diperbesarkan kerana dia malu dan takut.

Maklumlah, dia hanya orang kecil sedangkan Pak Menteri itu orang besar dan berpengaruh.

Suami Robengah juga menelefon mereka semua supaya isu ini tidak diperbesarkan dan menganggap ini adalah satu cobaan untuk keluarganya.

Pada 26 Julai sekali lagi para sukarelawan ini menelefon Robengah melalui ibu pejabat mereka di Jakarta.

Robengah kali ini juga meminta agar ia tidak diperbesarkan namun dia mengesahkan telah diperkosa menjelang pulang ke kampung halamannya.

Menurut adiknya, kali terakhir Robengah diperkosa pada 19 Februari 2007 dan kejadian ini telah terbongkar apabila dilihat sendiri oleh isteri menteri ini.

Robengah kemudiannya telah dihantar pulang oleh isteri menteri itu pada keesokan harinya iaitu pada 20 Februari 2007.

Selepas membuat penyiasatan dan menemubual mangsa inilah, Migrant Care telah mengeluarkan satu kenyataan media pada 1 Ogos 2007. Ia telah ditandatangani oleh tiga orang iaitu Wahyu Susilo (Policy Analyst), Anis Hidayah (Executive Director) dan Alex Ong (Country Director).

Kenyataan ini telah disiarkan kembali oleh Tenaganita, sebuah NGO hak asasi pekerja pada 26 Disember baru-baru ini selepas dokumen siasatan kes ini didedahkan oleh WikiLeaks.

Dokumen siasatan kes pemerkosaan ini dikatakan telah sampai ke kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur, kedutaan Amerika di Jakarta dan pejabat Perdana Menteri ketika Datuk Seri (kini Tun) Abdullah Ahmad Badawi adalah Perdana Menterinya.

Berdasarkan dokumen dari kedutaan Amerika inilah WikiLeaks mendedahkan kembali kes ini kerana dokumen yang didedahkan oleh WikiLeaks semuanya daripada dokumen yang bocor dari Amerika.

Pendedahan ini kemudiannya diangkat oleh blogger Rocky Bru (Ahirudin Atan), pemimpin akhbar The Malay Mail, dalam blognya baru-baru ini.

Bermula dari situlah Harakahdaily menyiasat kes ini dan mendapat cerita ini. Menurut maklumat awalnya, menteri ini sudah bersara tetapi selepas disiasat rupanya menteri ini masih kekal dalam kabinet Datuk Seri Najib Razak sekarang. - HD

Artikel berkaitan:
- TERHANGAT: "Sumber Wikileaks dedah bekas Menteri BN rogol amah" - Rocky's bru
- GEMPAR: "Menteri yang rogol amah rupanya masih menjadi menteri dalam kabinet Najib!" - Blogger Umno



Wednesday, January 5, 2011

Menteri Rogol Amah: SAMM buat laporan polis, akan jejak mangsa rogol menteri BN!..(video inside)



"Dalam waktu terdekat, AMK akan menghantar beberapa orang Exco untuk suatu misi mendapatkan maklumat (fact findings mission) mengenai jenayah terkutuk ini dengan mengunjungi pihak Migrant Care dan juga pihak Kedutaan Indonesia bertujuan untukmendapatkan fakta-fakta yang sebenar berkaitan kejadian rogol ini," - Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Menteri Rogol Amah : SAMM buat laporan polis

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) hari ini membuat laporan polis terhadap seorang anggota Kabinet pusat berhubung kes rogol membabitkan pembantu rumah warga Indonesia kira-kira empat tahun lalu.

Pengerusi SAMM Badrul Hisham Shaharin berkata walaupun tidak mempunyai bukti kukuh mengaitkan menteri berkenaan dalam kejadian tersebut namun banyak perkara yang membuktikan pemimpin Umno itu terlibat.

“Solidariti Anak Muda Malaysia hari ini tampil mengambil peranan selaku warga negara yang bertanggungjawab untuk membuat satu laporan polis mengenai wujudnya laporan mengaitkan anggota kabinet Malaysia dengan kejadian merogol pembantu rumahnya warga Indonesia.







“Dokumen dilampirkan. Kejadian sekitar tahun 2007 ini menjadi perhatian apabila didedahkan oleh WikiLeaks dan kemudian dilaporkan semula secara agak lengkap di beberapa blog

“Setelah carian lanjut dibuat saya memperoleh dokumen lengkap,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

SAMM hari ini membuat laporan polis tersebut di Ibupejabat Polis Seremban 2.

Menurut Badrul Hisham atau lebih mesra dengan panggilan “Chegubard”, laporan polis itu dibuat bagi mendesak pihak polis supaya membuka kertas siasatan bagi menyiasat kebenaran dakwaan yang mengaitkan menteri itu.



“Laporan polis ini dibuat untuk mendesak PDRM (Polis Diraja Malaysia) membuka fail siasatan dan memulakan siasatan. SAMM mengambil tanggungjawab tampil untuk membantu PDRM memulakan siasatan berkenaan kes ini,” katanya.

Sejak tiga siri pendedahan berhubung isu itu disiarkan Harakahdaily, rangkaian bloger terus memperdebat dan mencari siapa menteri yang didedah oleh laporan WikiLeaks itu.

Pemimpin akhbar pro BN, Rocky Bru atau nama sebenarnya Ahirudin Atan, NGO Tenaganita dan NGO pekerja Indonesia, Migrant Care, antara yang awal tampil dengan perincian berhubung dakwaan ini.

Tersebarnya dokumen salinan bertajuk ‘Laporan Investigasi Robengah (BMI) yang mengalami perkosaan oleh majikannya’ telah menjadi rujukan utama para bloger dalam mencari nama menteri tersebut.



Kes rogol ini didakwa telahpun berlaku sewaktu pemerintahan Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi lagi, tetapi tidak ada sebarang tindakan diambil kononnya untuk 'mengelakkan konflik serantau'.

Kejadian tersebut didakwa berlaku pada 19 Februari 2007 dan mangsa dikatakan telah dipaksa untuk mendiamkan perkara ini berikutan ugutan yang dibuat ke atas mangsa. - TheMalaysianInsider

Berita terdahulu...

Rogol Amah: SAMM lapor polis, dakwa ada bukti

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Ekoran isu dakwaan seorang menteri merogol pembantu rumah warga Indonesia, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) hari ini akan membuat satu laporan polis dan mendakwa mempunyai dokumen berkaitan.

Pengerusinya, Badrul Hisham Shaharin dijangka akan membuat laporan polis tersebut di Ibu Pejabat Polis Daerah Seremban 2, jam 10.45 pagi ini.

Laporan polis itu merupakan perkembangan terbaru isu tersebut yang kini mengundang berdebatan hangat di ruang maya khususnya blog-blog politik.

Sementara itu, Angkatan Muda Keadilan (AMK) dalam satu kenyataan lewat petang semalam turut menggesa menteri yang didakwa terlibat, segera membersihkan nama beliau.



Ketuanya Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, perdebatan dalam blog-blog kini jelas merujuk kepada nama seorang menteri, dan menteri itu perlu memberi respon segera.

"Sejauhmana kebenarannya, hanya beliau dan Tuhan sahaja yang mengetahuinya.

Selain penafian menteri tersebut, AMK juga turut menggesa Perdana Menteri melakukan penyiasatan menyeluruh demi membersihkan maruah negara yang tercemar.

Menurutnya, jika dakwaan ini benar, ianya bakal memberi kesan yang negatif kepada hubungan serantau Malaysia-Indonesia berikutan sikap 'duduk dan diam' oleh kerajaan Malaysia.

Sejak tiga siri pendedahan berhubung isu itu disiarkan Harakahdaily, rangkaian bloger terus memperdebat dan mencari siapa menteri yang didedah oleh laporan WikiLeaks itu.

Pemimpin akhbar pro BN, Rocky Bru atau nama sebenarnya Ahirudin Atan, NGO Tenaganita dan NGO pekerja Indonesia, Migrant Care, antara yang awal tampil dengan perincian berhubung dakwaan ini.

Tersebarnya dokumen salinan bertajuk ‘Laporan Investigasi Robengah (BMI) yang mengalami perkosaan oleh majikannya’ telah menjadi rujukan utama para bloger dalam mencari nama menteri tersebut.

"Dalam waktu terdekat, AMK akan menghantar beberapa orang Exco untuk suatu misi mendapatkan maklumat (fact findings mission) mengenai jenayah terkutuk ini dengan mengunjungi pihak Migrant Care dan juga pihak Kedutaan Indonesia bertujuan untukmendapatkan fakta-fakta yang sebenar berkaitan kejadian rogol ini," tambah Shamsul lagi.



Kes rogol ini didakwa telahpun berlaku sewaktu pemerintahan Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi lagi, tetapi tidak ada sebarang tindakan diambil kononnya untuk 'mengelakkan konflik serantau'.

Kejadian tersebut didakwa berlaku pada 19 Februari 2007 dan mangsa dikatakan telah dipaksa untuk mendiamkan perkara ini berikutan ugutan yang dibuat ke atas mangsa.

"AMK yakin dan percaya, sekiranya dakwaan ini benar, isu ini membawa impak yang sangat buruk kepada kerajaan di bawah kepimpinan Datuk Sri Najib Tun Razak, dalam keadaan beliau gagal menjamin kredibiliti dan integriti kabinet beliau sehinggakan tergamak mengekalkan seorang penjenayah seksual di dalam kabinet beliau," katanya.




Wednesday, January 5, 2011

Setelah dua minggu, akhirnya Rais Yatim nafi perkosa amah..namun...



Oleh: Pria Malaya

Selepas 14 hari berita panas yang mengaitkan seorang menteri dalam kabinet Najib mencabul pembantu rumahnya warga Indonesia, hari ini yang tertuduh, Rais Yatim akhirnya 'keluar dari persembunyian', beliau seterusnya menafikan berita yg mengaitkannya dgn kes tersebut dalam satu kenyataannya hari ini..

Dan jangan terkejut selepas ini, Perdana Menteri Najib Razak dan beberapa pimpinan tertinggi Umno/BN, malah pemimpin negara Indonesia akan turut mengeluarkan statement menafikan isu ini, malah mengutuk pihak yang menyebarkan berita ini..ketika ini media pro-Umno seolah-olah baru bangkit dari lenanya..

Ya, tempoh dua minggu adalah tempoh yg sangat panjang untuk 'berkomunikasi', 'berbincang' dan sebagainya...fikir2kan..

Kronologi peristiwa

Ingat, isu ini mulanya didedahkan oleh Wikilekas, sebuah laman internet yang pernah di'agung'2nya oleh Umno sehingga pemimpin2 Umno dan medianya menghangatkan isu liwat Anwar Ibrahim berminggu lamanya, apabila sumber itu menyebut mengenai kes liwat Anwar Ibrahim..



(Wikileaks, lambang kemunafikan Umno...apabila ianya untung bagi Umno, maka mereka menghabahkannya, jika ianya buruk bg Umno, maka ianya dilenyapkan dr pengetahuan rakyat..baca di SINI"...)

Pendedahan 'sulit' ini kemudiannya dibongkar sebuah blog pro-kerajaan, "rockybru.com.my" pada 23 Disember 2010, seterusnya mematikan polimik/perbahasan mengenai 'Anwar-Wikileaks' dlm media arus perdana..boleh rujuk blog Rocky's bru pada tajuk, "WIkileaks: Malaysian senior politician and his maid?"..

Berita yang memanaskan suhu politik negara ini kemudiannya disambut oleh Harakahdaily dengan memuatkan berita mengaitkan menteri BN rogol amah di dalam beritanya pada hari yang sama (23 Disember 2010)..boleh rujuk pada tajuk, "Menteri rogol amah tetapi selamat"..

Bermula daripada inilah, blog2 dan laman2 web sama ada pro-PR mahupun pro-Umno mula menghangatkan isu ini..dan penulis tidak ketinggalan menghebahkan berita ini pada tarikh yang sama dengan tajuk, "TERHANGAT: "Sumber Wikileaks dedah bekas Menteri BN rogol amah" - Rocky's bru"..

Antara entry penulis yang menyentuh berkenaan isu ini adalah seperti berikut:

1. GEMPAR: "Menteri yang rogol amah rupanya masih menjadi menteri dalam kabinet Najib!" - Blogger Umno
2. PANAS BERAPI: Perkembangan kes ROGOL amah oleh menteri kabinet Najib!
3. PANAS: Dokumen lengkap laporan pemerkosaan Menteri terhadap pembantu rumah warga Indonesia, Robengah..
4. PANAS: Inikah gambar amah warga Indonesia yang pernah dirogol menteri Malaysia??
5.
Menteri Rogol Amah: SAMM buat laporan polis, akan jejak mangsa rogol menteri BN!

Pendedahan demi pendedahan

Selain Rocy's Bru, terdapat beberapa lagi blogger pro-kerajaan yang lain turut sama mendedahkan isu ini...antaranya ialah "bigdogdotcom.wordpress.com", "novandri.blogspot.com", "theflyingkick.blogspot.com" dan ramai lagi...daripada mereka inilah sumber dokumen membabitkan menteri rogol amah telah tersebar ke serata ceruk maya..


("theflyingkick.blogspot.com"..adalah antara blog pro-Umno yang mula mendedahkan bahawa perogol yang didakwa merogol amah rupanya masih memegang jawatan menteri..klik di SINI..)

Hari ini (dan semalam), dua laporan polis telah dibuat masing2 di Jelebu dan Seremban dan bagi menuntut pihak berkuasa menyiasat aduan dan dokumen Migrant Care ini..ini bermakna, walaupun Rais Yatim hari ini menafikan pembabitan beliau dengan amalan terkutuk itu, namun laporan polis telah pun dibuat, dan siasatan terhadapnya akan bermula..

Bak kata pelopor kepada pendedahan berita 'menteri rogol amah' ini, Rocky's bru di dalam blognya:

"Aduan polis

Dengar cerita Chegubard dan beberapa orang anak muda Negeri akan ke balai polis di Seremban untuk buat aduan mengenai dakwaan seorang amah dari Jawa yang dirogol seorang Menteri dari Malaysia pada tahun 2007.

Elok tu.

Kalau sebelum ni tak ada fail yang dibukak lagi walaupun berita ni dah menular ke alam siber dari Hong Kong ke Jakarta, aduan Chegubard akan memaksa pihak polis bukak fail dan memulakan siasatan keatas isu yang boleh menjejas kredibiliti kerajaan Malaysia. Kalau dah ada fail lama, boleh bukak semula fail tu. Dah tak boleh sorok lagi ..."
Dan penulis juga menyokong usaha Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) ketika membuat laporan polis petang tadi untuk berhubung dengan pihak Migrant Care dan pihak2 yang berkaitan bagi mengumpul maklumat yang sebenar...
"Dalam waktu terdekat, AMK akan menghantar beberapa orang Exco untuk suatu misi mendapatkan maklumat (fact findings mission) mengenai jenayah terkutuk ini dengan mengunjungi pihak Migrant Care dan juga pihak Kedutaan Indonesia bertujuan untuk mendapatkan fakta-fakta yang sebenar berkaitan kejadian rogol ini," - Pengerusi SAMM Badrul Hisyam Shaharin
Untuk yg terakhirnya, penulis yakin penyokong2 Umno tidak akan mendesak Rais Yatim (termasuk Pak Lah dan orang yg dikatakan bersubahat) untuk bersumpah laknat menafikan isu ini walaupun mereka begitu 'teruja' utk mendesak Anwar bersumpah laknat suatu ketika dahulu..



Kepada Rais Yatim, walaupun terlewat dua minggu, anda dikira 'berani' untuk menafikan berita ini, namun itu belum cukup utk membersihkan diri anda..laporan polis telah pun dibuat dan penulis berharap siasatan akan dijalankan secara terperinci, termasuk menyiasat mereka (saksi) yang dikatakan terlibat dalam kes ini seperti Pak Lah, isteri Rais Yatim dan lain2..

Akhir kalam, sebagaiman yg dijelaskan sebelum ini, prinsip penulis ialah seseorang itu tidak boleh dihukum bersalah selagimana belum diadili dan diputuskan bersalah (oleh badan keadilan)...fikir2kan..wallahua'lam..


Rais Yatim nafi tuduhan perkosa amah Indonesia

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim hari ini menafikan dakwaan beliau terlibat dalam kes jenayah memperkosa pada 2007 dan semua dakwaan lain yang dilemparkan oleh penulis blog di internet dan parti pembangkang terhadapnya.

"Saya menafikan sebarang dakwaan tersebut sama ada yang berkaitan tuduhan memperkosa mana-mana individu empat tahun dahulu atau lain-lain dakwaan yang dicetuskan penulis liar blog di internet atau mana-mana entiti politik," katanya dalam kenyataan hari ini.

Katanya, "tuduhan liar yang ditujukan terhadap dirinya, susulan laporan blog dan parti-parti politik pembangkang di akhir-akhir ini adalah longgokan fitnah dan pendustaan yang dahsyat, jelek dan jahat."

"Saya menyatakan dengan kerelaan bahawa apa-apa laporan yang diperbuat oleh mana-mana pihak setakat ini berkaitan perkara ini wajar disiasat mengikut lunas undang-undang negara," katanya.

Menurut Rais, beliau dan anggota keluarganya bersedia memberi sepenuh kerjasama dalam siastan itu dan apa-apa keputusan siasatan rasmi itu akan diterima dan dipatuhi.


(Penyokong tegar Umno mendakwa penafian RY ini telah membuktikan diri beliau tidak bersalah..namun agak pelik, penafian tegas oleh Adun Selising dalam tuduhan zina tidak pula diterima oleh penyokong Umno...double standart?..klik di SINI dan di SINI..)

Beliau berkata "sementara siasatan dijalankan oleh pihak berkuasa, demi keadilan dan kemanusiaan, pihak-pihak yang rakus mengamalkan politik kotor melalui internet atau media lain diminta menghentikan sebarang spekulasi, cemuhan atau berbuat sesuatu yang mencabul budaya berpekerti baik."

"Semua tulisan, laporan, picisan, spekulasi termasuk ilustrasi foto atau gambar yang disiarkan di bawah mana-mana pojok blog, laman web di internet setakat ini berkaitan dakwaan salahlaku atau jenayah memperkosa mana-mana individu sedemikian adalah bertujuan jelek, berniat jahat dan memfitnah secara fabrikasi atau rekaan tanpa lunas sahih di sisi undang-undang," katanya.

Rais berkata, perkara berkenaan adalah mainan politik jahat dan kotor yang sengaja digembar-gemburkan bagi tujuan memperolehi dividen politik pembangkang.

Tambah ahli parlimen Jelebu itu, laporan polis oleh PAS dan sekutunya di Kuala Klawang, Jelebu, Negeri Sembilan pada Selasa lalu susulan pendedahan blogger itu adalah bukti bahawa dakwaan tersebut bermotifkan politik kotor dengan tujuan supaya rakyat di Jelebu memihak kepada pembangkang sedangkan mereka tiada kesahihan hak untuk membuat laporan sedemikian dari sudut perundangan.

"Dakwaan pemerkosaan seperti yang dikarang penulis blog tiada kaitan langsung dengan dedahan yang kononnya dipanggil Wikileaks." katanya. - MK


KOMEN...FITNAH ATAU BENAR ....ALLAH SAJA YANG TAHU....YANG HAQ TU JELAS BEGITU YANG BATIL JUGA JELAS....SATU HARI ALLAH ALLAH BONGKARKAN....SAPE YANG BENAR.....

Tiada ulasan: