Khamis, 6 Januari 2011

JANGAN KITA SALAHGUNA KUASA...KUASA ADA SEMASA BERKUASA DAN SEBELUM PENCEN....BAGAIMANA BALASAN ALLAH ESOK@AKHIRAT...SENDIRI MAU INGATLAH....

Selangor tawar RM9b ambil alih aset konsesi air
Jimadie Shah Othman
Jan 6, 11
4:32pm


Kerajaan Selangor telah mengeluarkan dokumen tawaran bagi mengambilalih 100 peratus aset konsesi syarikat konsesi air di negeri itu yang bernilai lebih RM9 bilion.

khalid ibrahim second visit to rawang new village 121010 02Tawaran itu bagi membeli saham Puncak Niaga pada nilai RM64.62 sesaham, Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) dengan nilai RM20.78 sesaham, Abass Sdn Berhad RM9.39 sesaham dan dan Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dengan nilai. RM5.95 sesaham.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim (tiga dari kiri) berkata, pengambilalihan itu meliputi semua aset dan liabiliti syarikat.

"Kerajaan Selangor berpendapat tawaran ini adil dan wajar untuk pengambilaihan syarikat sejajar dengan komitmen kami untuk mengambilalih semua aset dan tanggungjawab syarikat.

"Ia juga akan memberi pulangan yang adil kepada pemegang-pemegang saham dalam syarikat terlibat," katanya.

Timbang tara antarabangsa

Bercakap pada sidang media di bangunan Sultan Abdul Aziz Shah (SAAS) di Shah Alam, Khalid juga berkata, jika konsesi terbabit tidak bersetuju dengan cadangan itu, ia boleh dipanjangkan ke Timbang Tara Antarangsa (International Arbitration).

"Oleh kerana Timbang Tara Antarangsa tidak mempunyai kepentingan dalam industri air tempatan, ia boleh membuat keputusan bebas dan adil serta mengikut nilai pasaran yang dipersetujui kerajaan negeri dan syarikat konsesi," katanya.

Beliau juga mendedahkan, dokumen yang diserahkan hari ini juga mengiktiraf aset air negeri bernilai lebih RM10 bilion yang didakwa tidak pernah diambilkira oleh kerajaan terdahulu.

Menurut Khalid, tindakan itu berpandukan Akta Perkhidmatan Industri Air 2006 dan Dasar Air Kebangsaan ekoran industri air sekarang berpecah-pecah dan perlu disatukan.

Tambahnya, masalah industri air berlaku kerana penswastaan air negeri telah gagal.

"Siri-siri rundingan dan tawaran ini menunjukkan komitmen kami untuk menyelesaikan masalah ini," katanya.



Bekas MB Khir hadapi perbicaraan 15 hari Jun ini
Jan 6, 11 5:13pm


Kes rasuah membabitkan menteri besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo akan ditetapkan pada 6 hingga 24 Jun ini, kata hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Mohtarudin Baki.

NONEBeliau juga membenarkan permohonan pihak pendakwaan bagi meminda kes itu ke mahkamah tinggi. Kali pertama, pertuduhan ke atas Mohd Khir dibacakan di mahkamah sesyen.

Pada 6 Disember tahun lalu, Mohd Khir dan pengarah Ditamas Sdn Bhd, Shamsuddin Haryoni dituduh melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Shamsuddin pula didakwa mengikut seksyen yang sama dan dikenakan pertuduhan tambahan mengikut Seksyen 109 kerana membantu Mohd Khir melakukan kesalah berkenaan.

NONEBeliau didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Mohd Khir didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi menteri besar Selangor, di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, pada 29 Mei 2007.

Kedua-duanya tidak mengaku bersalah terhadap tuduhan tersebut.


MB: Pindaan tak perlu dipersembah pada sultan
Jimadie Shah Othman
Jan 6, 11
8:29pm


Pindaan terhadap undang-undang tubuh negeri tidak perlu dipersembahkan kepada Sultan, kata Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Pertama, panggil bersidang di dewan. (Sama ada) sebarang resolusi dan rang undang-undang perlu dipersembahkan pada Sultan, jawapannya tidak," katanya ketika ditanya sama ada pindaan memerlukan perkenan Sultan.

Beliau mengulas langkah mengadakan sidang DUN bagi meminda undang-undang tubuh bagi memberi kuasa kepada sultan dan menteri besar melantik tiga pegawai tertinggi negeri, termasuk setiausaha kerajaan (SUK).

Berhubung kuasa memanggil dewan bersidang, Khalid mengatakan perkara itu juga "terpulang pada speaker."

Ditanya tentang titah Sultan Selangor yang mahukan cadangan itu dipersembahkan terlebih dahulu kepada Baginda, Khalid berkata, ia hendaklah dimaklumkan pada speaker dahulu.

Bagaimanapun, tambahnya: "Tiap-tiap minggu saya jumpa sultan".

Khalid juga positif cadangan pindaan itu akan mendapat perkenan sultan.

"(Kita) tak perbesar (isu). Saya hendak betulkan perkara ini. Saya ingat Sultan pun setuju. Takkan tak setuju," katanya.

Dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor di bangunan SUK Shah Alam hari ini, Khalid enggan membuat spekulasi tentang hasil sidang itu nanti.

"Terpulang pada dewan, positifkah, negatifkah. Tapi saya tak boleh buat spekulasi," katanya.

Mengakui lantikan Khusrin itu sah, Khalid juga berkata beliau tiada sebarang masalah memberikan kerjasama, seperti dititahkan Sultan.

Bagaimanapun, kata Khalid, perkara itu melibatkan hal pengurusan negeri.

"Tentang kerjasama, datang tengok beliau angkat sumpah, itu pun kerjasama juga," katanya.




PAS Johor ada bukti rakaman video
Terence Netto
Jan 6, 11
5:45pm


PAS Johor akan membuat laporan polis di Labis esok mengenai satu rakaman video seorang pegawai tinggi kerajaan negeri menggesa para guru menyokong kempen BN dalam pilihan raya kecil DUN Tenang.

azlanPencalonan ditetapkan pada 22 Januari dan pengundian pada 30 Januari bagi mengisi kekosongan kerusi tersebut ekoran kematian penyandangnya dari BN Datuk Sulaiman Taha pada 17 Disember lalu.

Timbalan pesuruhjaya PAS Johor, Zulkifli Ahmad memberitahu Malaysiakini hari ini bahawa rakaman video itu akan dimuat-naik di YouTube.

"Kami akan membuat laporan polis mengenai perkara itu di balai polis Labis bersama bukti untuk menyokongnya," kata beliau.


Zulkifli berkata, pihaknya melihatnya sebagai satu bukti jelas pegawai dan jentera kerajaan diguna untuk membantu BN mendapatkan sokongan melalui cara yang melanggar sikap tidak memihak kakitangan awam dalam politik.

Menurutnya lagi, jika pegawai kanan kerajaan negeri mahu mengambil bahagian dalam politik, mereka mesti meletak jawatan terlebih dahulu sebelum memasuki gelanggang politik.

Sementara itu, Zulkifli berkata, partinya juga tidak bimbang dengan pengedaran dua buku berjudul 'DAP Anti-Islam' dan 'Khawarij dan Parti PAS ', menjelang kempen pilihan raya Tenang.




KBRI nafi terima laporan dakwaan amah dirogol
Salhan K Ahmad
Jan 6, 11
6:38pm


Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) hari ini menafikan menerima laporan daripada sebuah NGO kebajikan pekerja berhubung dakwaan kes rogol melibatkan seorang pembantu rumah warga republik dan seorang menteri kabinet Malaysia.

Jurucakap KBRI Suryana Sastradiredja berkata laporan seperti itu tidak pernah diterima walau didakwa sedemikian dalam laporan blog sebelum ini.

"Jadi kes ini dianggap tidak jelas, kita masih tidak faham sama ada benar atau tidak. Kalau sudah ada pengaduan (mengenai dakwaan rogol) kita akan siasat," kata Suryana ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan di laman blog bahawa laporan daripada Migrant Care itu antaranya telah diserahkan kepada KBRI, kedutaan Amerika Syarikat dan juga kepada pejabat perdana menteri Malaysia.

Tambahnya, maklumat yang diperolehi KBRI berhubung kes tersebut setakat ini hanya berdasarkan laporan berita di akhbar dan laman web "yang memainkan isu itu."

Katanya lagi, perkembangan mengenai kes berkenaan mendapat perhatian meluas daripada media Indonesia dan beliau menerima banyak panggilan telefon daripada wartawan berkenaan.

Beliau juga menasihati media supaya mendapatkan maklumat tepat sebelum melaporkan perkembangan mengenai kes tersebut.

"Jangan hanya melaporkan sahaja, nanti akan rosakkan hubungan antara kedua-dua negara," katanya lagi.





Dakwaan amah dirogol: Mana SKMM, tanya Rocky
Salhan K Ahmad
Jan 6, 11
4:26pm


Penulis blog, Datuk Ahirudin Atan mempersoalkan mengapa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) lambat bertindak berhubung dakwaan terhadap menterinya, Datuk Seri Rais Yatim berkaitan kes rogol membabitkan seorang amah Indonesia.

Sedangkan, katanya, SKMM tangkas bertindak ke atasnya apabila menteri yang bertanggjungjawab ke atas suruhanjaya itu membuat laporan polis ke atasnya sebelum ini.

NONE"Dakwaan yang dibuat dalam blog itu di dalam bidang kuasa SKMM, jadi mereka mesti siasat," kata Ahiruddin (foto, kiri) ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Tambahnya, SKMM perlu menjalankan siasatan memandangkan Rais ketika menafikan dakwaan tersebut semalam mendakwa, ia antaranya dicetuskan oleh "penulis liar blog di Internet."

Katanya, SKMM perlu segera menyiasat dakwaan berkenaan, sepertimana yang dilakukan suruhanjaya itu ke atasnya berhubung satu tulisannya pada Oktober tahun lalu di laman Rocky's Bru.

"Jika tidak, ia akan menunjukkan double standard kerana dakwaan itu melibatkan menteri yang bertanggungjawab ke atas SKMM," kata Ahirudin yang juga penasihat editorial kumpulan akhbar The Malay Mail, The Malaysian Reserve dan juga stesen Bernama TV.

Ahirudin disiasat oleh suruhanjaya itu berhubung tulisan di blognya itu yang mendakwa seorang anak lelaki Rais memperoleh geran RM1 bilion untuk menaik taraf akses jalur lebar di seluruh negara.

Manakala dalam tulisannya pada 23 Disember pula, Ahirudin mendakwa seorang pembantu rumah warga Indonesia telah diperkosa oleh seorang menteri kabinet pada 2007.

rais yatim pc 020709 01Mengulas lanjut, Ahirudin yang lebih dikenali sebagai Rocky, bagaimanapun membersoalkan mengapa Rais (foto, kanan) mengambil masa yang lama untuk tampil menafikan dakwaan itu.

"Tidak cukup sekiranya (Rais) sekadar berkata dia tidak buat. Laporan polis sudah dibuat dan sekarang polis ada tanggungjawab untuk siasat," tambahnya.

Jelasnya, walaupun menteri tersebut telah menafikan dakwaan itu, Migrant Care masih berdiam diri dengan dakwaan berkenaan.

"Itu juga perlu menjadi sebahagian daripada (aspek) yang polis perlu siasat," katanya lagi.

Tegasnya, Rais juga sepatutnya memfokuskan kepada dakwaan tersebut dan bukannya mempolitikkan isu berkenaan dengan menyifatkan dakwaan itu cubaan untuk menggagalkan usaha 1Malaysia perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.


Interlok: Kementerian digesa tubuh j/kuasa bebas

Abdul Rahim Sabri
Jan 6, 11
7:54pm


Kementerian Pelajaran hari ini digesa menubuhkan sebuah jawatankuasa bebas bagi mengkaji isu berkaitan dengan masyarakat India sebelum ia dijadikan bahan cetakan dan menjadi buku teks sekolah.

ppp interlok chandrakumanan 060111Gesaan itu dibuat oleh Parti Pogresif Penduduk (PPP), Parti Makkal Sakti dan NGO Persekutuan Pertubuhan India Malaysia (PRIMA).

Pengerusi PPP Wilayah Persekutan Datuk A Chandrakumanan berkata jawatankuasa bebas perlu untuk merangka dan memantau isu yang berkaitan masyarakat India untuk dijadikan bahan dalam buku teks di sekolah.

"Ini adalah isu penting. Sekarang hanya satu jawatankuasa sahaja dalam kabinet. Kita tidak boleh menyuarakan suara kita dari luar.

"Kita di luar. Kabinet hanya satu badan sahaja yang mewakili masyarakat India.... Siapa lagi (dari luar) yang duduk dalam jawatankuasa yang boleh memantau isu-isu ini," katanya dalam satu sidang media di ibunegara hari ini.

Turut hadir ialah Presiden PRIMA, AP Raja Retinam dan beberapa pimpin PPP Wilayah Persekutuan.

Chandrakumanan mengulas novel "Interlok" sebagai buku teks subjek Sastera Bahasa Malaysia tingkatan lima sekolah menengah yang didakwa mengandungi unsur sensitif serta boleh menyinggung perasaan kaum India.

Buku karangan sasterawan negara Datuk Abdullah Hussain itu didakwa memberikan gambaran yang salah ke atas masyarakat India, terutama ke atas sistem kasta dan penggunaan istilah "pariah".

Chandrakumanan berkata jawatankuasa bebas ini penting bagi memantau isu yang berkaitan kaum India sebelum ia diluluskan dan diterbitkan.

"Kementerian Pelajaran mesti sensitif (perkara ini) sebelum mengeluarkan jutaan ringgit untuk mengeluarkan buku," katanya.

Menurutnya lagi, jawatankuasa itu boleh berperanan sepertimana Dong Jiao Zhong (DJZ) yang memantau pendidikan sekolah jenis kebangsaan Cina.

Sementara itu, Presiden Makkal Sakti R Kannan ketika dihubungi Malaysiakini petang ini mencadangkan agar anggota jawatankuasa bebas itu terdiri daripada wakil kaum Melayu, Cina dan India.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengarahkan Jawatankuasa Khas Kementerian Pelajaran mengkaji semula penggunaan novel Interlok supaya tidak mendatangkan pelbagai masalah terutamanya membabitkan keharmonian kaum di negara ini.
PAS dakwa BN cuba rampas S'gor cara tak tamadun
Jan 6, 11 6:11pm


Pencabulan konsep federalisma berhubung pelantikan jawatan setiausaha kerajaan negeri Selangor (SUK) sekarang akan mengakibatkan kebangkitan luar biasa rakyat di peringkat nasional, kata presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Kerajaan Umno-BN ini berusaha untuk merampas kerajaan Selangor dengan menggunakan peruntukan pentadbiran bagi mewujudkan suasana keresahan dalam pentadbiran kerajaan, semuanya dengan cara yang tidak bertamadun dan di luar batas demokrasi.

NONE“Rampasan ini jugalah yang mereka telah lakukan di negeri Perak dengan menjadikan rakyat sebagai pertaruhannya. Apapun, kita percaya bahawa rakyat akan memberi respons di seluruh negara dalam pilihanraya yang akan datang dengan menukar kerajaan yang ada kepada Pakatan Rakyat,” kata Abdul Hadi (kiri sekali) dalam satu kenyataan hari ini.

Tidak hormati pilihan rakyat

Katanya, bahawa langkah apa sekalipun yang digunakan untuk menongkat kelemahan, tidak akan menjamin BN akan terus kekal sebagai pemerintah kerana dunia telah membuktikan tidak ada kerajaan yang kekal selamanya termasuk Umno-BN.

Sehubungan itu, menurut Abdul Hadi, krisis pelantikan jawatan setiausaha kerajaan negeri Selangor (SUK) yang sedang berlaku adalah akibat sikap kerajaan pusat yang tidak menghormati pilihan rakyat yang memilih Pakatan Rakyat sebagai kerajaan negeri tersebut.

NONE"Dalam pilihan raya yang lalu rakyat sudah memilih Pakatan Rakyat sebagai kerajaan yang sah di Selangor.

"Di atas asas yang sama, agensi yang membuat pelantikan perkhidmatan awam di peringkat persekutuan memahami hasrat rakyat tersebut," katanya.

Abdul Hadi berkata sikap BN melawan kehendak pentadbiran kerajaan Selangor ini dilihat suatu tekanan dan berlaku akibat dari fahaman salah konsep federalisma.

Politik sempit BN

“Kita semua menyedari bahawa Umno-BN tidak pernah menghormati undang-undang yang mereka sendiri gubal, sehingga mereka sanggup melanggarnya demi kepentingan politik sempit mereka,” katanya lagi.

NONEIsu timbul berikutan pelantikan pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Datuk Muhd Khusrin Munawi sebagai SUK berkuatkuasa 1 Januari ini.

Sebelum ini, perlantikan Khusrin dilingkari beberapa 'kontroversi' dan ia dilihat pelbagai pihak sebagai tindakan yang seolah-olah ingin sabotaj kerajaan Pakatan Rakyat.

Antaranya, Khusrin pernah melobi program Umno dijalankan di sebuah masjid di Taman Medan Ramadan lalu serta engkar keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan. Beliau juga didakwa menimbulkan kontroversi lawatan ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching ke Surau al-Huda, Kajang.

Khusrin juga 'menempa nama' dengan kes penangkapan bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin dalm majlis yang turut dihadiri wakil rakyat Pakatan.

Dari seri rekod pula, Khusrin sekadar dalam gred Jusa C sebelum melangkah ke Jusa B untuk menjawat jawatan SUK yang bergred Jusa A.

Tiada ulasan: