Rabu, 26 Januari 2011

ISLAM AKAN BANGKIT DIMANA2...INSYAALLAH...YANGHAQ ITU JELAS DAN YANG BATIL JUGA JELAS...RAKYAT DAH MUAK DENGAN KEBATILAN.....

Bohong: PAS desak calon BN tarik diri
Harakahdaily

LABIS, 26 Jan: PAS mendesak calon BN dalam pilihan raya kecil (PRK) Dun Tenang, Mohd Azahar Ibrahim supaya menarik diri kerana berbohong mengenai isu melelong tanah seorang lelaki sewaktu menjadi Penolong Pendaftar Tanah Daerah Segamat.

Pengarah PRK Dun Tenang, Salahuddin Ayub menegaskan bahawa isu tersebut masih belum selesai walaupun Azahar menafikannya.

“Di sini kami sekali lagi ingin menegaskan kepada pihak media bahawa kenyataan calon Umno yang isu tersebut telah selesai menunjukkan sekali lagi calon Umno tidak bercakap benar kepada para pengundi dan partinya sendiri,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian pada sidang media di Pusat Media PAS PRK Tenang, di sini, sebentar tadi.

Pemimpin PAS yang turut hadir pada sidang media itu ialah Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar, Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali, Bendahari, Dr Mohd Hatta Ramli, AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad dan Anuar Tahir, Pesuruhjaya PAS Johor, Datuk Dr Mahfodz Mohamad di samping Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua dan Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau.

Beliau yang juga Naib Presiden PAS menambah, isu tersebut bukannya serangan peribadi terhadap Azahar sebaliknya rakyat perlu menilai untuk memilih wakil rakyat yang berintegriti.

Katanya, integriti perlu menjadi perkara serius yang mesti dipertanggungjawabkan kepada mana-mana individu untuk menjadi calon dalam pilihan raya.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Sepertimana yang pihak media ketahui semalam kami telah membangkitkan tentang isu integriti dan kompetensi calon Umno untuk menjadi wakil rakyat bagi DUN Tenang dalam keadaan beliau tidak telus dan mempunyai rekod buruk menyalahguna kuasa beliau sebagai mantan Penolong Pendaftar Tanah Daerah Segamat untuk melelong tanah Encik Mansor Bin Mohamad dengan secara tidak sah pada 1/12/2003 dengan harga RM 70,000.

Kami ingin menambah bahawa hartanah Encik Mansor Bin Mohamad yang dilelong secara tidak sah oleh calon Umno di atas kapasitinya sebagai Penolong Pendaftar Tanah Daerah Segamat adalah berukuran lebih kurang 8 ekar maka kami percaya rakyat dapat menilai kemunasabahan hartanah seluas 8 ekar tersebut hanya dijual pada harga RM70,000 sahaja.

Dalam reaksinya kepada kenyataan akhbar kami semalam, calon Umno antara lain menyatakan isu yang kami bangkitkan tersebut sudah selesai (lihat Malaysiakini 25 Januari 2011)

Di sini kami sekali lagi ingin menegaskan kepada pihak media bahawa kenyataan calon Umno yang isu tersebut telah selesai menunjukkan sekali lagi calon Umno tidak bercakap benar kepada para pengundi dan partinya sendiri.

Bagi menyangkal kenyataan calon Umno bahawa isu yang kami bangkitkan semalam telah selesai kami terangkan maklumat-maklumat berikut dengan para pengundi di DUN Tenang seperti berikut.

Bagaimanakah calon Umno dengan mudah menyatakan isu tersebut telah selesai sedangkan disebabkan kecuaian, kelalaian dan penyalahgunaan kuasa beliau mengendalikan isu pelelongan hartanah Encik Mansor bin Mohamad tersebut telah mengakibatkan Puan Norhana binti Mohd Ali iaitu pembeli yang membeli hartanah yang dilelong secara tidak sah menyaman (i) calon Umno, (ii) Pentadbir Tanah Daerah Segamat, (iii) Pejabat Tanah Daerah Segamat dan (iv) Kerajaan Johor sebagai Defendan-Defendan bagi menuntut gantirugi berjumlah lebih kurang 1.5 juta.

Bagaimanakah calon Umno dengan mudah menyatakan isu tersebut telah selesai sedangkan dalam tuntutan Puan Norhana binti Mohd Ali ke atas keempat-empat Defendan tersebut, calon Umno telah dijadikan sebagai Defendan Pertama dan kes tersebut telah pun didaftarkan di Mahkamah Tinggi Muar iaitu Guaman Sivil No: 23-14-2009.

Bagaimanakah calon Umno menyatakan kes tersebut telah selesai sedangkan Mahkamah Tinggi Muar telah pun menetapkan tarikh pendengaran kes tuntutan Puan Norhana binti Mohd Ali ke atas calon Umno dan 3 yang lain pada 7hb Februari 2011 ( 7/2/2011 ).

Bagaimanakah calon Umno dengan mudah menyatakan isu tersebut telah selesai sedangkan calon Umno sendiri diwakili oleh Penasihat Undang-Undang Negeri Johor dalam kes tuntutan Puan Norhana binti Mohd Ali ke atas calon Umno tersebut.

Fakta-fakta di atas menujukkan sekali lagi bahawa calon Umno tidak bersikap telus bukan sahaja kepada rakyat di DUN Tenang sebaliknya kepada partai Umno dan BN itu sendiri.

Hakikatnya fakta-fakta di atas menunjukkan bahawa bukan sahaja kes kecuaian, kelalaian dan penyalahgunaan kuasa calon Umno sebagai Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat belum selesai, sebaliknya kes penyalahgunaan kuasa ini masih berterusan di Mahkamah.

Mengapakah calon Umno dalam keadaan berhadapan dengan fakta-fakta yang kami nyatakan di atas masih enggan bersikap telus dan terus terang kepada para pengundi di DUN Tenang dengan mengakui bahawa isu kecuaian dan kelalaian beliau dalam melelong hartanah rakyat yang lemah masih belum selesai di Mahkamah dan belum selesai?

Berdepan dengan fakta-fakta yang kami sajikan di atas kami percaya satu-satunya jalan keluar bagi calon Umno untuk membersihkan namanya, jika beliau masih ada saki baki integriti dan harga diri, adalah dengan menarik diri sebagai calon Umno dalam pilihan raya kecil Dun Tenang. Bagaimanakah calon yang terpalit dengan isu penyalahgunaan kuasa sebagai penjawat awam dan kini berdepan dengan isu tuntutan RM1.5 juta dari Puan Norhana binti Mohd Ali masih mempunyai kredibiliti untuk mewakili rakyat di DUN Tenang?

Bagaimanakah calon Umno masih kekal dalam penafian untuk terus menjadi calon Umno dan mewakili rakyat di DUN Tenang sedangkan kerana angkara dan tindakan beliau, beliau telah mendedahkan Kerajaan Negeri Johor kepada satu risiko yang tinggi iaitu terdapat kemungkinan besar Kerajaan Negeri Johor akan diperintahkan oleh Mahkamah untuk membayar gantirigi berjumlah RM1.5 juta. Jika itu yang berlaku bukankah wang rakyat Negeri Johor terpaksa digunakan sekali lagi untuk membayar gantirugi gantirugi RM1.5 juta tersebut?

YB Salahuddin Ayub,

Pengarah PRK N05 Tenang

merangkap Naib Presiden PAS.



Muhyiddin diminta perjelas soal calon BN cuai
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 26 Jan: Dewan Pemuda PAS Pusat mahu satu penjelasan dari Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung dakwaan kecuaian calon BN bagi PRK Tenang Mohd Azahar Ibrahim sebagai Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat yang mengakibat tanah seorang penduduk dilelong tanpa pengetahuannya.

Ketua Penerangannya, Suhaizan Kaiat berkata, ianya penting kerana rakyat Tenang harus diberi kepastian berhubung dakwaan tersebut apatah lagi Azahar adalah calon BN bertanding pada PRK itu.

Antara lain beliau mahu Muhyiddin menjelaskan kenapa calon mereka gagal memberi notis pendengaran kes lelongan kepada pemilik tanah dan juga kenapa ianya dilelong dengan nilai di bawah harga pasaran.

Beliau juga turut mempersoal kenapa rayuan pemilik tanah untuk mengelakkan lelongan tanah dengan membuat bayaran RM10,000 kepada bank tidak dilayan oleh Azahar.

"Mengapa hanya seorang pembida lelongan tanah sahaja yang hadir pada masa lelongan tersebut berlaku. Apakah terdapat perundingan jahat antara En. Mohd Azahar, jurulelong dan pembida semasa mahu melelong tanah En Mansor?" soalnya.

PAS semalam membuat pendedahan mendakwa Azahar cuai ketika menjadi penolong pegawai daerah Segamat, kerana telah mengakibat tanah seorang penduduk, Mansor Mohamad dilelong tanpa pengetahuannya.

Kes yang didakwa berlaku pada tahun 2003 itu bermula ekoran kegagalan Mansor membayar balik ansuran bank, dan kemudian Azahar dikatakan mengadakan satu inkuiri yang membawa kepada tanah Mansor dilelong tanpa pengetahuannya.

Bagaimanapun, pada tahun 2008, Mahkamah Tinggi Muar membuat keputusan yang memihak kepada Mansor di mana beliau menamakan pejabat tanah daerah Segamat sebagai defenden.

Kecuaian Azhar itu juga didakwa telah mengakibat nama baik pejabat pentadbir tanah Segamat terjejas dengan teruk.

Berikut adalah fakta kes tersebut mengikut versi PAS:

Tanah En. Mansor Bin Mohamad HS(M) 535, Lot 2091, Mukim Jabi, Daerah Segamat telah di lelong pada 1/12/2003. Beliau mempunyai tunggakan bayaran hutang dengan pihak bank sekitar RM20,000.

Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat En. Mohd Azahar Bin Ibrahim yang juga calon Barisan Nasional (BN) pilihanraya kecil Tenang telah gagal menyerahkan notis pendengaran kes lelong ini kepada beliau.

Secara rasminya Mansor tidak dimaklumkan tanahnya akan dilelong. Pada 19/9/2003 perintah jualan hartanah telah di keluarkan.

Menurut En. Mansor, sehari sebelum lelongan beliau telah membuat bayaran kepada pihak bank sebanyak RM10,000 bagi bayaran tunggakan bayaran hutang.

Beliau merayu kepada En Mohd Azahar agar tanahnya tidak di lelong. Pada hari tanahnya di lelong beliau membawa tunai sebanyak RM12,000 untuk menyelesaikan tunggakan hutangnya. Semua rayuan En Mansor tidak di layan.

Tanah seluas 8 ekar telah dilelong dengan harga RM70,000 sedangkan nilai tanah tersebut pada tahun 1996 bernilai RM116,000. Nilai semasa tanah tersebut dijangka RM120,000.
Ini bermakna tanah En Mansor telah dijual dengan harga dibawah harga pasaran. Hanya seorang sahaja pembida yang hadir pada masa lelongan tersebut. Akhirnya tanah tersebut telah di beli oleh pembida tersebut.

En Mansor telah membuat saman pemula No 24(L) -674-2004 berkaitan tanah tersebut ke Mahkamah Tinggi Muar. Beliau telah dapat membuktikan kepada mahkamah bahawa tiada sebarang notis pendengaran kes lelongan hartanah diberikan kepada beliau.

Pada 29/1/2008 Yang Arif Hakim Datuk Asmadi Bin Haji Asnawi, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Muar telah memutuskan membenarkan tuntutan En Mansor ke atas Pentadbir Tanah Daerah Segamat dengan kos akibat dari kecuaian pegawainya Mohd Azahar mengendalikan kes tersebut.

Tanah tersebut telah dikembalikan kepadanya. Akhirnya Mohd Azahar telah dipindahkan ke Pejabat Daerah Kecil Renggit. Pangkatnya dikatakan telah diturunkan.


Umno BN tak jangka dapat tentangan hebat

Harakahdaily

LABIS, 26 Jan: Umno BN tidak pernah menjangka akan mendapat tentangan hebat pada pilihan raya kecil (PRK) Dun Tenang, kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

Ekoran itu, katanya Umno BN menggunakan isu yang remeh-temeh bagi menarik sokongan pengundi.

Menurutnya, berdasarkan tinjauan yang dibuat, tentangan yang dihadapi oleh Umno BN pada PRK Tenang adalah di luar jangkaan.

Ini, ujarnya kerana Pakatan Rakyat yang terdiri daripada PAS, PKR dan DAP telah menunjukkan kerjasama yang erat menyebabkan Umno BN menggunakan politik perkauman dan kebencian semasa berkempen.

“Apabila pergi ke kawasan Cina, mereka kata DAP ikut telunjuk PAS, bika pergi ke kawasan Melayu, mereka kata PAS jadi tunggangan DAP,” ujarnya pada sidang media di Pusat Media PAS PRK Tenang di sini, pagi ini.

Tambahnya lagi, pemimpin Umno BN menggunakan politik kebencian itu di dalam kempen mereka sama ada secara senyap atau terbuka.

Justeru, beliau menyeru pemimpin Umno BN supaya menghentikan daripada terus menggunakan politik kebencian pada kempen PRK Tenang.

Mengenai isu pelaksanaan hukum hudud sebagaimana yang ditimbulkan oleh Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, beliau berkata ia menjadi keliru kerana tidak mendapat penjelasan yang sebenarnya mengenai undang-undang jenayah Islam.

Jelasnya, mana-mana negara yang mahu melaksanakan undang-undang tersebut mesti mempunyai prasyarat, antaranya wujud keadilan ekonomi.

Justeru, beliau menegaskan bahawa PAS tidak berganjak dengan dasarnya adalah Islam tetapi masalah hukum hudud bukanlah agenda Pakatan Rakyat.



Jual arak: Minta maaf atau disaman
Harakahdaily

LABIS, 26 Jan: PAS mencabar ahli Parlimen Labis, Chua Tee Yong supaya meminta maaf secara terbuka ekoran pembohongannya terhadap calon PAS ang mewakili Pakatan Rakyat ydalam pilihan raya kecil (PRK) Dun Tenang, Cikgu Mala berhubung isu menjual arak.

Pengarah Operasi PAS PRK Tenang, Dzulkefly Ahmad berkata, PAS melalui peguamnya telah menyerahkan notis tuntutan tersebut kepada pihak Tee Yong pagi tadi.

Ini, katanya ekoran pembohongan anak Presiden MCA itu yang mendakwa Cikgu Mala mengeluarkan pertanyaan ‘kenapa jual arak’ kepada pemilik sebuah kedai menjual minuman itu di sini, baru-baru ini.

Bagaimanapun, katanya Tee Yong berdolak dalik apabila diminta supaya menyatakan bila dan di mana Cikgu Mala mengeluarkan pertanyaan itu.

“Kita cabar dia dedah bukti tapi sampai semalam beliau berdolak dalik kata enggan beri nama kedai, tunggu dulu.

“Kita perlu ajar dia,” tegasnya yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor pada sidang media pagi tadi.

Justeru, katanya, jika ahli Parlimen Labis itu enggan memohon maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam, PAS melalui peguamnya akan memfailkan saman.



Umno Kedah: Najib pula suarakan kebimbangan

Muhayat Jasmin

SUNGAI PETANI, 26 Jan: Konflik dalaman Umno di Kedah turut diakui Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak apabila beliau sendiri merayu supaya Umno Bahagian Sungai Petani segera berdamai.

Najib semasa berucap sempena majlis 'Perdana Menteri Bersama Rakyat 1Malaysia' di Taman Sri Pinang, Tikam Batu, baru-baru ini menggesa persengketaan dalaman yang berlaku dalam Umno bahagian tersebut segera diselesaikan.

Kenyataan Najib itu dilihat mengulangi kebimbangan ramai pimpinan Umno terhadap perkembangan Umno negeri Kedah selepas rombakan pimpinan peringkat negeri dilakukan sebelum ini.

Sebelum ini, bekas Presiden Umno, Tun Mahathir Mohamed turut mendakwa wujudnya amalan 'cantas-mencantas' dalam Umno Kedah yang boleh menggugat usaha parti tersebut merampas semula negeri itu daripada Pakatan Rakyat.

Walaupun kenyataannya itu dilihat berkaitan dengan perlantikan anaknya yang dikatakan tidak disenangi sesetengah pimpinan Umno Kedah, kata Mahathir, tabiat yang sekian lama menjadi amalan pimpinan Umno ini harus segera dikikis sekiranya ingin memenangi semula pilihan raya.

"Masalah ini kerap berlaku dalam pimpinan Umno. Apabila ada orang lain hendak naik, maka yang tidak dapat naik akan cuba mencantas yang hendak naik. Manakala apabila ada orang yang tidak naik mendapat kenaikan, maka yang lain pula akan mencantas yang ini," katanya.

Timbalan Pengerusi Umno Kedah yang baru dilantik, Datuk Mukhriz Mahathir turut mengakui sudah beberapa kali pertemuan diadakan dengan kumpulan yang bertelagah dalam bahagian Sungai Petani namun setakat ini belum ada perkembangan yang baik.


Mukhriz semasa bercakap kepada media di Stesen Teksi Sungei Petani kelmarin, berkata usaha untuk menyatupadukan Umno Kedah yang berpecah terlalu sukar walaupun beberapa usaha telah dilakukan.

Dalam masa yang sama ketika bertungkus lumus menyelesaikan kemelut di Sungai Petani, Umno Kedah juga sedang berhadapan dengan pertelagahan antara Ketua Pemuda Umno Kedah, Badrol Hisham Hashim dengan Naib Ketua Umno Padang Terap, Datuk Syed Sobri Syed Hashim yang masih lagi panas.

Dalam perkembangan di Sungai Petani, pertelagahan antara Ali Yahya yang juga merupakan Ketua Umno Sungai Petani dengan Gerakan Anti Ali (GAA) yang sudah berlarutan sejak beberapa bulan lalu dilihat semain kritikal.

Dalam satu insiden ketika mesyuarat agung Umno bahagian Sangai Petani, Julai tahun lalu, sebahagian perwakilan Umno bahagian tidak membenarkan Ali berucap dalam majlis perasmian malah mendesak Ali melepaskan jawatan kerana tidak puas hati dengan kepimpinan beliau.

Keadaan bertambah gamat apabila Naib Ketua Umno bahagian, Datuk Firdaus Zakaria dan Ketua Puteri Umno bahagian, Shahanim Mohd Yusof turut mendesak Ali selaku Ketua bahagian berundur.

Jesteru, apabila Presiden Umno sendiri menyuarakan kebimbangannya terhadap kemelut Umno di Kedah, ramai pemerhati melihat, parti itu masih berada ditakok lama walaupun kepimpinan Umno Kedah bertukar dari Datuk Seri Mohd Shafie Apdal sebagai Pengerusi Perhubungan kepada Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah dan juga kepada Mukhriz sebagai timbalan pengerusi.

Malah beberapa sumber dalaman Umno Kedah mengakui, Mukhriz tidak dapat berbuat apa-apa bagi menyelesaikan kemelut Umno kedah termasuk Sungai Petani.

Manakala Ahmad Bashah dikatakan turut mempunyai masalah dengan Umno Kedah yang enggan menerima pelantikan beliau.



Kerajaan Kelantan ambil alih Arked uda

Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 26 Jan: Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Masyrakat, Datuk Husam Musa, berkata kerajaan Kelantan akan mengambil alih semula tanah di lot Pt 57 Seksyen 11, milik Uda.

Langkah tersebut untuk menaik tarafkan pusat perniagaan yang terletak dikawasan tersebut supaya lebih berdaya saing untuk membantu peniaga kecil di situ

Kata Husam, pengambil alihan itu ekoran kegagalan Uda membela nasib peniaga kecil yang kini menyewa di kedai tapak berkenaan sejak 27 tahun lalu sebagaimana yang sepatutnya sehingga ia menjadi masalah kepada peniaga terbabit.

Menurut Husam, bagi membela nasib peniaga kecil yang dibiarkan oleh Uda, kerajaan negeri bersedia menunaikan tanggungjawab sosialnya demi untuk peniaga berkenaan walaupun terpaksa mengorbankan peruntukan yang agak besar.

Di atas tanah milik Uda seluas 1.5 ekar itu menempatkan lebih 200 lot peniagaan untuk peniaga kecil yang dikenali sebagai Arked uda.

Arked tersebut telah dibina oleh PKINK sekitar tahun 1987 untuk memindahkan sebahagian daripada para peniaga Pasar Lambak yang telah dirobohkan berhampiran dengan Pejabat Umno Kelantan.

Bagaimanapun, peniaga kecil di kawasan itu hari ini menghadapi masalah apabila Uda yang diwujudkan kerajaan bagi membantu peniaga-peniaga Bumiputera setelah dikorporatkan dan dikenali sebagai UDA Holdings Bhd, mahu menjadikan kawasan tersebut sebagai pusat komersial.

Para peniaga kecil di situ diarahkan berpindah tanpa disediakan tapak perniagaan baru kepada mereka sehingga kerajaan negeri perlu terlibat untuk menyelesaikan masalah mereka.

Ekoran daripada itu timbul pula masalah lain apabila Bazaar Tok Guru yang baru dibina tidak mampu menampung jumlah peniaga yang ramai termasuk yang akan berpindah daripada Arked uda ke situ.

Menurut Husam, ruang niaga asal di bazaar tersebut hanya dapat menampung 300 peniaga sahaja, bagaimanapun bertambah kepada 415 lot setelah dicampur dengan peniaga Arked Uda.

Katanya, keadaan menjadi bertambah sempit apabila keluasan asal 10’ x 12 ‘, namun akhirnya menjadi 7’x8’ akibat pertambahan 100 orang peniaga.

Jelas beliau, perkara itu berlaku berikutan peniaga Arked Uda tidak mahu berada di tingkat satu dan ingin berada di tingkat bawah bersekali dengan peniaga di Pasar MPKB.

Justeru, Husam berkata usaha itu (pengambilan balik tanah) akan disegerakan agar masalah peniaga dapat diselesaikan segera.

“Pertamanya kerajaan negeri akan mengambil semula tanah tersebut seluas 1.5 ekar yang telah diserahkan oleh kerajaan negeri di bawah Barisan Nasional (BN) pada tahun 1975 supaya peniaga daripada Arked Uda boleh kembali berniaga di tempat asal.

“Keduanya, kerajaan negeri akan membaiki semula lot kedai di Bazaar Tok Guru yang menimbulkan masalah kepada peniaga bazaar di situ sebaik sahaja peniaga di Arked Uda kembali berniaga di tempat asal apabila bangunannya siap kelak,”ujarnya menjawab soalan media selepas mesyuarat exco, di sini sebentar tadi.

Kata Husam, walaupun kerajaan negeri terpaksa membelanjakan sumber kewangan yang besar untuk mengambil alih semula tanah di Arked Uda dan merombak semula ruang niaga di Bazaar Tok Guru kepada asal, namun demi kepentingan dan keselesaan peniaga, kerajaan negeri sanggup berkorban.

Husam bagaimanapun mengakui, keptusan itu belum lagi dimaklumkan kepada Uda, memandangkan ia baru diputuskan pada mesyuarat exco sebentar tadi.

Beliau seterusnya memberitahu, sekarang ini pihaknya dalam proses untuk menyerahkan lot ruang niaga kepada peniaga Bazaar Tok Guru setelah Sijil Kelulusan Kediaman diluluskan.

Sehubungan itu juga, kerajaan negeri merancang untuk mengadakan perjumpaan dengan peniaga terbabit untuk mengetahui masalah yang dihadapi.

“Kita juga akan menerangkan hasrat kita kepada mereka agar mereka lebih memahami perkara sebenar yang berlaku,”ujarnya.


Cadangan pindaan akta mesin cetak dibantah keras
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 26 Jan: Cadangan kerajaan meminda Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 agar meliputi terbitan internet, Facebook dan perisian dilihat cubaan menghadkan penyebaran maklumat kepada masyarakat dan mendapat bantahan dari semua pihak.

Ahli politik bimbang langkah ini menghalau para pelabur lari dari negara ini, wartawan pula berkata ia bakal menyekat kebebasan media manakala pejuang kebebasan media pula akan berkempen besar-besar membantah cadangan ini.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) semalam memberitahu akan membuat pindaan terhadap Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 supaya menjadi lebih komprehensif dan tidak terhad kepada bahan cetak semata-mata.

Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Mahmood Adam berkata pihaknya telah meminta Jabatan Peguam Negara mengkaji definisi penerbitan dalam akta itu sama ada ia boleh meliputi terbitan dalam bentuk multimedia termasuk kandungan internet, Facebook dan perisian.

Pindaan tersebut katanya akan dibentangkan pada persidangan dewan rakyat Mac depan.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang dalam kenyataannya berkata, langkah ini akan menghalau para pelabur dari negara ini. Bagi beliau langkah ini adalah satu tindakan yang menzalimi janji kerajaan BN sendiri yang tidak akan menyekat maklumat melaluin internet.

Presiden Kumpulan Aktivis Media Indipenden (Kami) Ahmad Lutfi Othman (gambar) pula berkata, pihak akan membuat kempen besar-besaran bagi membantah cadangan ini. Kempen melalui SMS sudah mula dilakukan beliau.

Pegawai Program Centre for Indipenent Journalism (CIJ), Chuah Siew Eng pula berkata, cadangan tersebut sangat keterlaluan kerana bakal melibatkan bukan sahaja pertubuhan media, malah pengguna yang terdiri dari rakyat biasa.

"Ini betul-betul keterlaluan. Kita amat kecewa dan terkejut kerana selama ini kita berkempen supaya akta ini dihapuskan, tiba-tiba sekarang ini nak dikembangkan pula," katanya.

Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) menyuarakan rasa bimbang dan kesal dengan tindakan KDN yang ingin meminda Akta Penerbitan dan Pencetakan 1984 (PPPA) untuk terus mengawal kebebasan media di negara ini.

Presidennya, Hata Wahari berkata ia satu "usaha ke kebelakang" yang akan menghalang aliran maklumat kepada masyarakat dan seterusnya memundurkan Malaysia.

"NUJ Malaysia meminta KDN agar menghentikan segala usaha untuk meminda PPPA bagi tujuan mengawal kandungan Internet termasuk laman berita, blog dan Facebook.

"Sebaliknyna NUJ Malaysia menuntut agar KDN melakukan pindaan bagi memberikan kebebesan kepada media cetak untuk beroperasi dengan lebih bebas," kata Hata dalam satu kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, Siew Eng berkata beliau tidak menolak kemungkinan ianya dibuat bermotif politik.

"Yang kita persoal, kenapa ianya dibangkitkan sekarang dalam suasana Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang disebut-sebut akan berlaku dalam masa terdekat.

"Kita tahu, antara punca tsunami politik pada PRU 2008 adalah disebabkan pengaruh media baru internet termasuk Facebook," tambahnya lagi.

Ujarnya, jika ianya dilaksanakan, rakyat tidak lagi bebas menggunakan kemudahan internet seperti Facebook dan blog walaupun untuk urusan lain selain berpolitik.

Sehubungan itu, CIJ katanya akan memperhebatkan kempen bukan sahaja bagi membantah pindaan akta tersebut, malah mahu ianya dihapuskan terus.


Tenang: Kebangkitan PAS Johor
Abd Shukur Harun shukurharun@yahoo.com
Hanya beberapa hari saja lagi hari penentu pilihan raya kecil Dun Tenang, Labis, Johor, semua pihak berdebar menanti hari pengundian Ahad itu, 30 Januari ini.

Bandar Labis seolah-olah dikejutkan dari tidurnya dengan menerima kedatangan beribu-ribu orang luar untuk menyaksikan pilihan raya tersebut.

Ketika menikmati makan tengah hari bersama teman-teman dari PAS Kelana Jaya di sebuah restoran, saya merasa terharu dengan kemajuan PAS Johor yang kelihatannya semakin pesat.

Nyatalah calon PAS, Cikgu Normala Sudirman menjadi elemen penting kepada kebangkitan PAS Johor ini dengan tidak menafikan sama sekali jasa dan pengorbanan pimpinan dan pendukung PAS lain di negeri itu sejak dulu hingga kini.

Jasa dan pengorbanan tokoh PAS Johor selama ini, antaranya Dr. Sanusi Daeng Mariok, Dr. Mahfuz Muhamad, Almarhum Tuan Haji Ismail, Ahmad Anang, Ustaz Abdullah Husein, Khairul Faizi, Aminudin Ayub, Dr. Muhamad Taslim, Dr. Haji Sheikh Ibrahim, Aminul Huda, Mazlan Aliman, Suhaizan Kaiat dan ramai lagi yang tidak dapat disebutkan semuanya.

Dahulu PAS Johor terpinggir, miskin, dipandang ‘sebelah mata’ saja oleh kebanyakan orang di Johor, banyak kali bertanding dan ramai hilang wang pertaruhan. Tetapi kini PAS Johor berdiri dengan gagah, sudah diterima oleh ramai rakyat di Johor, tidak lagi hilang wang pertaruhan, bahkan mampu memenangi dua Dun – Maharani dan Sungai Abung – dalam PRU Ke-12 yang lalu.

Sebagai anak kelahiran Pontian, Johor, saya dapat memahami pahit getir pendukung PAS negeri Johor untuk mengembangkan parti itu di tengah-tengah keangkuhan Umno yang selama ini menganggap Johor adalah Umno dan Umno adalah Johor.

Kini PAS Johor dengan dua Dun dimenanginya – Dun Sungai Abong dan Maharani – sedang bangkit dan menyerlahkan namanya di peringkat nasional. Pemilihan terhadap Normala sebagai calon untuk bertanding di Dun tersebut memberikan kelebihan kepada PAS/Umno dan memberikan erti yang cukup besar kepada perjuangan parti itu di negeri yang kononnya selama ini dianggap sebagai kubu kuat Umno.

Pada hal kenyataan yang ada tidak begitu. Di tengah-tengah kepesatan perkembangan PAS Johor ini, saya terkenang bagaimana tungkus lumus pendukung PAS Johor mula menggeragkannya secara aktif di tahun 1978 di Batu Pahat.

Dapat dibayangkan bagaimana pahit getir PAS Johor waktu itu di mana ceramahnya tidak mendapat sambutan, hanya beberapa puluh orang saja yang mendengarnya, sementara ramai orang Johor mencebikkan bibir ketika siapa saja yang menyebutkan nama PAS.

Polis pula waktu itu mematikan pembesar suara jika ada pemimpin Umno berceramah berdekatan. Namun PAS Johor terus bangun hingga kini bahkan semakin gagah.

Pada hari penamaan calon Sabtu lalu, saya ada terdengar perbualan beberapa orang dalam loghat Kedah di sebuah restoran. Mereka
kagum dengan kebangkitan PAS Johor. Mereka berkata, PAS Johor tidak lagi terpencil seperti yang kita dengar, bahkan sudah semakin ramai orang Johor menerima PAS.

Sementara itu bantuan petugas PAS/Pakatan Rakyat dari luar Johor sudah demikian ramai tiba, di mana muslimat PAS Johor mengerahkan seluruh tenaga ahlinya memimpin kempen ini dan mengiringi setiap pergerakan calon PAS itu.

Di beberapa tempat di kawasan pengundi Cina, kelihatan petugas DAP mengiringi Cikgu Normala berkempen dan oleh kerana suasana Tahun Baru Cina sudah sangat terasa di Dun Tenang ini, kunjungan Normala disambut hangat oleh orang Cina dengan suasana Tahun Baru.

Normala tidak kekok berdepan dengan situasi begini kerana beliau sudah biasa bergaul dengan orang ramai, bahkan ada sesetengah ibu bapa yang anak mereka pernah menjadi murid Normala telah memberikan sambutan hangat terhdapat kedatangan calon ini bersama rombongannya.

Di kawasan pengundi Melayu, muslimat PAS Johor juga di depan dengan dibantu oleh petugas PAS dari seluruh negara. Gerak kerja kempen calon PAS ini berjalan lancar.

Nampaknya PAS tidak bimbang dengan isu Normala tidak bersalaman dengan lelaki seperti yang dibangkitkan oleh pemimpin MCA, kerana isu ini dan isu negara Islam dilihat tidak berkesan.

Bahkan isu bersalaman ini memukul pemimpin Umno/BN sendiri kerana selama ini tidak meneranghkan peraturan dan adab Islam kepada rakan mereka dari MCA walaupun sudah bergabung lebih setengah abad.

Ramai yang bertanya mana pergi tokoh dan menteri agama di dalam Umno selama ini yang membisu seribu bahasa, membiarkan pemimpin MCA menghina hukum Islam.

Sementara itu, sekiranya ada anggapan bahawa golongan generasi lama masih menyokong Umno/BN maka anggapan itu mungkin separuh benar. Ini kerana ramai juga orang veteran dalam perbualan mereka, termasuk di pekarangan masjid dan surau terang-terang menyatakan sokongan kepada PAS dan calonnya.

“Normala ini guru, pendidik, dia bijak, akhlaknya baik. Calon macam seperti ini patut kita sokong,” kata seorang warga emas ketika berbual dengan kawannya di pekarangan sebuah masjid di kawasan Melayu di Labis ketika menuju ke keretanya selepas menunaikan solat Zohor.

Antara isu yang mendominasi dan kelihatan berkesan dalam kempen calon PAS/Pakatan Rakyat ini ialah isu kenaikan harga barang di samping isu lain seperti gejala sosial, penagihan dadah oleh remaja Melayu dan sebagainya.

Boleh dirumuskan di sini bahawa antara hikmah pilihan raya kecil Dun Tenang ini ialah menyerlahnya PAS Johor dengan perkembangannya yang sangat pesat, berjaya mengenengahkan calon terbaik dari muslimat Johor dan memperlihatkan kesepaduan gerak kerja seluruh petugas Pakatan Rakyat.

Ternyata PAS negeri Johor begitu harum namanya.




Tiada ulasan: