Selasa, 18 Januari 2011

YANG BENAR DAN YANG MENIPU KEDUA2 AKAN MATI JUGA....DIAKHIRAT AKAN DIHAKIM SEMULA....KETIKA ITU SIJAHAT TAK KAN TERLEPAS....

Penari seksi dan Isa Samad di jamuan 1Malaysia
Kuek Ser Kuang Keng
Jan 18, 11
11:11am


Lebih 1,000 orang, kebanyakan mereka masyarakat Cina dijamu dengan makan besar dengan minum bir percuma sambil dihiburkan dengan tarian seksi sempena jamuan makan malam 1Malaysia di Tenang malam semalam.

NONESelain itu, peserta yang bernasib baik juga berpeluang memenangi sebuah motosikal 100cc sebagai hadiah utama cabutan bertuah. Pada masa yang sama jamuan berkenaan juga diselitkan dengan ucapan politik daripada bekas naib presiden Umno, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

Bekas Menteri Besar Negri Sembilan Mentri Besar itu yang berjaya merampas kerusi Bagan Pinang pada pilihan raya kecil 2009 mengalahkan calon PAS - menjadikan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai sasaran utamanya.

NONESambil menuduh Anwar sebagai penipu, Isa memberikan contoh 'peristiwa 16 September' di mana ketua pembangkang itu mendakwa Pakatan Rakyat telah mendapat sokongan yang mencukupi bagi mengambil-alih kerajaan dan kabinet bayangan yang dijanjikannya itu.

"Mana menteri kabinet bayangannya? Adakah mereka bercakap mengenai ekonomi dan pembangunan? Tidak ada. Kabinet bayangan pun tidak nampak.

"Semua ini tipu. Kita - BN sudah memerintah negara lebih 50 tahun. Kita tidak perlu berjanji seperti janji 100 hari. Kita berusaha setiap hari,” kata Isa yang berkemeja T jingga dengan tertera logo 1Malaysia.

NONE"Saya kenal Anwar, kami belajar di universiti yang sama dan kami sama-sama dalam Umno. Jika beliau ikhlas mahu menolong Melayu, Cina dan India, dia sepatutnya lakukan ketika menjadi timbalan perdana menteri dulu.

"Parti pembangkang cekap memutar-belit. Mereka boleh memutar dari 180 darjah kepada 360 darjah.

Tuan-tuan dan puan-puan, jangan percaya Anwar,” kata Isa sambil disambut gelak ketawa daripada hadirin.

Isa juga tidak melepaskan peluang menyindir PAS yang didakwa cuba menunjukkan DAP sebagai parti yang mesra dengan Islam serta menerima Islam sebagai agama rasmi negara dan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

NONE"Siapa tak boleh terima ini (status Islam dan Bahasa Melayu)? Tak ada siapa-siapa yang mengadu tentangnya. Tuan-tuan dan puan-puan, semua ini boleh diterima sebelum sertai DAP.

"(Musyidul am PAS) Nik (Abdul) Aziz (Nik Mat) lagi gila. Dia kata DAP sudah memahami Islam. Kita sebagai Muslim, kadang-kala tidak berapa faham. Macam mana (pengerusi DAP) Karpal Singh dan (pemimpin veterannya) Lim Kit Siang boleh faham Islam dengan hanya berkawan dengan PAS untuk dua atau tiga tahun? Semua ini penipuan,” kata Isa.



Najib: Saya? Takut kepada Anwar?
Kuek Ser Kuang Keng
Jan 18, 11
2:48pm


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak gentar untuk berdebat dengan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, tetapi ketua pembangkang itu terlebih dahulu perlu 'menyelesaikan masalah peribadinya', khususnya tuduhan liwat sebelum campur tangan dengan urusan lain.

najib having lunch"Kenapa saya harus takut berdebat dengannya? Saya adalah perdana menteri. Saya ada semua maklumat. Kalau saya dedahkannya... adoi... dia akan demam,” perli Najib sambil disambut gelak ketawa oleh lebih 7,000 peneroka di Felda Chemplak, Tenang hari ini.

"Perlukah saya berdebat dengannya? Tanya Najib dan kali ini disambut dengan jeritan “tidak” oleh para hadirin.

Anwar mencabar Najib supaya berdebat dengannya apabila perdana menteri memperlekehkan rancangan reform 100 hari Pakatan Rakyat yang dijadual dilaksanakan sekiranya mereka menawan Putrajaya.

"Nak tubuh kerajaan pada 16 September, tak tubuh lagi. Ini dah tahun 2011. Kita tunggu sehari demi sehari tak jadi, dia kata 30 anggota Parlimen dari BN (Barisan Nasional) nak seberang masuk pembangkang. Kita tengok-tengok, belek-belek mana dia 30, rupanya lima anggota Parlimen dia (pembangkang) (yang keluar) jadi (anggota) Bebas.

Kes liwat

"Tak payahlah debat, banyak hal lagi (Anwar) tak selesai,"katanya.

NONENajib juga menafikan dakwaan kerajaan merancang memerangkap Anwar dengan menjadi dalang dalam kes liwat II yang membabitkan bekas timbalan perdana menteri itu.

"Bukan kerajaan yang membuat laporan polis. Saiful yang membuat laporan itu,” katanya merujuk kepada pengadu kes berkenaan Mohd Saiful Bukhari Azlan.

“Anwar kata Saiful adalah budak pembancuh teh. Saya tidak tahu jenis teh yang dihidangkan. Mungkin the jenis khas,” kata Najib yang berkias dan sekali lagi disambut gelak ketawa hadirin.

“Ini adalah masalah peribadi. Dia ada masalah peribadi. Tolong selesaikan masalah peribadi anda sebelum membuat perkara lain,” kata Najib.

NONENajib berkata Anwar tidak perlu bersusah payah memikirkan soal debat kononnya demi kebajikan rakyat kerana BN akan bertanggungjawab dalam memastikan soal kebajikan rakyat dipelihara.

Dalam perkembangan lain, Najib yang juga Presiden Umno melahirkan rasa terharunya atas sambutan warga Felda dan orang ramai khususnya di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang.

"Saya tak tahulah, tapi pengalaman saya ni, bila jumpa dengan orang ramai, bila dia bersalaman dengan kita, cara dia pegang tangan kita pun kita dapat rasa. Kita rasa macam genggaman tu ada 'current'. Ini bukan current lain, ini current sokongan rakyat pada BN.

Calon terbaik

"Inilah gambaran perjuangan kita, inilah rahmat kita, kita sokong BN, saya sebagai PM, Datuk Ghani Othman sebagai Menteri Besar Johor, kita akan terus bersama sebagai satu gandingan yang baik untuk perjuangkan nasib rakyat di Johor dan DUN Tenang secara khususnya," katanya.

NONESehubungan itu, Najib berkata adalah menjadi tanggungjawab pengundi di Tenang untuk memastikan mereka memilih calon yang terbaik untuk kerusi itu pada pilihan raya kecil nanti bagi memastikan kesejahteraan dan keutuhan ekonomi dapat dikekalkan.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Sulaiman Taha, 59, dari BN pada 17 Dis tahun lepas akibat jangkitan kuman dalam darah dan kencing manis. Penamaan calon ditetapkan pada 22 Jan ini dan pengundian pada 30 Jan.

Normala Sudirman, 38, yang juga Ketua Muslimah PAS Labis telah dinamakan sebagai calon PAS untuk pilihan raya kecil itu manakala pengumuman calon BN akan dibuat oleh Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dijadualkan esok.



Isu laungan azan: BN dwi standard, kata Pua
Regina Lee
Jan 18, 11
3:44pm


DAP hari ini membidas kerajaan kerana cara mereka menangani isu laungan azan yang didakwa oleh seorang peguam bukan Islam terlalu kuat sebagai dwi standard.

NONE“Saya berpendapat permohonan maaf (daripada pengadu) harus diterima semua dan tidak sepatutnya dieksploitasi,” kata setiausaha publisiti kebangsaannya, Tony Pua yang juga ahli parlimen Petaling Jaya Utara.

“Namun, hanya satu isu yang Pakatan Rakyat kurang senang adalah amalan dwi standard dalam menyelesaikan isu ini,” katanya pada sidang akhbar hari ini.

Menurut Pua soalnya bukan mengenai permohonan maaf dibuat oleh peguam yang membuat aduan tetapi sikap pilih kasih diamalkan Umno.

Katanya, memandangkan isu kontroversial itu membabitkan ahli MCA, kes berkenaan ditutup dengan cepat dan dipastikan agar tidak menjadi sesuatu yang berpanjangan.

“Bila yang silap itu adalah ahli politik BN, mereka dengan segera akan menutup kes dan berkata semuanya sudah selesai.

NONE“Tetapi jika ia membabitkan ahli Pakatan, kita dibidas berhari-hari dan berita itu akan disiarkan di muka utama Utusan Malaysia, dengan dilabelkan sebagai tidak sensitif dan rasis,” kata Pua.

Sebelum itu, seorang ahli MCA seumur hidup, Ng Kian Nam yang juga seorang peguam mencetuskan ketidakpuasan hati masyarakat Islam di negara ini apabila mendakwa laungan azan yang berkumandang di kawasan kediamannya di kawasan Bukit Kerinchi adalah terlalu kuat dan mahu ia diperlahankan.

Namun, Ng kemudiannya menarik balik kenyataannya dan membuat permohonan maaf secara terbuka kepada semua umat Islam.

ng kian nam apologise raja nong chik 170111“Setiap orang mempunyai kelemahan dan saya mahu meminta maaf kepada semua umat Islam di negara ini di atas salah faham yang terjadi. Sebenarnya saya tidak tahu membezakan antara suara azan dan ceramah (kuliah subuh),” katanya pada sidang media.

Dalam satu surat bertarikh 20 Disember 2010 kepada Jabatan Perdana Menteri, Ng, meminta supaya tindakan diambil bagi memperlahankan bunyi azan di Masjid Al-Ikhlasiah di Bukit Kerinchi itu kerana didakwa mengganggu tidurnya.

Ng berkata beliau tidak berniat untuk menyinggung perasaan umat Islam di negara ini berhubung isu itu serta berharap isu itu tidak disensasikan lagi.

teresa kok dap hq isa release pc 190908 05Menurut Pua, serangan yang sama dilakukan ke atas rakannya dari DAP dan ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok pada 2008 apabila Utusan mendakwa beliau bertanggungjawab membuat petisyen supaya laungan azan di sebuah masjid di Puchong diperlahankan.

“Malah, dakwaan yang dilemparkan itu adalah rekaan dan tidak wujud.

“Meskipun terbukti tiada arahan dikeluarkan olehnya (Teresa Kok), namun beliau diserang tanpa henti,” kata Pua sambil menambah tindakan itu akhirnya menyaksikan exco kerajaan negeri Selangor itu ditahan selama tujuh hari mengikut Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA).





PM: Kita juga mahu tahu bagaimana Teoh mati
Kuek Ser Kuang Keng & Abdul Rahim Sabri
Jan 18, 11
6:33pm


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini mengulangi komitmennya untuk merungkai misteri di sebalik kematian Teoh Beng Hock ketika berucap kepada masyarakat Cina di Tenang.

NONE“Kita juga mahu tahu kebenaran dan apa yang sebenarnya berlaku kepadanya. Jangan politikkan isu ini. Kita ada cara untuk mengetaui kebenaran. Kita tidak akan lindungi sesiapa. Ini ikrar kerajaan.”

Ucapan Najib di SJK(C) Labis ini dilihat bagi mengelakkan penghakiman terbuka inkues Teoh tempoh hari dijadikan modal politik oleh Pakatan Rakyat.

“Hasrat kita pun sama dalam kes Teoh Beng Hock,” katanya kepada kira-kira 700 penduduk Cina semasa sesi minum the di dewan sekolah itu.

NONENamun, Najib mengingatkan pengundi Tenang bahawa kematian Teoh tidak sepatutnya mempengaruhi keputusan mereka dalam mengundi.

“Ini (pilihan raya kecil) lebih besar daripada Teoh Beng Hock, ini adalah mengenai masa depan Malaysia, masa depan semua kita, masa depan generasi kita.

“Jangan perjudikan masa depan kita. Pembangkang tidak boleh mentadbir negara ini,” kata Najib dengan berkobar-kabar sambil disambut tepukan gemuruh.Najib turut menyindir hubungan parti dalam Pakatan Rakyat umpama "tidur sebantal, mimpi lain-lain".

"PAS ada cita-cita mahu negara Islam ala PAS, dan DAP nak negara sekular.

NONE"Mereka main mata, nak kalahkan BN... Mereka tidak boleh bersama, mereka main sandiwara politik. Kerjasama mereka rapuh," katanya.

Dengan sinis, beliau juga turut menyindir ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa berjanji membentuk kabinet bayangan sebelum ini.

Namun, katanya selepas lebih dua tahun, masih belum ada kabinet bayangan yang dimaksudkan.

"Jangan cakap pasal kabinet, bayangnya pun tak boleh sebab takut nak bagi jawatan tertentu, (dan) tak ada persefahaman," katanya.

NONESebelum itu, Najib turut menyampaikan ucapan dalam majlis ramah mesra dengan kira-kira 500 pengundi India di Dewan Serbaguna, Majlis Daerah Labis.

Dalam ucapannya, beliau cuba memujuk kaum India bahawa undi mereka menjadi penentu kepada kekuatan BN.

"Kita bergantung kepada (undi) tuan-tuan untuk menang. Di Hulu Selangor kita berhempas pulas (untuk menang) tak kira siapa calonnya," katanya.

Selain itu, beliau turut menepis tanggapan bahawa Umno tidak menghormati kaum India.

NONESehubungan itu, beliau berharap kaum India tidak mudah mempercayai khabar angin bahawa parti itu mengetepikan kaum India.

"Itu tidak benar, kita hormat masyarakat India dan kita mahu kaum India maju seperti masyarakat yang lain," katanya sambil meminta pengundi kaum cina mengundi calon BN dalam pilihan raya kali ini.








Sultan beri perkenan sidang DUN Selangor
Jan 18, 11 4:46pm


Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah telah memberikan perkenan baginda untuk persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor diadakan pada 24 Jan ini.

NONESetiausaha Sulit kepada Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, hari ini mengesahkan baginda telah menandatangani perisytiharan pada 14 Jan lalu untuk persidangan itu diadakan selepas mendapat permohonan daripada pihak Dewan Undangan Negeri.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini berkata bahawa persidangan itu adalah untuk meminda Perkara 52 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 bagi mengembalikan kuasa Sultan dan Menteri Besar dalam melantik Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri.

Ketiga-tiga jawatan itu sebelum ini terletak pada kerajaan negeri, ditarik balik berikutan pindaan Perlembagaan pada 1993 oleh Tun Dr Mahathir Mohammad yang menjadi perdana menteri yang turut menyebabkan undang-undang di Selangor dipinda bagi memusatkan kuasa Kerajaan Persekutuan.





Rambut remaja Sikh dikacip, ibu bapanya berang
Andrew Ong
Jan 18, 11
4:25pm


Ibu bapa seorang remaja Sikh yang menghadiri Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) berang apabila anaknya sedar dari tidur pada Ahad lalu dan mendapati rambutnya yang sepanjang hampir semeter telah dikacip.

Mengikut agama Sikh, memotong rambut atau disebut “kesh” dengan tegasnya dilarang.

Bapa kepada remaja itu, Surinderpal Singh, 47, berkata dia dan isterinya menjadi ntidak keruan dan kini tidak mahu anaknya itu menyambung latihan berkenaan.

"Dia trauma dengan kejadian itu. Esok, perkara lebih buruk mungkin berlaku,” kata Surinderpal ketika dihubungi oleh Malaysiakini.

national service weapons training 160905 detailsAnaknya, yang namanya dirahsiakan oleh ibu-bapa berkenaan berkata kejadian berkenaan berlaaku pada Sabtu lalu ketika mereka berlatih sepanjang hari. Akibat kepenatan, dia begitu lena sepanjang malam tersebut.

Menurut laporan polis, remaja itu, beliau menyedari sesuatu tidaak kena apabila pada sebelah pagi, ketika menyikat rambutnya dan dengan segera menghubungi bapanya.

"Dia sedang tidur di bilik dengan 10 pelatih lain dan apabila dia bangun, dia mendapati kira-kira 60 sm rambutnya telah dipotong.

"Kita tidak tahu siapa yang membuatnya tetapi kita percaya ada pelatih lain membuli dia," katanya.

Menurut beliau lagi, dia diberitahu bilik tersebut dikongsi oleh anaknya bersama enam pelatih Melayu, tiga pelatih Cina dan seorang pelatih India.

"Dia sedar, dia tidak lagi boleh membuat simpul,” kata Surinderpal, yang kebetulan adalah sami di sebuah kuil Sikh di Jalan Gurdwara, Ipoh.

Rambut budak itu pada asalnya mencecah sehingga paras punggung tetapi kini hanya pada paras dadanya.

Dia juga tidak tahu siapa yang bertanggungjawab ke atas kejadian itu dan gagal menjumpai sebarang rambutnya yang dipotong itu mahupun alat yang digunakan bagi mengacipnya.

Keberatan benarkan cuti

Menurut Surinderpal dia dan isterinya terus bergegas ke kem latihan Seri Impian di Sungai Bakap, Pulau Pinang untuk berjumpa dengan anak mereka pada hari yang sama.

Di kem itu, mereka menunggu hampir sejam untuk berjumpa dengan komanden yang tidak berada di lokasi tersebut memandangkan Ahad adalah hari rehatnya.

Semasa perjumpaan itu, komandan berkenaan dilaporkan berkata semua pelatih dilarang membawa gunting atau pemetik kuku. Katanya kemungkinan peralatan yang digunakan bagi memotong rambut remaja tersebut dibawa oleh ibu bapa mereka pada pertemuan dengan anak-anak mereka pada pertemuan hujung minggu.

"Saya juga ada bertanyakan kepada komandan kem dan pegawai kem yang lain tetapi mereka memberitahu saya adalah mustahil untuk mencari siapa yang berbuat demikian kerana ini boleh dilakukan oleh salah satu daripada pelatih yang hadir untuk kem berkenaan," katanya.

Menurutnya, komanden itu berjanji akan menyiasat tetapi hanya membenarkan anaknya bercuti sehingga 23 Januari ini, walaupun pada awalnya beliau agak keberatan memberikan kebenaran.

Surinderpal berkata apa yang dialami anaknya itu ibarat mimpi ngeri dan mahu jaminan keselamatan jika remaja itu dikendaki pulang semula untuk latihannya.

"Saya hilang keyakinan dengan pihak berkuasa kem. Saya bimbang anak saya akan dicederakan pula... Rambut anak saaya disimpan 18 tahun. Dalam dua minggu, semuanya hilang.

"Beliau amat terkejut. Kita sebagai ibu bapa juga terkejut, Kita dalam dilema sekarang.

"Hari ini, ia berlaku ke atas anak saya. Ia boleh berlaku lagi ke atas anak-anak berlainan agama. Bolehkah pihak berkuasa yakinkan ibu bapa bahawa kem latihan ini selamat?.

'Kita mahukan satu penyiasatan dijalankan," tegasnya.

Menurut Surinderpal, beliau juga terkilan dengan kurangnya perasaan hormat-menghormati di kalangan pelatih kem kerana mereka sepatutnya telahpun diajar berkenaan signifikan menyimpan rambut oleh penganut Sikh.

"Saya bukan menyalahkan para pelatih tetapi saya merasakan ini merupakan satu penghinaan terhadap agama Sikh, tambahan pula keselamatan patutnya lebih ketat," katanya.

Tiada ulasan: