Ahad, 16 Januari 2011

KAGUM TOK GURU TAK CUKUP... KENA IKUT SEDERHANA DAN ZUHUDNYA...PEMIMPIN2 PAS JANGAN HIDUP MEWAH..KALAU BEGITU TAK DE BEZA..NABI SAW HIDUP MEWAH KAH..

Hasrat Nik Aziz berundur tidak tercapai
Ismail Hashim

KUALA LUMPUR, 15 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memaklumkan, hasrat beliau untuk berundur dari jawatan menteri besar Kelantan sehingga kini tidak tercapai.

Ada sahaja, katanya, rintangan yang menghalang hasratnya itu dan kini beliau telah melebihi 20 tahun memegang jawatan itu.

Beliau berkata demikian di majlis ramah mesra dan dialog dengan bloggers di sebuah hotel dekat ini.

Majlis itu mendapat sambutan menggalakkan daripada kalangan pengamal media alternatif khususnya.

Turut berada di pentas terdiri daripada Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaakob, Speaker DUN Kelantan, Datuk Nasruddin Daud dan lima Exco Kerajaan Negeri; Datuk Husam Musa, Datuk Takiuddin Hassan, Wan Ubaidah Omar, Haji Abdullah Che Nawi dan Datuk Dr Fadzli Hassan selaku penganjur majlis.

Tuan Guru di dalam ucapannya menceritakan seawal 1967, beliau menceburkan diri di dalam bidang politik dengan kewajipan memperjuangkan Islam sebagai dasar perjuangan siasah selama ini.

Menurutnya, dengan rasa kesedaran dan kewajipan tinggi berada di dalam tanggungjawabnya menyebabkan hasrat beliau untuk berundur diri, sehingga kini tidak dapat dilakukan.

Sebarkan kebaikan


Beliau mengingatkan semua bloggers agar menulis dan menyebarkan kebaikan di mana sahaja dengan rasa tanggungjawab tinggi untuk menyampaikan Islam.

(Gambar: Penulis Azizi Haji Abdullah antara yang turut memberikan soalan dan pandangan)

Sepatah akhir Tuan Guru menegaskan, menyebarkan Islam bakal memasuki Syurga dan tidak melaksanakan kewajipan itu akan masuk neraka.

Sebelum beliau bangun berucap, Dr Fadzli menyatakan, Tuan Guru mempunyai program di Terengganu dan terus berkereta ke Kuala Lumpur untuk memenuhi jemputan bersama bloggers.

Sebaik Tuan Guru selesai berucap, majlis dibuka kepada penyertaan peserta yang terdiri daripada 200 bloggers yang berlegar di seputar berbagai isu berbangkit dan semasa


Saman Petronas: Pelik Pusat pohon jadi defendan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Jan: Langkah kerajaan Persekutuan yang mahu mencelah dan seterusnya menjadi defendan kedua dalam kes saman kerajaan negeri Kelantan terhadap Petronas menimbulkan tanda tanya.

Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, permohonan kerajaan Pusat memohon untuk mencelah dalam kes itu akan didengar pada 27 Januari ini di Mahkamah Tinggi Perdagangan.

"Kita bantah permohonan itu. Biasanya defendan pohon untuk dikeluarkan tetapi dalam kes ini pihak yang tidak dijadikan defendan mahu (jadi defendan) pula," kata Husam.

Husam berkata demikian dalam majlis perhimpunan bersama bloggers anjuran kerajaan negeri Kelantan. Turut sama adalah Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan para exco Kelantan yang lain.

Kerajaan negeri Kelantan telah menyaman Petronas kerana tidak memenuhi perjanjian yang dibuatnya untuk memberikan royalti minyak 5 peratus kepada kerajaan negeri.

Ia difailkan di Mahkamah Perdagangan atas dasar Petronas telah gagal memenuhi perjanjian yang ditandatangani itu.

Dalam saman ini, hanya Petronas yang dinamakan defendan oleh kerajaan negeri Kelantan.

Petronas disaman kerana tidak memenuhi perjanjian itu dan memberikan wang itu kepada kerajaan pusat. Kerajaan Pusat pimpinan BN pula menyalurkan wang itu kepada Kelantan melalui Umno dan badan-badan yang diuruskannya di Kelantan bukannya kerajaan negeri yang dipilih oleh rakyat.

""Kerajaan pusat mungkin rasa Petronas berseorangan atau rasa mereka memerlukan bapa kerana tak sanggup menghadapi (kerajaan negeri) Kelantan," kata Husam diikuti tepukan gemuruh dari para peserta perhimpunan itu.

Menurut Husam, perkara ini berlaku dalam keadaan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sedang diselubungi oleh pelbagai masalah termasuk sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Kita berjanji akan tukar AG ini apabila kita memerintah Malaysia nanti," kata Husam dalam sertai tepukan kira-kira 200 bloggers itu.

Nik Aziz, ketika berucap selepas memfailkan kes ini ke Mahkamah Perdagangan berkata, tindakan yang beliau buat ini berdasarkan amanah yang dipegang oleh beliau bagi pihak rakyat negeri Kelantan


Nik Aziz mujaddid abad ini - Dr Dzulkefli
Harakahdaily

SHAH ALAM, 16 Jan: "Saya yakin, selepas Tuan Guru (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) tiada nanti, umat Islam akan menggelarkan dia mujaddid abad ini," kata anggota Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefli Ahmad.

Dr Dzulkefli berkata demikian dalam program forum 'Bedah Buku Tokoh-tokoh Besar Gerakan Islam Dalam Sejarah' yang diadakan di Masjid Saujana Utama dekat sini malam semalam.

Penulis buku itu, Saari Sungib yang juga Adun Hulu Klang turut serta di samping moderatornya adalah Zulkifli Sulong, Ketua Editor Harakahdaily.

Nik Aziz adalah penulis pandangan sisi untuk buku ini.

Bagi Dr Dzulkefli, kehebatan yang ditunjukkan Nik Aziz adalah berjaya menyesuaikan tuntutan Islam dengan tuntutan semasa iaitu dalam konteks hubungan antara Islam dan orang bukan Islam.

"Mungkin orang tidak sedar sekarang tetapi saya yakin selepas dia (Nik Aziz) tiada nanti baru orang akan sedar Tok Guru sebenarnya mujaddin abad ini," kata beliau.

Sementara itu, di majlis bersama bloggers yang dibuat di sebuah hotel dekat ibu negara, Nik Aziz terus memperingatkan betapa Islam telah tertinggal dalam mengendalikan satu perkara iaitu orang bukan Islam.

"Di Kelantan, kita bina pondok, bina sekolah tetapi orang Cina yang tinggal di sebelah masjid Muhammadi Kota Bharu terus tidak Islam sejak lebih 20 tahun dahulu hingga kini.

"Apa tidaknya, anak-anak mereka hendak bermain di kawasan tanah lapang di masjid pun kita larang, kita kata haram. Padahal Rasulullah dahulu, orang kafir ini kencing dalam masjid pun dia tidak halau mereka," katanya.

Menurut Nik Aziz, beliau telah mengambil pendekatan berbeza.

"Hatta dalam majlis kenduri kahwin anak bungsu saya baru-baru ini, saya jemput 40 sami untuk sama-sama meraikan majlis itu. Apa orang nak kata," kata beliau di majlis itu.

Bagi Dr Dzulkifli, Tuan Guru Nik Aziz terkenal kerana kesungguhan beliau untuk meluaskan sayap Islan ini kepada orang bukan Islam dalam konteks sekarang.

Kalau dahulu, dakwah Islam ini disebarkan kepada orang luar dari kawasan Islam melalui dakwah dan juga peperangan, tetapi orang Islam sekarang seolah-olah meminggirkan orang bukan Islam.

Antaranya dengan cara menghalang mereka memasuki masjid dan majlis orang Islam.

"Dalam dunia moden ini, Tok Guru Nik Aziz antara tokoh yang membuat pendekatan untuk merapati orang bukan Islam ini," kata Dr Dzulkefli



Queensland: Bapa pelajar kecewa kerajaan ‘sejuk’
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Jan: Bapa kepada seorang mahasiswa di Queensland University of Technology (QUT) melahirkan rasa kecewa dengan sikap ‘sejuk’ Kerajaan Malaysia terhadap mangsa kemelut banjir yang berlaku di sana, baru-baru ini.

“Saya ingin merakam ketidakpuasan hati dan rasa terkilan di atas ‘sambutan sejuk’ atau cold response yang diberikan oleh kerajaan kita ke atas mangsa banjir terutama pelajar kita di sana.

“Walaupun di dada akhbar di Malaysia ada dipaparkan berita bahawa tidak ada pelajar malaysia yang terkorban di sana (itu memang benar) namun ramai juga yang rumah mereka ditenggelami air termasuk anak saya di St Lucia,” ujarnya dalam emel yang dihantar kepada Harakahdaily..

Beliau yang mahu dikenali sebagai Suhaimi difahamkan terdapat 2,000 pelajar malaysia yang menuntut di sana dan bermacam cerita yang didengar mempunyai masalah ‘post-banjir’ seperti kewangan yang tidak mencukupi, bantuan tempat tinggal sementara, tenaga pencucian untuk kembali kehidupan yang asal.

“Yang menjadikan rasa terkilan saya adalah respons dari pihak kita Malaysia yang belum tiba hingga ke saat ini. Tidak ada pegawai dari konsulat Malaysia baik dari Canberra, Sydney atau Melbourne yang datang melawat mereka dan memberi pertolongan,” katanya.

Menurutnya, mangsa banjir mengurus sesama mereka, tetapi tenaga mereka terhad dan sesetengahnya tidak tahu apa yang hendak dilakukan.

Beliau telah dua kali menelefon Kementerian Luar untuk mengetahui situasi yang sebenar namun jawapan yang terbaik adalah ‘pelajar di sana mesti melaporkan perkara tersebut kepada pegawai kita di Konsulat Canberra untuk tindakan selanjutnya’.

“Saya pun boleh bagi jawapan yang standard seperti tersebut tak perlu berfikir panjang. Takkan Canberra tak tau yang mangsa banjir di Brisbane tu ada termasuk pelajar Malaysia. Tapi sikap acuh tak acuh pegawai kita mengecewakan.

“Saya berpendapat Wisma Putra telah mendapat gambaran yang tidak tepat mengenai keadaan banjir dan kemelut pelajar kita di sana,” katanya lagi.

Menurutnya lagi, gambaran yang beliau dapat dari sana ada pelajar yang rumah mereka dinaiki air sepenuhnya, ada yang keputusan makanan semasa kemelut tersebut kerana mereka duduk di apartment yang di sekeliling mereka penuh dengar air banjir dan ada yang rumah mereka dimasuki air sementara mereka pulang bercuti di Malaysia.

“Jadi trauma selepas banjir berlalu itu tetap dirasakan oleh mereka sapertimana kita rakyat Malaysia menghadapinya di Malaysia terutama mangsa banjir di Kelantan dan Terengganu.

“Kalau di sini ada mak bapa yang dapat menolong, bantuan berupakan moral support sekurang-kurangnya tapi mereka di sana terpaksa melaluinya sendirian, mencuci rumah, mencari makanan dan yang terutama sekali mengawal minda mereka,” tambahnya.

Perlu diingat, katanya yang mereka adalah pelajar dan sebagai pelajar tumpuan mereka kepada pelajaran tidak dapat dipermudahkan dan apa yang berlaku adalah di luar jangkaan mereka.

Mereka, katanya harus berdiri semula untuk mengikuti kuliah dan di masa yang sama terpaksa bergelut dengan mengemaskini rumah yang berlumpur pula, ia adalah satu stress yang tidak diundang.

“Saya tak tahu bagaimana hendak mendapat perhatian dari kerajaan kita dan saluran mana yang saya patut salurkan informasi ini supaya tindakan segera dapat diambil kerana mereka memerlukan bantuan segera,” ujarnya lagi.

Justeru, beliau meminta pihak kementerian atau sesiapa saja atau mana-mana badan-badan bukan kerajaan yang dapat menghulur bantuan segera untuk mereka.

Pada 13 Januari lalu, Harakahdaily menyiarkan kenyataan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa simpati terhadap mangsa banjir di Queensland, Australia.

“Saya mengucapkan takziah dan menyatakan rasa simpati bagi pihak Kerajaan Negeri Kelantan kepada warga Malaysia yang terlibat dengan bencana banjir di Queensland, Australia,” ujarnya dalam satu kenyataan ringkas.

Justeru, beliau yang juga Mursyidul Am PAS, berharap semoga mereka bersabar dengan ketentuan Allah Taala.

“Insya allah, kita akan mempertimbangkan kaedah-kaedah yang sesuai untuk menyampaikan bantuan setakat termampu kepada warga Malaysia di sana,” ujarnya.



Gembleng blogger Pakatan hadapi PRU 13
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Jan: Tidak ada satu perkara yang paling diharapkan daripada dunia blogger Pakatan Rakyat melainkan untuk melihat BN dan Umno disungkurkan dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Tenang dan PRU 13 akan datang.

Justeru, Drs Khalil Idham Lim mengucapkan setinggi penghargaan dan ucapan terima kasih dengan kejayaan kerajaan Negeri Kelantan menganjurkan Majlis Mesra Menteri Besar Kelantan Bersama Blogger Pakatan yang diadakan di Kuala Lumpur malam tadi.

“Sebenarnya saya adalah antara orang yang sentiasa menunggu program seumpama ini bagi memastikan orang seperti kami yang duduk di hadapan komputer di mana sahaja kami berada dihargai bukan dengan kalimat yang tinggi menggunung namun sanggup dipanggil untuk bertatap muka dan diberikan sedikit makanan pengalas perut walaupun setahun sekali, itu rasa sudah memadai,” ujarnya yang mengendalikan blog Cina Islam.

Sebab itu, beliau pernah mengeluarkan pandangan menyokong saudara blogger Milosuam bahawa blogger Pakatan Rakyat semacam tidak digembleng tenaga mereka secara terancang dan bersepadu untuk menghadapi gelombang blogger Umno yang nampak terancang dan dirancang.

“Sebenarnya bagi saya dunia seorang blogger tidak lepas dari sifat keikhlasan dan kejujuran semasa mengeluarkan berita, apa matlamat sebenar pemberitaan dan seperti yang dikatakan oleh Tuan Guru Datuk Nik abdul Aziz Nik Mat malam tadi ada dosa dan pahala dan ada kaitan dengan syurga dan neraka serta ditanya kelak di akhirat dengan apa yang ditulis dalam blog masing-masing,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Kerana itu, baginya yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak sentuhan kerajaan negeri Kelantan dalam pertemuan malam tadi sangat bernilai bagi seorang blogger dan mereka bukan mahukan sanjungan, pujian dan upah.

Katanya, keiklasan mereka datang pada malam tadi dengan biaya poket sendiri dengan meninggalkan kerja masing-masing menuju ibu negara demi memenuhi jemputan dari Kerajaan Negeri Kelantan.

Tambahnya, tanpa disedari di sana ramai yang hadir boleh membuat tuntutan perjalanan dan sebagainya, namum para blogger sudah melupakan itu demi penghargaan yang lebih besar dari nilai wang ringgit.

Menurutnya, yang penting hak dan tanggungjawab yang dilakukan oleh masing-masing mengikut kedudukan.

“Bila ada pengumuman mengenai program tersebut saya cepat-cepat mendaftar diri untuk hadir dan mengosongkan jadual yang lain yang diatur lebih awal.

“Apabila saya menerima jawapan dari email Tarmizi Mat Jam yang mendaftar kehadiran, saya rasa sangat berbangga dan tidak sabar untuk hadir bersama dan memastikan berada di Kuala Lumpur malam tadi walaupun saya sepatutunya sudah di China untuk urusan perniagaan,” katanya.

Masa berjalan dengan cepat sekali, kerana itu beliau menyarankan perkara yang sama dilakukan oleh kerajaan negeri yang lain di bawah Pakatan Rakyat seperti Kedah, Selangor dan Pulau Pinang yang mestilah melakukan program seumpama dilakukan Kelantan malam tadi.

Walaupun cuma datang tanpa makan dan minum, beliau yang juga Adun Titi Serong akan berusaha untuk hadir sekiranya mereka menganjurkan dalam masa terdekat.

“Kalaulah saya di luar negara dan sibuk dengan jadual yang diatur lebih awal, saya akan susun kembali untuk pastikan dapat hadir bersama.

“Selain bertemu pimpinan kerajaan negeri Kelantan, saya juga merasakan keseronokan bertemu dengan rakan-rakan media dan blogger sempena pertemuan malam tadi,” ujarnya.

Baginya, ternyata ia menjadi medan untuk merapatkan silaturrahim sesama blogger dan dengan pimpinan.

“Kamilah yang sedang mempertahankan Kerajaan Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang dengan pemberitaan di dalam dunia blogger.

“Oleh itu berilah sedikit kredit kepada kami sebagaimana yang dilakukan oleh Kelantan malam tadi,” ujarnya lagi.


Pengundi Cina dikesan di Felda Tenang
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Jan: Beberapa nama pengundi Cina dikesan dalam senarai pemilih Felda Tenang yang mana peneroka di situ sendiri tidak mengenali mereka.

Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin berkata, jika ia senarai lama yang 'tersilap' tentu ia melibatkan pengundi saluran satu sahaja, tetapi turut tersenarai pengundi muda.

“Sekurang-kurangnya setakat dikesan kira-kira 20 orang pengundi Cina dikesan di Felda Tenang,” tulisnya di dalam blog.

Justeru, beliau mempersoalkan apa sebenarnya yang berlaku dan SPR harus tampil memberikan penjelasan.

Tambahnya, penemuan itu adalah hasil gerak kerja kecil yang dilakukan pihaknya termasuk berjumpa dengan para pengundi sebelum hari penamaan calon pada 22 Januari ini.

Menurutnya, nama pengundi berkenaan dikesan terdapat di Peti Undi Felda Tenang iaitu antara peti undi dalam Dun Tenang.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan seluruh rakyat Malaysia yang bertanggungjawab diharapkan dapat memeriksa nama dan nombor kad pengenalan dan memastikan tempat mengundi didaftar.

“Terlalu banyak nama dialihkan tanpa sedar, nama hilang dari senarai malah lebih parah lagi ada nama yang tak dikenali tetapi wujud dalam senarai pemilih dan ada pula 'orang tertentu' yang datang mengundi bagi pihak nama itu,” ujarnya yang lebih dikenali dengan CheguBard.

Untuk membaca lanjut berhubung perkara itu, pembaca boleh klik http://chegubard.blogspot.com/2011/01/pengundi-cina-dalam-felda-tenang.html


KOMEN...CARI DUIT DAN KEKAYAAN TAK SALAH...HIDUP MEWAH DILARANG...SEBAB ADA UNSUR MEMBAZIR...BERMEGAH2....MENUNJUK2...RIAK DAN SEBAGAINYA YANG SEBARIS DENGANNYA....USTAZ2 DAN ILMUAN ISLAM JANGAN BERDALIH2....BERI NAS JIKA ADA NASNYA....JIKA BOLEH HIDUP MEWAH......


LAGI MERENDAH DIRI...LAGI HORMAT ORANG KAT KITA....JANGAN TERTIPU DENGAN TIPU DAYA SYAITAN.....BANYAK DUIT BUATLAH AMAL JARIAH BANYAK2...JANGAN MAKAN SORANG2 ATAU ANAK BERANAK SAJA.....JANGAN CAKAP TAK SERUPA BIKIN.....

Tiada ulasan: