Rabu, 3 Oktober 2012

IKUTLAH TUNTUTAN ALLAH@KEHENDAK ALLAH...JANGAN KITA TAK PENDULIKAN KEHENDAK ALLAH@SYARIAT...DIKHUATIRI DIAKHIRAT KELAK ALLAH TAK PENDULIKAN KITA

PAS kesal kenyataan Azmin dan Shuhaimi

Harakahdaily, 03 Okt 2012

KUALA LUMPUR: PAS memberikan ingatan kepada rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat agar jangan membuat kenyataan peribadi yang boleh dianggap pendirian bersama Pakatan.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, kenyataan bersifat pribadi perlu dielakkan supaya tidak menimbulkan kekeliruan di kalangan rakyat.

Beliau merujuk kepada dua kenyataan pemimpin PKR sebelum ini yang bagi beliau tidak pernah dibincangkan di kalangan pimpinan tertinggi Pakatan.

"Kenyataan pertama yang dibuat oleh Ketua Penerangan PKR Selangor sebelum ini, Shuhaimi Shafiei yang berkata, 20 pemimpin PKR akan menyertai Kabinet.

"Yang kedua hari ini, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dilaporkan media sebagai berkata, seolah-olah Selangor akan mendapat MB baru.

"Ini juga tidak pernah kita bincangkan dan bakal memberikan implikasi negatif," kata Mustafa.

Mustafa berkata demikian kepada Harakahdaily hari ini.

Beliau yang kelihatan kesal dengan kenyataan seumpama itu kerana ia bakal memberikan implikasi negatif kepada rakan-rakan dalam Pakatan kerana semua keputusan sebegini perlu dibuat bersama.


Sinar Harian hari ini melaporkan berita bertajuk 'MB Selangor baru jika PR tawan Putrajaya'.

Menurut Sinar, Selangor mungkin kehilangan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sekiranya Pakatan Rakyat (PR) berjaya menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Keputusan berkenaan, lapornya, kemungkinan besar dibuat oleh gabungan DAP, Pas dan PKR atas kewibawaan dan kepakaran yang ditunjukkan Abdul Khalid menjadi ketua pentadbir negeri selama sepenggal ini.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata, keupayaan dan kejayaan beliau memimpin Selangor sehingga menyumbang 23 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) juga antara faktor yang menjadi pertimbangan mereka.

Namun kenyataan Azmin ini dilihat dari perspektif yang berlainan berdasarkan hubungan beliau dengan Tan Sri Khalid.

Ekoran kebakaran feri: Labuan perlu jambatan ke tanah besar

Ahmad Rohaizad, 03 Okt 2012
LABUAN: Tragedi kebakaran feri semalam semakin memperkuatkan hujjah penduduk Labuan, mereka memerlukan jambatan yang menghubungkan mereka dengan tanah besar di Sabah.
(Orang ramai melihat feri Wawasan yang terbakar)

Ketua Penerangan PAS Labuan, Hadnan Hj. Muhamad berkata, kebakaran itu menambahkan tekanan agar cadangan ini diterima dan dilaksanakan Kerajaan Pusat.

Warga Labuan dikejutkan dengan insiden Feri Wawasan yang dikendalikan oleh Labuan Ferry Corporation (LFC) terbakar semalam.

Kejadian berkenaan berlaku sekitar pukul 6.10 pagi semalam.

Kebakaran ini berlaku ketika Feri Wawasan mula beroperasi untuk membawa penumpang dan kenderaan ke Menumbok.

Walau bagaimanapun, mengikut sumber orang ramai dan makluman pihak polis serta bomba ketika insiden berlaku, tiada penumpang dan kenderaan berada dalam feri.

Hanya terdapat beberapa orang Krewferi yang edang bertugas untuk memulakan operasi mereka.

Menurut Ketua Polis Daerah Labuan, Superintendan Adzhar Othman, satu siasatan menyeluruh akan dijalankan bagi mengetahui punca kejadian.

Jabatan Bomba dan Penyelamat W.P. Labuan mengambil masa lebih kurang 15 minit untuk memadamkan kebakaran.

Ketua pegawai eksekutif LFC, Samsul Sahari memberitahu bahawa kejadian itu adalah di luar jangkaan dan menyerahkannya kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan.

Tiada sesiapa yang cedera ketika insiden berlaku dan berikutan kejadian itu, jadual perjalanan feri ke Menumbok dihentikan buat sementara.

Bagi pihak PAS Labuan, insiden ini merupakan satu lagi kejadian yang memberi impak kepada kehidupan seharian warga penduduk Labuan.

Akibat insiden feri terbakar, perjalanan kenderaan ke Menumbok terpaksa ditangguhkan buat sementara.

Walaupun terdapat feri lain yang masih boleh membawa kenderaan ke Menumbok, iaitu Feri Kimanis yang dikendalikan oleh Juta Bonus (daripada Sabah), tetapi insiden ini sedikit sebanyak mengganggu kehidupan seharian warga Labuan kerana jumlah kenderaan untuk ke Menumbok akan menjadi terhad kerana kekurangan feri.

Menurut Ketua Penerangan PAS Labuan Hadnan Hj. Muhamad, berkata insiden feri terbakar ini merupakan insiden yang tidak pernah berlaku sebelum ini kerana feri ini telah beroperasi lebih kurang lapan tahun dan kapasiti penumpang yang boleh diangkut adalah sekitar 600 orang serta 60 buah kenderaan pada satu-satu masa.


(Peta cadangan pembinaan jambatan antara Labuan dengan tanah besar)

Menurutnya lagi, sebelum ini juga rakyat di Labuan pernah menyuarakan  ‘rasa hati’ mereka untuk mendapatkan jambatan yang menghubungkan Labuan dengan Tanah Besar Sabah melalui Menumbok, tetapi tidak pernah ‘dilayan’ oleh pentadbiran pusat (kerajaan).

Kajian juga pernah dilakukan oleh beberapa buah Universiti termasuklah Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan.

"Lihat sahaja negeri Pulau Pinang,walaupun jambatan Pulau Pinang ada tetapi feri masih lagi beroperasi seperti biasa," kata Hadnan.

Ini juga akan mengurangkan masalah dari segi sumber bekalan lambat sampai akibat daripada feri mengalami masalah rosak atau insiden seperti ini, tambahnya.

Selain itu, Timbalan Yang Dipertua PAS Labuan, Hj. Basran berkata masyarakat di Labuan amat memerlukan jambatan untuk memudahkan perhubungan mereka.

Jambatan ini juga lebih-lebih lagi perlu untuk merancakkan ekonomi di Labuan berdasarkan kajian yang pernah dibuat oleh beberapa Universiti tempatan.

Walaupun semua sedia maklum, Perdana Menteri telah mengumumkan untuk memberikan diskaun untuk tambang feri di Labuan dalam pembentangan bajet 2013 baru-baru ini.

Jika difikirkan secara logik akal, kenapa peruntukkan subsidi yang ditanggung oleh kerajaan tidak digunakan untuk membina jambatan Labuan-Menumbok, soal beliau.

Ini kerana Labuan merupakan salah satu tempat perindustrian Oil and Gas dan Perkapalan yang terpenting di Malaysia.

Selain itu, Labuan juga terkenal dengan pusat Pelancongan dan merupakan Pusat Perkhidmatan Kewangan Luar Pesisir Antarabangsa (IOFC).

"Masyarakat Labuan perlu berfikir lebih kehadapan, lebih-lebih lagi untuk generasi akan datang," katanya.

Keperluan jambatan merupakan perintis untuk penambahbaikan kemudahan-kemudahan asas yang lain seperti keperluan doktor pakar di hospital.

Sebagai contoh, negara Turki semakin hari semakin menurun hutang negara kerana pengurusan kewangan yang baik.

Mereka juga memberikan kemudahan yang terbaik untuk rakyat negara mereka dan memberikan perlindungan percuma kepada pelarian-pelarian perang seperti rakyat Syria.

Labuan merupakan salah satu ‘Wilayah Persekutuan’ dan bukannya ‘Kampung Labuan’.

Himpit, PAS Ganti Umno 5.0 pada 5-6 Okt di Jabi

Khairul Azlam Mohamad, 03 Okt 2012
SETIU: PAS Terengganu akan menyuntik semangat anak-anak muda di negeri ini melalui dua program serentak iaitu Himpunan Pemuda Pemudi & Muslimat Terengganu (Himpit) dan Himpunan Kebangkitan Rakyat PAS Ganti Umno (PGU) 5.0 di Pekan Jabi pada 5 dan 6 Oktober ini.
Ketua Pemuda PAS Terengganu, Mohd Nor Hamzah (gambar) berkata sasaran utama PGU 5.0 kali ini adalah golongan muda-mudi yang menjadi penentu kemenangan parti dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

Katanya, di Terengganu kuasa pengundi muda sangat besar hingga 40 peratus yang boleh menjadi undi penentu mana-mana parti bertanding kelak.

“Pada himpunan PGU 5.0 kali ini, kita cuba sasarkan kepada anak-anak muda lelaki dan perempuan. Golongan ini sangat besar di Terengganu hingga 40 peratus dari jumlah pengundi.

“Pengundi muda ini menjadi sasaran kepada mana-mana parti bertanding termasuk PAS dan Umno. Kita tidak mahu terlepas peluang ini, Insya Allah,” ujarnya.

Beliau yang juga Pengarah Program PGU 5.0 menjelaskan program Himpit lebih mensasarkan kepada golongan pemuda, pemudi dan muslimat.

Bajet ‘seronok sementara, merana sepanjang masa’

Harakahdaily, 03 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Menariknya dalam Bajet 2013 kali ini yang dibentangkan Perdana Menteri didapati bajet ‘one off’ paling banyak dalam sejarah sejak 55 tahun kemerdekaan.
“Maka pakar-pakar ekonomi yang begitu menjunjung bajet berkebajikan tersebut dengan manis mulut melambung-lambung pujian kepada kerajaan seolah-olah bajet yang dikurniakan itu merupakan duit dari poket dia sendiri,” kata Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Mohd Khairuddin A. Razali (gambar).

Katanya, kenyataan berkenaan dengan bajet one off ini sehingga mencecah angka billion merupakan belanjawan yang bersifat ‘seronok sementara tetapi merana sepanjang masa’.

“Boleh kita ibaratkan seperti seseorang yang kelaparan, kita hanya menjamunya pada waktu tengah hari dan selepas itu ‘bye bye’. Inilah bajet 1 off,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, beliau mengemukakan beberapa noktah, antaranya kalau tidak bagipun kepada rakyat, rakyat tidak akan mati dan rakyat tidak kaya dengan RM250 atau RM500.

Justeru, katanya ia bajet pilihan raya untuk meraih undi.

Beliau berkata, bahasa yang digunakan oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir sebagai bajet menyerupai rasuah’.

Tambahnya, rakyat memerlukan wang tetapi yang lebih diperlukan pekerjaan.

“Berapa banyak graduan yang tiada pekerjaan? Berapa banyak yang sepatutnya mengisi guru-guru tetapi diabaikan?

“Berapa banyak jawatan penjawat awam yang tidak mampu diisi dan berlaku kekosongan? Kenapa harga barang tidak diumumkan penurunan?” tanya beliau.

Justeru, menurutnya sudah sampai masanya kerajaan perlu bersikap serius dan bertanggungjawab sepanjang masa bukan hanya one off yang sudah pasti mahu melepaskan tanggungjawab atau dalam bahasa yang lain hanya mahu meraih undi untuk PRU dan mencanangnya sebagai bahan kempen.

“Marilah sama-sama kita menginsafi bahawa belanjawan sebenarnya bukan bersifat sekali makan tetapi perlu dirasai oleh segenap lapisan masyarakat sepanjang tahun melalui insentif yang lebih bersifat umum seperti penurunan harga barang,” katanya.

Royalti: Mahkamah Persekutuan benar Kelantan merayu

Nazri Abdullah, 03 Okt 2012

PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan hari ini membuat keputusan membenarkan Kerajaan Negeri Kelantan mengemukakan rayuan terhadap tiga keputusan Mahkamah Rayuan yang ditolak sebelum ini.

Tuntutan itu adalah memohon agar mahkamah menolak Kerajaan Persekutuan sebagai pencelah serta memohon mahkamah menolak permohonan Petronas membatalkan saman kerajaan negeri.

Satu lagi tuntutan adalah memohon penzahiran dokumen keputusan penyelesaian kes saman Kerajaan Terengganu terhadap Petronas sebelum ini.

Keputusan itu dibuat oleh lima panel hakim yang mendengar kes itu kira-kira jam 9 pagi ini.

Terdahulu, pasukan Konvoi Royalti Kelantan tiba di hadapan Istana Kehakiman Putrajaya seawal jam 7.30 pagi ini bagi mendengar keputusan hari ini.
Tinjauan Harakahdaily mendapati hampir 800 orang dengan berpakaian merah bertulis 'Tuntut Royalti', dan 'R' berkumpul di pekarangan bangunan mahkamah menunggu keputusan.
Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakub mengimami solat hajat yang diadakan di situ.

Turut hadir selain Timbalan Menteri Besar Kelantan ialah Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Kelantan, Datuk Husam Musa, Datuk Takiyuddin Hassan, Datuk Abdul Fatah Mahmod, Datuk Anwar Tan, Dr Mohd Fadhli Hassan, Baihaqi Atiqullah, Che Abdullah Mat Nawi, Wan Ubaidah Wan Omar dan kepimpinan yang lain.

(Lanjut menyusul)

Inflasi dan kesannya kepada rakyat

Abu Ammar & Dr Nadzri Mansor, 03 Okt 2012
Inflasi adalah suatu proses berlakunya peningkatan harga secara umum dan ianya berlaku secara berterusan. Kadar inflasi di kawasan bandar seperti Kuala Lumpur lebih tinggi daripada angka yang diumumkan oleh kerajaan.


Sesetengah pakar perancang kewangan menganggarkan kadar inflasi negara berada pada paras 6% ke atas, namun keadaannya mungkin lebih parah.

Kenapa ianya lebih daripada 6%?

Sekiranya dirujuk kepada fakta perbandingan:

o 30 tahun dahulu, harga sebungkus nasi lemak biasa hanyalah RM0.20 , kandungan yang sama.

o Sekarang: RM1.20 untuk sebungkus nasi lemak biasa. Kenaikan sebanyak 20% setahun.

Perbandingan ini boleh dirujuk kepada perbandingan tahun 1973 vs 2010.

Kadar dan unjuran inflasi

Kadar dan unjuran Inflasi 2012 yang dikeluarkan oleh kerajaan adalah seperti berikut:
O 2010 : 1.65%.
O 2011 : 3.18%
O Ogos 2012: 1.4%.

Secara realiti:nya ia boleh dirujuk kepada perbandingan tahun 1973-2010.O Unjuran 2012: 1.95%.

Bagaimana kadar inflasi ditentukan:

Kadar Inflasi ditentukan melalui:

o INDEKS HARGA PENGGUNA: Indeks Harga Pengguna (IHP) merupakan kaedah yang digunakan untuk mengukur atau menentulkan kadar inflasi.

o IHP mengukur harga purata barang-barang dan perkhidmatan yang biasanya digunakan oleh pengguna. IHP diukur dengan membandinglkan purata harga barangan dan perkhidmatan

o pada tahun asas dengan purata harga bagi tahun sernasa.

o Sementara itu kadar inflasi pula adalah peratus perubahan paras harga barangan dan perkhidmatan tahun semasa berbanding tahun asas. IHP mengambilkira lebih kurang 430 item barangan dan perkhidmatan yang
o digunakan oleh seunit isi rumah secara am (average household expenditure).
Nota;
o Harga purata barangan pengguna perlu disemak kerana penentuan barangan tersebut sebahagiannya adalah barangan yang tidak digunapakai oleh rakyat.
o Oleh sebab itu kadar inflasi kelihatan “cantik” sedangkan rakyat jelata keperitan dengan peningkatan yang melampau.

Faktor penyumbang inflasi:

Umumnya, inflasi boleh disebabkan oleh mana-mana satu dari faktor-faktor berikut atau kombinasi faktor-faktor ini:

Inflasi tolakan kos:

Inflasi tolakan kos adalah disebabkan oleh kenaikan kos pengeluaran yang tinggi. Kenaikan kos pengeluaran ini disebabkan oleh kenaikan harga bagi faktor-faktor pengeluaran seperti tingkat upah. Sebagai contoh, jika kadar upah meningkat dengan tinggi, maka kos pengeluaran akan meningkat. Apabila kos pengeluaran meningkat, maka pengeluar yang sentiasa mahu memaksimumkan keuntungan akan mengenakan harga yang tinggi kepada pengguna.

Selepas merasakan kesan kenaikan harga ini (penurunan dalam tingkat pendapatan benar), pengguna yang juga bekerja (dianggap sebagai buruh) akan meminta kenaikan gaji yang baru dan lebih tinggi bagi menampung peningkatan harga ini. Jika permohonan mereka berjaya, kos pengeluaran akan meningkat dan seterusnya pengeluar pula akan meningkatkan harga mereka. Tingkat harga umum akan meningkat sekali lagi.

Inflasi tarikan permintaan inflasi:

Tarikan permintaan berpunca daripada ketidakseimbangan antara jumlah permintaan dengan jumlah penawaran barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah negara pada sesuatu masa tertentu. Jika berlaku peningkatan jumlah permintaan yang tinggi berbanding dengan jumlah penawaran, maka inflasi akan wujud. Keadaan ini wujud apabila peningkatan permintaan berlaku pada masa ekonomi negara berada pada tingkat gunatenaga penuh. Apabila sesebuah ekonomi mencapai gunatenaga penuh seperti yang Malaysia alami pada masa ini tingkat pengeluaran sukar dinaikkan dengan cepat untuk menampung permintaan yang melambung ini, sama ada oleh sebab kekata,n pasaran buruh atau pembekalan barangan.

Peningkatan jumlah permintaan pula boleh berpunca kepada:

o Peningkatan Tingkat Pendapatan Peningkatan yang tinggi dalam permintaan agregat disebabkan oleh peningkatan dalam pendapatan pengguna. Pendapatan yang tinggi ini akan meninggikan kecenderungan pengguna untuk berbelanja dan ini akan meningkatkan jumlah permintaan dalam sesebuah ekonomi. Pada kebiasaannya, peningkatan Pendapatan pengguna berlaku pada ketika ekonomi mengalami pertumbuhan yang tinggi

o Peningkatan Penawaran Wang. Penawaran wang yang banyak dalam sesuatu ekonomi boleh meningkatkan jumlah permintaan dalam negara. Jika penawaran wang tidak dikawal, maka ekonomi pada keseluruhannya mempunyai kadar kecairan yang tinggi dan ia akan meningkatkan jumlah permintaan dalam negara. Jika terlalu banyak wang yang mengejar barangan dan perkhidmatan yang sedikit, maka inflasi akan wujud.

Inflasi Diimport:

Inflasi diimport boleh disebabkan oleh dua faktor:

o Peningkatan harga barangan dan perkhidmatan yang diimport dan penurunan kadar pertukaran asing.
o Peningkatan Harga di Luar Negara Inflasi boleh menyerap dalam sesebuah negara melalui import. Ini terutamanya benar bagi sesebuah ekonomi terbuka seperti Malaysia yang banyak mengimport barangan dan perkhidmatan dari luar negara. Jika harga import ini meningkat, maka ia akan memberi kesan kepada harga dalam negara.
Penurunan Kadar Pertulkaran Wang Inflasi import ini juga dipengaruhi oleh kadar pertukaran wang di antara Malaysia dengan negara luar. Umpamanya, jika kadar pertukaran wang Malaysia dengan Amerika jatuh (bermakna semakin banyak RM diperlukan untuk membeli satu dollar Amerika), maka dengan secara langsung Malaysia terpaksa membelanjakan banyak wang untuk mendapat sejumlah barangan dan membayar dengan harga yang tinggi. Tentunya harga yang tinggi ini akan dikenakan ke atas pengguna dalam negara.
Jangkaan pengguna inflasi:
o Jika pengguna membuat jangkaan yang harga akan naik pada masa hadapan, mereka akan berbelanja sekarang dan ini akan menambah jumlah permintaan dalam sesuatu ekonomi.
Seterusnya, ini akan memberi peluang kepada pengeluar untuk mengambil kesempatan untuk meningkatkan harga.
o Secara umumnya, inflasi boleh disebabkan oleh mana-mana satu dari faktor-faktor berikut atau kombinasi faktor-faktor ini :
o Inflasi Tolakan Kos: Inflasi tolakan kos adalah disebabkan oleh kenaikan kos pengeluaran yang tinggi. Kenaikan kos pengeluaran ini disebabkan oleh kenaikan harga bagi faktor-faktor pengeluaran seperti tingkat upah. Sebagai contoh, jika kadar upah meningkat dengan tinggi, maka kos pengeluaran akan meningkat. Apabila kos pengeluaran meningkat, maka pengeluar yang sentiasa mahu memaksimumkan keuntungan akan mengenakan harga yang tinggi kepada pengguna. Selepas merasakan kesan kenaikan harga ini (penurunan dalam tingkat pendapatan benar), pengguna yang juga bekerja (dianggap sebagai buruh) akan meminta kenaikan gaji yang baru dan lebih tinggi bagi menampung peningkatan harga ini. Jika permohonan mereka berjaya, kos pengeluaran akan meningkat dan seterusnya pengeluar pula akan meningkatkan harga mereka. Tingkat harga umum akan meningkat sekali lagi.
O Inflasi Tarikan Permintaan : Inflasi tarikan permintaan berpunca daripada ketidakseimbangan antara jumlah permintaan dengan jumlah penawaran barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah negara pada sesuatu masa tertentu. Jika berlaku peningkatan jumlah permintaan yang tinggi berbanding dengan jumlah penawaran, maka inflasi akan wujud. Keadaan ini wujud apabila peningkatan permintaan berlaku pada masa ekonomi negara berada pada tingkat gunatenaga penuh. Apabila sesebuah ekonomi mencapai gunatenaga penuh seperti yang Malaysia alami pada masa ini, tingkat pengeluaran sukar dinaikkan dengan cepat untuk menampung permintaan yang melambung ini, sama ada oleh sebab kekata,n pasaran buruh atau pembekalan barangan.
Peningkatan jumlah permintaan pula boleh berpunca kepada:
O Peningkatan dalam permintaan agregat disebabkan oleh peningkatan dalam pendapatan pengguna. Pendapatan yang tinggi ini akan meninggikan kecenderungan meningkatkan jumlah permintaan dalam sesebuah ekonomi. Pada kebiasaannya, peningkatan pendapatan pengguna berlaku pada ketika ekonomi mengalami pertumbuhan yang tinggi.
Peningkatan Penawaran Wang Penawaran wang yang banyak dalam sesuatu ekonomi boleh meningkatkan jumlah permintaan dalam negara. Jika penawaran wang tidak dikawal, maka ekonomi pada keseluruhannya mempunyai kadar kecairan yang tinggi dan ia akan meningkatkan jumlah permintaan dalam negara. Jika terlalu banyak wang yang mengejar barangan dan perkhidmatan yang sedikit, maka inflasi akan wujud.
Inflasi diimport boleh disebabkan oleh dua faktor:
o Peningkatan harga barangan dan perkhidmatan yang diimport dan penurunan kadar pertukaran asing.
o Peningkatan Harga di Luar Negara Inflasi boleh menyerap dalam sesebuah negara melalui import. Ini terutamanya benar bagi sesebuah ekonomi terbuka seperti Malaysia yang banyak mengimport barangan dan perkhidmatan dari luar negara. Jika harga import ini meningkat, maka ia akan memberi kesan kepada harga dalam negara.
o Penurunan Kadar Pertukaran Wang Inflasi import ini juga dipengaruhi oleh kadar pertukaran wang di antara Malaysia dengan negara luar. Umpamanya, jika kadar pertukaran wang Malaysia dengan Amerika jatuh (bermakna semakin banyak RM diperlukan untuk membeli satu dollar Amerika), maka dengan secara langsung Malaysia terpaksa membelanjakan banyak wang untuk mendapat sejumlah barangan dan membayar dengan harga yang tinggi. Tentunya harga yang tinggi ini akan dikenakan ke atas pengguna dalam negara.
o Jangkaan Pengguna Inflasi juga dipengaruhi oleh jangkaan pengguna. Jika pengguna membuat jangkaan yang harga akan naik pada masa hadapan, mereka akan berbelanja sekarang dan ini akan menambah jumlah permintaan dalam sesuatu ekonomi.
Seterusnya, ini akan memberi peluang kepada pengeluar untuk mengambil kesempatan untuk meningkatkan harga.
Kesan-kesan inflasi
1. Kadar inflasi yang tinggi akan meningkatkan kos hidup rakyat dan ini akan mengurangkan kualiti hidup mereka. Seperti terpaksa kerja lebih masa, membuat kerja sampingan dll.
2. Tekanan keperluan hidup mendedahkan rakyat kepada masalah sosial seperti rasuah, penyelewangan, penipuan dan pengabaian tangungjawab.
3. Agihan faktor-faktor pengeluaran juga tidak cekap dan akan merugikan ekonomi berkenaan.
4. Bagi individu, inflasi akan mengurangkan pendapatan benar mereka. Keadaan ini menjadi serius jika kadar kenaikan harga atau kadar inflasi jauh lebih tinggi daripada kadar kenaikan pendapatan wang individu berkenaan.
5. Pengurangan pendapatan benarakan berlaku dengan ketara kepada pekerjapekerja yang berpendapatan tetap.
6. Bagi mereka yang menabung, yang menerima pencen, yang memiliki bon dan polisi insuran, nilai sebenar (dalarn ertikata kuasabeli wang) tabungan, nilai pencen, nilai bon atau polisi insuran mereka merosot. Ini kerana sewaktu inflasi, kadar faedah benar adalah rendah dan mungkin negatif berbanding dengan keadaan tanpa inflasi.
7. Bagi mereka yang berhutang dan yang memberi hutang agihan semula pendapatan juga akan berlaku.
8. Bagi yang berhutang, mereka beruntung kerana nilai benar wang bayaran hutang yang dijelaskan sudah menurun berbanding keadaan sebelumnya.
9. Yang memberi hutang pula akan rugi kerana nilai benar bayaran hutang yang diterima menjadi rendah daripada keadaan tanpa inflasi.
10. Inflasi juga akan memberi kesan kepada pelaburan dalam negara. Dengan meningkatnya paras harga, pengeluaran barangan dan perkhidmatan yang dieksport boleh kehilangan daya saing.
11.Dengan kehilangan daya saing ini, pendapatan eksport akan menurun dan ini akan mengurangkan pelaburan dalam industri-industri berkenaan.
Langkah-langkah untuk membendung inflasi:
1. Langkah-langkah (1)Fiskal, (2) Kewangan dan (3)Pentadbiran.
2. Dasar Kewangan (Monetary Policy) Kerajaan mengamalkan dasar kewangan yang ketat untuk mengurangkan pertumbuhan penawaran wang di pasaran termasuk juga menetapkan kadar faedah pinjaman yang tinggi untuk mengelakkan perbelanjaan awam yang banyak melalui pinjaman serta mengetatkan syarat-syarat pengeluaran kad kredit.
3. Dasar Fiskal (Fiscal Policy) Ini termasuk pengawalan cukai bagi barangan termasuk makanan, barang-barang isi rumah, barang-barang elektrik, elektronik dan sebagainya.
4. Pentadbiran
a. Tidak Monopoli: Persaingan yang lebih sihat antara industri untuk menghasilkan produktiviti yang tinggi, permodenan teknologi dan daya saing industri dari segi harga produk.
b. Memperbalki Sistem Pengangkutan Sistem pengangkutan awam. (Rancangan gabungan sistem pengangkutan yang teratur & diurustadbir oleh Kerajaan seperti dikebanyakan negara Eropah)
c. Mengenai makanan, kerajaan menggalakkan peningkatan kapasiti pengeluaran. ( Sistem percukaian yang mesra)
d. Kapasiti Pengeluaran Makanan Agensi-agensi kerajaan yang lain seperti Kementerian Pertanian, Kerajaan-Kerajaan Negeri, Lembaga Kemajuan lkan Malaysia (LKIM), Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan badan-badan berkaitan diberi galakan untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran makanan.
Islam dan inflasi:
Menurut ekonomi Islam, Inflasi tidak akan berlaku kerana Islam melaksanakan sistem keseimbangan dalam ekonomi dan tidak mengamalkan monopoli. Keseimbangan dalam melaksanakan system ekonomi akan menghasilkan suasana ekonomi yang sihat dan terhindar daripada unsur-unsur penindasan dan ketidakadilan. Kunci kejayaan ekonomi Islam dalam membendung inflasi adalah melalui kebebasan dalam perniagaan dan transaksi di dalam negara.
Secara kesimpulannya aktiviti ekonomi yang mampu mewujudkan keseimbangan dalam sistem sosio-ekonomi akan menghindarkan inflasi berlaku dalam negara. Masyarakat Islam tidak semata-mata melayani kehendak-kehendak manusia yang tidak terbatas, namun mengseimbangkan kehendak material dan spritiual manusia secara adil dengan menunaikan kewajiban yang ditetapkan oleh Syariat seperti berzakat dengan kadar yang ditetapkan oleh Allah S.W.T. Ia akan meningkatkan ekonomi ummah itu sendiri. Sekiranya berlaku kemelesetan ekonomi,masyarakat Islam tetap diwajibkan berzakat dengan tidak dikurangi sedikitpun kadarnya. Ini akan dapat mengukuhkan kembali kedudukan ekonomi negara. Langkah mengutamakan keperluan dan perkhidmatan asas dalam pengeluaran dan pengagihan terlebih dahulu kepada semua lapisan masyarakat adalah prktikal dan akan menjamin keseimbangan dalam ekonomi.
Rakyat akan dapat meneruskan kehidupan dengan sempurna. Islam tetap membenarkan aspek keselesaan dan kualiti menerusi penggunaan barangan tahsiniyyat dan kamaliyyat. Ianya dibenarkan setelah keperluan asas dapat diselesaikan. Inilah bentuk kesederhanaan Islam dalam aktiviti penggunaan tanpa cenderung kepada permintaan golongan kaya semata-mata tetapi juga golongan miskin yang memiliki kuasa beli yang rendah.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Artikel di atas disediakan oleh Unit Kajian Ekonomi, Majlis Penyelidikan, Dewan Ulama PAS Pusat

Abu Ammar Al-Dawood berkelulusan BA Syariah di Yarmouk Universiti dan Master Syariah (Mu`amalat) di UKM. Seorang Pengamal Kewangan Islam yang sering dijemput untuk membentang kertas kerja di seminar tempatan dan antarabangsa. Sekarang bertugas sebagai Eksekutif Kanan di salah sebuah bank antarabangsa.

Dr Nadzri Mansor berkelulusan BA Syariah Yarmouk Univ, Diploma Kehakiman dan Guaman Syar'ei, Master Kaunseling dan PhD Pengurusan Perniagaan. Seorang perunding kanan dan ahli perniagaan sepenuh masa.

Mahu doktor wanita rawat pesakit wanita

Syed Abdullah Syed Osman Jamalullail,
Mohon jasa baik Kementerian Kesihatan agar dapat mengadakan wad khas untuk pemeriksaan oleh doktor perempuan di hospital kerajaan. Dengan cara begini, pesakit wanita ada pilihan.

Sudah sampai masanya untuk memberikan perkhidmatan bagi rawatan pesakit perempuan dengan doktor perempuan terutama sekali yang membabitkan sakit puan dan juga wad bersalin. Hal ini kerana dimaklumkan sudah ramai dan seimbang pakar perubatan dinegara ini antara doktor perempuan dengan doktor lelaki.

Benar, mengikut hukum agama diberkan doktor lelaki membolehkan rawatan kepada pesakit wanita tetapi apabila dalam keadaan darurat sahaja tetapi apabila kuota pakar perubatan dan pegawai perubatan yang lainnya itu mempunyai perseimbangan diantara pegawai lelaki dan pegawai wanita, sebaik-baiknya kita memberikan ruang dan peluang agar pesakit wanita dibenarkan membuat pemilihan untuk apa juga rawatan terutama sekali ada kaitannya dengan sakit puan itu.

Kalau dihospital swasta ada pilihan untuk rawatan pesakit wanitanya, kenapa tidak dipraktikkan juga di hospital kerajaan. Saya mencadangkan juga agar semua hospital kerajaan dinegara ini memberikan perkhidmatan rawatan saperti biasa sama ada semasa cuti hujung minggu atau cuti am yang lain. Hal ini kerana tidak memadai hanya wad kecemasan sahaja dibukakan pada cuti umum atau cuti mingguan. Saya mendapati wad kecemasan ini begitu sesak dengan pesakit dengan hanya satu atau dua doktor sahaja bertugas dan ini menyusahkan orang awam untuk mendapatkan rawatan.  

Tiada ulasan: