Sabtu, 1 Januari 2011

BILA ALLAH KATA....NI UMUR KITA...MAKA KITA KENA KEMBALI...MAKA! AWASLAH KEPADA SEMUA MANUSIA...BERTAQWALAH....SEDARLAH KITA AKAN MATI JUA




Utusan diminta jangan terlalu obses
Aidila Razak
Jan 1, 11
4:18pm


Wakil pertubuhan wanita hari ini mengecam pihak yang menyerang ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching brhubung "pakaian ketat" yang dipakainya ketika menyertai senamrobik anjuran sebuah masjid awal bulan ini.

Menurut pengarah eksekutif Empower, Maria Chin Abdullah perhatian kepada pakaian Teo merupakan bukti diskriminasi gender terhadap wakil rakyat wanita.

NONE"Ini adalah arus yang menyedihkan. Bahkan, kita dapat melihatnya berlaku sewaktu kempen pilihan raya umum di mana calon wanita menjadi sasaran serangan peribadi tentang bagaimana mereka berpakaian dan dengan siapa mereka bergaul.

"Ini terjadi dalam kes (ahli parlimen Seputeh) Teresa Kok, Elizabeth Wong (Bukit Lanjan), dan Fong Poh Kuan ((Batu Gajah), yang terpaksa berdepan dengan komen rasis di Parlimen," kata Chin ketika dihubungi.

Khamis lalu, akhbar Utusan Malaysia melaporkan di muka depan bahawa Teo "buat hal" lagi dengan berpakaian ketat ketika menyertai senamrobik di tempat letak kereta sebuah masjid dalam kawasan pilihan rayanya.

Jawatankuasa masjid tersebut menjemput Teoh menyertai acara tersebut, yang merupakan sebahagian daripada sambutan Maal Hijrah anjuran mereka.

Teo menghadiri acara tersebut dengan mengenakan seluar panjang sukan dan baju-T putih.

"Mengapa sasar Teo?"


Presiden Pertubuhan Bantuan Wanita (WAO), Meera Samanther bersetuju dengan Chin, dan bertanya mengapa Teo (di bawah) sering menjadi sasaran komen seperti itu.

teo nie ching uncensored 120908 03Ahli parlimen Serdang itu sebelum ini menjadi bahan laporan Utusan
apabila akhbar itu menyiarkan di muka depan Teo memakai baju kebaya ketat dan tidak memakai tudung ketika hadir di sebuah surau Ogos lalu.

"Kenapa sasar beliau? Adakah kerana beliau seorang wanita, lantang dan ada kuasa?

"Kami kecewa dengan kenyataan seperti itu tapi saya mahu beritahu Teo bahawa memang ramai orang yang tidak puas hati seperti itu, dan beliau jangan pedulikan mereka dan teruskan jalan tugasnya," kata Samanther.

Kedua-dua aktivis hak wanita itu juga menegaskan bahawa Teo menghadiri acara tersebut sebagai tetamu jemputan jawatankuasa masjid tersebut yang tidak ada masalah pun dengan pakaian yang dipakainya.



77 k'tangan kontrak sambut 2011 sebagai penganggur

Jan 1, 11 4:38pm


Ketika kebanyakan rakyat Malaysia mengisi pelbagai azam baru sempena ketibaan tahun 2011, seramai 77 bekas pekerja rendah awam (PRA) di Kangar berharap kontrak perkhidmatan mereka yang berakhir semalam, disambung semula.

Jurucakap kumpulan itu, Jamaludin Husin, 49, merayu Kementerian Pelajaran menimbang semula nasib mereka yang kebanyakannya telah bertugas selama 15 tahun.

"Kami tidak sangka apabila menerima surat penamatan kontrak kerja daripada Jabatan Pelajaran Perlis kerana kebiasaannya kami akan terima surat untuk sambung kontrak dua tahun sekali," katanya ketika ditemui hari ini.

Beliau berkata pelbagai cara telah dilakukan agar kontrak perkhidmatan disambung semula, termasuklah menghubungi kementerian namun tiada jawapan yang diterima.

"Tiada sesiapa pun yang akan ambil kami bekerja memandangkan usia kami sudah tua," katanya sambil menyifatkan kehidupan mereka kini gelap.

Selain itu, katanya, mereka juga buntu memikirkan pinjaman bank yang perlu dijelaskan selain sewa rumah dan tanggungan anak yang masih bersekolah.

"Kami berharap pihak kerajaan mempertimbangkan semula dan menyarankan sama ada kontrak kami disambung semula atau diserap terus ke jawatan tetap," katanya.

Sementara itu, seorang lagi bekas PRA, Zulkafli Md Isa, 48, yang tugas terakhirnya di Sekolah Menengah Kebangsaan Abi, berkata beliau kini
buntu memikirkan nasibnya setelah ditamatkan perkhidmatan kerana terpaksa menjaga ibu yang terlantar sakit di rumah.

Beliau yang ditemui di rumahnya di Kampung Tok Kuning hari ini berkata ibunya terpaksa duduk di atas kerusi roda dan tidak mampu berjalan
berikutan terjatuh di bilik air pada tahun lalu.

Menurutnya, sewaktu bekerja di sekolah itu, beliau dapat pulang semasa waktu rehat sebelah tengah hari untuk membeli makanan dan menjenguk ibunya di rumah.

Zulkafli berkata ibunya pernah memohon bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat tetapi masih belum menerima sebarang bantuan jabatan itu.

- Bernama


Rumah diganggu makhluk halus jadi tumpuan
Jan 1, 11 4:44pm


Rumah misteri yang dikatakan diganggu makhluk halus di Kampung Bunga Emas, Panambang, dekat Kota Bharu sejak seminggu lepas, terus mendapat perhatian dan dikunjungi orang ramai.

Kemuncak kepada perhatian orang ramai apabila pemilik rumah berkenaan, Zainab Sulaiman, 75, memanggil bomoh untuk menghalau makhluk halus itu petang semalam.

Malah ketika bomoh berkenaan, Abdul Razak Mohamad, 50, melakukan kerja-kerja menjampi di ruang tamu rumah itu tiba-tiba keluarga itu dikejutkan dengan kejadian kebakaran pada kain dan tilam di bahagian dapur dan bilik tidur Zainab.

Zainab berkata gangguan itu agak reda sedikit selepas penduduk kampung mengadakan solat hajat secara beramai-ramai selepas solat Jumaat semalam.

"Kira-kira pukul 3 petang semalam, saya terjumpa sekeping wang kertas bernilai RM10 yang tercatat dakwat merah ditulis perkataan “Selamat Tinggal Semua” dipercayai dilakukan oleh makhluk halus itu," katanya kepada pemberita.

Sejak seminggu lalu, gangguan makhluk halus itu semakin kerap apabila beratus-ratus helai pakaian Zainab dan cucunya dibakar dan dikoyakkan selain membakar tilam, selain merosakkan beras dengan mencampurkan dengan pewarna serta budu.

“Memang cara makhluk halus ini mengganggu kami seolah-olah sengaja mengkhianati dan mendendam keluarga kami,” kata Zainab, seorang ibu tunggal yang kematian suami sejak 30 tahun lepas.

Zainab berkata, beliau sudah puas berikhtiar sehinggalah Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Kijang, Wan Ubaidah Wan Omar membantu mendapatkan bomoh.

Gangguan makhluk halus itu kebiasaannya berlaku antara pukul 7 pagi hingga malam pada setiap hari.

"Kadang-kadang kelihatan api menyala di bahagian tamu rumah, apabila kami berkejar memadamkan kebakaran itu, kelihatan pula api menyala di bahagian dapur dan dalam bilik pula.

"Kami sudah membaca ayat Quran dan berdoa supaya dilindungi daripada gangguan makhluk halus itu, tetapi tidak juga dapat dihapuskan, sehinggalah kami panggil bomoh dan solat hajat beramai-ramai," katanya.

- Bernama



Faizal Yusup Meninggal Dunia

KUALA LUMPUR: Pelakon Mohd Faizal Yusup, 33, meninggal dunia di Pusat Rawatan Islam (Pusrawi) di sini, Sabtu, kira-kira pukul 1.45 petang akibat serangan jantung.

Menurut abangnya, Shaiful Yusup, 35, Allahyarham rebah ketika berada di bilik air rumahnya di Sentul.

Akibat kejadian itu, Shaiful dan isteri Mohd Faizal iaitu Rosmunira Rashid, 27, membawa Faizal ke Pusrawi untuk mendapatkan rawatan kira-kira pukul 10 pagi.

"Ketika di hospital, Faizal mengadu dadanya sakit dan berusaha untuk bangun sendiri tetapi saya halang," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Pusrawi di sini, Sabtu.

Tambah Shaiful, ketika di Unit Rawatan Rapi (ICU), doktor mengesahkan dia mengalami masalah jantung apabila salah satu saluran pada jantungnya tersumbat.

Bagaimanapun, keadaannya menjadi semakin kritikal sehinggalah dia disahkan meninggal dunia beberapa jam selepas dimasukkan ke hospital.

Sementara itu, bekas isterinya, penyanyi Siti Nordiana atau Nana, 25, yang ditemui berkata Faizal ada menghubunginya beberapa hari lalu untuk bercakap dengan anak mereka, Muhammad Rayyan Nakhaie, 2, tetapi anaknya tiada bersama Nana pada ketika itu.

Bagaimanapun, pada petang Sabtu, Nana mendapat panggilan telefon mengatakan Faizal dimasukkan ke hospital dan dia mahu melihat anaknya.

Berikutan itu, Nana sempat membawa Muhammad Rayyan ke hospital dan Faizal sempat berjumpa dengan anaknya itu.

Selepas berpisah dengan Nana, Faizal mendirkan rumahtangga dengan Rosmunira yang kini mengandung lima bulan pada awal tahun lalu.

Turut kelihatan menziarahi Allahyarham di hopsital, pelakon Amyza Aznan, Zulkifli Ariffin, Pierre Andre, Sharifah Amani, Dira Abu Zahar, Liyana Jasmay dan Tania Hudson.

Jenazah akan dibawa pulang ke rumahnya di Sentul, Sabtu dan dijadualkan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Batu Muda, Batu Caves, Selangor kira-kira pukul 10 pagi Ahad

Tiada ulasan: