Sabtu, 8 Januari 2011

AGAK SUKAR JIKA KEADILAN TIDAK DIPRATIKKAN...MAKA ALLAH SEBAGAI RAJA@PEMERINTAH AHIRAT AKAN MEMBERI KEADILANNYA...

Mahfuz minta Rais saman blogger pro Umno
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Jan: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menggesa Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr. Rais Yatim memfailkan saman terhadap penulis blog yang telah membuat tuduhan terhadap beliau berhubung isu skandal dengan pembantu rumah Indonesia.

Katanya, ianya termasuk menyaman blogger pro Umno Datuk Ahirudin Attan yang juga dikenali sebagai Rocky's Bru yang merupakan blogger pertama menyiarkan pendedahan WikiLeaks berhubung tuduhan itu.

Biarpun Rais menggesa pihak polis menyiasat, namun menteri penerangan itu sendiri kata Mahfuz, perlu menunjukkan kesunggahan membersihkan namanya yang telah dicemar oleh 'penulis blog liar' yang didakwanya dalam penafiannya kelmarin.

"Kalau dia yakin dia bersih, dia perlu saman Rocky's Bru dan dakwa beliau kerana fitnah.

"Polis siasat, siasat juga, tapi kena saman kerana nama baik beliau telah tercemar," katanya ketika menghubungi Harakahdaily.

Nama Rocky's Bru kembali diperkatakan di blog-blog sejak bulan lalu ekoran satu laporan di blognya yang menyiarkan pendedahan WikiLeaks bahawa salah seorang menteri Malaysia telah merogol seorang pembantu rumah warganegara Indonesia.

Laporan itu menggemparkan negera apabila mendakwa kejadian tersebut berlaku di era Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri dan diketahui Abdullah sendiri, namun tiada sebarang tindakan undang-undang diambil terhadap menteri tersebut.

Hari ini pula, media melaporkan kediaman Rocky's Bru dipecah masuk dan kereta Peugeot 470 miliknya dicuri, di Taman Damai Utama, Puchong.

Bagaimanapun, kaitan dengan apa-apa pendedahan diblognya tidak dapat dipastikan dan polis difahamkan akan menyiasat kes tersebut.

Semalam, ketika mengulas isu sama, Mahfuz menyambut baik cadangan Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang mahu isu dakwaan seorang menteri merogol pembatu rumah Indonesia, diselesaikan mengikut lunas undang-undang.

Sambil mengalukan penafian keterlibatan yang dibuat menteri penerangan itu, Mahfuz Omar mahu isu itu disiasat dengan segera kerana ianya membabitkan nama baik negara dan mampu menjejaskan hubungan serantau Malaysia-Indonesia.

Kelmarin, Rais yang juga Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan membuat penafian berhubung dakwaan bahawa beliau terlibat mrogol pembantu rumah warga Indonesia.

Penafian itu dibuat selepas banyak pihak mendesak beliau tampil membersihkan nama ekoran beberapa blog melaporkan penglibatannya dalam kes itu.



Migran CARE akui laporan kes rogol amah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Jan: NGO buruh Indonesia, Migrant CARE dalam satu sidang media di Jakarta hari ini mengakui telah membuat siasatan berhubung dakwaan seorang menteri Malaysia yang telah merogol pembantu rumahnya seorang wanita warga Indonesia.

Dalam kenyataan bersama yang dibuat oleh Pengarah Eksekutif, Anis Hidayah dan Penganalisis Polisi, Wahyu Susilo, mereka juga mengesahkan dokumen rahsia bertajuk 'Laporan Investigasi Robengah (BMI)' yang didedahkan beberapa blog politik adalah laporan hasil siasatan mereka.

"Migrant CARE pada pertengahan bulan Juli 2007 silam, memang telah melakukan investigasi mengenai kasus dugaan perkosaan yang dialami oleh RB dengan pelaku majikannya selama menjadi PRT migran di Malaysia. Dan majikannya adalah seorang menteri.

"Namun pihak korban tidak mau kasus tersebut diungkap ke publik dan tidak menuntut secara hukum. Dan Migrant CARE kemudian menyerahkan hasil investigasi tersebut kepada pihak pemerintah yakni, Mabes Polri dan KBRI Kula Lampur," kata mereka seperti kenyataan media yang diterima Harakahdaily.

Menurut mereka lagi, sehingga ianya didedahkan oleh Wikileaks pada akhir Desember 2010, Migran Care tidak pernah menghebahkan kes tersebut kepada mana-mana pihak ekoran permintaan magsa, Rubingah.

Bagaimanapun kata mereka, dengan terungkapnya kes tersebut mereka berharap agar pemerintah Indonesia mampu berbuat sesuatu untuk keadilan mangsa.

"Kasus ini juga memberikan pelajaran kepada pemerintah Indonesia dan Malaysia untuk segera menuntaskan revisi MoU antara Indonesia-Malaysia tentang perlindungan PRT migran.

"Diharapakan revisi MoU tersebut akan menjadi inastrumen hukum yang melindungi sekaligus meminimalisir kerentanan-kerentanan PRT migran Indonesia terhadap berbagai bentuk pelanggaran HAM, seperti kekerasan fisik, kekerasan seksual dan perkosaan," kata kenyataan media mereka.

Berita berkaitan dari media Indonesia:
Mantan Menteri Malaysia Tak Akan Diadili
Pemerintah Tak Bisa Tindaklanjuti Kasus Perkosaan RB, TKI di Malaysia
Migrant Care Tidak Takut Digugat Pemerintah Malaysia


Suaram gesa siasat tahanan mati dalam lokap
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Jan: Suaram Pulau Pinang menggesa kabinet menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat kematian suspek dalam tahanan polis.

Penyelarasnya, Ong Jing Cheng Suaram Pulau Pinang kesal apabila kes kematian suspek bawah tahanan polis terjadi lagi semasa kes kematian Teoh Beng Hock baru sahaja diputuskan sebagai kes “Penghakiman Terbuka”.

Katanya, walaupun pihak polis mengadakan persidangan akhbar dengan serta merta untuk menjelaskan ketiadaan pertalian antara pihak polis dengan kes kematian itu.

“Namun, kami berpendapat bahawa kes ini bukan kes sembarangan yang boleh dipercayai oleh kata seseorang,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau mengulas kematian Ooh Joo Kia, 44, yang berasal dari Sungai Bakap, Nibong Tebal yang diberkas oleh polis dalam serbuan di kedai perjudian dalam talian.

Menurut laporan, dia telah ditahan untuk membantu siasatan pada Selasa lalu. Ooh kemudiannya pengsan dan mati di dalam lokap pada pagi Rabu, selepas tujuh jam berada bawah tahanan polis.

Menurut Ong, kes itu melibatkan nyawa manusia dan dengan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja yang telus dan bersih untuk menyiasatnya secara menyeluruh termasuk sebab kematian dan keadaan lokap, untuk memberikan jawapan yang jelas kepada keluarga mangsa, dan juga masyarakat.

Tambahnya, Malaysia merupakan sebuah negara yang mengamalkan pengasingan kuasa antara badan kehakiman, badan eksekutif, dan badan perundangan.

Polis yang merupakan sebuah badan dalam unit eksekutif, ujarnya wajib memainkan peranan dalam pembinaan masyarakat yang harmoni serta susunan masyarakat.

“Namun, jika kita meninjau dari kes Teoh Beng Hock, Amirulrasyid, Kugan dan sebagainya, kita boleh mendapati bahawa pihak berkuasa tidak melaksanakan tugas mereka mengikut undang-undang malahan menyalahi undang-undang dan menyalahgunakan kuasa,” katanya lagi.

Oleh itu, ujarnya Suaram Pulau Pinang menggesa kerajaan agar memandang serius terhadap penyalahangunaan kuasa pihak berkuasa.

Katanya, kerajaan harus menubuhkan Suruhanjara Siasatan Diraja dengan serta merta, di samping berusaha menubuhkan IPCMC sebagai sistem yang dapat memantau badan polis, mengelakkan penyalahgunaan kuasa polis, dan lebih penting lagi, memastikan keselamatan rakyat.

“Akhir sekali, Suaram Pulau Pinang menyeru orang awam untuk memaklumkan kami dengan segera sekiranya terdapat sebarang kes kematian dalam tahanan, tembak mati, ditahan oleh Ordinan Kecemasan atau Akta Dadah Berbahaya,” ujarnya yang boleh dihubungi melalui 012-7583779.


Agensi pekerja asing makin sukar dapatkan amah Indonesia
Khairil Abd Rahim

TEMERLOH, 7 Jan:Sebuah agensi membekalkan pembantu rumah dari Indonesia mendakwa pihaknya semakin sukar untuk mendapatkan tenaga kerja daripada negara tersebut sekali gus menyebabkan perniagaan mereka terjejas.

Pengurus agensi terbabit yang berdaftar dengan Persatuan Agensi Pembantu Rumah Malaysia (PAPA) mendakwa, ini disebabkan negara Indonesia telah memberhentikan penghantaran warga negara mereka sedangkan permintaan untuk amah bertambah banyak.

Beliau yang enggan memperkenalkan namanya kerana bimbang di’blacklist’ berkata, faktor utama kesukaran mendapatkan pembantu rumh dari negara jiran itu ekoran isu-isu negatif yang timbul sebelum ini melibatkan amah Indonesia seperti penderaan seksual dan fizikal sehingga menyebabkan kematian.

Malah beliau percaya isu seorang menteri yang dikatakan merogol pembantu rumah yang hangat diperkatakan akhir-akhir ini semakin menambahkan lagi kesukaran mendapatkan pembantu rumah dari Indonesia.

“Kes menteri rogol amah yang disebarkan ini telah menjejaskan perniagaan kami membawa amah ke negara ini kerana sekatan pemerintah dan sudah berkurangan warga Indonesia yang berminat untuk berkhidmat di sini sejak kes ini tersebar di negara itu.

“Ini ditambah lagi pelbagai kes jenayah seperti pembunuhan, penderaan dan penipuan oleh majikan," katanya.

Sehubungan itu beliau berharap kes yang melibatkan pembantu rumah ini khusunya yan dikaitkan dengan nama seorang menteri diselesaikan segera mengikut perundangan bagi memulihkan kepercayaan rakyat Indonesia yang berminat untuk berkhidmat di sini sebagai amah,” jelasnya.

Beliau yang sudah 11 tahun menjalankan perniagaan dialam bidang membekalkan amah untuk pelanggannya di sekitar pantai timur berkata, pernah amah yang dibekalkan syarikatnya sendiri menjadi mangsa rogol majikan.

“Ketika isteri majikan tersebut bekerja shif di waktu malam amah tersebut menjadi mangsa rogol majikannya beberapa kali. Kemudian apabila majikan tersebut takut rahsia tersebut diketahui isterinya beliau segera menghantar balik amah tadi secara mendadak dan dibayar pampasan selama setahun dan kes itu terus didiamkan,” katanya.

Beliau menambah, PAPA sepatutnya turut mengambil berat kes kriminal ini yang dilakukan menteri agar kemudian hari tidak lagi terjadi seperti ini yang mana akan mencemarkan imej serta menggugat perniagaan syarikat-syarikat di bawahnya.

Baru-baru ini WikiLeaks mendedahkan seorang menteri di bawah bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang dikatakan telah merogol seorang amah warga Indonesianya. Peristiwa tersebut dikatakan berlaku di Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Sementara itu di Indonesia sebuah NGO yang menjaga kepentingan pekerja Indonesia, Migrant Care telah menemuramah amah berkenaan dan telah mendedahkannya di akhbar-akhbar di negara itu.


Robengah nafi diperkosa

Harakahdaily
JAKARTA, 8 Jan: Bekas pembantu rumah Datuk Seri Rais Yatim, Robengah menafikan beliau diperkosa oleh bekas majikannya itu.

Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan TKI (BNP2TKI) menyebut TKI Robingah (46) tidak diperkosa Menteri Malaysia, Rais Yatim.

Robingah mengatakan mantan majikannya baik hati dan tidak ada masalah dengan dirinya.

Hal ini jelas menafikan keterangan Migrant Care dan media Malaysia, lapor Detik News, satu laman Indonesia.

Robingah menceritakan kisahnya kepada wartawan di rumahnya di RT 03 RW 02 Desa Pagelak, Kecamatan Madukara, Kabupaten Banjarnegara, Jawa Tengah, Jumat (7/1/2011).

"Datuk Rais Yatim orang yang baik. Bahkan pemberitaan yang selama ini menyebutkan saya sudah diperkosa sama sekali tidak benar. Saya juga sering diberi uang serta oleh-oleh dari beliau," jelasnya.

Migrant Care dalam sidang medianya hari ini mengesahkan satu laporan yang dipetik oleh laman web di Malaysia termasuk Harakahdaily sebagai dari mereka.

Bagaimanapun Migrant Care berkata pihaknya tidak pernah memberikan kebenaran kepada mana-mana pihak untuk menyiarkan laporan itu.

Laporan itu, katanya, dihantar kepada Kedutaan Besar Indonesia di Kuala Lumpur dan Ibu Pejabat Polis Indonesia.

Migrant Care memaklumkan, kes itu tidak dibawa ke tindakan seterusnya kerana mangsa tidak bersedia.

Berikut kenyataan penuh Migrant Care hari ini di Jakarta.

Siaran Media Migrant CARE

Menyikapi Perkembangan Kasus Dugaan Perkosaan terhadap PRT Migran oleh Menteri di Malaysia Pada tahun 2007.

Dalam sepekan terakhir ini, masyarakat Indonesia dikejutkan oleh Wikileaks yang mengungkap beberapa dokumen rahasia dan salah satunya adalah perihal dugaan perkosaan yang dialami oleh PRT migran Indonesia oleh seorang Menteri di Malaysia pada tahun 2007 silam. Di dalam dokumen tersebut, juga menyebutkan tentang Migrant CARE.


Migrant CARE pada pertengahan bulan Juli 2007 silam, memang telah melakukan investigasi mengenai kasus dugaan perkosaan yang dialami oleh RB dengan pelaku majikannya selama menjadi PRT migran di Malaysia. Dan majikannya adalah seorang menteri. Namun pihak korban tidak mau kasus tersebut diungkap ke publik dan tidak menuntut secara hukum. Dan Migrant CARE kemudian menyerahkan hasil investigasi tersebut kepada pihak pemerintah yakni, Mabes Polri dan KBRI Kulalampur.


Hingga kasus ini diungkap oleh Wikileaks pada akhir Desember 2010, Migrant CARE tidak pernah mengungkapkan kasus ini sesuai dengan permintaan korban. Dengan terungkapnya kasus ini, Migrant CARE berharap agar Pemerintah RI bisa menuntaskan kasus ini yang memenuhi rasa keadilan bagi korban. Kasus ini juga memberikan pelajaran kepada pemerintah Indonesia dan Malaysia untuk segera menuntaskan revisi MoU antara Indonesia-Malaysia tentang perlindungan PRT migran. Diharapakan revisi MoU tersebut akan menjadi inastrumen hukum yang melindungi sekaligus meminimalisir kerentanan-kerentanan PRT migran Indonesia terhadap berbagai bentuk pelanggaran HAM, seperti kekerasan fisik, kekerasan seksual dan perkosaan.


Jakarta, 7 Januari 2011


Anis Hidayah, Direktur Eksekutif.


Wahyu Susilo, Policy Analist




Pengarah Pelajaran berkempen, PAS lapor polis
Harakahdaily

LABIS, 7 Jan: PAS Johor hari ini membuat laporan polis mendakwa Pengarah Pelajaran Johor, Markom Giran mengajak pengetua dan guru sekolah di sekitar DUN Tenang merayu undi untuk membantu BN dalam pilihan raya kecil hujung bulan ini.

Laporan polis itu dibuat oleh timbalan pesuruhjaya PAS Johor Zulkefly Ahmad di Balai Polis Labis kira-kira jam 10.45 pagi ini.

Turut hadir bersama-samanya, pesuruhjaya PAS negeri Datuk Mahfodz Mohamed dan ketua penerangannya Mazlan Aliman.

Mazlan memberitahu wartawan, dalam laporan polis itu Markom telah didakwa menyalahgunakan kuasa sebagai pengarah pelajaran Johor untuk berkempen secara terang-terangan untuk BN.

Antaranya berkempen untuk Barisan Nasional, memberi tekanan kepada semua Pengetua dan Guru Besar dalam Dun Tenang agar mengundi Barisan Nasional, memberi tekanan kepada guru-guru kaunseling daerah Segamat agar berkempen dan mengundi Barisan Nasional dan berkempen kepada guru-guru di SMK Munshi Ibrahim Labis, SK Kg Tenang, SK Pekan Air Panas, SK Felda Chemplak dan SMK Tenang Station agar mengundi Barisan Nasional.

Zulkefli juga turut menyerahkan rakaman video yang didakwa menunjukkan Markom berucap kepada para guru untuk tujuan tersebut.

"Bagi PAS, tindakan Haji Markom sangat bertentangan dengan etika sebagai penjawat awam yang tertakluk kepada peraturan 21 bagi pegawai pengurusan tertinggi dan profesional.

"Bagi (jawatan berpangkat) DG 54, mereka tidak boleh membuat kenyataan yang menyebelahi mana-mana parti politik atau menerbitkan risalah, atau merayu undi atau bertindak merayu dalam pilihan raya," kata Mazlan seperli dilapor Malaysiakini.

Mazlan yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat mendakwa Markom turut berkempen di beberapa buah sekolah di sekitar DUN Tenang.

"Semua pertemuan ini, (guru-guru) diminta menyokong BN," kata Mazlan.

"Kita mempunyai rakaman video bagaimana beliau memberi tekanan kepada guru merayu undi untuk BN dalam pilihan raya kecil DUN Tenang," katanya.

Sehubungan itu, katanya, PAS meminta polis menjalankan siasatan dan mendesak supaya Markom dirujuk kepada jawatankuasa tatatertib.

Ini kerana, katanya, Markom "menjejaskan reputasi Jabatan Pelajaran dan menunjukkan contoh yang tidak baik kepada guru-guru".

Dalam perkembangan berkaitan, Mazlan berkata pihaknya telah menubuhkan satu pasukan khas untuk memantau pegerakkan agensi kerajaan yang berkempen dalam pilihan raya kecil tersebut.

"Sebanyak 20 pemantau telah dilantik yang diletakkan di bawah (pengawasan) saya (sebagai ketua penerangan). Kita sudah mula memantau aktiviti jentera kerajaan.

"Kita guna maklumat (yang diterima) dan serahkan kepada polis, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) setiap minggu," katanya.



Kronologi perlantikan SUK Selangor
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 7 Jan: Berikut adalah kronologi pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.


26 Oktober 2010

PSM memberi Nota Amalan kepada Dato’ Menteri Besar tentang prosedur pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri. Nota ini menyatakan bahawa:

i) Suruhunjaya Perkhidmatan Awam (SPA) akan menghantar senarai calon yang difikirkan layak ( Gred 54 ke atas ) kepada Menteri Besar.

ii) Menteri Besar kemudiannya memilih calon atau calon-calon yang sesuai dan menyerahkan senarai pendek kepada DYMM Sultan Selangor.

iii) Setelah Tuanku berkenan memilih nama yang dicadangkan MB akan menyerahkan semula nama tersebut kepada SPA untuk tujuan penyediaan dokumentasi lantikan.

26 Oktober 2010

Pusat Sumber Manusia memberi nota amalan kepada Pejabat Dato’ Menteri Besar tentang prosedur pelantikan Setiausaha Kerajaan yang baharu dan menyenaraikan 8 nama yang dicalonkan untuk pelantikan.

8 November 2010

Pejabat Menteri Besar menubuhkan Jawatankuasa Pemilihan untuk memilih calon yang paling layak daripada 8 nama pegawai yang telah dicadangkan.

22 November 2010.

Jawatankuasa memulakan proses menemubual semua calon .

1 Disember 2010.

Mesyuarat EXCO bersidang. Dato’ Ramli Mahmud tidak membuat apa-apa kenyataan atau perbincangan mengenai pelantikan Setiausaha Kerajaan yang akan menggantikan beliau.

2 Disember 2010

Mesyuarat MTES bersidang Dato’ Ramli tidak membuat apa-apa kenyataan atau perbincangan mengenai perlantikan setiausaha kerajaan yang akan mengganti beliau.

3 Disember 2010

Jawatankuasa telah memaklumkan kepada pejabat Dato’ Menteri Besar bahawa 3 nama telah dipilih untuk dilantik serta memberitahu bahawa 2 calon tidak mahu mengambil bahagian

8 Disember 2010


Mesyuarat EXCO bersidang. Dato’ Ramli Mahmud tidak membuat apa-apa kenyataan atau perbincangan mengenai perlantikan setiausaha kerajaan yang akan mengganti beliau.

9 Disember 2010

Mesyuarat MTES bersidang Dato’ Ramli tidak membuat apa-apa kenyataan atau perbincangan mengenai perlantikan setiausaha kerajaan yang akan mengganti beliau.

15 Disember 2010

Mesyuarat EXCO bersidang. Dato’ Ramli Mahmud tidak membuat apa-apa kenyataan atau perbincangan mengenai perlantikan setiausaha kerajaan yang akan menggantikan beliau.

16 Disember 2010

2pm: Mesyuarat MTES bersidang Dato’ Ramli tidak membuat apa-apa kenyataan atau perbincangan mengenai perlantikan setiausaha kerajaan yang akan menganti beliau.

9pm: Majlis Persaraan untuk Dato’ Ramli Mahmud dan dihadiri oleh Dato’ Menteri Besar serta Setiausaha Politik. Dato’ Ramli tidak membuat apa-apa kenyataan atau perbincangan mengenai perlantikan setiausaha kerajaan yang akan mengganti beliau

17 Disember 2010

Dato’ Menteri Besar menulis surat kepada Istana untuk memaklumkan DYMM Sultan Selangor tentang prosedur pemilihan yang dijalankan Kerajaan Negeri dan tiga calon akhir telah dipilih dan Dato’ Menteri Besar terbuka untuk mengadakan perbincangan dengan DYMM Sultan untuk pandangan dan nasihat. Ini selepas pemeriksaan teliti terhadap tiga calon ini.

20 Disember 2010

Dato’ Menteri Besar menulis surat kepada Pusat Sumber Manusia untuk memaklumkan Menteri Besar telah menghantar tiga nama calon kepada DYMM Sultan Selangor dan belum menerima maklum balas. Surat berkenaan juga memberitahu Dato’ Menteri Besar akan bercuti sehingga 30 Disember dan sebarang pengumuman mengenai Setiausaha Kerajaan Negeri perlu dirujuk kepada Menteri Besar.

21 Disember 2010

Istana menerusi Setiausaha Sulit kepada DYMM Sultan Selangor, Dato’ Muhamad Munir Bani menulis surat kepada Setiausaha Sulit kepada Dato’ Menteri Besar, Haji Mustapha.

Bersama surat itu dilampirkan surat bertarikh 10 Disember 2010 yang dialamatkan kepada Dato’ Ramli Mahmud sebagai balasan surat yang dihantar Dato’ Ramli bertarikh 3 Disember.

Surat 3 Disember itu memaklumkan kepada DYMM Sultan Selangor tiga calon yang layak.

Manakala surat 10 Disember memaklumkan kepada Dato’ Ramli bahawa DYMM Sultan Selangor telah berkenan dengan pelantikan Dato’ Muhamad Khusrin Munawi. Surat itu juga menyatakan Dato’ Ramli boleh membuat pengumuman pada 16 Disember 2010.

24 Disember 2010

Pejabat Menteri Besar menjawab surat bertarikh 21 Disember dari Dato’ Mohamad Munir bahawa Dato’ Menteri Besar tidak pernah diberitahu keputusan yang telah dibuat bertarikh 10 Disember 2010 itu. Sehubungan itu, Pejabat Menteri Besar memohon perkenan untuk mengadap DYMM Sultan untuk perbincangan.

27 Disember 2010

Dato’ Menteri Besar menerusi surat memohon untuk menghadap DYMM Sultan untuk perbincangan.

3 Januari 2011

Dato’ Menteri Besar menghadap DYMM Sultan Selangor. Dato’ Menteri Besar juga menulis kepada SPA menyatakan Kerajaan Negeri menolak pelantikan Dato’ Mohamad Khusrin dan tidak mengadakan majlis angkat sumpah menyimpan rahsia sehingga perkara ini selesai.

4 Januari 2011

Pejabat Dato’ Menteri Besar menulis surat kepada DYMM Sultan memohon supaya majlis angkat sumpah ditangguhkan sehingga Kerajaan Negeri dan SPA menyelesaikan perkara ini.

6 Januari 2011

Dato’ Menteri Besar dan barisan Exco hadir ke majlis angkat sumpah di Istana Bukit Kayangan sebagai taat setia dan kasih kepada DYMM Sultan dan DYTM Raja Muda tetapi tetap tidak menerima pelantikan Dato’ Mohamad Khusrin.

SEKRETARIAT AKHBAR KERAJAAN NEGERI SELANGOR





Tiada ulasan: