Selasa, 4 Januari 2011

BERUNDINGLAH ASALKAN UNTUNGKAN ISLAM BUKAN MERUGIKAN ISLAM...ISLAM AGAMA ALLAH

Ada perkara dibincang dengan PM
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 3 Jan: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengakui bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akhir Disember lalu.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan hasil pertemuan itu kerana demi menjaga peraturan yang sepatutnya dilakukan oleh setiap pemimpin.

Beliau berkata demikian kepada media ketika diminta mengulas berhubung pertemuannya dengan Perdana Menteri pada 25 Disember lalu.

Ketika ditanya adakah sebarang perkara telah dibincangkan antara pemimpin tertinggi negara itu, Tuan Guru juga turut mengakuinya.

“Tentu ada perkara yang dibincangkan, mana boleh bertemu dengan Perdana Menteri untuk bersembang biasa.

“Bagaimanapun kerana ianya pertemuan tertutup, jadi saya tidak boleh mendedahkannya kepada umum, itu salah dari segi peraturannya,” ujarnya selepas meraikan Wira Negara di Kampung Cherang, dekat sini tengah hari tadi.(gambar)

Ketika ditanya adakah pertemuan itu turut mensentuh soal royalti, beliau juga enggan mengulas lanjut.

“Saya tak boleh sebut apa-apalah sebab ianya tertutup,” ujarnya.



‘Umno Dahulukan Rakyat’ halwa telinga pilihan raya
Abdul Rahman Azmi

KUALA LUMPUR, 4 Jan: PAS berpandangan slogan ‘Umno Dahulukan Rakyat’ hanyalah halwa telinga sahaja untuk melalikan rakyat di negara ini.

Demikian kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar) sebagai mengulas slogan ‘Umno Dahulukan Rakyat’ yang akan diperkasakan pada 2011.

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, ia bagi memberi mesej jelas bahawa Umno sentiasa mahu melakukan yang terbaik dalam hal pembangunan rakyat dan negara.

“Ia tidak lebih daripada modal pilihan raya yang sudah hampir, bukan sebagai satu tanggungjawab yang berterusan daripada seorang pemimpin,” ujar Idris dalam kenyataannya kepada Harakahdaily.

Menurutnya, ketika slogan itu berkumandang di dada akhbar dan kaca televisyen, rakyat bawahan mengeluh dan sesak dada ketika membawa anak-anak daftar sekolah di awal tahun.

“Cuba bayangkan anak yang belajar di darjah enam terpaksa berbelanja hampir RM200, manakala sekolah menengah yang berasrama penuh pula ada yang mencecah sampai RM1,000,” ujarnya.

Baginya, apa erti dengan slogan yang indah, hakikatnya rakyat tertekan dengan kenaikan harga barang, semua gara-gara pemimpin yang rakus dan boros.

“Apakah rakyat kenyang dengan slogan yang indah, apabila kenaikan harga barang-barang mendadak naik, seperti bawang merah daripada RM3.50 sen sudah mencecah kepada RM12.50 sekilo?” soalnya.

Menurutnya, semua peniaga makanan sudah menaikkan harga 10 peratus kerana kos bahan mentah yang naik mendadak di mana Persatuan Kedai Kopi Selangor/Wilayah Persekutuan menaikkan teh dan kopi susu 20 sen segelas mulai 1 Januari lalu.

Tambahnya lagi, tarif elektrik sudah diersetujui oleh kabinet untuk naik, hanya menunggu keputusan BN menang PRU 13.

“Sekarang tidak berani naik kerana takut rakyat hukum dalam pilihan raya. Alasan kenaikan kerana kos operasi meningkat,” ujarnya.

Ini semua, katanya gara-gara Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang terpaksa membayar tenaga kepada pembekal kroni walaupun TNB tidak pakai sebanyak yang dijanjikan di bawah perjanjian yang tidak memberi unsur ekonomi langsung.

Katanya, TNB dikehendakai membeli tenaga daripada IPP (penjana tenaga bebas) pada harga yang lebih tinggi berbanding dengan kos penjanaan sendiri.

Apabila ini terjadi, tambahnya maka rakyat menjadi mangsa walaupun perjanjian yang merugikan wang rakyat.

Bagi pemimpin, katanya mereka tidak kisah kerana bil elektrik mereka rakyat yang membayar.

“PAS ingin mengingatkan kepada rakyat undi BN bererti menempah lubang maut, yang akan membawa kesengsaraan dalam hidup,” ujarnya lagi.




Kerajaan negeri bantu penduduk Jelutong
Fakhri Ali

JELUTONG, 4 Jan: Kerajaan Negeri Pulau Pinang banyak membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh penduduk di Jelutong khususnya dalam isu penduduk Kampung Pokok Asam yang didakwa tidak dibela.

Demikian dinyatakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Jelutong, Mohd Naser Ismail dalam pertemuan dengan beliau, semalam.

Menurutnya, janji kerajaan negeri yang diterajui oleh Pakatan Rakyat (PR) tidak akan membiarkan penduduk kampung ini melarat atau tidak dibela nasib mereka.

"Semua pemilik rumah asal di Kampung Jalan Pokok Asam, pada peringkat awalnya tidak memperolehi sebarang bayaran pampasan.

“Ekoran itu kerajaan negeri telah mengadakan perbincangan dengan pihak pemaju dan berjaya memperolehi pampasan bagi kos perpindahan dan memasuki semula rumah yang akan digantikan di kawasan yang sama.

"Sewaan selama tiga tahun akan ditanggung oleh pihak pemaju. Manakala semua penduduk yang terlibat akan menerima rumah gantian yang mana kosnya adalah sebanyak RM75,000 dalam kawasan Jelutong juga," ujarnya lagi.

Beliau yang juga Setiausaha PAS Kawasan Jelutong berkata, penduduk yang belum menerima sebarang pampasan sehingga ke hari ini diharap bersabar kerana usaha kearah itu sedang dijalankan bersama-sama dengan Ahli Parlimen Jelutong, PAS kawasan Jelutong, JKKK dan kerajaan negeri dengan pemaju yang terlibat.

Sebelum ini, katanya pemimpin Umno dan Barisan Nasional melemparkan dakwaan kepada kerajaan negeri dengan pelbagai tuduhan negatif.

Menurutnya, mereka juga mendakwa kerajaan negeri tidak prihatin terhadap masalah penduduk kampung tersebut yang terlibat dalam perpindahan kerana pembangunan projek yang dilaksanakan oleh pemaju.

"Sebenarnya ini bukan masalah baru, ia telah wujud semenjak Umno dan BN menerajui negeri ini lagi. Mereka juga sedar mengenai hakikat ini, tetapi sengaja digembar-gemburkan demi kepentingan politik sempit sesetengah pihak yang berkepentingan," katanya lagi.




Kerajaan tidak selamatkan sekolah usang
Harakahdaily

PETALING JAYA, 4 Jan: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyifatkan kerajaan Umno BN memang tidak pernah merancang untuk menyelamatkan sekolah-sekolah usang walaupun sedia tahu ianya melibatkan keselamatan dan nyawa anak-anak serta guru-guru.

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri (TPM) merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam laporan Sinchew Digest, semalam yang mendakwa seolah-olah kerajaan tiada kemampuan untuk membiayai kos pembaikan RM30 juta buat setiap 300 buah sekolah usang yang kini telah diklasifikasikan sebagai ‘menghadapi risiko keruntuhan’, adalah sesuatu yang amat memeranjatkan.

Ini, katanya kerana jumlah RM30 juta buat 300 buah sekolah usang itu hanya akan melibatkan peruntukan sebanyak RM9 bilion walhal kementerian telah diperuntukkan sebanyak RM36 billion sepanjang 2011 ini.

Katanya, kenyataan TPM ini seolah mengiyakan sikap tidak ikhlas kerajaan lanun Umn BN selama ini apabila dengan awal-awal lagi hanya memperuntukkan RM6 bilion buat pembangunan berbanding RM29 billion menanggung kos pengurusan Kementerian Pelajaran.

“Saya yakin, jika ketirisan berjumlah RM340 billion, iaitu sebanyak RM100 bilion telah berlaku sepanjang 22 tahun di era Tun Mahathir, dan ketirisan RM240 bilion sepanjang 5 tahun pemerintahan PM berikutnya seperti yang dilapor Brian Wain dapat dikawal dan dikesan semula, pastinya masalah kekurangan peruntukan ini tidak akan berlaku,” katanya yang juga ahli Parlimen Ampang dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Maka, bagi menjaga keselamatan anak-anak dan para guru yang belajar dan bertugas di 300 buah sekolah usang ini, beliau menggesa agar TPM sedia bekerjasama dengan Kementerian Kewangan, Jabatan Audit, SPRM, PDRM dan badan berkaitan lain untuk segera mengesan semula semua wang ketirisan sebanyak RM340 billion ini, agar dapat menampung kos pembaikan RM9 billion ini.




Tegas kawal harga minyak masak, elak disorok
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 3 Jan: Kerajaan digesa memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku kenaikan harga minyak masak tahun ini bagi mengelakkan berlakunya perbuatan menyorok barang kawalan itu.

Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli (gambar) berkata, selagi kerajaan tidak mengeluarkan satu kenyataan yang tegas, spekulasi kenaikan harga akan terus berlaku dan peniaga akan terus menyoroknya manakala pengguna pula membuat pembelian panik.

"Sehingga hari ini kabinet belum buat keputusan lagi sama ada nak naikkan harga (minyak masak) ataupun tidak.

"Jadi kalau ada khabar angin kenaikan harga ini, memang munasabahlah. Ini akan menimbulkan suasana kenaikan harga barang.

"Saya harap kerajaan bertegas mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tidak akan menaikkan harga minyak masak dalam tempoh setahun ini," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kehabisan bekalan minyak masak di Lembah Klang dan beberapa negeri iaitu Kedah, Kelantan, Terengganu dan Pahang sejak seminggu lalu.

Beliau yang juga ahli Parlimen Kuala Krai turut berkata, pengumuman kerajaan akan melegakan semua pihak dan peniaga tidak boleh mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barang.

"Pengumuman kerajaan paling tidak akan melegakan rakyat dan menolak sebarang khabar angin dan juga hasrat mana-mana pihak untuk menaikkan harga barang," katanya.

Menurutnya juga, bekalan minyak masak dalam negara tidak akan habis kerana Malaysia merupakan negara pengeluar utama minyak.

"Bekalan tak habis, tapi ada pihak yang mengambil kesempatan berpunca daripada khabar angin dan ketidaktegasan kerajaan menangani situasi ini," katanya.

Minyak masak adalah barangan terkawal dengan harganya ditetapkan RM3.30 sekilogram bagi sawit tulen, sawit campuran (RM3.60) dan kampit plastik (RM2.50).

Terdapat peniaga yang menyorok bekalan barangan itu selepas timbul spekulasi harga akan naik sebanyak 40 sen sekilogram.

Sementara itu, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan memberikan jaminan bahawa harga minyak masak tidak akan dinaikkan buat masa ini.

Timbalan menterinya, Datuk Tan Lian Hoe berkata, jaminan itu dibuat kerana bekalan minyak masak mencukupi dan tindakan diambil termasuk menyelaras dengan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) untuk mempercepatkan bekalan kepada semua kedai.

Beliau berkata, kekurangan minyak masak disebabkan pembelian panik berikutan khabar angin bahawa harga barang keperluan ini akan dinaikkan




Nasrudin tawar Khairy masuk PAS
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 3 Jan: "Marilah bersama saya dan rakan - rakan Dewan Pemuda PAS untuk menyertai perjuangan Islam," kata Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hasan Tantawi kepada Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin.

Kenyataan Nasrudin ini dibuat ekoran kenyataan Khairy yang menyatakan hasrat untuk berundur dari pentas politik dan tidak lagi bersedia untuk mempertahankan kerusi Parlimen Rembau yang beliau wakili sekarang.

"Saya mengajak Khairy mempelopori gerakan anak muda yang bangkit seimbang antara tuntutan Amal Islami dengan keperluan Transformasi Politik dalam negara kita," kata Nasrudin.

Bagi Nasrudin, Umno di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib jelas tidak mahu menghargai malah tidak menghormati Khairy Jamaludin yang dipilih sebagai pemimpin Pergerakan Pemuda Umno sebaliknya mengambil Datuk Razali orang no 2 dalam Pergerakan Pemuda Umno ke jawatan Timbalan Menteri.




Projek tebatan banjir sudah 10 tahun berlalu
Harakahdaily

RANTAU PANJANG, 3 Jan: Projek tebatan banjir yang membabitkan kos sehingga RM2 bilion kini dicanang kembali selepas projek diuar-uarkan sejak zaman Tun Dr Mahathir Mohamad tidak menjadi kenyataan.

Ketika merasmikan jambatan Sultan Ismail Petra di Tendong, Pasir Mas kira-kira 10 tahun lalu Dr Mahathir sebagai perdana menteri mengumumkan kerajaan pusat akan membina projek tebatan banjir RM2 bilion di Kelantan.

Ketika itu lakaran projek RM2 bilion diedar kepada orang ramai yang hadir pada majlis berkenaan. Dan selepas kira-kira 10 tahun berlalu, projek tersebut difahamkan tidak disenarai dalam rancangan pembangunan Malaysia iaitu Rancangan Malaysia Ke-8, RMK-9 atau RMK-10.

Namun semalam projek itu diuar-uarkan kembali. Kali ini disebut pula Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed ketika melawat mangsa banjir di sini.

Bagaimanapun beliau mengakui projek itu tidak dimasukkan dalam RMK-11 kecuali dalam jumlah yang kecil sahaja.

Mengulas isu berkenaan, Adun Gual Periuk, Mohamad Awang berkata, cadangan membina tebatan banjir sudah lama diuar-uarkan, namun ia tidak menjadi kenyataan sehingga sekarang.

”Malah pengakuan menteri tiada peruntukan bagi membina projek berkenaan menggambarkan tiada kesungguhan kerajaan persekutuan bagi mengatasi masalah banjir di sini.

”Sedangkan di sebelah Thailand benteng bagi mencegah banjir sudah lama dibina. Sebab itu setiap kali hujan lebat di negara jiran, air mudah melimpah di sebelah Rantau Panjang,” katanya di sini.

Sebelum ini seramai 494 penduduk yang tinggal di tebing Sungai Golok di Rantau Panjang berpindah ekoran banjir yang berlaku Sabtu lalu.

Mangsa banjir yang tinggal di sekitar kedai lama Rantau Panjang berpindah ke stesen kereta api.

Mohamad juga berkata, banjir mudah melimpah di kawasan berkenaan kerana sebuah jabatan kerajaan membina pusat kuarantin sehingga menimbuskan laluan air di kawasan terbabit.

”Sebelum ini pada mesyuarat pembangunan di peringkat jajahan Pasir Mas saya sudah bangkitkan perkara itu, namun pembinaan pusat kuarantin diteruskan juga tanpa ada sistem saluran yang sesuai.

”Sepatutnya pembentungan lebih besar dibina bagi mengelakkan air bertakung sehingga menyebabkan banjir,” ujarnya.

Beliau juga berkata, mangsa banjir yang berpindah mendapat bantuan yang disediakan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Menurutnya penghulu ditugas memantau mangsa banjir bagi memastikan mereka mendapat bantuan yang disediakan.

Bagaimanapun kata beliau mangsa hanya berada di pusat pemindahan satu malam sahaja dan pulang ke rumah selepas air surut.

Sementara itu anggota parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof bertungkus lumus menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa yang tidak berpindah.





Persoal wanita bersalin: Pemuda Gerakan didesak pohon maaf
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, Jan 3: Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang melemparkan satu soalan yang bersifat diskriminasi terhadap semua warga wanita apabila beliau mempersoalkan kemampuan Adun Subang Jaya, Hannah Yeoh untuk berkhidmat ketika cuti bersalinnya.

Setelah mendapat berita bahawa Hannah telah masuk bulan ke empat menggandung anak pertamanya, Tan melemparkan satu soalan berat di Twitter, di mana beliau bertanya sama ada seseorang itu akan memilih Jessica Lai, pemimpin Beliawanis MCA atau Hannah yang akan cuti bersalin tidak berapa lama lagi.

“Saya membayangkan bahawa saudari mungkin tidak dapat untuk berkhidmat di kawasan saudari ketika cuti bersalin, di mana saudara berhak. Walau macammanapun, tahniah atas kehadiran anak saudari,” jawab Tan ketika disoal Hannah mengenai maksud sebenar kenyataannya.

Namun, jawapan Tan tidak disenangi para pengikut Twitternya sendiri, dengan ada yang memberikan komen bahawa Tan telah melampaui batas mempersoalkan kemampuan wanita ketika cuti bersalin.

“Salam Tuan Tan, saya rasa saudara telah melampaui batas. Kita hanya manusia dan hanya boleh melakukan yang terbaik,” kata Benny Paul dalam mempertahankan Hannah.

“Mungkin semua pemimpin yang dipilih tidak boleh mengandung untuk 5 tahun,” kritik satu lagi pengikut Tan yang bernama Hoong Ling.

Akibat desakan bertubi-tubi, Tan akhirnya terpaksa mengeluarkan satu kenyataan penafian.

“Saya tak pernah kata seorang pemimpin yang dipilih tidak boleh mengandung atau mengambil cuti bersalin. Saya hanya memberikan fakta kepada rakyat untuk memilih. Adakah salah untuk memberitahu bahawa seseorang akan pergi cuti bersalin?

"Hanya persepsi anda terhadap kenyataan saya yang membingungkan,” jelas Tan.

Kenyataan Tan itu dibalas dengan penuh keyakinan oleh Hannah yang mengatakan bahawa beliau boleh bertugas jauh lebih rajin daripada sesetengah Ahli Parlimen Barisan Nasional walaupun beliau sedang cuti bersalin.

“Saya berharap orang macam saudara tidak akan menjadi menteri satu hari nanti,” bidas Hannah.

Sementara itu, Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok yang turut mengikuti perkembangan di Twitter tersebut, hari ini mengeluarkan satu kenyataan menuntut Tan untuk meminta maaf kepada Hannah dan kaum hawa atas kenyataan sinis dan merendahkan martabatkan wanita.

“Beliau kena ingat kaum hawa merangkumi 49 peratus penduduk Malaysia. Jika benar beliau berhasrat menjadi seorang pemimpin yang dipilih rakyat, beliau mesti mempunyai tanggungjawab untuk berkhidmat kepada konsistuen lelaki dan perempuan tanpa prejudis.

"Saya menyeru Tan untuk meminta maaf pada Hannah dan semua kaum hawa atas kejahilan beliau dan mendidik dirinya tentang kesamaan gender,” bidas Teresa.

Tiada ulasan: