Khamis, 15 November 2012

SAPE YANG TAK KETEPI PERBEZAAN POLITIK....HINGGA NEGERI YANG DITERAJUI PEMBANGKANG MACAM DIANAK TIRIKAN

Bekas KP Mida pengerusi JK siasat projek kondo Bt Caves
  • Bernama
  • 6:07PM Nov 14 2012
 
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor hari ini melantik bekas Ketua Pengarah Lembaga Pembangunan Perindustrian Malaysia (MIDA) Datuk N.Sadasivan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Bebas bagi mengkaji kelulusan projek pembinaan kondominium di Batu Caves.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Sadasivan akan dibantu oleh beberapa jawatankuasa lain yang bakal diwujudkan yang melibatkan anggota profesional dan bebas untuk membantu kerajaan negeri dengan syor-syor bagi menangani isu itu.
  
Beliau berkata Kerajaan Selangor juga melantik Timbalan Pengarah Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (JBPD), Norasiah Bee sebagai setiausaha di mana JBPD adalah sekretariat yang akan membantu jawatankuasa bebas itu.
  
"Saya akan bertemu dengan Datuk Sadasivan dan ahli-ahli lain dalam minggu ini untuk menyampaikan hasrat kerajaan menubuhkan jawatankuasa bebas ini," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kerajaan Negeri di Shah Alam hari ini.
  
Menurutnya jawatankuasa itu akan berkuat kuasa minggu depan.  

Sadasivan pernah berkhidmat di Bank Negara Malaysia, Pengurusan Danaharta Nasional Bhd serta menganggotai Lembaga Pengarah Petronas.
  
Projek kondominium 29 tingkat Dolomite Park Avenue berhampiran Batu Caves mendapat bantahan MIC kerana didakwa boleh melemahkan struktur tanah kuil-kuil Hindu di Batu Caves yang terletak di kawasan batu kapur.
  
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan,  Kajian dan Penyelidikan Selangor Ronnie Liu berkata Majlis Perbandaran Kajang (MPKj)  tidak menerima sebarang permohonan daripada syarikat-syarikat yang diberi  konsesi untuk melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), Jabatan  Pengangkutan
Jalan dan Kementerian Pengangkutan bagi memasang sistem itu.
  
Oleh itu, katanya MPKj telah memberikan notis dua minggu sejak Khamis lepas kepada kontraktor terbabit untuk menanggalkan kamera-kamera yang dipasang di Km 6.6 Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE) dan  berhampiran jalan Bangi ke Cyberjaya.
  
Liu berkata arahan menanggalkan kamera-kamera itu dikeluarkan kerana  pemasangan kamera-kamera itu perlu mendapatkan Kebenaran Merancang daripada pihak berkuasa tempatan terlebih dahulu.

- Bernama
Exco mahu kontraktor roboh kamera AES
  • Zulaikha Zulkifli
  • 6:12PM Nov 14 2012
 
Exco kanan kerajaan negeri Selangor, Ronnie Liu memberi tempoh 14 hari kepada kontraktor yang bertanggungjawab memasang dua buah kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di Kajang supaya merobohkan struktur terbabit.

"Di bawah akta kerajaan tempatan jelas memberitahu, mana-mana struktur dan bangunan perlu mendapatkan Kebenaran Merancang (KM).

NONE"Tanpa itu walaupun kamu pemilik tanah, kamu tidak boleh buat apa-apa. Kalau kamu buat (ia) dianggap haram.

"Saya yakin, ketiga-tiga mereka – kontraktor, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan kementerian tidak membuat permohonan," kata Liu ketika ditanya pemberita selepas sidang media di pejabat SUK Shah Alam hari ini.
Ronnie berkeras bahawa beliau akan mengarahkan Majlis Perbandaran Kajang (MPJ) untuk merobohkan struktur berkenaan sekiranya kontraktor berkenaan gagal berbuat demikian.
"Kalau tidak roboh, kita akan minta MPJ buat surat untuk roboh dalam 14 hari. Pada orang yang kena saman selain daripada PAS, saya akan bincang dengan MPJ.
"Jadi, kalau tak roboh (kamera), kita akan roboh. Kita patuhi undang-undang," katanya lagi.

Dua kamera tersebut dipasang di kilometer 6.6 Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE) dan di kilometer 301.6 menuju ke utara di Lebuhraya Utara-Selatan.
Menurut akhbar The Sun hari ini, menteri pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha pada Ahad lalu berkata kerajaan tidak akan merobohkan dua kamera AES yang dipasang di kawasan Selangor walaupun kerajaan negeri telah mengharamkan pemasangan tersebut.

Malah, lebih banyak kamera akan dipasang dan sistem itu akan dikuatkuasakan mengikut undang-undang, katanya.
Pelakon turut sokong perarakan hijau Kuantan-KL
  • Lee Long Hui
  • 7:57PM Nov 14 2012
 
Perarakan Himpunan Hijau sejauh 300km dari Kuantan ke Kuala Lumpur turut disertai seorang selebriti yang merupakan pelakon komedi Singapura, Tay Yin Yin yang dilahirkan di Kuantan.

NONETay, yang membintangi filem-filem Singapura Where Got Ghost dan
Ghost Must be Crazy
, dijadualkan menyertai perjalanan tersebut sama ada esok atau hari  berikutnya.

Menurut Ketua Publisiti Himpunan Hijau, Lee Chean Chung, Tay merancang untuk bersama-sama dengan kumpulan itu sepanjang perjalanan hingga ke Parlimen. Mereka dijangka tiba pada 26 November.

Perjalanan itu yang bermula semalam, adalah satu bentuk bantahan terhadap keputusan membenarkan operasi kilang penapisan nadir bumi Lynas Corporation di Gebeng, yang terletak di utara Kuantan.

Lee berkata perarakan tersebut semakin mendapat sambutan apabila
beberapa kumpulan dari Kuantan dan negeri-negeri lain, turut menyatakan kesediaan untuk menyertai mereka.

Pujian untuk unit amal PAS


NONESeorang aktivis dari Johor, Chong Chun Yet memberitahu Malaysiakini bahawa beliau dan keluarganya seramai empat berhasrat untuk menyertai perjalanan itu sebagai tanda perpaduan dengan penduduk Kuantan.

Chong,  dari kumpulan yang dikenali sebagai Johor Yellow Flame, adalah antara aktivis yang membantah pembinaan projek penapisan minyak dan gas Petronas di Pengerang.

Terdahulu hari ini, kumpulan seramai 51 itu bergerak selama sembilan jam dari Gambang ke Seri Jaya, di mana mereka akan bermalam di dewan pelbagai guna.

Wong juga menyatakan penghargaan kepada pasukan unit amal PAS yang mengiringi mereka sepanjang perjalanan tersebut.
Ronnie Liu terima surat tuntutan Kamalanathan
  • Zulaikha Zulkifli
  • 4:34PM Nov 14 2012
 
Exco kanan kerajaan negeri Selangor Ronnie Liu berkata beliau menerima satu surat tuntutan daripada MP Hulu Selangor P Kamalanathan berhubung dakwaannya sebelum ini yang mengaitkan MP BN itu dengan projek pembinaan kondominium 29 tingkat di Batu Caves.

Liu berkata, surat tuntutan permohonan maaf tersebut diterima di pejabatnya hari ini dan beliau akan berbincang dengan peguamnya sebelum mengambil tindakan lanjut.

NONE"Akhirnya sudah sampai surat di ofis saya. Dan pembantu peribadi saya telah terima surat bagi pihak saya.

"Tetapi setakat ini saya belum buat apa-apa. Saya akan buat rundingan dengan peguam saya terlebih dahulu dan rundingan dengan (peguam) Gobind Sigh (Deo)," katanya.

Dalam sidang media di pejabat SUK di Shah Alam petang ini, Liu berkata Kamalanathan (gambar) dalam surat tersebut akan menuntut bayaran sebanyak RM1 juta daripadanya sekiranya beliau tidak memohon maaf.

Surat tersebut adalah susulan daripada kenyataan Kamalanathan pada 30 Oktober lalu berhubung tuntutan sama.
Dalam laporan The Star hari ini, MP BN itu berkata beliau hanya berkhidmat sebagai ahli majlis di Majlis Perbandaran Selayang daripada 2004 hingga 2006 dan projek kondominium itu hanya dibincangkan dan diluluskan pada 2007.
Beliau mengulas kenyataan Liu yang mendakwa Kamalanathan, selain Senator A Kohilan Pillay dari Gerakan, merupakan antara mereka yang bertanggungjawab meluluskan projek tersebut.

Kohilan dan Kamalanathan menafikan tuduhan itu dan membuat laporan polis mengenai perkara itu.
Selain dakwaan tersebut, Liu turut mendedahkan dokumen yang menunjukkan bahawa kerajaan BN meluluskan projek tersebut pada tahun 2007.
MB bincang aduan Nurul Izzah dengan JAIS
  • Zulaikha Zulkifli
  • 5:46PM Nov 14 2012
 
Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim akan bertemu Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) petang ini bagi membincangkan mengenai aduan Nurul Izzah Anwar kepada jabatan tersebut berhubung satu kenyataan naib presiden PKR itu.Khalid berkata pertemuan itu akan diadakan petang ini bersama Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abdul Rani Osman.

"Petang ini pengarah Jais akan ada pertemuan dengan saya dan Dr Rani. Sebelum ini JAIS ada perjumpaan dengan Nurul Izzah," kata Khalid ringkas.

Khalid berkata demikian menjawab soalan pemberita pada sidang media selepas mesyuarat Exco di pejabat setiausaha kerajaan negeri di Shah Alam hari ini.
Nurul Izzah pada 9 November lalu membuat laporan kepada JAIS terhadap Utusan Malaysia, dengan dakwaan bahawa akhbar milik Umno itu memutarbelit kenyataannya dalam satu forum bertarikh 3 November.
Beliau juga pada 5 November lalu turut menafikan bahawa kenyataannya di forum tersebut menggalakkan umat Islam murtad.

Dalam forum bertajuk "Islamic State: Which version? Whose responsibility?" itu, beliau dilapor berkata tiada seorang pun boleh dipaksa untuk menerima ajaran agama tertentu dan perkara itu juga terpakai untuk orang Melayu.
Kenyataannya itu dilaporkan Utusan Malaysia pada 5 November dengan tajuk “Melayu bebas pilih agama?".
IGP: Polis gantung tugas tiga suspek kes rogol
  • Bernama
  • 7:16PM Nov 14 2012
 
Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar menegaskan pihaknya tidak akan berkompromi terhadap anggota dan pegawainya terbabit dalam jenayah termasuk rogol. 

Mengulas mengenai tiga anggota polis yang didakwa merogol seorang wanita rakyat Indonesia di Perai, Pulau Pinang, Jumaat lalu, Ismail berkata pihaknya telah menggantung tugas ketiga-tiga anggota berkenaan sementara menunggu pendakwaan.

Ketiga-tiga mereka kini ditahan reman dan laporan siasatan ke atas mereka telah diserahkan kepada pendakwa raya, katanya. 

"Kita ambil tindakan segera terhadap anggota dan pegawai yang cuba memburukkan reputasi Polis DiRaja Malaysia. Malah kita tidak mahu negara jiran kita menganggap ia satu perbuatan yang dibenarkan, kita tegas dalam tindakan kita," katanya kepada pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, di Sepang hari ini.

Ismail berkata kini tindakan lanjut diserahkan kepada pendakwa raya untuk menentukan bila mereka akan didakwa di mahkamah.

Terdahulu, Ismail merasmikan majlis sambutan kepulangan 76 anggota polis,  dan dua anggota perubatan Angkatan Tentera Malaysia yang selesai menjalankan misi pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Timor Leste.

- Bernama
Ketepi perbezaan politik untuk bina negara, kata PM
  • Ahmad Fadli KC
  • 2:01PM Nov 14 2012
 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggesa rakyat, terutama golongan muda mengenepikan fahaman politik dalam proses membina negara dan meminta masyarakat menterjemah harapannya untuk "mentransformasi negara".

Dalam ucapannya ketika melancarkan program galakan inovasi – Cabaran Genovasi di Kuala Lumpur hari ini, Najib turut memberikan komitmennya untuk mendengar suara rakyat dalam proses tersebut.

"Kita mesti bina negara ini tanpa mengira perbezaan politik kita. Proses membina negara ini mustahak dan saya mahu dengar suara anda," kata Najib.

NONEMenurutnya lagi, semangatnya untuk mentransformasi negara terus utuh dan beliau memerlukan dokongan orang ramai untuk menterjemahkan harapannya menjadi realiti dalam proses itu.

"Semenjak menjadi PM saya sudah banyak bercakap tentang transformasi negara. Saya serius dan begitu bersemangat tentang perkara ini.

"Saya juga punya banyak harapan terhadap Malaysia dan harap ia dapat diterjemahkan kepada realiti," katanya.

Beliau meluangkan kira-kira satu jam di pelancaran program anjuran Agensi Inovasi Malaysia (AIM) itu.

Cabaran Genovasi adalah sebahagian daripada inisiatif Genovasi yang dilancarkan Najib Ogos lalu.

AIM sebelum ini turut melancarkan program duta inovasi yang akan diperincikan lagi tahun hadapan bersama Cabaran Genovasi.

SOAL ROYALTI KENA BAGI SEBAB ADA DALAM PERJANJIAN...KENAPA LAIN BAGI...NEGERI DITERAJUI PEMBANGKANG TAK BAGI...JELAS SALAH

Royalti: Umno risau hilang undi orang muda

Hazayani Zakaria, 03 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: PAS Kelantan yakin kesediaan Umno Kelantan untuk menyelesaikan tuntutan royalti minyak sebelum pilihan raya umum ke-13 disebabkan kebimbangan terhadap kebangkitan anak muda yang menyokong tuntutan tersebut.

Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan, Wan Nik Wan Yussof berkata, Umno Kelantan berasa ketinggalan dalam menjaga kebajikan rakyat negeri itu dan berusaha mengambil hati mereka semula.

"Umno Kelantan rasa rugi kalau tak turut serta dalam isu ini. Apatah lagi bila melihat mood orang muda yang menyokong NGO menuntut royalti minyak ini dikembalikan. Umno fikir mereka kena beri perhatian isu yang mendapat sokongan pengundi muda," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed bahawa Umno Kelantan akan berusaha menyelesaikan isu berbangkit termasuk tuntutan royalti minyak.

Badan-badan bukan Kerajaan (NGO) di Kelantan sebelum ini menubuhkan Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Kelantan (GEGAR) dan mendapat sambutan yang hebat daripada golongan muda.

Wan Nik juga berkata, Umno tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil sebarang tindakan berhubung tuntutan ini kerana ianya sudah dibawa ke mahkamah.

"Saya yakin Mustapa mesti sudah berbincang dengan perdana menteri untuk uruskan hal tuntutan ini.

"Masalah tuntutan minyak ini sudah jadi kes mahkmah. Kalau betul Umno nak selesaikan, mereka kena selesai cara mahkmahlah. Hal ini tak mudah walaupun Mustapa cakap macam mudah sahaja," katanya.

Tambah beliau lagi, Mustapa dan pemimpin-pemimpin Umno yang lain terlebih dahulu perlu menarik balik kenyataan mereka sebelum ini yang menafikan hak rakyat ke atas royalti minyak.

"Sebelum ini Mustapa, Dr. Awang Adek dan pemimpin Umno Kelantan yang lain kata Kelantan tak layak dapat royalti. Jadi kalau nak selesaikan isu ini, mereka kena tarik balik semua kenyataan sebelum ini," katanya.

Ogos 2010, PAS Kelantan mengemukakan saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terhadap Petronas berhubung royalti minyak yang didakwa bukan terletak di perairan negeri.

ISA: Mengapa pembebasan terpilih, tidak semua

Harakahdaily, 03 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) mengalu-alukan tindakan Kementerian Dalam Negeri yang telah membebaskan tiga orang tahanan ISA pada minggu ketiga Julai yang lepas.


“GMI  percaya ini adalah hasil daripada kempen berterusan GMI dan rakyat Malaysia untuk membebaskan 45 tahanan dan hasil daripada mogok lapar yang dibuat oleh tahanan di Kamunting,” ujar Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh dalam satu kenyataan, hari ini.

Penyelaras Suaram yang juga Sekretariat GMI, Syukri Razab turut mengeluarkan kenyataan itu.

Menurut sumber GMI, katanya mereka yang dibebaskan ialah Loganthan a/l Sanmugam, warganegara Malaysia, ditahan pada 2010, P. Valentine Jayakumar, warganegara Sri Lanka ditahan 2010 dan kerana pemerdagangan Malik Rehmat Ali Syakir, warganegara Pakistan, ditahan 2010, semua kerana pemerdagangan manusia.

“Menurut maklumat yang GMI miliki, tempoh tahanan ketiga-tiga mereka sepatutnya hanya akan tamat pada bulan Ogos, September dan Disember ini,” ujarnya.

Kini, kata Syed Ibrahim seramai 42 tahanan masih ditahan di Kem kamunting, 19 warganegara Malaysia, Indonesia (6), Sri Lanka (5), Pakistan (3), India (2), Bangladesh (1), Iraq (2) dan Filipina (3)


“Pembebasan ini juga telah disahkan oleh Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Keselamatan Dan Ketenteraman Awam, Kementerian Dalam Negeri, Aswanjaya Abd Karim.

“Menurut beliau, ketiga-tiga tahanan dibebaskan oleh Menteri Dalam Negeri hasil daripada laporan keselamatan yang diserahkan kepada pihak menteri,” katanya.


Namun, GMI tegasnya tetap mengutuk tindakan menteri yang melakukan pembebasan yang terpilih.

“Persoalannya, bagaimana dengan tahanan yang lain? Bukankah mereka seharusnya dibebaskan sedangkan ISA sudahpun dimansuhkan?” tanya beliau.

Beliau juga mempersoalkan apakah motif pembebasan yang terpilih itu, justeru menteri harus membebaskan kesemua tahanan ISA yang lain dengan serta merta.

“Pembebasan awal ini menunjukkan tuntutan GMI yang mewakili suara rakyat Malaysia sememangnya berasas. Menteri Dalam Negeri memiliki kuasa penuh untuk membebaskan tahanan walaupun perintah tahanan belum tamat,” ujarnya lagi.

Justeru, katanya GMI tidak melihat sebarang sebab yang rasional untuk Menteri Dalam Negeri tidak membebaskan kesemua tahanan yang lain.

Menurutnya, melalui perhubungan pihak GMI dengan keluarga tahanan, rata-rata tahanan ISA tidak mengetahui perkembangan siasatan yang dibuat ke atas mereka.

“Bahkan mereka seolah-olah hanya dikurung tanpa dijelaskan mengenai proses yang sedang dan akan mereka lalui. Mereka sekadar dikurung dan hanya menunggu tarikh tamat perintah tahanan,” katanya.

Justeru, kata beliau GMI menggesa Menteri Dalam Negeri untuk membebaskan semua 42 tahanan yang lain.

GMI juga, ujarnya ingin mengetahui alasan pihak KDN mengapa tahanan yang lain tidak boleh dibebaskan lebih awal.

“Jawapan yang diberikan oleh menteri sebelum ini iaitu semua tahanan perlu mengikuti tempoh perintah tahanan sudah tidak lagi relevan.

“Jika alasan yang diberikan ialah risiko keselamatan, GMI tidak melihat perkara itu sebagai sesuatu yang logik memandang tahanan telah dikurung melebihi satu tahun dengan kawalan ketat daripada Kemta,” katanya.

Syed Ibrahim berkata, GMI juga mencadangkan agar menteri membentangkan kepada umum mengenai kayu ukur dan kaedah yang digunakan KDN untuk menilai sama ada seseorang tahanan itu memberi risiko keselamatan atau tidak.

Royalti Kelantan: Mustapa mahu jadi juara pula

Harakahdaily, 03 Ogs 2012
KOTA BHARU: Kenyataan terbaru Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang tiba-tiba berkata kononya akan berusaha menyelesaikan tuntutan royalti negeri itu dianggap sesuatu yang pelik.

Ini kerana sebelum ini, Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri adalah antara pemimpin Umno terawal mengeluarkan dua sebab kenapa Kelantan tidak layak menerima bayaran royalti.

Dalam kenyataan pada 27 Jun 2009 beliau menyebut dua sebab itu adalah, pertamanya kerana eksploitasi yang ada ialah di kawasan pertindihan tuntutan antara Malaysia dan Thailand dan antara Malaysia dan Vietnam dan kedua, eksploitasi sekarang dibuat lebih dari 3 batu nautika dari pantai Kelantan.

Mengulas perkara itu, Setiausaha Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (Royalti), Muhammad Hisyamuddin Ghazali berkata, kenyataan Mustapa itu tidak lebih dari cuba menjadi hero selepas melihat sokongan rakyat terhadap kerajaan negeri yang berterusan menuntut royalti.

"Umno Kelantan cuba ingin menjadi hero dalam isu royalti apabila mereka mendapat tahu Kerajaan Pusat berada dalam keadaan tertekan ekoran Tuanku Sultan Kelantan memperkenan menandatangani plak royalti pada 5 Jun 2012 lalu.

"Padahal Umno Kelantan melalui Dato Pa (Mustapa) lah yang mula-mula kata Kelantan tak layak dapat Royalti pada 2009 bila Kerajaan Negeri tuntut royalti daripada Kerajaan Persekutuan," katanya.

Mustapa dalam kenyataan ketika majlis ‘Makan Colek Bersama Media’ semalam dilaporkan berkata Umno Kelantan akan berusaha menyelesaikan isu berbangkit termasuk tuntutan royalti minyak yang kini menjadi modal kempen pembangkang sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah mengulangi pendiriannya supaya Barisan Nasional perlu menyelesaikan segera isu royalti minyak yang dituntut Kelantan sebelum PRU13.

PAS setuju larang ceramah politik dalam Masjid

Anis Nazri, 03 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr. Rani Osman bersetuju dengan gesaan beberapa pihak supaya tindak menggunakan masjid sebagai medan berpolitik kepartian.

Menurutnya, perkara itu sebelum ini juga pernah dinyatakan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang juga tidak bersetuju dengan mana-mana pihak yang menggunakan masjid untuk politik kepartian.

Bagaimanapun, ia tidak mendatangkan sebarang masalah sekiranya tazkirah itu membincangkan soal politik kerana Islam dan politik memang tidak boleh dipisahkan.

"Ia berbeza antara politik kepartian dengan politik semasa. Politik semasa ini memang tidak boleh dipisahkan. Itu tak apa, yang tak bolehnya bila bercakap pasal PAS, pasal Umno," tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Tambah beliau, mana-mana kariah masjid dan surau yang mendapati penceramah - sama ada daripada PAS atau Umno yang memberi tazkirah politik kepartian, boleh membuat aduan mengenainya.

"Mana-mana penceramah yang bercakap soal parti politik, kita minta diadukan kepada kita.  Siap dengan bukti. Kalau ada rakaman, video dan sebagainya untuk menyokong dakwaan tersebut.

"Kita tidak mahu hanya ada yang kata penceramah ini bercakap pasal politik, tapi bila ditanya siapa, tidak boleh bagitahu. Jika ada bukti yang jelas dan kukuh, tindakan boleh diambil," tegas beliau lagi.

Ditanya bentuk tindakan yang boleh diambil ke atas penceramah terbabit, Adun Meru itu berkata perkara tersebut akan diadukan kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) untuk tindakan lanjut.

LRT-Ampang: George Kent bohong, kata Rafizi

Rafizi Ramli, 03 Ogs 2012
Saya memandang berat kenyataan En Cheong Thiam Fook, Pengarah Eksekutif George Kent yang mendakwa konsortium tersebut lulus penilaian teknikal dan kewangan dalam bidaannya.

Kenyataan itu terang-terang membelakangkan laporan penilaian rasmi yang digunapakai oleh kerajaan dalam menentukan kontraktor bagi kerja-kerja tambahan sistem LRT Laluan Ampang.

Malah, En Cheong Thiam Fook dan George Kent telah berbohong apabila beliau mengeluarkan kenyataan-kenyataan berikut:

1.      Bahawa Konsortium George Kent – Lion Pacific telah LULUS penilaian kewangan

2.      Bahawa Konsortium George Kent – Lion Pacific telah MEMATUHI semua syarat-syarat kontrak

3.      Bahawa Konsortium George Kent – Lion Pacific telah LULUS semua syarat teknikal

Pembohongan ini dibuat dengan tujuan untuk mengabui mata rakyat Malaysia. Konsortium George Kent dan rakan-rakan karib mereka dalam pentadbiran Umno/Barisan Nasional percaya dengan propaganda media yang berterusan, mereka dapat meyakinkan rakyat bahawa tidak ada unsur rasuah dan penyelewengan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak dalam memastikan konsortium itu mendapat kontrak.

Saya sertakan fakta-fakta dan susur galur yang membuktikan bahawa Konsortium George Kent telah berbohong:

Dalam satu surat bertarikh 20 Januari 2012, Dato’ Shahril Mokhtar, Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana telah mengemukakan ringkasan penilaian keseluruhan bidaan (penilaian teknikal, penilaian kewangan dan pematuhan kepada syarat-syarat kontrak) kepada Kementerian Kewangan bersama-sama cadangan lantikan untuk diluluskan Kementerian Kewangan;

Bidaan oleh George Kent dibuat melalui Konsortium George Kent-Lion Pacific yang turut melibatkan syarikat-syarikat Wijet dan Thales dari luar negara. Bidaan ini dilabelkan sebagai bidaan 3 dari 8 pembida (3/8);

Ringkasan penilaian keseluruhan bidaan (salinannya disertakan bersama) dengan secara jelas menunjukkan bahawa Konsortium George Kent hanya mendapat markah 8.7 daripada 30 markah keseluruhan bagi penilaian kewangan. Oleh itu, Prasarana telah memutuskan bahawa George Kent GAGAL dalam penilaian kewangan;

Ringkasan penilaian keseluruhan bidaan juga menyatakan bahawa George Kent TIDAK MEMATUHI syarat-syarat kontrak. Malah, ia membuat permohonan agar beberapa syarat seperti “bayaran ganti rugi kerosakan akibat gangguan” (atau Agreed Disruption Damages) disemak kembali;

Pada markah teknikal 38.62 dari 70 markah keseluruhan, George Kent berada di tempat ketiga tercorot dalam penilaian teknikal. Malah, di dalam laporan penuhnya, Perunding Halcrow dengan secara jelas menyatakan bahawa ia tidak yakin Konsortium George Kent boleh melaksanakan projek itu.

Kesemua fakta ini adalah fakta yang sah dan diangkat ke peringkat tertinggi Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan yang dipengerusikan Dato’ Seri Najib Tun Razak sendiri. Saya telah disiasat di bawah Akta Rahsia Rasmi kerana mendedahkan dokumen yang sah ini.

Oleh itu, pembohongan yang dibuat oleh George Kent bahawa ia telah lulus semua penilaian dan mematuhi syarata-syarat menghina semua proses dan prosedur yang digunapakai di dalam sistem perolehan negara. Ia juga membayangkan bahawa proses dan prosedur ini tidaklah berfungsi dan berkesan sehingga ia langsung tidak dihormati oleh pembida.

Lebih merunsingkan, ia membayangkan ‘lesen besar’ yang dipunyai oleh George Kent untuk membuat kenyataan yang sewenang-wenangnya membelakangkan keputusan Kumpulan Prasarana. Ini menimbulkan persoalan dimanakah kemampuan Prasarana kelak untuk memantau dan memastikan George Kent akan mematuhi semua syarat dan jadual kerja seperti yang dipersetujui, apabila belum pun kerja-kerja bermula George Kent dengan bongkaknya membohongi keputusan bidaan yang diangkat oleh Prasarana.

Saya yakin kebongkakan George Kent ini berpunca dari sokongan padu Dato’ Seri Najib kepada syarikat itu. George Kent tahu mereka kini sudah kebal dari undang-undang kerana dilindungi sepenuhnya oleh Perdana Menteri, sebab itulah mereka tidak segan silu berbohong walaupun ada fakta dan bukti yang sahih.

Kenyataan Najib melucukan, bercanggah realiti

Harakahdaily, 03 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Pusat mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kini sedang berusaha menarik sokongan orang Melayu dengan menggunakan isu agama.

Terbaru Najib menyatakan falsafah dan prinsip beliau mengurus tadbir Negara adalah berpaksikan Al Quran dan Sunnah semasa berucap pada majlis berbuka puasa bersama rakyat di Masjid At Taqwa, Paroi  semalam.

Bagi Pengarah Jabatan Pilihan Raya Dewan Pemuda PAS, Sany Hamzan, kenyataan terbaru Najib itu sangat lucu dan tidak berpijak kepada realiti yang sebenarnya.

"Adakah dengan menzalimi hak negeri Pakatan Rakyat boleh dianggap sebagai pemerintahan yang berpaksikan semangat berteraskan kepada agama?

"Adakah melaksanakan undang-undang yang bertentangan dengan ajaran Islam seperti ISA, OSA dan sebagainya dituntut oleh Islam?

"Adakah tindakan ‘menangkap dan menggari’ orang yang mendedahkan penyelewengan dan salah laku pemimpin-pemimpin yang korup termasuk di dalam kategori orang yang memperjuangkan Al Quran di dalam pengurusan tadbir Negara," soalnya.

Bagi Sany, kenyataan Najib hanyalah cubaan untuk mempergunakaan isu agama bagi menarik kembali simpati rakyat khususnya pengundi Melayu Islam bagi menyokong Umno dan Barisan Nasional setelah cubaan menyogok dengan isu pembangunan, isu ‘durian runtuh’ serta pelbagai isu lagi masih tidak dapat menepati sokongan yang diperlukan oleh mereka bagi menghadapi pilihanraya umum ke 13.

"Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia cukup yakin permainan Najib untuk menggunakan isu agama ini akan memberi impak yang buruk terhadap sokongan rakyat kepada Umno dan Barisan Nasional.

"Kita menasihatkan supaya Najib menarik balik kenyataan beliau sebelum ini kerana ianya amat mengelirukan dan boleh menyebabkan perpecahan di kalangan umat Islam di dalam negara ini," katanya.

Tiada ulasan: