Mencorak masa depan, bagaimana?
Syahir Sulaiman, | 17 Nov 2012 |
Andainya anda ditanya, kamu mengajak kepada apa? Katakanlah, kami mengajak kepada Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad. Pemerintahan adalah sebahagian daripada ajarannya.
Kebebasan adalah salah satu dari tuntutannya. Jika dikatakan kepada anda. “Ini hanyalah politik”, katakan inilah dia Islam dan kami tidak tahu pembahagian seperti itu. – Hassan Al Banna
Muktamar PAS pada tahun ini berlangsung tatkala Malaysia berada di ambang PRU ke-13 namun ia bukan penghalang untuk ditangguhkan kerana agenda bermuktamar merupakan sebahagian daripada prinsip syura yang membina kejituan jatidiri perjuangan PAS, di mana ianya adalah satu medan yang sangat dinanti oleh ahli dan pimpinan yang ikhlas dalam melaksanakan kewajipan bermuhasabah dan bermusyawarah dalam suasana penuh ukhuwwah dan mahabbah.
Menghayati ucaptama Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan pada Muktamar Dewan Pemuda PAS Malaysia kali ke-53 yang bertemakan ‘Mencorak Masa Depan’, ternyata ianya merupakan satu gagasan yang sangat tepat dan bersifat berpandangan jauh dalam mengemukakan kerangka bertindak kepada pemuda-pemuda dalam agenda membina sebuah negara Malaysia yang lebih sejahtera.
Tema ini diangkat bersandarkan firman Allah s.w.t. yang bermaksud: (Katakanlah wahai orang yang beriman, agama Allah yang telah kamu anuti dan sebati dengannya ialah) Corak (yang dimuktamadkan oleh) Allah swt. dan siapakah yang lebih baik daripada Allah s.w.t. dalam memuktamadkan sesuatu corak? Dan kepadaNya kami mengabdikan diri. (Al Baqarah: 138).
Halatuju Pemuda PAS bagi tahun 2011/2013
Bengkel Halatuju DPPM yang telah diadakan pada awal sesi 2011/13 telah mengambil satu ketetapan bahawa Pemuda PAS di seluruh peringkat akan menggerakkan segala sumber yang ada ke arah mencapai lima halatuju secara kolektif iaitu:
1) Menggerakkan pendaftaran dan menguasai sokongan pengundi muda
2) Mengoptimum penggunaan media baru bagi mendominasi pemikiran rakyat
3) Menampilkan PAS sebagai parti yang prihatin dan pembela nasib rakyat
4) Membina dan menampilkan tokoh pemimpin muda negara
5) Memperkukuhkan Pakatan Rakyat dan memposisikan PAS sebagai parti teras dalam Pakatan Rakyat.
Justeru, seluruh barisan kepimpinan Pemuda PAS di semua peringkat diseru untuk mengamalkan budaya Itqan (kualiti tinggi) dalam semua aktiviti yang dirancang dan dilaksanakan, supaya agenda tarbiyah, dakwah dan siasah membuahkan hasil yang dicita-citakan,
Agenda Mencorak Generasi Al-Qawiyy Al-Amin
Pemuda PAS senantiasa komited untuk berperanan sebagai kilang melahirkan pelapis kepimpinan parti dan negara Kualiti kepimpinan dan generasi yang kita maksudkan, sewajibnya memenuhi kriteria asas Al-Quwwah dan Al-Amanah seperti yang dinyatakan oleh Allah s.w.t. yang bermaksud: “Sesungguhnya sebaik-baik orang yang engkau ambil bekerja (untuk dibayar upah) ialah orang yang kuat, lagi amanah”. (Al Qasas: 26).
Pemuda harus sedar betapa cabaran besar terhadap dayasaing kita pada hari ini bukan lagi bersifat ‘antara-pakatan’ (inter-coalition) tetapi turut bersifat ‘sesama-pakatan’ (intra-coalition). Cabaran pasca UMNO/BN kelak lebih mencabar sifatnya kerana kita bukan lagi bersaing dengan penguasa diktator yang zalim lagi jelas kemungkarannya, tetapi kita berdepan dengan rakan dan sahabat politik yang sama-sama bersaing dengan dasar yang berbeza bagi mengisi vakum yang bakal ditinggalkan oleh regim UMNO/BN.
Ketika itu, apa yang menjadi faktor penentu terhadap jatuh-bangun PAS dalam memposisi perjuangannya sebagai gerakan tarbiyah, dakwah dan siasah, bergantung kepada kompetensi yang dipamerkan oleh kader-kader jamaah dalam mengemukakan polisi dan dasar kerajaan bagi menambat keyakinan rakyat.
Justeru, ia bukan lagi suatu pilihan tetapi kewajipan yang sangat mendesak bagi setiap individu pemuda mengasah kepakaran masing-masing, menjadi ahli dan menjuarai bidang yang diwakili, sehingga kita buktikan kepada rakyat betapa ‘malaikat tidak dikenali’ (the unknown angel) ini benar-benar mampu untuk diberikan amanah memerintah negara. Ini adalah suatu kewajipan kolektif dalam merealisasikan secara praktikal agenda ‘Islam sebagai ad-Din’ dalam ruang dan peluang demokrasi di Malaysia.
Pemuda PAS DPPM turut merakamkan ucapan tahniah kepada golongan mahasiswa di atas kebijaksanaan dan keberanian menjadi pencetus kebangkitan di kalangan warga kampus dan akademia. Kematangan mahasiswa dalam partisipasi demokrasi perlu diiktiraf sebagai pra-syarat kematangan demokrasi negara, dan ianya menuntut ruang yang terbuka untuk golongan mahasiswa menzahirkan suara dan pendapat secara rasional dan membina.
Proses pilihanraya kampus sewajarnya dijadikan ruang terbaik untuk melahirkan suasana demokrasi sihat di dalam negara, di samping ruang terbaik melahirkan pemimpin masa depan negara yang kompeten dan bertanggungjawab. Kita berkeyakinan, berkat usaha dan bimbingan cerdik pandai, gerakan mahasiswa di negara ini bakal menempa sejarah sebagai ‘Pencorak Kebangkitan Malaysia Baru’ dengan kekuatan sebagai gerakan keilmuan yang mendidik dan bersifat inklusif.
Agenda Selamatkan Malaysia
Pemuda PAS menzahirkan kebimbangan yang mendalam terhadap realiti yang dihadapi oleh rakyat Malaysia pada hari ini. Selepas melepasi 50 tahun pertama kemerdekaan negara, rakyat seolah-olah menghadapi krisis yang parah, sama ada dalam aspek ekonomi, sosial dan politik yang menyebabkan hala tuju negara pada 50 tahun kedua pascamerdeka berada dalam keadaan terumbang-ambing.
Dapatan mendapati 40% daripada isirumah di Malaysia adalah berpendapatan RM1500 ke bawah, dan 80% daripada jumlah ini adalah daripada kalangan Melayu Islam. Belanjawan negara bagi tahun 2013 terus menunjukkan defisit untuk tahun ke-16 berturut-turut sejak tahun 1998 dengan hutang kerajaan berbanding KDNK mencecah paras 53% dan kian menghampiri paras kritikal 55%. Pada masa yang sama jumlah hutang isi rumah berbanding KDNK (household debt-to-GDP ratio) juga menunjukkan peningkatan yang membimbangkan di mana jumlah tersebut meningkat dari 69% pada 2006 kepada 77% pada 2011.
Atas kebertanggungjawaban terhadap realiti yang telah diungkap sebentar tadi, Pemuda PAS menginsafi amanah yang berat untuk menggerakkan gagasan perubahan mencorak masa depan rakyat dan negara berpaksikan agenda yang termaktub di dalam Dokumen Negara Berkebajikan yang dikemukakan oleh PAS, seiring bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat dengan menghayati semangat permuafakatan politik (tahalluf siyasi) dan kebersamaan di atas Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang terkandung di dalam Buku Jingga.
Pemuda PAS melihat bahawa agenda Negara Berkebajikan adalah agenda mesra anak muda. Justeru, di dalam perlaksanaan agenda Buku Jingga dan Negara Berkebajikan ini, PAS dan PR diseru untuk melaksanakan polisi ‘Penyertaan Anak Muda’ (Youth Participation) iaitu membuka ruang yang lebih luas kepada generasi muda untuk berpatisipasi dalam proses membuat keputusan (decision making) di semua peringkat. Sewajarnya anak muda ini dilibatkan dalam perbincangan dan penggubalan dasar bagi mereka menyalurkan idea dan pandangan sekaligus sebagai satu pendekatan yang memberdaya (empowerment) anak muda.
Agenda Mencorak Kemenangan
Pemuda PAS menginsafi kewajipan melaksanakan tuntutan pembinaan negara (nation building) sebagai amanah mengisi kemenangan di atas jasa generasi terdahulu mencapai kemenangan.
Pada Muktamar tersebut, Pemuda PAS berbesar hati mengangkat beberapa polisi yang telah diutarakan oleh wakil-wakil profesional muda yang mewakili pelbagai disiplin ilmu bersempena Xpresi Profesional Muda Ke Putrajaya, untuk merealisasikan gagasan 'MENCORAK MASA DEPAN' di dalam kerangka 10 AGENDA NEGARA BERKEBAJIKAN, dalam konteks dasar dan program berkaitan bidang agama, anak muda, politik, ekonomi, sosio-ekonomi, dan kepenggunaan.
Antara yang mendapat perhatian adalah gagasan ‘Penyertaan Anak Muda’ (Youth Participation) dengan membuka ruang yang lebih luas untuk generasi muda untuk berpatisipasi dalam proses membuat keputusan (decision making) di semua peringkat. Selain itu, Pemuda PAS turut menyatakan kerisauan prestasi urustadbir ekonomi negara dan ekonomi anak muda dengan mencadangkan untuk menjamin fungsi semak dan imbang di dalam pengurusan ekonomi negara dengan memisahkan jawatan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan serta melaksanakan sistem tender telus dan terbuka untuk setiap pemerolehan kerajaan.
Justeru, dalam melaksanakan agenda Tajdid dan Islah yang penuh mencabar ini, Pemuda PAS akan mengukuhkan peranan kumpulan pakar (expert group) di kalangan Pemuda PAS dalam agenda mengisi kemenangan dan berbesar hati menawarkan sejumlah 60 sukarelawan untuk menggalas tugas sebagai Pegawai Kajian Sukarelawan (PKS) kepada Ahli Parlimen PAS dalam membantu membahaskan dasar, undang-undang dan isu di Dewan Rakyat dalam bentuk penyediaan fakta, kajian dan analisa. Tawaran ini dikemukakan dengan mengambil kira tugasan Ahli Parlimen selaku wakil rakyat setempat (constituent) banyak dibantu oleh PAS dan Pemuda Kawasan secara tersusun, namun sokongan terhadap tugasan selaku penggubal dasar (legislative) adalah sedikit terhad dan Pemuda PAS bersedia untuk mengisi ruang dan taklifan ini.
Pemuda PAS berkeyakinan, bahawa Islam yang telah menjadi latarbelakang budaya dan cara hidup bertamadun di rantau ini sejak ratusan tahun yang lalu, perlu menjadi tonggak dan corak ke arah mewujudkan Negara Berkebajikan, sebuah pemerintahan yang beramanah, adil dan bersih.
Inilah bentuk masa depan yang dinanti seluruh generasi muda negara.
*Syahir Sulaiman merupakan EXCO Pemuda PAS. Beliau mendokong agenda Mencorak Masa Depan berasaskan gagasan Membangun Negara Berkebajikan.
17 November 2012
Negara Berkebajikan Teras Perpaduan
TG Abdul Hadi Awang, | 16 Nov 2012 |
UCAPAN DASAR MUKTAMAR TAHUNAN PAS KE-58 (2012)
NEGARA BERKEBAJIKAN TERAS PERPADUAN
الحمد لله حمدا الحامدين , وحمدا الشاكرين ,وحمدا يوافي نعمه ويكافي مزيده , يا ربنا لك الحمد كما ينبغي
لجلال وجهك وعظيم سلطانك . أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له , له الملك وله الحمد وهو على كل شيء
قدير . وأشهد أن محمدا عبده ورسوله , البدر الدجى والسراج المنير . اللهم وصل وسلم وبارك على محمد
أشرف الأنبياء والمرسلين , وعلى آله وصحبه أجمعين , ومن سار على نهجه إلى يوم الدين
1. Yang Dihormati Pengerusi Tetap, YAB Tuan Guru Dato‟ Mursyidul „Am, Sohibul Fadhilah Dato‟ Timbalan Mursyidul „Am, Ashab al-Fadhilah Ahli Majlis Syura Ulamak, Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden, Ketua-Ketua Dewan Ulamak, Pemuda dan Muslimat, Dato‟ Setiausaha Agung dan seluruh Ahli Jawatankuasa Harian, Ahli-ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Pesuruhjaya-Pesuruhjaya PAS Negeri dan Wilayah Persekutuan, Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan-Dewan, Ketua dan Ahli Jawatakuasa Dewan Himpunan Penyokong PAS, pimpinan dan rakan-rakan dari Pakatan Rakyat, NGO, pengamal media cetak dan elektronik, seluruh para perwakilan dan pemerhati, muslimin dan muslimat yang dikasihi sekalian.
2. Saya ucapkan selamat datang ( )أهلا وسهلا ومرحبا بكم kepada semua para perwakilan dan tetamu yang datang dari seluruh pelusuk tanahair tercinta dan luar negeri. Saya juga mengalu-alukan kehadiran kali pertama ahli-ahli baru PAS ke muktamar ini, dari kalangan rakyat, artis dan karyawan, ahli sukan, tokoh akademik, mantan pegawai kanan kerajaan, tokoh korporat dan masyarakat, dan semua kalangan yang ingin bersama PAS membawa mesej Islam ke dalam negara kita ini. Sesungguhnya kehadiran tuan-puan sekelian, akan memeriahkan muktamar kita, menyuntik semangat dan merapatkan saf angkatan perjuangan menegakkan Islam yang menjadi rahmat Allah kepada seluruh alam, ketika seluruh dunia merayu kepada penyelamat, kerana dilambung gelombang krisis kemanusiaan dalam segala lapangan.
3. Negara kita juga tidak terkecuali dalam keadaan yang sama. Cukuplah rakyat menjadi saksinya, apabila UMNO yang menjadi tunjang Barisan Nasional, culas dalam melaksanakan amanah, tidak menepati janji – dengan jelasnya tidak menghormati perjanjian hasil petroleum di negeri-negeri sehingga tergamak menindas majoriti rakyat beragama Islam di negeri Kelantan dan Terengganu khususnya, dengan menafikan hasil minyak yang dikurniakan oleh Allah SWT.
4. Pertumbuhan ekonomi negara pula dijana dengan bebanan hutang RM502 billion, iaitu menghampiri siling 55 peratus nisbahnya kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara manakala defisit fiskal telah melepasi 15 tahun berturut-turut. Ini memberi makna, bahawa kerajaan UMNO-BN telah berbelanja besar dari pendapatan sejak sekian lama. Sedangkan, Bank Dunia telah mengiktiraf Malaysia sebagai sebuah negara antara yang paling kaya dari segi jumlah sumber per kapitanya. Inikah contoh perbelanjaan cemerlang kerajaan Barisan Nasional ? Inilah hakikat yang kita saksikan di depan mata kita sendiri pada hari ini. Semuanya ini dilakukan tanpa memikirkan kesannya kepada kesejahteraan hidup generasi yang akan datang.
5. Kita juga saban ketika dihidangkan dengan skandal yang sarat dengan berbagai penyelewangan. Terkini, Laporan Audit Negara 2011 membuat pendedahan Projek Rumah keluarga Angkatan Tentera, di mana bajet yang digunakan adalah hampir RM1.3 billion kerana menyimpang dari kos asal hasil dari perlbagai kelemahan, selain dari kelemahan sistem runding-terus yang juga mendapat kritikan dari Ketua Audit Negara.
6. Keseluruhan kuasa politik lebih 50 tahun ini telah disyaitani menusia yang menganggap dirinya maha suci daripada segala kesalahan dan kelemahan, jauh sekali dari keinsafan, walau pun terdedah dengan nyata kezaliman di sana-sini, pentadbiran yang bercelaru, sistem ekonomi tidak mensyukuri nikmat dan mengula-gulakan rakyat tanpa penyelesaian masalah sebenar. Merebaknya penyelewengan, maksiat dan jenayah besar dan kecil tanpa undang-undang yang mendidik rakyat dan menakutkan penjenayah yang degil.
7. Ketika ini kita berada dalam lingkungan alam yang tetap berubah, walaupun di bawah kerajaan yang berselindung di sebalik tembok besi paling kebal dalam sejarah manusia, namun tetap akan menemui ajalnya mengikut pusingan alam dunia. Allah menjadikan kerajaan ini silih berganti untuk menguji kita, kita diajar bahawa tidak ada kerajaan yang kekal dan mutlak melainkan kerajaan Allah SWT.
8. Kita perlu meyedari bahawa politik adalah ujian terhadap manusia, sama ada menegakkan kerajaan yang diredhai Allah apabila menegakkan Islam yang adil terhadap semua atau mendapat kemurkaannnya kerana memilih yang lain daripadanya. Dalam hal ini, PAS sangat komited untuk memacu perubahan ke arah mendapat keredhaan Allah SWT, menjadikan Islam sebagai asas perjuangannya, dengan keanjalan sistem Islam yang sesuai di sepanjang zaman dan tempat dengan merujuk kepada al-Quran, Sunnah, Ijma‟ dan Qiyas berdasarkan aqidah ahlus-Sunnah wal-jamaah; serta berpandukan kepada fiqhus-siyasah dalam tindakannya.
9. Inilah yang menjadi teras perjuangan PAS, setelah kita melihat UMNO yang menjadi parti teras Barisan Nasional gagal untuk mendaulatkan Islam dan telah menunjukkan contoh yang tidak baik kepada rakyat keseluruhannya sehingga berulat dengan rasuah ribuan juta ringgit, dan terkini rasuah politik RM40 juta di Sabah, salah guna kuasa, ketidakadilan dalam masyarakat dan sebagainya. UMNO juga gagal memperkasakan orang Melayu dengan Islam, selain dari gagal menunjukkan contoh Islam yang sebenar kepada rakyat, dengan membiarkan orang Islam dalam negara ini dicabar dan diperkotak-katikkan dengan hujah yang biadap oleh pimpinan MCA yang menjadi sekutu rapat UMNO dalam Barisan Nasional.
10. Dalam masa yang sama, UMNO juga mempergunakan kalangan tertentu ulama sebagai terompah yang dipakai ke sana-sini, jauh sekali berbeza dengan PAS yang membawa konsep kepimpinan ulama dalam menentukan halal-haram tindakan dan dasar perjuangannya. Ahli-ahli PAS juga berbeza dengan UMNO-BN, dengan kita menjadikan maqasid-siyasi ini sebagai amanah untuk mendaulatkan syariat Islam, bukannya menjadikan peluang pemerintahan untuk berebut pangkat dan harta negara.
Hadirin dan hadirat sekelian,
TEMA MUKTAMAR
11. Pada hari ini, PAS menyambung kerja dakwah – tarbiyah – siyasah, mengajak rakyat dengan bahasa yang mudah difahami oleh masyarakat. Muktamar yang lalu kita kemukakan tema: MEMBANGUN NEGARA BERKEBAJIKAN. Ramai kalangan lawan dan pemerhati tersalah anggap, sehingga membuat kenyataan terbuka, bahawa PAS sudah menyeleweng daripada matlamat perjuangan menegakkan Islam. Anggapan ini adalah kerana mereka tidak memahami bahasa al-Quran dan terpengaruh dengan bahasa asing “welfare state” yang menafsirkan kebajikan dengan makna yang sempit.
12. Maka bagi muktamar kali ke-58 ini, dikemukakan tema: NEGARA BERKEBAJIKAN TERAS PERPADUAN. Tema ini dikemukakan kerana perpaduan umat menjadi cabaran terkini diseluruh dunia, di negara masing-masing atau diperingkat antara negara dan bangsa. Perpaduan dalam negara kita pula tidak akan wujud dengan laungan 1Malaysia yang diselang-selikan dengan tiupan angin perkauman sempit dan tindakan yang menekan rakyat berbilang agama dan bangsa yang wujud dalam negara kita. Perpaduan dan rahmat inilah yang menjadi tujuan kepada Islam, sebagai risalah akhir zaman oleh Rasulullah SAW yang berbeza dengan para rasul sebelumnya. Allah berfirman :
Maksudnya : Dan tiadalah Kami mengutuskan Engkau (Wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. (al-Anbiya’ : 107)
13. Kebajikan adalah tajuk kepada ajaran Islam yang menyeluruh. Baca dan fahamilah firman Allah :
Maksudnya : Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada الخير (kebajikan), dan menyuruh berbuat segala perkara yang makruf (baik), serta melarang daripada segala yang munkar (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian adalah orang-orang yang berjaya.(al-Imran :104)
14. Para ulama tafsir al-Quran menegaskan bahawa الخير (kebajikan) itu ialah seluruh ajaran Islam yang dibawa dan dilaksanakan oleh Rasulullah SAW dengan maksud Islam yang sempurna dan ajarannya yang menyeluruh. Ini dihuraikan secara terperinci oleh al-Quran dan Sunnah, di antaranya firman Allah :
Maksudnya : Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah (paling halus), nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!. Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah (paling halus), nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya) [az-Zalzalah :7-8]
15. Ini jelas menunjukkan bahawa setiap amalan manusia dikira dan dihisab, sama ada urusan ibadat atau urusan kehidupan dunia semata-mata, semuanya tetap berkait dengan hukum Islam. Seterusnya Rasulullah SAW menyenaraikan dengan sabdanya :
سبعةٌ يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله: إمامٌ عادلٌ، وشابٌ نشأ في عبادة الله عز وجل،
ورجلٌ قلبه معلقٌ بالمساجد. ورجلان تحابا في الله اجتمعا عليه، وتفرقا عليه، ورجلٌ دعته امرأةٌ
ذات حسنٍ وجمالٍ ، فقال: إني أخاف الله، ورجلٌ تصدق بصدقةٍ، فأخفاها حتى لا تعلم شماله ما
تنفق يمينه، ورجلٌ ذكر الله خالياً ففاضت عيناه . )متفقٌ عليه(.
(Ada tujuh jenis manusia, di mana Allah memayunginya pada hari Kiamat nanti, pada yang tidak ada perlindungan melainkan perlindungannya : Pemimpin yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat kepada Tuhannya, orang yang hatinya sentiasa bergantung ke masjid, dua sahabat yang berkasih sayang kerana Allah, seorang yang bermoral sehingga diajak oleh wanita yang rupawan dan bangsawan melakukan maksiat, lalu dia menolak kerana takutkan Allah, seorang yang terlalu pemurah memberi sumbangan dan seorang yang berzikir ingatkan Allah di tempat sunyi sehingga berlinang matanya)
Hadirin dan hadirat sekelian,
16. Kebajikan pertama ialah pemimpin yang adil yang disebut siyasah (politik) mentadbir urusan negara dengan Islam yang adil untuk semua. Maha Adil adalah sifat wajib bagi Allah dan termasuk di kalangan nama-nama Tuhan (al-Asma al Husna). Allah mewajibkan berlaku adil kepada hamba Nya dan mengharamkan kezaliman. Adil dalam pemerintahan negara tanpa mengira kawan dan lawan adalah kebajikan pertama, kerana besar cabarannya dan hebat perjuangannya, serta banyak kebajikannya. Seorang penyair Arab menegaskan :
أحسن إلى الناس تستعبد قلوبهم ... فطالما استعبد الإنسان إحسان
وإن أساء مسيء فليكن لك في ... عروض زلته صفح وغفران
)أبي الفتح البستي(.
(Berbuat kebajikanlah terhadap manusia, nescaya engkau menundukkan hati-hati mereka. Maka seringkali manusia itu tunduk kepada kebajikan terhadapnya. Jika orang yang jahat melakukan sesuatu kejahatan terhadapmu, maka jadikan sifat yang baik menghilangkan kejahatannya ialah kemaafan dan keampunan)
17. Konsep adil dalam Islam adalah tawaran PAS kepada rakyat, kerana dengan keadilan Islamlah maka Islam bangkit mencapai kejayaan di zaman Islam berdaulat, mentadbir negara awal yang mengandungi masyarakat majmuk dan masyarakat madani. Risalah ini dinyatakan oleh Firman Allah :
Maksudnya : Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat. (an-Nisa’ : 58)
18. Hanya berkebajikan yang berkonsepkan adil untuk semua dapat menyatukan hati manusia majmuk, mewujudkan perpaduan tulen, kerana manusia itu adalah makhluk yang bernyawa, berperasaan dan berakal. Setiap manusia yang saksama akal dan perasaannya tetap menerima kebajikan yang berteraskan keadilan. Ketepikan manusia yang tamak haloba yang buruk sifat-sifatnya dan tidak berperi kemanusiaan. Kita ingin memerintah dengan adil berdasarkan konsep kebajikan yang diterima secara sejagat tanpa paksaan menganut Islam. Saksikanlah bahawa perjuangan Rasulullah SAW pada awalnya didukung oleh penganut Islam dan juga turut disertai oleh kalangan bukan Islam yang menentang kezaliman.
19. Inilah dia seruan dan perjuangan kita dengan pujian Allah SWT kepada orang-orang yang beriman :
Maksudnya : Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah) !". Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik. Apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat. Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari syaitan, maka hendaklah engkau meminta perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. (al-Fusshilat : 33-36)
Hadirin dan hadirat sekelian,
20. Maka parti syaitan dan yang dikuasai syaitan di dalamnya, tidak mampu menegakkan kebajikan yang bernama adil terhadap semua. Marilah kita menyahut seruan Allah dan melaksanakannya :
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. dan bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. (al-Maidah : 8)
21. Dalam Negara Berkebajikan ini, semua pihak akan berlumba-lumba melakukan kebajikan, iaitu kebajikan kerajaan terhadap rakyatnya, manakala rakyat pula membantu kerajaan, maka mewujudkan hubungan saling mengerjakan kebajikan antara miskin-kaya, majikan-pekerja, dan sebagainya. Sifat adil yang dilaksanakan dalam Negara Berkebajikan ini adalah amal kebajikan yang membuahkan kasih sayang di kalangan manusia, sehingga merapatkan hubungan di antara pemimpin dan rakyat, serta menjalinkan hubungan baik di kalangan sesama rakyat, seterusnya menarik musuh kepada insaf sehingga menjadi kawan dan sahabat yang setia.
22. Dalam masa yang sama, seluruh pendukung dan ahli PAS mestilah menghayati dengan bersungguh-sungguh dasar yang dibawa dalam muktamar kali ini, dengan menjadikan syarat kebajikan dan amalan ikhlas kerana Allah sebagai paksinya, tidak hanyut dari berpegang kepada Islam yang menjadi matlamat perjuangan kita, menyusun strategi dan gerakerja secara tersusun, dan bersedia untuk berdepan dengan rakyat secara terbuka dalam membawa mesej kita ini.
Hadirin dan hadirat sekelian,
PERUBAHAN GEO-POLITIK ANTARABANGSA
23. Negara-negara umat Islam di pentas antarabangsa kini sedang berdepan dengan arus perubahan yang sedang merobah peta politik dunia. Perkembangan ‟kebangkitan rakyat kuasa rakyat‟ yang sedang melanda dunia umat Islam telah bermula di Tunisia, Maghribi, Mesir, Libya, Yaman, Syria hingga hampir seluruh benua Arab. 24. Tidak siapa dapat menjangkakan rakyat Tunisia berjaya menggulingkan rejim Zine El Abidine Ben Ali yang sejak berpuluh tahun menafikan hak serta suara kebebasan rakyatnya sendiri. Dan tidak siapa yang dapat menjangkakan rakyat Mesir berjaya menggulingkan rejim ‟kuku besi‟ Hosni Mubarak dengan hanya bersenjatakan ‟Kuasa Rakyat‟ yang turun secara sukarela berdemonstrasi di jalan-jalanraya di seluruh negara.
25. Perubahan politik ini semua adalah merupakan ketentuan dan pertolongan dari Allah SWT serta menjadi peringatan kepada mana-mana pemerintah yang sombong dan angkuh serta mahu terus menafikan hak dan kebebasan rakyat. Rakyat hanya mahukan kebebasan dan hak bersuara mereka dihormati dan bukannya mahukan kekayaan sepertimana dimiliki oleh pemerintah yang zalim ini.
26. Umat Islam juga sedang memasuki alaf baru dengan penuh ujian dan cabaran. Di era globalisasi ini, kedudukan umat Islam terus dihimpit dengan pelbagai tekanan dan ujian yang begitu mencabar. Di mata dunia antarabangsa, maruah serta nyawa umat Islam bagaikan tiada apa-apa harga dan nilai. Lihat sahajalah apa yang terus berlaku di bumi Palestin, di Afghanistan, Iraq dan terkini di Syria, seolah-olah harga nyawa umat Islam lebih murah dari haiwan yang hina.
27. Konflik yang sedang berlaku di Syria amat menyentuh hati dan perasaan kita. Pertumpahan darah dan penderitaan penduduk awam Syria sehingga kini tidak menampakkan jalan penyelesaian. PAS ingin menegaskan sikapnya bahawa konflik di Syria tidak boleh sekali-kali diselesaikan dengan campurtangan kuasa luar terutamanya Amerika Syarikat dan sekutunya. Biarlah rakyat Syria sendiri yang menentukannya melalui suara rakyat tanpa sebarang campurtangan asing yang mempunyai kepentingan strategik. Semua pihak perlulah memberikan tekanan secara berterusan dan berkesan, supaya perubahan kepada demokrasi sebenar boleh berlaku dengan dicorakkan oleh rakyat mereka sendiri.
28. Saya menyeru seluruh masyarakat Malaysia tanpa mengira agama dan kaum serta seluruh masyarakat antarabangsa, agar menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada ratusan ribu penduduk awam Syria yang menjadi mangsa tragedi berdarah ini.
29. Di bumi Palestin, serangan serta pencerobohan tentera Zionis ke atas bumi suci ini terus berlaku tanpa batasan. Mereka mencabul segala batasan undang-undang antarabangsa, melanggar hak asasi kemanusiaan serta melakukan satu jenayah perang yang amat besar. Mereka juga secara terancang dan terangan melakukan pencerobohan terhadap Masjid al-Aqsa dan terus mendirikan kawasan penempatan di tanah yang dicerobohi oleh kerajaan Zionis ini.
30. Apa yang lebih memalukan lagi adalah sebahagian besar dari pemimpin dunia Islam masih di kongkong dengan tekanan hegemoni Zionis. Badan-badan antarabangsa seperti Kesatuan Eropah (EU), dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) kesemuanya membisu seribu bahasa terhadap jenayah perang yang dilakukan oleh tentera Zionis ini. Sekali lagi saya ingin merakamkan sokongan padu PAS terhadap intifadah yang di terajui oleh Harakah Muqawammah (Hamas) di bumi suci Palestin. Bagi PAS, isu bumi Palestin serta pembebasan Masjid Al-Aqsa yang merupakan Kiblat pertama umat Islam kekal menjadi agenda terpenting di peringkat antarabangsa.
Hadirin dan hadirat sekelian,
PERKEMBANGAN DI RANTAU ASEAN
31. PAS juga amat tersentuh dengan apa yang berlaku ke atas saudara-saudara kita di Wilayah Rakhine, Myanmar. Kita ingin mengajak semua pihak agar menunjukkan rasa simpatinya terhadap bencana yang dialami oleh penduduk Islam Rohingya. Tindakan zalim yang dilakukan oleh rejim Myanmar terhadap umat islam Rohingya adalah di luar batas peri kemanusiaan dengan membunuh, membakar kediaman serta meroboh masjid yang merupakan suatu tindakan tidak bertamadun.
32. Dalam hal ini, PAS merasa sangat kesal dengan sikap berdiam diri yang ditunjukkan oleh kerajaan Malaysia pimpinan UMNO-BN yang gagal mengecam dan mengambil langkah drastik dalam membantu menyelesaikan isu ini. PAS juga merasa kecewa di atas sikap membisu pejuang demokrasi rakyat Myanmar, Aung Sang Su Kyi yang enggan menyatakan pendirian yang jelas untuk mengutuk kezaliman dan sikap tidak perikemanusiaan yang dihadapi oleh komuniti Rohingya.
33. Berikutan dengan perkembangan damai di Selatan Filipina, PAS mengucapkan tahniah di atas persetujuan damai awal di antara kumpulan pemisah Front Pembebasan Islam Moro (MILF) dengan kerajaan Filipina yang dicapai baru-baru ini. Ianya merupakan langkah awal ke arah mewujudkan keamanan wilayah autonomi dan boleh memberi manfaat kepada rakyat terbanyak di Mindanao. PAS berharap, perdamaian ini benar-benar terlaksana dan diambil kesempatan untuk mengisi perdamaian dengan membangunkan kembali wilayah yang telah lama bergolak itu. 34. Dalam masa yang sama, PAS juga mengucapkan tahniah kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan persetujuan damai tersebut, termasuk juga dari kalangan pimpinan PAS sendiri yang tidak putus-putus terus memberi bantuan dan tunjuk ajar kepada kepimpinan Islam Moro sejak berpuluh-puluh tahun yang lalu melalui pengasas MILF al-Marhum Ustaz Slamat Hashim.
35. PAS juga, menyeru kepada kerajaan-kerajaan di rantau ini mengambil pedoman di atas kejayaan tersebut bagi mewujudkan perdamaian yang adil kepada rakyat di wilayah-wilayah yang bergolak seperti di Selatan Thailand dan Wilayah Rakhine, Myanmar. PAS ingin membuat seruan terbuka kepada kedua-dua negara jiran kita agar konflik ini di hentikan segera. Tiada penyelesaian kecuali kembali ke meja rundingan dan mencari jalan damai.
36. Sekali lagi saya ingin tegaskan bahawa PAS sentiasa bersedia untuk menjadi „jambatan‟ bagi mencari jalan penyelesaian kepada konflik yang tidak berkesudahan ini sepertimana sumbangan dan penglibatan penting PAS dalam membantu menyelesaikan konflik antara Gerakan Acheh Merdeka (GAM) dengan pemerintah Indonesia dan juga dalam proses damai antara MILF dan kerajaan Filipina.
Hadirin dan hadirat sekelian,
PAS : GERAKAN ISLAM PENYAMBUNG PERJUANGAN
37. Kita juga ingin mempertegaskan bahawa PAS adalah merupakan mata-rantai gerakan Islam yang wujud sejak sekian lama, untuk membawa mesej Islam dengan mempunyai komponen tarbiyah, dakwah dan politik. Kita wujud sebagai satu kesinambungan dari perjuangan menentang penjajah yang dipimpin oleh para ulama terdahulu seperti Sheikh Wan Ahmad Mohd Zain Fathani yang menubuhkan Jami’atul Fathaniyah pada tahun 1873 di Makkah, telah disambung oleh murid beliau seperti Raja Ali Kelana dan Syed Sheikh al-Hadi yang menubuhkan Jami’atul Rusyidiyah di Riau pada tahun 1880. Pengaruh Riau inilah mendorong penubuhan Jami’atul Khairiyah di Betawi pada 1904, sebelum ditubuhkan Sarekat Dagang Islam pada 1905 yang kemudiannya dikenali sebagai Sarekat Islam ketika dipimpin oleh Tjoakro aminoto pada 1912. Pengaruh Sarekat Islam sebagai sebuah pertubuhan politik Islam berkembang di Tanah Melayu semenjak tahun 1919 apabila cawangannya wujud di Singapura, Johor, Baserah - Pahang, Terengganu, Kelantan, Patani dan Pulau Pinang. Antara tokoh penting Sarekat Islam di Tanah Melayu ialah Tuan Guru Haji Abd Rahman Limbong yang memimpin pemberontakan ke atas British antara tahun 1924 hingga 1928; iaitu lebih awal dari pergerakan Ikhwan Muslimin yang diasaskan oleh As-Syahid Imam Hassan al-Banna pada tahun 1928 di Mesir.
38. Sepanjang tempoh itu, sehinggalah kewujudan PAS secara rasmi pada tahun 1951, kita telah mengalami pasang-surut pengalaman terlibat dalam sistem demokrasi pilihanraya. PAS menjadi gerakan Islam terawal yang berpeluang memerintah melalui sistem demokrasi seawal 1959, kerajaan campuran 1970-an, kerajaan Angkatan Perpaduan Ummah 1990 dan 1999, Pakatan Rakyat 2008, di mana sikap keterbukaan para ulama PAS lah yang membuka ruang PAS melaksanakan ijtihad Tahaluf Siyasi dalam arus politik tanahair kita sehingga membolehkan PAS berhubung dan bekerjasama dengan kalangan bukan Islam yang terdiri dari 40% rakyat di negara kita ini.
39. Hasilnya kita menjadi parti yang turut sama memerintah negara, menjadi pembangkang, ahli dan pimpinan diburu dan dipenjarakan, digulingkan kerajaan negeri Terengganu pada tahun 1961 dan Perak tahun 2010, membentuk kerajaan h dan turut menggubal undang-undang Islam di peringkat negeri, dan sebagainya yang mewarnai perjuangan PAS dalam suasana serta waqi‟ yang tentunya mempunyai fiqh-aulawiyat yang sangat berbeza dengan rakan-rakan di Asia Barat dan Turki.
Hadirin dan hadirat sekelian,
40. Sifat anjal yang dimiliki oleh PAS membolehkan kita mengambil pengajaran yang baik dari kemenangan rakan-rakan kita di Asia Barat dalam tempuh setahun-dua ini, tetapi kita juga tidak boleh sekali-kali berundur dalam dasar dan tindakan kita yang telah berjaya melunakkan fikrah masyarakat di negara kita ini berbanding tahun-tahun yang lalu. Natijahnya ialah, tidak salah untuk kita mengambil mana-mana pengajaran yang baik, tetapi hendaklah dilakukan dengan ilmu dan bukannya mengkagumi atau menjadi pengikut secara semberono tanpa melihat suasana masyarakat dan waqi‟ di tempat kita yang sudahpun jauh berubah berbanding dengan suasana di Asia Barat.
41. PAS tetap memilih demokrasi menyertai pilihanraya sebagai wasilah, dari dahulu hingga kini, walau pun berdepan dengan demokrasi tanpa moral yang menjadi senjata UMNO-BN yang memegang tampuk pemerintahan sekian lama di negara kita ini. Merekalah yang menafikan hak rakyat untuk menjadi hakim secara adil dan melakukan muhasabah kepada pimpinan kerajaan. Walau bagaimanapun, kita yakin bahawa rakyat boleh dibangkitkan dengan kesedaran membawa perubahan.
42. Dalam urusan politik, pintu ijtihad tidak boleh ditutup walau pun tidak ada lagi pemimpin setaraf para sahabat terdahulu dan tokoh ulama mujtahidin di zaman awal. Namun Ijtihad secara jama‟ei tetap berlangsung, maka PAS mewujudkan Majlis Syura Ulama yang menjamin keteguhan kita di atas Dasar Islam, Aqidah, Syariat, Akhlak dan Nizam (Sistem), beristiqamah dengan undang-undang tubuh PAS. Sehingga kini alhamdulillah, PAS tidak pernah rugi dalam semua langkah politiknya. Maka ahli-ahli PAS jangan sekali-kali terasing daripada Jamaah Islam ini. Dengarlah amaran Rasulullah S.A.W. :
إِنَّ الشَّيْطَانَ ذِئْبُ الْإِنْسَانِ كَذِئْبِ الْغَنَمِ يَأْخُذُ الشَّاةَ الْقَاصِيَةَ
- مسند أحمد )ج 54 / ص 31 )
(Sesungguh syaitan itu laksana serigala terhadap manusia, seperti serigala yang menangkap kambing yang terpencil daripada kawanannya)
Hadirin dan hadirat sekelian,
ILTIZAM POLITIK
43. Islam menentang kezaliman politik, kerana daripadanya dilahirkan segala kezaliman yang lain. Islam menentang semua kerajaan bersifat diktator secara individu, kumpulan (al-Mala‟), bahkan Islam menolak kalangan pemimpin agama yang berselindung disebalik suruhan Tuhan atau pimpinan agama yang melaksanakan pemerintahan Teokrasi mengikut fahaman Barat sehingga bertindak zalim terhadap rakyat dan negaranya sendiri.
44. Kesemua para Anbiya‟ A.S. adalah membawa Islam beraqidah tauhid menentang syirik dengan makna yang luas, melawan syirik yang berkonsep pemujaan kepada mana-mana atau sesiapa dikalangan makhluk dalam urusan ibadat dan cara hidup, dengan konsep ad-Din yang tidak ada pemisahan politik daripada urusan beribadat kepada Allah. Maka Islam juga menentang pemujaan makhluk manusia yang memerintah dengan zalim dan membodohkan rakyat.
45. Perjuangan Rasulullah SAW menjadi sunnah Fiqh politik yang diamal oleh kerajaan Islam dan kumpulan Islam yang melangsungkannya disepanjang zaman, berasaskan hukum Islam yang adil terhadap semua. Ada kalangan yang masuk Islam dan ada kalangan yang hanya menerima kerajaannya yang berkonsepkan adil terhadap semua rakyat, sehingga kelahiran tamadun Islam yang unggul melibatkan masyarakat majmuk.
46. Politik Islam mewujudkan perpaduan masyarakat majmuk yang tidak mampu dilaksanakan oleh ajaran lain. Allah berfirman :
Maksudnya : Mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: "Tuhan kami ialah Allah". dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan, serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamanya (agama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa. (al-Haj : 40)
Hadirin dan hadirat sekelian,
47. Pendedahan sejarah sebelum tegaknya masyarakat dan negara sebelum Islam yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W. menunjukkan mana-mana kaum dan penganut agama yang menang mesti menindas pihak yang lain dengan zalim dan ganas.
48. Islam yang memerintah di Madinah dan selepasnya memberi hak yang adil kepada masyarakat majmuk mewajibkan perpaduan di kalangan masyarakat penganut Islam dan masyarakat manusia seluruhnya. Piagam Madinah adalah satu perjanjian di antara kerajaan dan rakyat masyarakat majmuk yang bersejarah dan menjadi panduan kepada kerajaan Islam yang adil selepasnya.
49. PAS juga sudah bersedia untuk bersama memerintah negara Malaysia ini, bersama rakan Pakatan Rakyat, bagi memikul dan melaksanakan amanah. Maka PAS mengadakan Tahaluf Siyasi, dalam persefahaman Pakatan Rakyat yang menegakkan konsep dalam persamaan dan tidak memaksa dalam perbezaan. Secara bersama, permuafakatan Pakatan Rakyat telah mengisytiharkan resolusi :
1. Islam Agama Persekutuan dan memberikan hak yang adil kepada agama-agama lain untuk diamalkan di Malaysia.
2. Hak Istimewa Bumiputra dan melaksanakan hak yang adil kepada semua kaum.
3. Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan menerima hak bahasa ibunda berbagai kaum.
4. Kedudukan Raja berperlembagaan.
50. Iltizam politik menerusi Tahaluf Siyasi ini menuntut kita terus bekerjasama dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat, secara kolektif dalam mengurus pentadbiran negeri dan negara. Dalam masa yang sama, setiap ahli PAS yang berada dalam lingkungan pentadbiran dan pemerintahan kerajaan ini juga perlulah memahami fiqh-aulawiyat, maqasid syariah, serta bertegas dalam perkara dasar selari dengan Perlembagaan PAS itu sendiri. Tahaluf Siyasi ini juga tidak seharusnya mengaburkan kefahaman ahli PAS terhadap konsep Fiqh at-Taat terhadap parti kita sendiri.
Hadirin dan hadirat sekelian,
PENDEKATAN EKONOMI
51. Dunia menyaksikan kejatuhan komunisme yang menolak agama semuanya, manakala ekonomi berdasarkan kebendaan semata-mata menjadi tuhan yang disembah. Manusia laksana alat jentera, jasad yang tidak ada roh, akal yang tidak berpanduan. Kini pula dunia sedang menyaksikan keruntuhan ideologi Liberal Kapitalisme yang juga bertuhankan kebendaan dan agama menjadi sampingan yang tidak bermaya, sehingga kebebasan ekonomi tanpa kawalan roh dan hati nurani tanpa perhitungan dosa dan pahala.
52. Suasana ini membarahkan politik menipu dan ekonomi berpusing kekayaan di kalangan kelompok tertentu, di kalangan ahli politik dan ahli ekonomi yang bersekongkol dengannya. Seterusnya ini melahirkan Firaun dan Haman yang menerima rasuah, serta kumpulan Qarun yang mengumpul kekayaan melalui konsep monopoli tamak haloba secara riba, rasuah dan berbagai salah laku.
53. Hakikat inilah yang kita lihat sedang berlangsung dalam negara kita ini. Negara kita yang kaya dengan hasil bumi ini, akan muflis sekiranya terus berada di tangan kerajaan Barisan Nasional. Melaksanakan transformasi ekonomi ala Kerajaan BN untuk setanding dengan negara yang kaya di dunia Barat juga, bukanlah ukuran yang rakyat inginkan. Nilai ringgit yang ada pula makin menyusut, sehingga duit bertimbun yang dimiliki tidak memberi apa-apa makna lagi.
54. Perdana Menteri pernah berbangga dengan Malaysia memilikki 30 bilionaire yang berkongsi kekayaan sejumlah RM200 bilion. Namun PAS mahu mengingatkan, bahawa ada billionaire ini yang menanggung hutang korporat ke paras RM 22 bilion seorang semasa Krisis Kewangan 1997 dulu. Kini sudah pun di ketahui pasaran kewangan, bahawa antara 30 bilionaire ini, ada yang berhutang ke paras RM55 bilion dan RM 34 bilion setiap tokoh korporat, sekaligus mengulangi kesilapan lama.
Hadirin dan hadirat sekelian,
55. Inilah yang cuba ingin kita perbetulkan, dengan mengambil langkah-langkah penting ini sekiranya kita diberikan amanah nanti. Pertama - membetulkan falsafah ekonomi sedia ada kepada yang lebih adil dan memakmurkan. Dalam hal ini, dasar fiskal mahupun monetari yang adil sifatnya, mesti digunakan sebaiknya untuk memacu pertumbuhan; Kedua – membetulkan pelaksanaannya dengan bersendikan akhlak dan perkiraan dosa-pahala, akauntabiliti yang holistik, undang-undang yang mampu mencegah, dan seterusnya mencegah pembaziran, ketirisan, penyelewangan serta rasuah; Ketiga – membuat penilaian menyeluruh terhadap hasil negara, supaya pengurusan warisan khazanah negara ini dimanafaatkan dengan lebih telus dan adil untuk semua rakyat. Keempat – menolak diskriminasi, di mana dasar ekonomi dan sifat kebajikannnya dilaksanakan tanpa mengira kaum, agama ataupun fahaman politik – negeri - wilayah; dengan merujuk kepada keadilan Islam yang sebenar. Ini sekaligus menolak amalan kronisme dan monopoli pasaran tempatan, dengan memperkenalkan akta-akta bagi mengikat kewujudan „kartel‟ yang bertindak menekan rakyat.
56. PAS menegaskan bahawa tanggungjawab pemerintahan dan memakmurkan bumi ini adalah satu amanah yang mesti ditunaikan, bukan hanya untuk memenuhi tuntutan rakyat yang mengangkat sesebuah kerajaan, bahkan pada kekemuncaknya supaya kepimpinan negara bertanggungjawab kepada Allah SWT. Oleh yang demikian, mentadbir khazanah kekayaan negara dan mengurus kewangan secara bijak serta menjadikan pengurusan ekonomi dan membangunkan harta atau „Hifzul Mal‟, adalah termasuk dalam perkara-perkara penting yang mesti dipelihara dan dimajukan oleh sebuah Negara Berkebajikan.
57. Kedatangan Islam pula menyaksikan sejak awalnya pelaksanaan Islam memerintah negara, dilaksanakan dalam kegiatan ekonomi yang penting bagi seluruh manusia sejagat, bukan sahaja kepada penganut Islam. Dalam perkara ibadat wajib berbeza, dalam perkara muamalat wujudnya pergaulan yang adil di kalangan masyarakat majmuk.
58. Apabila konsep Ihya al-Mawat memiliki tanah pertanian dan kebebasan perdagangan tanpa belenggu yang zalim, diberi hak kepada seluruh kegiatan ekonomi rakyat termasuk kepada penganut bukan Islam dalam perkara yang dizinkan oleh agama mereka dan diharamkan oleh Islam, yang akhirnya menyebabkan rakyat tertindas berbagai kaum menerima pentadbiran Islam.
59. Konsep zakat adalah kebajikan pengumpulan hasil dan pengagihannya yang adil secara ibadat bagi penganut Islam sepanjang hidup, walau pun tanpa diurus oleh kerajaan tetapi zakat tetap diwajibkan ke atas penganut Islam dan tidak wajib bagi penganut bukan Islam. Seterusnya dipanjangkan dalam konsep mengendalikan sistem percukaian yang tidak berkait dengan ibadat kepada penganut bukan Islam, samada sumber asli atau percukaian ke atas kegiatan ekonomi rakyat. Ianya diambil daripada mereka yang berada, tidak membebankan rakyat miskin dan menganggur. Mengagihkan harta untuk rakyat dengan konsep adil terhadap semua dan perbelanjaan urusan kerajaan yang tidak bakhil dan boros. Zakat wajib dikekalkan kerana ibadat harta bagi penganut Islam. Ada pun cukai boleh dihapuskan apabila tidak memerlukan.
60. Dalam pengagihan sumber zakat, para ulama bersepakat diutamakan penduduk di daerah zakat diambil, maka begitulah juga konsepnya dalam sistem pengagihan sumber negara. Bermakna kerajaan pusat tidak boleh sewenang-wenangnya mengangkut hasil mana-mana wilayah, tanpa menilai sepenuhnya keperluan kesejahteraan hidup di wilayah berkenaan. Rasulullah S.A.W. bersabda :
الناس شركاء في ثلاثة , الماء والنار والكلأ
[Manusia itu bersyarikat dalam tiga perkara (menjadi keperluan umum) iaitu air , api dan padang ragut]
Hadirin dan hadirat sekelian,
61. Konsepnya ialah, keperluan umum hendaklah dikawal oleh kerajaan supaya tidak ada kalangan yang mengambil kesempatan bagi diri mereka dan kroni daripada perkara yang menjadi kepentingan umum. Maka keperluan umum sudah tentu berubah mengikut peredaran zaman, sehingga dipanjang dalam perkara-perkara yang lain seperti pendidikan, kesihatan dan segala kemudahan awam yang lain.
62. Bahkan di zaman negara Islam yang bertamadun berjaya diwujudkan penginapan dan khidmat percuma untuk para musafir yang dinamakan Musafir Khanah. Di sinilah maka cukai yang membebankan rakyat seperti tol boleh dihapuskan, pendidikan percuma dan rawatan percuma boleh dilaksanakan.
63. Bagi mengurang beban kos saraan hidup seharian ketua isi-rumah, pendekatan yang wajar adalah untuk meningkatkan „pendapatan boleh berbelanja‟ dan bukan dengan pemberian „one-off‟ secara bermusim. Mengurangkan kos utiliti seperti air dan elektrik, kesihatan, pelajaran, pengangkutan serta keperluan makanan asas jelasnya akan meningkatkan „pendapatan boleh berbelanja‟ ketua isi-rumah serentak mengangkat kehidupan yang lebih bermakna dan tidak hanya bergantung kepada subsidi dan „pemberian‟ one-off yang diamalkan oleh kerajaan UMNO-BN secara bermusim.
64. Kebajikan negara disumbangkan kepada seluruh rakyat tanpa mengira kaum, agama, maupun faktor kedudukan geografi wilayah jauh atau dekat; semuanya dinilai kepada tahap keperluan memenuhi kesejahteraan hidup rakyat terlebih dahulu. Natijahnya menjalinkan hubungan yang baik di antara kerajaan dan rakyat, dan di kalangan rakyat majmuk. Keadaan yang berbeza dengan kerajaan sebelumnya samada di kalangan bangsa sendiri, atau penjajah yang menakluk. Maka kedatangan Islam diterima dengan rela hati oleh seluruh rakyat tempatan. Di sinilah menunjukkan kepada kita, betapa luasnya contoh jalan penyelesaian yang diberikan oleh Islam apabila kita terbuka mendengar dan bersedia untuk melaksanakannya.
Hadirin dan hadirat sekelian,
MEMBANGUN SEMULA SISTEM PENDIDIKAN
65. PAS berkewajipan memperkenalkan agenda pembangunan insan yang sebenarnya mengikut acuan Allah Pencipta manusia dan seluruh alam. Kegagalan sistem pendidikan menjadikan negara dan bangsa ketinggalan, lemah dan hina.
66. Pendidikan adalah pembangunan insan, mestilah mengikut acuan kejadian manusia yang ditetapkan Allah mengikut fitrahnya. Kemusnahan tamadun umat terdahulu yang hebat kerajaan dan bangunannya adalah kerana tidak membangun insan mengikut fitrahnya, sehingga tidak melaksanakan tugasnya dengan baik dan adil di bumi Allah, berlaku kezaliman bukan sahaja terhadap rakyat yang lemah ditindas, bahkan terhadap ilmu. Tokoh-tokoh ilmuan dihapuskan setelah mencapai kejayaan yang disumbangkan kepada negara dan bangsanya supaya tidak dipindahkan kepada pihak lain atau dianggap mencabar kedudukan pemimpin. Ada ahli falsafah yang dibunuh, arkitek yang dipotong tangannya. Keadaannya lebih melampau apabila menolak para Rasul yang dipilih oleh Allah dengan ilmu wahyu.
67. Tamadun bangsa – bangsa tersebut masih ada peninggalan sejarahnya yang boleh dilawati untuk diambil iktibar, bahawa pembangunan dengan ilmu sains dan teknologi tanpa hidayah kepada akal dan pembangunan rohani di dalam jasadnya berakhir dengan kemusnahan. Kini kita sedang menyaksikan tanda bermulanya kemusnahan tamadun barat yang menjadi senjata kezaliman terhadap diri manusia dan alam sekitarnya.
68. Inilah yang sedang kita lihat dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025 yang dibentangkan oleh kerajaan BN. Visi sistem pendidikan yang dicadangkan itu gagal diberikan roh pegangan agama yang tulen kepada pelajar untuk berdepan dengan cabaran krisis akhlak di masa depan; sementara pihak kerajaan pula yakin menjadikan pencapaian akademik negara maju tertentu sebagai kayu pengukur maju atau tidaknya sistem pendidikan itu sendiri. Guru-guru pula berdepan dengan satu lagi eksperimen baru, yang terus memberi tekanan baru kepada bidang perguruan, akhirnya guru menjadi mesin yang bukan lagi melaksanakan peranan mendidik generasi akan datang. Terkini ialah tindakan kerajaan memperkenalkan sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah, walaupun ada kebaikannya tetapi melaksanakannya secara separuh masak tanpa menyediakan infra tenaga tambahan yang mencukupi akan hanya mendera guru-guru yang terlibat. Selain dari itu, bidang pendidikan Islam terus berada di luar arus perdana, ditambah pula dengan cadangan untuk kononnya memperkukuh Pendidikan Islam dan Moral dengan memberi lebih fokus ke atas “teras nilai” dan “falsafah agama utama” menjelang 2017 adalah satu kenyataan yang membawa masuk fahaman liberalisme dan mengenepikan semangat agama Islam sebagai agama persekutuan.
69. Maka PAS berkewajipan membetulkan acuan pendidikan membangun insan. Mengembalikan semula dasar dan konsep pendidikan Islam, membangun insan merangkumi kewajipan dunia dan akhirat, dalam perkara fardu „ain dan fardu kifayah, bagi urusan dunia dan akhirat. Menegakkan kemerdekaan yang sebenarnya bagi rakyat, supaya bebas daripada pemikiran penjajahan yang masih ada sama ada kesan penjajah asing atau penjajah dalaman sendiri yang menghilangkan jati diri manusia yang berkemampuan dengan aqidah, akhlak dan kebijaksanaan ilmu.
70. Peranan bahasa kebangsaan yang menjadi jiwa bangsa wajib diperkasakan menjadi bahasa ilmu dan pentadbiran negara dan perpaduan rakyat, bersama bahasa ibunda kepada semua kaum dan menggalakkan pengajian bahasa asing bagi menimba ilmu yang bermanfaat daripada mana-mana sahaja, kerana sabda Rasulullah S.A.W. :
الحكمة ضالة المؤمن فأنى وجدها وهو أحق بها . )ابن ماجه(.
(Kebijaksanaan itu laksana barang tercicir kepunyaan seorang yang beriman, maka di mana sahaja dia menemuinya, hendaklah dia memungutnya).
71. PAS dalam kerajaan Pakatan Rakyat wajib memastikan tidak ada kalangan rakyat yang tercicir daripada pendidikan, mengikut tahap kemampuan masing-masing, sekurang-kurangnya fardu „ain bagi setiap orang dan diperingkat fardu kifayah dalam urusan agama dan dunia sebanyak-banyaknya. Peruntukan kewangan pula wajib disediakan oleh kerajaan dengan secukup – cukupnya dalam kemudahan ini, sebagai melaksanakan tanggungjawab menyediakan pendidikan kepada rakyat.
72. Mengikut Islam, sesebuah kerajaan itu tidak rugi termasuk dari segi kewangan dengan memperkenalkan pendidikan percuma, bahkan memberi pulangan hasil negara yang meningkat dengan kewujudan rakyat yang dibina insannya dengan saksama dapat menambahkan hasil negara. Segalanya berlaku apabila rakyat berilmu, beriman dan budiman. Rakyat tidak menjadi bodoh yang tidak berguna atau pun cerdik menipu tidak boleh ditumpang.
Hadirin dan hadirat sekelian,
KOMITMEN PAS UNTUK RAKYAT
73. PAS juga bersedia untuk menerima amanah sebagai komponen kerajaan Pusat atau pun negeri bersama dengan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya yang akan datang ini. Kita percaya bahawa dengan sokongan rakyat dan keahlian PAS yang merangkumi berbagai bidang kepakaran, selain dari kalangan teknokrat yang boleh bekerjasama dengan kerajaan PAS dan Pakatan Rakyat, kita bersedia untuk menunaikan amanah yang lebih besar ini.
74. PAS percaya dan yakin bahawa peralihan kuasa dari BN ke Pakatan Rakyat akan berlaku dengan lancar dan aman sekiranya rakyat memberikan amanahnya kepada kita. Kepada rakyat keseluruhannya, jangan takut untuk berubah kepada yang lebih baik. Maka sekiranya kita gagal melaksanakan amanah itu, rakyat bolehlah menghukum kami dalam pilihanraya yang seterusnya
75. Komitmen besar PAS ini memberikan suatu jaminan bahawa jentera kerajaan Pusat atau Negeri yang terdiri dari pegawai berbagai peringkat ini tidak akan dizalimi atau dibalas dendam, kerana merekalah yang akan melaksanakan dasar kerajaan semasa yang dipilih oleh rakyat. Hubungan yang baik dengan institusi Raja berpelembagaan akan dipertahankan, sebagaimana komitmen bersama Pakatan Rakyat yang kita ikrarkan.
76. Sekiranya diberikan amanah ini, maka PAS juga akan mengusulkan supaya dimansuhan akta-akta yang zalim, mengembalikan kewibawaan institusi penting dalam negara seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), instituti pendakwaan dan kehakiman, Parlimen Malaysia, pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan sebagainya. Perjalanan pilihanraya yang lebih adil dan bebas akan terus diperjuangkan oleh PAS, walaupun setelah kita sampai ke Putrajaya nanti kerana inilah ciri sebuah negara demokrasi yang sihat.
Hadirin dan hadirat sekelian,
77. Kepada rakyat bebagai kaum dan etnik di Sabah dan Sarawak pula, marilah kita sama-sama bangunkan negara Malaysia ini secara bersama bergandingan tenaga dengan penuh adil dan saksama. Hak rakyat peribumi Sabah dan Sarawak yang dijanjikan akan dilaksanakan, selain dari komitmen bersama Pakatan Rakyat menerusi deklarasi penting semasa kita menyambut ulangtahun Hari Malaysia pada 16 September yang lalu. Hasil kekayaan bumi royalti minyak sebanyak 20 peratus akan dipulangkan kepada rakyat Sabah dan Sarawak.
78. Selain dari melaksanakan tekad kita bersama Pakatan Rakyat sebagaimana yang sama-sama kita rangkakan dalam Buku Jingga, PAS juga ingin melebarkan komitmen untuk membaiki kerosakan yang ada dalam negara kita sekiranya diberi ruang untuk ke Putrajaya, selain dari iltizam untuk sama-sama membangunkan negara kita ke arah yang lebih baik menerusi MANIFESTO khusus yang akan dibentangkan kepada rakyat bila tiba masanya yang sesuai nanti.
79. Antara intipati terpenting komitmen PAS ialah, untuk memartabatkan Islam sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, mengiktiraf dan mengupayakan peranan generasi muda, meningkatkan dan mengiktiraf peranan wanita, membela dan memajukan golongan petani, meningkatkan kebolehcapaian perkhidmatan kesihatan tanpa membebankan rakyat, agenda khas ekonomi dan pengurusan kewangan, memperkenalkan keadilan sistem pendidikan, memperkenalkan seni-budaya yang memartabatkan nilai hidup insan, dan sebagainya.
80. Selain dari komitmen yang dinyatakan tadi, PAS juga berkongsi nasib yang menimpa peneroka luar bandar yang ada di waktu ini. Peneroka luar bandar khususnya berbangsa Melayu yang terdiri daripada 112 ribu peneroka dan lebih 1 juta warga Felda terdiri daripada peneroka, keluarga dan kakitangan Felda. Sebarang tindakan yang dilakukan terhadap Felda akan memberi kesan yang besar kepada kelompok mega rakyat Malaysia ini.
81. Kita sama-sama lihat, bahawa sejurus selepas Felda di senaraikan di Bursa Malaysia melalui anak syarikatnya Felda Global Ventures (FGV), ia menjadi satu detik hitam kepada warga Felda keseluruhannya. Aset Felda yang berupa tanah, ladang dan pelbagai aset lain yang menjadi hak milik bersama warga Felda, kini sudah dibuka kepada milikan bebas termasuk syarikat-syarikat asing atas nama penyenaraian. Maka berteraskan amanah membela rakyat, PAS menyatakan komitmen berterusan untuk menyelamatkan tanah dan seluruh aset Felda ini dan diagihkan kekayaan tersebut kembali kepada rakyat sekiranya diberi mandat membentuk kerajaan nanti.
Hadirin dan hadirat sekelian,
82. Baru-baru ini juga, pihak kerajaan telah melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Automatik – AES yang telah mula dikuatkuasakan pada 23 September 2012 yang lalu. Membantah perlaksanaan AES tidak bermaksud kita bersetuju pengguna jalanraya memandu sewenang-wenang tanpa mengendahkan undang-undang dan peraturan jalanraya.
83. PAS di bawah Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor [KASE], telah membantah perlaksanaan AES ini kerana terlalu banyak kekeliruan dan kecelaruan yang timbul dalam perlaksanaannya. Antaranya lokasi pemasangan kamera AES di tempat-tempat yang tidak sesuai dan tidak munasabah. Cara penguatkuasaannya pula melibatkan syarikat-syarikat swasta yang akan mendapat imbuhan hasil berniaga menerusi pembayaran saman-saman oleh pesalah lalulintas.
84. Alasan bahawa kelajuan adalah penyumbang utama kemalangan tidak boleh diterima dengan mudah dan sewenang-wenangnya. Benar, kelajuan adalah antara punca kemalangan tetapi bukan punca utama. Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia pernah menyebut bahawa 85.74% punca kemalangan adalah disebabkan faktor manusia, 10.62% disebabkan keadaan persekitaran manakala 3.64% lagi adalah faktor kenderaan. Faktor manusia inilah yang memerlukan pendidikan dan pendekatan yang lebih holistik bukan dengan memasang kamera-kamera untuk menyaman sebagai satu bentuk perniagaan.
85. PAS juga mengulangi komitmen untuk menilai kembali projek-projek mega yang sepatutnya memberikan pulangan ekonomi kepada negara tanpa membebankan rakyat dan alam sekitar. Projek-projek seperti Kilang Penapisan dan Petrokimia di Pengerang, Johor; sepatutnya dilaksanakan tanpa melibatkan pemindahan 25,000 penduduk yang menghuni selama puluhan tahun di 10 buah kampung tradisi, melibatkan pemindahan lebih dari 10 buah sekolah, masjid dan sebagainya. Kita tidak menolak projek ekonomi seperti ini, tetapi PAS menolak kezaliman di atas nama pengambil alihan tanah secara tidak adil, pemusnahan ekologi kawasan perikanan, yang seterusnya menjejaskan mata pencarian hidup rakyat sendiri.
86. PAS juga mengiktiraf peranan golongan perajurit yang banyak berkorban untuk negara. Kita akan memperjuangkan supaya Yayasan dan Koperasi Persatuan bekas-bekas Tentera seluruh Malaysia, Lembaga Tabung Angkatan Tentera, Syarikat Perumahan Angkatan Tentera (SPAT) untuk diberi tenaga baru serta diperluaskan fungsinya, dalam usaha membangunkan ekonomi tentera dan veteran. Semuanya ini adalah untuk memastikan bantuan kebajikan berterusan kepada tentera dan veteran sekeluarga terus terpelihara, selain dari komitmen untuk memberikan bantuan pendidikan sepanjang hayat kepada tentera, balu tentera dan tanggungan mereka.
Hadirin dan hadirat sekelian,
PILIHANRAYA
87. Dikesempatan ini juga, PAS ingin merakamkan ucapan terimakasih yang tidak terhingga kepada seluruh rakyat di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak yang telah memberikan amanah kepada kita secara bersama dalam muafakat Pakatan Rakyat, dan pegawai-pegawai dalam pentadbiran kerajaan negeri yang telah bekerjasama memahami perlunya terus bertugas dengan amanah dengan kerajaan semasa iaitu kerajaan Pakatan Rakyat, dengan matlamat untuk membawa perubahan yang lebih baik dari kerajaan yang terdahulu.
88. Kita menyedari bahawa sekarang ini kita berada dihujung tempoh pemerintahan di negeri-negeri yang kita menangi menerusi pilihanraya umum ke 12 yang lalu, sebelum ianya diserahkan kepada rakyat untuk menjadi hakim sekali lagi dalam PRU-13 nanti. Tentunya tugas terpenting untuk kita ialah, mempertahankan negeri-negeri yang kita menangi dengan seluruh gerakerja dan tenaga yang kita miliki dengan penuh keazaman untuk melebarkan kemenangan sehingga sampai ke Putrajaya, insyaAllah.
89. Kita juga menyedari bahawa sudah tentunya tempoh hampir lima tahun ini tidak mencukupi untuk kita lakukan perubahan yang besar yang kita citakan di negeri yang kita perintah, kerana dalam masa yang sama kita berdepan dengan konsep federalisma songsang yang memberikan kuasa negeri yang terhad, campurtangan dan tekanan secara tidak adil oleh kerajaan pusat terhadap pemerintahan kita, tidak sempatnya kita menukar sistem pentadbiran menyusahkan rakyat yang berakar umbi dari peninggalan kerajaan BN sejak sekian lama, selain dari beberapa kelemahan kita sendiri yang perlu dibaiki secara berterusan dengan seni menyelesaikan masalah secara penuh hikmah.
90. Kerja-kerja asas pilihanraya yang ada hendaklah diteruskan tanpa henti, manakala pengarahan gerakerja khusus menjelang pilihanraya ini akan diberikan oleh jentera Jabatan Pilihanraya PAS Pusat dan Jabatan Pilihanraya Negeri, Dewan Ulama – Muslimat – Pemuda, dan Lajnah masing-masing yang menyumbang kepada keseluruhan tugas pilihanraya ini tanpa perlu saya perincikan strateginya dalam muktamar pada hari ini. Patuhlah kepada arahan-arahan ini tanpa rasa ragu dan lemah.
Hadirin dan hadirat sekelian,
91. Ingatlah, bahawa ungkapan menuju ke Putrajaya yang saban waktu kita laungkan; melalui program Himpunan Hijau ke Putrajaya, Program PAS ganti UMNO, Himpunan Kebangkitan Rakyat; semuanya adalah berpijak di atas kenyataan keazaman kita untuk membawa rakyat sama-sama melakukan perubahan. Ianya bukanlah suatu mimpi, tetapi turut berada dalam jangkauan hasil dari muafakat bersama dalam Pakatan Rakyat.
92. Di saat ini sehinggalah kita berdepan dengan PRU ke-13 nanti, seluruh negara akan berdepan dengan taufan wang yang akan masuk ke setiap buah rumah dan jiwa manusia yang ada di tanahair kita ini. PAS akan berdepan dengan ujian getir rakyat yang dipujuk dengan wang, projek dan sebagainya, selain dari berbagai cara penipuan yang menjadi senjata utama lawan kita.
93. Maka kita perlu menyatakan komitmen untuk melakukan tindakan-tindakan tertentu dalam menghadapi PRU-13 ini. Tindakan Pertama : Petugas PAS perlu banyak bersabar dan kekal bersiap sedia walaupun terganggu oleh strategi BN melambat-lambatkan PRU, sebab penundaan tarikh-tarikh PRU adalah sememangnya strategi BN untuk menurunkan moral serta melemahkan kedudukan kewangan kita, selain dari mereka juga cuba memancing isu yang akan memerangkap kita. Sepanjang tempoh ini jugalah, kita akan berdepan dengan tiupan api perkauman dan ketegangan oleh media arus perdana yang menjadi perkakas dalam mempertahankan kerakusan kerajaan UMNO-BN. Teguhlah dengan jamaah, nescaya kita akan terus selamat dan mampu menghadapi dengan cabaran ini.
94. Tindakan Kedua : Petugas PAS hendaklah banyak membuat persediaan menjaga benteng masing-masing (Parlimen atau DUN) menghadapi musuh yang amat licik. Marilah kita meneliti Firman Allah SWT :
يَا أَي هَُّا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبُِِواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّ قُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ ت فُْلِحُونَ
Maksudnya : Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. (al-Imran : 200)
95. Tindakan Ketiga : Petugas PAS hendaklah bersedia menangani kedatangan orang-orang Melayu khususnya golongan muda yang sudah berubah tetapi tidak menzahirkan sokongan kerana menghormati ibubapa mereka yang masih menyokong UMNO. Sikap orang muda sekarang amat berbeza dengan generasi terdahulu. Fahamilah, bahawa mereka tidak suka ceramah yang mencaci-cela orang, mereka menyokong PAS tetapi tidak mahu menjadi ahli, mereka mahukan pimpinan PAS memperincikan agenda-agenda yang dijanji dan dan bukan sekadar retorik, mereka cepat cakna perkembangan semasa kerana sentiasa berkomunikasi antara satu sama lain menerusi facebook, blog, sms dan lain-lain.
96. Tindakan Keempat : PAS juga hendaklah memenangi sebanyak mungkin kerusi yang diamanahkan kepada PAS dengan keutamaan ialah mempertahankan semua kerusi Parlimen yang telah dimenangi PRU2008 (24 kerusi), kerusi parlimen yang lain akan diberikan suntikan kerja yang tersusun dengan disokong oleh pimpinan pusat yang diamanahkan tugas tumpuan ini, semua parlimen yg ditandingi PAS di Sabah dan Sarawak akan juga diberi tumpuan khusus bagi menjamin kemenangan bersama.
97. Sehubungan dengan itu, media parti seperti Harakah dan Harakahdaily, bersama dengan Jentera Penerangan parti hendaklah bertindak membentuk fikrah dan menyampaikan maklumat berdasarkan acuan parti yang telah distrategikan. Tempoh yang ada ini wajar dimanafaatkan sepenuhnya untuk menyampaikan maklumat pencapaian pemerintahan kerajaan kita kepada ahli-ahli kita, yang kemudiannya akan menyampaikannya kepada rakyat yang menjadi pengundi senyap dalam pilihanraya. Konsep mendahulukan kebijaksanaan daripada kemusnahan atau kemarahan hendaklah diutamakan.
98. Pilihanraya umum ke-13 ini juga adalah merupakan pilihanraya yang melibatkan perang siber. Persiapannya bukan lagi seperti pilihanraya yang pernah kita lalui sebelum sebelum ini. Mahu tidak mahu, suka tidak suka, petugas-petugas kita disemua peringkat mesti melakukan reformasi cara bekerja dengan menguasai teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terutamanya dalam menghadapi fenomena perang siber menerusi media baru ICT sekarang ini.
99. Kerjasama penerangan dan ICT perlu diperkukuhkan segera untuk menghadapi PRU-13 ini dengan mewujudkan satu urusetia berkaitan Media Baru sebagaimana yang diresolusikan dalam Persidangan ICT dan Media Baru 2011 pada tahun lepas. Saya menyeru kepada semua pimpinan PAS terutamanya yang terlibat dengan Lajnah Penerangan dan Jabatan Pilihanraya disemua peringkat melihat potensi ICT dan Media Baru ini dimanfaatkan sepenuhnya untuk tujuan kempen dan dakwah melalui laman sesawang, youtube, facebook, twitter, webtv, selain dari ceramah dan bahan-bahan media cetak.
Hadirin dan hadirat sekelian,
ARAHAN KEPADA AHLI DAN PIMPINAN PAS
Marilah dengan fikiran yang terbuka, penuh keazaman, berbekalkan keimanan kepada Allah dan janjinya dunia-akhirat, keyakinan kita kepada perjuangan kita ini, maka saya ingin membuat pengarahan berikut kepada semua perwakilan yang ada pada hari ini :
1. Saya mengarahkan kepada semua petugas, ahli dan pimpinan PAS untuk sentiasa menggenggam matlamat perjuangan untuk Islam, memurnikan fikrah perjuangan, tidak leka, tidak melaksanakan perkara yang merugikan perjuangan, seterusnya tidak mencelarukan fikrah dengan urusan yang tidak penting.
2. Saya mengarahkan agar semua jentera parti : dewan - dewan, lajnah, negeri untuk menumpukan perhatian kepada kerja pilihanraya, dengan ikrar untuk mempertahankan negeri yang ditadbir menerusi muafakat Pakatan Rakyat, dan seterusnya melebarkan ke negeri lain, hinggalah ke pemerintahan Pusat.
3. Saya menyeru kepada semua Kerajaan negeri di bawah PAS bersama Pakatan Rakyat - menggunakan masa yang tinggal ini untuk menyelesaikan urusan rakyat, teruskan kerja kebajikan; tanpa meninggalkan gerakerja parti hingga ke peringkat bawah dalam masyarakat.
4. Saya mengarahkan kepada semua pihak dalam parti, supaya berada di tahap bersiap-siaga yang paling tinggi untuk menghadapi Pilihanraya umum ke-13 – di mana kita akan berdepan dengan mainan nakal serta provokasi media dan BN yang terus menerus melaga-lagakan pimpinan PAS ke tahap yang tidak dapat kita bayangkan, akan terus memporak-perandakan PAS dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat sebagai langkah untuk melemahkan saf dan semangat kita. Jangan mundur, jangan terkeliru. Dengarlah panduan dan kenyataan rasmi yang diberikan oleh pimpinan tertinggi dari masa ke semasa. Semua pihak dalam parti perlulah mengelakkan diri dari melakukan kesilapan yang meremehkan kita di hadapan rakyat.
5. Saya mengarahkan kepada semua pihak dalam parti supaya melaksanakan tugas pilihanraya masing-masing dengan penuh hikmah, mengajak rakyat untuk berubah - bukan memusuhi rakyat, bertemu, bercakap dan menulislah dengan bahasa yang difahami oleh mereka, semuanya dengan penuh keikhlasan untuk mendapat keredhaan Allah SWT.
6. Saya mengarahkan kepada semua saf kepimpinan dan ahli, marilah sama-sama kita mengeratkan ukhuwwah sesama kita, dan terus memperkukuhkan hubungan hablun minallah semua petugas dan ahli PAS sebagai senjata yang akan menguatkan semangat berjuang, tidak mundur, dan memohon pertolongan dari Allah SWT serta bertawakkal kepada Nya. Suasana menghadapi pilihanraya janganlah menjadi penghalang kepada memperbanyakkan amal ibadat, solat, puasa sunat, bermunajat yang akan menjadi benteng dalam perjuangan kita ini kerana kemenangan Islam adalah kurniaan Allah SWT.
7. Marilah pada hari ini, kita sama-sama memahami tema muktamar kali ini, serta menyusun gerakerja dan strateginya nanti dalam semangat tema muktamar NEGARA BERKEBAJIKAN TERAS PERPADUAN.
PENUTUP
Akhirnya, dikesempatan ini bagi pihak muktamirin sekelian, saya mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada YAB Menteri Besar Kelantan dan Kerajaan Negeri Kelantan, seluruh saf kepimpinan Badan Perhubungan PAS Kelantan, PAS Kawasan Pengkalan Chepa, Pengarah dan Jawatankuasa Induk Muktamar, Jabatan Amal, dan semua petugas yang terlibat, serta semua pihak yang menjayakan Muktamar ke-58 ini. Mudah-mudahan segala amal ini mendapat ganjaran pahala di sisi Allah SWT.
Seterusnya, saya RASMIKAN Muktamar Agung PAS kali ke-58 ini dengan menyebut
بسم الله الرحمن الرحيم
dan sabda Rasulullah SAW :
سيروا على بركة الله
الله أكبر ولله الحمد
Harakah: Akhbar alternatif terhebat
Nasrudin bin Hassan, | 16 Nov 2012 |
2. Kritikan terhadap Harakah melewati usul daripada DPP Wilayah Persekutuan dan diterima oleh seluruh perwakilan Muktamar DPP Malaysia kali ke-53 adalah usul untuk penambahbaikan terhadap akhbar alternatif yang berprestij tinggi itu. Ia bukan usul menghentam tetapi usul membina agar Harakah terus segar dan relevan sepanjang zaman menepati prinsip lidah rasmi PAS sebagai sebuah Gerakan Islam.
3. Perkembangan ini sekaligus membuktikan PAS dan seluruh organ serta instrumentnya adalah telus dan boleh dikritik. Sekaligus menepis tohmahan pihak tertentu kononnya PAS seperti Ayatullah tidak boleh ditegur dan dikritik. Tambahan pula kritikan yang dibuat adalah melalui medan rasmi parti iaitu Muktamar tahunan sebagai medan bermuhasabah. Ia adalah kritikan berkualiti justeru bukan kritikan kedai kopi di tepi jalan.
4. Pihak Dewan Pemuda PAS Malaysia juga yakin bahawa Redaksi Harakah sangat berlapang dada dan bersikap terbuka menerima kritikan tersebut. Semoga Harakah lebih bertenaga, berpenampilan baru, "touching" anak muda dan nilai berita yang bermutu.
5. Suara perwakilan muktamar sangat dihormati dan dalam masa yang sama tidak mengurangkan sayang kami kepada Harakah yang telah banyak berjasa mendidik rakyat agar celik politik dan bangkit menggerakkan cita-cita perubahan dalam negara kita.
Ngapa orang marah AES?
Subky Latif, | 16 Nov 2012 |
Maka di Kedah, Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor motokar masih boleh dipandu laju lagi.
Di negeri yang kuat UMNO seperti di Johor dan di Felda-Felda Pahang tiada boleh lari laju lagi bila kamera AES dipasang nanti. Kalau negeri-negeri itu lepas PRU13 nanti ditawan Pakatan nescaya kamera yang sudah dipasang akan dicabut balik.
Mengapa orang marah sangat dengan sistem AES itu sedang ia bertujuan mendisiplinkan pemandu supaya jangan memandu lebih dari kelajuan yang ditentukan?
Semua setuju supaya pemandu jangan laju ikut suka hati. Semua setuju supaya diadakan peraturan. Tetapi yang orang tidak setuju ialah peraturan itu diadakan untuk mencari duit dan antara denda yang dikenakan nanti bukan masuk kepada kerajaan semuanya, ia disapu sama oleh saudagar.
Seperti undang-undang tali pinggang keledar mula-mula dulu. Keselamatan jalan raya jadi tujuan kedua. Yang utamanya ialah syarikat tali pinggang keledar yang melobi kerajaan mengadakan peraturan itu.
Sistem yang hendak diadakan sekarang ini akan melibatkan kerajaan mengambil duit dari rakyat. Di mana-mana negara juga di dunia sejak dulu lagi, rakyat rata-rata sensitif dengan cukai. Walau pun cukai itu telah diterima sebagai satu kaedah bagi kerajaan menambah hasil, tetapi rakyat menentang cukai yang tinggi dan apa jua yang memaksa rakyat membayar kepada kerajaan.
Cukai yang tinggi dan apa jua yang rakyat terpaksa bayar pada kerjaan, mudah menjadi satu penindasan.
Denda AES nanti adalah satu tambahan lagi bagi kerajaan untuk mengambil duit rakyat. Tujuan utama kerajaan ialah bagaimana mahu membantu rakyat menjana pendapatan yang sebanyak-banyaknya, bukan mengambil duit sebanyak-banyak dari rakyat.
AES samalah seperti sikap anak-anak raja purba yang tidak cukup duit akan menyekat jalan bagi ssesiapa yang lalu. Jika mereka mahu lalu mesti memberi sebanyak yang ditentukan oleh anak-anak raja itu. Maka itulah timbul banyak perumpaan menahan jerat di tempat genting atau menahan lokah di temat genting. Semua perumpaan itu adalah menyatakan penindasan terhadap orang bawah.
Bukan rakyat tidak boleh didenda, tetapi denda adalah yang terakhir. Amerika adalah sebuah negara bapa kapitalis. Mereka diketahui sebaga penindas.
Dalam mengurangkan had laju kenderaan ini, pernah mereka memperkenalkan satu alat yang dipanggil detektor yang boleh mengesan sekatan polis sejarak 2 kilometer. Apabila alat itu berbunyi, maka pemandu pun memperlahankan motokarnya. Ia dihalalkan.
Alat itu digunakan supaya pemandu tidak memandu laju. Dengan alat ini kerajaan tidak dapat memungut banyak duit rakyat. Tetapi tiada kenderaan laju setiap ada sekatan polis. Cuba alat itu dicipta setiap ada kamera AES, maka kuranglah kereta langgar peraturan dan orang tidak ramai yang didenda. Pemandu tidak keberatan membeli alat itu sekitar RM300 satu dari membayar denda setiap kali dirakam.
Kerajaan fikirkan banyak cara mendisiplinkan rakyat dengan tidak mengambil duit dari rakyat kerana mengambil duit itu dikira menindas.
Katakanlah pesalah AES itu dikenakan lokap mandatori tiga hari bagi setiap kesalahan tanpa merekodkannya sebagai jenayah, maka dipercayai oleh boleh terima berbandingkan dengan banyak RM300 setiap kali tidak kira dia wakil rakyat atau tok penghulu, maka percayalah orang tidak merungut dan kamera pun tidak banyak merakamkan kenderaan laju.
Apabla denda mandatori RM300, orang terasa ia ada penindasan untuk mengkayakan beberapa orang. Ia akan jadi satu lintah darat yang dikeji.
Kekalkan momentum, usah tersilap langkah
-, | 16 Nov 2012 |
Semua maklum, Muktamar Tahunan PAS Ke-58, di Kota Bharu, bermula 16 November ini adalah yang terakhir sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13. Apa pun usah lupa, kita juga diperingatkan lebih setahun lalu, 3-5 Jun 2011, di Kuala Lumpur, bahawa perhimpunan terbesar aktivis parti Islam pada tahun itu juga merupakan muktamar terakhir sebelum bertarung di gelanggang siasah paling sengit pernah disaksikan rakyat Malaysia.
Bagaimanapun, Parlimen akan dibubarkan secara automatik pada 24 April 2013 dan tiada teka-teki lagi selepas itu. Saya membangkitkan hal ini sekadar menunjukkan persiapan rapi menghadapi PRU13, sudah cukup lama, sambil mengharap stamina dan komitmen petugas parti tidak mudah luntur meskipun sudah berkali-kali berada dalam "gear lima pada pecutan terakhir".
Sememangnya mood rakyat di seluruh negara untuk melakukan perubahan -- memastikan Putrajaya dibebaskan sepenuhnya daripada cengkaman Umno-BN -- berada pada tahap terbaik. Dan tiada lagi wilayah atau negeri yang boleh dianggap "deposit tetap", meletakkan Najib Razak dalam keadaan gelisah dan gelabah.
Saya difahamkan, untuk senario terkini, pemimpin dan strategis BN sendiri mengakui, jumlah kerusi Parlimen yang "selesa untuk dipertahankan" tidak melebihi 95, satu kedudukan yang cukup kritikal, dibandingkan penguasaan 137 kerusi dalam pilihan raya 2008. Jumlah 95 kerusi itu juga kurang 17 kerusi daripada majoriti mudah bagi membentuk kerajaan persekutuan.
Semua petunjuk, sama ada "kiraan di atas kertas" dan juga situasi di lapangan, memberi isyarat jelas bahawa hayat Umno-BN sebagai penguasa sejak merdeka -- satu rekod yang sukar digugat parti-parti pemerintah lain sezaman dengannya -- akan berakhir dengan pembubaran Parlimen penggal ke-12. "Sebab itu, Najib kerap menangguhkan pembubaran Parlimen, bagi memanjangkan sisa-sisa usia regim pemerintahannya," bisik bekas editor sebuah mingguan politik kepada saya.
Sekurang-kurangnya itulah reaksi yang saya terima daripada ramai pemerhati politik termasuk penganalisi bebas. Seperti lazimnya, saya mengingatkan diri sendiri dan rakan-rakan agar jangan terlalu yakin. Usah pandang remeh kemampuan (dan kesanggupan melakukan apa sahaja) elit penguasa untuk mempertahankan takhta.
Pengundi Melayu yang menjadi sandaran utama Umno-BN, dengan serangan bertubi-tubi media dan perang saraf yang cukup hebat, bagi menimbulkan kecelaruan dan keraguan terhadap keupayaan Pakatan menjaga kepentingan bangsa, masih dianggap kelompok penentu dalam PRU13.
Kerusi-kerusi majoriti pengundi Melayu, menjadi tumpuan dan perhatian istimewa. Kebetulan PAS, secara tradisi diberi kepercayaan oleh Pakatan Rakyat dan juga sekutunya, seperti Angkatan Perpaduan Ummah dan Barisan Alternatif, sebelum ini, untuk menyaingi calon-calon Umno di kawasan tersebut. Perkampungan tradisi dan penempatan Felda bakal menyaksikan apakah slogan "PAS Ganti Umno" diterima majoriti orang Melayu.
"Fasa akhir persediaan pilihan raya BN, isu-isu agama akan jadi senjata utama Umno, termasuk bantuan besar-besaran kepada sekolah pondok. Tengok saja kenyataan Nurul Izzah dimainkan. Ketika mana Umno jadi konservatif, PAS pula yang menjadi progresif," ujar seorang rakan, pensyarah media.
Secara keseluruhannya, biarpun prestasi 2008, dari segi jumlah kerusi Parlimen, telah meletakkan PAS pada kedudukan ketiga berbanding KeADILan dan DAP, ia tetap menjadi sandaran terpenting bagi merealisasikan impian rakyat Malaysia yang cukup mendambakan perubahan.
Saya tertarik dengan pandangan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, andaikata Pakatan Rakyat memenangi semua kerusi Parlimen yang mempunyai lebih 30 peratus pengundi Cina, ia hanya akan membentuk 40 peratus daripada keseluruhan kerusi, iaitu tidak cukup untuk mencapai bilangan majoriti.
Daripada 222 kerusi, hanya 34 mempunyai komposisi pengundi Cina sebagai majoriti. Sejumlah 55 kerusi lagi masyarakat Tionghua membentuk 30-50 peratus bilangan pengundi, dan bagi Kit Siang, walaupun Pakatan mampu memperolehi 80 peratus undi Cina di kerusi berkenaan, untuk menang, ia masih memerlukan di antara 35-40 peratus sokongan komuniti lain. Umumnya, 89 kerusi (40 peratus) mempunyai pengundi Cina di atas 30 peratus.
Ia juga sebagai nota atau peringatan penting kepada mereka yang begitu obses dengan trend mengundi masyarakat Cina dan meletakkan harapan terlalu tinggi kepada kerusi-kerusi yang mana jumlah pengundi Tionghua melebihi 30 peratus.
Lagipun, parti yang tidak mendapat sokongan menyeluruh semua kaum, bukan sahaja sukar menang, malah kalaupun berjaya (dengan kelebihan kerusi yang kecil), ia mungkin mudah "diganggu kestabilannya".
Nah, jelas sekali, fungsi dan peranan PAS yang begitu penting tetapi kritikal itu, dengan segala kompleksiti cabarannya, harus diperincikan oleh perwakilan dalam muktamar nanti. Dalam masa sama, isu-isu sampingan dan picisan, yang cuba dipancing oleh propagandis Umno, tidak sepatutnya menghanguskan masa berharga pembahas. Provokasi media talibarut Umno, yang secara tiba-tiba dilihat sarat dengan nada simpati dengan perjuangan Islam, tidak perlu dilayan.
Tanpa meminggirkan kepentingan mengolah dan menggarap "isu-isu sensitif Melayu" dengan penuh hikmah dan bijaksana, serta memandang serius dakyah-fitnah Umno, yang bertujuan membakar sentimen perkauman, saya yakin PAS sudah cukup dewasa dan matang berdepan perangkap seteru politiknya itu. Masakan dalam kesempatan di muktamar yang penuh bermakna dan strategik itu, perwakilan dapat dipengaruhi jarum-jarum halus sehingga "bersilat lidah sesama sendiri".
Berdasarkan pengalaman sebelum ini, hatta ketika parti berdepan "sedikit kocakan dalaman", saya perhatikan muktamar tetap berjalan secara teratur dan penuh adab. Ada kalanya timbul perdebatan agak panas, namun apabila kepemimpinan parti, terutama Presiden, membuat ucapan penggulungan dan memberikan respons terhadap persoalan yang dibangkitkan, ia diterima baik para perwakilan dan ahli-ahli PAS seluruhnya.
"Fokus perbincangan mesti ditumpu kepada strategi PAS untuk menang dalam PRU13 dan persiapan parti bersama Pakatan untuk mengisi kemenangan," tegas Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali. Katanya, perbincangan secara serius bagi mengisi kemenangan, bukanlah terlalu awal bagi PAS dan Pakatan kerana kepada BN, PRU13 merupakan pilihan raya yang akan menentukan hidup mati parti itu sendiri. Ini bermakna muktamar kali ini bukan lagi sekadar membincangkan strategi untuk mencapai kemenangan.
Dalam nada sedikit berbeda, tetapi dengan penekanan sama kepada perwakilan muktamar, Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang, dalam interbiu khas bersama Harakah, 13 Nov lalu, mengingatkan: "Kita tidak boleh menganggap mudah untuk ke Putrajaya kerana untuk ke Putrajaya bukan sahaja dengan slogan atau semangat yang berkobar-kobar pada zahirnya. Tetapi, mestilah dengan kegigihan jihad, pengorbanan dan keikhlasan kita dalam menjalankan kerja yang baik dan strategi yang baik. Ini sangat penting, sebab itu saya tidak mahu ahli-ahli PAS ini berdegar sahaja, bercakap sahaja atau berslogan sahaja."
II. Malang berganda keluarga Cikgu Bakar, Ustaz Nazri
Agak lama tidak mendengar khabar lebih sepuluh keluarga tahanan ISA di Tawau selepas mengunjungi mereka 25 April lalu, sehinggalah SMS Syukri Razab, Penyelaras Suaram, yang juga aktivis Gerakan Mansuh ISA (GMI), mengejutkan saya.
Dalam tempoh sebulan ini, saya lebih tertumpu untuk mencari dana bagi membantu keluarga besar bekas tahanan ISA di Sandakan. Selepas suaminya dibebaskan dari Kamunting empat tahun lalu, Norhatta dan tujuh anaknya masih perlu perhatian, apatah lagi mereka kembali terpisah apabila Jamal dipenjarakan di Filipina.
Alhamdulilah, sumbangan Harakah dapat membawa mereka menemui orang tersayang di Manila. Isteri dan anak-anak Jamal dijangka pulang ke Sandakan hujung November ini.
Sebenarnya Syukri ingin memaklumkan kepada saya, tahanan ISA, Bakar Baba, masih dikurung di Kemta, telah ditamatkan perkhidmatannya sebagai guru di Sekolah Menengan Kebangsaan Umas-Umas, Tawau, berkuatkuasa 2 Mei lalu.
Ekoran itu, keluarga Cikgu Bakar hilang sumber pendapatan. Lebih parah apabila pinjaman rumah yang didiami keluarga berkenaan sudah tertunggak memasuki bulan kelima, dengan bayaran bulanan RM598. Seramai lima anaknya masih bersekolah. Isterinya, Zoharna Abd Razak tidak bekerja.
Saya segera menghubungi Yang Dipertua PAS Tawau, Muhamad Husain. Sebulan lalu, ketika mengunjungi Pejabat Harakah sebulan lalu, bersama Mohd Aminuddin Aling, Pesuruhjaya PAS Sabah dan Setiausaha Perhubungan, Ustaz Awang Laiman Ikin, beliau sempat memberitahu saya, dua tahanan ISA dibuang kerja.
Mungkin disebabkan perbincangan kami lebih tertumpu isu lain -- sekitar perkembangan terbaru politik Sabah selepas penyertaan beberapa ahli Parlimen dan pemimpin kanan BN Negeri bersama Pakatan Rakyat -- saya teralpa untuk bertanyakan lebih lanjut hal ISA.
Muhamad Husain kemudiannya berjanji cuba menghantar salinan surat tindakan tatatertib itu melalui faksimili. Bagaimanapun, pagi 13 Nov lalu, dalam perjalanan dari Nilai ke Kedah, dan seterusnya ke Kelantan bagi mengikuti muktamar PAS, beliau menelefon saya, untuk bertemu di Harakah, bagi menyerahkan surat berkenaan.
Sepintas lalu, melalui surat Dato' Dr Rosli Mohamed, Pengerusi Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Pendidikan, saya tertarik dengan halaman kedua, yang memutuskan bahawa Cikgu Bakar, 36 tahun, yang ditahan ISA, sejak 14 November 2011 "telah melanggar Peraturan 4(1) Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 di mana seseorang pegawai hendaklah pada setiap masa memberi taat setianya kepada Yang di-Pertuan Agong, negara dan kerajaan".
Cikgu Bakar didapati bersalah dan dikenakan hukuman buang kerja berkuatkuasa serta-merta pada 2 Mei 2012.
Rupanya, seorang lagi mangsa ISA, Ustaz Mohd Nazri Dollah, 37, yang ditahan kali kedua pada 6 Januari 2012 turut dikenakan tindakan tatatertib. Guru agama Sekolah Menengah Kebangsaan Kinabutan, Tawau ini, melalui mesyuarat Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran pada 12 Jun 2012, telah dikenakan perintah gantung kerja berkuatkuasa mulai tarikh ditangkap "tanpa dibayar sebarang emolumen dalam tempoh penggantungan kerja itu".
Saya terus menghubungi isteri Ustaz Nazri, Normahal @ Zainab. Beliau yang juga mempunyai lima anak memberitahu, tiada makluman rasmi penggantungan kerja suaminya sehinggalah didapati gaji Ustaz Nazri tidak dibayar seperti biasa pada bulan Julai melalui akaun bank.
Pengetua sekolah hanya menyerahkan surat gantung kerja itu selepas Zainab berjumpanya untuk mendapat jawapan. Sudah pasti Ustaz Nazri sendiri, yang dikurung di Taiping, tidak menerima surat ditandatangani Tan Sri Dr Zulkurnain Awang, bertarikh 25 Jun itu.
Semasa di Tawau lebih enam bulan lalu, saya dan isteri sempat bertanya khabar keluarga Cikgu Bakar dan Ustaz Nazri. Kami juga singgah seketika di rumah Zainab yang cukup sederhana. Penderitaan mereka kini bertindan-tindih.
Ya, kezaliman di atas kezaliman. ISA yang tidak pernah membuktikan kesalahan seseorang masih belum dikuburkan. Kalau dahulu, jarang sekali tahanan ISA digantung kerja, apatah lagi dibuang kerja, kini, azab mereka lebih pedih dan keluarga tidak berdosa terpaksa menanggungnya.
Itu belum dikira prosedur penggantungan atau pembuangan kerja tahanan ISA, yang langsung tidak memberi ruang pembelaan diri. Bayangkan, isteri masing-masing langsung tidak dimaklumkan tentang tindakan disiplin itu, apatah lagi suami terseksa, yang jauh melangkaui Laut Cina Selatan.
Hijrah: Pilih manusia amanah pimpin negara
Tuan Guru Abdul Hadi Awang, | 14 Nov 2012 |
Tindakan pertama Rasulullah SAW selepas hijrah dalam membangunkan negara Madinah ialah mendirikan masjid dan keduanya membina pasar. Kedua tindakan nabi ini adalah simbolik kepada pembangunan insan dan pembangunan ekonomi yang dititikberatkan dalam membina sesebuah negara. Masjid adalah tempat membangunkan manusia untuk bertaqwa kepada Allah dan menghubungkan manusia sesama mereka. Manakala pasar pula sebagai pusat kegiatan ekonomi yang kedua penting dalam membangunkan negara.
Sudah lebih setengah abad Malaysia merdeka dalam keadaan rasuah dan jenayahnya yang sangat parah. Ia telah merosakkan negara dan rakyat sehingga menjadikan negara dan rakyatnya mundur. Begitu juga dengan agihan ekonomi yang berlaku secara tidak adil. Yang kaya di kalangan kroni terus menerus menjadi kaya dan yang miskin terus miskin walaupun keras berusaha. Perkara ini tidak tepat dengan kehendak Islam.
Oleh itu mengambil semangat hijrah, perlu untuk kita berubah dengan meletakkan kepimpinan negara kepada manusia yang amanah yang bukan sahaja mampu membangunkan negara, tetapi amanah dalam pemerintahan dan adil layanannya kepada rakyat.
Di samping itu, kita sebagai individu Muslim juga mesti berubah ke arah yang lebih baik dalam amal ibadah dan kefahaman kita untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Semoga tahun baru hijrah ini akan membawa perubahan bermakna kepada seluruh dunia ke arah melihat dunia yang lebih adil dan terkeluar daripada kezaliman, peperangan dan penindasan yang banyak berlaku di masa ini.
Salam Maal Hijrah
YB Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS
Tiada ulasan:
Catat Ulasan