Khamis, 29 November 2012

IMAM MAHDI OH IMAM MAHDI...AWAS AKHIR ZAMAN

Anak dara Ustaz yang baca doa dalam perhimpunan pemuda wanita dan puteri UMNO
Posted on Wednesday, November 28 @ 22:00:08 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: LensaHandPhone

"

Anak dara Ustaz yang baca doa dalam perhimpunan pemuda wanita dan puteri UMNO semalam.Antara doa yang di bacakan ialah

Bismillahirrahmanirrahim.

Ya Allah!
Jadikanlah perhimpunan ini perhimpunan yang dirahmati
Janganlah engkau leraikan hati kami dari mentaatiMu
Satukanlah hati-hati kami di jalanMu
Ya Allah Ya Tuhan Kami!
Terimalah doa kesejahteraan buat sekalian kami
Jauhkanlah hati kami daripada menjahanamkan sesama sendiri
Kembalikanlah mereka yang tersasar ke jalanMu yang diredhai

Ya Allah
Bimbinglah kami di jalan yang lurus
Redakanlah jalan perjuangan kami
Tetapkanlah kami di jalanMu Ya Allah

Ya Allah
Engkaulah Tuhan Rabbul Jalil
Engkau kurniakanlah ketabahan di setiap hati kami
Engkau kurniakanlah kekuatan di jiwa kami
Engkau perteguhkanlah daya juang kami

Dengan rahmatmu Ya Allah
Engkau kurniakanlah kemenangan buat kami
fai’za ‘azamta fatawakkal ‘alallah
Hidup UMNO! Hidup UMNO! Hidup UMNO!
Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Walillahilhamd.

Pemuda Dungun
http://lensahandphone.blogspot.com "


 Muhyiddin sepatutnya beritahu UMNO mahu tegakkan NEGARA ISLAM
Posted on Wednesday, November 28 @ 20:46:09 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: senik

"Assalamualaikum,, Perasmian konvensyen pemuda,wanita dan puteri UMNO malam semalam oleh Muhyiddin menyanyikan lagu yang sama, PAS berdolak dalih untuk menubuhkan negara Islam.Muhyidin berkata cukuplah kita biarkan PAS berbohong sebanyak 12 kali(dalam hati dia mungkin berkata biar kita saja yang berbohong sepanjang masa).

Macam budak kecil atau macam orang mabuk daun ketong, Muhyidin berlagu.Sejak dulu, inilah alunan lagu UMNO yang menunjukkan UMNO tak akan berubah, berbohong dan terus berbohong sambil menuduh orang lain berbohong, perangai budak kecil belum baligh! 

Yang kita nak dengar tak juga kedengaran keluar dari mulut kepimpinan UMNO termasuk anak ulamak yang bernama Muhyidin mr.10%.Sejak dulu tak pernah kedengaran suara mana mana pemimpin UMNO(kecuali sekali di DUN Johor) di mana mana konvensyennya mengumumkan strateji UMNO untuk menubuhkan NEGARA ISLAM.Apakah tugas menubuh NEGARA ISLAM itu bukan tugas UMNO, hanya tugas bermimpi di siang hari PAS?
Muhyidin bercakap lebih teruk dari Karpal Singh, kalau Karpal itu bukan Islam dan wajar menolak negara Islam bagaimana pula Muhyidin?Dalam mycardnya terpampang Islam sebagai ugamanya tetapi kenapa ketika memegang kuasa tidak berminat nak tubuhkan Negara Islam?Lebih teruk sebenarnya memperlekehkan usaha orang Islam lain seperti PAS untuk menubuhkan negara Islam.Negara berkebajikan(bukan negara kebajikan  seperti didakwa Muhyidin) seharusnya dilihat sebagai usaha tidak pernah kenal putus asa PAS ke arah penubuhan Negara Islam dan seharusnya disokong oleh semua ORANG ISLAM.Jadi penulis ingin melontakkan soalan kepada Muhyidin dan ahli ahli UMNO terutamanya puterinya yang kelihatan sopan berpakaian menutup aurat, agama apakah anda sekelian?

Orang Islam tidak berbohong dan menuduh orang lain berbohong, tidak memutar belitkan fakta kebenaran, tidak mencari hujah untuk memenangkan diri sendiri walaupun jelas berada di pihak yang salah.Orang UMNO pula cuma sibuk mempromosikan keserdehanaan dalam beragama tetapi memejamkan mata kepada kewajiban melaksanakan hukum ALLAH dan kewajiban mencegah kemungkaran.
Apa yang disampaikan Muhyidin ketika merasmikan konvensyen malam semalam mengesahkan kezaliman dan kebathilan UMNO.Barang siapa bersengkongkol dengan orang yang zalim juga zalim dan wajar didoakan kehancuran demi keselamatan umat seluruh.
Awas, kerana sepanjang konvensyen UMNO ini, tidak ada apa yang bakal kita dengar selain pembohongan demi pembohongan! 


 Selepas PRU-13 Jika BN Memang Tambang Bas Naik 30%
Posted on Thursday, November 29 @ 00:22:02 MYT
Dilulus untuk paparan oleh penjagaKubur

Oleh: LensaHandPhone

"
Klik untuk besarkan

Datuk Seri Mohd Nadzmi Saleh berkata kerajaan perlu menaikkan tambang bas 30% bagi mengelak syarikat BAS gulong tikar.

Tapi kerajaan berkata perkara ini masih dalam kajian.

Maknanya tu tunggu selepas PRU-13 nanti!!!

Pemuda Dungun
http://lensahandphone.blogspot.com "



 Jika kematian Raja Abdullah betul berlaku, kehadiran Imam Mahdi semakin dekat
Posted on Wednesday, November 28 @ 23:28:11 MYT
Dilulus untuk paparan oleh penjagaKubur

Oleh: detikislam

"raja abdullahRaja Arab Saudi, Raja Abdullah bin Abdulaziz, secara klinikal telah mati melalui laporan Al-Sharq il-Awsat. Kematian otaknya dilaporkan berlaku selepas melalui pembedahan yang rumit pada 17 November  lalu di King Abdulaziz Medical City Riyadh dan menurut laporan medis itu, pembantu raja mendakwa dia berada dalam kesihatan yang baik. Walau bagaimanapun, sumber perubatan memberitahu media keadaan raja "dijangka berubah tidak lama lagi."

Menurut Pengarah Institusi Kajian Politik dan syariat Islam, Fauzan Al Anshari melihat fenomena sekarang ini sebagai petanda akhir zaman. Fauzan menjelaskan akan terjadi perebutan kuasa oleh tiga ahli keluarga waris raja yang mengakibatkan pertumpahan darah di Mina hingga melibatkan jemaah haji menjadi korban.

"Lalu 7 ulama dari berbagai pelosok Dunia yang tidak saling mengenali membaiat Imam Mahdi untuk memimpin jihad membebaskan Jazirah Arab hingga ke Al aqsha," 

Penulis buku 'Proses Berakhirnya Dunia' menilai tanda akhir zaman yang lain juga muncul di Syiria dengan kehadiran Jabhah Nushrah yang diakui semua kelompok mujahidin sebagai mujahidin paling cemerlang yang menentang rezim zalim Bashar al-Assad.

"NIC (National Intellegence Council) AS mengatakan bahawa Khilafah akan muncul pada 2020 manakal George Soros mengatakan Zionis akan lenyap dari muka bumi pada tahun 2022," katanya lagi.
http://detikislam.blogspot.com/#


Hadis-hadis Nabawi
Tentang
Kabar Gembira Munculnya Imam Mahdi as

Sesungguhnya hadist-hadist yang diriwayatkan dari Rasulullah saw tentang imam Mahdi as merupakan kelompok terbesar dan terbanyak yang memberikan kabar gembira akan datangnya penyelamat akhir zaman tersebut.
Perlu diperhatikan bahwa hadist-hadist yang ada di dalam kitab-kitab Ahli-sunnah tentang imam Mahdi as, kebanyakannya diriwayatkan dari Rasulullah saw, dengan sanad / jalur yang banyak dan kandungan yang bermacam-macam.
Terkadang Rasulullah saw mengkhabarkan imamMahdi di sela-sela / bersama para imam yang lain, di mana beliau dikenalkan sebagai imam kedua belas dan terakhir. Terkadang beliau menghabarkan kalau Mahdi adalah orang putra cucu sayyidah Fatimah Zahro as, dan sesungguhnya dia dari keturunan imam Husain as dan imam ke sembilan yang terlahir dari imam Husain as.
Dan anda akan mengetahui nantinya bahwa Rasulullah saw telah memberikan kabar gembira akan datangnya imam Mahdi as pada kesempatan dan kondisi yang banyak serta di pelbagai moment penting. Yang mengindikasikan bahwa pembahasan ini sangatlah urgen dan tidak bias dipandang sebelah mata.
Inilah hadis-hadis tentang imam yang diriwayatkan dari Rasulullah saw, dan tentunya hanya sebagian saja dari hadis-hadis tersebut yang akan kami bawakan:
  1. Dari Said bin Jubair dari ibn Abbas, ia berkata: Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya para halifahku dan wasiku serta hujjah-hujjah Allah atas makhluk setelahku adalah dua belas orang, yang pertama dari mereka adalah saudaraku dan yang terakhir dari mereka adalah purtaku. Kemudian di tanyakan: wahai Rasulullah siapakah saudaramu itu? Rasul bersabda: Ali bin Abi Tholib. Ditanyakan: dan siapakah putramu itu? beliau bersabda: dia adalah Mahdi yang akan memenuhinya (memenuhi bumi) dengan keadilan sebagaimana bumi telah telah dipenuhi dengan kezaliman, sumpah demi Zat yang mengutusku kepada manusia dengan kebenaran, seandainya dunia ini tidak tersisa kecuali satu hari maka Allah pasti akan memanjangkan hari itu sampai munculnya putraku Mahdi as, maka akan turun ruh Allah Isa bin Maryam dan akan sholat dibelakangnya, maka bumi akan bersinar dengan cahayanya, dan akan sampai kerajaannya di barat dan di timur [1].
  2. Hudzaifah berkata: Rasulullah saw bersabda: Mahdi adalah putraku yang wajahnya seperti bintang kejora. [2]
  3. Juga dari Hudzaifah ia berkata: Rasulullah saw bersabda: Mahdi adalah putraku yang wajahnya seperti bintang kejora, warana kulitnya seperti warna kulit orang Arab, dan badannya seperti badan orang Israel (Yahudi) yang akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana telah dipenuhi oleh kezaliman, penduduk langit akan rela atas kepemimpinannya, dan begitu juga burung di angkasa, di mana beliau akan memerintah selama dua puluh tahun. [3]
  4. Dari imam Muhammad Bagir bin Ali Zainala Abidin dari ayahnya dari Amiril mu’minin Ali bin Abi Thalib as bersabda: Rasul saw bersabda: Mahdi adalah putraku, dia akan hilang dari pandangan mata (gaib), dunia akan dilanda kebingungan yang dapat menyesatkan manusia, dia akan datang sebagai simpanan atau "sejata andalan" dari  para nabi, maka dia akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana telah dipenuhi dengan kezaliman dan kesesatan. [4]  
  5. Diriwayatkan dari al-Kanduzi al-Hanafi dari Abi Basir dari imam Ja’far Shodiq dari ayahnya dari Amirail mu’minin Ali bin Abi Thalib as bersabda: Rasulullah saw bersabda: Mahdi dari anak cucuku namanya sama dengan namaku, kunyahnya sama dengan kunyahku, dan dialah orang yang paling mirip dengan diriku dari segi penciptaan dan budi-pekerti, dia akan hilang dari pandangan mata (gaib), ummat akan dilanda kebingungan sehingga sesatlah mereka dari agama mereka, maka ketika itu dia akan datang bersinar laksana bintang kejora yang terang benderang, dan akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana telah dipenuhinya dengan kesesatan dan kezaliman. [5]
  6. Diriwayatkan dari al-Majlisi dari dari Syeh Mufid dari Abi Ayyub al Ansori berkata: Rasulullah saw bersabda kepada Sayyidah fatimah as (saat beliau terbaring sakit): aku bersumpah demi Dzat yang jiwaku berada di tanganNya sesungguhnya ummatku pasti akan memiliki Mahdi (penyelamat akhir zaman), dan dia akan muncul darimu –alias dari anak cucumu- . [6]
  7. Dari Makhul dari imam Ali bin Abi Thalib as bersabda: aku berkata wahai rasulullah! Apaka Mahdi termasuk dari kita (keluarga Muhammad saw) atau selain dari keluarga kita? Maka Rasulullah saw bersabda: tidak, Mahdi adalah termasuk dari keluarga kita, Allah SWT akan mengakhiri agamanya melalui perantara kita sebagaimana Allah telah membukanya melalui perantara kita, dengan kita mereka terselamatkan dari fitnah atau cobaan sebagaimana mereka juga telah terbebas dari belengu kemusrikan berkat kita, dengan kitalah hati-hati manusia menjadi lunak setelah dialanda kerasnya permusuhan, dengan kitalah manusia yang dulunya bersengketa menjadi saling kasih dalam ikatan persaudaraan. [7]
Sesengguhnya pertanyaan imam Ali as kepada Rasulullah saw dikarenakan masyarakat tidak mengetahuinya, dengan demikian beliau bertanya tentang sesuatu yang telah beliau ketahui dan seakan-akan dia tidak mengetahuinya dan itu untuk suatu tujuan, dan ini termasuk dari pembicaraan yang ada dalam al Quran dan hadist begitu juga dalam percakapan sehari-hari, Allah swt berfirman: apa yang sedang berada di kananmu itu wahai Musa?.
  1. Dari Hisyam bin Salim dari imam Ja’far Shadiq dari ayahnya dari kakeknya as, beliau bersabda: Rasulullah saw bersabada: al-Qoim dari anak cucuku, namanya sama dengan namaku, dan kunyahnya sama dengan kunyahku, perangai dan sopan-santunnya sama dengan diriku, dia menerapkan sunnah yang mirip sunnahku, dia tegakkan agama dan ajaranku di antara manusia, dia mengajak mereka kepada kitab Allah swt, barang siapa yang taat kepadanya maka dia telah taat kepadaku dan barang siapa yang bermaksiat kepadanya maka dia telah bermaksiat kepadaku, barang siapa yang mengingkari gaibahnya maka dia telah menginkariku, dan barang siapa yang membohonginya maka dia telah membohongiku, dan barang siapa mempercayainya maka dia telah mempercayaiku, hanya kepada Allah SWT semata aku adukan orang-orang yang membohongiku dalam perkaranya dan orang-orang yang mendustakan perkataanku dan urusannya, dan orang yang menyesatkatkan kaumku dari jalan yang lurus... [8]
  2. Dari Ibnu Abbas berkata: Rasulullah saw bersabda: Ali bin Abi Thalib adalah pemimpin ummatku, dan penggantiku sepeninggalku, dan dari anak cucunya akan bangkit dan muncul al-Qoim al-Muntadzar yang Allah akan memenuhi bumi dengan keadilan dengannya, sebagaimana bumi telah dipenuhi oleh kesesatan dan kezaliman, aku bersumpah demi dzat yang telah mengutusku kepada manusia: sesungguhnya orang-oarang yang tetap dan berpegang teguh dengan keimanan (pada masa gaibnya), itu sangatlah sedikit sekali. Maka Jabir bin Abdullah al Ansori bangkit dari tempat duduknya dan menghampiri nabi seraya berkata:” wahai Rasulullah, apakah al-Qoim  yang akan muncul dari anak cucumu itu mengalami masa gaib juga?. Rasulullah saw menjawab: ia sumpah demi tuhan. Wahai Jabir sesungguhnya ini adalah urusan dari urusan-urusan Allah SWT, dan misteri/rahasiaNya, yang tidak dapat diketahui oleh hambanya, maka berhati-hatilah akan keraguan atas urusan Allah SWT, karena hal tersebut  adalah sebuah bentuk kekufuran. [9]
  3. Dari Abi Said al Khadzri (dalam hadistnya yang panjang) berkata: Rasulullah saw bersabda (kepada Sayyidah Fathimah as) : Wahai anakku sesungguhnya kita (Ahlul bait) diberi tujuh sesuatu yang tidak ada seorangpun yang memiliknya:
1.Nabi kita adalah sebaik-baik nabi, dan itu adalah ayahmu.
2.Wasi kita adalah sebaik-baik wasi, dan itu adalah suamimu sendiri.
3.Syahid kita adalah sebaik-baik syuhada’, dan beliau adalah paman ayahmu Hamzah.
4. Hanya dari kitalah yang nantinya di surga dianugerahi dua sayap berwarna hijau, dan itu adalah putra pamanmu Ja’far.
5-6. Dari kita, anak cucu ummat ini bersumber, dan mereka berdua adalah kedua anakmu Hasan dan Husain.
7. Dari kita (demi Allah yang tiada tuhan selain dia) Mahdi yang mana Isa bin Maryam sholat di belakangnya, kemudian mengelus pundak al-Husain seraya berkata: dari dia, beliau mengulangnya sebayak tiga kali. [10] Dalam kitab al-Bayan karya Syafi’i al-Kunji, Rasulullah saw bersabda: dari dialah (al-Husain) Mahdi da penyelamat umat ini.
  1. Dari Jabir bin Abdullah al-Anshori berkata: Rasulullah saw bersabda: Isa bin maryam as akan turun –dari langit- kemudian pemimpin mereka –umat ini- Mahdi berkata: kemarilah shalat  bersama kami / pimpinlah shalat kami, maka nabi Isa menjawab: tidak, sesungguhnya sebagian dari kalian adalah pemimpin dari sebagian yang lain,hal ini merupakan penghormatan bagi umat ini. [11]
  2. Dalam kitab Faraidus simthain, dari imam Ali Ridho bin Musa dari ayahnya dari kakek beliau as, bersabda: Rasulullah saw bersabda: barangsiapa yang mau berpegang teguh dengan agamaku dan menaiki perahu keselamatan maka hendaklah dia mengikuti Ali bin Bin Thalib as, dan memusuhi para musuhnya, dan mengikuti wali yang diikutinya, sesungguhnya dia adalah wasi dan khalifah  sepeninggalku, baik ketika aku masih hidup atau setelah aku mati kelak, dan dia adalah pemimpin semua orang muslim, dan pemimpin semua orang mukmin setelahku, perkataannya adalah perkataanku, perintahnya adalah perintaku, larangannya adalah laranganku, dan yang mengikutinya berarti dia mengikutiku, dan yang menolongnya berarti dia menolongku, dan yang menghianatinya berarti menghianatiku;
Kemudian Rasulullah saw bersabda: barangsiapa yang berpisah dari Ali as setelahku, dia tidak akan melihatku dan aku juga tidak akan melihatnya di hari kiamat nanti, dan barangsiapa yang berbeda pendapat dengan Ali, maka Allah SWT mengharamkan syurga baginya, dan menjadikan neraka tempat baginya, dan barangsiapa yang menghina Ali as maka Allah akan menghina di hari yang semua gamblang, dan barangsiapa menolong Ali as maka Allah swt akan menolongnya di hari perjumpaan.
Kemudian Rasulullah saw bersabda: Hasan dan Husain as keduanya adalah pemimpin umatku sepeninggal ayah mereka, dan pemimpin pemuda ahli syurga, ibu mereka adalah penghulu wanita dunia, ayah mereka adalah pemimpin para washi, dan dari anak cucu Husain sembilan imam akan muncul, yang kesembilan dari mereka adalah al-Qaim putraku, ketaatan kepada mereka adalah ketaatan kepadaku, dan bermaksiat kepada mereka sama halnya dengan bermaksiat terhadapku.
  1. Rasulullah saw dalam pidatonya di hari Gadir dan di depan 120 ribu umat islam bersabda: “wahai manusia: cahaya itu bersumber dari Allah SWT, yang kemudian berjalan di dalamdiriku, kemudian di Ali, kemudian di anak cucuku dan berakhir di al-Qaim Mahdi as,...[12]
Sebagaimana yang terdapat dalam hadis-hadis yang telah kita sebutkan tadi Rasulullah saw, telah bersumpah demi Dzat Allah, semuanya itu merupakan penguat dari fakta ini dan bentuk pengokohan terhadap topik Mahdawiyah ini, dan rasul tidak hanya melakukan dan mengucapkan itu saja, lebih jauh beliau bersabda:” andai usia dunia tidak tersisa lagi kecuali satu hari saja... hal ini menunjukkan bahwa hal ini pasti akan terjadi dan tidak dapat dielakkan lagi. Dan ini merupakan penetapan yang luar biasa kuatnya.
Kita juga telah mengetahui dari beliau bahwa Mahdi as akan memenuhi dunia dengan keadilan setelah disesaki oleh kezaliman dan kebatilan. Hal ini juga sebuah penguatan akan hal ini, yang mengenai penjelasan lebih lanjut, insya Allah pada kesempatan mendatang.
Adapun penyebutan secara bersama-sama dzulm dan jaur, juga kata adl dan qisth, dapat berarti bahwa dzulm itu berasal kebanyakan umat manusia, sedang jaur dari kalangan terpandang masyarakat atau para pemimpin. Sebagaimana kata adl bisa diartikan sebagai dari para penguasa dan qisth dari masyarakat kebanyakan.
Dan sebelumnya telah kita bawakan bahwa Rasul saw bersabda: kulitnya seperti kulit kaum Arab dan postur tubuh seperti orang yahudi kebanyakan. Perlu diketahui bahwa banyak penduduk negeri Yordania dan Palestina yang memiliki tinggi badan yang lumayan, tidak seperti tinggi badan penduduk Jepang atau China yang rata-rata pendek dan cethol.   

[1] Faraidu Samthain, jild, Bihar juz, 51, halaman 71.
[2] Kanzul ‘umal, juz 7.
[3]Idu durar, bab ke-3.
[4] Faraidu Samthain.
[5] Yanabi’ul mawadah.
[6] Biharul Anwar, juz 51, halaman 67.
[7] Biharul Anwar, juz 51.
[8] Biharul Anwar, juz 51.
[9] Biharul Anwar, juz 51.
[10] Biharul Anwar, juz 51.
[11] Al-‘Arain, Hafiz Abi Nu’aim.
[12] Ihtijaj, karya Thabarsi.


SIAPA IMAM AL-MAHDI ???
 
SEJAK dahulu hinggalah ke hari ini masalah siapakah sebenarnya AI-Mahdi tidak henti-henti menjadi perkara yang diperbahaskan. Akibat daripada itu, terdapat setengah golongan umat Islam yang cuba mengandaikan seseorang sebagai Al-Mahdi. Sementara setengah pihak pula (Ahlu Sunnah WaI Jamaah) tidak menetapkan seseorang sebagai Al-Mahdi, sebaliknya men­yerahkan perkara tersebut kepada urusan Allah SWT. Apa yang penting bagi kita ialah yakin akan kemunculannya sebagaimana yang dikhabarkan oleh Rasulullah SAW.
Bagi menjelaskan siapakah sebenarnya Ai-Mahdi, marilah kita merujuk kepada kitab-kitab para ulama Islam yang mu’tabar dan diakui kesahihannya. Di antara kitab-kitab tersebut ialah Al-Hawi Lii Fatawa karangan Imam As-Suyuti, Mukhtasar Fil Mahdi Al-Muntadzar dan As-Sawaiqul Mukhriqat karangan Ibnu Hajjar Al-Haitami, At-Tawadhihu Fl Tawaturi Ma Jaa Fil Muntadziri Waddajal Wal Masihi karangan Al-Allamah As­Syaukani, Ibrazul Wahmil Maknun Min Kalam Ibni Khaldun karangan Al-Muhaddits Sayid Ahmad Siddiq Al-Ghumari dan banyak lagi kitab-kitab lainnya yang menerangkan secara jelas tanda-tanda dan sifat-sifat Al-Mahdi sebagaimana yang disebutkan oleh hadits-hadits Rasulullah SAW.
           Kitab-kitab tersebut menerangkan bahawa nama Al-Mahdi ialah Muhammad bin Abdullah sementara gelarannya pula ialah Abu Abdullah. Menurut riwayat yang sah Al-Mahdi adalah dari keturunan Sayidina Hassan bin Ali. Sesungguhnya telah tsabit bahawa Al-Mahdi adalah keturunan Hassan bin Ali sebagaimana yang tersebut di dalam hadits sahih yang diriwayatkan oleh Al-Imam Abu Daud dalam Sunannya,
“Telah berkata Ali sambil memandang puteranya ­Hassan,” Sesungguhnya Puteraku ini ialah sayid sebagaimana yang telah dinamakan oleh Nabi SA W. Dari keturunannya akan lahir seorang lelaki yang namanya seperti nama Nabi kamu, menyerupai baginda dalam perangai dan tidak menyerupai baginda dalam rupa dan bentuk.”
             Hadits ini telah disahkan oleh para ulama di antaranya Al-Manawi di dalam kitabnya Al-Kabir, Ibnu Atsir dalam kitabnya An-Nihayah, Ibnu Qayyim Al Jauziyah dalan kitabnya Gharibul Hadits dan Al-Manarul Munif Fi Sahihi Wad Dha’if, Al-Muhaddits Sayid Ahmad Siddiq Al-Ghumari di dalam kitabnyaAqidah Ahlil Islam Fi Nuzuli Isa AS dan lain-lain lagi.
            Di dalam kitab Naqdul Manqul m.s 8O pengarang kitab tersebut memetik kenyataan lbnu Qayyim Al-Jauziyah, “kebanyakan hadits-hadits menunjukkan bahawa Al-Mahdi adalah anak dari Sayidina Hassan bin Ali.”
            Abu Thahir Muhd Syamsul Haq dalam kitabnya ‘Aunal Ma’bud (syarah Sunan Abu Daud),   memetik kenyataan Al-­Hafiz Imanuddin yang menyebut bahawa hadits-hadits mengenai Al-Mahdi menunjukkan bahawa Ia dari ahli bait Rasulullah SAW, zuriat Fatimah dan anaknya Hassan bin Ali. (sila rujuk kitab ‘Aunal Ma’bud juzu’ II m.s 374 dan 382)
           Tersebut di dalam kitab Hasyiah As-Sabban ms 137, bahawa riwayat yang mengatakan Al-Mahdi dari keturunan Al-Hussin adalah terlalu lemah. Sementara di dalam kitab Al-Iza’ah m.s 147 riwayat yang mengatakan Al-Mahdi dari keturunan AI-Hussin bin Ali adalah dha’if.
           Terdapat juga hadits-hadits yang menyatakan bahawa Al-Mahdi dari keturunan Al-Abbas bin Abdul Muttalib. Maka para ulama hadits menghimpunkan hadits yang berlawanan. Iaitu hadits-hadits yang mengatakan Al-Mahdi dari keturunan Sayidina Hassan bin Ali adalah sah dan hadits yang mengatakan AI-Mahdi dari keturunan Al-Abbas dan Al.Hussin adalah dha’if. Ini adalah sebagaimana kenyataan yang dibuat oleh Al-Hafiz Abut Hassan Ad-Darqatni.
 
Hadith Tentang Al-Mahdi
    
1. Dari Jabir bin Abdullah ra katanya ; "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, : "Sentiasa ada di kalangan umatku golongan yang berperang di atas kebenaran, mereka sentiasa zahir hingga hari Qiamat. Sabdanya lagi: "Kemudian turun Isya bin Maryam AS dari langit, dan berkata pemimpin mereka (Imam Mahdi), silalah menjadi imam solat kami dan Nabi Isya menjawab, tidak, bahawa sebahagian Kamu sebagai kemuliaan Allah SWT  ke atas umat ini (umat Islam) . Hadtih riwayat Muslim.
2.  Dari Ali bin Abu Talib bahawa Rasulullah SAW bersabda : "Al-Mahdi itu dari ahlul bait, Allah membawa kebaikan dengannya dalam satu malam. Hadith riwayat Imam Ahmad.
3. Dari Dzar dari Abdullah dari Nabi SAW yang bersabda : "Sekiranya dunia hanya tinggal sehari sahaja (sebelum qiamat) nescaya Allah memanjangkan hari itu sehingga bangkit padanya seorang lelaki dari keturunanku atau dari kaum keluargaku, yang namanya spt namaku, nama bapanya spt nama bapaku, ia akan memenuhi bumi dengan keadilan dan saksama sebagaimana bumi dipenuhi kezaliman dan kekejaman. Hadith riwayat Abu Daud dan Turmizi.
4.  Dari Abu Said Al-Khudri ra berkata : "Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda ; "Akan lahir dari umatku seorang lelaki yang menyeru dengan sunahku, Allah menurunkan hujan dari langit untuknya, bumi mengeluarkan kasil dan darinya buni dipenuhi dengan kedurjaan dan kekejaman. Ia memerintah umat ini selama tujuh tahun dan akan berada di baitul Maqdis. Hadith riwayat At-Tabarani.  
5. Dari Aishah ra katanya, Rasulullah SAW telah bersabda : "Al-Mahdi itu seorang lelaki dari cucuku, ia akan berperang atas Sunnahku spt aku berperang atas wahyu". Hadith riwayat Na'im bin Hammad
6. Dari Said bin Al-Musaiyab dari Ummu Salmah yang berkata, "Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Al-Mahdi itu dari keturunanku dari anak cucu Fatimah". Hadith riwayat Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah, An-Nasa'i, At-Tabarani dan Al-Hakim
Namun, tidak terdapat hadits yang menyebut mengapa AI-Mahdi dinamakan Al-Mahdi, tetapi terdapat dua atsar sahabat dalam hal ini. Abdullah bin Syuzab berkata,
“Sebab ia dinamakan Al-Mahdi ialah kerana ia menunjukkan satu gunung di gunung negeri Syam. Ia mengeluarkan dari gua gunung tersebut lembaran-lembaran kitab Taurat. Al-Mahdi berhujah melawan orang-orang Yahudi menggunakan kitab tersebut dan mereka akhirnya kalah. Maka salah satu kumpulan orang-orang Yahudi memeluk Islam.” Atsar ini diriwayatkan oleh Al-Hafiz Ad-Dani dalam Sunannya.
              Daripada Ka’ab bin Alaqamah berkata,
“Sebab dinamakannya Al-Mahdi ialah kerana ia menunjukkan pada suatu perkara yang telah hilang, dia mengeluarkan peti dari negeri Antakiah (peti berisi lembaran kitab Taurat dan lain-lain). Diriwayatkan oleh Na’im bin Hammad dalam kitabnya Al-Fitan.
               Al-Muhaddits Sayid Ahmad Siddiq Al-Ghumari menerang­kan di dalam kitabnya Aqidah Ahlil Islam Fi Nuzuli Isa AS bahawa Al-Mahdi dilahirkan di Madinah Al-Munawwarah serta dibesarkan di sana. Sebelum umat Islam berbai’at dengannya, berlakulah satu peperangan yang besar di antara penduduk Madinah dengan tentera-tentera As-Syufiani. Dalam peperangan tersebut, penduduk Madinah mengalami kekalahan dan mereka lari bersama-sama Al-Mahdi ke Makkah. Di Makkah datanglah orang dari berbagai-bagal negeri kerana berbai’at dengannya di suatu tempat iaitu di antara Hajar Aswad dan Maqam Ibrahim.
          Tanda-tanda keluarnya Al-Mahdi dinyatakan di dalam hadits yang diriwayatkan oleh Abu Said, Ummu Salamah, Aisyah bin Malik dan Huzaifah Al-Yamani.
 Di antara tanda-tanda menunjukkan kemunculan Al-Mahdi itu ada beberapa perkara:
 1. Pecah Sungai Furat yang terbesar dalam negeri Iraq masuk ke Laut Parsi.
2. Gerhana bulan pada awal malan daripada bulan Ramadhan dan gerhana matahari dari awal bulan Ramadhan.
3. Gerhana bulan dua kali dalam bulan Ramadhan
4. Naik tanduk di langit umpama beberapa gigi.
5. Naik bintang yang berekor yang cerah di sebelah timur
6. Zahir api yang besar dari timur selama tiga malam atau tujuh malam
7. Zahir kelam pada langit.
8. Zahir merah pada langit yang berhamburan ia pada segala tepi langit yang lain daripada merah di tepi langit yang biasa.
9. Seruan yang umum dari langit kepada sekelian ahli bumi dengan loghat masing-masing bahawa Al-Mahdi telah zahir.
10.  Tenggelam kampung Khrastan di dalam negeri Syam (Syria).
11. Diserukan daripada Iangit akan nama Imam Mahdi dengan seruan yang tersangat kuat hingga didengar oleh alhi bumi danipada Timur ke Barat. Maka orang yang tidur menjadi jaga, orang yang berdiri menjadi duduk dan orang yang terduduk menjadi terdiri di atas kedua kakinya kerana terlalu terkejut.
12. Zahir jemaah dari lelaki atau kuda di dalam bulan Syawal. Kemudian maka kedengaran suara yang menunjuk atas yang bathil. Peperangan dalam bulan Zulhijjah serta ramai sehingga mengalir darah di atas Jamratul Aqabah di Mina (tempat melontar).
13. Zahir banyak gempa bumi.
14. Datang dua seruan dari langit. Seruan yang pertama iaitulah seruan daripada langit dengan katanya, “Ketahuilah olehmu akan bahawa seorang yang keluar pada bumi yang bernama Mahdi itu sebenarnya keluarga Muhammad.” (Dan seruan kedua) iaitulah seruan syaitan dengan katanya, “Ke­tahuilah olehmu bahawa seorang yang keluar pada bumi yang bernama Mahdi itu sebenarnya dari ketuarga Isa.” (Lihat Ad­Duratun Nafi’ah Fi Isyratis Sa’ah)
 Setengah-tengah ulama’ telah menamakan tokoh-tokoh tertentu sebagai Al-Mahdi. Al-Mahdi yang mereka maksudkan ialah pemimpin-pem­inipin Islam yang adil selepas Rasulullah SAW. berpandukan hadits Rasulullah SAW,
“Tetaplah kamu dengan sunnahku dan sunnah khulafa Ar-Rasydin Al-Mahdi (yang mendapat petunjuk).”  Riwayat Abu Daud dan At-Tarmizi
 Berpandukan hadits ini maka para ulama Ahli Sunnah Wal Jammah ada yang menentukan seseorang sebagai Al-Mahdi, tetapi bukanlah sebagai Al-Mahdi Muntadzar sebagaimana yang disebut oleh Rasulullah SAW yang muncul di akhir zaman.
             Hassan Ibrahini Hassan dalam kitabnya, Tarikhul Islam jüzu’ I m.s 407 menyebut dengan panjang lebar akan masalah ini dan  menjelaskan, “Bahawa Al-Mahdi yang dikatakan oleh beberapa ulama’ di dalam kitab-kitab mereka ada beberapa orang itu bukanlah Al-Mahdi yang akan muncul di akhir zaman.”
 Al-Imam Ahmad Hanbal sendiri pernah menyebut, “Bahawasanya Umar bin Abdul Aziz tidak syak lagi adalah ia Al-Mahdi, tetapi bukanlah Al-Mahdi yang akan keluar di akhir zaman. Tetapi adalah Al-Mahdi yang mendirikan kebenaran dan kebajikan” (sila lihat kitab Naqdul Manqul ms 78-79)
             Golongan Syiah yang berpendapat bahawa Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari sebagai Al-Mahdi juga tidak menyebutnya sebagai Al-Mahdi Muntadzar yang muncul di akhir zaman. Sebaliknya mereka menyebutnya sebagai Al-Mahdi yang akan memimpin mereka atas kebenaran dan kebajikan. (sila lihat kitab ‘Aunal Ma’bud juzu’ II ms 382)

 IMAM MAHDI DAN DAJAL
Kontroversi Imam Mahdi dan Dajjal.
Di antara permasalahan ghaib yang sering menjadi kontroversi adalah masalah kemunculan Imam Mahdi dan Dajjal. Kontroversi bukan hanya karena perbedaan pandangan tentang apa dan siapa Imam Mahdi dan Dajjal, tetapi ditambah dengan munculnya orang-orang yang menyatakan diri sebagai Mahdi. Mirzza ghulam Ahmad pendiri Ahmadiyah, dan Bahaullah, adalah contoh orang yang mendakwakan diri sebagai Al-Mahdi, yang kemudian menimbulkan kontroversi di kalangan umat Islam.  Hal ini tidak hanya terjadi di kalangan Islam tetapi juga di berbagai kalangan agama atau kepercayaan lain. Di kalangan Kristiani terkenal dengan Mesiah-nya, sedang dalam kepercayaan Jawa ada keyakinan tentang Ratu Adil.
Ada berbagai misteri tentang hal itu : Benarkah kemunculan Dajjal dan Mahdi merupakan kepercayaan Islam atau hanya Khurafat/takhayul belaka ? Apakah Al-Mahdi sama dengan Isa bin Maryam as, yang akan turun kembali ? Berikut uraian singkat berisi hadis-hadis tentang Imam Mahdi, Isa Ibn Maryam dan Dajjal.
Sebagian dari Tanda-tanda Akhir Zaman
Pertama kali harus dikatakan bahwa kepercayaan adanya Dajjal dan Imam Mahdi memang memiliki dasar yang kuat dalam hadis-hadis, baik Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, dll. Masalah Dajjal, turunnya Isa bin Maryam, dan Munculnya Al-Mahdi adalah berkaitan dengan tanda-tanda hari kiamat. Kapan terjadinya hari Akhir Rasulullah menyatakan beliau tidak tahu, tetapi beliau banyak memberi gambaran tentang   tanda-tanda hari Akhir di antaranya adalah kemunculan Dajjal, turunnya Isa dan Al-Mahdi.
Hudhaifa b. Usaid Ghifari meriwayatkan, Rasulullah mengatakan hari Akhir tidak akan datang hingga muncul 10 tanda dam beliau menyebutkan : munculnya asap, Dajjal, makhluk buruk, terbitnya matahari dari barat, turunnya Isa bin Maryam as, Ya'juj Ma'juj, retakan tanah di tiga tempat, barat, timur dan di Arabia .... (sahih Muslim, kitab Al-Fitan)
Imam Mahdi dan Isa bin Maryam
Berkaitan dengan Imam Mahdi dan Isa bin Masyam as, berbagai riwayat menunjukkan sebagai berikut :
1. Imam Mahdi tidaklah sama dengan Isa as. Imam Mahdi bukanlah Isa bin Maryam, tetapi orang lain. Imam Mahdi akan turun dari kalangan Ahlul Bait (keturunan Nabi). Hal ini berdasarkan berbagai hadis Abu Daud, Trimidzi, Ahmad, Al-Hakim, dll.
Rasulullah saw bersabda : "Meskipun waktu yang tersisa untuk dunia tinggal hanya sehari (sebelum Hari Pembalasan), Allah akan memperpanjang hari itu, untuk memberi seorang raja dari Ahlul Baitku yang akan dipanggil dengan namaku. Dan dia akan mengisi dunia dengan kedamaian dan keadilan setelah sebelumnya penuh dengan kedzaliman dan tirani. ( Abu Daud, Tirmidzi, Ahmad, hakim, dll)
Rasulullah saw bersabda : "Al-Mahdi adalah dari kita, anggota Ahlul-Bayt " (Sunan Ibn Majah)
Rasulullah saw bersabda : "Al-Mahdi adalah dari keluargaku, keturunan Fatimah" (Abu Daud, Ibn Majah, Baihaki)
Rasulullah saw bersabda : "Kami Bani Abdul Mutalib adalah pemipin dari penghuni sorga, yaitu  aku sendiri (Rasulullah), Hamzah, Ali, Ja'far, Hasan, Husein, dan Al-Mahdi" (Ibn Majah, Al-Hakim)
2. Nama Imam Mahdi adalah sama dengan Rasulullah saw, yaitu Muhammad.
Rasulullah saw bersabda : "Dunia tidak akan hancur, hingga mucnul seseorang di kalangan Arab yang namanya sama dengan namaku" (At-Tirmidzi)
Sebagian riwayat menyatakan Al-Mahdi keturunan al-Hasan, sedang riwayat lain dari al-Husein.
3.Imam Mahdi akan membawa kedamaian, keadilan dan sangat dermawan. Setelah sebelumnya terdapat berbagai kesulitan dan kedzaliman. Masa kepemimpinan Al-Mahdi antara 7 - 9 tahun.
Sebagaimana hadis di atas, juga disebutkan di antaranya:
Dari Jabir Ibn Abdillah., Rasulullah saw berkata, "Akan datang di akhir waktu seorang khalifah yang akan membagi-bagikan banyak harta kepada orang-orang tanpa perhitungan" (Sahih Muslim).

Di Akhir masa, umatku akan mengalami masalah yang sangat berat yang belum pernah terjadi, sehingga manusid tidak dapat mencari jalan keluar. Kemudian Allah memunculkan seorang dari Ahl Baitku, yang akan mengisi dunia dengan keadilan setelah sebelumnya dipenuh kedzaliman. Penghuni bumi dan langit akan mencintainya. langit akan menurunkan air di manapun, dan bumi akan memberi apa yang diperlukan dan akan mencari hijau di mana pun (Al-Hakim, Al-Haitami)
Rasulullah saw berkata,"Al-Mahdi akan muncul dalam umatku. Dia akan muncul selama sedikitnya 7 tahun dan paling banyak 9 tahun. Umatku akan mengalami perasaan yang tidak dialami sebelumnya. Akan terjadi limpahan makanan, yang tidak perlu disimpan sama sekali, harta pada saat itu berlimpah, sehingga jika seorang manusia meminta Mahdi, dia akan berkata: "Ini, ambil" (Ibn Majah)
Dan banyak hadis tentang itu.
4. Isa bin Maryam akan muncul dan shalat bersama Al-Mahdi. Di beberapa riwayat, yang menjadi imam adalah Al-Mahdi.
Jabir Ibn Abdillah al-Ansari (RA) berkata: Aku mendengar rasulullah bersabda: "Suatu kelompok dari umatku akan berperang untuk kebenaran hingga mendekati Hari Perhitungan ketika Isa bin Maryam akan turun, dan pemimpin mereka akan meminta dia untuk mengimami shalat, tetapi Isa menolak dan berkata : "Tidak, sesungguhnya Allah telah menjadikan pemimpin untuk lainnya dan Dia  memberikan rahmatnya kepada mereka." (Sahih Muslim, Ahmad, dll)
Rasulullah bersabda: "Bagagimana keadaanmu jika Isa bin Maryam turun kepada kamu dan imammu adalah diantara kamu" (Sahih Bukhari)
Ibn Hajar menyatakan : "Imam Mahdi adalah dari umat ini, dan Isa as turun dan shalat di belakangnya " (Fathul Bari, syarh Sahih Bukhari)
5. Isa bin Maryam akan membunuh Dajjal, dibantu oleh Imam Mahdi.
Ibn Hajar dalam Al-Sawaiq, mengutip Abu al-Husain al-Ajiri : Sunah Nabi telah diriwayatkan melalui banyak rantai yang melebihi derajat mutawatir bahwa dia (Al-Mahdi) adalah Ahlul Baitnya, akan mengisi dunia dengan kebaikan, dan Isa bin Maryam akan turun pada saat itu dan dia (Al-Mahdi) akan membantu Isa membunuh Dajal di Palestina dan dia (Al-Mahdi) akan memimpin dunia dan Isa akan shalat di belakangnya.
Sehubungan dengan Al-Mahdi, Al-Sayid Sabiq, ulama Ikhwanul Muslimin dalam Al- 'Aqa'id al-Islamiyyah, menyatakan : " Gagasan mengenai Al-Mahdi adalah betul-betul valid, dan itu adalah salah satu keyakinan Islam yang harus dipercaya"
Fatwa yang diberikan di Mekkah oleh Rabitatul 'Alamil Islami) on Oct. 11, 1976 (23 Shawwal 1396), menyatakan : Para hafidz  (penghafal hadis) dan Ulama hadis telah memverifikasi bahwa terdapat hadis sahih dan hasan mengenai Al-Mahdi. Kebanyakan hadis-hadis ini melalui banyak rawi (mutawatir). Tidak diragukan bahwa kedudukan riwayat ini adalah sahih dan mutawatir. ... Dan bahwa kepercayaan akan Al-Mahdi adalah salah satu kepercayaan Ahl Al-Sunah wal Jamaah. Hanya orang tidak tahu Sunah dan pembuat bid'ah yang menolaknya.
Dajjal
Menurut berbagai riwayat Dajjal akan muncul di akhir zaman dan berbuat berbagai kerusakan.
Ciri-ciri Dajjal menurut Sahih Muslim (Kitab Al-Fitan) adalah :
- memiliki satu mata pembohong, mata kanannya buta.
- dahinya bertuliskan K-F-R (kafir), di mana setiap muslim dapat melihatnya
- akan membawa air dan api, di mana air berasa api, sedang api berasa air
- dalam versi lain, membawa (gambaran) sorga dan neraka, sorga yang dibawa ternyata neraka dan sebaliknya.
Dan lain-lain tanda menurut hadis-hadis
Dajal berbuat berbuat berbagai kerusakan terhadap kaum mukminin, sehingga dinyatakan oleh hadis :
Sayidina Imraan bin Husain (R.A.) menyatakan, saya mendengar  Rasulullah (Salallahu Alayhi Wasallam) berkata: "Sejak kelahiran  Adam (A.S.) hingga  kedatangan Hari  Qiyamah tidak ada  fitnah (ujian, bencana) yang lebih besar daripada Dajjal."
Begitu beratnya bencana Dajjal, sehingga kita disunahkan membaca doa dalam setiap shalat (sesudah tahiyat Akhir) :
Allahumma inni a'udzubika min 'adzabi jahanam, wamin 'adzabil qabri, wamin fitnatil mahya wal mamaati, wa min syarri fitnatil masihid-dajjal
Ya Allah, sungguh kami berlindung dari adzab neraka jahanam, adzab kubur, fitnah hidup dan mati, serta dari buruknya bencana Dajjal (HR Al-Jamaah, kecuali Bukhari dan .. )
Dajjal kemudian akan dibunuh oleh Isa bin Maryam....
WALLAHU A'LAM

Siapa Imam Mahdi

Posted by aki2004 on Januari 4, 2009
Siri Pertama

Dunia hari ini penuh dengan pembunuhan dan penindasan bagaikan tiada jalan penyelesaian. Dunia hampir hancur dan rosak binasa disebabkan oleh tangan jahat yang penuh noda dan dosa. Keadaan dunia yang kacau bilau menginsafkan kita betapa hampirnya kepada hari qiamat. Dunia bagaikan hanya menunggu waktu untuk timbul dan munculnya satu persatu tanda qiamat yang terbesar iaitu bermula dengan munculnya Imam Mahdi diikuti dengan kedatangan dajjal dan diakhiri dengan turunnya nabi Isa. Di sini suka dikupaskan secara ringkas mengenai tanda-tanda qiamat sebagaimana tersebut untuk renungan kita bersama.

KEDUDUKAN HADIS TENTANG IMAM MAHDI

Hadis mengenai imam Mahdi adalah hadis mutawatir di mana ia diriwayatkan oleh 33 orang sahabat. Walau pun dalam sohih Bukhari dan Muslim tidak dijelaskan tentang imam Mahdi secara terang di mana ia hanya disebut sebagai imam, pemimpin yang soleh tetapi dalam banyak hadis daripada perawi yang lain seperti Ibnu Majah, Tirmizi, Abu Daud dan selain mereka maka ia disebut secara jelas tentang imam Mahdi melalui hadis sohih dengan sanad yang sohih.

a. Contoh hadis daripada sohih Muslim yang tidak menyebut imam Mahdi secara jelas

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim dan Ahmad daripada Jabir bin Abdullah di mana dia telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda :
لاتزال طائفة من أمتي يقاتلون على الحق ظاهرين إلى يوم القيامة . قال : فينزل عيسى بن مريم صلى الله عليه وسلم فيقول أميرهم : تعال صل لنا . فيقول : لا . إن بعضكم على بعض أمراء تكرمة الله هذه الأمة
Maksudnya : Sentiasa ada segolongan daripada umatku yang berjuang atas jalan kebenaran secara berterus terang sehingga hari qiamat. Sabdanya lagi : Lalu turunlah nabi Isa bin Maryam maka berkatalah pemimpin daripada kalangan mereka (imam Mahdi) : Silalah bersembahyang bersama kami sebagai imam. Lalu sabda Nabi Isa : Tidak! Sesungguhnya di kalangan kamu menjadi pemimpin sebagai suatu penghormatan terhadap umat ini.

b. Contoh hadis yang terang menyebut nama Mahdi

Hadis yang diriwayatkan oleh imam Ahmad daripada Abi Said al-Khudri telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda :
يكون فى أمتي المهدي إن طال عمره أو قصر عاش سبع سنين أو ثمان سنين أو تسع سنين يملأ الأرض قسطا وعدلا تخرج الأرض نباتها وتمطر السماء قطرها
Maksudnya : Akan lahir dalam umatku Mahdi sekiranya dipanjangkan umurnya atau pendek maka beliau akan hidup selama tujuh atau lapan atau sembilan tahun di mana akan dilimpahi muka bumi ini kesaksamaan dan keadilan, keluar tumbuh-tumbuhan daripada bumi dan turunnya hujan dari langit


NAMA SEBENAR IMAM MAHDI  & KETURUNANNYA MENGIKUT HADIS

Nama sebenar imam Mahdi ialah sama seperti nama nabi Muhammad s.a.w iaitu Muhammad bin Abdullah daripada keturunan Rasulullah s.a.w melalui susur galur Siti Fatimah dan Sayyidina Ali di mana kebanyakan ulama’ mengatakan melalui nasab Sayyidina Hasan walau pun ada juga yang mengatakan daripada nasab Sayyidina Husin

a.     Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud, Ibnu Majah dan Hakim daripada Ummu Salamah telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda :
المهدي من عترتي من ولد فاطمة
         Maksudnya : Mahdi daripada keturunanku daripada anak Sayyidatina Fatimah

 

ANTARA SEBAB KEMUNCULAN IMAM MAHDI


         Antara sebab munculnya imam Mahdi berdasarkan kepada beberapa hadis nabi di mana beliau muncul ketika dunia rosak dan penuh dengan kehancuran serta kezaliman. Oleh itu Allah mendatangkan imam Mahdi sebagai seorang pemimpin yang adil dan saksama sehingga keadilan dan keamanan dapat diraih kembali.
         Melalui hadis juga bagaimana Rasulullah s.a.w memberitahu bahawa imam Mahdi turut berhadapan dengan dajjal di mana kedatangannya menyebabkan dunia yang aman kembali huru hara dan penuh dengan fitnah yang menggugat keimanan. Imam Mahdi sendiri tidak mampu berhadapan dengan dajjal melainkan dengan turunnya nabi Isa

KEADAAN KETIKA MUNCULNYA IMAM MAHDI


         Menurut ulama’ bahawa imam Mahdi akan muncul antara Ka’abah dan Makam Ibrahim di Mekah. Beliau akan di bai’ah atau janji taat setia oleh 313 orang iaitu sama jumlah dengan bilangan tentera Islam yang terkorban syahid dalam  peperangan Badar al-Kubra. Kemudian para muslimin yang lain akan turut memberi bai’ah kepada beliau. Beliau akan mentadbir bumi yang dulunya penuh dengan peperangan dan kezaliman kepada keamanan dan keadilan.

Bersambung dengan kisah Dajjal

Rujukan :1. Kuliah Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang Mengenai Imam Mahdi
2. Dr Abdul ‘Alim Abdul ‘Azim al-Bastawi, al-Mahdi al-Muntazor, Maktabah Makkiah, cetakan pertama 19992.  3. Dr Umar Sulaiman al-Asyqar, al-Qiamah al-Syughra 1, Dar al-Nafais, cetakan ketujuh 1997

Imam Mahdi

 Artikel ini adalah tentang Imam Mahdi menurut Islam Sunni. Artikel lain menurut pandangan Islam Syi'ah ialah artikel Muhammad al-Mahdi.

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

Imam Mahdī (Arab الإمام المهدي, Muhammad al-Mahdī, Mehdi; "Seseorang yang memandu") adalah seorang muslim berusia muda yang akan dipilih oleh Allah untuk menghancurkan semua kezaliman dan menegakkan keadilan di muka bumi sebelum datangnya hari kiamat.
Hal ini diterangkan dalam sebuah hadist nabi yang diriwayatkan oleh Thabrani.
Telah bersabda Rasulullah SAW:
Sungguh, bumi ini akan dipenuhi oleh kezhaliman dan kesemena-menaan. Dan apabila kezhaliman serta kesemena-menaan itu telah penuh, maka Allah SWT akan mengutus seorang laki-laki yang berasal dari umatku, namanya seperti namaku, dan nama bapaknya seperti nama bapakku (Muhammad bin Abdullah). Maka ia akan memenuhi bumi dengan keadilan dan kemakmuran, sebagaimana ia (bumi) telah dipenuhi sebelum itu oleh kezhaliman dan kesemena-menaan. Di waktu itu langit tidak akan menahan setetes pun dari tetesan airnya, dan bumi pun tidak akan menahan sedikit pun dari tanaman-tanamannya. Maka ia akan hidup bersama kamu selama 7 tahun, atau 8 tahun, atau 9 tahun. (HR. Thabrani)
Hadist lain yang menerangkan tentang kedatangan Imam Mahdi adalah sebagai berikut:
Telah bersabda Rasulullah SAW, "Pada akhir zaman akan muncul seorang khalifah yang berasal dari umatku, yang akan melimpahkan harta kekayaan selimpah-limpahnya. Dan ia sama sekali tidak akan menghitung-hitungnya. (HR. Muslim dan Ahmad)

Etimologi

Imam Mahdi sebenarnya adalah sebuah nama gelar sebagaimana halnya dengan gelar khalifah, amirul mukminin dan sebagainya. Imam Mahdi dapat diartikan secara bebas bermakna "Pemimpin yang telah diberi petunjuk". Dalam bahasa Arab, kata Imam berarti "pemimpin", sedangkan Mahdi berarti "orang yang mendapat petunjuk".
Nama Imam Mahdi sebenarnya seperti yang disebutkan dalam hadist di atas, ia bernama Muhammad (seperti nama Nabi Muhammad), nama ayahnya pun sama seperti nama ayah Nabi Muhammad SAW yaitu Abdullah. Nama Imam Mahdi sama persis dengan Rasulullah SAW yaitu Muhammad bin Abdullah.

Ciri-ciri Imam Mahdi

Tidak ada seorang pun dimuka bumi ini yang mengetahui tentang Imam Mahdi dan ciri-cirinya , kecuali Rasulullah, karena Rasululah dibimbing oleh wahyu. Oleh karena itu bagi kita sebaik-baiknya tempat untuk merujuk tentang perkara ini adalah apa yang baginda Rasulullah katakan dalam hadist-hadistnya sebagai berikut:
Telah bersabda Rasulullah SAW:
Al-Mahdi berasal dari umatku, berkening lebar, berhidung panjang dan mancung. Ia akan memenuhi bumi ini dengan keadilan dan kemakmuran, sebagaimana ia (bumi ini) sebelum itu dipenuhi oleh kezhaliman dan kesemena-menaan, dan ia (umur kekhalifahan) berumur tujuh tahun. (HR. Abu Dawud dan al-Hakim)
Telah bersabda Rasulullah SAW:
Al-Mahdi berasal dari umatku, dari keturunan anak cucuku. (HR. Abu Dawud, Ibnu Majah, dan al-Hakim)

Kemunculan Imam Mahdi

Kemunculan Imam Mahdi bukan karena kemauan Imam Mahdi itu sendiri melainkan karena takdir Allah yang pasti berlaku. Bahkan Imam Mahdi sendiri tidak menyadari bahwa dirinya adalah Imam Mahdi melainkan setelah Allah SWT mengislahkannya dalam suatu malam, seperti yang dikatakan dalam sebuah hadist berikut:
Al-Mahdi berasal dari umatku, yang akan diislahkan oleh Allah dalam satu malam. (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)
Kemunculan Imam Mahdi akan di dahului oleh beberapa tanda-tanda sebagaimana yang disebutkan dalam beberapa hadist berikut:
Aisyah Ummul Mukminin RA telah berkata:
Pada suatu hari tubuh Rasulullah SAW bergetar dalam tidurnya. Lalu kami bertanya, 'Mengapa engkau melakukan sesuatu yang belum pernah engkau lakukan wahai Rasulullah?' Rasulullah SAW menjawab, 'Akan terjadi suatu keanehan, yaitu bahwa sekelompok orang dari umatku akan berangkat menuju baitullah (Ka'bah) untuk memburu seorang laki-laki Quraisy yang pergi mengungsi ke Ka'bah. Sehingga apabila orang-orang tersebut telah sampai ke padang pasir, maka mereka ditelan bumi.' Kemudian kami bertanya, 'Bukankah di jalan padang pasir itu terdapat bermacam-macam orang?' Beliau menjawab, 'Benar, di antara mereka yang ditelan bumi tersebut ada yang sengaja pergi untuk berperang, dan ada pula yang dipaksa untuk berperang, serta ada pula orang yang sedang berada dalam suatu perjalanan, akan tetapi mereka binasa dalam satu waktu dan tempat yang sama. Sedangkan mereka berasal dari arah (niat) yang berbeda-beda. Kemudian Allah SWT akan membangkitkan mereka pada hari berbangkit, menurut niat mereka masing-masing. (HR. Bukhary, Muslim)
Telah bersabda Rasulullah SAW:
Seorang laki-laki akan datang ke Baitullah (Ka'bah), maka diutuslah suatu utusan (oleh penguasa) untuk mengejarnya. Dan ketika mereka telah sampai di suatu gurun pasir, maka mereka terbenam ditelan bumi. (HR. Muslim)
Telah bersabda Rasulullah SAW:
Suatu kaum yang mempunyai jumlah dan kekuatan yang tidak berarti akan kembali ke Baitullah. Lalu diutuslah (oleh penguasa) sekelompok tentara untuk mengejar mereka, sehingga apabila mereka telah sampai pada suatu padang pasir, maka mereka ditelan bumi. (HR. Muslim)
Telah bersabda Rasullah SAW:
Sungguh, Baitullah ini akan diserang oleh suatu pasukan, sehingga apabila pasukan tersebut telah sampai pada sebuah padang pasir, maka bagian tengah pasukan itu ditelan bumi. Maka berteriaklah pasukan bagian depan kepada pasukan bagian belakang, dimana kemudian semua mereka ditenggelamkan bumi dan tidak ada yang tersisa, kecuali seseorang yang selamat, yang akan mengabarkan tentang kejadian yang menimpa mereka. (HR. Muslim, Ahmad, Nasai, dan Ibnu Majah)
Telah bersabda Rasulullah SAW:
Akan dibaiat seorang laki-laki antara makam Ibrahim dengan sudut Ka'bah. (HR. Ahmad, Abu Dawud)
Telah bersabda Rasulullah SAW:
Suatu pasukan dari umatku akan datang dari arah negeri Syam ke Baitullah (Ka'bah) untuk mengejar seorang laki-laki yang akan dijaga Allah dari mereka. (HR. Ahmad)

Kepemimpinan Imam Mahdi

Dalam hadist yang disebutkan di atas Imam Mahdi akan memimpin selama 7 atau 8 atau 9 tahun. Semasa kepemimpinannya Imam Mahdi akan membawa kaum muslimin untuk memerangi kezaliman, hingga satu demi satu kedzaliman akan tumbang takluk dibawah kekuasaanya.
Kemenangan demi kemenangan yang diraih Imam Mahdi dan pasukannya akan membuat murka raja kezaliman (Dajjal) sehingga membuat Dajjal keluar dari persembunyiannya dan berusaha membunuh Imam Mahdi serta pengikutnya.
Kekuasaan dan kehebatan Dajjal bukanlah lawan tanding Imam Mahdi oleh karena itu sesuai dengan takdir Allah, maka Allah SWT akan menurunkan Nabi Isa dari langit yang bertugas membunuh Dajjal. Imam Mahdi dan Nabi Isa akan bersama-sama memerangi Dajjal dan pengikutnya, hingga Dajjal mati ditombak oleh Nabi Isa di "Pintu Lud" dalam kompleks Al-Aqsa.

Referensi



Pengakuan Orang-orang Barat Terhadap Imam Mahdi

Posted on February 8, 2010 under Islam by
messiahwar
Di dalam post terbaru ini, kita akan lihat pengakuan orang-orang barat terhadap Imam Mahdi.
Agenda Yahudi yang Kesembilan (untuk memusnahkan umat Islam): Menjauhkan umat Islam dari memegang tampuk pemerintahan di negara-negara Islam dan jangan beri kesempatan bergerak.




Montgomery Watt
Montgomery Watt
1. Sehubungan itu, seorang orientalis Inggeris, Montgomery Watt, menulis dalam ‘London Time’ pada tahun 1968:
“Kalau sudah ditemui seorang pemimpin Islam yang (benar-benar) berkelayakan dan bercakap dengan suara Islam yang tepat pula, kemungkinan besar agama itu akan (bangkit kembali dan) merupakan sebuah kekuatan politik yang besar di dunia ini sekali lagi.”
Yang dimaksudkan oleh Montgomery itu adalah pemimpin yang bertaraf khalifah, kerana hanya seorang pemimpin yang bertaraf khalifah sahaja yang akan mampu menyatukan kembali seluruh umat Islam yang sedang kronik berpecah-belah pada hari ini. Pemimpin yang bertaraf Presiden atau Perdana Menteri tidak termasuk dalam senarai pemimpin yang dimaksudkan oleh beliau.
Taraf Presiden atau Perdana Menteri hanya layak untuk memimpin di dalam wilayah yang terhad atau dihadkan, tidak layak untuk memimpin dunia yang tanpa sempadan, atau sekurang-kurangnya di seluruh dunia Islam. Hanya seorang pemimpin yang bertaraf Khalifah sahaja yang akan diberi kemampuan dan berkelayakan penuh untuk berbuat demikian.
Ben Gurion
Ben Gurion
2. Bekas Perdana Menteri Israel, Ben Gurion pernah dilaporkan berkata,
“Sesungguhnya yang paling menakutkan kami ialah, kalau dalam dunia Islam, sudah lahir seorang Muhammad Baru.”
Muhammad Baru yang dimaksudkan oleh Ben Gurion itu tidak lain dan tidak bukan adalah Imam Mahdi, kerana nama Imam Mahdi itu adalah Muhammad, sama dengan nama datuknya, Nabi Muhammad SAW. Jelaslah bahwa pihak Barat amat takutkan peribadi yang bernama Muhammad ini, yang digelar sebagai Imam Mahdi, dan ketakutan mereka itu tidak dapat disembunyikan lagi.
Jelaslah bahwa orang-orang Kristian adalah jauh lebih peka daripada kita, umat Islam sendiri dalam hal mempercayai dan meyakini kedatangan Imam Mahdi ke dunia ini. Mereka sentiasa berjaga-jaga menanti tibanya seorang pemimpin Islam bernama Muhammad, tahu pula tempat keluarnya dan bila keluarnya. Pada masa yang sama kita umat Islam masih lagi sibuk bercakaran mengenai sahih atau dhaifnya hadis-hadis mengenai Imam Mahdi itu.
Yang percaya kepada kedatangan Imam Mahdi sibuk mengutuk golongan yang tidak percaya, manakala yang tidak percaya, sibuk pula mengutuk golongan yang percaya kepada kedatangan Imam Mahdi. Titik pertemuan tidak juga diperoleh. Siapa lagi yang harus dipersalahkan dalam soal ini?
The Mahdi
The Mahdi
3. A. J. Quinnell, seorang novelis Barat telah menulis sebuah novel bertajuk The Mahdi.
Di dalam novel itu disebutkan andaian beliau bahawa isu Imam Mahdi ini akan dieksploitasi oleh kuasa-kuasa besar Barat. Kuasa-kuasa besar ini akan bergabung tenaga, fikiran dan matlamat untuk menonjolkan seorang yang mereka pilih sebagai Mahdi untuk diikuti oleh seluruh umat Islam. Tujuannya adalah untuk mencapai tujuan jahat mereka terhadap umat dan negara-negara Islam. Mahdi boneka ini dirancang oleh perisik-perisik CIA, MI5 dan KGB untuk muncul di Tanah Suci Makkah. Setelah itu, beliau akan mengarahkan seluruh umat Islam mengikut beliau tunduk kepada kuasa-kuasa besar Barat itu.
Wallahualam.
Via: warfeel-efairy
 PANAS: Majlis Harijadi Sultan Pahang di UK dicemari
Posted on Wednesday, November 28 @ 23:03:18 MYT
Dilulus untuk paparan oleh penjagaKubur

Oleh: DukunPasir

"

Didalam mana mana negeri pun kita kena patuh dan hormat pada sultan kerana mereka lah KETUA AGAMA dan merekalah lambang kekuasaan KETUANAN Melayu yang masih kekal  tak kira dalam apa jurang POLITIK SEKALIPUN.

Dan Penulis bukanlah anak jadi negeri Pahang tetapi mencari rezeki yang halal di tanah negeri Pahang. Dan pastilah setiap solat Jumaat yang penulis hadiri, DOA UNTUK SULTAN PAHANG TETAP diaminkan .....kerana HORMAT DAN SULTAN yang menurut cerita cerita rakan setempat...

Sultan Pahang amat prihatin dengan masalah rakyat terutama banjir yang sering melanda . Ditambah lagi dengan semangat kesukanan Sultan Pahang dalam bola sepak negara kita memang tidak boleh kita sangkal lagi.

TETAPI APABILA MENONTON VIDEO DALAM BENTUK DOKUMENTARI DARI YOUTUBE dan sempat penulis salin dan simpan (Sumber asal- ERAPASCA.COM) Sebagai langkah berjaga jaga takut dipadam haha
.

Penulis tersentak dan teruja dengan apa yang dipaparkan dalam video ini.


PENULIS TAK PASTI ......Adakah ini bentuk Sabotaj ?

ADAKAH INI TANDA "BAHAYANYA TEKNOLOGI IT " kepada GOLONGAN SASARAN?

ADAKAH INI SERANGAN POLITIK ?



Adakah ini bentuk KEMARAHAN RAKYAT PADA SULTAN?

FIKIR......


 Muktamar PAS Yang Gemilang & Kesugulan Pak Syukor
Posted on Wednesday, November 28 @ 22:34:41 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: ibnuabbas

"Muktamar tahunan PAS biasanya membincangkan strategi akan datang, membuat muhasabah tentang aktiviti yang telah dilakukan sepanjang setahun yang lalu.

Perbincangan ini dipandu oleh perlembagaan PAS itu sendiri yang meletakkan Al-Quran dan Sunnah, ditambah dengan ijma dan qias sebagai sumber panduan yang tertinggi. Sejak kebelakangan ini, Muktamar PAS menjadi perhatian kepada seluruh pemerhati politik kerana ia memberikan impak kepada landskap politik Negara. Sebelum ini keputusan muktamar yang menjadi topik penting ialah keputusan untuk mengukuhkan Pakatan Rakyat dan disulami dengan keputusan tersirat iaitu menolak penggabungan dengan UMNO.
Manakala dalam muktamar yang lalu, antara perkara penting yang disepakati ialah mempertahankan kepimpinan ulama, begitu juga dengan keputusn yang tersirat iaitu menyokong Presiden PAS sebagai Perdana Menteri.

Jumhur perwakilan faham dengan keputusan tersirat itu, hanya terpakai jika PAS memenangi dengan majority lebih banyak dari rakan Pakatan. Itu tak salah, malah ia akan menjadi motivasi jentera PAS yang memang diketahui lebih ramai dari jentera rakan Pakatan. Keputusan ini disambut meriah dan motivasi tinggi oleh semua jentera. Namun, ada pula peneraju organ pas yang membangkang!!! Mungkin sebabnya kerana mendapat blessing dari Naib Presiden yang menyatakan Syura memilih Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri? Betul ke ada keputusan sebegini? Malah apabila dirujuk kepada Syura, Syura pula menafikan. Demikianlah hasrat perwakilan jika PAS menang majoriti besar dalam PRU-13, Pas berhak untuk menamakan Perdana Menteri yang dicemburui oleh Pak Syukor yang seolah-olah menentang keputusan tersirat Muktamar Pas.

Pak Syukur dalam artikel terbaru memperli jumhur perwakilan dengan tulisan “Perbahasan muktamar belum meningkat” dan disusuli dengan artikel “Jangan sampai dilihat berebut PM” . Pak Syukor juga meroyan dengan mengatakan Muktamar menjadi hambar, perwakilan semua jadi bodoh dan tak secerdiknya sebab menyentuh badan tubuh Perdana Menteri yang dikatakan sosoknya sesuai dengan Presiden Pas.

Pak Syukur nyanyok ke? Perwakilan Muktamar telah lebih berubah tidak seperti dia muda dulu. Tiada perwakilan pemuda yang menyimpan rokok di kocek atas baju. Tidak ada perwakilan yang berbaju yankee. Tiada perwakilan muslimat yang berselindang merah hijau. Jumhur perwakilan telah lebih advanced dari Pak Syukor, malah lebih tinggi fizikalnya. Mereka ada yang pencen pegawai kanan kerajaan, ulama tersohor malah artis yang meningkat naik.

Pak Syukur dengan selamba berkata, “semua hanya sandiwara dan tiada kualiti perbahasan”. Mungkin sesuai jika Pak Syukur sendiri berucap sebagai perwakilan veteran. Apa kualiti yang Pak Syukur nak tunjukkan? Pak Syukur seringkali nyanyok. Pak Syukur kena sering bertanya pada diri sendiri, “Adakah perlu dalam muktamar ini menaikkan imej orang luar parti? Mana lojiknya? Jika Anwar yang dijulang sebagai Perdana Menteri, adakah baru dikatakan jumhur perwakilan bijak dan smart?”.

Kalau itu harapan Pak Syukur, nampaknya Pak Syukur tersalah Muktamar dan Harakah yang menyiarkan tulisn itu juga tersalah akhbar. Namanya organ parti, tentu yang perlu dijulang pimpinan parti. Atau ada udang disebalik batu? Atau harakah telah bertukar tuan? Atau harakah telah tersalah kompas?

Teringat seorang tua Pas di dewan Hulu Langat sewaktu diumumkan Pakatan akan menubuhkan kerajaan 2008 berkata “…nampaknya pakcik boleh mati dengan aman bila Pas dah menang di Selangor”. Katanya disambut takbir oleh anak muda dan unit amal. Itulah ucapan paling ikhlas dan bermotivasi sewaktu badan dan minda sangat penat dan tidak bertenaga kerana pertempuran berterusan dua minggu. Semua yang dengar akan menyimpan ucapan itu dan menjadikan azimat . Yang tua pasrah dengan nikmat Allah. Yang muda pula, lebih berazam mendaulatkan Islam. Semua ini berlalu sebelum Ikhwan Muslimin menang di Mesir dan Mursi dinobatkan Presiden. Menang Pas membawa maksud menghampiri redha Allah dalam pentadbiran kerajaan.

Semua jentera parti tahu maksud tersirat itu. Hudud akan jadi isu kecil sebab dengan kuasa kita boleh memberi penerangan dan kempen untuk menutup mulut yang menentang. Bagaimana rasanya jika kepercayaan ini dinafikan? Pas berhak menentukan masa depan Negara jika Allah mengizinkan majority dimiliki oleh Pas. Jika orang Pas sendiri yang menafikan hak Pas, ini memberi isyarat bahawa Pas perlu postmortem dalaman. Rehatkan mana-mana yang penat, keliru dan migrane dihujung garisan penamat. Bukan putrajaya sebagai matlamat. Jumhur perwakilan mahu Pas tetap izzah dengan jatidiri Pas dan Presiden Pas lah lambang jatidiri itu. Itulah kemenangan yang sebenar. Kemenangan membawa jatidiri sehingga tertegaknya syariat Allah.


 Kantoi Ahli UMNO Bukit Mertajam di tangkap khalwat dengan GRO
Posted on Thursday, November 29 @ 02:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: LensaHandPhone

" Ahli UMNO Bukit Mertajam
Harian Metro melaporkan;

BUKIT MERTAJAM: Walaupun sudah bertongkat dan berusia, seorang lelaki warga emas masih berselera dengan pucuk muda apabila dicekup ketika melanggan seorang pelayan pelanggan wanita (GRO) di sebuah pusat hiburan di Jalan Seri Maju, Taman Seri Maju, di sini, kelmarin.

Lelaki berusia 59 tahun itu dicekup sepasukan pegawai penguat kuasa, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) kira-kira jam 9.20 malam dalam satu operasi cegah maksiat diketuai Ketua Unit Operasi JHEAIPP, Khairul Azman Azizan.

Khairul Azman berkata, ketika pemeriksaan di sebuah bilik kecil, seorang wanita berpakaian seksi ditemui bersama seorang lelaki dan didapati kedua-duanya tidak mempunyai hubungan mahram yang sah.

Menurutnya, bilik kecil itu diperbuat daripada kayu selain kain dijadikan tirai bagi memisahkan bilik lain.

Katanya, pemeriksaan kemudian mengesyaki berlakunya kegiatan tidak bermoral di dalam bilik berkenaan termasuk menemui dua tin minuman keras yang sudah dibuka di atas meja selain menemui satu tongkat milik lelaki warga emas berkenaan yang disandarkan di tepi meja dalam keadaan terlipat.

Daripada sumber yang sah lelaki yang ditangkap itu adalah ahli UMNO Bukit Mertajam dan selalu aktif hadir dalam program-program UMNO di sana.

Ketua Pemuda UMNO Bkt Mertajam, Sdr Fauzi Sharif  ditanya tidak dapat mengesahkannya pasal dia kurang rapat dengan golongan muda.



Tapi ada sumber berkata lelaki ini selalau dalam aktiviti Datuk Musa Sheikh Fadzir di Masjid Kg Baru , Alma.


Pemuda Dungun
http://lensahandphone.blogspot.com "


 Kisah Perlaksanaan Hudud yang masih ramai di UMNgOk kan lagi
Posted on Wednesday, November 28 @ 21:43:27 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: mat_sempoi

"Isu hudud bukan main kuat dan hebat dipermainkan oleh pihak UMNO, dimana pihak UMNO mengatakan bahawa mereka OK, tetapi kerajaan negeri dibawah pentadbiran PAS yang tak OK. Masih buat pelbagai alasan dan tidak melaksanakan Hudud.

Tetapi, dengan kehendak ALLAH, pekung sebenar UMNO telah diserlahkan. Insiden dimana seorang wakil ADUN UMNO di Johor telah mengutarakan pandangan agar Johor di jadikan negeri pertama di 1Malaysia melaksanakan hudud.

TAKBIR!!!! Alhamdulillah.

http://www.malaysiakini.com/news/202369

Malahan ramai wakil-wakil dari pembangkang memberikan sokongan 100%.

http://www.sinarharian.com.my/politik/pas-sokong-penuh-hudud-di-johor-1.62733

Wanita UMNO juga begitu, Alhamdulillah.

http://www.malaysiakini.com/news/203284

Tetapi, apabila Ustaz tersohor BN iaitu Ustaz CSL bersuara, lintang pukang ahli-ahli UMNO berdolak dalik mengatakan cadangan itu hanyalah pandangan peribadi dan Hudud tidak akan dilaksanakan di Johor.

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/soi-lek-flays-johor-umno-rep-over-hudud-proposal

Pekung dan tembelang pendirian UMNO terserlah akhirnya. Tak lama pun, ini semua kuasa ALLAH. 
http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7WobZpm
Berbalik kepada cerita UMNO yang menuduh PAS sengaja tidak mahu laksanakan Hudud. Disini ana bentangkan serba sedikit daripada apa yang ana ketahui. Jadi kisah sebenarnya diketahui umum dan mereka tidak lagi berdolak dalik menyalahkan niat murni kerajaan PAS dalam perlaksanaan Hudud ini.
Tahukah kita semua. Hudud tu ada 6 jenis hukuman. Rujuk kepada 'Perkara 74 Perlembagaan Persekutuan'. Penggubalan undang-undang terbahagi kepada 3 kategori dan 3 senarai (Jadual ke-9 Perlembagaan Persekutuan) iaitu, Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama. 2 daripadanya iaitu mencuri dan merompak tertakluk dibawah kerajaan persekutuan dan 4 lagi iaitu zina, qazaf, minum arak dan murtad dibawah kerajaan negeri dikenali juga sebagai jenayah syariah.
Untuk melaksanakannya, perlukan keseluruhan 6 sebagai pakej. Oleh itu Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Kelantan) 1993 dan (Terengganu) 2003 tidak boleh dilaksanakan. 
Yang cuma 2 tu yang susah sampai sekarang. Kerajaan Pusat tidak mahu beri kuasa pada kerajaan negeri. Sebab dari dulu kini dan selama-lamanya UMNO tak nak hudud ni. Maka, tak boleh dilaksanakan.
Tambahan pula, kedudukan bidang kuasa syariah di 1Malaysia ini terletak rendah daripada kuasa Mahkamah-mahkamah lain, iaitu keputusan mahkamah syariah boleh dicabar oleh mahkamah sivil dan persekutuan (rujuk Senarai Negeri Jadual ke-9 Perlembagaan Persekutuan).
Tambahan lagi, bidang kuasa hukuman Mahkamah Syariah adalah terhad. Tahukah anda? Dibawah Akta Mahkamah Syariah Bidang Kuasa Jenayah 1965 (Pindaan 1984), Mahkamah Syariah diperuntukkan boleh menjatuhkan hukuman maksima sebanyak RM5000.00 denda, ataupun penjara maksimum 3 tahun ataupun sebatan 6 kali ataupun gabungan antara hukuman-hukuman tersebut.
Pindaan dan usul yang dibawa oleh kerajaan PAS bagi Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Kelantan) 1993 dan (Terengganu) 2003 adalah penyelesaian, tetapi mendapat sekatan kerajaan Pusat.
Nak hudud macam mana tu? Menari tiang pun kena RM25 sahaja. Minum arak pun cuma denda kerja komuniti . Itupun dijatuhkan oleh Mahkamah magistret.
Jadi, cadangan kepada sesiapa mahukan hudud. Masuklah PAS.
http://www.sinarharian.com.my/politik/isu-hudud-mca-saran-ayub-sertai-pas-1.63391

Mengenai dolak dalik sekarang ini, kononnya mereka anti Hudud PAS, dan bukan hudud ISLAM. Menambahkan drama dan kelucuaan lakonan dan sandiwara BN ini. Boleh kita bincangkan dalam perbincanga lain, Insya'allah.


 Desak Tangkap Hishamuddin Hussein
Posted on Wednesday, November 28 @ 00:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh MSO

Pendedahan bekas IGP Musa Hassan kononnya Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein mencampuri urusan polis sesutau yang serius dan patut mendapat perhatian persidangan agung Umno yang bersidang waktu ini.
Pendedahan itu tidak boleh dianggap satu pengkhiantan tetapi maklumat yang wajar didedahkan kerana persidangan Umno yang dalam rangka memperkuatkan partinya untuk menang patut menanganinya bagi menjaga maruah dai air muka kerana dakwaan itu melibatkan pemimpin kanan mereka.

Sekiranya dakwaan Musa itu benar, perbuatan Hihamuddin itu sesuatu yang mencemarkan integriti kerajaan UBN dan menjatuhkan maruah kerajaan itu dimuka dunia. Hishamuddin ialah salah seoran naib presidedn Umno dan sepupu kepada Najib Razak.

Musa Hassan hari ini dalam satu sidang akhbar di Petalin Jaya ketika menjawab pertanyaan wartawan mendakwa bahawa pasukan polis semasa di bawah pimpinannya berdepan dengan campurtangan Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein.

Menurutnya campur tangan berberntuk arahan dibuat oleh Hihsmuddin kepada pegawai junior dan seorang ketua polis daerah tanpa pengetahuannya.

Tindakan Hishamuddin itu menurut Hasan bersalahan dengan Seksyen 4 (1) Akta Polis (1967) yang membenarkan hanya beliau (IGP) saja yang boleh memberi arahan kepada pegawai bawahan.

Katanya dia sudah memberi tahu kesalahan dan percanggahan kepada Hishamuddin tetapi tidak dihirau dan kurang bersetuju dengannya. Menurut Musa salah satu sebab kenapa beliau tidak disambung kontreks sebagai Ketua Polis Negara untuk kali kedua adalah disebabkan keberaniannya menegur menteri dalam negeri itu.

Sangat elok kalau para perwakilan Umno membangkitkan soal tindakan Hishmuddin itu kerana ia jelas melakukan sesuatu yang bertentangan dengan prinsip dan Akta Polis. Sepatutnya Ngo seperti Perkasa(m), Jaringan Melayu dan sebagainya membuat laporan polis dan kepada SPRM apa yang berlaku itu.

Perwakilan Umno yang mengakui partinya sebagai sebuah parti yang telus, berjuang untuk bangsa dan negara tidak boleh mendiamkan perkara ini. Ahli Umno jangan berani dan tahu menunding jari kepada pihak lain saja tetapi hendaklah berani mengambil tindakan sama kepada pemimpin dan ahlinya sendiri.

Kalaupun tidak ada yang berani untuk mendesak Hishmuddin ditangkap tetapi kenalah ada seorang dua yang mendesak ditubuhkan jawatankuasa siasatan khas mengenai dakwaan Musa Hassan itu. Adalah malang lagi kalau campur tangan dimaksukan Musa itu melibatkan soal keselamatan negara misalnya seperti melindung penjenayah negara,

Dalam pada itu Musa Hassan hendaknya tidak setakat memberi maklumat itu, sebaliknya perlu mendedahkan seberapa banyak kesalahan, kes-kes kacau ganggu polis di raja semasa beliau menjadi ketuanya. Hanya mendedahkan itu untuk menjustifikasikan kenapa beliau tidak disambung kontres kurang menyengat.

Pendedahan Musa itu juga sesuatu yang mengejutkan dan membuka isu baru dalam pasukan polis di raja Malayisa yang sering dilemparkan sebagai komponen BN yang ke, 17 selepas SPR (15) dan Pejabat Pendaftaran Negara (JPN 16).  [wm.kl.5:59 pm 28/11/12]

Desak Tangkap Hishamuddin Hussein


 Tanggung beban hutang pinjam bank beli saham Felda
Posted on Wednesday, November 28 @ 21:14:42 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: amkns

"28 Nov 2012 N.Sembilan - Seorang peneroka Felda Pasoh 1, di sini bingung memikirkan nasibnya sekeluarga yang terpaksa menanggung beban hutang sebanyak RM3,600 di sebuah bank tempatan.

Difahamkan perkara itu diketahui selepas peneroka terbabit menerima surat pengesahan dari sebuah bank tempatan menyatakan arwah ibunya membuat pinjaman untuk membeli saham Felda Global Ventures. 
Zulkeflee Nasir, 35, berkata, arwah ibunya, Salbiah Mannan, 67, meninggal dunia pada 23 Julai 2012, manakala surat pengesahan itu diterima pada 4 Jun 2012. 
Menurutnya, dia pelik bagaimana arwah ibunya boleh bersetuju dan menandatangani borang untuk membeli saham sedangkan semasa hayatnya ibunya terlantar sakit.
“Saya kemudian merujuk surat itu kepada pengurus Felda di sini dan beliau mengaku menandatangani borang pembelian saham itu bagi pihak ibu saya. 
“Apabila saya bertanya mengapa berbuat demikian, dia menjawab untuk kesenangan saya. Tapi bagi saya semua ini akan menyusahkan saya kerana saya memang tidak berminat untuk membeli saham itu,” katanya kepada Sinar Harian. 
Sejurus mendengar penjelasan pengurus terbabit, Zulkeflee membuat satu laporan di Balai Polis Simpang Pertang pada 4 Julai 2012. 
Zulkeflee berkata, perkara itu diadukan kepada pihak atasan Felda tetapi sehingga kini tiada tindakan diambil dan pengurus berkenaan masih bertugas seperti biasa. 
“Mana boleh kita menandatangani borang bagi pihak orang lain? Bagaimana beliau boleh berbuat demikian sedangkan tiada persetujuan saya mahupun arwah ibu?," katanya. 
Menurutnya, sejak Februari 2010, dia sudah mengambil alih tanah milik ibunya bersama seorang kakaknya, Rohaya Nasir, 37. Katanya, sebelum menguruskan tanah sendiri, dia hanya menerima wang sara hidup daripada Felda sebanyak RM1,500 sebulan. 
“Setelah keluar dari Felda, saya mendapat pendapatan sekitar RM7,000 hingga RM8,000 sebulan. “Justeru itu, tidak timbul minat untuk membeli saham atau menyertai saham dan saya kesal apabila perkara ini berlaku,” katanya. 

"

Tiada ulasan: