Ahad, 25 November 2012

FAHAMKE ATAU TAHU KE APA YANG DICAKAPKAN TU....NANTI BUAT ORANG GELAK AJE

Wong Tack: 'Kami akan duduk hingga esok pagi'
 
Pemimpin aktivis Himpunan Hijau Wong Tack bertegas untuk terus berhimpun di hadapan sekatan pihak berkuasa di Dataran Merdeka apabila pihak berkuasa berkeras untuk tidak membenarkan seramai 20,000 orang itu memasuki kawasan tersebut.

green march reaching dataran 251112 wong tack speech 06Dalam ucapannya kepada peserta berkenaan, Wong yang berucap dari atas bumbung sebuah kereta berkata, beliau akan tetap duduk di kawasan berkenaan sehingga esok pagi.

Katanya, terpulang kepada orang ramai untuk mahu kekal di Dataran atau tidak.

"Ini (himpunan) bukan di atur oleh mana-mana organisasi. Saya disini sebagai orang persendirian. Anda semua pun hadir sebagai individu.

green march reaching dataran 251112 crowd 02"Jadi saya bertanggunggjawab terhadap diri saya dan akan tetap duduk di sini. Dan anda semua boleh buat pilihan sama ada hendak duduk sini atau tidak," kata Wong.
Sementara itu, koordinator Himpunan Hijau Lee Chin Chen pula berkata peserta perarakan akan berkhemah di kawasan berkenaan pada malam ini.
green march reaching dataran 251112 crowd 01Ketika ditemui Malaysiakini, Lee berkata beliau juga menugaskan anggota jawatankuasanya serta unit amal PAS untuk melindungi peserta perarakan sepanjang malam.
Katanya, beliau masih belum dapat menganggarkan berapa orang yang akan berbuat demikian.
 "Tapi kita tidak tahu sama ada (polis dan pegawai DBKL) akan membenarkan kami berbuat demikian," katanya.

Sebahagian daripada peserta berkenaan dilihat meninggalkan kawasan persimpangan Jalan Tuanku Abdul Rahman – Jalan Perak itu untuk mencari tempat berteduh apabila hujan kembali turun pada petang ini.

green march reaching dataran 251112 wong tactSementara itu, seorang penguasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Nasarudin Daharun berkata, kawasan Dataran Merdeka tidak boleh dimasuki kerana sedang dinaiktaraf.

Katanya, Datuk Bandar berhak melarang sesiap daripada memasuki kawasan tersebut mengikut undang-undang kecil yang dikuatkuasa DBKL.

green march reaching dataran 251112 crowd 03"Dataran Merdeka kini dalam ubahsuai. Dan kita tidak akan benarkan Wong Tat masuk.

"Dataran Merdeka dibawah DBKL dan Datuk Bandar. Dan di bawah Undang-undang Kecil Dataran Merdeka, Datuk Bandar berhak melarang sesiapa masuk Dataran Merdeka.

"Permohonan pun tiada. Jadi kami memang melarang," kata Nasaruddin.
Khalid: Himpunan Hijau tak maklum pada polis
 
Penganjur Himpunan Hijau membantah operasi kilang Lynas di Gebeng, Pahang, tidak memaklumkan kepada polis untuk mengadakan perhimpunan itu di kawasan Dataran Merdeka, kata Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Menurut Khalid penganjur himpunan itu juga gagal mendapatkan kebenaran  daripada pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk menggunakan Dataran Merdeka sebagai lokasi utama perhimpunan itu.

"Undang-undang jelas, mengkehendaki di bawah Akta Perhimpunan Aman ini, orang yang ingin mengadakan perhimpunan supaya dapatkan kebenaran tuan punya tempat, beri notis pada polis 10 hari sebelum perhimpunan berlangsung...Tapi mereka tidak.

"Kita dah hubungi penganjur, cuba berunding dengan mereka, tapi dia tak membalas," katanya pada sidang media selepas melancarkan Kempen Kesedaran Jenayah anjuran bersama Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dan penduduk Subang Jaya di Petaling Jaya, hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk A. Thaiveegan, Naib Pengerusi MCPF, Tan Sri Lee Lam Thye dan Yang Dipertua MPSJ Datuk Asmawi Kasbi.

Jelas Khalid perhimpunan tersebut yang mengkehendaki penyokongnya berjalan dari Kuantan ke ibu negara, adalah protes jalanan yang menyalahi undang-undang.

Ketika ditanya tindakan polis sekiranya penyokong anti-Lynas itu berdegil memasuki Dataran Merdeka, Khalid berkata semuanya bergantung kepada arahan dari pihak DBKL.

"Dataran Merdeka tu bukan tempat awam, dia ada tuan punyanya... sekarang ini bagi pihak polis, kita tunggulah, kita serah kepada DBKL dahulu, apa juga tindakan daripada DBKL.

"Jika mereka menyerahkan kepada kita (polis), kita akan ambil tindakan berdasarkan undang-undang yang ada," katanya.

Sementara itu, Khalid berkata sistem 'My Distress' iaitu isyarat kecemasan yang diperkenalkan Polis Selangor sejak Ogos tahun lepas akan diperluaskan ke seluruh negara berikutan kejayaannya mencegah jenayah.

"Insya-Allah program ini sedang diteliti oleh kerajaan untuk dilaksanakan secara serentak di seluruh negara tidak lama lagi," katanya.

Sistem MyDistress menggunakan aplikasi penghantaran isyarat kecemasan dengan menekan satu ikon pada telefon pintar dan dilengkapi dengan Sistem Pengesanan Global (GPS) yang akan membantu polis mengesan individu yang menghantar isyarat ke lokasi berkenaan.

- Bernama
20,000 aktivis Himpunan Hijau hampiri Dataran
Dianggarkan 20,000 aktivis berjaya meneruskan perarakan jalan kaki menuju Dataran Merdeka walau pihak berkuasa melakukan sekatan di kawasan tumpuan popular itu.
himpunan hijau green walk crowd at duke highway 251112 6Perarakan hari ini melibatkan jarak terakhir sejauh 42 kilometer daripada kawasan bekas ibu pejabat PAS di Gombak – tempat mereka bermalam pada malam tadi.
Ia dimulakan dengan penyertaan seramai 2,000 aktivis, termasuk beberapa keluarga, dikawal anggota unit amal PAS dengan pemerhatian anggota polis.

Seorang peserta, BC Tan, 30, dari Pulau Pinang yang menginap di Markaz Tarbiyah PAS, Taman Melewar malam tadi, beliau berasa terharu apabila mereka disambut baik untuk bermalam di sana.

"Bagus. Tempat itu semua kemudahan ada. Kita juga Disambut baik.

"Saya terharu dapat duduk sana sebab jarang pergi," katanya yang mula mengikuti perarakan ini dari Taman Rimba, Gombak.
himpunan hijau dataran merdeka 251112 hulaKumpulan itu mengibarkan bendera Himpunan Hijau dan melaungkan slogan "Hentikan Lynas" sepanjang perjalanan melalui Lebuhraya DUKE, Kampung Railway dan Sentul Pasar.

Antara yang menarik perhatian orang ramai ialah seorang peserta dari Pahang, yang memulai perarakan dari Kampung Awah di Pahang dengan memusingkan gegelung hula hoop di badannya.

Katanya, beliau akan berhenti memusingkan ketika berhenti rehat.

himpunan hijau green walk crowd"Saya tak berhenti dari Kampung Awah. Saya pusingkan benda ini. Bila makan baru saya berhenti," katanya. 
Ketika berhenti rehat di Kampung Railway, ketua kumpulan berkenaan Wong Tack dalam ucapannya memberi pesanan bahawa Dataran Merdeka bukanlah destinasi mereka yang terakhir.
"Kita akan bermalam di sana dan menunggu matahari terbit esok," katanya.
himpunan hijau green walk crowd at duke highway 251112Beberapa kumpulan lagi menyertai kumpulan besar itu beberapa lokasi sekitar laluan perarakan - menjadikan jumlah peserta bertambah kepada 5,000 orang.
Kumpulan berkenaan seterusnya melalui Jalan Sentul, Jalan Ipoh dan Jalan Tun Razak dengan disambut dengan bunyi hon oleh pengguna kenderaan di jalan berkenaan.
Kumpulan seramai 5,000 orang itu kemudiannya dianggarkan bertambah menjadi 10,000 orang apabila bergabung dengan satu kumpulan lagi di persimpangan Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Sultan Ismail di pusat Bandar Kuala Lumpur.
himpunan hijau dataran merdeka 251112Jumlah itu kemudiannya meningkat kepada 20,000 orang apabila kumpulan berkenaan tiba di persimpangan Jalan Perak - Jalan Tuanku Abdul Rahman pada kira-kira jam 5.30 petang.
Kumpulan berkenaan seterusnnya membanjiri sepanjang Jalan Tuanku Abdul Rahman dan kawasan sekitar kawasan Dataran Merdeka memandkan lokasi berkenaan ditutup pihak berkuasa.

Turut dilihat dalam perarakan itu ialah para pemimpin Pakatan Rakyat dan juga pengerusi bersama BERSIH Datuk S Ambiga.
Himpunan Hijau jamin tak langgar sekatan
12:44PM Nov 25 2012  
Himpunan Hijau menberi jaminan untuk tidak melanggar sekatan pihak berkuasa di Dataran Merdeka – yang dirancang sebagai lokasi perkhemahan mereka pada malam ini.

Pemimpin kumpulan tersebut, Wong Tack dalam ucapannya kepada kira-kira 2,000 penyokong di Markaz Tarbiyah PAS di Taman Melewar hari ini menggesa golongan tersebut supaya bertindak mengikut undang-undang.

NONEBeliau memesan kepada peserta perarakan berkenaan supaya tidak melanggar sekatan dan bertindak dengan aman.

Wong berkata, Dataran Merdeka bukan destinasi terakhir mereka dan mereka telahpun berjaya menyatakan mesej berkenaan.

"Apa yang penting ialah selepas hari ini, dan bagaimana kita akan terus bergerak di masa depan.

"Semua orang sudah mendengar (mesej) kita. Maka kita tidak perlu berkeras. Bertenang, jangan provokasi," katanya sebelum mengetuai kumpulan berkenaan untuk meneruskan perarakan mereka.
DBKL tutup Dataran untuk 'kerja naiktaraf'
 
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sekali lagi menutup Dataran Merdeka – kali ini dengan alasan kerja naiktaraf yang diadakan di kawasan berkenaan.
Perkembangan itu berlaku ketika kumpulan peserta perarakan Himpunan Hijau dijadualkan akan menamatkan perarakan jalan kaki 300km mereka di lokasi berkenaan hari ini.

himpunan hijau green walk dataran sealed 251112 2Pada masa sama, dianggarkan seramai 100 orang anggota polis dan 30 penguatkuasa DBKL turut berada di kawasan berkenaan awal pagi ini.

DBKL juga mengadakan sekatan jalan raya di kedua-dua bahagian jalan di hadapan Dataran Merdeka – yang menghubungi Jalan Tun Perak dan Lebuh Pasar Besar – tindakan sama yang diambil semada perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

Satu notis yang dikeluarkan Datuk Bandar DBKL Datuk Ahmad Phesal Talib, turut ditempatkan di tengah-tengah sekatan jalan raya itu – menyatakan bahawa kawasan tersebut ditutup untuk semua aktiviti.

himpunan hijau green walk dataran sealed 251112 copsMenurut DBKL, penutupan itu ekoran kerja pembaikan dan naiktaraf yang dijalankan di Dataran.

Datu kain rentang yang digantung di kawasan tersebut menyatakan, kerja-kerja berkenaan bermula pada 13 September dan akan berlarutan sehingga 11 Februari tahun depan.

Kerja berkenaan hanya membabitkan kawasan padang dan air pancut, namun DBKL bertindak menutup keseluruhan jalan di hadapan padang berkenaan .

Pihak berkuasa bagaimanapun tidak menyekat pelancong daripada melawat dan merakam gambar di kawasan tersebut
Isu salun: K'tan pertahan perundangan Islam
 
Kerajaan PAS Kelantan tetap bertegas melaksanakan perundangan Islam kepada orang bukan Islam meskipun mendapat tentangan daripada Pengerusi DAP Karpal Singh.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pelancongan, Kebudayaan dan Kesenian Kelantan Datuk Takiyuddin Hassan berkata kerajaan negeri sedia menerima risiko untuk disaman oleh bukan Islam kerana setiap dasar yang dibuat kerajaan negeri selari dengan peruntukan Perlembagaan.

"Saya tak nak komen kenyataan Karpal. Pertamanya sebab saya tak dengar secara direct (langsung), keduanya,  kalau Karpal tengok akta ini, dia akan setuju dengan sayalah. Dia pun peguam.

"Itu hak dia nak saman Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB), tapi baca undang-undang itu elok-elok sikit... nanti kita (Karpal) pula yang kena bayar kos. Kita bukan pandai-pandai begitu sahaja masa nak buat undang-undang atau akta," katanya pada sidang media di Bilik Mesyuarat MPKB di Kota Bharu, hari ini.

Akhbar hari ini melaporkan Karpal Singh menggesa Kerajaan PAS Kelantan supaya menjelaskan perkara sebenar mengenai tindakan perundangan Islam yang dikenakan ke atas orang bukan Islam di negeri itu.

Karpal berkata orang bukan Islam Kelantan yang dikenakan tindakan saman berdasarkan undang-undang Islam, boleh mencabar saman terbabit di mahkamah.

Pengerusi DAP itu berkata demikian sebagai mengulas mengenai keluhan  seorang pengurus kedai gunting rambut di Kota Baharu, Ong Lee Ting, yang  mendakwa beliau disaman 11 kali oleh pihak berkuasa tempatan kerana pekerja wanita bukan Islam di premisnya menggunting rambut pelanggan lelaki bukan Islam sejak 2010.

Akibatnya, dia didenda antara RM200 hingga RM350 dan mendakwa ramai lagi pemilik kedai gunting turut menghadapi perkara sama.

Takiyuddin bagaimanapun menjelaskan bahawa kerajaan negeri melaksanakan dasar itu sebagai langkah menjaga maruah wanita, sama ada Islam atau bukan Islam daripada mengalami gangguan seksual dan terjebak dalam kancah pelacuran.

"Kedai gunting rambut seringkali dilaporkan hanya menjadi topeng perniagaan sahaja di hadapan, tapi di belakang (ia) jalankan perniagaan yang bercanggah dengan undang-undang dan moral.

"Adakah seorang ayah rela anak perempuannya diganggu (ketika bekerja), apatah lagi suami yang rela isterinya diganggu oleh pelanggan-pelanggan lelaki misalnya?," tanya beliau.

- Bernama
Najib: Umno perlu tunjuk PAS selindung di balik Islam
 
Datuk Seri Najib Tun Razak berkata anggota Umno seharusnya mendedahkan semasa Perhimpunan Agung Umno 2012 bahawa PAS adalah sebuah parti politik yang berselindung di sebalik imej Islam.
Perdana Menteri berkata sekiranya Umno dapat mengemukakan hujah-hujah bernas tentang jati diri PAS yang sebenarnya kepada rakyat, beliau yakin Umno akan muncul sebagai parti yang utama dalam kalangan orang Melayu.

"PAS perlu menggambarkan parti itu sebagai sebuah parti Islam. Tapi sama ada perbuatan itu (doa menghancurkan Umno dan BN, BN) adalah benar-benar menepati prinsip dan syariat Islam atau sebaliknya ia merupakan sebuah parti politik yang berselindung di sebalik imej Islam. Itu yang harus dibincang oleh parti Umno.

"Kalau kita dapat mengetengahkan hujah-hujah yang bernas, maka kita boleh muncul sebagai parti yang utama di kalangan orang Melayu," katanya dalam temubual eksklusif bersama para pengarang Bernama dan Utusan sempena Perhimpunan Agung Umno 2012 di pejabatnya di Parlimen baru-baru ini.

Beliau mengulas tindakan PAS mendoakan kehancuran Umno dan BN pada Muktamar PAS 2012 yang berlangsung baru-baru ini, dan bagaimana beliau mahu anggota Umno memberi reaksi kepada perkara itu.

Dalam perkembangan sama, Perdana Menteri berkata pelbagai pendapat yang\ tidak sekata dalam kalangan parti Pakatan Rakyat membuatkan rakyat masih kabur dengan bentuk dasar yang bakal diamalkan dan hala tuju mereka jika ditakdirkan memerintah nanti.

Katanya parti mana yang akan menjadi lebih dominan juga tidak dapat ditentukan, namun memberi jaminan BN dan Umno akan meneruskan dasar serta hala tuju yang telah dibentangkan kepada rakyat.

"Dalam pakatan itu ada parti yang nak asas perlembagaan kita dipinda. Sebab DAP dengan ideologi Malaysian Malaysia yang tidak menerima prinsip dan semangat Perlembagaan. Dan kita ada PAS yang nak wujudkan negara Islam ikut tafsiran mereka. Itu pun jadi tanda tanya kerana definisi negara Islam itu pun masih kabur lagi.

"Ketiga, ada PKR yang memperjuangkan pendirian yang boleh disangsi termasuk kefahaman yang terlalu liberal dan pluralisme yang juga boleh menimbulkan banyak kontroversi.

"Dalam BN, kita boleh jamin dasar kita konsisten. Apa pun akan berlaku, kita ada jaminan bahawa hala tuju dan dasar yang telah dibentang kepada rakyat dapat kita teruskan. Tapi, pembangkang penuh risiko, tanda tanya dan kesangsian. Sama ada kita sanggup memperjudikan masa depan kita, itu menjadi soal pokok," tegasnya.

Dalam wawancara selama sejam itu, Najib turut menyentuh tindakan ketua pembangkang yang cuba merayu campur tangan pihak luar dalam pilihan raya negara ini, dan berkata ia seolah-olah menafikan amalan demokrasi yang selama ini berjalan dengan baik.

Ditanya sama ada langkah itu dilakukan kerana pembangkang yakin mereka tidak mampu memenangi PRU-13, beliau berkata atas sebab itulah pembangkang cuba menyediakan minda rakyat bahawa proses pilihan raya negara itu tidak telus.

"Ada juga orang kata bahawa kalau dia tak menang, dia nak tunjuk perasaan juga. Nak tunjuk pilihan raya kita tak telus dan tak adil. Segala-galanya boleh berlaku sebab mereka sangat obses, mabuk nak menguasai Putrajaya. Australia pun dah tolak (permintaan Anwar untuk memantau dan memerhati PRU-13)," katanya.

Mengulas kritikan sesetengah pihak bahawa BN dan Umno tidak cukup agresif dalam menghadapi ibu segala pilihan raya terutama dalam melawan segala dakyah dan tohmahan pembangkang, Najib berkata selaku kerajaan yang memerintah, perlu ada batasan dan sifat tanggungjawab dalam setiap tindakan yang diambil.

"Pembangkang lain, dia tak ada sempadan termasuk nak lempar fitnah, beri fakta palsu dan sebagainya. Pembangkang boleh buat. Tapi kita dalam kerajaan kena ada rasa tanggungjawab dalam apa-apa yang kita nak lakukan. Itu mungkin menggambarkan seolah-olah kita tak agresif," katanya.

- Bernama
Najib minta Umno teladani perang Badar, Uhud
 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata patuh kepada disiplin organisasi merupakan antara penentu kemenangan Umno dan BN walaupun parti itu kini bertambah kukuh dan mantap untuk berdepan pilihan raya umum yang akan datang.

Najib, yang juga Presiden Umno berkata walaupun mempunyai bilangan anggota yang ramai, Umno, sebagai parti tunjang Melayu bakal tewas jika anggotanya tidak memiliki disiplin organisasi yang mantap.

Beliau berkata melalui disiplin organisasi yang mantap, Umno dengan keanggotaannya yang melebihi tiga juta mampu turun 'berperang' secara tersusun dalam satu ikatan kepimpinan yang utuh bersama kekuatan yang sedia dimiliki.

Menjadikan peristiwa perang Badar dan Uhud sebagai contoh, beliau berkata kemenangan dan kekalahan umat Islam dalam peperangan itu perlu dijadikan iktibar oleh pendukung parti bahawa disiplin organisasi yang meliputi arahan, pematuhan arahan dan melaksanakan arahan perlu diikuti, dipatuhi dan dilaksanakan bagi memastikan kejayaan dalam setiap pertarungan.

"Untuk menjamin kemenangan yang memuaskan, pertama, mesti ada disiplin organisasi, contohnya, kalau hendak pergi berperang, bala tentera kita mestilah tersusun dalam satu ikatan kepimpinan 'chain of command' yang mantap dan berdisiplin.

"Kalau kita ada 'organisational discipline', saya percaya itu akan memberi kekuatan yang amat besar sebab kita sudah ada bilangan tetapi kita mesti sulaminya dengan kekuatan disiplin organisasi, itu perkara penting yang saya hendak tekankan," katanya mengenai apa yang perlu anggota Umno lakukan untuk menjamin kemenangan dalam pilihan raya akan datang.

Perang Badar merupakan perang pertama yang dilalui oleh umat Islam di Madinah di mana kekuatan iman dan keyakinan kepada Allah telah membawa kemenangan besar, seterusnya membawa kepada perkembangan agama Islam di Makkah.

Ketika perang Uhud pula, tentera Islam yang menentang tentera kafir yang terdiri daripada 3,000 orang hampir menang sebelum tentera Islam yang diberi amanah menjaga Bukit Uhud bertindak turun bagi mendapatkan harta rampasan perang setelah musuh melarikan diri.

Akibat tiada disiplin dan mengingkari arahan ketua, tentera musuh yang mendapati tempat pertahanan yang strategik itu kosong, telah berpatah balik, menguasai kawasan bukit itu, seterusnya menyerang tentera Islam dari belakang.

Bercakap kepada Bernama dan Utusan Malaysia dalam temu bual eksklusif di pejabatnya di bangunan Parlimen di sini sempena Perhimpunan Agung Umno ke-63 yang akan berlangsung dari 28 Nov hingga 1 Dis di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, Najib berkata menerima keputusan parti termasuk dalam soal pemilihan calon pilihan raya juga merupakan perkara yang terangkum dalam organisasi disiplin.

Beliau berkata selain sejarah perang Badar dan Uhud, anggota Umno juga digesa menjadikan pengalaman pahit kekalahan parti itu dalam beberapa siri pilihan raya kecil di kawasan yang boleh dimenangi sebelum ini sebagai pengajaran, kesan dan akibat daripada melanggar disiplin organisasi.

Najib berkata sejak menerajui Umno pada April 2009, banyak perubahan telah dilakukannya termasuk dalam aspek mendisiplinkan anggotanya sehingga mendorong perwakilan berikrar untuk tidak melanggar arahan pucuk pimpinan pada perhimpunan agung parti itu tahun lepas.

"Mereka dah beri ikrar dan pengakuan, malah Tun Dr Mahathir Mohamad (bekas perdana menteri) pun bantu jumpa mereka, sudah angkat tangan sumpah pengakuan, dalam perhimpunan agung pun dah berikrar.

"Saya tak upaya lebih dari itu, saya dah buat apa yang boleh saya buat, jadi terserah kepada tubuh badan sendiri. Kalau mereka tak langgar sumpah...saya tak tahulah, itu terserah kepada mereka, itu antara mereka dan tuhan," katanya.

Ditanya apakah penubuhan Jawatankuasa Disiplin mampu membantu mengatasi masalah disiplin seperti mensabotaj calon BN, Presiden Umno itu berkata disiplin diri yang dimiliki setiap anggota adalah lebih bermakna dan penting kepada parti berbanding tindakan mendisiplinkan mereka.

Mengambil Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang dilaksanakan di sesetengah tempat sebagai contoh, Najib berkata perkara itu sebenarnya tidak perlu sekiranya pemandu berdisiplin namun ia terpaksa dibuat bagi tujuan mendidik masyarakat supaya lebih berdisiplin di jalan raya.

"Jadi, kalau disiplin, kita dapat selamatkan nyawa dan diri kita, maknanya kalau kita ada 'self-discipline' parti kita pasti akan berjaya, itulah yang patut kita utamakan kerana kalau kita menang kerusi kita tapi gagal bentuk kerajaan, tiada lah maknanya," katanya.

Beliau berkata tindakan mengumumkan calon pilihan raya lebih awal merupakan antara pilihan yang boleh diambil bagi mengelak tindakan mensabotaj parti daripada berlaku, namun sehingga kini belum ada kata putus mengenainya yang dibuat.

"Kalau kita umum awal pun tiada jaminan tidak akan berlaku sabotaj tapi jika terlalu lewat pula sukar untuk kita memulihkan keadaan... jadi saya rasa ia tidak boleh terlalu awal dan terlalu lewat. Kita akan cari masa yang mungkin kita rasakan paling sesuai," katanya.

- Bernama
 
Wong: pemimpin Umno antara pemilik banglo
10:14AM Nov 23 2012
Beberapa pemimpin Umno didakwa pemilik banglo di Templer Park, projek kontroversi, yang dibangkitkan di Persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor semalam.

NONEAhli Exco, Elizabeth Wong (bawah) memberitahu dewan bahawa
beliau terkejut mengetahui pemilik banglo itu termasuk bekas menteri, seorang ahli parlimen dan beberapa bekas ADUN.

"Inilah antara orang-orang yang mengambil tanah di situ untuk membina rumah mewah,” katanya di dewan semalam, tanpa menyebut sebarang nama, lapor Selangorku.com, lamanweb kerajaan negeri.

Semalam, The Star melaporkan terdapat rancangan untuk membina banglo mewah di Templer Park atas kawasan bukit bercuram yang diklasifikasikan sebagai Kelas 3 dan 4.

Projek itu didakwa melibatkan komuniti berpagar seluas 12.41 hektar yang terdiri daripada 60 buah banglo, dengan harga permulaan RM4 juta seunit.

Laporan yang sama memetik Majlis Perbandaran Selayang sebagai berkata pemaju projek itu telah memenuhi syarat-syarat dan garis panduan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.


Banyaknya skandal Umno, patutlah nak tutup dengan cerita seks!

60+ perkara yang UMNO dan BN belum selesai jawab...that is the rakyat money.....

1. PKFZ = RM12 billion
2. Submarine = RM500 million
3. Simedarby = RM964 million
... 4. Paya Indah Westland =RM88 million
5. Posmalaysia (transmile) = RM230 million lost
6. Eurocopter deal = RM1 billion waste?
7. Terengganu Stadium Collapsed = RM292 million
8. MRR2 repair cost = RM70 million
9. Maybank Overpay for BII = RM4 billion
10. Tourism -NYY kickback = RM10 million
11. 3 paintings bought by MAS = RM1.5 million
12. Overpayment by Sport Ministry = RM8.4 million
13. London ‘s white elephant sports complex = RM70 million
14. MRR2 Repairs = RM70 million
15. MATRADE repairs = RM120 million
16. Cost of new plane used by PM = RM200 million
17. InventQ irrecoverable debt = RM228 million
18. Compensation for killing crooked bridge = RM257 million
20. Lost in selling Augusta = RM510 million
21. Worth of AP given out in a year = RM1.8 billion
22. Submarines (future Muzium Negara artifacts) = RM4.1 billion
23. PSC Naval dockyard = RM6.75 billion
24. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion = RM3.2 billion in 2008 ringgit
25. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s isbelieved to have cost some US$500 million. = RM1.6 billion
26. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia = RM30 billion in the 1990s.
27. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million = RM2.56 billion.
28. Use of public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market = RM10 billion
29. Bank Islam scandal = RM 700 million losses.
30. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million =RM348 million.
31. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu from 2004-2007 = RM7.4 billion.
32. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra wasestablished, this orchestra has swallowed a total of RM500 million.Hiring a kwai-lo CEO with salary of more than RM1 million per annum !!
33. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat AbdulJalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul Hamid Othman (religious)RM549,675 per annum
34. The government has spent a total of RM3.2 billion in teaching Maths and Science in English over the past five years. Out of theamount, the government paid a whoppingRM2.21 billion for the purchaseof information and computer technology (ICT) equipments which it isunable to give a breakdown. Govt paid more than RM6k per notebook vsper market price of less than RM3k through some new consortiums thatsetup just to transact the notebook deal. There was no math &science content for the teachers and the notebooks are all with theteachers’ children now.
35. The commission paid for purchase of jets and submarines to twoprivate companies Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd amounted toRM910 million
36. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion “Crooked Scenic Half-Bridge”
37. RM1.3 billion have been wasted building the white elephantCustoms, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation ofthe Malaysia-Singapore scenic bridge
38. RM100 million on renovation of Parliament building and leaks
39. National Astronaut Programme = RM 40 million
40. National Service Training Programme, yearly an estimate of RM 500 million
41. Eye on Malaysia = RM30 million and another RM5.7 million of free ticket
42. RM2.4 million on indelible ink
43. Samy announced in September 2006 that the government paid compensation amounting to RM38.5 billion to 20 highway companies. RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from the toll hike in 2008 alone
44. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family.
45. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At atime when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buy three paintings to decorate its chairman’s office.
46. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.
47. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion
48. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.
49. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million.
50. Kuching Prison bailout costing RM135 million
51. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million.
52. Le Tour de Langkawi bailout costing RM3.5 million
53. Wholesale distribution of tens of millions of shares in BursaMalaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of BNleaders and Ministers worth billions of ringgits
54. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial landsand forestry concessions to children and relatives of BN leaders and Ministers worth tens of billions of ringgits
55. Since 1997, Petronas has handed out a staggering RM30 billion in natural gas subsidies to IPPs who were making huge profits.In addition, there were much wastages and forward trading of Petronasoil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accountsof Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we have absolutelyno idea of the amount.
56. RM5700 for a car jack worth RM50
57. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113 within a few minutes
58. A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000
59. A thumbdrive that cost RM90 was bought for RM480
60. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500
61. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143
62. Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO worth of RM77million?
63. RM17 billion subsidy to IPP
64. Scandal NFC Cow and Condo RM250 juta, Sharizat ‘s husband is paid RM100K per month
65. …more to come......

~ Badrul Bin Nasarudin

Tiada ulasan: