Ahad, 25 November 2012

JANGANLAH PERASAN...TENGOKLAH DAN PERHATIKAN DAN CIUMLAH....TAKUT2 TAHI MEMENUHI BADAN...ITU PUN NAK KUASA LAGI

Tiada konspirasi singkir saya, kata Karpal

25 November 2012
Karpal Singh
Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh
GEORGETOWN - Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh berkata, dakwaan kononnya terdapat konspirasi untuk menyingkirkan beliau pada pemilihan parti yang akan berlangsung bulan depan hanya satu rekaan semata-mata.

Beliau berkata, dakwaan seumpama itu adalah perkara biasa di dalam politik terutamanya menjelang pilihan raya.  

"Ini adalah perkara kecil dan saya tidak beri maklum balas kepada perkara seperti ini. Tidak ada masalah (di dalam parti), ini semua rekaan. Ini adalah salah satu daripada demokrasi. Semua ada hak untuk menyuarakan apa yang diingini.

"Tiada masalah...macam-macam (akan berlaku) walaupun pilihan raya umum, pilihan raya satu parti politik... ini biasa. Tapi akhirnya apa yang disuarakan oleh wakil-wakil itu yang penting," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan sebuah portal berita hari ini memetik kenyataan bekas pemimpin parti DAP, Tan Tuan Tat, yang mendakwa terdapat konspirasi untuk menyingkirkan pemimpin veteran itu pada pemilihan parti bulan depan. - Bernama
Exco Kelantan: 'Hak Karpal jika mahu saman MPKB'

25 November 2012
Takiyuddin Kelantan
Takiyuddin Hassan menunjukkan surat permohonan mendapatkan lesen perniagaan kedai gunting rambut dan buku undang-undang, hari ini. - Foto Bernama
KOTA BHARU - Kerajaan Pas Kelantan tetap bertegas melaksanakan perundangan Islam kepada orang bukan Islam meskipun mendapat tentangan daripada Pengerusi DAP Karpal Singh.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pelancongan, Kebudayaan dan Kesenian Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, kerajaan negeri sedia menerima risiko untuk disaman oleh bukan Islam kerana setiap dasar yang dibuat kerajaan negeri selari dengan peruntukan Perlembagaan.

"Saya tak nak komen kenyataan Karpal. Pertamanya sebab saya tak dengar secara direct (langsung), keduanya,  kalau Karpal tengok akta ini, dia akan setuju dengan sayalah. Dia pun peguam.

"Itu hak dia nak saman Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB), tapi baca undang-undang itu elok-elok sikit... nanti kita (Karpal) pula yang kena bayar kos. Kita bukan pandai-pandai begitu sahaja masa nak buat undang-undang atau akta," katanya pada sidang media di Bilik Mesyuarat MPKB di sini, hari ini.

Akhbar hari ini melaporkan Karpal Singh menggesa Kerajaan Pas Kelantan supaya menjelaskan perkara sebenar mengenai tindakan perundangan Islam yang dikenakan ke atas orang bukan Islam di negeri itu.

Karpal berkata, orang bukan Islam Kelantan yang dikenakan tindakan saman berdasarkan undang-undang Islam, boleh mencabar saman terbabit di mahkamah.

Pengerusi DAP itu berkata demikian sebagai mengulas mengenai keluhan seorang pengurus kedai gunting rambut di Kota Bharu, Ong Lee Ting, yang mendakwa beliau disaman 11 kali oleh pihak berkuasa tempatan kerana pekerja wanita bukan Islam di premisnya menggunting rambut pelanggan lelaki bukan Islam sejak 2010.

Akibatnya, dia didenda antara RM200 hingga RM350 dan mendakwa ramai lagi pemilik kedai gunting turut menghadapi perkara sama.

Takiyuddin bagaimanapun menjelaskan bahawa kerajaan negeri melaksanakan dasar itu sebagai langkah menjaga maruah wanita, sama ada Islam atau bukan Islam daripada mengalami gangguan seksual dan terjebak dalam kancah pelacuran.

"Kedai gunting rambut seringkali dilaporkan hanya menjadi topeng perniagaan sahaja di hadapan, tapi di belakang (ia) jalankan perniagaan yang bercanggah dengan undang-undang dan moral.

"Adakah seorang ayah rela anak perempuannya diganggu (ketika bekerja), apatah lagi suami yang rela isterinya diganggu oleh pelanggan-pelanggan lelaki misalnya?" tanya beliau. - Bernama
Pas: Najib risiko jika BN menang tipis
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
25 November 2012
Dr Dzulkefly Ahmad
Dr Dzulkefly Ahmad
SHAH ALAM - Ramalan Barisan Nasional (BN) hanya akan menang 120 kerusi jika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) diadakan sekarang membuktikan Pakatan Rakyat (PR) berjaya menjadi seteru politik paling digeruni Kerajaan Pusat sepanjang empat tahun ini dan satu risiko kepada kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad, realiti itu tambah meyakinkan dengan penemuan kajian yang dilakukan oleh penganalisis politik, Profesor Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin dari Universiti Kebangsaan Malaysia.

"Dapatan Dr Shamsul Amri itu seolah-olah satu pengakuan bahawa kekuatan Pakatan Rakyat itu tidak boleh dipandang mudah sebab daripada 140 kerusi sekarang ini sudah merosot kepada 120 kerusi," katanya.

Berdasarkan hasil kajian yang mengambil kira prestasi dari pelbagai sudut termasuk pembentangan Bajet 2013 dan insentif yang diumumkan pada September lalu, Shamsul berkata, kemenangan akan memihak kepada BN.

“... mereka akan dapat minimum 120 kerusi. Sekarang 140 kerusi, 24 kerusi kelabu, baki 70 kerusi Pakatan Rakyat... (pada keseluruhan) majoriti tipis," katanya yang merupakan Timbalan Pengerusi Majlis Profesor Negara.

Bagaimanapun Shamsul tidak menolak kemungkinan jumlah kerusi BN akan meningkat naik tetapi tidak akan turun kurang daripada 120 kerusi seperti yang diramalkannya.

“Kemungkinan jumlah kerusi yang akan dimenangi BN naik itu ada... berdasarkan pada apa yang berlaku Oktober dan November,” ujar beliau.

Mengakui bahawa ramalan Shamsul itu munasabah, Dzulkefly berkata, senario politik semasa membuatkan kedua-dua parti tidak dapat membuat telahan yang tepat - parti mana yang akan meraih kemenangan, waima untuk sebuah kemenangan tipis.

"Saya kira itulah antara sebabnya, mungkin kenapa Datuk Seri Najib yang mengetahui tentang realiti itu sehingga hari ini beliau tidak dapat membubarkan Parlimen," ujarnya.

Malah katanya, Najib secara peribadi akan berhadapan dengan risiko disingkarkan ekoran rekod buruk dalam karier politiknya jika hanya mampu memberikan kemenangan tipis kepada BN.

"Perkara ini berlaku kepada Pak Lah. Kerana kalau menang BN tetapi dengan kemenangan yang tipis, Datuk Seri Najib bakal menjadi orang yang kalah dalam pilihan raya ini kerana Umno-BN, Umno khususnya tidak akan mengizinkan beliau memimpin Barisan Nasional," katanya.

Justeru, beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor berkata, kini semuanya bergantung pada kebijaksanaan rakyat untuk memilih parti mana yang lebih berhemah dalam mentadbir urus negara ini dalam tempoh di mana PR memberikan saingan kepada kerajaan di beberapa negeri.

"Makanya pertarungan PRU13 ini akan ditentukan oleh sejauh mana kedua-dua belah pihak dapat membuktikan siapa yang sebenarnya telah membuktikan dalam laluan empat hingga lima tahun ini, pentadbiran mereka itu lebih baik daripada yang lain," tegas beliau.

Untuk rekod, pada pilihan raya lalu, BN memperoleh 140 kerusi manakala pembangkang menang 84 kerusi, di mana ia adalah rekod terburuk BN.

PR optimis pihaknya akan menambah kerusi di Johor, Negeri Sembilan termasuk Sabah dan Sarawak.
BBCBN: Jangkaan kerusi 120 'cukup baik'
JAMILAH HAMZAH
25 November 2012
Bung Mokhtar Radin
Bung Mokhtar Radin
KUALA LUMPUR - Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Bung Moktar Radin berkata jangkaan minimum 120 kerusi Parlimen yang boleh dikuasai Barisan Nasional (BN), sebagaimana dibayangkan oleh Profesor Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin, "cukup baik" buat perikatan itu.

Menurutnya, walaupun dalam keadaan pembangkang yang bekerja keras menghentam dan menabur fitnah ke atas BN, namun rakyat tetap terus yakin untuk mengekalkan kerajaan semasa di peringkat pusat.

Beliau berkata, usaha berterusan daripada BN dapat menangkis serangan pembangkang dan memberi keyakinan yang berkekalan di kalangan rakyat untuk setia kepada parti.

"Pada saya, BN masih menjadi pilihan rakyat, walaupun menghadapi cabaran terhebat dari pembangkang.

"Namun dengan usaha-usaha berterusan BN, ia telah membantu BN untuk diyakini rakyat jelata.

"(Sebanyak) 120 kerusi cukup baik untuk BN," kata beliau yang juga Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan BN kepada Sinar Harian Online ketika dihubungi.

Laporan Sinar Harian Online semalam memetik Shamsul berkata, BN yang kehilangan majoriti dua pertiga empat tahun lalu dijangka memperoleh dalam lingkungan 120 kerusi PRU13 diadakan hari ini, manakala 24 kerusi masih dalam keadaan "kelabu”.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Majlis Profesor Negara ini mengakui bahawa walaupun keputusan kali ini akan memperlihatkan majoriti mengecil tetapi kemenangan masih akan memihak kepada BN.

“... mereka akan dapat minimum 120 kerusi. Sekarang 140 kerusi, 24 kerusi kelabu, baki 70 kerusi Pakatan Rakyat... (pada keseluruhan) majoriti tipis,” katanya dalam satu temu bual menjelang Perhimpunan Agung Umno 2012, di pejabatnya di Bandar Baru Bangi.

Dalam pada itu, Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil turut mempertahankan parti perikatan itu dengan menyatakan rakyat akan terus mengundi untuk mengekalkan kerajaan BN pada PRU13.

Katanya, wanita Umno yakin rakyat memiliki kewarasan dalam membuat keputusan pemilihan kerajaan kerana soal pemilihan pemerintah satu perkara serius.

"Wanita Umno yakin BN akan jadi kerajaan selepas PRU13," katanya sambil menambah, "keputusan untuk memilih kerajaan tidak boleh dipermain-mainkan."

Beliau menambah, dengan usaha yang dilakukan oleh Umno sudah semestinya mengharapkan BN mendapat dua per tiga kerusi Parlimen pada PRU13.

"Untuk Wanita (Umno) apa yang kita buat, kita berharap akan dapat dua per tiga kerusi, itu yang kita harapkan," katanya.
Najib: 'Jadi pembangkang konstruktif, jangan burukkan kerajaan'

25 November 2012
Najib Tun Razak - Rosman Mansor
Najib Tun Razak (lapan, kanan) dan Rosmah Mansor (sembilan, kanan) yang juga Penaung Himpunan Wanita Muda Negara 2012 bersama 12 orang penerima Anugerah Kesatria Puteri
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengingatkan wanita muda Malaysia supaya tidak menggadaikan masa depan negara dengan membenarkan pembangkang menggagalkan segala usaha yang dilakukan kerajaan selama ini.

Beliau berkata, wanita muda tidak harus terpengaruh dengan dakyah politik parti pembangkang yang sering mempertikaikan kebolehan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam mentadbir negara.

Beliau berkata, pembangkang sepatutnya menjadi pembangkang yang konstruktif tetapi sebaliknya mereka sentiasa mencari keburukan dalam projek yang dilaksanakan kerajaan sedangkan projek tersebut memberi peluang pekerjaan dan merangsang pertumbuhan ekonomi negara.

"Projek-projek seperti Projek Rapid di Pengerang, Johor dan penyenaraian Felda (Global Ventures Holdings Berhad) di Bursa Malaysia cuba digagalkan pembangkang atas dasar politik yang tidak ingin BN mencapai kejayaan dan menunjukkan kebolehan untuk mentadbir negara.

 "Segala apa yang dirancangkan akan tinggal di atas kertas dan akan terbantut kalau perancangan untuk lakukan transformasi digagalkan oleh pembangkang dan tidak mendapat sokongan politik daripada rakyat," katanya ketika menutup Himpunan Wanita Muda Negara 2012 di sini hari ini.

Najib berkata, justeru, wanita muda di negara ini perlu memberikan sepenuh sokongan kepada kerajaan sekarang yang komited membantu mereka memenuhi inspirasi, dedikasi, ekspresi dan aspirasi mereka.

Beliau berkata, kerajaan di bawah pimpinan BN memberi jaminan akan melakukan yang terbaik untuk masa depan yang lebih bersinar dan lebih baik dari hari ini.

Kalaulah wanita muda inginkan inspirasi, dedikasi, ekspresi dan aspirasi dipenuhi, maka sokonglah kerajaan yang ada hari ini, saya beri jaminan bahawa kita lakukan yang terbaik supaya wanita muda yang ada tidak akan rasa kecewa nanti," katanya.

Najib berkata menerusi agenda transformasi negara seperti Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) dan Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) yang telah berjaya mewujudkan lebih 313,000 peluang pekerjaan, menunjukkan bahawa kerajaan telah menepati aspirasi golongan muda yang inginkan pekerjaan.

"Mengikut salah satu kajian yang dilakukan di peringkat global, dalam banyak isu yang diberi keutamaan dan dianggap sangat penting oleh golongan muda ialah soal pekerjaan.
"Kalau kita berjaya sediakan peluang pekerjaan, maka kita dapat memenuhi jangkaan atau aspirasi golongan wanita muda dan lelaki muda kerana mereka mahukan masa depan yang penuh dengan jaminan serta mendapat taraf hidup yang jauh lebih baik dari hari ini," katanya.
Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak menyekat peluang wanita untuk memajukan diri memandangkan ketekunan, dedikasi, kesungguhan, kesetiaan dan pencapaian wanita di negara ini amat memberangsangkan.
Beliau berkata, pencapaian wanita muda di dalam sektor pendidikan seperti kemasukan ke institusi pengajian tinggi (IPT) sebanyak 25,000 adalah hampir dua kali ganda berbanding kaum lelaki yang hanya berjumlah 13,000 orang.
"Ini bererti bahawa kejayaan yang begitu memberangsangkan ini mungkin telah mengatasi kebanyakan negara lain termasuk negara maju sekali pun dan ini membawa kepada pengertian bahawa kita tidak pernah mengehadkan peluang wanita untuk maju ke depan," katanya.
Najib berkata, kecemerlangan wanita juga terbukti apabila 31 peratus daripada jawatan tertinggi dalam sektor awam kini disandang oleh golongan itu termasuk beberapa jawatan penting seperti Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.

"Saya percaya kejayaan ini dapat kita panjangkan dalam sektor swasta, sebab itu melalui Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, sedang melatih sekumpulan wanita yang ada potensi supaya dapat dilantik sebagai ahli lembaga pengarah dalam syarikat-syarikat yang tersenarai dalam Bursa Malaysia," katanya.
Pada majlis itu, Najib turut menyampaikan 12 Anugerah Kesatria Puteri, antara penerimanya ialah penyanyi terkenal Datuk Siti Nurhaliza Taruddin (Anugerah Kesatria Puteri Kesenian), atlet terjun negara Pandelela Rinong (Anugerah Kesatria Puteri Sukan) dan Yang Dipertua Persatuan Kebajikan Anak-Anak Pesakit HIV/AIDS Nurul Iman Malaysia (Pernim) Norlina Alawi (Anugerah Kesatria Puteri Kemurnian).
Sementara itu, Tunku Panglima Besar Kedah Tunku Puteri Intan Shafinaz dinobatkan sebagai penerima Anugerah Nusa Mahsuri di atas sumbangan sehingga ke peringkat antarabangsa dalam pelbagai gerakan kemanusiaan dan kemasyarakatan. - Bernama

Banyaknya skandal Umno, patutlah nak tutup dengan cerita seks!

60+ perkara yang UMNO dan BN belum selesai jawab...that is the rakyat money.....

1. PKFZ = RM12 billion
2. Submarine = RM500 million
3. Simedarby = RM964 million
... 4. Paya Indah Westland =RM88 million
5. Posmalaysia (transmile) = RM230 million lost
6. Eurocopter deal = RM1 billion waste?
7. Terengganu Stadium Collapsed = RM292 million
8. MRR2 repair cost = RM70 million
9. Maybank Overpay for BII = RM4 billion
10. Tourism -NYY kickback = RM10 million
11. 3 paintings bought by MAS = RM1.5 million
12. Overpayment by Sport Ministry = RM8.4 million
13. London ‘s white elephant sports complex = RM70 million
14. MRR2 Repairs = RM70 million
15. MATRADE repairs = RM120 million
16. Cost of new plane used by PM = RM200 million
17. InventQ irrecoverable debt = RM228 million
18. Compensation for killing crooked bridge = RM257 million
20. Lost in selling Augusta = RM510 million
21. Worth of AP given out in a year = RM1.8 billion
22. Submarines (future Muzium Negara artifacts) = RM4.1 billion
23. PSC Naval dockyard = RM6.75 billion
24. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion = RM3.2 billion in 2008 ringgit
25. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s isbelieved to have cost some US$500 million. = RM1.6 billion
26. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia = RM30 billion in the 1990s.
27. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million = RM2.56 billion.
28. Use of public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market = RM10 billion
29. Bank Islam scandal = RM 700 million losses.
30. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million =RM348 million.
31. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu from 2004-2007 = RM7.4 billion.
32. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra wasestablished, this orchestra has swallowed a total of RM500 million.Hiring a kwai-lo CEO with salary of more than RM1 million per annum !!
33. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat AbdulJalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul Hamid Othman (religious)RM549,675 per annum
34. The government has spent a total of RM3.2 billion in teaching Maths and Science in English over the past five years. Out of theamount, the government paid a whoppingRM2.21 billion for the purchaseof information and computer technology (ICT) equipments which it isunable to give a breakdown. Govt paid more than RM6k per notebook vsper market price of less than RM3k through some new consortiums thatsetup just to transact the notebook deal. There was no math &science content for the teachers and the notebooks are all with theteachers’ children now.
35. The commission paid for purchase of jets and submarines to twoprivate companies Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd amounted toRM910 million
36. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion “Crooked Scenic Half-Bridge”
37. RM1.3 billion have been wasted building the white elephantCustoms, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation ofthe Malaysia-Singapore scenic bridge
38. RM100 million on renovation of Parliament building and leaks
39. National Astronaut Programme = RM 40 million
40. National Service Training Programme, yearly an estimate of RM 500 million
41. Eye on Malaysia = RM30 million and another RM5.7 million of free ticket
42. RM2.4 million on indelible ink
43. Samy announced in September 2006 that the government paid compensation amounting to RM38.5 billion to 20 highway companies. RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from the toll hike in 2008 alone
44. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family.
45. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At atime when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buy three paintings to decorate its chairman’s office.
46. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.
47. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion
48. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.
49. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million.
50. Kuching Prison bailout costing RM135 million
51. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million.
52. Le Tour de Langkawi bailout costing RM3.5 million
53. Wholesale distribution of tens of millions of shares in BursaMalaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of BNleaders and Ministers worth billions of ringgits
54. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial landsand forestry concessions to children and relatives of BN leaders and Ministers worth tens of billions of ringgits
55. Since 1997, Petronas has handed out a staggering RM30 billion in natural gas subsidies to IPPs who were making huge profits.In addition, there were much wastages and forward trading of Petronasoil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accountsof Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we have absolutelyno idea of the amount.
56. RM5700 for a car jack worth RM50
57. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113 within a few minutes
58. A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000
59. A thumbdrive that cost RM90 was bought for RM480
60. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500
61. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143
62. Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO worth of RM77million?
63. RM17 billion subsidy to IPP
64. Scandal NFC Cow and Condo RM250 juta, Sharizat ‘s husband is paid RM100K per month
65. …more to come......

~ Badrul Bin Nasarudin

Ramai pemimpin Umno mengaku salah

Aspan Alias, 25 Nov 2012
Akhir-akhir ini ramai di antara pemimpin-pemimpin BN berkata yang UMNO sudah pulih dan parti itu telah membetulkan kesilapannya. Kata mereka lagi yang UMNO akan berubah dan akan membetulkan kesalahannya. UMNO tidak akan lakukan lagi apa yang mereka telah lakukan selama ini. Oleh itu marilah menyokong UMNO sekali lagi kerana telah berubah. Begitulah lebih kurang kata-kata mereka di antaranya termasuk apa yang dikatakan oleh Najib dan Muhyiddin Yassin.


Dengan kata-kata itu ia memberi makna yang selama ini mereka mengaku UMNO dan BN telah membuat kesalahan dan UMNO telah mengakui apa yang dituduh oleh pelbagai pihak yang UMNO itu telah melacurkan politik dan siasah negara. Justeru UMNO sememangnya parti yang telah berdosa dan sekarang mahu bertaubat. Saya gembira dengan pengakuan Najib dan pimpinan tertinggi UMNO yang lain yang UMNO telah melakukan kesalahan dan sekarang mahu bertaubat dan meminta diberi lagi peluang untuk memerintah kita rakyat yang sudah begitu lama dalam pencarian ini.

Persoalannya sekarang apa yang mereka telah taubatkan itu? Maaf-memaafkan sesama sendiri itu memang amalan orang mukmin. Tetapi tidak bermakna menjanjikan taubat itu sudah cukup untuk meneruskan penguasaan lagi terhadap rakyat dan negara. Apabila UMNO sudah taubat, parti itu sepatutnya direhatkan untuk melaksanakan apa yang mereka taubatkan itu. Jika RM ratusan billion wang rakyat dicuri dan diambil oleh pimpinan BN secara haram, ia memakan masa untuk melakukan proses pemulangan balik harta-harta curi itu kepada rakyat jelata.

Orang yang telah sedar dan bertaubat tidak boleh lagi melakukan apa-apa kesalahan yang terbesar terutamanya terhadap sesama manusia. Saya selalu katakan rasuah itu merupakan ketagihan tegar yang dihidapi oleh UMNO dan BN itu. Seperti penagih dadah yang hendak kembali berbuat baik dan menjauhi amalan mengambil dadah itu mereka sepatutnya duduk di dalam pusat-pusat serenti yang banyak di sediakan oleh kerajaan sekarang ini untuk beberapa lama yang wajar. Mereka dikawal dan dijaga dengan baik oleh pihak kerajaan supaya merawat ketagihan itu dengan bersistem. Banyak cara untuk merawat penagih ini.

Ada juga yang berjaya dirawat dan menjadi ahli masyarakat yang berguna dan berbuat baik selepas keluar dari pusat pemulihan serenti itu. Tidak kurang juga yang kembali menagih dan kembali ke pusat-pusat serenti itu. Di dalam pusat-pusat serenti itu panagih-penagih ini akan diberikan bimbingan untuk menjadi insan yang baik dengan kelas agama dan memberikan mereka kegiatan riadah seperti bersenam dan sebagainya untuk memulihkan mereka kembali. Mereka ini perlu bimbingan dan ditunjukkan bagaimana untuk menjadi umat yang baik dan berguna untuk masyarakat dan negara, lebih-lebih lagi untuk agamanya.

Begitu jugalah dengan pimpinan-pimpinan UMNO. Seperti yang kita tahu salah satu dari salah laku pimpinan UMNO ialah rasuah. Rasuah ini merupakan salah satu dari penyakit ketagihan yang boleh merosakkan masyarakat dan negara. Rasuah sepatutnya dijadikan musuh nombor satu negara kerana banyak tamadun telah runtuh oleh kegiatan rasuah pemimpinnya.

Oleh kerana secara terus menerus UMNO telah melakukan ketagihan itu, maka UMNO patut berihat dan melakukan pembaik-pulihan supaya parti itu menjadi parti yang berguna kepada rakyat dan negara dan tidak lagi menjadi penagih rasuah yang telah hampir menjahanamkan negara kesayangan kita ini.

Maka tidak boleh lah UMNO sendiri mengisytiharkan yang mereka telah pulih dari semua penyakit merbahaya untuk manusia itu dan meminta terus memerintah negara ini seperti biasa. Penagih ini tidak semua yang baik dengan sendirinya. Selalunya ia perlu dibimbing dan diatur segala kegiatan kehidupan mereka. Maka UMNO perlu berihat dan memulihkan penyakit ketagihan ini. Kita tidak mahu penagih rasuah ini kembali melakukan rasuah seperti penagih dadah yang kembali menagih selepas keluar dari pusat serenti itu.

Tetapi yang pentingnya sekarang UMNO sudah mula sedar dan mengakui kesalahannya dan serangan terhadap pembangkang yang menuduh mereka (UMNO) itu rasuah sepatutnya di tarik balik dan di dalam hati meminta maaf kepada mereka yang membuat tuduhan yang benar itu.

Ramai pemimpin-pemimpin UMNO telah mengisytiharkan yang mereka telah berjaya memulihkan kesalahan yang telah mereka lakukan dahulu dan telah mengakui kesilapan dan kesalahan mereka. Mengakui kesalahan itu sudah cukup untuk mengakui yang pihak pembangkang adalah pihak yang benar dan kecenderungan rakyat untuk memberikan mandat kepada mereka (pembangkang) sepatutnya mendapat galakan dan sokongan dari orang ramai.

Buat sementara waktu UMNO biarkanlah mereka duduk berihat sambil memperbaiki diri mereka supaya parti itu pula yang akan menjadi parti alternatif kepada Pakatan Rakyat yang memerintah nanti. Jika Pakatan Rakyat melakukan kesalahan yang sama UMNO yang sudah pulih semasa dalam ‘political confinement’ itu boleh kembali dan menjadi UMNO yang bertenaga dan tidak lagi seperti dahulu. Mungkin semasa itu nanti UMNO akan menjadi bertenaga dan berseri-seri wajah pimpinan mereka setelah melakukan rawatan mereka selama beberapa tahun semasa menjadi pembangkang itu.

Maksud saya ini ialah, menjadikan negara ini sebagai negara demokrasi yang mempunyai sistem dua parti itu akhirnya akan memberikan kenaikan kepada rakyat. Semasa itu nanti baru lah rakyat sedar betapa nikmatnya jika kuasa itu sebenar-benar berada ditangan mereka dan bukannya di tangan ‘war lords’ UMNO seperti sekarang ini.

Rakyat yang bermaruah tidak akan membenarkan sesiapa untuk mengawal hak mereka dengan wang sogokan atau bantuan seperti gigi palsu percuma, BRIM dan sebagainya. Rakyat tidak boleh memberikan hak kepada pihak lain setelah mendapat tayar teksi percuma dan sebagainya.

Harga diri rakyat itu lebih tinggi dari harga tayar dan bantuan BRIM serta pembayaran bonus satu setengah bulan gaji dan sebagainya. Sedangkan kucing belaan kita pun sekarang tidak makan ikan mentah lagi. Mereka (kucing) sekarang makan Friskies dan Whiskas yang dibeli dari pasaraya. Kucing pun tahu harga diri mereka. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/
Pakatan: BN menang PRU13 hanya sekadar ramalan
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
25 November 2012
Dr Tan Seng Giaw
Timbalan Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw
SHAH ALAM - Parti komponen Pakatan Rakyat (PR), DAP gagasan pembangkang itu masih mempunyai peluang cerah untuk menawan Putrajaya meskipun beberapa ramalan menyebut Umno-Barisan Nasional akan mengekalkan kuasa pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan, Dr Tan Seng Giaw berkata, hakikat adalah, trend semasa menunjukkan PR punya sokongan yang menggalakkan di peringkat akar umbi yang membolehkan pembangkang menumbangkan kerajaan semasa.

"Setakat ini, trend menggalakkan bagi PR. Kami akan berikhtiar agar suara rakyat akan memihak kami. Jika pilihan raya dijalankan dengan adil dan munasabah, kami akan mempunyai harapan," katanya kepada Sinar Harian Online.

Ahli Parlimen Kepong itu berkata demikian ketika mengulas hasil kajian Profesor Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin yang mendapati, BN akan mengekalkan kemenangan pada PRU kali ini jika ia diadakan sekarang.

Menurut Shamsul, meskipun keputusan kali ini akan memperlihatkan majoriti mengecil, daripada menang 140 kerusi kepada minimum 120 sahaja, BN bagaimanapun akan terus menguasai tampuk pemerintahan.

Shamsul berkata, senario itu berdasarkan kajian yang dibuat pihaknya September lalu.

Sementara itu, Naib Presiden PKR, N Surendran menolak sama sekali ramalan yang dibuat oleh Pengarah Institut Kajian Etnik (Kita), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu sambil berkata, PR akan menang selesa pada PRU13.

"Ini berlandaskan pengalaman kita setiap hari, setiap minggu turun menjelajah seluruh negara. Ini punca keyakinan kita.

"Lagi pun ia hanya satu ramalan daripada seorang profesor akademik yang tidak mempunyai pengalaman turun ke bawah dan melihat keadaan sebenar di bawah. Kita amat yakin akan mencapai satu kemenangan yang selesa supaya membentuk kerajaan Persekutuan yang baru," kata beliau.

Rekod semasa menunjukkan BN kini memiliki 137 kerusi, manakala PKR (23), DAP (29), Pas (22), Parti Sosialis Malaysia (satu), Bebas (lapan) dan Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (satu).

Sementara satu kerusi kosong.


Najib: 'Pembangkang mabuk nak kuasai Putrajaya'
Wartawan Sinar Harian
25 November 2012
Perhimpunan Agung Umno 2012
Perhimpunan Agung Umno 2012
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggambarkan pembangkang sebagai "sangat obses, mabuk nak menguasai Putrajaya" pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sehingga sanggup meminta bantuan asing atas alasan sistem pilihan raya negara ini tidak bersih.

"(Datuk Seri) Anwar Ibrahim (Ketua Pembangkang) dalam Umno dan BN pun tak pernah pertikai SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya).

"Australia pun  dah tolak (permintaan Anwar untuk memantau dan memerhati PRU13)," kata Najib dalam temubual eksklusif bersama pengarang Bernama dan Utusan Malaysia sempena Perhimpunan Agung Umno 2012. Transkrip temu bual dikeluarkan oleh Bernama lewat semalam.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) ditanya berhubung pelbagai usaha yang dilakukan bagi menanam persepsi kononnya pilihan raya di negara ini tidak adil, menolak elemen ketelusan termasuk pelbagai tohmahan sehingga memaksa campur tangan dari negara luar sepertimana yang dilakukan oleh Anwar.

"Sekarang timbul seolah-olah mereka nak sediakan minda rakyat bahawa kalau BN menang dia menang kerana penipuan. Ini menafikan amalan demokrasi kita yang selama ini berjalan dengan baik," ujar Najib, yang juga Presiden Umno.

[LAGI BERITA DI SEGMEN POLITIK DAN WAWANCARA PENUH DI SEGMEN WAWANCARA

Sehubungan itu, Najib ditanya sama ada tindakan Anwar itu kerana beliau sendiri tidak yakin pembangkang mampu meraih kemenangan dalam ibu segala pilihan raya ini.

"Sebab itu saya kata dia menyediakan minda rakyat. 'Preemptive'. Ada juga orang kata bahawa kalau dia tak menang, dia nak tunjuk perasaan juga. Nak tunjuk pilihan raya kita tak telus dan tak adil.

"Segala-galanya boleh berlaku sebab mereka sangat obses, mabuk nak menguasai Putrajaya. Australia pun  dah tolak (permintaan Anwar untuk memantau dan memerhati PRU13)," kata beliau.

Baru-baru ini Anwar dilapor menulis kepada Menteri Luar Australia, Bob Carr untuk meminta negara terbabit membantu memantau pilihan raya di Malaysia.

Anwar juga dilaporkan memberitahu Carr bahawa beliau menemui bukti tentang penipuan dalam pendaftaran pemilih dan anomali lain dalam menghadapi pilihan raya di negara ini.

Beliau turut mempertikai kebebasan SPR dan mendakwa pembangkang diketepikan oleh media.

Bagaimanapun, Carr berkata, pilihan raya di Malaysia merupakan urusan rakyat Malaysia sendiri.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional turut memberitahu beberapa pemerhati Asean akan dibawa untuk memantau pilihan raya kali ini supaya tidak timbul sebarang keraguan bahawa ia dijalankan mengikut Perlembagaan, undang-undang negara dan kesahihan supaya keputusan rakyat tidak boleh dipertikaikan.

Bacul: Ajak DEBAT takut...DOA takut..BILLBOARD pun takut...!!!

http://wargamarhaen.blogspot.com, 25 Nov 2012

Bacul: Ajak DEBAT takut...dengan DOA pun takut..dengan BILLBOARD pun takut...!!!





                          

Tiada ulasan: