Rabu, 3 Disember 2014

SEBAGAI MANUSIA KITA TAK MUSTAHIL TERLIUR PADA PANGKAT/KUASA....HARTA/KEMEWAHAN...JUGA WANITA/LELAKI/SEX...MAKA SEGALA DASAR ATAU KATA2 DULU KITA LANGGAR...APA TUJUAN KITA SEBENAR TAK BOLEH TIPU PADA ALLAH TAPI BOLEH KONGKALIKONG PADA MANUSIA






Assalamualaikum Dan Selamat Pagi
Di Malaysia Gay Ada Ke?....Heheheh
Jika Ada, Apa Bentuk Tindakan Dan Hukuman Yang Dikenakan Pihak Berwajib????
Tahniah Kerajaan Brunei...Sekurang-Kurangnya Kami Orang Islam Tumpang Berbangga!!!.....

Jabatan Imigresen tertinggi rasuah
  • Ahmad Zahid Hamidi Ahmad Zahid Hamidi
1 / 1
PUTRAJAYA – Jabatan Imigresen merupakan agensi kerajaan yang berada di kedudukan teratas bagi kes rasuah yang dibentangkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kepada Kabinet, baru-baru ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, daripada 10 agensi dan jabatan kerajaan yang disenaraikan SPRM, Jabatan Imigresen menunjukkan kadar tertinggi rasuah.

“Ia sesuatu yang memalukan saya. Kerana dengan hanya dua tiga kerat (pegawai) buat salah, kita yang tidak terlibat juga terkena imej buruk itu.

“Kedudukan tersebut berdasarkan laporan yang dibentangkan di Parlimen, baru-baru ini termasuk laporan telah disahkan dan kes pertuduhan di mahkamah,” katanya.

Ditanya sama ada 10 jabatan lain melibatkan jabatan penguatkuasaan, Ahmad Zahid berkata, beliau hanya menumpukan kepada dua jabatan di bawah Kementerian Dalam Negeri iaitu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Imigresen.
AKIBAT TERLALU BOROS....
Hutang Negara melambung...RM763.158 bilion.
Harga minyak dunia turun(masa pendapatan melimpah, zakat pun tak mau bayar)
Ringgit terus merudum...US$1 = RM3.42
Dgn Baht Thailand pun dah kalah...
RM10 = THB95.78
Nak tenguk lagi...tenguk kat sini...

Yang patut anda tahu tentang harga minyak

IR. KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN | .
DALAM kekalutan sidang media oleh pelbagai pihak yang mewakili kerajaan untuk menandingi kepantasan maklumat yang disebar dan dimuat naik di dalam media alternatif, menyebabkan banyak pihak sama ada di pihak pemerintah mahupun pihak pembangkang melupakan fakta sebenar demi menunjukkan yang masing-masing cakna dan prihatin tentang masalah rakyat.

Hakikatnya, harga bahan api di Malaysia telah sejak tahun 1983 lagi dipantau dan dikawal menggunakan system Automatic Pricing Mechanism (APM). Ia diguna pakai oleh pihak pemerintah pada asalnya untuk memastikan bahan api yang dijual kepada rakyat Malaysia umumnya adalah bersesuaian dengan kos sara hidup dan ekonomi semasa. Namun begitu, apabila Perdana Menteri silih berganti maka tujuan asal sistem APM ini dilaksanakan mula dilupakan demi mencapai imej populis dalam kalangan rakyat demi menunjukkan bahawa kerajaan benar-benar mengambil tahu tentang masalah rakyat.

Ditambah lagi dengan harga pasaran minyak mentah dunia yang telah menurun daripada paras USD100 setong pada awal tahun 2014 hingga ke paras USD75 setong pada hari ini, kerajaan seolah-olah hilang punca apabila didesak oleh pihak pembangkang daripada pelbagai sudut. Walhal, hakikatnya kerajaan tidak perlu gopoh dan terburu-buru kerana sistem APM telah sedia ada untuk menampung sebarang perubahan ke atas harga pasaran minyak mentah dunia. Natijahnya membawa kepada penarikan subsidi secara mengejut.

Ia dibuat tanpa sebarang pelan alternatif bagi mengimbangi risiko yang bakal ditanggung oleh rakyat. Asasnya adalah semata-mata berdasarkan kepada trend penurunan harga pasaran. Perlu diingat, harga pasaran minyak sama ada mentah mahupun yang telah diproses adalah sangat tidak menentu.

Harga minyak untuk Malaysia disandarkan kepada harga MOPS yang dikeluarkan oleh syarikat Platts yang dikenali sebagai MOPS (Mean of Platts Singapore). Hal ini adalah kerana, Singapura merupakan pembekal terbesar untuk produk petroleum yang telah diproses di kawasan Asia Pasifik dan ketiga terbesar di dunia. Formula harga yang paling biasa adalah MOPS WMA (Mops whole month average), MOPS Half Month Average atau MOPS yang bersandarkan pada tarikh penerimaan (discharge laycan date). Platts merupakan sebuah syarikat antarabangsa yang beroperasi sebagai syarikat perniagaan komoditi dan maklumat di mana maklumat MOPS yang dikeluarkan oleh syarikat Platts digunakan sebagai rujukan kepada harga semasa untuk digunapakai oleh pihak syarikat penapisan dan pembeli minyak untuk tujuan urus niaga jualbeli. Maklumat yang disediakan oleh syarikat ini adalah hanya boleh diperoleh oleh syarikat pembeli minyak yang melanggan perkhidmatan mereka.

Tidak dinafikan, memang harga purata boleh disandarkan pada mana-mana tarif yang dipersetujui oleh pembeli dan penjual  (antara syarikat-syarikat minyak yang beroperasi di Malaysia adalah seperti PETRONAS, SHELL, PETRON, CALTEX, SHELL dan BHP) dengan syarikat yang mempunyai kemudahan penapisan minyak di rantau Asia Pasifik. Tetapi, harga rujukan asas untuk berurus niaga akan sentiasa dirujuk kepada harga MOPS bagi tujuan perundingan.

Harga minyak mentah semasa dunia sememangnya berkait secara langsung dengan harga petrol semasa iaitu harga bahan petroleum yang telah diproses seperti gasolin (petrol), kerosin dan diesel akan bergerak seiring dengan pergerakan harga minyak mentah.

Hakikatnya ialah tiada siapa yang mampu menjamin harga minyak pasaran akan tetap kekal pada paras yang sama pada sepanjang masa kerana harga akan sentiasa berubah samada naik atau turun! Malaysia tidak terlepas dalam hal ini disebabkan ekonomi kita turut juga berkait dengan ekonomi global semasa yang bergantung kepada hal-hal semasa seperti perkembangan ekonomi di China, kuota pengeluaran minyak oleh negara-negara OPEC, kebergantungan bekalan import Amerika Syarikat, penemuan-penemuan telaga simpanan minyak dan lain-lain lagi.

Kesemua faktor-faktor ini sepatutnya telah diambil kira oleh pakar ekonomi negara, pegawai kerajaan, menteri bertanggungjawab untuk merangka strategi yang khusus dalam memastikan belanjawan yang direncanakan untuk perbelanjaan negara digunakan semaksima mungkin bagi memastikan subsidi yang diberikan adalah bersesuaian dengan keadaan ekonomi semasa rakyat secara amnya di samping mengurangkan kesan langsung kepada majoriti kehidupan seharian rakyat Malaysia secara khususnya.

Tetapi yang sebaliknya yang berlaku adalah ketidaktentuan polisi, dasar dan pelaksanaan kerajaan yang secara berterusan merangka perbelanjaan yang tidak mampu menampung asakan daripada perubahan ekonomi global yang menyebabkan akhirnya pihak kerajaan mengambil mudah dengan menyembunyikan fakta sebenar. Sewajarnya, kerajaan hendaklah bersikap telus dalam menguruskan jumlah bajet subsidi yang telah ditetapkan pada peringkat awal apabila belanjawan negara dibentangkan dan bukannya berdolak dalik apabila rakyat mahukan penjelasan tentang harga minyak yang sepatutnya turun seiring dengan harga semasa pasaran.

Yang lebih membimbangkan adalah tercetusnya keadaan panik dalam kalangan rakyat kesan daripada harga minyak yang tidak menentu yang membawa kepada kenaikan kos barang dan perkhidmatan yang melambung tinggi.

Penjual dan pemborong terpaksa meminimakan risiko sekiranya kenaikan harga minyak berlaku secara mendadak. Justeru, mereka terpaksa meletakkan harga yang tinggi dalam julat harga barang atau perkhidmatan yang mereka tawarkan agar mereka tidak perlu melakukan perubahan yang terlalu banyak sekiranya harga minyak naik melambung nanti. Nah, di sini jelas kelihatan siapakah yang tersepit. Rakyat yang sepatutnya mendapat manfaat daripada keuntungan jualan harga minyak terpaksa membayar kesemua kos yang ditanggung.

Sejarah membuktikan bahawa pasaran minyak dunia pernah turun dan naik dengan kadar yang sangat drastik yang direkodkan di mana pada bulan Julai 2008, harga minyak mentah adalah USD147 setong, namun turun sehingga USD40 pada January 2011. Penurunan yang mendadak ini sekiranya disokong dengan sistem APM dan dasar kerajaan yang telus dalam menguruskan kewangan negara seharusnya tidak menyebabkan rakyat berasa gusar.

Namun begitu, dengan dasar dan skandal yang melibatkan polisi kerajaan seperti GST, pelaburan 1MDB, defisit yang tinggi, kenaikan kos sara hidup yang melampau dan lain-lain menyebabkan rakyat tidak lagi percaya dengan dasar dan pelaksanaan kerajaan. Ditambah lagi dengan kenyataan-kenyataan akhbar daripada menteri bertanggungjawab yang kebanyakannya bercanggah di antara satu sama lain dan berubah-ubah seolah-olah kerajaan seperti tiada sistem pelaksanaan untuk memantau harga bahan api selama ini. Ini ditambah lagi dengan janji-janji manis Perdana Menteri untuk tidak menurunkan harga bahan api selepas PRU13 yang lepas.

Kesemua kecelaruan ini akhirnya memakan diri apabila tiba-tiba tanpa diduga oleh politikus-politikus, harga bahan api mula menjunam turun. Subsidi yang dicanang-canang rupanya tidak perlu lagi diberi sekiranya harga semasa bahan api dikekalkan. Sebaliknya jika harga bahan api terus kekal, kerajaan akan dapat menikmati hasil daripada jumlah duti yang dikenakan ke atas syarikat minyak atas perbezaan harga jualan dan harga kos bahan. Barangkali baru sekarang pak menteri baru mahu ambil tahu tentang sistem APM yang telah lama wujud. Maka dikeluarkan kenyataan bahawa harga bahan api mulai bulan Disember 2014 akan dikawal melalui kaedah pengapungan terkawal yang hakikatnya telah lama dilaksanakan.

Natijahnya, sekarang, rakyat mahukan harga bahan api diturunkan seiring dengan janji Perdana Menteri. Sistem yang sedia ada akhirnya kini dijenamakan semula seolah-olah kerajaan telah bertindak dalam sekelip mata untuk mengatasi kekalutan dan lawak jenaka yang ditimbulkan oleh tangan-tangan mereka sendiri. – HARAKAHDAILY 2/12/2014

Ir. Khairil Nizam Khirudin ialah Naib Ketua Pemuda, Pemuda PAS Malaysia

AMERIKA RAMPAS PESAWAT MH370???YANG SEHARUSNYA PENDUDUK DUNIA TAHU..

Written By canang on Rabu, 3 Disember 2014 | 12/03/2014 01:16:00 PTG

Osman Aziz shared Ahmad Adzme's photo.
8 hrs ·
Tq Saturday maklumat yg terbaik yg perlu dikongsi bersama.
Pagi ini saya cuba memanggil nombor "112" dan telah disambungkan kepada Pusat Kecemasan / Emergency Center (dengan hanya 3 deringan).
Seorang wanita (mungkin pegawai polis) yg menyambut panggilan serta-merta mengenalpasti saya (mungkin melalui nombor telefon mobile saya) dgn panggilan Mr Chan, apa saya boleh bantu. Dan saya menerangkan kepadanya bahawa saya sedang mencuba talian 112 ini.
Penting! Simpan nombor 112 dan tandakan ia sebagai nombor kecemasan (Police Emergency)
Kejadian berlaku kpd seorg pelajar kolej perempuan berumur 19thn. Insiden berlaku semasa bercuti, hari Sabtu jam 1ptg. Dia sedang memandu utk melawat kawannya, apabila tiba2 ada sebuah kereta polis TIDAK BERTANDA (Sticker Polis) mengekori dari belakang sambil menyalakan lampu biru. Mengingatkan pesan ayahnya supaya berhati-hati dgn kereta yg tidak bertanda (jika perlu, teruskan memandu hingga ke tempat yg lebih selamat spt stesen minyak/balai polis dlln), dia menelefon talian 112 dari telefonnya dan disambungkan ke pusat kecemasan. Dia memberitahu polis ada kereta polis tidak bertanda dan berlampu flash biru mengekorinya di belakang, dan memaklumkan tidak akan berhenti di tepi jalan.
Pegawai polis itu memeriksa dan mengesahkan bahawa tiada kereta polis di lokasi kereta remaja itu dan menasihatkannya supaya meneruskan pemanduan dgn tenang, pihak polis dlm perjalanan ke lokasinya sbg "back up".
10 min kemudian, 2 buah kereta polis mengekorinya dan kereta 'polis' di belakang. Polis berjaya menahan pemandu kereta itu dan dikenalpasti pernah didakwa merogol dan sedang dicari atas beberapa jenayah lain.
Saya belum pernah mendengar nasihat sebegini sebelum ini. Tapi kepada para pemandu wanita, terutamanya yg memandu sendirian, JANGAN SESEKALI BERHENTI apabila ditahan oleh kereta polis yg tidak bertanda. Pihak polis perlu menghormati hak anda utk berada di tempat yg selamat. Berikan isyarat utk memaklumkan mereka contohnya hazard light, atau telefon talian 112.
Alangkah sayangnya penyedia perkhidmatan telefon mudahalih tidak mewar2kan maklumat yg sangat berguna ini.
Sekarang giliran anda utk memaklumkan kawan2 yg lainnya tentang 112 (112 adalah nombor kecemasan yg akan terus menghubungkan anda kepada pihak polis kerana 999 tidak berfungsi jika berada di luar liputan). 112 juga menggunakan sistem yg dipanggil "triangulation" yg boleh memberikan polis lokasi tepat di mana anda berada ketika menelefon.
PENTING : BACA DAN KONGSIKAN.
Maklumat di atas disediakan oleh ayah remaja perempuan tersebut
credit pada saudara Radzy Sheriff utk dikongsikan
Macam ni je PasMa...
Kita Pas tak perlu takut...pasti ada cara utk kita mendepani mereka.
Pada aku kita boleh ambil peluang utk perkara baik. Jgn hanya dilihat pd sudut yg negatif shj.
Lagi kita ugut ahli2 maka lagi ramai ahli ingin tahu apa sebenarnya yg dibimbangi sangat...
Perangai manusia nih apa yg ditegah maka itulah yg mereka cuba selongkar...
Caci maki dsb nya akan memburukkan imej kita sendiri dan akan kelihatan bacul tanpa alasan hujah...




SHAH ALAM: Rasa tidak puas hati terhadap Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang...
www.youtube.com

Tunang janji terus setia bersama 
Nur Syafiqa

MAZLIN LAZIM melawat Hat Tema Mat Zain yang dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kota Bharu, semalam. Gambar kecil : Mohd Azijja Zafran, tunang kepada Nur Syafiqa Lah


KOTA BHARU 2 Dis. – Mohd. Azijja Zafran Zahrani, tunang kepada Nur Syafiqa Lah berjanji akan setia bersama insan kesayangannya itu walaupun berkemungkinan gadis tersebut mempunyai parut kekal pada wajahnya.

Malah Mohd. Azijja, 24, juga tekad akan sentiasa bersama gadis yang dicintainya itu dalam menempuh apa jua keadaan sebelum melangsungkan perkahwinan pada Mac depan.

Pemuda yang mengikat pertunangan dengan Nur Syafiqa, 22, pada April lalu berkata, pada masa ini, dia memberikan fokus untuk memulihkan kembali semangat tunangnya itu.

‘‘Walau apa pun terjadi, saya akan terus bersama Nur Syafiqa dan kami akan meneruskan majlis perkahwinan seperti yang dirancang sebelum ini,’’ katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mohd. Azijja Zafran Zahrani
Dalam kejadian kelmarin, Nur Syafiqa menempuh pengalaman ngeri apabila mukanya ditumbuk dan ditoreh dengan sebilah pisau oleh salah seorang daripada dua penjenayah ketika cuba melawan suspek yang menceroboh rumahnya di Kampung Wakaf Berangan, Sri Aman, Pasir Puteh.

Sementara itu, Mohd. Azijja berkata, dia tidak dapat menggambarkan perasaan sedihnya ketika mengetahui Nur Syafiqa diperlakukan dengan kejam oleh penjenayah terbabit.

‘‘Saya sangat cemas. Saya menangis tidak henti-henti dan sehingga hari ini.

‘‘Walaupun Nur Syafiqa sudah boleh tersenyum tetapi saya tahu, dia sebenarnya masih sedih dan trauma dengan tragedi yang menimpanya itu. Sewaktu menemaninya, sudah beberapa kali dia tersentak dari tidur kerana bermimpi mukanya ditoreh, dia memberitahu berasa takut untuk pulang ke rumah itu,’’ katanya.

Sementara itu, ketika menceritakan detik kejadian itu, Mohd. Azijja berkata, pada hari itu, Nur Syafiqa ada menghubunginya namun dia tidak menjawab panggilan tersebut.

Katanya, selepas itu dia menerima mesej daripada tunangnya yang memberitahu telah dirompak dan meminta saya segera ke hospital.

‘‘Pada mulanya saya ingat dia bergurau kerana dia memang suka menyakat saya,” katanya. - Utusan Online





AWAS !!! 7 NAMA BAYI YANG PERLU DI ELAKKAN ,NO 4 ADALAH YANG PALING RAMAI GUNAKAN !!!


TENTU kita pernah mendengar ungkapan, ‘Apa Ada Pada Nama’ bukan??? Telah terbukti bahawa nama amat penting dalam memain peranan terhadap diri seseorang individu/insan.Dalam program Tanyalah Ustaz, di TV9, Ustaz Sharhan Shafie seorang pengamal perubatan Islam menyatakan nama-nama berikut merupakan antara nama-nama anak Jin.Walaupun sebutan nama-nama berkenaan sedap didengar dan maknanya elok, menurut pengalaman beliau yang banyak mengubat pesakit-pesakit berkaitan sihir dan gangguan makhluk halus, nama-nama ini boleh mendatangkan penyakit misteri kepada seseorang.Eloklah TIDAK mengambil nama-nama di bawah ini untuk dinamakan pada anak-anak :::

1. Balqis
2. Qistina/Kistina
3. Najwa
4. Zaquan/Zakuan
5. Batrisya
6. Erisya

Peringatan dari Ustaz Sharhan Shafie, kepada mereka-mereka yang mempunyai nama-nama seperti di atas TIDAK perlu untuk menukarkan nama tetapi cukuplah dengan menukar nama panggilan. Sebagai contoh, kalau nama NUR NAJWA. Kalau sebelum ini nama panggilan adalah Najwa, elok ditukarkan kepada Nur saja.Sesungguhnya segala macam penyakit sama ada sakit biasa atau misteri, semuanya datang dari Allah SWT. Bukan dari nama seseorang, semuanya ketentuan-Nya jua...

Cuma apa yang Ustaz Sharhan mahu sampaikan ialah dia selalu jumpa kes-kes pesakit yang datang untuk buat rawatan, pesakit itu namanya sama seperti nama-nama anak jin di atas. [SUMBER]Sebab itulah dia menasihatkan kalau boleh elakkan memberi nama anak seperti nama anak yang selalu dipakai jin, walaupun tidaklah salah apatah lagi berdosa memakai nama tersebut...


SUMBER : Trendmalaya.com 

ini keadilan ala kuffar dan sekular....!




























Issam Bayan added 3 new photos.
"These images are from Israel, these are civilian Zionists, including women in bars in Israel carrying loaded semi-automatic weapons. Netanyahu has made it legal for all Israeli citizens to carry such weapons where as the Palestinians are totally unarmed."

Tiada ulasan: