Selasa, 23 Disember 2014

ALLAH TAK RUGI APA2...TAK JATUH KEBESARAN ALLAH JIKA KITA MENOLAK HUDUD....MENANGGUH2 UNDANG2 HUDUD...SYURGA DAN NERAKA ALLAH YANG PUNYA...MALAH SEMUA MILIK ALLAH YANG SAMADA KITA TAHU DAN YANG KITA TAK TAHU...SEBENARNYA BILA KITA INGKAR...BERERTI KITA MENCAMPAK DIRI KITA KEDALAM NERAKA...NYAWA KITA SEBENARNYA SEPERTI TELOR DIHUJUNG TANDUK...BILA2 ALLAH BOLEH MATIKAN....JANGAN KITA NAK BERLAGAK PANDAILAH KALAU ITU BUKAN BIDANG KITA...IBADAH TAK TARA MANA....SEDANGKAN MAKSIAT MELAMBAK2...ADAKAH BOLEH LEPAS PUJUKAN SYAITAN...YANG LEPAS HANYA ORANG ISLAM YANG IBADAHNYA IKHLAS DENGAN ALLAH SWT

Banjir: Pahang, Kelantan, Terengganu tambah buruk
  • banjir
1 / 1
KUALA LUMPUR - Keadaan banjir di Kelantan, Terengganu dan Pahang semakin buruk tengah hari ini apabila lebih ramai mangsa dipindahkan ke pusat pemindahan berbanding pada sebelah pagi manakala lima buah kampung di Beaufort, Sabah dilanda banjir tengah malam tadi.

Di KELANTAN, mangsa banjir di lapan jajahan meningkat sebanyak 241 orang daripada 20,468 orang pagi tadi, menjadikan jumlah keseluruhan mangsa banjir tengah hari ini kepada 20,709 orang.

Menurut portal banjir kerajaan negeri, pusat pemindahan juga bertambah daripada 70 buah kepada 84 buah tengah hari ini bagi menempatkan kesemua 20,709 mangsa banjir daripada 6,795 keluarga.

Bacaan paras air di empat sungai utama di negeri ini melebihi paras bahaya iaitu Sungai Golok di Rantau Panjang 10.34 meter (paras bahaya 9 meter), Sungai Galas di Dabong, Gua Musang pada 42.08 meter (paras bahaya 38 meter), Sungai Lebir di Tualang, Gua Musang 40.27 meter (paras bahaya 35 meter), Sungai Kelantan di Tangga Krai, Kuala Krai 29.10 meter (paras bahaya 25 meter) dan Sungai Kelantan di Jambatan Guillemard, Tanah Merah pada 17.95 meter (paras bahaya 16 meter).

Sementara jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di Kuala Krai meningkat seramai 316 orang berbanding 1,328  pagi tadi kepada 1,644 orang tengah hari ini, dan kesemua mereka ditempatkan di 21 pusat pemindahan.

Di Tanah Merah jumlah mangsa banjir meningkat kepada 240 orang yang ditempatkan di tiga pusat pemindahan berbanding 141 mangsa di dua pusat pemindahan, dan di Jeli, jumlah mangsa banjir meningkat kepada 282 daripada 211 mangsa pagi ini yang ditempatkan di sebuah pusat pemindahan.

Jumlah mangsa banjir di Gua Musang berkurangan sebanyak 79 orang iaitu daripada 3,692 pagi tadi kepada 3,513 orang tengah hari ini yang ditempatkan di 11 pusat pemindahan.

Mangsa banjir di 32 pusat pemindahan di Pasir Mas juga  menurun kepada 10,497 orang berbanding 10,565 orang pagi tadi dan begitu juga di Tumpat yang berkurangan kepada 3,901 orang di tujuh pusat pemindahan berbanding 3,956 orang pagi tadi.

Sementara di Pasir Puteh kekal 556 orang di empat pusat pemindahan di Machang juga kekal 19 orang di sebuah pusat pemindahan.

Sehingga kini jumlah kematian akibat banjir di Kelantan sejak 16 Disember lalu kekal empat orang.

Di TERENGGANU, jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat mendadak kepada 11,731 orang berbanding 6,003 pada sebelah pagi, menurut portal Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu.

Daerah Kemaman mencatatkan peningkatan ketara iaitu 5,487 orang dipindahkan berbanding 1,877 orang pada sebelah pagi tadi.

Di Besut jumlah mangsa terus meningkat kepada 495 orang manakala Kuala Terengganu bertambah kepada 2,732 orang dan di daerah Dungun dan Hulu Terengganu masing-masing meningkat kepada 2,205 orang dan 686 orang.

Bagaimanapun, jumlah mangsa banjir di Marang dan Setiu masing-masing kekal sebanyak 102 dan 22.

Jumlah pusat pemindahan di seluruh negeri adalah sebanyak 90 buah iaitu sembilan di Besut, Dungun (19), Hulu Terengganu (14), Kemaman (36), Kuala Terengganu (lapan), Marang (dua) dan Setiu (dua).

Di PAHANG, jumlah mangsa banjir terus meningkat kepada 2,555 orang daripada 598 keluarga di enam daerah termasuk daerah Rompin yang dilanda bencana alam itu hari ini.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang berkata, di Rompin sebanyak 169 orang daripada 38 keluarga dipindahkan ke dua pusat pemindahan yang dibuka pada 12.30 tengah hari ini.

Katanya Kuantan masih mencatatkan jumlah mangsa banjir paling banyak iaitu 1,421  orang daripada 357 keluarga ditempatkan di 19 pusat pemindahan banjir.

"Di Maran melibatkan 594 orang daripada 121 keluarga yang ditempatkan di enam pusat pemindahan, Lipis (325 oarang daripada 71 keluarga di tiga pusat pemindahan), Pekan (25 orang daripada lima keluarga di dua pusat pemindahan) dan Jerantut (21 orang daripada enam keluarga di satu pusat pemindahan)," katanya kepada Bernama.

Katanya, enam laluan utama di tiga daerah ditutup kepada semua kenderaan iaitu di Kuantan membabitkan Jalan Kuantan-Sungai Lembing (dekat Jambatan Sungai Riau), Jalan Kuantan- Sungai Lembing (Simpang Tiga Panching), daerah Lipis pula membabitkan Jalan Lipis-Gua Musang dan Jalan Lipis-Merapoh dan di daerah Maran ialah Jalan Benta-Jerantut dan Jalan Utama Bandar Maran.

Sementara itu, menurut laman web Jabatan Pengairan Dan Saliran Malaysia, paras air di empat batang sungai utama di Pahang telah melepasi paras bahaya iaitu Sungai Tembeling di Kuala Tahan pada paras 75.35 meter (paras bahaya 68.00  meter), Sungai Pahang di Sungai Yap 54.93 meter (paras bahaya 52.00 meter), Sungai Kuantan di Pasir Kemudi 8.79 meter (paras bahaya 8.20 meter) dan Sungai Kuantan Bypass 5.27 meter (paras bahaya 3.50 meter).

Di SABAH, sebanyak 137 penduduk membabitkan 49 buah keluarga di lima buah kampung di daerah Beaufort dipindahkan ke Dewan Masyarakat Baru Beaufort sejak tengah malam tadi.

Pegawai Daerah Beaufort Mohd Shaid Othman berkata selain lima kampung tersebut, banjir turut menjejaskan 23 buah kampung lain dan menyebabkan lebih 10 buah jalan terputus hubungan atau hanya boleh dilalui kenderaan berat.

Beliau berkata paras air Sungai Padas pada pagi ini setinggi 9.30 meter melebihi paras bahaya.

Ini merupakan kejadian banjir kali keempat berlaku di Tenom dan Beaufort pada tahun ini. Pertama pada Februari, kedua Mei dan ketiga November lepas. - Bernama






Banjir Terengganu semakin buruk

Oleh Zatul Iffah Zolkiply

am@hmetro.com.my

Kuala Terengganu: Banjir di Terengganu semakin buruk apabila bilangan mangsa ditempatkan pusat pemindahan sementara meningkat mendadak kepada 12,350 orang sehingga 11 pagi ini berbanding 5,910 orang malam tadi.
Sehingga jam 11 pagi tadi, semua mangsa banjir adalah daripada 2,952 keluarga yang ditempatkan di 95 pusat pemindahan berbanding 1,575 keluarga di 62 pusat pemindahan sebelum ini.
Menurut portal Info Banjir Jabatan Kebajikan Masyarakat Terengganu, Kemaman mencatatkan bilangan mangsa tertinggi dengan 5,592 orang daripada 1,291 keluarga ditempatkan di 36 pusat pemindahan.
Kuala Terengganu pula mencatatkan 2,803 orang daripada 583 keluarga ditempatkan di 11 pusat pemindahan manakala di Dungun, 2,664 orang daripada 718 keluarga ditempatkan di 21 pusat pemindahan.
Di Hulu Terengganu, seramai 680 orang daripada 206 keluarga ditempatkan di 14 pusat pemindahan manakala di Besut, seramai 495 orang daripada 119 keluarga ditempatkan di sembilan pusat pemindahan.
Di Marang, seramai 94 orang daripada 28 keluarga di dua pusat pemindahan dan Setiu mencatatkan jumlah mangsa terendah iaitu hanya 22 mangsa daripada tujuh keluarga di tempatkan di dua pusat pemindahan.
Beberapa laluan masih ditutup iaitu Jalan Aring 8-Kenyir-Kuala Jeneris (FT185), Jalan Kuala Berang/Tanggol/Wakaf Tapai (T107) dan Jalan Matang/Nibong/Kuala Telemong (T139) di Hulu Terengganu serta Jalan Chukai/Air Putih (FT237), Kemaman dan Jalan Buluh Gading/Jeram/Pulau Bahagia,Kuala Terengganu.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 23 Disember 2014 @ 11:39 AM

KEADAAN Balai Polis Kuala Jengal Dungun menyebabkan sembilan keluarga anggota polis berpindah sejak malam tadi. FOTO Rosli Ilham






Mangsa banjir di Kuantan, Kuala Krai pindah semula

KUALA LUMPUR: Kebimbangan bencana banjir berulang oleh penduduk di beberapa kampung di pinggir bandar Kuantan, Pahang dan Kuala Krai, Kelantan menjadi kenyataan apabila mereka terpaksa kembali semula ke pusat pemindahan hari ini.
Mereka yang sedang sibuk mencuci rumah terpaksa berpindah semula dalam masa tidak sampai 48 jam selepas banjir surut Sabtu lalu apabila rumah mereka dinaiki air hari ini ekoran hujan lebat malam tadi.
Di KUANTAN, tinjauan BERNAMA mendapati Kampung Pandan, Kampung Chendering dan Perumahan Awam Kos Rendah Pandan paling teruk terjejas ekoran paras air naik mendadak selepas hujan lebat berterusan sejak tengah malam semalam.
Seorang mangsa banjir, Kamariah Jusoh, 65, berkata, beliau yang telah pulang ke rumah daripada pusat pemindahan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pandan dekat sini Sabtu lalu terpaksa kembali semula ke situ hari ini ekoran rumahnya kembali dinaiki air.
"Sebelum ini saya dah tinggal di sini (pusat pemindahan) dua hari...baru sahaja pulang ke rumah dan mula cuci rumah tiba-tiba air naik semula...kotor semula rumah makcik," katanya ketika ditemui pemberita di pusat itu hari ini.
Ibrahim Jamal, 60, pula terpaksa menutup semula kedainya ekoran paras air naik mendadak sejak awal pagi semalam.
Sehingga 4 petang tadi, seramai 364 mangsa melibatkan 101 keluarga telah ditempatkan di pusat pemindahan berkenaan.
Di KUALA KRAI, limpahan air Sungai Lebir akibat hujan lebat memaksa penduduk Kampung Laloh yang sedang sibuk mencuci rumah hari ini, bergegas menyelamatkan diri ke pusat pemindahan di Sekolah Menengah Kebangsaan Laloh.
Tinjauan BERNAMA mendapati ada beberapa rumah penduduk ditenggelami air sehingga mencecah bumbung.
Seorang penduduk Ibrahim Mat, 65, berkata, apa yang menjadi keutamaan dirinya dan isteri ketika banjir itu melanda ialah keselamatan tiga orang anak mereka yang berumur dalam lingkungan lapan hingga 14 tahun.
"Pokcik denge mokcik meme tok pikir apo doh. Keselamate anok-anok..hok tu yae penting (Pakcik dengan makcik memang tidak fikir apa dah. Keselamatan anak-anak...hak tu yang penting)," katanya ketika ditemui.
Ibrahim berkata, jumlah kerugian dialaminya tidak begitu tinggi kerana barang-barang sudah dialihkan ke tempat tinggi sebelum banjir gelombang pertama melanda.
Ketua Balai Polis Paloh, Sarjan Mejar Hamatli Seman, berkata secara keseluruhan, terdapat 18 keluarga melibatkan 69 penduduk yang sedang berada di pusat pemindahan itu.
Sementara itu, jalan ke Kampung Lata Rek, Kampung Tok Uban dan Kampung Kubang Kuyu, di sini, terputus hubungan apabila ditenggelami air dari sungai Lata Rek, dan diburukkan lagi dengan kejadian tanah runtuh di laluan sebelum kawasan banjir itu.
Seorang penduduk, Mohd Zawawi Mohamad, 27, mendakwa tanah runtuh itu terjadi apabila sebuah syarikat yang ingin membuat projek sarang burung walit, telah mengorek tanah bukit secara sewenang-wenangnya.
"Bila dia tarah bukit tu, tanah runtuh akibat hujan lebat sampai menyusahkan penduduk setempat," katanya.
Anggota tentera daripada Kem Sungai Durian, Kuala Krai turut terlibat dalam operasi memindahkan mangsa banjir ke pusat pemindahan.
- BERNAMA

BANDAR Lama Gua Musang lumpuh apabila dilanda banjir terburuk berikutan hujan lebat sejak 48 jam lalu yang menyebabkan air Sungai Galas, Nenggiri, Lebir, Ketil dan China melimpah. - Foto Ramli Ibrahim

Pegawai Tinggi Nato memeluk Islam dengan penuh keimanan

Written By canang on Selasa, 23 Disember 2014 | 12/23/2014 02:52:00 PTG

Disalib Dan Disiksa, Tuhan Seperti Tak Punya Kuasa! Akhirnya Mantan Direktur NATO Masuk Islam
Namanya Wilfried Hoffman. Ia dilahirkan dalam keluarga Katholik Jerman pada 3 Juli 1931.
Hoffman meraih gelar Doktor di bidang ilmu hukum dan yurisprodensi dari Universitas Munich, Jerman tahun 1957. Pada tahun 1983-1987, ia ditunjuk menjadi direktur informasi NATO di Brussels.
Jerman sangat mengenal Hoffman, karena setelah bertugas di NATO, ia diangkat menjadi diplomat (duta besar) Jerman untuk Aljazair tahun 1987 dan dubes di Maroko tahun 1990-1994. Karenanya, Jerman menjadi gempar seketika saat Hoffman menerbitkan buku yang berjudul Der Islam als Alternative (Islam sebagai Alternatif).
Jerman terkejut, ternyata salah satu putra terbaiknya telah memeluk Islam.
Hoffman sebenarnya telah masuk Islam sejak lama, jauh sebelum bukunya dipublikasikan pada 1992.
Ia masuk Islam bahkan sebelum bertugas ke Aljazair dan Maroko.
Bagaimana ia mendapatkan hidayah?
Saat itu, Hoffman sangat prihatin pada dunia barat yang mulai kehilangan moral. Agama yang dulu dianutnya dirasakannya tak mampu mengobati rasa kekecewaan dan keprihatinannya akan kondisi tersebut.
Hoffman juga memiliki sejumlah pertanyaan teologi yang belum terjawab, terutama mengenai dosa warisan. Ia juga tidak puas dengan jawaban mengapa tuhan memiliki anak dan harus pasrah disiksa hingga mati di kayu salib.
“Ini menunjukkan bahwa Tuhan tidak punya kuasa,” tegasnya.
Hoffman bahkan sempat “meragukan” keberadaan Tuhan. Ia lalu melakukan analisa terhadap karya-karya filsuf seperti Wittgenstein, Pascal, Swinburn, dan Kant, hingga akhirnya ia dengan yakin menemukan bahwa Tuhan itu ada.
Jika Tuhan itu ada, bagaimana manusia berkomunikasi dengan-Nya?
Hoffman menemukan, jawabannya adalah wahyu.
Maka ia pun membandingkan berbagai “wahyu” yang ada. Setelah membandingkan kitab suci Yahudi, Kristen dan Islam itulah Hoffman mendapati Islam-lah yang secara tegas menolak dosa warisan. Ia juga mendapati, dalam Islam seseorang langsung berdoa kepada Allah, bukan melalui perantara atau tuhan-tuhan lainnya.
“Seorang Muslim hidup di dunia tanpa pendeta dan tanpa hierarki keagamaan; ketika berdoa, ia tidak berdoa melalui Yesus, Maria, atau orang-orang suci, tetapi langsung kepada Allah,”kata Hoffman.
Tauhid yang murni di dalam Islam itulah yang akhirnya membuat Hoffman memeluk Islam.
Keyakinannya semakin kuat ketika ia bertugas di Aljazair dan melihat betapa umat Islam Aljazair begitu sabar, kuat dan tabah menghadapi berbagai macam ujian dan cobaan dari umat lain.
Sangat bertolak belakang dengan kepribadian masyarakat Barat yang rapuh.
“Saya menyaksikan kesabaran dan ketahanan orang-orang Aljazair dalam menghadapi penderitaan ekstrem, mereka sangat disiplin dan menjalankan puasa selama bulan Ramadhan, rasa percaya diri mereka sangat tinggi akan kemenangan yang akan diraih. Saya sangat salut dan bangga dengan sikap mereka,” ujarnya.
Ketika keislamannya diketahui publik pasca terbitnya buku Der Islam als Alternative, media massa dan masyarakat Jerman serentak mencerca dan menggugat Hoffman.
Media massa sebesar Del Spigel pun turut mencercanya. Bahkan pada kesempatan berbeda, televisi Jerman men-shooting Hoffman saat ia sedang melaksanakan shalat di atas Sajadahnya, di kantor Duta Besar Jerman di Maroko, sambil dikomentari oleh sang reporter: “Apakah logis jika Jerman berubah menjadi Negara Islam yang tunduk terhadap hukum Tuhan?”
Hoffman tersenyum mendengar komentar sang reporter. “Jika aku telah berhasil mengemukakan sesuatu, maka sesuatu itu adalah suatu realitas yang pedih.” Artinya, lelaki yang menambah namanya dengan “Murad” (yang dicari) ini, paham bahwa keislamannya akan membuat warga Jerman marah. Namun ia sadar, segela sesuatu harus ia hadapi apapun resikonya.
Bagi Murad Wilfried Hoffman, demikian nama lengkapnya setelah menjadi Muslim, Islam adalah agama yang rasional dan maju.
1). Katakanlah: Dia-lah Allâh, Yang Maha Esa
2). Allâh adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu
3). Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan
4). Dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia.
(Qs Al Ikhlas
BACA DISINI

Tsunami kecil landa rumah tepi pantai di Kelantan

Tsunami kecil landa rumah tepi pantai di Kelantan
Ratusan rumah berhampiran pantai di Bachok, Pasir Puteh dan Kota Bharu dibanjiri air laut berikutan fenomena air pasang dan ombak besar. -Gambar fail
BACHOK: Ratusan rumah yang terletak berhampiran pantai di Bachok, Pasir Puteh dan Kota Bharu dibanjiri air laut berikutan fenomena air pasang dan ombak besar.

Malah ada rumah yang musnah dan roboh di Tok Bali, Telong, Melawi serta Bachok akibat dilanda ombak besar.

Namun jumlah kediaman yang musnah masih belum dapat dipastikan setakat ini.

Fenomena air pasang dan ombak besar ini dikatakan bermula selepas waktu Maghrib petang semalam dan kebanyakan penduduk yang terlibat tidak sempat menyelamatkan harta benda.

Menurut seorang penduduk di Kampung Kemayan, Bachok, Nabila Muhamad, 19 tahun, fenomena ini tidak pernah dilaluinya sepanjang tinggal di kampung berhampiran pantai ini.

"Lepas maghrib, muncul ombak besar bersama angin ribut, tak sempat nak selamatkan apa-apa, habis kesemuanya.

"Takut, tak pernah berlaku kejadian seperti ini," kata Nabila.

Perasaan sama turut diluahkan Azmi mohamed, 47 tahun.

"Penduduk ramai di kampung ini, dalam 700 ke 800 orang, tapi yang kena 12 keluarga Kampung Kemayan Pantai yang mana kedudukannya tidak sampai 100 meter dengan dengan pantai," kata Azmi.

Katanya lagi, fenomena ini dianggap luar biasa, bahkan penduduk di sini memanggilnya sebagai tsunami kecil.

Katanya kebanyakan penduduk terlibat tidak sempat menyelamatkan harta benda kerana air laut yang memasuki rumah mereka terlalu cepat, dan dalam masa 15 minit sahaja, rumah mereka digenangi air sedalam lebih satu kaki.

Sementara itu, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr Ilias Hussain menyifatkan fenomena ini sebagai bencana yang belum pernah berlaku di sini.

"Ini satu fenomena baharu, air laut naik ke darat dan banyak menenggelamkan rumah di tepi pantai kawasan Bachok bermula di Kandis meliputi pantai di sebelah pantai timur," kata Dr Ilias.

Katanya lagi, beliau akan meninjau kesan kemusnahan hari ini dan membantu penduduk termasuk menempatkan mereka yang terjejas di penempatan sementara.

Pada ketika ini, angin bertiup kencang di pesisiran pantai dan fenomena angin kencang ini dijangka akan berlarutan.

Justeru itu, penduduk di tepi pantai diminta supaya bersiap sedia dan mengambil langkah berjaga-jaga.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/tsunami-kecil-landa-rumah-tepi-pantai-di-kelantan-50756?cp
15 laluan ditutup kepada lalu lintas di Kelantan
KOTA BHARU - Sebanyak 15 laluan di lapan jajahan di negeri ini ditutup akibat banjir yang semakin buruk pagi ini.

Menurut portal banjir kerajaan negeri, lapan laluan ditutup kepada semua lalu lintas manakala tujuh lagi ditutup kepada kenderaan ringan.

Laluan yang ditutup kepada semua kenderaan ialah Km37 Jalan Gua Musang-Jelawang-Dabong di Gua Musang, dua laluan di Kuala Krai iaitu Jalan Sultan Yahya Petra (Bandar Kuala Krai) dan dan Jalan Jirat (Bandar Kuala Krai).

Di Tumpat, dua laluan yang ditutup kepada semua kenderaan ialah Km8 Jalan Cabang 4 Kampung Jambu-Meranti dan Km2 Jalan Keselamatan (Kesban) Pengkalan Kubor-Kampung Jambu.

Di Pasir Mas, dua laluan ditutup kepada semua kenderaan iaitu di Km12 Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu dan Km11 Jalan Pohon Tanjung-Rantau Panjang (Jalan Lama) Kampung Siram, selain satu laluan di Machang iaitu di Km8 Jalan Machang-Pangkal Meleret-Wakaf Bata.

Sementara tiga laluan di Pasir Mas ditutup kepada kenderaan ringan melibatkan Km3 Jalan Pengkalan Rakit, Km23 Jalan Banggol Kulim Lokasi 2 dan Km24-Km26 Jalan Lebuhraya Pasir Mas-Rantau Panjang.

Di Tanah Merah, satu laluan ditutup kepada kenderaan ringan iaitu di Km1.5 Jalan Tanah Merah-Kusial-Kampung Ipoh manakala di Machang laluan yang terlibat ialah di Km6 Jalan Kubor China-Temangan.

Di Jeli, laluan di Km37 Jalan Jeli-Dabong dan Km10 Jalan Kota Baharu-Pantai Cahaya Bulan turut ditutup kepada kenderaan ringan.

Menurut portal berkenaan, jumlah mangsa banjir kembali meningkat kepada 20,468 pagi ini berbanding 16,081 orang malam tadi. - Bernama

Banjir dikhuatiri lebih besar

Melanda tiga negeri di Pantai Timur

BANDAR Lama Gua Musang digenangi air akibat hujan lebat sejak
BANDAR Lama Gua Musang digenangi air akibat hujan lebat sejak semalam. – UTUSAN/JAZLY AMRY JAAFAR
KUALA LUMPUR 22 Dis. - Banjir yang lebih besar dikhuatiri melanda Kelantan ekoran hujan lebat yang berte­rusan sementara faktor cuaca yang tidak menentu menyebabkan jumlah mangsa banjir di Pahang dan Terengganu meningkat semula apabila beberapa kawasan kembali dinaiki air.
Di KELANTAN, Pegawai Meteoro­logi Kanan Pusat Cuaca Nasional, Dr. Mohd. Hisham Mohd. Anip berkata, hujan lebat di negeri itu dijangka berterusan sehingga 28 Disember ini.
Keadaan itu turut menyebabkan beberapa kawasan yang sebelum ini tidak pernah terjejas seperti di daerah Gua Musang mula dinaiki air.
Hujan lebat juga menyebabkan beberapa sungai utama di negeri ini berada pada paras bahaya iaitu di Sungai Galas, Dabong, Sungai Lebir, Tualang, Sungai Golok, Rantau Panjang dan Sungai Kelantan iaitu di Tangga Krai dan Jambatan Guillemard.
Bagaimanapun, jumlah mangsa banjir yang dipindahkan ke pusat pemindahan semakin berkurangan berbanding semalam dan sehingga pukul 6 petang ini, seramai 16,217 orang dari 5,421 keluarga ditempatkan di 60 pusat pemindahan di lapan buah daerah.
Pasir Mas terus merekodkan jumlah mangsa tertinggi iaitu seramai 10,575 mangsa diikuti Tumpat (4,092), Kuala Krai (440), Pasir Puteh (556), Jeli (160), Tanah Merah (148) dan Machang (19).
Dalam pada itu, 10 jalan di daerah Gua Musang, Pasir Mas, Jeli, Tanah Merah dan Tumpat terpaksa ditutup kepada kenderaan.
Di PAHANG pula, seramai 896 orang membabitkan 226 keluarga di Kuantan dan Kuala Lipis ditempatkan di pusat pemindahan selepas beberapa kawasan dinaiki air ekoran hujan yang berterusan sejak awal pagi semalam.
Jurucakap Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan berkata, sebanyak 13 buah pusat pemindahan dibuka sehingga pukul 9 malam ini.
Katanya, pusat pemindahan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pandan yang menempatkan para penduduk antaranya dari Kampung Chendering dan Taman Bukit Rangin Aman mencatat jumlah mangsa tertinggi setakat ini iaitu seramai 364 orang diikuti Balai Polis Sungai Lembing dengan 80 mangsa.
“Kawasan lain yang terlibat dengan banjir di Kuantan antaranya Kampung Kempadang, Kampung Sri Damai, Kampung Semangat, Kampung Chendor Baru, Kampung Bukit Palas, Kampung Sungai Soi, Kampung Bukit Batu dan Kampung Darat Jering,” katanya di sini malam ini.
Dalam pada itu di Kuala Lipis, seramai 14 orang membabitkan empat buah keluarga dari Kampung Sungai Tagang dan Kampung Persik ditempatkan di pusat pemindahan SMK Merapoh.
Di Jerantut, sebanyak 61 mangsa membabitkan dua kampung iaitu Kampung Belebar Kuala Tahan (11 orang) yang ditempatkan di rumah saudara masing-masing dan kampung Kuala Tahan (50 orang) yang dipindahkan di Dewan Kuala Tahan.
Laluan di Kilometer (Km) 60 Jalan Kuala Tahan ditutup pada semua kenderaan manakala Jalan Simpang Sepial hanya dibuka kepada kenderaan berat sahaja.
Sementara itu, polis turut mengesahkan laluan di Km16 Jalan Kuantan-Sungai Lembing, Km31 Jalan Kuantan-Sungai Lembing, Jalan Bandar Sungai Lembing, Jalan Kampung Nadak Sungai Lembing, Jalan Kampung Orang Asli Bukit Bangkong dan Jalan Kampung Air Hitam di Jaya Gading ditutup untuk laluan semua kenderaan.
Laluan di Km34 Jalan Kuantan-Gambang (hadapan Bukit Gambang Resort City), Km25 Jalan Kuantan-Sungai Lembing dan Km22 Jalan Bukit Sagu hanya boleh dilalui kenderaan berat sahaja. Di Km90 Jalan Merapoh-Gua Musang pula, laluan tersebut ditutup kepada kenderaan ringan.
Di TERENGGANU, jumlah mangsa banjir yang menyusut kepada 4,287 di 44 pusat pemindahan malam tadi, kembali meningkat kepada 6,648 melibatkan 1,800 keluarga dipindahkan ke 67 pusat pemindahan beroperasi di seluruh negeri malam ini.
Keadaan cuaca yang tidak menentu dengan hujan berterusan kadangkala lebat menyebabkan kawasan yang hampir pulih kembali dilanda banjir manakala terdapat kejadian rumah dan bangunan rosak akibat angin kencang termasuk dihempap pokok. Pasar Besar Kedai Payang turut dilanda banjir berikutan air pasang besar dan paras air belum surut sehingga pukul 11 malam ini.
Budak meninggal dunia akibat denggi, kencing tikus
MELAKA - Seorang kanak-kanak berusia 12 tahun yang meninggal dunia di sini semalam akibat demam denggi juga didapati positif leptospirosis atau penyakit kencing tikus, kata Pengarah Hospital Melaka, Datuk Dr Za'aba Baba hari ini.

Umar Abd Qayyum Yassir Arafat dari Tampin, Negeri Sembilan meninggal dunia di hospital itu pada 6.12 petang semalam, katanya, sambil menambah kanak-kanak itu dimasukkan ke hospital itu pada 10.15 malam Ahad lepas.

"Sebab kematian kerana denggi sekunder yang teruk dengan pendarahan akibat kejutan dan kegagalan organ yang pelbagai...pesakit juga positif leptospirosis," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau juga berkata siasatan masih dijalankan. - Bernama

Jika Anda Terlihat Pakcik Ini Jual Minyak Wangi,Belilah...


Malam tadi Jumaat 19 Dis 2014 saya mengisi minyak di Stesen Petronas, Taman Matahari Height, Senawang. Nampak kelibat seorang lelaki, bertongkat, membawa beg. Fikiran saya mesti dia menjual sesuatu. Semasa saya mengisi minyak dia teragak-agak hendak menegur saya, saya beri salam dan tegur dia.

Tanya apa yang dia jual. Namanya Othman bin Akop dari Kg Terusan Seberang, Juasseh, Kuala Pilah. Dia mencari rezeki dengan menjual minyak wangi badan dan pewangi kereta. Dia akan datang ke Senawang, menetap 2-3 hari, bermalam menumpang di surau-surau, solat subuh biasanya di Masjid Bandar Baru Senawang. Kemudian dia akan pulang ke Juasseh, di rumah ibunya.


Dia menjadi OKU setelah terlibat dalam kemalangan jalan raya pada tahun 2010. Dia tidak mampu untuk melakukan rawatan atau pembedahan lanjutan kerana masih menunggu permohonan tabung perubatan katanya.

Kepada sahabat-sahabat yang nampak Encik Othman ini menjual minyak wangi, belilah.

SUMBER:- Harakah
Kamera badan elak kontroversi
  • Penggunaan kamera tersebut diharap dapat mengelakkan sebarang kontroversi. Penggunaan kamera tersebut diharap dapat mengelakkan sebarang kontroversi.
1 / 1
BAGI mengelak sebarang kontroversi ketika bertugas, anggota polis AS diarah memakai kamera badan.

Berikutan itu, Presiden AS, Barack Obama mencadangkan pakej perbelanjaan tiga tahun berjumlah AS$263 juta (RM901.6 juta) untuk meningkatkan penggunaan kamera badan, meluaskan latihan anggota polis dan menyalurkan sumber tambahan bagi penambahbaikan jabatan polis.

Pakej berkenaan termasuk sejumlah AS$75 juta (RM257.1 juta) bagi membeli 50,000 unit kamera kecil untuk merakam tindak tanduk anggota polis semasa bertugas dengan separuh kos tersebut dibiayai oleh pentadbiran negeri dan tempatan.

Mengulas saranan Obama, Rumah Putih menyatakan kamera tersebut dapat membantu mengurangkan jurang ketidakyakinan orang ramai terhadap polis.

1:48PM - 23 Dec 2014

Hudud bukan dasar Pakatan, kata MB S'gor


Hudud bukan dasar bersama Pakatan Rakyat dan PAS patut membawa perkara itu untuk perbincangan dalam Majlis Presiden Pakatan, kata Menteri Besar Selangor Azmin Ali.

Katanya, ketika krisis semasa ekonomi, Pakatan akan menumpukan pada isu lebih besar “maqasid syariah” (objektif syariah) seperti dalam hal ekonomi, sosial dan keselamatan.

Katanya, perkara itu, yang sudah dipersetujui oleh golongan “ulama besar” perlu dihadapi menggunakan syariah Islam.

Katanya, perkara berkaitan hudud pernah sekali dibincangkan beberapa tahun lalu yang mana pemimpin DAP ketika itu mendiang Karpal Singh hadir dalam perbincangan panjang di pejabat agung PAS.

Justeru, kata Azmin, jika terdapat pandangan atau cadangan baru, perkara itu mesti dirujuk kepada kesepakatan dalam Pakatan, dengan merundingkannya kembali dalam Majlis Presiden.

Azmin, yang juga timbalan presiden PKR berkata demikian selepas hadir ke sebuah seminar berkaitan kepimpinan wanita Selangor hari ini.

‪#‎banjirbesar2014‬#bandarguamusangtenggelam#
Like · ·
Salah siapa???
Pekerja Asing Hantar wang RM5 bilion sebulan
Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Ismail Abd. Muttalib berkata, wang sebanyak itu jika dibelanjakan di Malaysia boleh merancakkan lagi pembangunan ekonomi negara.
... See More
Like · ·

1:55PM - 23 Dec 2014

Umno Kedah pula tuntut tindakan pada Khairuddin


Pemuda Umno Kedah menggesa Jawatankuasa Pengurusan dan lembaga disiplin parti segera mengadakan siasatan terhadap Naib Ketua Umno bahagian Batu Kawan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berhubung tindakannya mengkritik kepimpinan Umno Pulau Pinang.

Ketua Pemudanya Datuk Saiful Hazizy Zainol Abidin menyifatkan tindakan Khairuddin itu menjatuhkan imej dan keyakinan terhadap kepimpinan parti, 'menangguk di air keruh' dan mencari publisiti murahan, lapor Utusan Malaysia hari ini.

"Kita menyokong kenyataan Pemuda Umno Pulau Pinang agar Khairuddin dikenakan tindakan keras kerana perbuatan beliau telah menjejaskan imej parti," katanya seperti dilapor oleh akhbar itu.

Sebelum ini, Ketua Umno Pulau Pinang Rafizal Abdul Rahim dilapor mendesak Umno negeri bertindak dan mengadakan mesyuarat khas membincangkan isu Khairuddin yang menggunakan portal “propembangkang” menyerang Umno.

Saiful mengulas kritikan Khairuddin yang mendakwa pemimpin Umno Pulau Pinang 'tidur' dan beliau menggesa Pengerusi Umno negeri Datuk Zainal Abidin Osman ditukar jika enggan berdepan dengan kekalahan pada pilihan raya umum akan datang.

Khairuddin membandingkan pemimpin Umno dengan pemimpin Pakatan Rakyat yang kerap turun padang bertemu dengan rakyat dan sebelum itu beliau membuat laporan polis terhadap 1MDB - badan pelaburan cetusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan milik penuh Kementerian Kewangan.

Sementara itu, dalam laporan yang lain, Ketua Wanita Umno negeri Norliza Abdul Rahim menafikan pemimpin parti itu di Pulau Pinang 'tidur' seperti yang didakwa oleh Khairuddin.

Sebaliknya, Norliza menegaskan Umno negeri sentiasa mengadakan program dan aktiviti dengan akar umbi di peringkat negeri dan bahagian dan memberi perhatian dengan setiap masalah yang dikemukakan.

"Sepatutnya jika dia (Khairuddin) mendapati kepimpinan Umno kurang efisien, dia boleh mengemukakan cadangan di peringkat negeri dan bahagian untuk tindakan selanjutnya.

"Saya tidak faham kenapa dia menuduh Umno negeri sebegitu," kata Norliza seperti dilapor dalam akhbar itu.

Sementara itu, dalam reaksinya, Khairuddin bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenainya buat masa ini.

"(Saya) tak mahu gaduh dengan Umno. Dan akan jawab semua dalam masa terdekat," katanya dalam kiriman SMS kepada Malaysiakini petang ini.

Tiada ulasan: