Sabtu, 6 Disember 2014

BILA MATI TAK INGATI


Kenapa belum daftar automatik pengundi 21 tahun, tanya bekas pengerusi SPR

Kenapa belum daftar automatik pengundi 21 tahun, tanya bekas pengerusi SPR
Kenapa belum daftar automatik pengundi 21 tahun, tanya bekas pengerusi SPR
KOTA BAHARU: Bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mempersoalkan kenapa cadangan pendaftaran pemilih secara automatik melalui sistem dalam talian belum lagi dilaksanakan ke atas rakyat Malaysia yang mencecah umur layak mengundi 21 tahun.

Katanya, cadangan itu pernah dikemukakan kepada kerajaan oleh SPR semasa beliau mempengerusikan suruhanjaya berkenaan.

Jelas Abdul Rashid, pelaksanaan pendaftaran seperti di negara-negara maju itu penting bagi mengelakkan keciciran pemilih baru yang bertambah setiap tahun apabila seseorang warganegara mencapai umur 21 tahun.

"Jadi buat macam apa yang dilakukan oleh negara maju, Singapura pun laksanakan. Ini boleh diaturkan dengan baik. Saya tak nampak masalahlah, sebagai orang lama dalam bidang ini.

"Cadangan ini lama dah bawa. You kena tanya kerajaanlah pasal apa, saya pun hairan kenapa tak boleh diterima," katanya kepada Astro AWANI di Kota Bharu.

Abdul Rashid yang juga Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) ditemui selepas merasmikan mesyuarat Perkasa Parlimen Pasir Puteh pada Sabtu.

Menurut Abdul Rashid, ada lebih 2.6 juta rakyat Malaysia yang layak memilih belum berdaftar sebagai pengundi manakala dianggarkan 300,000 ribu warganegara mencecah umur 21 tahun pada setiap  tahun.

Jelasnya lagi, majoriti yang tidak berdaftar itu terdiri dalam kalangan pengundi Melayu dan dianggarkan mencecah sehingga 70 peratus, dan katanya, ini merugikan semua pihak.

Abdul Rashid juga menegaskan pendaftaran secara automatik itu bukan bermakna seseorang pemilih berdaftar diwajibkan mengundi kerana seseorang pemilih berhak mengundi mana-mana parti politik.

Cuma, katanya, adalah menjadi tugas kerajaan untuk memastikan semua rakyat yang layak mengundi berdaftar untuk melaksanakan tanggungjawab mereka dalam sistem demokrasi.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/kenapa-belum-daftar-automatik-pengundi-21-tahun-tanya-bekas-pengerusi-spr-49828?cp
Dahlea Al-Saadi added 2 new photos.
Assalamualaikum..
Hasil Ops Pengemis di Wakaf Che.Yeh. Kelantan
Yang ditahan minta sedekah spt perempuan pakai Tudung Labuh, lelaki pakai macam Budak Pondok / Tahfiz, tapi bila suruh mengucap tak reti, suruh Baca Al-Fatihah pun tak reti, last-last mengaku Agama Buddha.
Sehari semalam dpt kutip purata RM2,000.
Astaghfirullahal Azim....
Kemurahan hati rakyat Malaysia menarik minat Warga Asing utk mengutip derma dgn cara sedemikian.
MALAYSIA MASIH AMAN....
Like · ·

Orang itu tidak tahu hinanya PAS dalam BN - Pak Daeng

HARAKAHDAILY | .
PERMATANG PAUH: Bekas Ahli Majlis Syura Ulamak PAS, Dr Sanusi Daeng Mariok yakin tidak ada orang PAS yang mahu membawa parti itu ke dalam Umno atau Barisan Nasional (BN).
"Ada pula orang kata PAS mahu masuk BN, kalau ada... saya yakin tak ada," tegasnya ketika menyampaikan kuliah Maghrib bertajuk Tarbiah: Pasang Surut Perjuangan pada Ijtimak Tarbawi 4.0 di Yayasan An-Nahdhoh, dekat sini malam ini.
Katanya, jika ada dalam kalangan pemimpin PAS yang berangan-angan demikian kerana untuk mendapatkan jawatan menteri tetapi sebenarnya mereka tidak tahu penderitaan PAS semasa dalam BN.
"Orang itu tak tahu penderitaan PAS dalam BN, hinanya PAS dalam BN," ujar beliau yang juga bekas Ahli Parlimen Rantau Panjang.
Sehubungan itu, beliau yang lebih mesra dengan panggilan Pak Daeng berharap jangan ada dalam kalangan pemimpin PAS sekarang yang berfikir ke arah itu.
Sebagai pemimpin veteran dan orang tua yang berpengalaman, pada renungan beliau para pemimpin parti hari ini semakin hilang wehdatul fiqr, jauh sekali wehdatul amal.
Sehubungan itu, beliau menggesa supaya liqa' dan ijtimak seperti itu hendak selalu diadakan supaya dapat melahirkan para pendukung perjuangan Islam dalam kalangan anak muda yang mempunyai whdatul fikr dan wehdatul amal.
Beliau juga menekankan supaya tahaluf dengan parti-parti politik lain hendaklah diteruskan shinggalah ia menjejaskan dasar perjuangan PAS.
Pak Daeng menegaskan bahawa darah dan nyawa adalah dasar perjuangan parti yang disambut laungan Allahu Akbar oleh para hadirin.
Beliau turut mengimbau tahaluf PAS bersama dengan beberapa parti sebelum ini termasuk Semangat 46 yang membawa kemenangan kepada PAS di Kelantan pada Pilihan raya Umum 1990 lalu.
Mengenai tahaluf bersama DAP dan PKR, beliau berkata PAS mempunyai jasa dalam Pakatan Rakyat.
Justeru, tambah bekas Ketua Penerangan PAS Pusat itu, para pemimpin PAS hendaklah mencari jalan agar semua parti dalam Pakatan Rakyat supaya menghargai jasa di antara satu sama lain.
"Biar kita semua, PKR, DAP dan PAS, semua rasakan semua berjasa dan termakan jasa," katanya lagi. - HARAKAHDAILY 5/12/2014


3:58PM - 6 Dec 2014

'MAS gagal kerana orang M'sia bodoh'


“Orang Malaysia bodoh. Mereka tidak tahu urus (syarikat) penerbangan.”

Kata-kata itu diucapkan oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mengulas mengenai pelantikan seorang tokoh korporat Jerman sebagai ketua pegawai eksekutif baru Malaysia Airlines Bhd (MAS NewCo).

“Kebodohan” itu juga merupakan faktor penyumbang kepada kerugian yang dihadapi MAS, kata Mahathir dalam satu sidang media hari ini.

"Sekarang, mereka yang bertanggungjawab atas kerugian itu cuba membetulkan keadaan,” katanya.

Khazanah Nasional pada Ogos lalu mengumumkan rancangan melibatkan dana RM6 bilion untuk menyelamatkan MAS bagi membolehkan syarikat tersebut kembali merekodkan keuntungan dalam tempoh tiga tahun atau menjelanga 2017.

Ia melibatkan rancangan bagi penyenaraian semula MAS apabila ia kembali merekodkan keuntungan, dalam tempoh lima tahun selepas dinyahsenarai.

Prestasi kewangan syarikat MAS yang merosot sejak beberapa tahun lalu bertambah teruk selepas tragedi kehilangan pesawat MH370 dan juga kes MH17 yang ditembak jatuh di Ukraine.

Para pengkritik mendakwa pelaburan Khazanah dalam MAS sebagai satu usaha penyelamatan kerajaan.

CEO syarikat penerbangan Aer Lingus Plc, Christoph R Mueller bakal menyertai MAS NewCo sebagai ketua pegawai eksekutif selepas 28 Februari.

CEO Aer Lingus akan terajui MAS NewCo

Oleh Abdul Halim Yusoff


halem@bh.com.my

Christoph R Mueller
Mueller buktikan keupayaan, pulihkan Aer Lingus dalam tempoh setahun
KUALA LUMPUR: Khazanah Nasional Bhd mengumumkan pelantikan Christoph R Mueller sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Malaysia Airlines Bhd (MAS NewCo) seiring rancangan pemulihan 12-perkara untuk membolehkan Penerbangan Malaysia (MAS) kembali untung dalam tempoh tiga tahun selepas dikeluarkan daripada senaraian awam Bursa Malaysia hujung tahun ini.
Selain pelantikan Mueller yang akan berkuatkuasa 1 Januari depan, Khazanah turut mengumumkan pelantikan barisan lembaga pengarah untuk memacu Rancangan Pemulihan MAS yang kini sedang meraih momentum sebelum NewCo beroperasi pada 1 Julai 2015.
Mueller yang kini adalah CEO Aer Lingus Plc (Aer Lingus), syarikat penerbangan nasional Ireland, akan dilantik sebagai Pengarah Bukan Eksekutif MAS dan CEO MAS NewCo berkuatkuasa 1 Januari 2015.
Mengikut Khazanah, kontrak Mueller sebagai CEO Aer Lingus akan berakhir 1 Mei 2015 dan rundingan sedang berlangsung supaya Mueller dapat menyertai MAS NewCo sebelum 1 Mei 2015 tetapi tidak lebih awal daripada 1 Mac depan.
Dalam pada itu, Khazanah turut mengumumkan CEO Celcom (Malaysia) Bhd, Datuk Seri Shazalli Ramly akan dilantik sebagai Pengarah Bukan Eksekutif MAS mulai 1 Januari 2015, Tan Sri Bashir Ahmad Abdul Majid sebagai Pengerusi Pusat Latihan Semula Korporat (CRC) manakala Shahryn Azmi sebagai CEO CRC dan Datuk ' Boonler Somchit sebagai Pengarah Bukan Eksekutif dan Penasihat CRC.
Khazanah dalam kenyataan di sini hari ini berkata, ia sudah melaksanakan carian dan penilaian menyeluruh calon tempatan dan antarabangsa daripada kalangan peserta industri penerbangan dan di luar bidang itu.
Pengumuman hari ini diterima dan dipersetujui dalam mesyuarat Lembaga Pengarah Khazanah yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam.
Najib berkata, pengumuman hari ini adalah sebahagian usaha kerajaan dan Khazanah untuk memperkukuhkan asas untuk kejayaan masa depan syarikat penerbangan nasional itu.
"Adalah penting kita mempunyai bakat terbaik untuk membantu memacu kejayaan penyusunan semula itu, mengembalikan keuntungan dan melatih rakyat Malaysia untuk mengambil alih teraju kepimpinan syarikat penerbangan ini pada masa depan.
"Kerajaan komited untuk memastikan kelancaran penyusunan semula MAS hingga akhirnya ia meraih kejayaan," katanya.
Mueller, seorang warganegara Jerman sudah berkhidmat dengan Aer Lingus sejak 2009. Beliau akan menyumbangkan lebih 25 tahun pengalaman dalam industri penerbangan, logistik dan pelancongan kepada MAS. Secara keseluruhan, beliau mempunyai pengalaman selama 10 tahun sebagai CEO syarikat penerbangan.
Beliau mempunyai rekod hebat dalam pemulihan dan transformasi industri penerbangan seperti yang dibuktikannya menerusi keupayaan dan perancangan strategiknya hingga dapat memulihkan kerugian Aer Lingus dan kembali untung dalam tempoh setahun, di tengah-tengah penyusutan industri penerbangan Ireland dan kesuraman pasaran Eropah.
Di bawah kepimpinan beliau, Aer Lingus meneroka pasaran dan model perniagaan baharu hingga dapat menempatkan diri dalam pasaran dengan model perniagaan-kepada-pengguna berbanding perniagaan-kepada-perniagaan sebelum itu, yang mana 90 peratus sistem pengedaran adalah secara online.
Kerjaya Mueller dalam bidang penerbangan bermula dengan Lufthansa sebelum berpindah dan menjawat jawatan Ketua Pegawai Operasi Sabena SA dan kemudian menjadi CEO. Beliau kemudian menjawat sebagai Pengerusi Delta Air Transport (DAT) yang kemudian dijual kepada pelabur persendirian dan kini dikenali Brussels Airlines.
Sementara itu, Pengarah Urusan Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar, berkata berikutan keadaan kritikal dalam proses penyusunan semula MAS, ia perlukan kepakaran terbaik terutama mereka yang berkeupayaan memulihkan syarikat penerbangan nasional.
"Setelah carian menyeluruh dibuat, Mueller adalah calon terbaik dan beliau mempunyai dua tugas penting iaitu menggerakkan pemulihan syarikat penerbangan kita dan membina pengganti daripada kalangan anak tempatan," katanya.

PAS bimbang Malaysia alami darurat ekonomi tahun depan, nilai ringgit jatuh

Malaysia bakal berdepan darurat ekonomi pada tahun depan jika nilai ringgit terus jatuh dan harga minyak turun, kata Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Mahfuz Omar. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 Disember, 2014.Malaysia bakal berdepan darurat ekonomi pada tahun depan jika nilai ringgit terus jatuh dan harga minyak turun, kata Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Mahfuz Omar. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 Disember, 2014.Kedudukan ekonomi Malaysia amat membimbangkan apabila nilai mata wangnya terus jatuh menjunam berbanding mata wang utama dunia dan serantau.
Nilai mata wang ringgit terus menjunam pada kadar RM3.43 untuk AS$1 dan RM2.63 bagi mata wang Singapura, S$1 satu penurunan yang sangat rendah.
Sehubungan itu, Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Mahfuz Omar bimbang Malaysia bakal berdepan dengan 'darurat ekonomi' pada tahun depan berikutan penyusutan ini dan penurunan harga minyak serta peningkatan inflasi.
"Penurunan ini amat tinggi yang kita alami sejak 1997 atau 1998, pada waktu yang sama berlaku penurunan harga minyak kepada AS$70 setong.
"Ini semua akan meningkatkan kadar inflasi dan sekaligus bajet 2015 akan menyusut kira-kira 30%," katanya sebagaimana dilaporkan Harakahdaily.
Berita Harian Singapura melaporkan, ringgit Malaysia jatuh paling teruk dalam tempoh 10 bulan lalu berbanding dolar Singapura.
Berita Harian Brunei juga membuat laporan yang sama apabila kadar ringgit jatuh kepada RM2.63 untuk sedolar Brunei berbanding RM2.57 minggu lalu.
Kedua-dua media negara jiran itu melaporkan, ia berpunca daripada kejatuhan harga minyak di pasaran dunia.
Berita Harian Singapura menyifatkan keadaan ini sebagai yang paling teruk sejak krisis kewangan Asia 1997.
Menurut akhbar itu lagi, para penganalisis menjangkakan Malaysia berkemungkinan menjadi negara Asia paling teruk terjejas ekoran kejatuhan berterusan harga minya dunia.
"Indsutri berkaitan minyak menyumbang sebanyak satu pertiga kepada hasil Malaysia," kata laporan itu lagi.
Media Singapura itu turut melaporkan, pasaran saham Malaysia susut hampir 3% selepas Petronas mengumumkan pada Jumaat lalu rancangannya untuk memotong perbelanjaan modal antara 15 hingga 20% tahun depan.
Ketika mengulas perkara ini, Mahfuz yang juga ahli Parlimen Pokok Sena berkata beliau bimbang apabila negara sedang menuju kepada darurat ekonomi, walaupun kerajaan menjangkakan ia boleh ditampung melalui Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
"Petronas sendiri sudah meramalkan dan umum sumbangan Petronas akan menyusut sebanyak RM25 bilion dalam bentuk cukai mahupun royalti," ujarnya.
Katanya, ia jumlah yang besar, kebergantungan kerajaan daripada hasil minyak dan gas akan tergugat.
"Jika kerajaan berharap GST dapat menampung kelompangan tersebut tetapi dalam keadaan ekonomi sedemikian rakyat akan lebih berhemah dalam berbelanja.
"Bila berbelanja dengan berhemah ini bermakna cukai GST yang disasarkan kepada RM23 bilion itu tidak akan tercapai," katanya sebagaimana dilaporkan media rasmi PAS itu.
Beliau turut berharap dalam keadaan kritikal itu, kerajaan perlu melantik segera seorang menteri kewangan sepenuh masa bagi memberi tumpuan khusus kepada 'darurat ekonomi' yang bakal berlaku. –
Jumaat, 5 Disember 2014 Dr. Mashitah Restu Ustaz UMNO berjoget dan Ustazah UMNO menyanyi ..? [ Video ] Jom layan Ustazah UMNO menyanyi dan Ustaz UMNO berjoget... PAU..PAU..PAU... Hahahaha....

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
4 Disember, 2014.

PUNCA SEBENAR GADIS CANTIK INI DITOREH MUKA.


Kecoh di media2 sosial dengan kes seorang gadis disamun dan ditoreh mukanya di rumahnya sendiri . Kejadiaan yang berlaku di Wakaf Berangan Sri Aman Pasir Puteh , Kelantan , menyebabkan mangsa , Nur Shafiqa 22 , mengalami kecederaan di bahagian dahi dan pipi selain lebam akibat ditumbuk .

Ramai berpendapat kes itu merupakan kes samun kerana rumah mereka dipecah masuk dan barang berharga yang diambil termasuklah cincin emas , gelang tangan dan juga iPhone 5s . Mangsa juga turut nyaris dirogol oleh penyamun berkenaan tetapi tidak jadi .




                                             

Namun apa yang diterangkan oleh sorang pekerja hospital tempat mangsa dihantar untuk menerima  rawatan menerangkan sebaliknya .

                                                   

' Di sini saya nak tegaskan ek . Sebenarnya ni bukan kes samun . Ni kes dendam . Si ex dia ni tak puas hati sebab dia bertunang dnegan orang lain . Duit habis dah banyak faham2 je la . Dan dia datang untuk dapatkan rawatan di hospital tengku anis dimana tempat saya bekerja, Pasir Puteh . So untuk perempuan di luar sana jangan kikis duit laki k . Taknak cakap taknak je senang . Memang kat kampung dia ni sorang je yang famous sebab lawa kan . Hmmm . .'

Iktibar yang boleh diambil melalui kejadiaan ini , perempuan janganlah mengambil kesempatan terhadap lelaki dan menggunakan lelaki . Sebab sayang macam2 boleh jadi . Contoh , kejadian yang berlaku sekarang .


                                                
KOMEN PAKLONG:

Paklong ada latar  belakang dalam bidang perubatan, muka dia akan sembuh, yang nampak macam lebam tu kejap ja, nanti akan surut. Parut tu insyaAllah akan hilang dgn rawatan laser.

Paklong aci kerat jari, akan ada syarikat kosmetik yang akan taja rawatan adik ni dan jadikan dia sebagai duta.

Teguran paklong buat semua BLOGGER dan pengguna internet. Jangan SEBAR gambar dia tak tutup aurat!!! Korang nak tanggung dosa  ke?

Kepada perompak dan perogol, semua LAKNAT ALLAH berpanjangan ke atas anda!!!

Kepada yang berminat untuk beriklan di blog Paklong ni, boleh baca di sini.

Rakyat beli lebih murah jika syarikat minyak tentukan harga, kata PAS.

December 4, 2014

Published: 4 December 2014 (TMI)Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, harga minyak mentah dunia menurun 40% tetapi harga runcit minyak di negara ini hanya diturunkan 1.7%. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 Disember, 2014. Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, harga minyak mentah dunia menurun 40% tetapi harga runcit minyak di negara ini hanya diturunkan 1.7%. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 Disember, 2014.
Putrajaya perlu membenarkan persaingan syarikat minyak dalam menentukan harga pasaran bagi membolehkan rakyat menikmati harga runcit yang lebih rendah, kata PAS hari ini.
Pengarah eksekutif pusat penyelidikannya, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, di saat harga minyak mentah dunia mencatatkan penurunan sebanyak 40% tetapi harga runcit bahan bakar di negara ini hanya diturunkan pada kadar 1.7%.
”Sejak minyak dinaikkan 20sen pada 2 Oktober lalu, rakyat perlu menambah RM8 pada setiap pembelian 20 liter. Tidak diketahui mengapa begitu jadinya. Bagaimanakah sistem apungan terurus ini diuruskan?
“Kalau kerajaan pusat boleh memberi jaminan keuntungan kepada syarikat minyak dan juga stesen minyak, PAS dan Pakatan Rakyat menuntut supaya kerajaan juga terus memberi ‘subsidi’ kepada rakyat bagi memastikan harga runcit dapat diturunkan.
“Ia juga bagi mengurangkan kesan berantai terhadap barangan dan perkhidmatan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Dzulkefly berkata, Putrajaya juga perlu mencari kaedah atau ‘benchmark’ baru yang lebih telus menggantikan Mean of Platts Singapore (MOPS) dalam mengira harga minyak runcit semasa.
“Mengapa guna MOPS sehingga kini? Kita cukup kapasiti menapis minyak selama 30 tahun dari 1983 membangun industri penapisan minyak dan gas yang sudah matang di Melaka, Port Dickson dan Terangganu.
“Mekanisme Harga Automatik (APM) juga memerlukan satu kajian semula,” katanya yang mendakwa Brunei dan dan Arab Saudi tidak lagi menggunakan sistem MOPS.
Berkuatkuasa 1 Disember lalu harga runcit RON97 turun sebanyak 9 sen seliter kepada RM2.46 seliter dan harga runcit RON95 pula turun 4 sen seliter kepada RM2.26 seliter.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek berkata, harga runcit bagi minyak diesel pula dinaikkan kepada 3 sen seliter kepada RM2.23 seliter.
Harga runcit RON97 kini ialah RM2.55 seliter, RON95, RM2.30 seliter manakala diesel ialah RM2.20 seliter.
Menurut Hasan, harga baharu ini akan berkuat kuasa hanya untuk Disember.
“Kerajaan akan mengikuti perkembangan pasaran harga produk kos pada setiap masa dan kadar pertukaran matawang untuk menetapkan harga runcit petrol dan diesel bagi bulan-bulan berikutnya,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Sehubungan itu, katanya semua syarikat minyak dan pengusaha stesen minyak diminta mematuhi penetapan harga baharu itu dan jika ingkar, tindakan tegas akan diambil mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961.
Pada 21 November lepas, kerajaan mengumumkan akan melaksanakan penetapan harga runcit bagi petrol RON95 dan diesel mengikut kaedah pengampunan terkawal mulai 1 Disember.
Kaedah pengapungan terkawal yang diputuskan Kabinet itu adalah sebagaimana pelaksanaan penetapan harga runcit RON97 sejak Julai 2010, katanya.
“Melalui kaedah pengapungan terkawal, purata perubahan kos produk akan menentukan penetapan harga bagi bulan berikutnya, ini bermakna jika harga pasaran minyak mentah dunia meningkat, harga runcit RON97, RON95 dan diesel juga akan meningkat dan begitu sekiranya berlaku sebaliknya (harga pasaran minyak mentah dunia menurun).”
Ekoran itu, Dzulkefly turut mencadangkan kerajaan untuk menetapkan “Harga Siling” atau “Ceiling Price” bagi petrol dan diesel, bersesuaian dengan harga pasaran semasa.
Kerajaan juga, tambah beliau diminta memberi keizinan kepada lima syarikat minyak yang beroperasi ‘bersaing antara satu sama lain‘ dalam menwarkan harga runcit di station petrol.
– 4 Disember, 2014.
– See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/rakyat-beli-lebih-murah-jika-syarikat-minyak-tentukan-harga-kata-pas#sthash.Ij4e4byY.dpuf
PAS desak Najib bertindak ‘pertahan’ nilai ringgit.

KUALA LUMPUR: Kejatuhan harga minyak mentah dunia turut menyumbang kepada kejatuhan nilai ringgit berdasarkan konsep permintaan dan penawaran, selain faktor sentimen dan persepsi di kalangan pelabur.
Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkefly Ahmad, menegaskan sebagai negara tunggal dalam mengeksport minyak di seluruh Asia Tenggara, sentimen dan persepsi terhadap Malaysia akan jatuh, ditambah dengan hutang negara yang semakin membengkak.
“Apabila harga minyak mentah menjunam, hasil negara akan berkurangan selain hutang kerajaan yang kekal membengkak. Maka ia akan menyebabkan persepsi dan sentimen terhadap negara jatuh apabila mereka mula menolak untuk berurusniaga dalam nilai ringgit (dan lebihan akaun semasa mula menurun),” tegas beliau pada satu sidang media di Pejabat Agung PAS, hari ini.
Begitu juga penggantungan nilai mata wang itu, katanya berdasarkan konsep permintaan dan penawaran yang jelas akan terjejas apabila permintaan terhadap ringgit berkurangan.
Katanya, sekiranya permintaan terhadap Ringgit Malaysia tinggi, maka nilai mata tinggi, dan begitu juga sebaliknya.
Sehubungan itu, beliau mendesak Datuk Seri Najib Tun Razak untuk berbuat sesuatu bagi memastikan nilai mata wang dipertahankan, selain mengawal perbelanjaan dan hutang negara gan dengan lebih pruden serta tidak terus culas.
Dalam pada itu, beliau berkata biarpun harga minyak mentah dunia terus menjunam, ia bukanlah satu petanda baik bagi Malaysia yang merupakan negara pengeluar minyak di Asia Tenggara.
Malah, kejatuhan harga minyak mentah dunia itu menyebabkan negara berisiko untuk kehilangan hasil negara, yang kini sudah mencecah RM25 bilion bersamaan dengan 2.3% KDNK.
Dzulkefly menegaskan keadaan itu bertambah rumit dengan hutang kerajaan yang terus membengkak, di samping pelbagai keberantakan sosio-politik di garis etnik dan agama muktahir ini.
“Ketika negara-negara jiran bergembira dengan penurunan harga minyak mentah dunia itu, ia berbeza dengan Malaysia yang disifatkan sebagai negara pengeksport minyak ” kata beliau.
Sekalipun RON95 dan RON97 telah diturunkan, katanya rakyat tidak teruja dengan keadaan itu kerana harga diesel dinaikkan 3 sen ekoran kejatuhan minyak mentah dunia ke paras $68 se tong.
“Ramai sangsi bagaimana kira-kira dibuat tentang harga runcit, di mana pada penurunan minyak mentah 40 peratus sejak September lalu, dari $115 kepada $70, penurunan hanya pada takuk 1.7 peratus sahaja. Apakah dan bagaimanakah  apungan terkawal dilakukan kerajaan?” soal beliau.
Jelas Dzulkefly, harga runcit ditentukan oleh Mean of Platt Singapore (MOPS) yang memasukkan kos operasi sebanyak 9.54 sen, 5 sen keuntungan syarikat minyak, 12.19 sen keuntungan stesyen minyak dan 5 sen Alpha yang berperanan sebagai penimbal, yang kesemuanya berjumlah 31.77 sen.
Tambah Dzulkefly, jika dilihat kepada mekanisme MOPS ini, kerajaan dilihat memberi jaminan keuntungan kepada syarikat-syarikat dan stesyen-stesyen minyak, bagaimanapun tidak memberi jaminan kepada rakyat.
Sehubungan itu, tegas Dzulkefly sebagai sebuah negara pengeluar minyak, Malaysia disarankan agar mewujudkan “Tanda Aras” atau “Benchmark” kita tersendiri yang menandingi MOPS. Brunei dan Saudi tidak menggunakan MOPS.
Sudah sampai masanya, kata beliau Malaysia yang berkeupayaan untuk menapis sendiri minyak memikirkan tanda aras tersendiri bagi mengelak ketidaktelusan tentang hitungan MOPS kerana kita sudah punya ‘piawaian’ dan tahu akan segala kos dalam mengeluarkan RON 97, RON95 dan diesel di negara ini.
“Kita telah lama menggunakan MOPS, sedangkan keupayaan negara menapis minyak dan gas sudah melebihi 30 tahun, dengan stesyen penapisan di Port Dickson, Melaka, dan Terengganu. Kita menapis seluruh minyak mentah kita sendiri  500,000 tong atau barrel sehari ” tegas beliau.
Ekoran itu, beliau turut mencadangkan kerajaan untuk menetapkan “Harga Siling” atau “Ceiling Price” bagi minyak, bersesuaian dengan harga pasaran semasa.
Kerajaan juga, tambah Dzulkefly diminta memberi keizinan kepada lima syarikat minyak yang beroperasi ‘bersaing antara satu sama lain‘ dalam menwarkan harga runcit di station petrol.
“Pengusaha stesyen minyak boleh menawarkan harga yang lebih rendah dari harga siling, yang mana boleh dilihat diamalkan di negara maju lain. Dengan cara ini, ia membolehkan satu persaingan di antara penguasaha minyak, selain memberi banyak pilihan kepada pengguna,” kata beliau.
Malah, Dzulkefly berkata langkah tersebut dilihat tidak menyalahi undang-undang dan boleh diamalkan di negara ini.
- HARAKAHDAILY 4/12/2014

Saturday, 15 November 2014

TERKINI: Amerika menggelupor dan Australia terpaku !!!

TERKINI: Amerika menggelupor dan Australia terpaku !!!

Panas isu MH 17 ditembak jatuh oleh Jet Pejuang MIG 29 UKRAINE

Semalam persidangan kemuncak pemimpin G2O di Brisbane, Australia sangat panas dan mengejutkan apabila Vladimir Putin mengejutkan persidangan dengan memberitahu kepada dunia mengapa kapal perang nuklear Russia ke Australia bukan untuk mengiringi beliau tetapi kerana mahu Tony Abbott mengaku pada umum tentang penipuan siasatan MH 370 & MH 17.

Akhirnya tadi Tv3 juga menyiarkan bahawa pesawat MH 17 bukan ditembak oleh peluru berpandu jenis BUK dari darat sebaliknya ditembak oleh Jet Pejuang UKRAINE.

Di dalam sidang tersebut Vladimir Putin membawa rakaman live cctv satelite russia dan menunjukkan bagimana pesawat MH17 ditembak oleh Jet Pejuang Ukraine...Berita ini ditayangkan serentak di seluruh Russia dan kesatuan EU...Amerika dan sekutu-sekutunya paling malu pada persidangan tersebut.

Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Selepas selesai dari persidangan tersebut Tony Abbot terus meluru pada Putin dan bersalaman dgnnya serta mengucapkan " Tahniah " . Mengikut sumber tertutup Abbot mengadakan perjumpaan tertutup dgn Putin secara empat mata. Kita tunggu apa hasil perjumpaan tersebut dan adakah Abbot akan membongkarkan dan menceritakan hal sebenarnya. kita tunggu jawapan panas yang bakal menggegarkan dunia ini. Takbir............................ Allahuakbar !!!



Kapten Tengku Sharifah Sofia Okey ini maklumat tepat, terkini dan telah disahkan bahawa Jet Tempur Ukraine MIG 29 sebenarnya tembak pesawat MH17...rakaman satellite siaran tv russia semalam...bukan jet pejuang SU-25 seperti yang dilaporkan sebelum ini. Mohon maaf di atas kesilapan teknikal yang berlaku sebelum ini.



Kapten Tengku Sharifah Sofia Lihat picture radar di bawah dari satelit Russian yang menunjukkan Jet tempur MIG 29 Ukraine telah menembak dari jarak dekat menggunakan missile terkena sayap kanan pesawat MH 17. Pesawat MH 17 ditembak oleh missile Jet Tempur MIG 29 Ukraine pada jam 1:19:47 saat tengahari waktu moscow = 5:19:47 saat waktu Malaysia... ini melalui rakaman satellite Russia. Jahanam Amerika !!!



Kapten Tengku Sharifah Sofia INFOR: Bagaimana pesawat MH 17 ditembak diruang udara oleh Jet Tempur MIG 29. Sungguh memeranjatkan dan menakjubkan walaupun pesawat MH17 dah kena tembak dgn menggunakan missile R-60 jet fighter dan terkena pada bahagian enjin kanan boieng pesawat MH 17 . Pilot MH17 kita yang memang dikira terbaik di dunia masih boleh mengawal pesawat MH 17 untuk terus terbang lagi dengan baiknya menggunakan sebelah enjin saja lalu memusing 180 darjah dan cuba turun 1500 kaki 4km untuk cari tempat mendarat dengan selamat..Tak cukup dengan itu Pilot MIG 29 terus mengekori dan mengejar rapat sejauh 5km lalu menembak menggunakan machine gun double barreled 30mm jenis GSH-302/A0-17A menyebabkan badan MH17 pecah koyak dan di waktu inilah penumpang semua terkeluar berterbangan di udara. Kesiannya..................Allahuakbar !!!



Kapten Tengku Sharifah Sofia Ini dia wajah Pilot Jet Tempur MIG 29 Ukraine yang telah diarahkan oleh Amerika laknatullah untuk menembak jatuh Pesawat MH17... Kerajaan Russian dengan kerjasama kerajaan Germany sedang memburu laknatullah ini . Kalau sesiapa dapat maklumat sehingga tertangkapnya penjenayah yang dikehendaki ini akan dapat extra duit lagi reward 3 juta euro dari kerajaan Russia.

Nama Sebenar : Alexander oksanchenko.
Nama Glamor: Luke skywalkerchenko.
Nama Pelarian ke Poland: Peter Hiller.




Kapten Tengku Sharifah Sofia Ni rakaman CCTV yang ditunjukkan oleh kerajaan Russia bagaimana pesawat tempur MIG 29 dengan rakusnya menembak jatuh Pesawat MH 17. Allahuakbar !!!



Kapten Tengku Sharifah Sofia Ini senarai talibarut CIA & FBI yg diburu oleh kerajan Russia & Germany utk ditangkap:

(1) Daisy Oehlers
(2) Bryce Fredericksz
(3) Andrei Shershenko
(4) Alexander Grab
(5) Aleksei Vlasenko
(6) Sergei Yalysher
(7) Stepan Chobany
(8) Yuri Krishtal
(9) Oleg Chustrak
(10) Sergii Deineka

Jika anda semua ada maklumat sila berhubung dgn FSB Russia email ke govt. Russia ganjaran diberi sekiranya maklumat anda betul .email:
www.government.ru/en/department/113.com. TQ.




Kapten Tengku Sharifah Sofia Semalam Tv Russia melaporkan bagaimana jet tempur MIG 29 Ukraine dgn rakusnya mengekori dengan rapat pesawat MH 17 jaraknya lebih kurang 50 km dan telah menembak bahagian perut Pilot MH 17 dgn rakusnya. Sewaktu inilah dikatakan pesawat MH 17 terus hilang kawalan dan jatuh ke bawah dan meletop sebelum berkecai bertaburan kerana Pilot dah mati kerana terkena tembakan tersebut. Ya Allah sedihnya....... Kejam dan zalimnya............................



Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Kesatuan EU EEU Russia sudah bersidang mereka dah berbaik semula setelah mendapat tahu rahsia kerja terkutuk usa dan Ukraine jatuhkan pesawat MH17...Russia sudah boikot import 2 bilion kontrak & restoran McDonald diarah ditutup serta merta dan ini akan diikuti oleh negara Jerman, France, Turki, Afrika Utara, Mesir, China, Korea Utara & America Latin... Semua produk made in usa boikot diharamkan...usa dan israel akan bangkrup dan bila usa miskin dia akan duduk diam -diam sebab tak ada duit untuk buat senjata utk kacau negara orang... Gambar di bawah dirakam Abbot mengatakan sesuatu pada Putin sebelum perjumpaan tertutup empat mata.    Harap maklum.



Kapten Tengku Sharifah Sofia Maheran Draman: Maklumat tak boleh bocor dan nama org yang bagi dana tu adalah rahsia demi keselamatan.

Kapten Tengku Sharifah Sofia Okey ni bukti yang Russia tunjukkan bahawa ekor missile R - 60, Jet Tempur MIG 29 Ukraine (kod 400) yang telah menembak jatuh enjin kanan pesawat MH 17. Russian intelligent berjaya menjumpainya di kawasan berhampiran jatuhnya pesawat MH 17 dengan menggunakan radar Duga V-3 untuk mengesan besi dan serbuk letupan. Harap maklum.


Kapten Tengku Sharifah Sofia Menurut pembelot (Strelkov's) selepas jet tempur MIG 29 Ukraine tembak pesawat MH 17, Pilot MIG 29 Ukraine sengaja eject keluar payung terjun dan membiarkan jet MIG 29 terhempas dengan sendirinya pada attitude 5,200/17 ribu kaki. Diwaktu itulah penduduk di kg. dmytrikska mendengar ada bunyi dentuman objek jatuh yang sungguh kuat. Anda boleh melihat video kisah yang tak diceritakan yang mana penduduk menceritakan mereka hal ini. Harap maklum.



Kapten Tengku Sharifah Sofia Sedikit transcript perbualan Pilot MIG 29 Ukraine dengan atc tower.

PILOT: Tuan saya semakin menghampiri B 777 5 km to 3 km
TOWER: ruang udara ditutup... rumah udara ditutup... ruang udara ditutup...
PILOT: mirsille fired !!! (kedengaran bunyi tembakan dgn machine gun)...
TOWER: sila ikut arahan timishenko, order............
PILOT: Baik... Baik... (roger-roger) Tuan... 777 sudah hilang, saya amat takut....

Ini alihbahasa dlm bahasa melayu sedikit perbualan rakaman yang dibocorkan oleh Ketua tentera Russia. Manakala gambar dibawah adalah kesan pesawat MH 17 yang ditembak dari jarak dekat oleh jet tempur MIG 29 Ukraine.korang nampak tu betul-betul tembakan terkena tepat dgn tempat PILOT MH 17 Sungguh zalim dan kejam betul. Jahanam betul Amerika ni. Harap maklum 


Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Sebenarnya maklumat ini tak boleh dihebohkan sekarang tapi atas dasar geram terpaksa war-warkan juga. 4 kuasa besar dunia telah bersetuju dan akan turut serta dgn kerajaan Russia jika diakhir ending cerita MH 370 & MH 17 berakhir dgn peperangan. 4 negara yang telah disahkan oleh sumber tertutup di Russia yang akan ikut serta menyerang Amerika dan sekutu-sekutunya ialah China, Iran, Korea Utara dan Germany.

Manakala gambar di bawah ialah bukti jelas, serpihan peluru machine gun double barreled 30mm dari Jet Tempur MIG 29 Ukraine jenis GSH - 302 / AO - 17A yang masih melekat pada badan boieng MH 17. Russian intelligent berjaya menjumpainya dengan menggunakan alat scanner tembaga dan serbuk letupan. Harap maklum 



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Belanda yg mengetuai siasatan nahas pesawat MH 17 memberitahu bahawa kes ini tidak akan dibawa ke mahkamah antarabangsa dan mungkin pendakwaan akan dijalankan di mahkamah Malaysia.

PERSOALANYA: Siapakah barisan peguam yg bakal mewakili Malaysia nanti ? Apakah kerajaan Malaysia berani mendakwa Ukraine di atas kemalangan ini atau tunduk dgn desakan Amerika laknatullah dan mendakwa Russia.

Jawapannya: eeerrrrmmmmm..
Tunggu dan lihat sajalah... 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Presiden Russia; Pagi ini Ahad akan bersambung lagi persidangan G 20 di Brisbane, Australia. Dengar pendedahan terbaru dan mengejutkan itu byk negara-negara sudah mula menunjukkan sokongan padu pada kerajaan Russia.

Manakala sumber dari delegasi Russia yg berada di sana mengatakan Vladimir Putin akan memendekkan kehadirannya di persidangan kemuncak pemimpin G 20 termasuk tidak menghadiri makan tgri dan sessi media.

Manakala sumber tertutup dari pihak Russia melaporkan perjumpaan tertutup 4 mata dgn Tony Abbot amat mengecewakan yg mana Abbot sekutu kuat US still dgn pendirian utk memaksa Russia meminta maaf pada dunia dan membayar sejumlah wang gantu rugi di atas kesalahan menembak jatuh pesawat MH 17. Menurut sumber itu lagi, Russia akan mendedahkan byk lagi bukti-bukti ttg pesawat MIG 29 Ukraine yg menembak jatuh pesawat komersial MH 17 kpd dunia dan tidak akan tunduk dan gentar dengan sesiapa sekalipun dikenakan tindakan sekatan ekonomi mahupun untuk berperang.

Jawapan: (ADMIN) Agak-agak koranglah ya klu Russia bergambung dgn Korea Utara, Iran, China dan German dan serang Amerika dan sekutu-sekutunya. Dah tentu lunyai Amerika dan sekutu-sekutunya disayur-sayurkannya. 

Nampak gayanya Amerika tak nak mengaku kalah dan ego... kita tgk apa reaksi Putin selepas hbs dari menghadiri sidang kemuncak pemimpin G 20 ini. Tunggu........

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia Siti Norasiah: Buat masa ni tak berani lagi nak komen apa-apa sbb setakat ni semua media2x di Malaysia dah mula belajar cara-cara menyampaikan berita dgn betul pada rakyat Malaysia.

Kita belum dengar lagi stmnt dari Najib Razak ttg isu terbaru pendedahan kerajaan Russia ttg pesawat MH 17 disahkan ditembak oleh Jet Pejuang MIG 29 Ukraine. Yg kita semua dengar dari najib ialah stmnt pembentangan isu kebanjiran warga asing oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja.

Cuma kita blh mengatakan di sini Obama dtg Malaysia jumpa Najib dah tentu dia dah sound awal2x dan mungkin ada sesuatu rahsia yg rakyat Malaysia masih blm tahu lagi. Hope PM ni berani dakwa Ukraine dan tak tunduk dgn tekanan dari Amerika laknatullah..

Klu Tun Mahathir masih jadi PM di waktu ini, mungkin jawapannya " YES " tapi klu Najib ... rasanya tak yakin sgtlah.... walaubagaimanapun kita tunggu sajalah respon PM Malaysia ni ya....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kapten Tengku Sharifah Sofia Norhafizah Ishak: tu laporan dari media PRO Amerika... sofia dah baca dah.. so tugas mereka counter balik apa yg Russia attack (perkatakan) 

Iney Pinky : Pasal MH 370 tu tunggu dulu sbb masih dlm proses siasatan kerajaan x dan final nanti akan didedahkan pada mlm sambutan tahun baru iaitu 31hb December 2014 (Rabu mlm Khamis) . Sekarang ni elok kita fokus pasal pesawat MH 17 dulu yg dah terang lagi bersuluh.....

Step by step... mlm tu juga sofia akan jemput seseorang ' org special ' utk mengulas ttg isu MH 370. Semuanya akan berlangsung di fb utama sofia iaituSharifah Sofia Syed Rashid... satu pendedahan yg mengejut akan kita dengar nanti. Harap maklum  
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Ni satu lagi maklumat yg baru diterima dari sumber tertutup yg diperolehi dari penyiasat negara x .

Kemungkinan besar pendakwaan kes MH 17 akan dibuat di Malaysia dan Malaysia di bawah kepimpinan Najib akan mendakwa Russia yg menembak jatuh pesawat MH 17 bukan Ukraine.

Soalan UPSR ni dah bocor. So rakyat M'sia sila stanby dan di waktu itu media2x M'sia yg pro Amerika dan Yahudi laknatullah akan back up Ukraine. Harap maklum 
November 16 at 2:51pm

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Jawapan kpd US dan sekutu-sekutunya termasuk macai-macai di Malaysia yg menyokong US dlm isu pesawat MH 17. Yg sebenarnya agen russia lebih hebat dan pintar dari US dan sekutu-sekutunya. Satu surat sulit berjaya dicuri di Pejabat PBB iaitu perjanjian sulit 4 negara yg terdiri dari Ukraine, Belanda, Belgium dan Australia tentang rancangan jahat untuk menghapuskan data satelit, forensik dan sebagainya pesawat MH 17. 

Di bawah ini disertakan sebahagian dokument sulit yg berjaya diperolehi dan dibongkarkan oleh kerajaan Russia. Harap maklum.



Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Perdana Menteri Russia iaitu Dmitry Medvedev dlm twitter terbarunya mengatakan bahawa Kerajaan Russian menerima permohonan maaf dari Kerajaan Ukraine dan Belanda di atas pengakuan cuba berbohong dan menipu dunia dlm siasatan ke atas nahas pesawat MH 17. Manakala kami akan mengajar Belgium dan Australia agar turut memohon maaf kpd kami kerana cuba mengaitkan Russia dlm nahas pesawat MH 17 dan cuba berbohong dlm siasatan kes MH 17.

Memetik laporan terbaru Moscow, dgn sinis Presiden Russia, Vladimir Putin dgn selamba mengatakan kami tahu siapa dalang sebenar belakang kamu semua dan kami akan mengumumkan pada dunia jika keadaan terdesak.

Di bawah ini senarai gambar " WANTED " talibarut CIA & FBI USA yg dikehendaki oleh Kerajaan Russia dan Germany.
Harap maklum.




Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Gambar di bawah ialah 2 orang tali barut usa & ukraine. Mereka ini telah memberi maklumat kedudukan mh17 sebelum dan ketika perlepasan.

(A): Namanya Crolla agen CIA yang menggunakan pasport palsu dari negara Belanda telah memberi maklumat waktu berlepas pesawat MH 17 adalah pada pukul12.15pm . Beliau telah (check inn) masukkan gps map tracking dlm beg utk dimasukkan ke dlm kargo...

(B) Nilah dia Pegawai ATC Tower yg bercakap dgn Pilot Jet Tempur MIG 29 namanya Keiv Borispol. Beliau memainkan peranan yg sgt besar ketika MH 17 ditembak di udara dan telah memberi maklumat kedudukan terkini pesawat MH17 berada di udara pada pilot jet MIG 29 Ukraine untuk dikejar & tembak jatuh tracking:

48:00.07.23 utara.
38:00.31.33 timur.

(A) Berjaya melarikan diri...
(B) Berjaya ditangkap oleh FSB Russia dan kini sedang disoal siasat... 

Kesimpulannya: Amerika dah kena check mate dgn Russia !!!

Takbir................ Allahuakbar !!!





Kapten Tengku Sharifah Sofia Maklumat: Bagaimana semuanya ini boleh terbocor. 

Yang sebenarnya semua bangkai Jet Pejuang MIG 29 Ukraine telah ditanam utk hapuskan bukti kecuali KARAT B25 FDR & cctv gun sight sahaja yang diambil oleh kerajaan Ukraine...

Alhamdulillah... mereka bijak merancang tetapi perancangan Allah adalah lagi terbaik dan tepat ni berjaya di copy oleh pembelot yg namanya strelkov's dan berjaya diserahkan pada kerajaan Russia sebagai bukti...

Gambar di bawah ini, korang semua boleh tengok map tracking yg dikesan serpihan taburan pesawat MH 17. Nampak tak di sini Pilot MH 17 sedang sedaya upaya membuat u turn untuk mencari tempat mendarat dgn selamatnya apabila terkena tembakan yg pertama. Kesiankan....

Allahuakbar !!!



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia Cuba anda bayangkan bila berada di dlm pesawat MH 17. Mengikut pengalaman sumber cabin crew m'sia airlines yg bertugas dari pesawat MAS yg lain di waktu pesawat MH 17 ditembak semua penumpang di waktu itu sudah diberi hidangan makanan dan minuman.

Di waktu itu kebanyakan penumpang sedang tidur dan ada yg tgh tgk movie dihadapan tmpt duduk. Tiba-tiba bunyi tembakan yg sungguh kuat di tgh3x dan di hadapan kapal terbang... di waktu itu juga ramai yg terperanjat dan terjaga dari tidur. Dlm masa sama sebahagian pesawat MH 17 sudah pun ditembusi peluru-peluru dari Jet Tempur MIG 29 Ukraine.

Tak dpt bayangkan ya jika kita berada di dlm pesawat tersebut di waktu kejadian berlaku. Mmg sedih yg teramat sgt... Di waktu sofia sdg menulis laporan ni pun air mata sacara automatik jatuh satu persatu tanpa disedari.

Sedihkan.... Allahuakbar !




Kapten Tengku Sharifah Sofia Nilah dia 2 gambar dajjal dunia iaitu Yatsenyuk & Obama yg merancang untuk menembak pesawat MH 17.

PERSOALANNYA: Siapa yg berani mendakwa 2 dajjal ni utk dihadapkan ke mahkamah di suatu hari nanti ataupun diakhir cerita nanti berkesudahan dgn peperangan yg mana Amerika dan sekutu-sekutunya akan diserang oleh Russia dan sekutu-sekutunya.

Tunggu dan lihat bagaimana kes berprofil paling tinggi di dunia setakat ini ianya berakhir. Harap maklum


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia Normaziah Yunus: Yatsenyuk adalah PM Ukraine yg telah meletak jawatan selepas insiden pesawat MH 17 ditembak jatuh oleh Jet Tempur MIG 29 Ukraine.

Majoriti rakyat Ukraine marah kerana dpt tahu bahawa Yatsenyuk bersubahabat dan turut merancang sama-sama dgn obama laknatullah untuk menembak jatuh pesawat MH 17. Harap maklum


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Tadi sofia dimaklumkan oleh rakan-rakan bahawa tadi Tv3 ada membuat berita hari ini dan menunjukkan bahawa data satellite russia dapat mengesan Pesawat tempur MIG29 Ukraine telah menembak pesawat MH 17. 

Harap sgt-sgt lepas ni Tv3 lebih konsinten dgn berita yg tepat dan berani melaporkan yg benar. Sbb skrg ni rakyat sudah muak dan sudah lama membenci Tv3 kerana dikatakan stesen ini kuat mengencing (tipu) dan rakyat Malaysia menggelarkan stesen berkenaan sbg Tv3 suku. Harap maklum 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Berita dari Grabove, Timur Ukraine

Pagi tadi kumpulan penyiasat tempatan mula mengalih dan mengambil serpihan bangkai pesawat MH 17 dan juga cebisan mayat penumpang Pesawat Penerbangan Malaysia MH 17 berdekatan kawasan nahas di timur Ukraine. Serpihan dan sisa mayat akan dibawa ke Belanda untuk pemeriksaan lanjut. Pihak berkuasa Belanda pada awalnya ingin menguruskan sendiri bangkai dan sisa tersebut (banyak cantik) tetapi dihalang oleh tentera pemisah Pro Russia. Akhirnya pihak Belanda bersetuju sama-sama dgn pihak pemberontak utk melakukan kerja-kerja tersebut.

Pakar-pakar dari Belanda turut hadir sama di lokasi kemalangan bagi memantau kerja-kerja memotong serpihan bangkai pesawat MH 17 oleh warga donetsk dan meletakkannya ke atas lori dengan menggunakan kren.

Lembaga Keselamatan Belanda mengatakan bahawa tidak semua serpihan yang akan diambil hanya serpihan yg penting saja akan diambil untuk disiasat seperti bahagian tayar, sayap dan tangki minyak MH 17.

Jurucakap Badan Pemantau Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama Eropah (OSCE) ; Michael Bociurkiw melaporkan akan menyiasat laporan Russia yg mengatakan Pesawat Tempur MIG 29 Ukraine telah menembak jatuh pesawat MH 17. Jika hasil siasatan nanti terbukti benar Ukraine yg melakukannya, negara tersebut akan didakwa di mahkamah dan wajib bertanggungjawab sepenuhnya dlm insiden yg meragut nyawa manusia itu.

Takbir..................... Allahuakbar !!!
Kapten Tengku Sharifah Sofia INFOR: Anda nampak siapa lelaki di hadapan Putin itu ? Beliaulah yg berjaya mencipta satellite CCTV untuk kerajaan Russia dan berjaya merakam Jet Pejuang MIG 29 Ukraine yg menembak jatuh pesawat MH 17. Amerika laknatullah dan sekutu-sekutunya sekali lagi dicheck mate. Terbaik

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Hari ini sesiapa yg nak beli B.Harian ( Berita menghairankan) jgn keluarkan duit poket anda sbb anda akan diberi percuma saja tapi khas utk kawasan Putrajaya (ERL Putrajaya) 

Mengikut sumber org yg mengedarkan paper itu ianya disponser khas oleh YB KJ dan kandungan paper tersebut ada mengatakan " Imej UMNO masih belum mesra generasi muda " wawancara khas beliau sempena menjelang perhimpunan Agung UMNO minggu depan yg bermula hari Selasa di PWTC. 

Lama tak baca cerita mengarut dari paper berita menghairankan ini... tup tup terbaca berita pasal video terbaru yg dirakam oleh penduduk yg berdurasi selama 2 minit ttg nahas pesawat MH 17 juga berita kononnya Putin mungkin dikenakan sekatan perjalanan serta pembekuan aset oleh Kesatuan Negara Eropah (EU). Setelah sofia baca kandungannya mmg amat menghairankan sekali sbb b.harian melaporkan benda yg tak betul dan lebih bersifat provokasi sesuai dgn gelaran yg dipegangnya sebelum ini iaitu berita yg menghairankan. Hehehe.... 

Harap maklum


Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Berita Panas.... Malaysia berada di dlm senarai radar Russia... itu ayat pendek yg baru di keluarkan oleh moscow susulan Menteri Pertahanan Malaysia, Hishamuddin yg mengatakan laporan palsu radar dari Russia mengenai pesawat MH 17.

Tidak diketahui maksud ayat pendek itu... namum langkah berjaga-jaga kita semua rakyat Malaysia harus diambil perhatian. Kepatuhan dan kesetiaan Negara M'sia di bawah pimpinan Najib Razak terhadap Amerika dan Yahudi laknatullah amat dikesali oleh jutaan rakyat Malaysia.

Apakah akan ada maklumat sulit akan terbocor dgn sendirinya di suatu hari nanti ttg perjumpaan 4 mata secara tertutup antara Najib dgn Obama mungkin akan diketahui oleh seluruh dunia khasnya rakyat Malaysia.

Kes MH 370 & MH 17 sudah pun diketahui siapa punya angkara dan siapa dalang-dalang yg terlibat. Ingatlah pembelaan keluarga mangsa MH 370 & MH 17 harus dibela terlebih dahulu dan menjadi pokok utama dari menjaga hati dan hubungan terlarang dgn Amerika dan Yahudi laknatullah...

Ingatlah doa keluarga mangsa2x MH 370 & MH 17 yg terasa tertipu dan teraniya akan diangkat oleh Allah s.w.t . Rancanglah dan buatlah persiapan rapi semana yg mungkin tetapi ketahuilah perancangan Allah itu adalah yg tepat dan terbaik serta mengatasi segala-galanya.

Allahuakbar !!! Allahuakbar !!! Allahuakbar !!!

Kapten Tengku Sharifah Sofia Ni bukti radar tertutup yg dipasang oleh Russia menunjukkan ada sebuah jet pejuang lain cuba mengekori arah belakang 3 minit sebelum pesawat MH 17 ditembak di ruang udara dan bukannya peluru berpandu jenis BUK dari arah darat seperti yg didakwa media-media barat...

Amerika laknatullah termasuk media-media M'sia yg pro Amerika dan Yahudi laknatullah hanya mampu menafikan dgn menggunakan air liur saja tanpa menggunakan fakta dan kemukakan bukti bagi tujuan tersebut. Tetapi sayang 1000 kali syg... rakyat Malaysia dan 1 dunia amnya sudah pun mengetahui hakikat cerita yg sebenarnya...

Kapten Tengku Sharifah Sofia Ni lagi bukti dikemukakan oleh data satelite Russia jam 1338 waktu pesawat MH 17 meletup ditembak oleh Jet Tempur MIG 29 Ukraine , tiada satu pun kepulan asap dari darat naik ke udara...maknanya bukan missile BUK dari darat yang tembak seperti yg dilaporkan media-media barat.

Sekali lagi bukti demi bukti yg dikemukakan oleh kerajaan Russia telah mencheckmatekan Amerika dan sekutu-sekutunya terduduk dan diam 1000 bahasa dan sekali sekala hanya mampu menyalak ibarat anjing kelaparan....

Harap maklum

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Sudah 2 minggu tak on9 pki PC pagi ni on9 tgk... yang share status ni dan komen nyk juga ya yang back up Amerika laknatullah dan berkata Russia ni pembohong. Tak sangka rakyat Malaysia rupanya yg komen tu . Siap letak pic pakai kopiah lagi tu. ishh100x... Bukti yang di atas tu hanya 10% saja... 90% belum dikeluarkan lagi. Kesian tgk geng-geng macai ni ya... apa nak jadi ya... ?
Kapten Tengku Sharifah Sofia Kpd rakyat Malaysia yg sokong Amerika dan berkata Russia mengemukakan bukti palsu. Sila jawab gmbr di bawah yg disiarkan di media-media luar negara termasuk di Internet mggu lepas:- 

Gambar di bawah menunjukkan delegasi yang diketuai Belanda, Belgium, Australia dan Ukraine mengenai mesyuarat tertutup ttg penyiasatan kes MH 17. Ianya berlangsung di Belanda sekitar bulan Ogos 2014.

Susulan pendedahan gambar ini, sekali lagi bukti yg jelas bagaimana Russia berjaya membuktikan pada dunia mengenai surat sulit yg berjaya dicuri di pejabat PBB mengenai hasil mesyuarat ini antara 4 buah negara utk menghapuskan bukti satelit dan forensik mengenai nahas MH 17 yg didalangi oleh Amerika sendiri.

Sekali lagi Amerika laknatullah dicheckmate dgn Russia. 
Harap maklum


Kapten Tengku Sharifah Sofia Minggu lepas akhbar di Russia ada mengeluarkan lagi bukti data satellite yg didakwa media barat sbg palsu itu adalah tepat dan betul. 

Mengikut laporan yg dikekuarkan; radar coordinate sama dengan satellite coordinate. Ni dia gambar di bawah yg dimaksudkan itu bukti jelas bahawa Jet Tempur MIG 29 Ukraine telah menembak pesawat MH 17. Harap maklum


Kapten Tengku Sharifah Sofia Rasanya ramai yg sudah membaca laporan yg diperolehi melalui internet. Tentang Akhbar German telah mengesahkan data satellite russia itu betul. Akhbar2x di Russia dan Francis juga ada keluar. 

Dalam laporan tersebut bukti bergambar disertakan tentang jarak kordinat jet tempur MIG 29 Ukraine telah datang dari arah kanan dan telah menembak pesawat MH 17 dengan menggunakan marchine gun dan missile sama bukti siasatan di kawasan lokasi nahas MH 17 yg telah dikeluarkan oleh Belanda 

Laporan bergambar dan bukti telah menunjukkan memang terdapat kesan tembakan machine gun di cockpit dan kesan letupan missile di enjin kanan pesawat MH17 di lokasi nahas.

Sayang 1000 kali sayang.. semua media-media di Malaysia takut dan bacul untuk mengeluarkan berita tersebut dikhuatiri jutaan rakyat Malaysia mengetuai hal yg sebenarnya terutama keluarga mangsa MH 17. Harap maklum.


Kapten Tengku Sharifah Sofia Minggu lepas ramai sudah membaca laporan ttg penutupan email di negara US kerana dikatakan ada virus dan cuba digodam.

Cerita yg sebenarnya us state department menutup semua sistem email apabila negara German meminta data air traffic voice recording untuk di padankan dengan data kordinat satellite mengenai nahas pesawat MH 17. Susulan dari itu negara Amerika laknatullah terus menutup server dan lari..

Nampak tak permainan US ni ??? Tv1, Tv3 dan Astro Awani kenapa membisu dlm hal ni... Rakyat Malaysia nak tahu perkara sebenar !!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Patutlah.... mengapa Tv1, Tv3, Astro Awani dan media-media cetak di Malaysia yg pro Amerika dan Yahudi still mengatakan peluru berpandu jenis BUK dari atas darat telah menembak pesawat MH 17 dan mengatakan data satelit yg dikeluarkan oleh Russia mengenai terdapat pesawat tempur jenis MIG 29 Ukraine adalah palsu akhirnya terbocor juga...

Semua media-media utama di M'sia telah diarahkan utk zip mulut dan melaporkan berita palsu dan menyokong Amerika dan sekutu-sekutunya dan ianya telah diarahkan oleh org yg berpengaruh yg mana digelar lelaki misteri yg bernama " Dia "

Harap maklum !!!!!!


Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Sekali lagi Russia berjaya mengesan penipuan penyiasatan OSCE yg diketuai oleh Belanda:

(1) OSCE Belanda (garisan merah) memberi bukti palsu kononnya MH 17 keluar dari laluan asal lalu di tembak dari arah darat menggunakan peluru berpandu junis BUK 

(2) Satellite (garisan hijau) membuktikan pesawat MH 17 mengikut laluan yang betul. Pesawat tersebut telah berpusing ke kiri dan terhempas selepas terkena tembakan dari Jet tempur MIG 29 Ukraine.

Kesimpulannya: Sekali lagi Amerika laknatullah gagal dlm perancangan jahatnya kerana perancangan Allah s.w.t adalah lebih hebat dan tepat.


Kapten Tengku Sharifah Sofia Nilah dia pasukan Penyiasat OSCE yg diketuai oleh Belanda yg sengaja memakai tongkat seolah-olah buta bagi menyindir Russia untuk menunjukkan kpd dunia bahawa kejadian pesawat MH 17 yg ditembak jatuh di timur Ukraine bersempadan Russia pada 17/7/14 sengaja ditutup dan buat pura-pura tak nampak sekalipun terdapat bukti jelas yang diperolehi ada di depan mata.

Susulan dari penyindiran gambar ini, kereta OSCE telah ditembak dgn menggunakan machinegun...

Nampak gaya tiada pembelaan untuk semua keluarga mangsa MH 17 dalam kes ini. Harap maklum

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Kes MH 370 & MH 17

Hari ini semua media-media elektronik dan cetak tempatan yg pro Amerika dan Yahudi laknatullah masih lagi menipu 29 berjuta rakyat Malaysia.

Tetapi

Akhbar luar negara seperti RTnews, Berlin today, Poscarr, Sputnik , France today, Russia net, International Business Tmes . Independent dan byk lagi akhbar di sana telah mengeluarkan berita yg sebenar malah sekarang ni 1 dunia dah tahu siapa yang sabotaj pesawat MH 70 dan MH 17.

Don't miss Final pendedahan MH 370 akan ke udara di fb utama Sharifah Sofia Syed Rashid pada malam sambutan tahun baru (2015)

Harap maklum   

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Ramai yg mesej diinbox mengatakan apakah kesudahan kes MH 370 & MH 17 akan berakhir dengan peperangan.

Ni jawapannya: Dalam program naval Drill yg disiarkan baru-baru ini mmg terdapat berita yg jelas bahawa Russia, China, Iran Korea Utara, Turki dan German akan menyerang sekutu - sekutu usa dan akhir sekali barulah Amerika akan diserang dgn Bom Nuklear dan pesawat drone tanpa pemandu dan diwaktu inilah perang dunia sebenar akan tercetus.

Harap maklum

Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Ok ni dia Russia dah keluarkan original data satellite dan 3 radar tepat sukatan kiraannya dari Jabatan Engineering Russia. 

Memang confIrm Jet tempur MIG29 Ukraine yg tembak pesawat MH17. Tv1, Tv3 dan Astro Awani ada berani tunjuk gambar ni pada seluruh rakyat Malaysia.

Sekali lagi Amerika terduduk dan diam 1000 bahasa sedikit demi sedikit bukti yg jelas telah pun dikeluarkan oleh Russia manakala sekutu-sekutu US termasuk media-media tempatan tanah air yg pro Amerika dan Yahudi laknatullah hanya mampu menafikan melalui mulut saja tanpa mengeluarkan bukti dan sekali sekala menyalak seperti anjing kelaparan untuk mencari mangsa baru !!!

Harap maklum

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia INFOR: Susulan pendedahan terbaru dari Russia bahasa 4 negara yg bersekongkol ttg kejadian nahas pesawat MH 17 itu pada persidangan G20 minggu lepas, semua kesatuan EEU telah membatalkan semua kontrak berbilion dari sekutu usa:- 

(1) Batalkan perjanjian kawalan nuclear . 
(2) Batalkan perkongsian stesen issi satellite .
(3) Batalkan kawalan harga minyak dan gas. 
(4) Haramkan penggunaan usd.

dan yg terakhir

(5) Menyerang negara-negara sekutu US jika berterusan menipu dunia dan akhirnya Bom Nuklear akan sampai ke White House dan diwaktu itu Amerika laknatullah akan tahu betapa langit itu tinggi atau rendah dan akan tahu erti penyesalan   

Harap maklum

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Baru tadi Tv di Russia mengatakan kekesalan moscow terhadap wisma putra (Malaysia) ttg pendirian Kerajaan M'sia di bawah pimpinan Najib Razak ttg dakwaan satellite yg dikeluarkan oleh Russia ttg MH 17 adalah palsu dan terus mempercayai dakwaan media-media barat bahawa peluru berpandu jenis BUK Russia yg menembak jatuh pesawat MH 17.

Russia juga memberi amaran bahawa jika media-media di Malaysia terus menerus menipu dan bersekongkol dgn Amerika dan sekutu-sekutunya, mungkin akan berlaku krisis baru yg bakal menyulitkan kes ini dan hubungan dua hala yg terjalin baik selama ini akan terjejas.

- Vladimir Putin (Presiden Russia)

Harap maklum 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Kapten Tengku Sharifah Sofia INFOR PENTING: 

(1) Malaysia menuju kehancuran dgn kebanjiran berjuta warga asing ianya ibarat bom jangka yg akan meletop bila-bila masa. Peluang untuk memperbetulkannya sudah terlambat..... Amerika dan Yahudi laknatullah sudah pun membeli byk tanah di seluruh M'sia dan francais2x Amerika dan Yahudi semakin bertambah dan kukuh. Warga asing akan mendapat ic dan keistimewaannya sama seperti kita rakyat M'sia.

(2) Kesemua keluarga mangsa MH 370 & MH 17 tidak akan mendapat pembelaan yg seadilnya dan kes akan bertambah rumit 

Manakala

(3) Satu kes baru dan lebih besar akan ditimbulkan oleh Amerika dan Yahudi laknatullah pada tahun 2015 dan kes MH 370 & MH 17 secara automatik tertutup dan terpinggir dgn sendirinya.

Ketiga-tiga di atas klu sesiapa tak percaya. Korang semua tunggu dan lihat saja. Tak perlu berhujah dan bergaduh sesama kita demi utk back up Amerika dan Yahudi laknatullah sebaliknya isu keselamatan negara dan pembelaan kpd semua keluarga mangsa MH 370 & MH 17 harus diutamakan dari menjaga hubungan ' terlarang ' dgn Amerika & Yahudi laknatullah !!!

Harap maklum 


Kapten Tengku Sharifah Sofia Tadi ada baca di Internet dlm bahasa Russia ttg MH 17.

Satu filem lakonan semula akan ditayangkan mengenai kisah benar bagaimana konspirasi Barat yg diketuai oleh Amerika laknatullah ttg pesawat MH 17.

Sama-sama kita nantikan filem tersebut dan InsyaAllah filem itu akan dikongsikan di wall ni. So sorrylah berita filem MH 17 yg akan dikeluarkan oleh Russia ini tak akan keluar dlm berita Tv1, Tv3 dan Astro Awani yg pro Amerika laknatullah.

Harap maklum



Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Semalam satu lagi pendedahan terbaru dari akhbar Russia melaporkan bahawa terdapat 2 pesawat tempur MIG 29 Ukraine telah mengekori serta mengejar pesawat MH 17 ketika berada di ruang udara antara Ukraine dan Russia.

Di dlm laporan tersebut me
dia russia mendedahkan nama pilot pesawat tempur MIG 29 Ukraine yg telah menembak jatuh pesawat MH 17 itu ialah Colonel Dmyto Yakatsut manakala rakannya yg seorang pilot tempur MIG 29 Ukraine yg bernama Alexander Oksanchenko hanya mengekori dgn rapat dan memerhatikan saja bagaimana pesawat MH 17 ditembak.

Harap maklum.


Kapten Tengku Sharifah Sofia TERKINI: Bukti yg jelas terdapat 2 pesawat tempur Ukraine mengekori lalu menembak pesawat MH 17 dan bukan dari missile BUK.

Sekali lagi Amerika dan sekutu-sekutunya telah dicheck mate !!!


Harap maklum
Friday, 5 December 2014 WAJAH DAN NAMA PENGEDAR DADAH BERNILAI RM30 JUTA YANG BERJAYA DITANGKAP PIHAK POLIS TERDEDAH?????

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
Jumaat, 5 Disember 2014 Dr. Mashitah Restu Ustaz UMNO berjoget dan Ustazah UMNO menyanyi ..? [ Video ] Jom layan Ustazah UMNO menyanyi dan Ustaz UMNO berjoget... PAU..PAU..PAU... Hahahaha....

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
Jumaat, 5 Disember 2014 Dr. Mashitah Restu Ustaz UMNO berjoget dan Ustazah UMNO menyanyi ..? [ Video ] Jom layan Ustazah UMNO menyanyi dan Ustaz UMNO berjoget... PAU..PAU..PAU... Hahahaha.... Dicatat oleh Orang ni di 7:18 PG E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Tiada ulasan: