• Walaupun gementar dan segan Azuan tetap meneruskan niat untuk dikhatankan bersama kanak-kanak yang jauh lebih muda darinya. Walaupun gementar dan segan Azuan tetap meneruskan niat untuk dikhatankan bersama kanak-kanak yang jauh lebih muda darinya.
1 / 1
MARAN - Seorang pemuda Orang Asli berusia 20 tahun yang berhasrat menganut agama Islam pada hujung tahun ini antara 46 peserta program khatan perdana anjuran Parlimen Maran di Balai Raya Kampung Berkat, semalam.

Anak Orang Asli Kampung Paya Sendayan, Temerloh, Azuan a/l Eh yang mendirikan rumah tangga dengan gadis seusia dari Kampung Orang Asli Batu 55 itu juga bakal menerima cahaya mata kedua tidak lama lagi.

Azuan berkata, meskipun gementar dan segan dikhatankan bersama kanak-kanak yang jauh perbezaan umur namun perasaan itu tidak menjadi penghalang untuk dia berbuat demikian.

“Saya tinggal bersama ibu dan bapa mertua yang sudah beragama Islam maka sedikit sebanyak, ia menjadi dorongan kepada saya serta isteri untuk mengikut jejak langkah mereka.

“Kakitangan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) Maran banyak membantu malah mereka yang menguruskan pendaftaran khatan ini dan turut menyediakan kemudahan kenderaan.

“Pada mulanya memang risau kerana saya berkhatan pada usia tua tetapi selepas semua selesai, saya rasa seperti orang baru dengan kehidupan lebih baik,” katanya.
12 TAHUN PEDEKATAN POLITIK BERBEZA 2 PRESIDEN PAS
Ketika Almarhum Ust Fadhil Noor mengambil alih pimpinan di sekitar 1989~23 Julai 2002 (12 tahun), beliau telah cuba membawa Pas KELUAR dari bilik TAKFIRI dan pendekatan keras terhadap pengundi. Akhirnya, melalui pendekatan sederhana beliau telah berjaya menarik sokongan pelbagai lapisan Melayu profesional, China dan India kepada Pas.
Keseluruhan modul 'Tahaluf Siyasi' yang kita guna pakai pada ketika ini ialah hasil Uslub Dakwah dan Tarbiah Almarhum Ust Fadhil Noor. Pendekatan yang sederhana kepada semua masyarakat termasuk Melayu, India dan Cina telah berjaya menarik minat mereka untuk mendekati Pas melalui pendekatan politik 'Muwajhah Silmiah'(PERJUANGAN MENDAPATKAN KUASA MELALUI CARA YANG AMAN). Politik Pas semakin memuncak di persada tanah air Malaysia.
Selepas Hj Hadi mengambil alih tampuk Presiden 2002~2014, 12 tahun beliau mengambil masa untuk cuba membawa Pas kembali ke era tahun 80an di mana budaya TAKFIRI dan politik keras keatas pengundi menguasai parti. Ini amat jelas apabila kemunculan anak muda lulusan 'timur tengah' mula berkembang biak memberikan pelbagai gelaran(lebel-melebel) kepada aliran yang tidak sehaluan dengan mereka di dalam Pas.
Jelasnya Hj Hadi kini telah mengambil masa 12 tahun untuk membawa Pas kembali ke zaman silam yang penuh dengan kegelapan pada saat noda budaya kafir-mengkafir, sembahyang 2 imam, sembelihan meragukan dan pelbagai lagi pendekatan keras melanda politik pantai timur ketika itu.
Lebih memburukkan keadaan selepas PRU-12 2008, telah mula menyaksikan gerakan MSU di dalam Pas cuba mendekati Umno melalui projek Kerajaan Perpaduan(UG). Isu Menteri Besar Selangor 2014 sekadar memburukkan lagi keadaan. Ia adalah realiti bahawa politik api UG di dalam sekam selama ini sebenarnya tidak pernah padam dan mula menyambar menjadi dasar politik menghalalkan cara kerana Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu
Persoalannya kini, apakah kita mahu membawa Pas kembali menoleh ke belakang mengamalkan teori silam.? Bukankah kita telah selesa dengan modul dan pendekatan dakwah Almarhum Ust Fadhil Noor.?
Tepuk dada tanya selera...
Yang mana satu idaman kalbu...
A. 12 Tahun pendekatan Almarhum Ust Fadhil Noor membawa Pas keluar dari budaya politik lama 80an..
B. 12 Tahun pendekatan Hj Hadi Awang cuba membawa Pas kembali ke era budaya politik lama 80an..
Yang mana satu pilihan anda..?
~‪#‎Rakyat_Bangkit‬
LIKE, SHARE AND COMMENT
https://m.facebook.com/profile.php?id=202030633254774
Like · ·


Aku setuju dgn anak Allahyarham Ustaz Fadhil Nor...
Unlike · ·
Puak UG dalam PAS sila MAKI HAMUN Ustadz Fauwaz Fadzil ( Anak Fadzil Noor ) ni... Beliau sudah mulai bangkit bagi menghentam Puak2 Wala, Taksub sehingga kasalahan pemimpin didiamkan oleh para pengwala... Jika kalian para Wala dan UG mendiamkan diri tunggu sahaja serangan bertali arus dari beliau nanti...
Mesti korang akan kata Ustaz Fauwas ni DUNGU kan.. Hanya para wala sahaja yang cerdik dan Hanya para wala sahaja yang masuk syurga..
Teuku Zacharyah Iskandar..
Anak bekas presiden PAS Fawas Fadzil pun mula berasa pelik dengan ahli Pas yang mula menjadi seperti ahli umno.
wala' tak bertempat, kuat mengampu tuang presideng.
ada baik nya semua ahli pas bermusabah diri, dan bertanya diri masing2 dengan soalan 'aku di mana'.....dan kemana tuang presideng nak bawak aku?
jika nak ke syurga kenapa nampak seperti mahu memutuskan silatul rahim dengan kawan2 lain dalam pakatan rakyat.
Like · ·
Petanda kehancuran....!
Like · ·