10 SIFAT MAHMUDAH(TERPUJI) lawan 10 SIFAT MAZMUMAH(TERKEJI).......cuba check hati kita
Mahmudah adalah sifat HATI Terpuji, daripadanya terpancar kelakuan dan tingkahlaku yang mulia seperti suka menderma.
Mazmumah adalah sifat HATI Terkeji, daripadanya terbit kelakuan dan tingkahlaku yang hina seperti suka makan rasuah.
Tingkah laku yang mulia ialah seperti suka beribadat, rajin bersedekah, suka membantu orang ramai, merendah diri dan lain-lain.
Tingkahlaku yang hina seperti malas beribadat, kedekut bakhil, berat tulang, sombong diri dan lain-lain.
Kedua-duanya berpunca dari dua sifat di atas iaitu Mahmudah dan Mazmumah.
Tempatnya Hati
Mahmudah dan Mazmumah berpunca dan bersarang di hati. Benarlah kata Nabi saw,
ألا وإن فى الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهى القلب
“Tidakkah dalam jasad manusia ada seketul daging, apabila baik ia maka baiklah jasad seluruhnya. Dan apabila rosak ia maka rosaklah jasad seluruhnya, ia adalah hati”
Punca Penyakit dan Punca Maksiat
Penyakit hati atau maksiat hati atau maksiat batin sangatlah banyak. Ianya berhajat kepada usaha yang berterusan dan cara mengubatinya sangatlah susah.
Segala jenis maksiat yang berlaku hari ini bunuh, rogol, curi, rasuah, kezaliman, penindasan, penolakan terhadap hukum ALLAH …. adalah berpunca dari dalaman diri manusia(rohani).
Di antara penyakit itu ialah riya’, takabbur, ‘ujub, sum’ah, gila harta, gila pangkat dan lain-lain.
10 SIFAT MAZMUMAH
- Ghadab - marah
- Hasad Dengki
- Bakhil - kedekut
- Syarhu Ta'am - "Buruk Makan"
- Syarhu Kalam - "Buruk Cakap"
- Hubb al-Jah - Gila Kuasa
- Hubb al-Dunya - Gila Dunia
- 'Ujub - Hairan Diri - Syok sendiri
- Takabbur - Sombong
- Riya' - menunjuk-nunjuk.
- Taubat
- Khauf - takut
- Zikr al-Maut - Ingat Mati
- Mahabbah - kasih sayang
- Zuhud
- Tawakkal
- Ikhlas
- Syukur
- Redha
- Sabar.
Beza antara sifat Mahmudah dengan sifat Mazmumah
MAHMUDAH ialah sifat hati yang terpuji sementara mazmumah ialah sifat hati yang terkeji. Keimanan kita ada pasang surut. Begitu juga dengan sifat mahmudah dan mazmumah yang sedia ada dalam diri. Terpulang kepada kita bagaimana untuk menyemarakkan sifat mahmudah serta menjauhi sifat sebaliknya.
Sifat mahmudah(terpuji)
Taubat – Bermaksud meninggalkan maksiat, dosa dan kejahatan dengan kembali kepada kebaikan. Syarat-syarat taubat:
- Bertekad meninggalkan maksiat atau dosa yang pernah dilakukan.
- Menyesal seikhlas hati dengan didorong rasa takut kepada azab ALLAH SWT, bukan disebabkan mengalami akibat daripada maksiat.
- Bercita-cita tidak akan mengulangi perbuatan buruk lagi, rasa benci kepada maksiat kerana ALLAH SWT.
- Mengembalikan hak-hak makhluk yang dizalimi seperti meminta maaf memulangkan atau menggantikan barangan; atau membayar menurut nilai sama yang pernah dicuri.
- Mengerjakan perkara fardu yang telah ‘luput.’ Melakukan perubahan ketara sebagai penebus dosa seperti bersedekah, bersolat sunat, membaca al-Quran, berpuasa sunat dan berbakti.
Zuhud – Bererti meninggalkan rasa cinta kepada sesuatu yang bersifat duniawi. Zuhud bukan tidak memiliki perkara bersifat dunia tetapi tidak terlalu mencintainya sehingga mengganggu hubungan hati terhadap ILAHI.
Sabar – Menahan diri untuk mendapat keredaan ALLAH SWT daripada keluh kesah, tertekan, rasa derita, kecewa dan putus asa pada sesuatu yang tidak disukai. Tambahan pula, sabar perlu ketika kita menghadapi tiga situasi berikut:
- Menahan diri daripada keluh kesah dan tidak mengadu selain kepada ALLAH SWT ketika ditimpa sesuatu bala.
- Menahan diri daripada sebarang cabaran atau gangguan dalam mengerjakan segala perintah ALLAH SWT.
- Menahan diri untuk meninggalkan segala larangan ALLAH SWT.
Tawakal- Menetapkan hati dan berserah kepada ALLAH SWT dalam segala perkara yang berlaku serta beriktikad bahawa hanya DIA yang memerintahkan setiap sesuatu.
Mahabbah- Bermaksud kasihkan ALLAH SWT dengan mengingati-NYA setiap masa dan keadaan. Ini dapat diterjemahkan dengan melakukan perintah dan berusaha mendampingkan diri melalui ibadat sunat.
Ingat mati- Kita hendaklah sentiasa mengingati mati dan bersedia dengan amal ibadat sebagai bekalan menghadapi sakaratul maut. Mati dan barzakh hanyalah permulaan kepada akhirat yang menentukan nasib setiap insan.
Tawaduk - Bermaksud merendah diri kepada ALLAH SWT dan makhluk lain. Muslim yang tawaduk adalah golongan yang tidak bangga diri, tidak sombong terhadap Sang Pencipta dan sesama insan.
Sifat mazmumah(terkeji)
Banyak makan – Syarrut ta’am bermaksud terlampau banyak makan dan minum atau gelojoh ketika makan. Perbuatan ini boleh menyebabkan seseorang itu malas, lemah dan tidur berlebihan. Kesannya, kita akan lalai daripada menunaikan ibadat dan melakukan amalan soleh.
Banyak cakap – Syarrul kalam atau banyak bercakap boleh menjadi perkara yang sia-sia. Rasulullah SAW mengingatkan kita dengan sabda yang bermaksud: Berkata-kata mengenai perkara baik atau berdiam diri dianggap penting sehingga dikaitkan dengan kesempurnaan iman kita kepada ALLAH SWT dan hari akhirat. Lazimnya apabila banyak bercakap, ia membawa kepada banyak salah yang boleh mengundang dosa serta menyebabkan orang yang mendengar cepat jemu.
Pemarah – Sifat pemarah ini bermaksud marah bukan pada tempat yang dibolehkan. Ia lahir daripada peribadi yang sombong, ego, gopoh dan tidak rasional. Kita perlulah beringat bahawa angkuh merupakan salah satu sifat iblis yang menjadikan mereka kufur.
Hasad dengki- Individu yang bersikap hasad dengki disebabkan oleh perasaan cemburu atau inginkan nikmat yang diperoleh orang lain. Orang yang bersifat demikian seolah-olah membangkang kekuasaan ALLAH SWT. Golongan yang berhasad akhirnya boleh membawa kerosakan dan pergaduhan sesama insan.
Bakhil- Bermaksud menahan hak sendiri daripada dibelanjakan atau diguna kecuali ke jalan yang dituntut syariat. Lebih-lebih lagi dalam perkara yang menyempurnakan agama seperti berzakat, mengerjakan haji dan memberi nafkah kepada tanggungan. Justeru, bersikap bakhil merupakan kesalahan besar di sisi Islam.
Suka bermegah – Sifat ini bermaksud sukakan kemegahan, kebesaran dan pangkat. Perasaan ini sebenarnya menunjukkan kita tidak ikhlas dalam melakukan sesuatu perkara. Akibatnya boleh membawa kepada tipu helah sesama insan dan menyebabkan seseorang membelakangkan kebenaran demi menjaga pangkat yang dimiliki.
Kasih dunia – Golongan yang kasihkan dunia mencintai perkara-perkara berbentuk keduniaan dan tidak membawa sebarang kebajikan di akhirat. Lebih membimbangkan ia boleh merebak menjadi tamak haloba. Di antara perkara tersebut ada yang tidak dituntut oleh agama dan tidak menjadi bekalan di akhirat.
Saturday, June 23, 2012
SIFAT MAZMUMAH : Mimpi Ngeri Buat Orang Yang Bertaqwa
Posted by Mohamad Ariffin Hj Taha
11:08 PM, under Mukashafah al-Qulub
Ibadah
sebanyak mana pun, tidak ada nilai di sisi Allah Taala, kalau mazmumah
masih bersarang di dalam hati. Sedikit ibadah pun tidak mengapa, asalkan
yang fardhu tidak ditinggalkan, tapi mazmumah dapat disembuhkan.
Mazmumah itulah yang memudharatkan diri dan orang kerana nafsu yang
belum terdidik. Nafsu yang belum terdidik, mazmumahlah yang menguasai
diri seseorang. Apalah erti ibadah kalau mazmumah masih bermaharajalela
merosakkan orang. Ibadah banyak, masih lagi pemarah, hasad, demdam,
tamak, sombong, riyak, ujub, cinta dunia, ingin nama, glamor. Tujuan
ibadah adalah untuk mengubat penyakit batin yang memusnah. Ibadah yang
di hayati, boleh mendidik nafsu yang liar yang menjadi bala bencana
kepada dunia. Ibarat penyakit makan berbagai-bagai jenis ubat tapi tidak
menghilangkan penyakit. Tujuan makan ubat untuk menghilangkan penyakit
badan. Begitulah ibadah yang berbagai-bagai jenis untuk mengubat
mazmumah nafsu yang ganas. Ibadah dibuat nafsu masih berpenyakit, ibadah
tidak ada nilai di sisi Allah. Itulah lumrah berlaku di zaman ini. Di
dalam mengerjakan ibadah, mazmumah masih mengganas. Kerana itulah kita
tidak hairan, adakalanya, di masjid itulah sumber kejahatan. Kerana
orang yang bersembahyang, masih membawa penyakit batin, yang
memecah-belahkan perpaduan. Orang yang bersembahyang merenggangkan
persaudaraan Akibatnya umat Islam sudah tidak dihormati orang.
Mujahadatunnafsi
terhadap mazmumah kita kepada manusia seperti hasad, dengki, dendam,
buruk sangka, mementingkan diri sendiri, gila pangkat, tamak, bakhil,
sombong dan lain-lain boleh dilakukan dengan cara menentang sifat-sifat
itu.
Di
sini huraikan cara-cara mujahadah terhadap penyakit hasad, dengki,
pemarah dan gila dunia serta terhadap sifat-sifat mazmumah.
Dalam usaha melawan nafsu itu kita dikehendaki menempuh tiga peringkat:
1. Takhalli – Mengosongkan atau membuangkan atau mensunyikan
2. Tahalli - Mengisi atau menghiasi
3. Tajalli – Terasa kebesaran dan kehe batan Allah
TAKHALLI
Diperingkat
takhalli kita mesti melawan dan membuang terus semua kehendak-kehendak
nafsu yang rendah dan dilarang Allah. Selagi kita tidak mahu membenci,
memusuhi dan membuangnya jauh-jauh daripada diri kita, maka nafsu itu
akan sentiasa menguasai dan memperhambakan kita. Sabda Rasulullah SAW:
Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu engkau yang terletak di antara
dua lambung engkau. (Riwayat Al Baihaqi)
Kerana
kejahatannya itu telah ramai manusia yang ditipu dan diperdayakan untuk
tunduk, ber- tuhankan hawa nafsu. Ini ada diceritakan oleh Allah dengan
fir-man-Nya: Apakah tidak engkau perhatikan orang-orang yang mengambil
hawa nafsu menjadi Tuhan lalu dia disesatkan Allah. (Al Jaathiah: 23)
Apabila
nafsu dibiarkan menguasai hati, iman tidak ada tempatnya. Bila iman
tidak ada, manusia bukan lagi menyembah Allah Tuhan yang sebenar-
benarnya tetapi menyembah hawa nafsu. Oleh itu usaha melawan hawa nafsu
janganlah dianggap ringan. Ia adalah satu jihad yang besar. Ingatlah
sabda Rasulullah SAW pada sahabat-sahabat- nya ketika pulang dari satu
medan peperangan: Kita baru balik dari satu peperangan yang kecil untuk
memasuki peperangan yang lebih besar. Sahabat bertanya: Peperangan
apakah itu? Baginda berkata: Peperangan melawan hawa nafsu. (Riwayat Al
Baihaqi)
Melawan
hawa nafsu sangatlah susah. Barangkali kalau nafsu itu ada di luar
jasad kita dan boleh pula kita pegang, jadi senanglah kita picit dan
membunuh- nya sampai mati. Tetapi nafsu kita itu ada di dalam diri kita,
mengalir bersama aliran darah dan menguasai seluruh tubuh kita. Kerana
itu tanpa kesedaran dan kemahuan yang sungguh-sungguh kita pasti
dikalahkan untuk diperalatkan semahu-mahunya. Seseorang yang dapat
mengalahkan nafsunya akan meningkat ke taraf nafsu yang lebih baik.
Begitulah seterusnya hingga nafsu manusia itu benar-benar dapat
ditundukkan kepada perintah Allah. Untuk lebih jelas biar saya
senaraikan akan peringkat-peringkat nafsu manusia sepertimana iman itu
sendiri berperingkat-peringkat.
Di sini disenaraikan dari peringkat yang serendah-rendahnya iaitu nafsu
amarah, nafsu lauwamah, nafsu mulhamah, nafsu mutmainnah, nafsu
radhiah, nafsu mardhiah dan nafsu kamilah. Kita yang beriman ilmu ini
baru berada di taraf nafsu yang kedua yakni nafsu lauwamah. Kita mesti
berjuang melawan nafsu itu hingga dia mahu tunduk sepenuhnya kepada
perintah Allah supaya mencapai paling minima nafsu mulhamah dan nafsu
mutma- innah, yakni yang ada pada diri seseorang yang memiliki iman
ayan. Di ‘peringkat iman inilah sahaja kita akan dapat menyelamatkan
diri daripada siksaan Neraka. Ini dinyatakan sendiri oleh Allah SWT
dalam firman-Nya: Hai jiwa yang tenang (nafsu mutmainnah) kembalilah
kepada Tuhanmu de ngan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah
ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam Syurga-Ku.(Al
Fajr: 27-30)
Nafsu
jahat dapat dikenali melalui sifat keji dan kotor yang ada pada
manusia. Dalam ilmu tasawuf, nafsu jahat dan liar itu dikatakan sifat
mazmumah.Di antara sifat-sifat mazmumah itu ialah sum’ah, riyak, ujub,
cinta dunia, gila pangkat, gila harta, banyak cakap, banyak makan, dan
mengumpat. Sifat-sifat ini melekat pada hati sepertilah daki melekat di
badan. Kalau kita malas menggosok akan tambah menebal dan kuatlah ia
bertapak. Sebaliknya kalau kita rajin meneliti dan kuat menggosoknya
maka akan bersihlah hati dan sucilah jiwa.Bagaimanapun membuang sifat
mazmumah dari hati tidaklah sesenang membuang daki di badan. Ia
memerlukan latihan jiwa yang sungguh-sungguh, didikan yang berterusan
dan tunjuk ajar yang berke san daripada guru yang mursyid yakni guru
yang dapat membaca dan menyelami hati murid-muridnya hingga ia tahu
apakah kekurangan dan kelebihan murid itu. Malangnya di akhir zaman ini,
kita ketiada- an guru yang mursyid.
Nasib
kita hari ini umpama nasib anak-anak ayam yang kehilangan ibu. Tiada
yang akan memandu kita melalui jalan kebaikan yang ingin kita tempuhi.
Meraba-rabalah kita. Tetapi bagi orang yang mempunyai keazaman yang kuat
untuk membersihkan jiwanya, ia tidak akan kecewa kerana tiada orang
yang boleh mendidik dan memimpinnya. Ia akan sanggup berusaha sendiri
demi kesempurnaan diri dan hidupnya sendiri.
2. TAHALLI
Tahalli
bererti menghiasi yakni perkataan lawan bagi takhalli. Sesudah kita
mujahadah yakni mengosong- kan hati daripada sifat terkeji atau
mazmumah, segera pula kita menghiasi hati dengan sifat-sifat terpuji
atau mahmudah. Untuk mudah difahami cuba kita gambarkan hati kita
sebagai sebuah mangkuk. Selama ini mangkuk itu berisi sifat-sifat
mazmumah. Setelah kita mujaha dah maka sifat itu keluar meninggalkan
mangkuk kosong. Waktu itulah kita masukkan ke dalam mangkuk itu sifat
mahmudah.Di antara sifat-sifat mahmudah yang patut menghiasi hati kita
ialah jujur, ikhlas, tawadhuk, amanah, taubat, bersangka baik, takutkan
Allah, pemaaf, pemurah, syukur, zuhud, tolak ansur, redha, sabar, rajin,
berani, lapang dada, lemah lembut, kasihsayang sesama mukmin, selalu
ingatkan mati dan tawakal. Untuk menghiasi hati dengan sifat
mahmudahkita perlu sekali mujahadah.
Ditegaskan
sekali lagi bahawa dalam peringkat mujahadah kita masih tera- sa berat
dan susah. Maknanya belum ada ketenangan dan kelazatan yang sebenarnya.
Insya-Allah kalau kita sungguh-sungguh, lama kelamaan bila ia sebati
dengan hati akan terasalah lazatnya. Cara-cara mujahadah dalam tahalli
samalah seperti kita mujahadah untuk takhalli. Misalnya kita mahu
mengisi hati dengan sifat pemurah, maka kita mujahadah dengan mengeluar
kan harta atau barang kita terutama yang kita suka dan sayang untuk
diberikan kepada yang memerlukan.
Mulanya
tentu terasa berat dan payah tetapi janganlah menyerah. Kita lawan.
Ingatkan hati bagaimana orang-orang muqarrobin berebut-rebut untuk dapat
pahala sedekah. Sayidatina Aishah r.a di waktu tiada apa-apa untuk
dimakan, beliau cuba untuk mendapatkan hanya sebelah kurma untuk
disedekahkan. Begitu inginnya mereka pada pahala dan rindunya kepada
Syurga. Mereka berlumba-lumba menyahut pertanyaan Allah SWT: Siapakah
yang mahu meminjam- kan kepada Allah pinjaman yang baik nanti Allah akan
melipat-gandakan (balasan) pinjaman itu untuknya dan dia akan
memperolehi pahala yang banyak.(Al Hadid: 11)
Setiap
kali kita rasa sayang pada harta kita setiap kali itu pula kita
keluarkannya. Insya-Allah lama ke- lamaan kita akan memiliki sifat
pemurah. Begitu juga dengan sifat-sifat yang lain seperti kasih sayang,
berani, tawadhuk, pemaaf, zuhud dan semua sifat-sifat mahmudah yang lain
perlulah kita miliki dan untuk itu kenalah mujahadah. Jika tidak iman
juga turut tiada sebab iman berdiri di atas sifat-sifat mahmudah.
3. TAJALLI
Sebagai
hasil mujahadah dalam takhalli dan tahalli kita memperolehi tajalli
iaitu sejenis perasaan yang datang sendiri tanpa memerlukan usaha
lagi.Agak sukar untuk ditulis apa itu tajalli sebenarnya sebab ia
hanyalah sejenis perasaan (zauk) yang hanya mungkin dimengertikan oleh
orang-orang yang merasainya. Sepertilah kemanisan gula, tidak dapat
digambarkan dengan tepat kecuali dengan merasai sendiri gula itu.
Tajalli
secara ringkas ialah perasaan lapang, tenang dan bahagia. Hati
seakan-akan celik, hidup, nampak dan terasa kehebatan Allah.Ingatan dan
rindu penuh tertuju pada Allah. Harapan dan pergantungan tiada pada yang
lain lagi selain daripada Allah. Seluruh amal bakti adalah kerana dan
untuk Allah semata-mata. Apa sahaja masalah hidup, dihadapi dengan
tenang dan baha- gia. Tiada apa pun kesusahan dalam hidupnya sebab semua
itu dirasakan pemberian daripada kekasihnya, Allah SWT.Kalau begitu,
bagi orang-orang yang beriman dunia ini sudah terasa sebagai Syurga.
Kebahagiaan mereka adalah kebahagiaan sejati dan abadi iaitu kebahagiaan
hati. Hasad dengki menjadikan jiwanya menderita, kecewa dan sakit jiwa.
Hatinya tidak selamat di du- nia maka tidak mungkin dia boleh selamat
di Akhiat.
Firman
Allah: Hari khiamat iaitu hari di mana harta dan anak-anak tidak
berguna kecuali mereka yang datang menghadap Allah dengan hati yang
selamat sejahtera.(Asy Syuara’: 88-89)
1. HASAD DENGKI
Hampir
semua orang dihinggapi penyakit hasad dengki. Cuma bezanya banyak atau
sedikit, bertindak atau tidak. Hatta ulama-ulama pun terkena penyakit
ini bahkan lebih berat lagi. Hadis ada mendedahkan tentang enam golongan
manusia yang akan tercampak ke dalam Neraka dengan enam sebab. Salah
satu dari mereka ialah ulama kerana hasadnya. Allah SWT menjelaskan
tentang orang-orang yang hasad dengki dalam surah Muhammad: Atau apakah
orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya mengira bahawa Allah tidak
akan menampakkan kedengkian mereka? Dan kalau Kami kehendaki nescaya
Kami tunjukkun mereka padamu sehingga kamu benar-benar dapat mengenal
mereka dengan tanda-tandanya. Dan kamu benar-benar akan mengenal mereka
dari kiasan-kiasan mereka dan Allah mengetahui perbuatan kamu.
(Muhammad: 29-30)
Tanda
adanya hasad dengki dalam diri kita ialah apabila orang lain dapat
kejayaan kita sakit hati dan orang lain dapat bencana kita senang hati.
Jiwanya sentiasa menderita dan terseksa.Bahayanya hasad dengki ialah
seperti apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW: Sesungguhnya hasad itu
memakan amalan kebaikan seperti api memakan kayu.
Bila
kita berhasad dengki, kita akan hina meng hina, fitnah memfitnah, benci
membenci, dendam mendendam, jahat sangka dan mengadu domba yang
semuanya akan mendatangkan dosa-dosa dan meng- hapuskan kebaikan
lainnya. Seseorang yang melayan hasad dengkinya adalah penjahat dan
perosak serta pemecah-belah persauda- raan antara manusia. Juga dia
seorang yang paling biadab dengan Allah SWT. Sama ada dia sedar atau
tidak, dia benci kepada Allah. Walau banyak mana sekalipun
sembahyangnya, puasanya, hajinya dan hebat perjuangannya tetapi di sisi
Allah tetaplah dia ahli Neraka.
Pernah
sahabat-sahabat bertanya Rasulullah SAW: Sesungguhnya ada seorang
wanita yang berpuasa siang harinya dan di malam harinya bersembahyang
tahajjud tetapi selalu menyakiti jirannya dengan lidahnya. Jawab baginda
Rasulullah: “(Tidak ada kebaikan lagi baginya) dia adalah ahli Neraka. ”
Orang
yang kaki tahajjud dan puasa sunat pun masuk Neraka kerana hasad
dengki, apalagi kita yang tiada bertahajud, puasa sunatpun tidak, masih
lemak dengan hasad dengki dan umpat-mengumpat ini. Kalau betul kita
beriman kepada Allah dan takut kan Neraka, insaflah akan kejahatan
hati-hati kita itu dan marilah kita membaikinya dengan melakukan
mujahadatunnafsi. Allah berfirman: Hai orang yang beriman, jangan lah
satu kaum menghina kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang
dihina) lebih baik dari mereka (yang menghina) dan janganlah pula
wanita-wanita menghina wanita-wanita lain (kerana) boleh jadi wanita
(yang dihina) itu lebih baik dari mereka (yang menghina) dan janganlah
kamu panggil-memanggil dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk
panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah iman (seperti hai fasik,
kafir dan lain-lain) dan barangsiapa yang tidak ber taubat maka mereka
itulah orang-orang yang zalim. (Al Hujurat: 11)
Hai
orang-orang yang beriman, jauhilah dari banyak prasangka. Sesungguhnya
sebahagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu
mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu
mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu
memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa
jijik kepada nya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha
Menerima Taubat lagi Maha Penyayang. (Al Hujurat: 12)
Begitulah
pujukan-pujukan Allah pada kita supa ya kita tidak lagi berhasad
dengki, umpat mengumpat dan buruk sangka. Di antara langkah-langkah yang
mesti kita lakukan sebagai mujahadah terhadap hasad dengki ialah:
Setiap
kali orang yang kita dengki itu apabila beroleh kejayaan, kita
kunjungilah dia untuk mengucap tahniah dan bergembira bersamanya.
Sebaliknya apabila orang itu mendapat bencana, kita kunjungi pula untuk
mengucapkan takziah dan tumpang bersedih bersa- manya.
Sanjung
dan pujilah kebaikan dan keistimewaan orang yang kita hasad dengki itu
di belakangnya dan kalau ada kesalahan dan keburukannya kita rahsiakan.
Selalulah ziarah dan beri hadiah pada orang yang kita dengki itu.
Kalau
ada orang cuba menjatuhkan orang yang kita dengki itu, kita pertahankan
dia. Jangan layan orang (atau syaitan) yang hen- dak merosakkan
mujahadah kita.
Berdoalah
pada Allah SWT agar memudahkan kita mengubat penyakit dengki yang ada
dalam diri kita itu. Ingatlah selalu Firman-Nya: Dan mereka yang
bermujahadah pada jalan Kami nescaya Kami tunjuki jalan-jalan Kami itu.
(Al Ankabut: 69)
Timbul
hasad dengki kita pada seseorang ialah kerana orang itu mempunyai
keistimewaan dan ke lebihan yang mengatasi apa yang ada pada diri kita.
Bila
kita terasa orang itu telah mengalahkan kita dalam perjuangan atau
perlumbaan maka datanglah dengki itu. Sepatutnya tidak begitu. Kalau
kita beriman dengan Allah, yakin akan keadilan-Nya mengatur pemberian
kepada hamba-hamba-Nya, kita tidak akan berdengki-dengkian lagi.
Firman
Allah: Terjemahannya: Janganlah kamu irihati terhadap apa yang
dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian
yang lain. (An Nisa’: 32)
Allah
yang melebih dan mengurangkan pembe rian-Nya kepada seseorang. Dan
Allah adalah adil atas pemberian lebih dan kurang itu. Dia bermaksud
menguji kita. Siapa yang sedar dirinya sebagai hamba- Nya, lalu akan
sentiasa bersyukur pada nikmat yang diperolehi, redha dengan taqdir dan
sabar menung gu ujian. Dalam hadis Qudsi Allah berfirman: Barangsiapa
tidak redha terhadap taqdir yang berlaku ddn tidak sabar terhadap bala
(cubaan) daripada-Ku, maka carilah Tuhan selain Aku.(Riwayat: At
Tabrani)
Dalam
Al Quran Allah berfirman: Dialah yang menjadikan mati dun hidup supayd
Dia menguji kamu siapa antara kamu yang lebih baik amalnya dan Dia maha
Perkasa lagi Maha Pengampun. (Al Mulk: 2) Itulah maksud Allah menjadikan
hidup yang sementara ini.
Firman-Nya
lagi: Sesungguhnya Kami telah mencip- takan manusia dari setitis mani
yang bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan
larangan) kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat. (Al Insan:
2)
Kalau
Allah lebihkan seseorang itu dari kita, ertinya Allah mahu menguji kita
sama ada sabar dan redhakah kita dengan kekurangan yang Allah
takdirkan. Dan kalau Allah lebihkan kita dari seseorang, ertinya Allah
mahu menguji kita, bersyukurkah kita terhadap nikmat itu atau sebaliknya
sombong, bongkak, dan lupa diri sebagai hamba Allah.
Kalau
begitu apa perlu hasad dengki? Kalau hasad dengki juga ertinya kita
tidak redha dengan Allah. Kita tidak senang dengan peraturan-Nya dan
kita tidak menerima kehendak-Nya. Sebab itu orang yang hasad bukan
sahaja bermusuh dengan orang yang dihasadkan itu tetapi juga bermusuh
dengan Allah. Biadab dengan manusia dan biadab dengan Allah maka
layaklah menjadi ahli Neraka.
2. PEMARAH
Sifat
pemarah berasal dari sifat sombong (ego). Lagi besar ego seseorang itu
lagi besarlah pemarahnya. Ini berkaitan pula dengan kedudukan
seseorang.Kalau tinggi kedudukannya, besar pangkatnya, banyak hartanya,
ramai pengikutnya maka tinggilah egonya dan menjadi-jadilah pemarahnya.
Sebaliknya seseorang yang rendah taraf kedudukannya kurang- lah rasa ego
maka kuranglah sifat pemarahnya. Lihat antara seorang ayah dengan
anaknya. Jarang kita dengar si anak memarahi ayah. Yang selalu berlaku
ialah ayah memarahi anak. Atau antara tuan rumah dengan orang gajinya.
Tidak pernah orang gaji marahkan tuannya tetapi tuan selalu marahkan
orang gaji itu. Atau seperti murid dengan guru. Murid tidak pernah marah
gurunya tetapi guru selalu marahkan muridnya. Sebagai misalan yang
lain, ketua pejabat dengan pekerjanya. Jarang kerani arahkan “boss”nya
tetapi boss selalu marahkan keraninya. Begitulah seterusnya. Jarang kita
temui seorang ayah, guru, ketua pejabat, tuan rumah dan seorang
pemimpin yang tidak ber- sifat pemarah terhadap orang-orang di bawah
mereka.
Pendeknya
sifat pemarah ini ada pada setiap orang dari kita seperti hasad dengki.
Pemarah juga adalah sifat mazmumah yakni sifat terkeji. Ia boleh
memecahbelahkan hati-hati manusia. Sebab itu se- orang yang pemarah
adalah seorang yang biadap terhadap Allah SWT. Kenapa mesti marah ? Cuba
kita renung sebuah bait gubahan seorang mujahid: Takdir Allah sudah
putus dan putusan Allah sudah terjadi. Istirehatkun hati dari kata-kata
“barangkali” dan “kalau “.
Setiap
kesilapan dan kelemahan manusia pada kita adalah ujian Allah untuk
kita. Allah mahu lihat siapa yang mampu menahan rasa malunya kepada
Allah. Mari kita lihat bagaimana tindakan seorang mukmin sejati terhadap
takdir-takdir buruk yang menimpa hidupnya: Ahnaf bin Qais adalah
seorang yang lemah lem- but. Beliau ditanya orang: Dengan siapakah
beliau belajar berlemah lembut itu?
Ahnaf
menjawab, “Dengan Qais bin Asim iaitu pada suatu hari ketika Qais bin
Asim sedang berehat- rehat masuklah jariahnya (hamba) membawakan Qais
panggang besi berisi daging panggang yang masih panas. “Belum sempat
diletakkan di depan Qais tanpa sengaja besi pemanggang itu jatuh menimpa
anak kecil Qais. Menjerit-jeritlah si anak, kesakitan dan kepanasan
hingga meninggal dunia. Qais dengan tenang melihat kejadian yang
menyayat hati itu dan berkata kepada hamba yang pucat mukanya, “Aku
bukan sahaja tidak marah kepada kamu, tetapi mu- lai hari ini kamu aku
merdekakan.”
“Begitulah
sopan santun dan lemah lembutnya Qais bin Asim,” Kata Ahnaf bin Qais
mengakhirkan ceritanya. Bukan Qais tidak sayangkan anaknya tetapi
hatinya sentiasa melihat pentadbiran Allah dan sentiasa merasakan
sesuatu kejadian adalah takdir dari Allah, sentiasa sabar dengan Allah,
redha dengan Allah serta rasa kehambaannya pada Allah, rasa malu, hina
dan takut dengan kekuasaan Allah membuat Qais tenang menghadapi kematian
anaknya disebabkan kecuaian hambanya.
Hati
Qais memandang kejadian itu sebagai ujian Allah ke atasnya barangkali
untuk penghapusan dosa atau untuk mengangkat darjatnya di sisi Allah
SWT. Kerana itu hatinya tenang. Dia (Qais) redha dengan ujian itu malah
dengan ujian itu dirasakan mendapat peluang untuk mende katkan lagi
hatinya pada Allah SWT. Sebab itu dia tidak nampak lagi kesalahan
jariahnya. Bukan sahaja dia tidak marah malah rasa kasihan pada jariah
yang ketakutan itu memaksa Qais mem- bebaskan hambanya itu. Dia hanya
nampak pentad- biran Allah yang wajib diterima tanpa soal jawab dan
tanpa “kalau” lagi. Demikian rasa kehambaan yang menghiasi hati dan roh
Qais, seorang yang cukup berakhlak terha dap Allah SWT dan terhadap
manusia (hambanya). Demikian rasa marah lahir dari perasaan “ketuan an”
yang ada dalam hati kita. Kita rasa kita yang lebih besar, kita lebih
mulia, lebih hebat dari orang lain. Tanpa perasaan-perasaan itu tidak
mungkin kita jadi pemarah. Kita akan berlemah lembut, memaaf- kan
kesalahan orang dan bertolak ansur dengan sesama manusia. Sebab kita
manusia sama sahaja yang datang ke dunia melalui jalan yang gelap,
lubang kencing yang hina tanpa sedikitpun harta, dalam keadaan busuk
hanyir, bodoh dunggu, pekak, bisu, buta, capek dan hodoh sekali.
Firman
Allah: Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak
mengetahui sesuatu pun dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan
dan hati. Moga-moga kamu bersyukur. (An Nahl: 78)
Allah-lah
yang mencantikkan kita kemudiannya dan diberi sedikit kelebihan.
Kepandaian dan keistimewaan itu Allah pinjamkan sekejap sahaja. Tujuan-
nya supaya kita dapat beribadah dan berbakti menurut kehendak-Nya
(bersyukur). Bukan untuk kita rasa kita lebih mulia, kita hebat hingga
datang pula perasaan-perasaan sombong, riak, bengis dan pemarah kepada
orang lain yang agak kurang dari kita. Sepatutnya bila kita rasa ada
kelebihan pada kita, kita jadi takut pada Allah. Takut kalau-kalau
nikmat itu tersalah guna hingga menderhakai Allah Taala dan berdosa pada
manusia. Takut kalau-kalau nikmat itu menjadikan hati rasa “tuan” maka
timbullah sifat ego yang besar yang membiakkan bermacam-macam mazmumah
yang sangat dibenci oleh Allah. Firman-Nya: Dalam hati mereka ada
penyakit lalu Allah tambahkan penyakit mereka. (Al Baqarah: 10)
Kita mesti ubati penyakit hati kita. Ertinya kita mesti buang rasa “ketuanan” kita iaitu dengan melakukan mujahadatunnafsi.
1.
Mula-mula kita mesti rasa malu kepada Allah. Kalau ada orang besar di
rumah kita, sanggupkah memarahi isteri kita di depan orang itu? Tentu
tidak. Allah sentiasa melihat malah sentiasa bersama kita. Kalau kita
yakinkan ini tentu kita tidak akan jadi pemarah lagi sebab kita tahu
Allah tidak suka kita jadi pemarah. Rasa malu dan takut kepada Allah
akan membuatkan kita sentiasa berlemah-lembut dan memaafkan kesalahan
orang kepada kita.
2.
Bila datang rasa hendak marah kita kata begini: ‘Ya Allah, aku tahu
pemarah itu adalah hina di sisi-Mu. Tolonglah pelihara diriku daripada
kejahatan nafsu ini dan selamatkan aku daripada api Neraka.
3.
Sesudah itu kita diam. Jangan marah tetapi banyakkan zikir dan ingat
kebesaran Allah. Allah Tuhan yang Maha Besar itu pun bersifat sangat
pemaaf. Siapa kita untuk jadi pemarah? Bukankah kita hamba yang hina
dina?
3. GILA DUNIA
Gila
dunia juga adalah penyakit hati atau satu maz- mumah yang menghalang
kita untuk mendekatkan hati dengan Allah (yakni penghalang untuk
mencapai darjat kerohanian yang tinggi). Seorang pencinta dunia ialah
seorang yang hatinya dipenuhi keinginan untuk meluas dan membanyakkan
ketinggian dan kekayaan di dunia maka fikirannya sentiasa bekerja untuk
tujuan itu dan lahirnya ia bertungkus lumus untuk itu. (Dunia ialah
segala sesuatu yang tiada manfaatnya untuk Akhirat; sebaliknya apa
sahaja perkara yang boleh diuntukkan pada akhirat maka ia bukan lagi
disebut dunia). Lawan kepada penyakit gila dunia ialah sifat zuhud iaitu
hati yang tiada keinginan kepada sesua tu yang tiada manfaat untuk
akhirat. Firman Allah: Itulah negara Akhirat (syurga) yang Aku jadikan
(syurga itu) untuk orang-mang yang tidak menginginkanketinggian dan
kerosakan di muka bumi ini. (AI Qashash: 83)
Hati
yang tiada keinginan untuk jadi “tuan” dan tidak pula ingin untuk
melakukan kejahatan (kero- sakan) di dunia, itulah hati yang selamat dan
itulah bakal penghuni syurga. Firman Allah: Hari Qiamat (hari manusia
meninggalkan dunia ini) ialah hari di mana harta dan anak-anak tiada
memberi manfaat kecuali mereka yang datang mengadap Allah membawa hati
yang selamat. (Asy Syuara’: 88-89)
Mungkin
kita bertanya: Bagaimana boleh saya buang keinginan kepada dunia yang
indah ini? Sebab kita hidup di kelilingi oleh tarikan-tarikan dunia yang
amat menarik dan hati kita pula sangat cinta padanya?
Pertama,
ketahuilah bahawa ada antara dunia ini yang diharamkan dan wajiblah
kita jauhi. Tentang yang dihalalkan, tidak berdosa kalau diambil tetapi
janganlah berlebih-lebihan iaitu lebih dari keperluan. Rasulullah SAW
pernah menyatakan benci kepada dunia, kerana dua perkara. Sabda baginda:
Halalnya akan dihisab dan haramnya diseksa (dalam Neraka).
Satu
hari ketika baginda berjalan bersama saha- bat-sahabat, Rasulullah
terjumpa seekor bangkai kambing. Baginda bertanya sahabat, ‘Mengapa
bangkai ini dibuang oleh tuannya?”
Sahabat
menjawab, “Kerana ia tidak berguna lagi maka ia dibuang dan tidak
dihiraukan oleh tuannya.” Maka bersabda Rasulullah SAW: “Demi Allah yang
menguasai diriku, bahawa dunia ini lebih rendah pada pandangan Allah
daripada bangkai kambing pada pandangan tuannya. Seterusnya baginda
bersabda: “Dunia ini terkutuk dan terkutuk pula apa-apa yang ada di
dulamnya kecuali yang digunakan untuk mencari keredhaan Allah.”
Dari
itu ketahuilah mengambil dunia ini lebih daripada keperluan atau bukan
untuk mencari keredhaan Allah adalah tidak sunnah hukumnya. Kalau begitu
ia akan jadi hijab antara kita dengan Allah yakni akan membutakan hati
dan memisahkan kita daripada Allah. Bagi orang yang menyedari hakikat
ini tentu mereka tidak cinta lagi kepada dunia. Dunia yang nampaknya
indah ini rupanya buruk sifatnya. Umpama bunga dedap, rupa dan warnanya
sungguh menarik hati tetapi tiada baunya. Atau umpama perempuan cantik
yang jahat perangainya tentu tia da gunanya. Kita orang awam yang tidak
kenal sifat dunia ini, kecantikannya menawan hati. Tetapi bagi bijak
pandai, iaitu orang-orang arif seperti Nabi dan Rasul, para muqarrobin
dan solehin, mereka kenal sangat dunia ini tentang buruk dan hinanya.
Sebab itu mereka zuhud terhadapnya. Mereka ambil bahagian dunia ini yang
tidak boleh tidak sahaja. Lebihnya adalah umpama najis pada mereka
sebab itu mereka buang sahaja.
Tugas
kita sekarang mujahadah dengan nafsu gila dunia itu. Kita lawan
keinginan rendah itu hingga ia tewas. Barulah keinginan kita kepada
Allah dan hari Akhirat akan timbul dan bernyala-nyala dalam dada kita.
Langkah-langkah yang perlu diambil antaranya: Harta, wang ringgit,
pakaian, makanan, kenderaan, tempat tinggal dan lain-lain kekayaan kita
yang halal yang kita “bank”kan selama ini hendaklah kita gunakan untuk
mencari keredhaan Allah.
Kedudukan
kita, jawatan, pangkat, nama yang masyhur, pengaruh dan apa sahaja
ketinggian kita yang memungkinkan kita rasa “tuan” di dunia ini
hendaklah dialatkan untuk mencari keredhaan Allah sama ada untuk
menegakkan hukum Allah, mempergiatkan dakwah Islamiah, berlaku adil dan
ikhlas dalam pentadbirannya dan membuka peluang-peluang yang banyak
untuk Islam dan umatnya.
Hentikan
dari usaha-usaha mencari kekayaan dan ketinggian dunia hanya kerana
keserono kan duniawi tetapi arahkan usaha itu kepada agama Allah untuk
negara Akhirat yang kekal abadi.
Bahagi-bahagikan
isi dunia yang datang kepa- da hamba-hamba Allah yang lebih memerlu
kannya. Kosongkan hati kita daripada keinginan kepada kekayaan dan
ketinggian duniawi.
Pintalah
hidayah dan taufik Allah selalu agar kita menjadi seorang yang zahid
yang berilmu yang menolak dunia kerana Allah sebagaimana yang
disunnahkan oleh junjungan mulia Muhammad SAW.
Sabda
baginda: Dua rakaat sembahyang dari seorang alim yang hatinya zuhud
bbih baik dan lebih disukai Allah dari ibadah orang-orang abid yang
dilakukan selama umur dunia kerana ibadah tanpa ilmu tiada bernilai.
Firman
Allah SWT: Dijadikan indah pada (pandangan) manusia berbagai
keinginanan yang terdiri daripada wanita-wanita, anak-anak, harta yang
banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternakan
dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allahlah
tempat kembali yang baik (Syurga).
Katakanlah:
Mahukah aku khabarkan kepada mu apa yang lebih baik dari yang demikian
itu ? Untuk orang-orang yang bertaqwa terhadap Tuhan mereka ialah Syurga
yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya. Dan
(ada pula) isteri-isteri yang disucikan serta mendapat keredhaan Allah
dan Allah Maha Melihat akan hamba-hambaNya. Mereka itu selalu berdoa:
“Ya Tuhan kami sesungguhnya kami telah beriman maka ampuni- lah segala
dosa kami dan peliharalah kami dari seksa Neraka. ” (Ali Imran: 14-16)
Bersabda
Rasulullah SAW maksudnya: Sesungguhnya Allah suka memberi keduniaan
dengan sebab amalan Akhirat tetapi kalau amalnya khusus untuk dunia maka
tidak akan diberi Akhirat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan