Ahad, 21 Disember 2014

AGAK2 MACAMANA AKIDAHNYA...ADAKAH AKIDAH DAH ROSAK ATAU TERBATAL...SILA TANYA MUFTI2 YANG ADA...

Peluk Islam sempena Mega Street Dakwah

MOHD SABRI SAID | .
SEBERANG JAYA: Mega Street Dakwah yang jalankan oleh lapan badan bukan kerajaan (NGO) bersama Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAINPP) di sini pagi tadi berjaya mengislamkan seorang wanita berbangsa India.
Kumpulan yang diketuai oleh Azman Merican memasuki premis berkenaan untuk bertemu orang ramai dan menemui wanita itu yang bertugas sebagai jurujual di salah sebuah kedai di situ.
Azman ketika ditemui berkata, beliau sempat berhujah dengan wanita berkenaan tentang ketuhanan ekoran dakwaannya mengatakan tuhan sama sahaja antara agama.
"Saya dan kekawan cuba terangkan apa Itu Islam dengan lebih mendalam. Mula ada sikit perdebatan tetapi apabila kita terus berhujah akal, beliau semakin reda dan akhirnya akur untuk berada dalam agama sebenarnya," terang beliau semasa berucap dalam sesi muhasabah di pekarangan Masjid Seberang Jaya.
Menurutnya, kenangan mengislamkan saudara baru itu merupakan peristiwa yang tidak dapat dilupakan sepanjang hayatnya.
"Sejujurnya saya katakan saya amat berminat turun ke medan dakwah. Apabila dapat hasilnya ia satu perkara yang amat besar," jelasnya.
Mega Street Dakwah yang diadakan di dua lokasi di Pulau Pinang iaitu di pekarangan Masjid Universiti Sains Malaysia (USM) dan Masjid Seberang Jaya merupakan aktiviti serentak seluruh negara yang memperkenalkan 'Do You Know? Jesus & Muhammad Worship The Same God?'. - HARAKAHDAILY 20/12/2014




Hudud akan memecah-belahkan masyarakat – Marina


marina-mahathir-m
KUALA LUMPUR
– Aktivis sosial, Datuk Paduka Marina Mahathir menentang usaha melaksanakan hukum Hudud di Kelantan kerana tidak sesuai dengan masyarakat berbilang agama.
Menurutnya, beliau berharap hukum tersebut tidak dilaksanakan kerana “Walaupun hukum Hudud hanya untuk warga muslim, tetapi kita hidup di dalam suasana masyarakat yang bercampur-campur, jadi kelak semua orang akan terlibat.”
Beliau yang juga merupakan anak bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad turut menyatakan, mengikut apa yang diketahuinya, Perlembagaan Malaysia tidak membenarkan hukum Hudud ini dilaksanakan.
Bahkan, Marina mendakwa, sekarang bukannya masa untuk Malaysia melaksanakan undang-undang seperti itu.
“Mengikut perlembagaan, setahu saya memang tidak boleh, saya harap ini bukan masanya untuk undang-undang Hudud macam ni,” ujarnya lagi.
Marina mendakwa, beliau tidak sampai hati untuk melihat penganut agama Islam dikenakan hukum Hudud jika ia dilaksanakan kelak selain menyatakan dengan perlaksanaan hukum Hudud itu akan memecah-belahkan masyarakat.
Dalam pada masa yang sama, Marina turut tidak menolak bahawa perlaksaan hukum Hudud ini mempunyai kaitan dengan politik yang dimainkan oleh PAS.
“PAS sudah membuat janji pada masa dahulu. Sekiranya tidak dilaksanakan, nanti orang kata PAS tidak ikut janji.
“Tetapi, PAS kena berjanji benda yang betul-betul, yang membawa kebaikan kepada masyarakat pada amnya dan bukannya pada satu-satu kumpulan sahaja,” katanya semasa ditemui media di Institut Pengurusan Wanita.
Kenyataan Kelantan sebelum ini Menteri Besarnya, Datuk Ahmad Yakob menyatakan, akan mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Khas pada 29 Disember.
Ia bagi mengemukakan pindaan terhadap Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan (EKJS II) berkaitan hukum Hudud.
Jelasnya lagi, pindaan tersebut perlu dibuat untuk melayakkan Kelantan membawa usul rang undang-undang persendirian EKJS II ke sidang Dewan Rakyat di Parlimen dan seterusnya melaksanakan hukum Hudud di negeri itu.




Assalamualaikum & Selamat Pagi.
Ayuh pelihara hak & penuhi kemahuan Allah,
Nescaya Allah akan lindungi & pelihara diri kita.
‪#‎UstazDonOfficialPage‬

FamilyGuide
PERHATIAN KEPADA SEMUA KAUM WANITA
(PERKOSAAN VISUAL)
Ketika kita masuk ke toilet, bilik mandi, bilik hotel, ruang ganti pakaian, dan lain-lain, seberapa besar anda yakin bahawa cermin yang tergantung di dinding dan kelihatannya seperti cermin biasa itu memang benar-benar cermin biasa, atau sebenarnya itu adalah cermin dua arah (orang di belakang cermin boleh melihat anda, sementara anda tidak dapat melihat mereka).
Banyak tempat di mana orang memasang cermin 2 arah di dalam ruang ganti pakaian wanita, namun tidak menutup kemungkinan juga di ruang ganti lelaki. Adalah sangat sulit untuk secara jelas mengindentifikasi permukaannya hanya dengan melihatnya saja. Saatnyalah kita untuk berhati-hati.
Jadi, bagaimana kita dapat menentukan dengan pasti apakah cermin tersebut adalah cermin biasa atau cermin 2 arah?. Kalau di bilik polis, iaitu di ruang soal siasat, sudah dapat dipastikan cerminnya 2 arah tapi untuk di Public Area do this thing :
LAKUKANLAH TEST SEDERHANA (TEST KUKU JARI)
Letakkan ujung kuku anda di atas permukaan cermin. Jika ada jarak (gap) antara kuku anda dan bayangan kuku anda di cermin, dapat dikatakan bahwa cermin itu adalah cermin biasa (selamat).Tetapi, jika kuku anda terus menyentuh bayangan kuku anda di cermin, hati-hatilah, kerana benda itu adalah cermin 2 arah ! Kerana itu ingatlah selalu, setiap kali anda melihat cermin di tempat-tempat umum seperti disebutkan di atas, lakukanlah "TEST KUKU JARI". Tidak perlu membayar. Mudah dilakukan, dan ini mungkin boleh menyelamatkan anda dari "PERKOSAAN VISUAL" !
Para wanita : Silakan beri tahu teman-teman anda yang lain.
Para lelaki: Sila beri tahu isteri, anak perempuan atau teman wanita anda..
Dan Silakn Klik "Share" Dan Share Di Facebook Anda.. Sebarkan!

Mahathir jangan selindung, sebut nama pengganti Najib

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Sudah sampai masanya Tun Dr Mahathir Mohamad berhenti menyerang dan mempertikaikan satu demi satu dasar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang merugikan rakyat dan negara.
Bagi penulis Shahbudin Husin, langkah yang sesuai diambil Mahathir ketika ini ialah meminta agar Najib segera berundur dan memberi peluang kepada orang lain mengambil alihnya.
"Mahathir juga perlu berterus-terang siapa yang patut mengambil alih tempat Najib," tulis beliau dalam blognya.
Menurutnya, jika Tan Sri Muhyiddin Yassin pilihannya, Mahathir perlu menyebutnya secara terbuka kerana masa semakin suntuk menjelang PRU14 nanti.
Baginya, bekas Perdana Menteri itu perlu sebut sahaja terus-terang dan tidak perlu berselindung-selindung lagi.
"Masa mengecam, mempertikai, menyerang dan menghasut sudah berakhir sebenarnya bagi Mahathir sebab sekarang adalah masa untuk menjatuhkan dan menukar.
"Jangan tunggu-tunggu lagi Tun!" tulisnya lagi. - HARAKAHDAILY 20/12/2014

Jangan terlalu mendongak, nanti Khairy langgar bendul

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Isu Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin membidas seorang ahli parti itu yang tidak mempunyai jawatan penting didalam parti itu kerana mengkritik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sedang hangat diperkatakan ramai.
"Saya yang mempunyai perasaan ‘soft spot’ terhadap Ketua Pemuda Umno Malaysia itu terpaksa juga memberikan sedikit komen," tulis Aspan Alias dalam blognya semalam.
Bagi beliau, Khairy sepatutnya merenungi apa yang dikritik oleh orang bawahan itu adalah untuk kepentingan parti itu sendiri.
Menurutnya, Khairy mesti tahu yang beliau tidak berada di atas itu dengan sendirinya kerana beliau bermula dan berakhir.
Baginya, kata-kata Khairy kepada ahli biasa parti yang membawa makna, 'you are of no consequence, you are just ordinary member' terhadap Syed Rosly itu sangat menyedihkan, kerana tidak ramai yang akan menyangka yang Khairy boleh berkata dengan begitu angkuh seperti itu.
"Mungkin semua di antara kita di bawah ini wajar berteriak dan mengakui yang beliau adalah orang hebat. Mungkin Khairy masih lagi sangsi yang masih ramai orang di bawah ini masih ramai yang tidak mengetahui beliau itu orang hebat," tulisnya lagi.
Menurut Aspan, orang bawahan pun tahu Khairy itu orang atasan dan jangan Khairy tidak tahu ini.
"Kalau kita mengetahui diri kita sendiri kita tidak akan menolak kenyataan yang sangat penting ini. Kalau tidak ada yang bawah, masakan ada yang atas," tambahnya.
Justeru, bagi Aspan tidak perlu Khairy bercakap begitu untuk mempertahankan Najib itu.
"Kita merasakan yang Najib yakin yang Khairy adalah penyokong kuat beliau walaupun beliau tidak mengkritik Syed Rosly itu," ujarnya.
Justeru, beliau berharap Khairy tidak mengecewakan orang ramai yang menaruh harapan terhadap beliau.
"Pandanglah ke bawah selalu, jangan sentiasa mendongak ke atas, nanti ‘tolando bondul (bendul) dibawah’," tulisnya. - HARAKAHDAILY 20/12/2014


Tiada ulasan: