• Banjir
1 / 1
IPOH - Daerah Manjung menjadi daerah terbaharu yang dilanda banjir selepas daerah Hulu Perak, Kuala Kangsar dan Perak Tengah.

Sejumlah 36 mangsa daripada lima keluarga dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Kayan hari ini.

Dengan pertambahan kawasan terbaharu itu, jumlah mangsa banjir keseluruhan di Perak meningkat kepada 7,748 mangsa.

Tegaknya Syariat Islam di Brunei: Ekonomi Kuat dan Pemimpin Taat

Selasa 13 Rejab 1435 / 13 Mei 2014 08:00



bandar seri begawan brunei darussalam

BRUNEI Darussalam terus menjadi pusat perhatian. Sebabnya apalagi kalau bukan negeri Melayu ini yang mendeklarasikan syariat Islam sebagai hukum resmi. Deklarasi Brunei akan syariat Islam, di tengah himpitan arus besar ekonomi dunia saat ini adalah sebuah keberanian yang luar biasa. Namun, seperti kita tahu pula, negara ini memang kaya dan sejahtera.
Brunei memang hanya memiliki wilayah negara yang kecil. Tetapi, Brunei memiliki ekonomi yang sangat sehat, tumbuh pada tingkat yang lambat dan mantap. Ini tetap stabil dengan tingkat inflasi rata-rata 1,5% selama dua puluh tahun terakhir.
Orang-orang dari Brunei Darussalam juga menikmati kualitas hidup yang tinggi dengan perkiraan US $ 31,000 pendapatan per kapita, termasuk tertinggi kedua di kawasan ASEAN.
Ekonomi Brunei sendiri merupakan negara petrodollar yang telah didominasi oleh industri minyak dan gas selama 80 tahun terakhir. Sumber daya hidro karbon account selama lebih dari 90% dari ekspor dan lebih dari 50% dari produk domestik bruto.
Hari ini, Brunei adalah produsen minyak terbesar keempat di Asia Tenggara dan eksportir terbesar kesembilan gas alam cair di dunia.
Kelebihan Sistem Petrodollar Brunei
Namun, ada peningkatan kesadaran di negara ini yang menghabiskan sumber daya alam dan kebutuhan selanjutnya untuk diversifikasi ekonomi jauh dari ketergantungan pada minyak dan gas.
Rencana untuk masa depan termasuk upgrade tenaga kerja, mengurangi pengangguran, memperkuat sektor perbankan dan wisatawan, dan terus memperluas basis ekonomi di luar minyak dan gas.
Brunei mengimpor sekitar 80% dari kebutuhan pangan, dengan pemerintah menyubsidi kebutuhan pokok tertentu seperti beras, gula, dan susu. Pemerintah juga memberikan subsidi perumahan, listrik, air, dan minyak, serta memberikan pelayanan medis yang komprehensif dan pendidikan gratis sampai tingkat universitas.
Brunei juga mengoperasikan sistem mata uang papan dengan dollar Brunei (B $) yang dipatok terhadap dolar Singapura. Sehingga, kedua mata uang secara hukum dipertukarkan di Brunei dan Singapura.
Kekurangannya
Karena negara berkonsentrasi pada pengembangan untuk membangun ekonomi pengetahuan secara intensif, tampaknya memungkinkan untuk mengabaikan kelanjutan dan keterampilan outflow dari negara tersebut.
Setelah kemerdekaan, salah satu prioritas pemerintah yang paling penting adalah mendorong pengembangan Melayu Brunei sebagai pemimpin industri dan perdagangan.
Selain itu, sebagian besar pekerja asing dan penduduk Cina ditolak kewarganegaraannya. Dengan segala kelebihan ekonominya tersebut, didukung dengan para pemimpin yang dekat dengan agama, tak heran jika Brunei memang sudah seharusnya tampil di muka untuk mendeklrasikan diri sebagai negara penganut Syariah di dunia. [Sumber: bimbingan]



Bandar ikan patin lumpuh

Kuala Lumpur: Bilangan mangsa banjir yang dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) di Kelantan, Pahang, Perak dan Johor meningkat, manakala di Terengganu berkurangan menjadikan keseluruhan yang dipindahkan menurun kepada 216,703 orang di lima negeri tengah malam ini berbanding 223,224 orang, petang tadi.
Di KELANTAN, bilangan mangsa banjir meningkat kepada 143,955 mangsa 12 tengah malam berbanding 142,582 mangsa, 8 malam tadi.
Di TERENGGANU, jumlah mangsa banjir turun kepada 13,080 orang daripada 3,211 keluarga ditempatkan di 49 pusat pemindahan hingga 12 tengah malam ini berbanding 21,452 orang, 7 malam tadi.
Menurut portal Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu, daripada jumlah itu, Kemaman mencatat 15,827 mangsa, Dungun (8,815 orang), Kuala Terengganu (213) dan Hulu Terengganu (39).
Di PAHANG, bilangan mangsa banjir terus menunjukkan peningkatan kepada 51,905 orang membabitkan 12,635 keluarga sehingga 12 tengah malam ini berbanding 51,484 orang daripada 12,588 keluarga yang direkodkan 8 malam tadi.
Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang berkata, daerah Temerloh masih menempatkan jumlah pemindahan mangsa banjir paling banyak iaitu 21,284 orang yang ditempatkan di 65 pusat pemindahan.
Tujuh lagi daerah iaitu Pekan menempatkan 10,441 orang, Jerantut (5,674 orang), Maran (4,098 orang), Kuantan (3,852 orang), Lipis (3,090 orang), Bera (2,879 orang) dan Rompin (166 orang).
Di PERAK, mangsa banjir meningkat 7,591 orang daripada 2,025 keluarga sehingga 11 malam tadi berbanding 7,553 orang daripada 2,006 keluarga, 6 petang tadi.
Di JOHOR, jumlah mangsa banjir meningkat kepada 172 orang daripada 42 keluarga pada 12 tengah malam ini berbanding 153 orang daripada 43 keluarga, pada 8 malam tadi.
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 31 Disember 2014 @ 12:57 AM


TINJAUAN udara Pahang menunjukkan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) masih digenangi air akibat air sungai Pahang yang melimpah. FOTO Bernama


Anda Berjiwa Bebas dan Gemarkan Aktiviti Luar? Van Ini Mungkin Sesuai Untuk Anda




Inilah kenderaan yang paling hampir menyamai Transformers dan jangan tak percaya jika kami katakan yang ia boleh dibeli di luar negara. Sekali pandang ia taklah sehebat mana tapi, luarannya itulah yang membuatkan transformasi kenderaan ini lebih hebat!
Sejak tahun 70-an, van Volkswagen telah hilang tarikannya, namun van ini mungkin mampu mengubah masa depan van Volkswagen. Seperti van Volkswagen yang asal, kebiasaannya ia lebih menarik perhatian mereka yang berjiwa bebas dan gemarkan aktiviti luar namun ciptaan baru ini lebih sesuai untuk penggemar aktiviti luar yang berjiwa bebas dizaman moden.



Lihat saja apa yang terjadi apabila sebuah butang pada van ini ditekan.
Kami tak percaya yang semuanya itu boleh muat di dalam van yang macam tu!
Sumber: youtube


Pelik! Wanita Cantik Ini Berkahwin Dengan Pahlawan Amazon Berusia 51 Tahun.

 Seorang pembuat filem dokumentari berasal dari Eropah, Sarah Begum, merupakan wanita cantik yang ingin meneliti sebuah suku di Amazon, tempatnya di hutan hujan Ecuador. Ia ingin melihat dari dekat, bagaimana syarikat gergasi minyak di sana secara perlahan 'memusnahkan' Amazon.

Untuk itu, ia melakukan pelbagai cara, agar boleh membuat filem ekslusife di hutan hujan yang kaya akan mineral tersebut. Wanita berusia 21 tahun tersebut pergi dari London, dan menghabiskan dua minggu waktunya untuk mendokumentasikan kehidupan suku kuno yang masih hidup di belantara Amazon.

Di salah satu yang didatangi bukan tanpa risiko, pada tahun 1950-an, kira-kira 5 mubaligh maut di sana. Namun Sarah mengaku disambut hangat, apabila datang memasuki suku tersebut.


Dia belajar bagaimana menenun, memburu dengan sumpit, dan mencari rumput untuk ternakan, seperti yang dilakukan wanita-wanita di sana dan pada akhirnya, ia berkahwin dengan salah satu pahlawan yang berusia 51 tahun, yang berbeza usia sekitar 30 tahun dengannya, bernama Ginkto.

Namun perkahwinan tersebut tidak benar, hanya sebagai simbol ia diterima di suku terasing di hutan Amazon.

"Saya dipilih oleh orang-orang tua, dan aku tidak tahu apa yang akan terjadi pada saya. Saya dipanggil ke pondok dan semua orang di dalam keadaan berbogel. Saya diberitahu untuk memakai pakaian tradisional mereka, yang merupakan seutas tali yang diperbuat daripada serat tumbuhan dikenakan di pinggang. saya fikir, saya tidak boleh berbogel, ini sedang difilemkan, "kata sarah.

Dan setelah itu mereka memakaikan mahkota, dan menjadikannya "ratu" di sana, yang ternyata itu adalah ritual untuk sebuah perkahwinan. Kerana profesionalisme, akhirnya Sarah mengikuti semua kegiatan tersebut.

Dia terkejut pada awalnya, tapi mereka menjelaskan bahawa ritual tersebut tidak dijangka untuk mempunyai hubungan intim dengan Ginkto. Sebaliknya, perkahwinan adalah salah satu yang kehormatan untuk membina kepercayaan dengan suku.

Sekarang, Sarah membuat pengalamannya menjadi sebuah filem dokumentari setengah jam, berjudul Amazon Souls, yang dipaparkan di Festival Filem Cannes tahun lalu.

Huta AMAZON yang kaya dengan minyak, membuat banyak syarikat ingin berebut tanah di Amazon. Namun itu boleh memusnahkan suku tradisional yang sudah tinggal selama ribuan tahun.

Video: Mayat penumpang AirAsia QZ8501 ditemui terapung


Video: Mayat penumpang AirAsia QZ8501 ditemui terapung