Selasa, 8 Mei 2012

TUNTUTAN ALLAH ...TERMAKTUB DALAM QURAN...HUKUM2 ALLAH PUN TAK PENDULI...INIKAN TUNTUTAN BERSIH 3.0...SERAH SAJA PADA ALLAH...ALLAH TAHU BAGAIMANA NAK HUKUM ORANG2 MACAM NI...KITA BERUSAHA SUNGGUH2..DOA...INSYAALLAH ISLAM AKAN MENANG DENGAN PERTOLONGAN ALLAH SWT...YANG HAQ AKAN NAIK...YANG BATIL AKAN KECUNDANG

Perang ceramah malam tadi di Batu Caves

http://pejuang-rakyat.blogspot.com, 08 Mei 2012

08 Mei, 2012


PERANG CERAMAH MALAM TADI DI BATU CAVES

CERAMAH BN LAWAN PAKATAN RAKYAT

Malam tadi berlangsungnya  dua  ceramah serentak antara pihak Barisan Nasional  dengan Pakatan Rakyat. Ceramah BN diadakan di Kg Wira Damai  dan Ceramah PR  di Kg Baru Batu Caves. BN menampilkan Noh Omar, Zul Nordin, Zahip Md Arip dan Ezam Md Noor (tak datang). Sementara PR menampilkan Anwar Ibrahim, Saifuddin Nasution, Zuraidah Kamaruddin dan beberapa orang lagi.

poster ceramah Barisan Nasional
Poster Ceramah Pakatan Rakyat
Ceramah BN yang dihadiri ratusan orang sahaja


Lautan manusia di ceramah PR

Anwar Ibrahim  sedang berceramah

Zul Nordin sedang berceramah di Majlis BN

Ternyata UMNO / BN cuba mensabotaj ceramah Pakatan Rakyat.  Hasilnya.....cuba  anda nilaikan gambar-gambar di atas. Jelas berbeza sambutan rakyat. Najib mesti tambah gelabah tengok gambar-gambar ini.

Adakah kerajaan haram tipu dalam pilihan raya?

Harakahdaily, 08 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 8 Mei: Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar (gambar) terpanggil untuk mencari penjelasan daripada Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia mengenai fatwa ‘adalah haram buat umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik.'



Pertama, katanya perhimpunan Bersih 3.0 untuk pilihanraya bebas dan adil telah mendapat kebenaran serta kelulusan di bawah peruntukan Akta Perhimpunan Aman dan memenuhi syarat 'bertujuan baik' kerana tentunya tuntutan pilihanraya bebas dan adil tidak haram.


Kedua, arahan mahkamah melarang perhimpunan ke ruangan Dataran Merdeka adalah menafikan hak asasi rakyat dalam sebuah negara demokratik, oleh itu ia 'bertujuan tidak baik' dan menimbulkan 'suasana konfrontasi'. Justeru, adakah tindakan ini haram?


Ketiga, tindakan berlebihan pihak berkuasa mengepung dan menghalang orang ramai bersurai secara teratur dan aman serta tindakan menggunakan kekerasan berlebihan seperti gas pemedih mata, pancutan air kimia, pukulan dengan cota dan kekerasan yang diperlakukan segelintir anggota polis secara am -adakah semuanya haram?


Keempat, Pengerusi Jawatankuasa, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin juga menyebut: "Tindakan merusuh, mewujudkan kacau bilau dan merosakkan harta benda awam adalah suatu perbuatan yang ditegah Islam. Malah niat untuk menjatuhkan negara yang sah di sisi undang-undang melalui penganjuran demonstrasi seumpama itu juga haram di sisi agama."


"Oleh demikian bagaimana fatwa tindakan umat Islam di Tunisia, Mesir, Libya dan kini Syria ke atas kerajaan masing-masing yang sah di sisi undang-undang juga haram?" tanya beliau dalam satu kenyataan.


Kelima, apakah fatwa untuk menipu di pilihanraya dengan berbagai kaedah seperti menghalang rayuan mahkamah dibuat di atas kesahihan Daftar Pemilih (Akta Pilihanraya - Seksyen 9A), menghalang wakil-wakil parti dan bukan parti menyaksikan dan menyemak kad pengenalan pengundi dengan Daftar Pemilih pada hari mengundi (Akta Kesalahan Pilihanraya - Seksyen 26A (2) dan (3)), persempadanan kawasan pilihanraya tidak adil melalui pindaan Artikel 116 Perlembagaan Persekutuan mengenai nisbah perbezaan jumlah pengundi tidak melebihi 15% setiap kawasan, penyalahgunaan undi pos, akses media terhad untuk semua parti politik, pengunaan politik wang merasuah pengundi dan pengunaan pengundi hantu - adakah ia haram?


Keenam, apakah fatwa mengenai sebuah kerajaan yang dibentuk berdasarkan pilihan raya yang tidak bebas dan tidak adil - adakah ia kerajaan haram?


Sebagai makluman, beliau telah membuat pertanyaan rasmi di sidang Parlimen pada 22 Mac yang lepas kepada Perdana Menteri merujuk soalan berikut:

Puan Nurul Izzah Binti Anwar [Lembah Pantai] minta PERDANA MENTERI menyatakan adakah Majlis Fatwa Kebangsaan akan mengeluarkan Fatwa tentang amalan penipuan pelbagai bentuk dan cara dalam pilihan raya dan penganugerahan status kewarganegaraan kepada warga asing sebagai balasan sokongan kepada Kerajaan Pusat.

Menteri di Jabaran Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil KHir Baharom menjwaab soalan itu sebagaimana beriukut:

"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia berpandangan tidak ada keperluan untuk berbincang dan memberikan fatwa berkaitan penipuan dalam pilihanraya. Ini kerana, dalam Islam, hukum bagi sebarang bentuk penipuan adalah jelas iaitu tidak dibenarkan.

"Suruhanjaya Pilihanraya juga telah mempunyai undang-undang dan peraturan yang boleh mengawal dan mengendalikan proses serta perjalanan pilihanraya di Negara ini agar berlangsung dengan telus dan adil." katanya.

Malangnya, kata Nurul Izzah jawapan yang diberikan oleh wakil PM iaitu Menteri di Jabatan Perdana Menteri adalah bahawa Majlis Fatwa tidak perlu membuat fatwa di atas perkara yang ditanya walaupun semua bentuk penipuan adalah tidak dibenarkan agama Islam.

"Akhir sekali, saya berharap Majlis Fatwa Kebangsaan akan dengan segera memberikan jawapan kepada kesemua persoalan diatas agar kesucian Islam terpelihara," ujarnya yang juga Naib Presiden PKR.

Peneroka perlu teliti kesan tandatangani perjanjian

Muhammad Faeez, 08 Mei 2012
IPOH, 8 Mei: PAS Perak menyeru semua peneroka Felda khususnya di negeri ini agar meneliti kesan daripada menandatangani surat tawaran perjanjian daripada bank untuk membeli saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH).


Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah Negeri, Razman Zakaria (gambar) berkata, peneroka hendaklah mengetahui tentang kesan langsung yang akan diterima peneroka jika sekiranya berlaku penurunan harga di pasaran saham.


“Di antara kesan yang akan diterima peneroka ialah boleh mengakibatkan tanah dan harta mereka dilelong oleh pihak bank,” katanya yang Timbalan Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah PAS Pusat ketika dihubungi Harakahdaily.


Menurutnya, Pendaftar Mahkamah Tinggi Seremban setelah mengambil kira pandangan Hakim Datuk Rosnani Ibrahim semalam mencadangkan permohonan injunksi 125 orang peneroka Felda dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Kuantan.


Katanya, permohonan daripada peneroka Felda Gugusan Bera dan Serting itu dibuat untuk menahan bank daripada memproses pinjaman kepada peneroka untuk membeli saham terbitan awal (IPO) Felda Global Venture Holdings (FGVH) yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia.


Katanya, jumlah pinjaman yang tidak dinyatakan itu menimbulkan kekeliruan kerana borang tersebut tidak dapat disemak dan dinasihatkan tentang pinjaman tersebut.


Beliau juga mempersoalkan daripada mana duit ‘durian runtuh’ yang akan diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Jengka 8, Pahang hari ini.


“Dikhuatiri durian runtuh tersebut adalah sebahagian daripada pinjaman yang dibuat oleh peneroka tanpa disedari mereka,” ujar Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak itu.

Kalau menjerit sakit, dipukul lebih teruk lagi

Muhammad Faizal, 08 Mei 2012
SHAH ALAM, 8 Mei: "Sepanjang 300 meter perjalanan saya ke Kelab Diraja Selangor, saya dipukul oleh pihak polis tanpa ada perasaan belas kasihan, jelas mangsa kekejaman polis pada Himpunan Bersih 3.0, Nour Islam Niamat, 30.

Nour Islam yang juga merupakan aktivis NGO, Jingga 13 memberitahu beliau ditahan oleh pihak polis ketika berada hampir dengan pengadang jalan di Dataran Merdeka dan ketika itu beliau hanya meninjau keadaan di sana tanpa melakukan apa-apa provokasi.

"Ketika saya hampir di Dataran Merdeka lebih kurang pukul 5 petang, saya tidak mendengar pun arahan pihak polis meminta peserta Bersih bersurai malah mereka terus bertindak dengan menyembur air serta menembak gas pemedih mata.

"Dalam keadaan saya berada di barisan paling hadapan maka menyenangkan pihak polis menahan saya dan dalam keadaan saya baru ditahan tiba-tiba datang sembilan hingga sepuluh orang anggota polis ke arah saya dan telah bertindak memukul, menendang serta menumbuk saya," jelasnya.

Nour Islam yang menceritakan peristiwa tersebut memberitahu beliau telah berjalan hampir 300 meter dan melalui trak-trak polis yang dipenuhi anggota polis untuk ke Kelab Diraja Selangor

"Saya telah dibawa melalui trak-trak polis dan ketika melalui trak tersebut terdapat lebih kurang 200 orang anggota polis yang berbaris di situ, saya telah dipukul dan ditendang oleh polis-polis yang berada berhampiran trak itu.

"Setiap seorang dari mereka tidak melepaskan peluang memukul saya, saya terpaksa tempuhi mereka sikap kejam mereka tanpa boleh dielak langsung malah mereka terus tumbuk serta terajang saya tidak kira di muka mahupun di perut," sambung beliau lagi.

Menurutnya lagi setiap kali beliau dipukul polis mengarahkan beliau senyum dan jangan menjerit kesakitan, jika beliau menjerit sakit polis mengatakan beliau melawan dan akan dipukul dengan lebih teruk lagi.

"Apabila saya sampai di tempat tahanan tidak ada Ambulan mahupun pegawai kesihatan yang menunggu, apabila saya bertanya di mana pihak kesihatan mahupun Ambulan.

"Pihak polis cuba mengelak untuk menjawab dan mereka melengah-lengahkan untuk memanggil ambulans walaupun terdapat peserta yang cedera teruk sehinggakan ada mereka yang hampir pengsan," cerita beliau lagi.

Beliau yang mendapat tiga jahitan di dahi akibat ditendang oleh polis itu menjelaskan ketika dipukul pihak polis mengarahkan beliau tunduk serta tidak boleh melihat polis-polis yang memukulnya.

"Saya langsung tidak boleh melihat muka-muka polis yang memukul saya kerana anggota polis memegang kepala saya kebawah tanpa memberi peluang saya mengangkat kepala saya.

"Ketika saya jatuh pun polis meminta saya tundukan kepala dan jangan sesekali cuba melihat siapa yang memukul saya, namum saya perasaan setiap anggota polis yang bersikap kejam itu tidak mempunyai nombor polis dan yang ada hanyalah nama. Saya tak pasti siapa sebenarnya mereka," tegasnya.

Beliau yang mengalami cedera yang teruk itu telah dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) selepas sejam beliau dipukul untuk mendapat rawatan.

"Pihak hospital telah membuat pemeriksaan keatas saya termasuk menjahit luka di kepala saya, mereka juga turut melakukan pemeriksaan x-ray bagi mengetahui kecederaan dalaman akibat tendangan yang kuat dari pihak polis.

"Setelah selesai melakukan pemeriksaan saya telah membuat laporan polis di Balai Polis yang berada di HKL termasuk menyerahkan laporan perubatan dari pihak hospital," tambahnya lagi.

Namum beliau bersyukur apa yang dialami olehnya direstui oleh Ibunya dengan menyifat ia adalah maruah diri dalam memperjuangkan kebaikan.

Durian runtuh: Sepatutnya antara RM25,000 hingga RM50,000

MRR, Anak peneroka Felda,
Bersempena pengumuman yang akan dibuat oleh PM Datuk Seri Najib berkenaan durian runtuh Felda, saya cuba membuat anggaran berapa sepatutnya yang diperoleh oleh setiap peneroka Felda.

Selepas 360 ribu hektar tanah Felda Plantation dicagarkan kepada Felda Global Ventures Holdings (FGVH) selama 99 tahun, peneroka Felda akan menerima bayaran lump sum RM5.9 billion.

Bilangan peneroka Felda di Malaysia ialah 112,635 orang (rujukan: laman web Felda). RM5.9 billion dibahagi kepada 112,635 = lebih kurang RM52,381 per keluarga.

Kalau peneroka dicampur dengan staf Felda pula, ada la kira-kira 220,000 orang. Jadi RM5.9 billion dibahagi kepada 220,000 = lebih kurang RM26,818.

Jadi anggaran jumlah durian runtuh sepatutnya antara RM25,000 ke RM50,000.'

Walaupun begitu, saya merasakan PM DS Najib tak akan mampu memberikan wang sebanyak itu, menunjukkan bahawa sama ada FGVH tidak memberikan wang pampasan kepada peneroka Felda, ataupun wang yang diterima itu 'digelapkan' oleh pihak-pihak tertentu sebelum sampai ke tangan peneroka.

Terima kasih

Tuntutan Bersih tidak dipedulikan!

Ahmad Lutfi Othman, 08 Mei 2012
Saya agak terkilan kerana tidak dapat meraikan Hari Kebebasan Akhbar Sedunia, khususnya bersama rakan-rakan yang berhimpun pada Khamis lalu, di hadapan pejabat Malaysiakini, Bangsa, Kuala Lumpur.

Sepatutnya tengahari 3 Mei itu mempertemukan warga media yang selama ini sibuk dengan tugasan masing-masing, di samping merapatkan hubungan dan meneguhkan iltizam dalam perjuangan. Ya, ada keuzuran yang menghalang saya.

Tarikh 3 Mei tahun ini bukan lagi sekadar acara rutin seperti lazimnya tetapi mempunyai makna tersendiri kepada setiap pengamal media. Simbol pakaian hitam dan riben kuning menjadi bukti solidariti para wartawan yang bukan saja kian dihimpit profesionalisme mereka, malah diganasi pihak keselamatan (ingat demonstrasi Bersih 3.0)!

Hari itu rakan-rakan media bukan lagi, seperti lazimnya, merakamkan peristiwa bahkan mereka sendiri mengukir sejarah. Bukan lagi sekadar menjadi pencatat, pelapor dan penganalisis, bahkan tindakan mereka disorot dan diperhatikan secara dekat.

Langkah Kerajaan Pulau Pinang, melalui Ketua Menterinya, Lim Guan Eng yang turut mengadakan majlis khusus, meraikan 3 Mei penuh bermakna, di samping memakai pakaian hitam beriben kuning itu, bagi saya, cukup menginspirasikan.

Dalam masa sama, saya mengimpikan ada kesatuan dan persefahaman, sekurang-kurangnya dari segi pemikiran, di kalangan semua wartawan, termasuk dalam "media arus perdana" berbahasa Melayu, dan juga Inggeris -- bersama pengamal media bebas -- berani berdepan isu-isu kritikal yang mencengkam dunia persuratkhabaran kita.

Selama ini, cuma wartawan akhbar Cina yang dilihat lebih berani meluahkan apa yang terbuku di hati. Dalam aksi mutakhir, akhbar-akhbar utama Cina telah menghitam-putihkan muka surat depannya; satu tindakan drastik dan berani yang pasti membuatkan BN terpaksa melupakan terus harapan untuk menarik sokongan pengundi Tionghua.

Sebenarnya, saya bersama aktivis Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) mula menyambut hari bersejarah itu, dengan majlis makan malam dan forum kebebasan media, lebih sepuluh tahun lalu, di Hotel Vistana, pada malam 2 Mei, di samping menyampaikan anugerah khas buat wartawan veteran, Said Zahari.

Saya masih ingat, KAMI mengumpulkan sejumlah wang tunai, dari kalangan wartawan bebas yang kebanyakannya "tidak berwang" untuk menghargai pengorbanan dan jasa besar Pak Said. Beliau datang bersama Allahyarham isterinya, Salamah Abd Wahab dan anak-anak mereka. Sukar dilupakan saat itu. Pak Said merakamkan pengorbanan arwah dalam memoir keduanya, Dalam Ribuan Mimpi Gelisah.

Ketika itu, Dr Mahathir Mohamad masih gagah bertakhta sebagai Perdana Menteri. Selepas dimalukan oleh pengundi Melayu dalam pilihan raya umum 1999, beliau bertindak bebal mengharamkan beberapa penerbitan bahasa Melayu, termasuk yang diterajui saya sendiri, misalnya majalah-majalah Detik dan Wasilah, selain akhbar mingguan Eksklusif terbitan Karangkraf pada 1999 dan 2000. Harakah, dipancung kekerapannya, daripada dua kali seminggu kepada dua kali sebulan.

Sehubungan itu, Mahathir dilabelkan NGO media antarabangsa sebagai antara "musuh utama akhbar". Namun, biarpun perdana menteri bersilih ganti kepada Abdullah Ahmad Badawi dan Najib Razak, situasi kebebasan media di negara ini tetap serupa. Jika ada sedikit ruang bernafas, terutama dalam konteks media baru, ia bukan petanda pemerintah bersikap terbuka tetapi "keterpaksaan" menerima hakikat perubahan sejagat yang tidak dapat dibendung lagi.

Saya kerap berhujah menyanggah dakwaan bahawa kerajaan bersikap lunak dengan suara-suara kritikan yang diluahkan melalui internet. Sebenarnya pemerintah tiada pilihan berdepan fenonema langit terbuka, dan ia sama sekali bukan petanda Umno-BN berlapang dada; mereka sebenarnya terpaksa akur!

Justeru, saya melihat gangguan pemerintah terhadap pengamal media negara ini bukan hanya ditandai dengan keganasan polis dalam demonstrasi Duduk Bantah, 28 April lalu, malah mempunyai rekod buruk yang begitu panjang sebelumnya.

Tunjuk perasaan raksasa yang menghimpunkan lebih suku juta umat itu sekadar meledakkan satu lagi  isu besar, berkaitan hak kebebasan bersuara, yang selama ini jarang diperhatikan atau diambil peduli.

Pengamal media yang sepatutnya dilindungi semasa menjalankan tugas, kini entah mengapa dilihat sebagai ancaman kepada elit pemerintah. Semasa bertugas 28 April lalu, ada di antara mereka diperlakukan secara biadab, diherdik, dimaki-hamun dengan label perkauman, dirampas peralatan kerja seperti kamera, malah gajet tersebut yang menyimpan aksi ganas polis dimusnahkan. Lebih memalukan apabila mereka turut dibelasah pihak polis.

Membicarakan risiko tinggi yang dihadapi wartawan hari ini bukan bermakna saya dan rakan-rakan lain tidak bersedia menjalani tugasan yang mencabar atau mahu sentiasa berada dalam zon selesa untuk mendapatkan scoop. Kerjaya ini memang menuntut cabaran besar, termasuk berdepan risiko kemalangan jiwa seperti dialami jurnalis di medan tempur.

Cuma, malang sekalilah wartawan Malaysia yang terpaksa mempertaruhkan keselamatan diri hanya untuk melaporkan satu perarakan aman menuntut proses pilihan raya adil dan bebas! Wartawan bukannya berwatak "manja", "mandom" atau  langsung tidak boleh "dicubit" ...
Terjebak dengan seribu satu kemungkinan buruk ataupun insiden di luar jangka merupakan satu hal berbeda dengan menjadi mangsa keganasan pasukan keselamatan, yang diperalatkan elit penguasa itu.


Seorang rakan  yang turut menyertai Bersih 3.0 melontarkan persoalan berbeda: "Makin lama melihat rakaman Bersih 3.0 di YouTube, makin banyak terdedah aksi ganas polis, tapi apakah betul semua mereka itu polis ataupun ahli Umno yang diberi baju polis. Semasa saya berjalan dari Brickfield ke Masjid Negara dan seterusnya Masjid Jamik, saya nampak ramai polis bantuan. Saya rasa mereka itu ahli Umno."

Beliau menambah: "Saya ada pengalaman melihat seorang lelaki yang mengambil semua naskhah akhbar Selangor Kini di masjid pada hari Jumaat, untuk dibuangnya. Saya sempat bertanya, siapa sebenar dirinya. Dia mengaku anggota polis. Selepas diselidik dia rupa-rupanya kerani sekolah."

Saya membalas SMS sahabat saya itu: "Tidak mustahil ... bukankah ada kemusykilan ditimbulkan dalam facebook, mengapa ramai polis hari Bersih itu tidak pakai tanda nama?"

Kenalan saya, seorang pegawai polis, turut memberi reaksi: "Agaknya polis yang belasah demonstran itu, sebelum masuk polis memang ahli Umno pun. Bila dah jadi polis makin berlagaklah, lebih daripada koboi, senang-senang  pukul orang tanpa sebab, Ini  satu kesalahan besar dalam tatatertib pasukan polis, lebih-lebih lagi di tempat awam, terbuka dan beruniform penuh.

"Insiden ini memalukan pasukan polis. Ramai rakan setugas saya di tempat kerja mengeleng kepala, tidak sepatutnya polis hilang pertimbangan. Demonstran bukannya penjenayah atau  gangster."

PDRM mengambil inisiatif mengedarkan gambar-gambar "perusuh" Bersih 3.0 agar mereka menyerah diri. Sedangkan seluruh negara heboh dan menyaksikan sendiri bagaimana pihak polis terbabit dalam "rusuhan" itu, menjadi ejen provokator dan bertukar "gila membabi buta" hanya kerana mendengar khabar angin rakan mereka mati disebabkan reaksi demonstran.

Turut disiarkan dalam Facebook polis Kuala Lumpur itu ialah gambar anggota polis yang didakwa mengkasari orang awam serta wartawan, bagaimanapun malangnya polis dilihat hanya berminat dengan satu insiden di Jalan Tun Perak, sedangkan banyak lagi gambar atau klip video yang menggambarkan kekejaman polis telah dimuat-naik di internet tetapi  tidak disebut.

Masyarakat sedang menilai bagaimana pihak polis menangani isu keganasan ini secara menyeluruh dan bijaksana atau sekadar menjadi perkakas politik sahaja. Imej polis berada di tahap paling rendah, mungkin di bawah kedudukan terburuk semasa Reformasi 1998 dahulu.

Saya tertarik dengan analisis Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang bahawa tiada seorang pun rakyat Malaysia yang waras dan boleh berfikir, mungkin mudah terbeli dengan dakwaan Perdana Menteri bahawa penganjur Bersih 3.0 bertanggungjawab atas keganasan 28 April, khasnya amukan keganasan dan kekejaman polis terhadap peserta perhimpunan aman dan petugas media.

"Kuasa berlebihan, tidak bertempat dan tanpa berkecuali yang digunakan oleh polis, sama ada menembak gas pemedih mata, tembakan meriam air mahupun keganasan dan kekejaman lainnya, tidak boleh dihalalkan atas alasan demonstran merempuh penghadang Dataran Merdeka," tegasnya.

Rumusan Kit Siang cukup menarik: "Pentadbiran Najib harus diingatkan semula bahawa “musuhnya” bukan lagi komunis yang mengangkat senjata dan berperang di dalam hutan belantara tetapi sebuah gerakan masyarakat yang terdiri daripada golongan pertengahan yang sudah celik politik yang turut berhubung dengan masyarakat dunia dan bergerak atas isu-isu yang sah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan seperti pilihan raya yang bebas dan adil; hak asasi untuk berhimpun dan berpersatuan; pentadbiran berintegriti, baik, bersih dan tanpa rasuah!"

Ya, polemik demonstrasi Bersih ini akan berlanjutan lebih lama dan mungkin bakal menangguhkan lagi tarikh PRU13. Ingatan Dr Abd Aziz Bari sepatutnya direnungi. Beliau  menegaskan agar isu keganasan polis tidak melarikan fokus rakyat mendesak supaya reformasi sistem pilihan raya diteruskan.

Saya kira agenda rakyat itu cukup jelas. Dan insiden keganasan polis ini makin menjelaskan lagi tumpuan perjuangan mereka.

Dilihat reaksi PM Najib, yang mendakwa demonstrasi Bersih 3.0 sebagai usaha pembangkang menumbangkan kerajaan secara tidak sah, seperti berlaku di Medan Tahrir, Mesir, saya kira pemerintah memang sengaja mahu mengelak daripada menjawab tuntutan asasi lebih suku juta peserta himpunan, iaitu memastikan proses pilihan raya bebas dan adil.

Harapan tipis sekali untuk kita melihat kesediaan kerajaan Umno-BN mereformasikan sistem yang pincang dan tempang itu, terutama membersihkan senarai daftar pemilih, yang bukan hanya meragukan, tetapi kotor.

Tuntutan lain, seperti yang ditekankan KAMI, iaitu akses media yang adil dan saksama buat semua parti bertanding, pastinya akan dilupakan begitu saja. Anda percaya kumpulan Utusan Melayu dan Media Prima boleh melaporkan kebenaran? Ya, belum pun Parlimen dibubarkan, pejabat media berkenaan sudahpun menjadi bilik gerakan kempen BN!

Apa pun, KAMI menjemput anda semua menghadiri Konvensyen Akses Media Dalam PRU13, di Hotel Nouvelle, berdekatan Plaza Tol Sungai Besi, pada 12 Mei ini, bermula jam 9 pagi hingga 4 petang. Sebarang pertanyaan, hubungi Hayatul Kamil Termudi 016-2205301.

Respons fatwa Bersih 3.0

Hasan Husaini,
Saya merujuk laman web Majlis Fatwa Kebangsaan untuk membaca keputusan rasmi fatwa tentang perhimpunan yang diharamkan, tetapi, senarai muzakarah ke-99 masih tidak tersenarai.
Saya kurang selesa untuk membaca ulasan dari pihak ketiga kerana ia tidak menjamin ketulenan isi dan fakta.
Namun, laporan akhbar yang sepakat melaporkan bahawa sebab ('illah') BERSIH 3.0 difatwa haram kerana berniat untuk menjatuhkan kerajaan, di samping berniat untuk merusuh dan merosakkan harta benda awam.
Kenyataan ini menyebabkan saya tertarik untuk memberi respon berdasarkan pengetahuan cetek saya.

Saya agak keliru, apakah sumber Majlis Fatwa yang mengatakan niat BERSIH 3.0 ingin menumbangkan kerajaan yang sah melalui himpunan? Sedangkan web rasmi BERSIH hanya menyenaraikan tuntutan pilihanraya bersih dan adil. Tuntutan pilihanraya bersih dan adil adalah wajib. Manakala menang dan 'menumbangkan kerajaan' melalui pilihanraya adil dan bersih adalah sah di sisi syarak. Maka, sebab pertama adalah secara rasmi tertolak.
Manakala tuduhan yang mengatakan BERSIH berniat untuk merusuh pula agak keterlaluan. Saya menjadi pemerhati BERSIH, BERSIH 2.0 dan BERSIH 3.0. Hemat saya mudah, majoriti peserta BERSIH datang dengan tenang dan aman. Namun, provokasi melampau dari pihak keselamatan menyebabkan sedikit huru-hara berlaku. Huru-hara ini tidak harus ditafsrikan sebagai huru-hara rusuhan kerana ia hanyalah respon kegerunan orang ramai kepada pedihnya gas pemedih mata dan gatalnya air kuning dari meriam air.
Satu perkara yang harus difikirkan sejenak, ketika mana peserta BERSIH datang dengan botol susu anak dan botol mineral serta sebungkus popia, pihak keselamatan telah bersiap siaga dengan peluru gas, meriam air, gari plastik, malah peluru hidup. Siapa yang bersedia untuk mengganas?
Dan satu soalan cepu emas, sejak bila Majlis Fatwa Kebangsaan pandai membaca niat orang? Kalian bedah dada mereka? (Asyaqaqta Qalbah? : Hadith)
Manakala untuk kes BERSIH 3.0, saya fikir, Majlis Fatwa tidak cermat apabila terus menghukum BERSIH haram dek kerana sebilangan kecil perusuh yang masih belum dikenal pasti siapa mereka, dan kenapa mereka bertindak sedemikian. Alangkah baiknya, kalau selepas mengambil sumber dari pihak polis dan agensi kerajaan, Majlis Fatwa Kebangsaan bertemu pula dengan pihak penganjur BERSIH 3.0. Bukankah mendengar dari kedua-dua pihak itu wajib  dan dituntut sebelum memberi hukum?
Cadangan saya untuk Majlis Fatwa Kebangsaan demi menjamin kredibiliti Majlis yang dinaungi Majlis Raja-Raja:
1. Mendapatkan maklumat dari sumber yang pelbagai, termasuk sumber yang kontra. Dalam hal BERSIH, sumber dari penganjur dan peserta BERSIH sangat penting.
2. Benar-benar bertindak sebagai badan bebas yang menjaga kesucian agama Islam dan menonjolkan imej tersebut. Sedangkan sekarang, majlis fatwa kebangsaan hanya dilihat memberi fatwa secara selektif dan dianggap sebagai lidah pembela kerajaan Malaysia.
3. Saya tertanya-tanya, apa pendirian Majlis Fatwa Kebangsaan terhadap  :
  • Penyebaran video dan gambar lucah
  • Tuduhan tanpa bukti dan saksi
  • Pembaziran dan penyalahgunaan wang negara
  • Penyalahgunaan wang zakat
  • Kerajaan menggunakan kekerasan kepada rakyat awam
  • Hukum menipu dalam pilihanraya
  • Hukum menafikan hak royalti Kelantan

HASANHUSAINI,
Darul Muttaqin, Mu'tah, Jordan.
*Penulis merupakan Presiden Persatuan Mahasiswa Malaysia Universiti Mu'tah, Yang Dipertua Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan, dan Naib Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Malaysia Jordan.

Tiada ulasan: