Rabu, 2 Mei 2012

TINDAKAN2 DILAKUKAN DARI YANG PERTAMA HINGGA KE 3...MENJADIKAN BERTAMBAH MELUAT...JIKA KE 4...MELUAT DAN MELUAP2 SAMA NAIK...MAKA DOA SEMAKIN SYAHDU...DOA BERTAMBAH MENGHARAP...DOA BERTAMBAH KHUSYUK...MAKA INSYAALLAH MAKBUL DAN DIPERCEPATKAN...MAKA BERDOALAH...DISAMPING IBADAH KEPADA ALLAH DILIPAT GANDAKAN...

Cedera di mata tidak halang Asrul ke Bersih 4.0

Mohd Sabri Said, 01 Mei 2012
BUKIT MERTAJAM, 1 Mei: "Saya sedia ke perhimpunan Bersih 4.0 sekiranya diadakan lagi kerana yang penting ialah tuntutan dilaksanakan bukan dipermainkan," tegas Asrul Wadi Ahmad, 26, kepada Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali ketika melawat beliau di Wad Mata, Hospital Bukit Mertajam tengah hari tadi.


Beliau yang mengalami kecederaan di bahagian mata kanan akibat terkena kelongsong gas pemedih mata yang ditembak oleh pasukan keselamatan kira-kira 100 meter dari tempat berkumpul.

Katanya, tiba-tiba sahaja benda keras terkena mata dan membuatkan beliau terjatuh dan separuh pengsan.

Menurutnya, orang  ramai yang ada di situ terus mengangkatnya ke dalam masjid dan membalut luka di mata sementara menunggu dibawa  ke lokasi untuk rawatan yang disediakan oleh pasukan kesihatan serta dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Asrul menceritakan, apabila sampai ke kawasan Masjid Jamek pasukan polis sudah ramai berasak-asak mencari mangsa untuk ditangkap.

Beliau mengelak dari bertembung dengan polis dan memasuki perkarangan masjid untuk menunaikan solat Zohor.

Tetapi dalam masa yang sama terserempak dengan ayahnya (Ahmad) sambil memberikan sebotol mineral supaya ayahnya dapat membasuh muka akibat terkena asap pemedih mata.

"Bila saya bagi air mineral kepada ayah agar dibasuh mukanya kelihatan orang ramai makin berasak-asak memasuki di bahagian depan masjid menyebabkan ayahnya hilang dari pandangan.

“Jadi, saya terus cari ayah dan keluar kembali ke hadapan masjid tiba-tiba terasa sakit yang amat sangat di bahagian mata kanan.  Saya terlentang dalam keadaan separuh sedar," jelas beliau.

Setelah di rawat di HKL beliau dibenarkan keluar untuk membuat laporan polis di sebuah balai dengan harapan pihak polis mengadakan siasatan terhadap kejadian yang menimpanya.

Beliau dimasukan ke Hospital Bukit Mertajam setelah kembali ke Pulau Pinang dan berada di Wad 4 Bahagian Mata mulai hari Ahad lepas setelah menerima beberapa jahitan di tepi kelopak mata.

Antara kepimpinan PAS negeri yang menziarahinya termasuk Timbalan Pesuruhjaya, Ustaz Khalid Man, setiausaha, Mohd Nor Harun dan Setiausaha PAS Kawasan Tasek Gelugor, Zamri Darus.

Kepada pembaca, sila kongsikan pengalaman, gambar atau bukti sebarang provokasi yang dilakukan mana-mana pihak dalam himpunan Bersih 3.0 kepada Harakahdaily. Maklumat boleh disalurkan ke emel editorharakahdaily@gmail.com atau menghubungi talian kami 03-40233270/3275

Bersih 3.0: Apa arahan Hisham kepada media

Harakahdaily, 01 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 1 Mei: Naib Presiden PKR, N Surendran (gambar) meminta Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein mendedahkan dalam masa 24 jam butir-butir lengkap arahan yang diberikan kepada editor media pada 27 April berhubung Bersih 3.0.


Beliau menyatakan demikian sebagai merujuk kepada perhimpunan Bersih 3.0 dan keganasan pihak polis terhadap wartawan.

“Kami telah mendedahkan bukti bahawa arahan untuk mengganggu, menghalang dan menahan wartawan yang melaporkan tentang perhimpunan Bersih 3.0 datang dari peringkat tertinggi Kementerian Dalam Negeri,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, pada 27 April, Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein Onn telah mengarahkan kesemua ketua editor akhbar-akhbar utama untuk datang bertemu beliau.

“Kami juga diberitahu bahawa semasa pertemuan tersebut, ketua-ketua editor diberi arahan tentang bagaimana melapor keadaan semasa perhimpunan Bersih 3.0 dan mereka juga diminta supaya tidak melaporkan kekejaman pihak polis,” kata Surendran lagi.

Beliau berkata, pihak polis dengan jelas telah mengikut telunjuk Kementerian Dalam Negeri apabila pihak media yang sedang merakam aksi salah guna kuasa polis terhadap orang awam juga dikasari.

Tambahnya, tiada sebarang kenyataan dibuat sehingga kini oleh PM, Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara tentang keganasan tersebut.

Katanya lagi, jawapan Hishammuddin bahawa rampasan barang-barang wartawan adalah prosedur biasa pihak polis agak mengejutkan.

“Ini juga serangan yang serius oleh BN terhadap kebebasan akhbar.

“Di bawah sistem demokrasi kita, Menteri Dalam Negeri tidak mempunyai sebarang hak terhadap media tentang apa yang mereka boleh atau tidak boleh melaporkan,” ujarnya.

Surendran berkata, dalih Najib dengan meminda PPPA 1984 untuk membenarkan kebebasan akhbar ternyata satu kepalsuan.

“Kami menyeru Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein untuk mendedahkan dalam masa 24 jam butir-butir lengkap arahan yang diberikan kepada media semasa mesyuarat itu,” tegasnya yang juga seorang peguam.

Beliau seterusnya meminta Najib dan Hishammuddin menerangkan dan menjawab dakwaan layanan kejam dan salah guna kuasa polis terhadap media dan orang ramai pada 28 April.

Kepada pembaca, sila kongsikan pengalaman, gambar atau bukti sebarang provokasi yang dilakukan mana-mana pihak dalam himpunan Bersih 3.0 kepada Harakahdaily. Maklumat boleh disalurkan ke emel editorharakahdaily@gmail.com atau menghubungi talian kami 03-40233270/3275

PAS rakam takziah buat keluarga Ustaz Rahim

Harakahdaily, 01 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 1 Mei: “Mewakili seluruh pimpinan dan ahli PAS, saya mengucapkan takziah di atas pemergian Ustaz Rahim Saidin (gambar), kakitangan kanan Pejabat Agung PAS sebentar tadi,” kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Beliau dalam satu kenyataan berkata, pemergian al Marhum merupakan satu kehilangan yang besar kepada jemaah dan seluruh pendukungnya.

“Secara peribadi saya mengenali beliau sekitar tahun 1980 ketika Al Marhum sedang belajar di Pakistan dan kami rombongan pimpinan PAS dalam rangka lawatan bertemu pemimpin-pemimpin umat Islam Afghanistan,” ujarnya lagi.

Tuan Guru menambah, walaupun mempunyai kelulusan tinggi dalam pelajaran, Almarhum mendambakan diri sebagai petugas sepenuh masa di Pejabat Agung PAS selama lebih dua dekad.

“Jasa beliau dalam menguruskan gerak kerja parti, urusan pejabat agung PAS dan memudahkan urusan seluruh pimpinan sangat dihargai.

“Semoga Allah membalas segala jasa beliau dan ditempatkan bersama orang yang soleh,” kata beliau.

Kepada ahli keluarga dan sahabat handai beliau, semoga Allah memberi kesabaran kepada kalian di atas pemergian tersebut, ujarnya.

“Akan tiba giliran kita pula akan menghadap-Nya dengan membawa bekalan-bekalan yang ada,” kata Tuan Guru lagi.

Ustaz Abdul Rahim kembali ke rahmatullah pada jam 3.20 petang tadi akibat kanser hati  di Hospital Selayang.


Beliau dimasukkan ke hospital itu sejak Isnin lalu.

Almarhum meninggalkan seorang balu, Hajah Mariam Ahmad, dua orang anak lelaki dan satu perempuan.

Menurut anak bongsu allahyarham, Muhammad A'bid, jenazah ayahnya yang ditempatkan di surau pangsapuri Kenanga Pinggiran Batu Caves akan dikebumikan pagi esok.

Urusan pengkebumian dijadualkan bermula jam 8.00 pagi dan disembahyangkan di Masjid An-Nur, Kampung Wira Damai.

Turut menziarahi allahyarham selepas solat Isyak ialah AJK PAS Pusat, Mohamad Hanipa Maidin.

Fitnah jahat bersiri menjelang PRU13 - Azmin

Mohamed Azmin Ali, 01 Mei 2012
Saya mengecam sekeras-kerasnya fitnah yang ditohmah ke atas diri saya bertujuan untuk mengaibkan saya dan keluarga. Fitnah jelek ini disebarkan oleh media yang dikuasai Umno yang memetik sumber blog pro Umno.


Fitnah ini memaparkan seorang lelaki yang mereka tohmah sebagai saya bersama seorang wanita di dalam tandas. Saya menafikan sekeras-kerasnya fitnah tersebut. Ianya adalah fitnah ulangan menggunakan modus operandi yang sama yang digunakan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Saya amat kesal memandangkan tindakan ini adalah fitnah bersiri terhadap saya dan keluarga selepas fitnah jijik ke atas isteri dan anak saya, disusuli dengan dakwaan pemilikan saham kemudiannya saya dituduh menghina Raja-Raja Melayu dan baru-baru ini saya ditohmah mencetuskan provokasi dalam Himpunan Aman Bersih 3.0.


Sebelum ini saya dan isteri serta anak kecil saya telahpun melakukan ujian DNA sebanyak dua kali dalam bulan Julai 1998. Kedua-dua keputusan ujian tersebut menempelak fitnah ke atas saya, isteri dan keluarga. Hasil ujian jelas menyebut serta mengesahkan saya dan isteri merupakan 'biological parent' kepada anak kami. Ujian DNA tersebut sekaligus memelihara maruah saya dan keluarga.


'The results from all three genetic loci show that the donor of blood specimen marked 'X' (putative father) is the biological father of the donor of the blood specimen marked 'Y' (child). '


Namun Umno masih mengulangi fitnah kejam tersebut sepanjang 14 tahun ini walaupun bukti sudah jelas lagi nyata bahawa tuduhan mereka terhadap saya dan keluarga merupakan pembohongan semata-mata.


Setelah kesemua fitnah tidak berjaya, mereka mengulangi skrip usang fitnah seks yang memualkan untuk mengaib dan mematahkan semangat saya. Fitnah jahat seperti ini diulang- ulang untuk membentuk persepsi rakyat terhadap maruah dan kredibiliti saya menjelang pilihan raya. Munculnya fitnah ini tatkala Umno dihimpit krisis keyakinan dan menjadi sasaran kemarahan rakyat selepas perhimpunan BERSIH adalah untuk mengalih pandangan rakyat dari isu sebenar iaitu isu penipuan pilihan raya dan penyelewengan dana awam.


Saya ingin menegaskan bahawa saya tetap tuntas dengan perjuangan membawa obor reformasi demi rakyat.


Saya menyeru kepada pimpinan Umno supaya menghentikan budaya politik fitnah yang boleh menghancurkan negara dan masyarakat. Saya akan terus bersama-sama pimpinan KEADILAN dan Pakatan Rakyat untuk menjana perubahan dan membawa kemenangan rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke 13.

Bersih 3.0: PRU13 mungkin dianjak lagi

Subky Latif, 01 Mei 2012
SEMUA dugaan mengira PRU13 akan berlangsung dalam masa sebulan setengah ini - antara Mei dan Jun jika dilihat tandanya begitu banyak.


Report antarabangsa menyebut rating  Najib untuk memenanginya begitu tinggi dibandingkan dengan masa sebelumnya, lalu bendera Dacing mula dipasang di sana sini.

Tetapi agensi berita antarabangsa mendapati rating Najib jatuh balik berikut dengan reaksi kerajaan dan polis terhadap unjuk rasa Bersih 3.0 Duduk Bantah yang mendapat sokongan rakyat luar biasa pada petang 28 April lalu.

Orang yang membanjiri Kuala Lumpur dari seluruh Semenanjung menggerhanakan kehadirian jelajah Najib  ke seluruh negara menjelang Bersih 3.0 itu.

Bagi meningkat rangsangan rakyat terhadap PRU13 Najib berkunjungan ke semua negeri termasuk Sabah dan Sarawak dan diikuti dengan lawatan di banyak daerah. Semuanya mendapat sambutan besar. Rating Najib dirasakan naik mendadak.

Tetapi lautan manusia datang  sendiri ke  Bersih 3.0 Duduk Bantah itu mengatasi jumlah semua sambutan yang terhadap Najib di seluruh negara beberapa bulan itu.

Sekalian yang hadir menyabut  Najib itu selain dari diangkut percuma, masing-masing mendapat habuan. Mereka tidak pulang dengan tangan kosong. Tetapi yang ke Bersih 3.0 datang dengan duit dan kenderaan sendiri.

Perdana Menteri Najib diketahui seorang yang penakut. Melihat sambutan Bersih 3.0 yang luar biasa itu mengecutkan perutnya, menyebabkan dia rasa gerun dan kalah sebelum pilihan raya diadakan.

Komennya terhadap kempen himpunan Duduk Bantah itu, kerajaan tidak menghalang demonstrasi itu, tetapi Dataran Merdeka pasang pagar berduri, semua jalan Dataran  Merdeka  ditutup. Reaksi DBKL dan polis tidak sama dengan komen lidah Najib tak bertulang.

Dan apabila bantahan aman itu terganggu dengan aksi memancutkan segala senjata cecairnya kepada penunjuk perasaan dan berlaku kejadian kejar dan pukul memukul oleh polis serta ada pula tindak balas sukarelawan demonstran, menyebabkan darah  tumpah. Ada polis dan penunjuk rasa yang dihospitalkan.

Sekali gus kebijaksanaan kerajaan dan polis dibicarakan oleh rakyat. Najib menyalah kemalangan itu kepada penganjur tetapi antara yang terpukul itu adalah wartawan. Dia dirawat di hospital kerana paluan polis. Najib dan menteri mengunjungi wadnya bagi menyatakan, ‘Sorry!’

Najib tidak akan berjaya menyalahkan pembangkang atas semua insiden. Tetapi rakyat bebas membicarakan Najib, UMNO dan BN di jalan-jalan dan warung-warung. Semua tempat itu menjadi mahkamah rakyat. Hakimnya adalah sekalian pengundi.

Bantahan itu ada tuntutannya. Lapan tuntutan Bersih 2.0 tidak dipenuhi sekali Najib menubuhkan jawatankuasa parlimen  tentang pilihanraya. Satu apa hasil pun  tidak ada. Jawatankuasa itu jadi sia-sia. Bersih 3.0 menuntut tuntutan Bersih 2.0 dilaksanakan. Jika tidak dipenuhi sudah ada rentang menunggu Bersih 4.0.

Semua perkembangan itu menyebabkan Najib menanggung risiko pilihan raya sebulan lagi. Sekencang manapun TV memburukkan pembangkang tetapi buruk untuk  Najib dan BN menunggu.

Tambah berat lagi DUN Selangor tidak dibubarkan Mei dan Jun ini sebab daftar pengundi  tidak dibersihkan. Pilihan raya Parlimen saja ada di Selangor. Selagi tuntutan kerajaan Selangor  tidak dipenuhi DUN hanya menunggu bubar sendiri.

Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang menunggu sama ada membubarkan DUN masing-masing dengan daftar undi yang kotor itu. Menyertai piliharaya yang begitu kotor bererti menyerahkan batang leher untuk disembelih.

Apa pun polis sudah menyusahkan Najib dan DBKL membantu memburukkan Najib dengan tindakannya. DBKL tidak menanggung apa-apa dengan memagar Dataran Merdeka, tetapi Najib terpaksa membayarnya. Polis tidak masuk pilihan raya. Yang masuk UMNO dan Najib.

Kesan 28 April yang ada perbalahan antara demonstaran dan polis menyebabkan belum tentu Parlimen bubar antara Mei dan Jun. Jika ditunda, masa baru ialah September. Bacaan dunia tentang hati Najib ialah pilihan raya ditunda lagi. Ia hanya ada Mei dan Jun ini kerana Najib mahu tunjukkan andaian dunia semua tidak betul.

PAS tidak tolak mungkin Bersih 4.0

Khairul Azlam Mohamad, 01 Mei 2012
HULU TERENGGANU, 1 Mei: PAS tidak menolak kemungkinan dan bersedia menghadapi himpunan Bersih 4.0 jika kerajaan gagal membuat perubahan daripada kejayaan penganjuran Bersih 3.0 pada 28 April lalu.
Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan jika kerajaan tidak membuat perubahan sebagaimana tuntutan Bersih 3.0, tidak mustahil Bersih 4.0 akan diadakan lagi.

Menurutnya, tuntutan Bersih 3.0 agar kerajaan membuat perubahan dengan kebebasan media dilaksanakan, tidak ada penipuan dalam pilihan raya, bersihkan daftar pemilih dan sebagainya.

“Kita tengok dulu Bersih 3.0 sama ada kerajaan buat perubahan atau tidak. Jika kerajaan tidak buat perubahan, media tidak bebas, pilihan raya tipu lagi, daftar pemilih tidak bersih, kita akan buat lagi.

“Celup dakwat pun belum tentu lagi, dakwat jenis mana kita tidak tahu lagi. Ketua-ketua pengarang yang cuba hendak bebas akan dipecat dan dilantik yang ikut arahan sahaja,” jelasnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) kali ke-43, di Dewan Kolej Universiti Darul Quran Islamiyyah (Kudqi), Kubang Lembek, Manir, hari ini.

Ketika menjawab dakwaan kerajaan bahawa peserta Bersih 3.0 bertindak ‘ganas’ beliau mahu siasatan secara rapi dan adil dilakukan bagi mencari pihak bertanggungjawab.

Katanya, demonstrasi di negara ini cuba dibendung, disekat dan dikawal dengan kawalan-kawalan yang boleh mengongkong bukan kawalan yang boleh meluahkan rasa dengan bebas.

“Kerajaan kena siasat siapa bertanggungjawab. Minta siasatan itu secara adil dan hakim juga kena adil. Kebebasan kuasa itu kena ada antara badan kehakiman dengan eksekutif. Ini penting dalam sistem demokrasi,” tegasnya.

PAS anggap gaji minimum RM900 rendah

Khairil Abdul Rahim, 01 Mei 2012
TEMERLOH, 1 Mei: PAS berpandangan gaji minimum swasta RM900 bagi Semenanjung serta RM800 di Sabah dan Sarawak adalah terlalu rendah kerana tidak menggambarkan kos hidup sebenar yang sentiasa meningkat di negara ini.
Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, serentak dengan itu pengumuman yang dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sempena sambutan Hari Pekerja itu belum mengeluarkan entiti tersebut daripada garis kemiskinan.

“Kita dapati sebahagian besar sektor swasta berada di bandar atau pinggir bandar sedangkan paras kemiskinan penduduk bandar seperti ditetapkan Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) ialah berpendapatan RM1,500 sebulan.

“Itu belum lagi dikira kos hidup sebenar di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur yang kos hidupnya jauh lebih tinggi kerana kenaikan harga barang yang sentiasa memuncak tanpa kawalan,” katanya.

Tuan Ibrahim menambah, ini bermakna kenaikan yang diumum kerajaan tidak menggambarkan kepantasan kenaikan harga barang termasuk di Sabah dan Sarawak.

Katanya, cadangan Pakatan Rakyat (semasa pembentangan Bajet Alternatif 2012) iaitu gaji minimum RM1,100 adalah lebih munasabah kerana tidak membebankan majikan dan cukup untuk menampung kos sara hidup pekerja.

“Bagaimanapun PAS tetap alu-alukan pengumuman tersebut kerana ia telah dicetuskan oleh Pakatan sebagai tawaran terbaik kepada rakyat dulu,” katanya dalam sidang media sebelum mesyuarat Perhubungan PAS negeri di sini.

Serentak dengan itu, beliau berkata PAS mahu kerajaan tetapkan mekanisme pemantauan atau undang-undang yang boleh dikenakan kepada majikan jika ingkar dengan keputusan tersebut.

“Jika tidak ia hanya menjadi gimik politik menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan datang,” tegasnya.

Tuan Ibrahim berkata demikian bagi mengulas pengumuman Gaji Minimum Sektor Swasta oleh Najib pada majlis makan malam pekerja dan majikan, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) malam tadi.

Mengenai kontroversi himpunan Bersih 3.0, beliau tetap menyalahkan pihak polis kerana melakukan provokasi mengganggu perhimpunan yang sepatutnya berlangsung aman itu.

Katanya, ini terbukti dengan perhimpunan aman yang diadakan di negeri-negeri lain seperti Pulau Pinang dan Pahang yang tidak menimbulkan sebarang kekecohan.

“Jadi kekecohan itu bermula apabila pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menutup tempat awam, pihak polis yang melakukan sekatan, provokasi, hinggalah tindakan menembak gas pemedih mata dan air kimia di luar perintah mahkamah.

“Cuba fikir, kenapa tidak berlaku sebarang kekecohan di Pulau Pinang, Kuantan, Johor Baru dan tempat-tempat lain? Maknanya kebebasan berhimpun dan menghalang hak bersuara itulah yang menyebabkan berlaku kekecohan,” katanya.

Mengenai tarikh PRU, beliau berkata sebelum 29 April dulu PRU pada pendapat beliau akan diadakan Jun ini. Namun selepas tarikh tersebut (Bersih 3.0) secara peribadi beliau berpendapat Perdana Menteri terpaksa memikirkan banyak kali dan mungkin menganjakkan tarikh tersebut lebih lewat.

Bersih 3.0: Pemimpin Umno tuding jari sesama sendiri

Abdul Aziz Mustafa, 01 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 1 Mei: Himpunan Bersih 3.0 mengakibatkan Umno semakin pening dan kini sibuk dengan pesta menuding jari antara satu sama lain, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"Yang paling pening ialah (Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri) Hishammuddin (Tun Hussein)," katanya.

Menurut Mohamad, sebelum himpunan Bersih 3.0 itu, menteri tersebut menuduh beliau dan Ahli Jawatankuasa Bersih, Hishamudin Rais mengajak mereka yang berhimpun supaya masuk ke dalam Dataran Merdeka.

"Sedangkan yang sebenarnya kami ditugaskan oleh mesyuarat Jawatankuasa Bersih supaya berpesan kepada orang ramai terutama anak-anak muda yang berhimpun di sekitar kawasan itu supaya jangan memasuki Dataran Merdeka," katanya.

Selepas himpunan Bersih pula, kata Mohamad, Hishammuddin mendakwa pula bahawa tindakan polis merampas kamera wartawan adalah sebahagian dari garis panduan operasi polis (SOP).

"Selepas itu, Ketua Polis Negara (Tan Sri Ismail Omar) beritahu bahawa bahawa tindakan polis merampas kamera dan rakaman wartawan yang membuat liputan perhimpunan Bersih 3.0 itu bukan sebahagian daripada garis panduan operasi polis SOP.

"Satu negara nampak menteri itu pening teruk. Saya nasihatkan dia pergi berehat ke Bahamas," katanya.

Beliau berkata, maklumat yang diterimanya menunjukkan Hishammuddin menjadi sasaran kemarahan kedua-dua pihak.

"Penyokong PR (Pakatan Rakyat) marah kepadanya sebab berdendam sangat terhadap kekejaman polis terhadap mereka.

"Puak Umno pula marah menteri itu kerana mereka kata dia gagal hadapi Bersih 3.0 yang meranapkan lagi  imej (Datuk Seri) Najib (Tun Razak)," katanya.

Menurut Mohamad, beliau diberitahu oleh mereka yang rapat dengan sumber dalaman Umno bahawa para pemimpin parti itu kini saling menuding jari kepada satu sama lain.

Bersih 3.0 menyebabkan imej Umno makin jatuh merudum, katanya, sebab itulah mereka salah menyalah sesama sendiri.

"Sejauh mana saya tak dapat pastikan tetapi saya juga diberitahu oleh orang-orang yang rapat dengan seorang bekas menteri kanan bahawa (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) sekarang marah sungguh kepada Najib.

"Sumber itu yang rapat dengan bekas menteri yang masih lagi di dalam Umno itu mendakwa Dr Mahathir menyifatkan Najib lembik.

"Orang kalau dah marah kepada satu sama lain, kita tak perlu hasut dah," katanya 

Menurut Mohamad, semua itu berlaku kerana mereka menyedari bahawa jumlah pengundi Melayu yang menolak Umno secara umumnya tidak berganjak.

"Di kalangan pengundi Cina pula, memang diketahui umum mereka menolak BN (Barisan Nasional) terutama Umno.

"Selepas Bersih 3.0, walaupun bergurau, saya dengar mereka kata dari 10 pengundi Cina, 9.5 tak akan undi," katanya.

Beliau yakin, Bersih 3.0 seperti lorong tanah perkuburan kepada Umno dan BN.
Majlis Peguam: Tindakan polis 'sangat buruk'
Presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee berkata tindakan pihak polis ke atas peserta perhimpunan BERSIH 3.0 diperhatikan "lebih ganas" berbanding ketika menangani perhimpunan sebelum ini.
Perkara itu merupakan antara yang dimuatkan dalam laporan awal badan itu, berdasarkan pemerhatian ke atas perjalanan perhimpunan tersebut.
NONELaporan awal itu disusun daripada laporan oleh seramai 78 orang sukarelawannya yang membuat pemerhatian di enam lokasi semasa perhimpunan tersebut.
"Pemerhati kami menyaksikan lebih banyak keganasan polis (tahun ini), lebih banyak penggunaan meriam air dan gas pemedih mata sesuka hati, dan lebih banyak kepungan terhadap peserta himpunan," katanya dalam satu sidang media hari ini.
Beliau mempertikaikan tindakan polis yang menembak gas pemedih mata terus ke arah peserta himpunan dan tidak memberikan ruang kepada kumpulan itu untuk bersurai.

"Kami memerhatikan beberapa amalan kepolisan yang sangat buruk kali ini. Mereka tidak seharusnya menembak terus gas pemedih mata ke arah peserta apabila peserta berhimpit-himpit dan berasak sesama mereka.

"Kita bernasib baik tiada sesiapa dipijak. Polis seharusnya memberikan ruang untuk orang ramai bersurai dan beredar," katanya.
Serang selepas tangkap

Turut bercakap dalam sidang media di bangunan Majlis Peguam itu ialah timbalan presiden badan tersebut, Christopher Leong yang kesal dengan serangan polis terhadap peserta perhimpunan dan petugas media.

"Apa perlunya menyerang peserta yang sudah ditangkap? Apa perlunya media dihalang daripada membuat kerja mereka?" katanya.

Menurutnya lagi, polis sewajarnya mempertimbangkan keputusan untuk membiarkan peserta memasuki kawasan Dataran Merdeka apabila hadangan dirobohkan.
NONEKatanya, polis mempunyai pilihan untuk berbuat demikian, berbanding tindakan menyerang peserta perhimpunan dengan gas pemedih mata dan meriam air.

"Apakah akibatnya apabila khalayak memecahkan halangan pada hari itu? Apakah akibat paling buruk apabila khalayak merempuh halangan polis pada hari itu?

"Akibatnya cuma 100,000 orang duduk di Dataran Merdeka dan berkumpul di sana selama sejam lagi. Mereka bukannya mahu merosakkan kemudahan awam atau bangunan ketenteraan yang sensitif.

"Jadi di manakah keseimbangannya di antara keselamatan nasional dan hak asasi manusia?" kata Christopher.

Perhimpunan disertai sehingga 100,000 peserta menuntut pilihan raya bebas dan adil di ibu kota 28 April lalu berakhir dengan aman pada jam 2.30 petang apabila penganjur mengarahkan peserta bersurai.

Bagaimanapun sebahagian peserta bertindak menceroboh pengadang dan memasuki kawasan Dataran Merdeka – menyebabkan polis menembak gas pemedih mata dan meriam air ke arah mereka.


KENAPA KESALAHAN2 LAIN TAK DIDAKWA...NAMPAK SANGAT PILIH BULU


Ambiga, Anwar boleh didakwa
Wartawan Sinar Harian
1 Mei 2012
Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusof
Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusof
AYER KEROH – Penganjur utama perhimpunan Bersih 3.0, Datuk S Ambiga boleh didakwa sekiranya siasatan polis mendapati beliau perlu bertanggungjawab terhadap kekecohan pada perhimpunan lalu.

Selain Ambiga, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga boleh dikenakan tindakan sama sekiranya ada bukti jelas menunjukkan Penasihat PKR itu memberi isyarat supaya peserta perhimpunan memulakan kekecohan.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusof berkata, siasatan terperinci sedang dijalankan polis bagi mengenal pasti pihak mana yang menyebabkan tercetus kekecohan sebelum biasanya dikemukakan kepada peguam negara.

"Undang-undang tidak berkompromi terhadap setiap mereka yang didapati bersalah kerana mencetuskan kekecohan sehingga mencederakan polis dan harta benda awam," katanya.

Menurutnya, beliau percaya, Ambiga serta beberapa pemimpin pembangkang temasuk Anwar akan dipanggil polis dalam masa terdekat untuk siasatan.
"Mengikut laporan di media, seolah-olah kekecohan itu diarahkan. Kalau ada bukti kukuh, tindakan akan diambil.

“Tiada seorang pun yang akan terlepas jika mereka didapati terlibat,” katanya ketika ditemui di Seri Bendahara, dekat sini semalam.

Sementara itu, Abu Seman berkata, tindakan polis melepaskan bom asap dan pancur air bukan dilakukan secara sesuka hati, sebaliknya mengikut justifikasi telah ditetapkan.

"Tindakan diambil polis begitu profesional. Tidak berlaku sewenangnya polis ambik tindakan melepaskan bom asap dan pancur air kerana ada sebab serta justifikasi polis buat begitu," katanya.

Tiada ulasan: