Khamis, 10 Mei 2012

SAPE YANG HARAM JADAH....INI SEMUA DALAM ILMU ALLAH...BIAR YANG HARAM JADAH DAPAT HUKUMAN DARI ALLAH...BARU TAHU LANGIT NI TINGGI ATAU RENDAH...

Slogan baru 1Malaysia?: Ku tak rela ku tak redha - "Haramjadah!"

http://garamlada.blogspot.com, 09 Mei 2012
"Ku tak rela, ku tak redha". "Haramjadah!" Nampaknya 1Malaysia semakin gila!

Tidak gilakah namanya apabila seorang Perdana Menteri bercakap sebagai Presiden United Malay National Organisation tiba-tiba tidak rela atau tidak redha peneroka (yakni rakyat) yang tidak bersetuju penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia mengambil apa yang diheboh sebagai ‘Durian Runtuh’?

Bolehkah seorang Perdana Menteri yang bercakap sebagai Presiden United Malay National Organisation menjerit tidak rela atau tidak redha? Bolehkah? Sebab, wang ‘durian runtuh’ itu sebenarnya wang siapa?

Lazimnya, kalau wang itu hak bapak seseorang punya, bolehlah juga seseorang itu tidak rela atau tidak redha, tapi wang ‘durian runtuh’ Felda itu wang siapa? Umno punya? Isa samad punya? Atau hak bapak seseorang punya?

Kalau wang itu dikatakan hak Felda maka tak logic langsung untuk mengatakan mereka yang tidak bersetuju penyenaraian FGVH mengambil wang ‘durian runtuh’ itu sebagai haramjadah!

Bagaimana pula sekiranya, rakyat yang membayar cukai, tidak rela atau tidak redha seseorang Perdana Menteri yang bercakap sebagai seorang Presiden parti United Malay National Organisation, yang buat pekak badak terhadap tuntutan rakyat dalam menentang kezaliman dan kejahatan dalam pengendalian pilihanraya atau seseorang Perdana Menteri yang bercakap sebagai Presiden United Malay National Organisation yang pemerintahannya dikatakan berselirat dengan pecah amanah dan rasuah, mengambil gajinya?

Salah atau tidak rakyat pembayaran cukai juga bersikap tidak rela atau tidak redha? Kalau tak salah maknanya gaji seseorang Pedana Menteri itu juga boleh jadi tidak halal diambilnya! Hati-hati!

Keterlaluankah rakyat pembayar cukai, kalau mengatakan Perdana Menteri yang bercakap sebagai Presiden United Malay National Organisation yang mengambil gaji Perdana Menteri yang bercakap (memaki rakyat) sebagai Presiden United Malay National Organisation, iaitu gaji dari hasil kutipan cukai terhadap rakyat, juga sebagai haramjadah? Amacam?

Kalau rakyat menggunakan istilah haramjadah, mungkin kerana dia rakyat! Kalau Pembangkang guna istilah itu untuk menarik perhatian pemerintah yang pekak badak, tidak adil, zalim dan rasuah, memang wajar kerana mereka pembangkang tapi kalau Perdana Menteri memaki rakyatnya sebagai haramjadah memang gila! Gila apa tak tahu!

Sesungguhnya sebagai seorang Perdana Menteri kepada semua rakyat Malaysia, Perdana Menteri Najib dengan perangai buruk seorang Presdiden United Malay National Organisation (Baru), memberi didikan akhlak yang buruk kepada orang Malaysia! Mana jawatankuasa fatwa Abdul Syukor?

Baru Gua Kenal..Mamat Brutal Nii...

http://karatijau.blogspot.com, 09 Mei 2012



Seorang guru disambut sebagai seorang hero di sekolah ekoran tindakannya  ketika perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu yang mencetus sensasi di laman video Youtube dan laman sosial Facebook.

Toh Chin Hong, 27, bagaimanapun tidak begitu menghiraukan populariti yang diraih.

"Fokus pada 28 April tidak boleh hanya pada satu orang. Ia akan menjejaskan tujuan utama kita iaitu penambahbaikan pilihan raya.

"Kita mesti ingat. Jika kita lupa, seluruh perhimpunan itu tidak bermakna," kata guru kimia itu dalam wawancara dengan Malaysiakini.

Dalam perhimpunan itu, Toh dikejar oleh pasukan keselamatan yang bertindak ke atas kumpulan peserta perhimpunan di satu jalan di luar stesen LRT Masjid Jamek.

Beliau yang kepenatan akibat dikejar polis FRU kemudian duduk bersila di jalan berkenaan, bertentangan dengan barisan pasukan tersebut.

NONETindakannya itu yang dirakam lensa kamera, mendapat sambutan liar di Internet apabila gambar beliau dalam keadaan diselubungi asap gas pemedih mata dikongsi lebih 1,500 pengguna Facebook, selain 160,000 tontonan video di YouTube.

"Memandangkan mereka (polis) tidak membenarkan saya duduk di Dataran Merdeka, saya duduk di hadapan mereka," katanya yang digelar 'Lelaki Topi Jerami' oleh para peminatnya.
Nukilan Oleh pada 7:03 PTG

Dulu jutawan peneroka Felda, kini jutawan fakir

http://mohdtaufek.blogspot.com, 09 Mei 2012
Mungkin generasi kini , generasi Facebook serta Twitter tidak pernah dengan kisah lagenda Pak Kaduk. Kisah ayam Pak Kaduk yang begitu hebat yang tiada tandingannya. Akhiranya ayam milik Pak Kaduk inilah menyebabkan rumah dan tanah Pak Kaduk tergadai, dan lahirlah pepatah Menang Sorak, Kampung Tergadai.
BEKAS JUTAWAN LBJ TAK MAMPU BAYAR BIL API, AIR

Tidak mampu membayar bil air dan elektrik yang mencecah lebih RM500 sebulan selain cukai tanah melebihi RM1,000 antara faktor segelintir penduduk Kampung Lyndon Ben Johnson (LBJ), Labu di sini, meninggalkan deretan banglo tiga tingkat di kampung itu yang kini menjadi kenangan kekayaan pernah dimiliki bekas peneroka terbabit.

Tinjauan mendapati hampir 10 rumah dibiarkan terbengkalai manakala 20 yang separuh siap terbiar dengan dengan semak samun.
Bekas Ketua Umno cawangan Labu Jaya, Norman Mohd Nor, 66, berkata, dia sedih melihat keadaan itu kerana 504 bekas peneroka kampung terbabit dikenalinya.

“Lebih menyedihkan, ada antara penduduk kini bekerja sebagai pengawal keselamatan untuk menampung hidup dan ada yang bergelap dalam rumah mewah itu kerana tidak mampu membayar bil elektrik,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/BekasjutawanLBJtakmampubayarbilapi_air/Article/index_html

ORANG AKAN KATA, LAGI-LAGI PENEROKA YANG KENA

Bekas Timbalan Gabenor Bank Negara Dr Rosli Yaakob mengingatkan agar pihak peneroka Felda tidak ghairah apabila diumumkan agensi itu akan disenarai di bursa saham sebaliknya mengambil iktibar nasib peneroka-peneroka di Felda Sendayan dan Felda Labu di Negeri Sembilan setelah terlepas ke pihak lain.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan itu, sebaliknya mengingatkan bahawa tanah merupakan sumber ekonomi mereka dan tidak sepatutnya dibiarkan memasuki perniagaan berisiko yang mungkin boleh terlepas kepada orang luar.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/6970-orang-akan-kata-lagi-lagi-peneroka-yang-kena

KISAH PENGAJARAN LAGENDA PAK KADUK MENANG SORAK, KAMPUNG TERGADAI
Di zaman dahulu terdapat seorang tua bernama Pak Kaduk. Kehidupan Pak Kaduk boleh dikatakan sederhana. Beliau mempunyai sebuah rumah, tanah untuk bercucuk tanam dan, yang paling beliau sayangi, se ekor ayam jaguh.

Ayam jaguh Pak Kaduk amat gagah. Ia telah banyak kali memenangi perlawanan. Ayam ini amat disegani di gelanggang perlawanan. Ayam jaguh ini jugalah yang telah banyak memberi Pak Kaduk pelbagai harta kerana memenangi perlawanan laga ayam.

Begitu terkenal Pak Kaduk dan ayam jaguhnya sehingga sampai ke pengetahuan Raja, yang turut meminati aktiviti laga ayam dan mempunyai beberapa ayam jaguh sendiri. Raja begitu takjub dengan pelbagai berita yang beliau dengar mengenai kehebatan ayam jaguh Pak Kaduk dan berhasrat untuk melihat sendiri ayam jaguh berkenaan.

Untuk tujuan itu beliau pun bercadang untuk mengadakan pertandingan laga ayam peringkat kebangsaan dengan rancangan agar Pak Kaduk dan ayam jaguhnya menyertai pertandingan ini.

Berita mengenai pertandingan ayam laga yang dianjurkan oleh Raja tersebar ke merata negeri. Sehingga ia sampai ke pendengaran pak kaduk juga. Pak Kaduk amat gembira apabila mengetahuinya dan begitu bersemangat untuk menyertainya. Beliau tidak sabar menanti hari pertandingan. Sebagai persiapan, beliau melatih ayam jaguhnya dan menyediakan pakaian yang baik bagi menghadiri pertandingan berkenaan.

Tibalah hari pertandingan, Pak Kaduk berada di gelanggang pertandingan di awal-awal lagi. Pertandingan dimulakan, ayam jaguh pak kaduk menyertai perlawanan demi perlawanan. Ayam berkenaan memenangi ke semua pertandingan laga yang disertainya. Banyaklah ayam-ayam lain yang terkorban atau cedera disebabkan kegagahan ayam jaguh Pak Kaduk. Sehingga akhirnya hanya tinggal ayam Pak Kaduk dan ayam laga Raja bagi perlawanan akhir untuk menentukan johan keseluruhannya.

Raja telah melihat kebenaran kegagahan ayam Pak Kaduk. Beliau meyakini bahawa ayam laganya tidak mungkin dapat mengalahkan ayam Pak Kaduk. Beliau bimbang akan maruah dirinya di mata rakyat sekiranya ayam jaguh beliau dikalahkan oleh ayam jaguh Pak Kaduk, seorang rakyat biasa sahaja. Beliau juga merasa cemburu akan kehebatan ayam jaguh Pak Kaduk. Sebagai seorang raja, beliau berpandangan sepatutnya ayam jaguh segagah itu lebih layak dimiliki olehnya dari dimiliki oleh Pak Kaduk.
Beliau pun berfikir untuk mengadakan helah bagi mengelakkan kekalahan dan memliki ayam jaguh Pak Kaduk. Akhirnya beliau membuat satu perancangan. Bagi melaksanakan perancangannya beliau menjemput Pak Kaduk untuk menghadiri makan malam muhibah sehari sebelum perlawanan akhir dijalankan.

Pak Kaduk pun menghadiri makan malam berkenaan dengan penuh rasa bangga. Sebelum acara makan malam dimulakan, Raja berkata kepada Pak Kaduk “Pak Kaduk, esok ayam kamu dan ayam beta akan bertanding. Mahukah kamu bertaruh. Sekiranya ayam kamu menang beta akan kurniakan kamu sebidang tanah seluas tanah kamu sekarang ini berserta rumah baru. Tetapi jika kamu kalah, kamu harus menyerahkan tanah dan rumah kamu kepada beta dan kamu perlu berkhidmat untuk memelihara dan melatih ayam-ayam jaguh beta pula.” Pak Kaduk merasa gembira dengan tawaran berkenaan kerana beliau amat yakin akan kemampuan ayam jaguhnya untuk menang. Pak Kaduk terus sahaja bersetuju dengan taruhan itu.

Acara makan malam pun dimulakan dengan penuh kemeriahan. Pak Kaduk dilayan dengan penuh istimewa. Beliau menjamu selera dan menikmati minuman yang dihidangkan sehingga mabuk dan lupa diri.

Sebelum acara berakhir dan semua yang hadir kembali pulang. Raja sekali lagi berbicara dengan Pak kaduk “Wahai Pak kaduk! Sukakah kamu kalau negara kita ini menjadi makmur dan masyhur di seluruh ceruk rantau. Apabila negara ini dikenali, ramai orang akan datang berniaga ke sini. Negara kita akan makmur. Rakyat seperti kamu juga akan hidup senang.”

Pak Kaduk menjawab “Sudah pasti, tuanku. Lebih ramai orang datang ke sini. Lebih banyak pertandingan boleh hamba sertai. Hamba akan memenangi banyak pertandingan. Hamba akan mendapat lebih banyak hadiah. Hamba pun akan masyhur.” Pak Kaduk nampak bersemangat.

“Apakah kamu tidak mahu turut menyumbang dan berbakti bagi memasyhur dan memakmurkan negara kita ini”,  tanya Raja lagi.

“Sudah tentu hamba mahu, tuanku”, sahut Pak Kaduk, “Derhakalah hamba ini jika enggan turut bersama untuk memasyhur dan memakmurkan negara kita.”

Raja lalu mencadangkan “Bagaimana kalau dicadangkan agar ayam jaguh kamu dijadikan milik negara. Betapa akan tandingkan ayam berkenaan dengan ayam jaguh-ayam jaguh milik raja dan putera raja dari negara lain. Beta yakin ayam jaguh kamu akan menang. Dengan kemenangan itu, beta akan mendapat pelbagai hadiah untuk membangun negara. Negara kita akan masyhur. Beta akan namakan ayam jaguh kamu itu dengan nama kamu – si Kaduk. Maka nama kamu juga menjadi masyhur di seluruh rantau ini.” Pak Kaduk terdiam sebentar. Pak Kaduk amat menyayangi ayamnya tapi ia sukar menolak permintaan Raja kerana kata-katanya sendiri tadi dan kerana tidak mahu mengingkari Raja.”

Raja berkata lagi “Kamu pandai melatih dan menjaga ayam jaguh. Beta akan mengganti ayam kamu dengan ayam beta. Kamu boleh melatih ayam itu untuk menjadi jaguh yang lain. Tidakkah ini sebagai tanda kesetiaan kamu pada negara?? Kamu sudah tua. Kalau tidak begini, bagaimana dapat kamu buktikan kesetiaan dan memberi sumbangan pada negara ini. Negara kita kecil. Kita harus membesarkannya untuk menjadi gagah agar tidak mudah digugat oleh musuh dari luar.” Raja bercakap panjang kepada Pak Kaduk dengan menyinggung perasaan patriotisme Pak Kaduk.

“Setia…. Berbakti untuk negara…. Negara yang makmur..” terngiang-ngiang kata berkenaan di telinga Pak kaduk. “Ahhh…. pantang Melayu menderhaka” kata Pak Kaduk di dalam hati. Beliau lalu berkata “Baiklah tuanku, hamba bersedia untuk menyerahkan ayam hamba ini untuk negara.”
Raja sungguh gembira. Ia lalu menghadiahkan ayam jaguhnya kepada Pak Kaduk sebagai ganti. Majlis pun berakhir. Semua yang hadir pulang ke tempat masing-masing untuk pertandingan akhir ayam jaguh kebangsaan pada esok hari.

Pada keesokan harinya, orang ramai berduyun-duyun mendatangi gelanggang pertandingan untuk menyaksikan pertandingan akhir. Teriakan “Kaduk!…Kaduk!…Kaduk!…Hidup Kaduk!!!” bersahut-sahutan dan bergempita. Orang ramai berteriak ‘Kaduk!’ kerana menyokong Pak Kaduk. Hulubalang dan pembesar Raja juga berteriak ‘Kaduk!’ kerana menyokong ayam baru si Raja yang telah dinamakan si Kaduk.

Pak Kaduk sungguh berbesar hati mendengar namanya diteriak dan disorak oleh orang ramai. Ia begitu gembira sehingga lupa diri dan lupa segala-galanya. Ia terlupa akan taruhannya dengan Raja. Ia terlupa akan pertukaran ayamnya dengan ayam Raja.

Apabila pertandingan akan bermula, Pak Kaduk dan Raja perlu menyerahkan ayam jaguh masing-masing ditangannya kepada para petugas digelanggang untuk melagakan ayam jaguh berkenaan. Ayam kemudian dilepaskan. Maka berlagalah kedua ayam dengan sengitnya.

“Kaduk!…Kaduk!…Kaduk!…Hidup Kaduk!!!”, bergempita sorakan penyokong Pak Kaduk dan penyokong si Kaduk.

Mendengar teriakan ‘Kaduk!’ semakin bergema, Pak Kaduk semakin bersemangat dan lupa diri. Ia melihat ayam laga yang telah diserahkan kepada Raja melanyak ayam laga yang lain. Ia terlupa bahawa ayam itu bukan lagi miliknya. Sorakan ‘Kaduk…Kaduk’ mengelirukannya. Akhirnya, si Kaduk menang dalam pertandingan. Semua yang hadir bersorakan “Hidup Kaduk!!!….. Kaduk menang!!!” Hulubalang dan pembesar istana meneriak ‘Kaduk!!’ kerana menyokong Raja atas kemenangan ayam barunya si Kaduk. Rakyak meneriak Kaduk kerana menyangka Pak Kaduk memang menang. Mereka tidak tahu apa yang berlaku antara Pak Kaduk dan Raja.

Pak Kaduk berlonjak kegembiraan atas kemenangan ayam yang bukan lagi miliknya. Ia melonjak kegembiraan kerana namanya disorak dan diteriak oleh orang ramai. Begitu kuat lonjakannya sehingga beliau tidak menyedari bahagian belakang seluarnya terkoyak yang menampakkan punggongnya.
Orang ramai mula tertawa melihat gelagat Pak Kaduk. Pak Kaduk makin gembira kerana menyangka orang ramai gembira atas kejayaannya. Perbuatan beliau berlonjak dengan seluar yang koyak berterusan sehingga beliau diejek oleh seorang budak “Pak Kaduk seluar koyak…Pak Kaduk seluar koyak!!”
Pak Kaduk lalu memeriksa seluarnya. Beliau merasa sungguh malu. Begitu malu, beliau berlari ke hutan untuk bersembunyi dari orang ramai.

Setelah beberapa hari barulah beliau secara bersembunyi kembali ke rumahnya. Malangnya tanah dan rumahnya telah dirampas oleh Raja. Barulah beliau teringat akan perjanjiannya dengan Raja.

Jiran-jirannya yang baru mengetahui kisah sebenar Pak Kaduk mula bercerita.. “Hai Pak Kaduk… Menang bersorak tapi kampung tergadai…”
Sejak dari hari itu, Pak Kaduk lenyap tidak tahu ke mana. Dikhabarkan Pak Kaduk masih hidup sehingga hari ni.

Sesiapa yang  biasa menghadiri hari-hari perayaan, lihatlah di sekelilingnya. Orang tua-tua berkata, Pak Kaduk boleh dilihat dalam majlis sedemikian. Kalau nampak orang yang bersemangat berteriak “Kita Berjaya…. Kita Menang… Majulah kita..” sedangkan rumahnya tergadai, tanahnya hilang, maruah dan harga diri musnah, mungkin itulah Pak Kaduk atau keturunannya.

Cegah kemungkaran ini!

Nasrudin Hassan, 09 Mei 2012
Kami difahamkan Irshad Manji , seorang ikon 'Islam' liberal dan lesbian juga merupakan pejuang hak homoseksualiti (LGBT) akan bertemu peminat beliau di Borders Bookstore Petaling Jaya pada 12 Mei ini.


Kami berharap pihak Kerajaan dan pihak berkuasa agama menyiasat segera perkara ini dan jika didapati benar ianya akan dianjurkan, maka kami mendesak supaya pihak berkuasa tegas menghalang program seperti ini kerana ia jelas membawa ideologi yang boleh memudharatkan pemikiran, akhlak dan gaya hidup masyarakat awam. Ideologi ini dibawa oleh beliau atas nama agama. Buku yang akan dipromosi beliau adalah pandangan songsang tentang Islam dan hak kebebasan. Buat pengetahuan semua, buku Irshad Manji sebelum ini pernah ditegah untuk sebaran di Malaysia.


Irshad Manji berpendapat agama Islam menerima homoseksualiti dan meraikan perbezaan orientasi seks yang pelbagai. Ini merupakan tema projek liberal beliau yang dibawa ke setiap negara. Kehadiran Irshad Manji sedang dirancang oleh golongan LGBT (gay dan lesbian) di merata-rata laman sosial untuk diraikan.

Irshad Manji telah diangkat sebagai tokoh agama beridentiti lesbian: http://www.huffingtonpost.com/2011/10/20/lgbt-religious-leaders-most-inspiring_n_1022043.html#s399318&title=Irshad_Manji

Irshad Manji menentang amalan agama di sekolah dan pengasingan lelaki-wanita waktu solat berjemaah: http://www.xtra.ca/public/National/Irshad_Manji_on_gaystraight_alliances-10838.aspx

Kata Irshad Manji, "A speech that I gave several years ago about why I believe God and gays are compatible. In this speech, I take an ecumenical perspective, not just an Islamic one." : https://www.irshadmanji.com/support

Irshad Manji & tafsir Quran reformis beliau: https://www.irshadmanji.com/reformist-quran

Beberapa hari lepas berlaku rusuhan dan protes di Indonesia berikutan kehadiran beliau untuk tujuan yang sama. Program beliau dibatalkan serta merta termasuklah yg dirancang utk diadakan di universiti:

http://www.youtube.com/watch?v=iQAlWOWfUoA
http://www.youtube.com/watch?v=W6z6CfNtVZk&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=6y9mwaaOgZE&feature=relmfu
http://www.tempo.co/read/news/2012/05/08/214402313/Polisi-Dua-Hotel-Menolak-Irshad-Manji
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150787346274578&set=a.149753894577.111183.7903274577&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150821025664578&set=a.149753894577.111183.7903274577&type=1&theater

Sebelum itu, di Belgium Irshad Manji turut dikecam:

http://www.youtube.com/watch?v=NJS6IypEVR8&feature=related
https://www.irshadmanji.com/Muslim-extremists-order-Irshads-execution


Irshad Manji pembela Salman Ruhdie yang menghina Rasulullah SAW. Beliau juga mengaku lesbian secara terbuka dan menggalakkan Muslim untuk ada keberanian beridentiti homoseksual (beliau akan memperkata tentang Moral Courage di Malaysia).


Kami berharap pihak berkuasa khasnya pihak berkuasa agama dapat mengambil tindakan tegas menghalang anasir subversif sosial serta ideologi berbahaya ini daripada merebak di Malaysia. kehadiran beliau bukanlah untuk sesi debat atau wacana kritis. Beliau dipercayai sekadar hadir untuk menyampaikan amanat 'Islam' reformis songsang.


Membenarkan kehadiran beliau untuk bertemu peminatnya pada 12 Mei ini bermakna membenarkan agenda mungkar ini merebak dalam negara kita dan kelihatan seperti mengiktiraf kegiatan mereka. Ini sudah tentu amat bercanggah dengan nilai agama dan budaya yang menjadi asas kehidupan bermasyarakat dan bernegara di atas tanahair tercinta ini.


Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.
YouTube - Videos from this email

Fokus 8 tuntutan Bersih, abai putar belit media

Hazayani Zakaria, 09 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 8 Mei: 14 badan bukan kerajaan (NGO) yang menyokong Bersih 2.0 meminta semua pihak kembali fokus kepada lapan tuntutan Bersih dan tidak melayan putar belit media arus perdana.

Ahli Jawatankuasa Pusat Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM), Nahar Md Nor berkata, media seharusnya membantu Bersih 3.0 memastikan lapan tuntutan dilaksana, bukan mengalihkan isu.

"Jika ada keganasan polis atau ada peserta bertindak ganas, itu jelas perlu dilakukan siasatan bebas tapi isu yang kita nak bawa iaitu lapan tuntutan, tidak boleh hilang fokus.

"Kita nak agar isu dan tuntutan Bersih ni balik kepada asal dan kita tak mahu isu-isu lain yang cuba dialih pihak media kerajaan daripada tuntutan sebenar Bersih," kata beliau pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur, hari ini.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Pusat Komunikasi Masyarakat (Komas), Tan Jo Hann berkata, isu pokok yang dibawa Bersih diputar belit, dan menutup keganasan polis terhadap orang awam dan media.


“Bersih wujud bukan disebabkan personaliti, menggulingkan kerajaan, komunis yang dimainkan oleh media arus perdana.

“Bersih hanya mahukan tuntutan pilihan raya adil dan bersih. Ia melangkaui parti, agama dan kaum,” katanya.

Jo Hann yang berpengalaman sebagai jurufoto di Filipina juga menyifatkan keganasan polis pada perhimpunan Bersih 3.0 sebagai melampau.

“Tujuh tahun jadi jurugambar di Filipina, tidak pernah saya lihat polis menyerang media, sedangkan saya juga pernah bertugas dan berdepan dengan demonstrasi yang melibatkan kematian.

“Polis atau tentera jika lihat pas  media, mereka akan lindungi kami,” katanya.

Turut serta ialah Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas), Sisters in Islam (SIS), Suara Rakyat Malaysia (Suaram), dan Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ).

Jangan kerana wang tidak bina rumahtangga

Salmiyah Harun, 09 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 9 Mei: Tidak dinafikan masalah kewangan antara menjadi punca mengapa kaum lelaki negara ini tidak berkahwin, bagaimanapun janganlah kerana punca itu rumahtangga tidak dapat dibina.

Pengerusi Lujnah Kebajikan Muslimat PAS Pusat Dr Najihahtussalehah Ahmad berkata, sebuah perkahwinan yang berkat adalah maharnya yang rendah.

"Saya rasa tidak semua faktor kewangan yang menjadi halangan untuk orang lelaki berkahwin, ini kerana lelaki juga mempunyai egonya tersendiri," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas fenomena lelaki tidak berkahwin kerana faktor kewangan, manakala wanita pula tidak menjumpai calon yang sesuai.

Tambahnya, bukan semua wanita tidak menerima lelaki yang tidak berduit, masih ramai lagi wanita seperti ini.

Tegasnya, perkahwinan adalah perkongsian dan ia adalah sunnah yang mana setiap pasangan kena redha dengan apa yang ada pada si suami atau isteri.

Ini kerana katanya, suami tetap menjadi pemimpin kepada rumah tangga tidak kira siapa yang bergaji besar atau siapa yang berpendidikan tinggi.

"Faktor kebahagian bukan bergantung kepada wang ringgit semata-mata. Sikap kasih sayang dan toleransi antara suami isteri itulah bunga-bunga kebahagian," katanya.

Mengulas fenomena wanita yang sukakan perkahwinan yang meriah dan besar-besaran antara penyebab lelaki tidak berkahwin, beliau mempersoalkan "apakah kita hendak jadikan perkahwinan untuk masa kahwin sahaja atau akhir hayat?

Malah Najihatussaleha mengakui persekitaran bersifat meterial telah mempengaruhi wanita hari ini menyebabkan kebanyakkan mereka mendesak sebuah perkahwinan besar-besaran dan gilang gemilang.

"Desakan itu, menyebabkan kaum wanita tidak menemui calon yang sesuai iaitu calon yang boleh memenuhi impian mereka, dalam masa yang sama lelaki pula tidak berani melamar," katanya.

Justeru, beliau mensyorkan kursus perkahwinan yang diwajibkan kepada setiap bakal pasangan sepatutnya menekankan soal ini.

Kelmarin, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mendedahkan bilangan rakyat Malaysia berumur 25 tahun ke atas yang tidak pernah berkahwin adalah seramai 2.5 juta orang atau 16.7 peratus daripada jumlah penduduk negara.

Hasil kajian yang sama juga mendapati faktor-faktor utama lelaki tidak berkahwin adalah masalah kewangan (44.7 peratus), tiada calon sesuai (19.3 peratus), kemajuan kerjaya (12.8 peratus) dan mempunyai komitmen terhadap keluarga (7.4 peratus).

Katanya, bagi golongan wanita, punca utama adalah tiada calon sesuai (40 peratus), masalah kewangan (14 peratus), kemajuan kerjaya (8.4 peratus), selesa hidup membujang (8.4 peratus) dan mempunyai komitmen terhadap keluarga (7.4 peratus).

Bersih 3.0: Hanif tak sesuai ketuai panel bebas

Khairil Abdul Rahim, 09 Mei 2012
TEMERLOH, 9 Mei: Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menganggap pelantikan Tun Hanif Omar sebagai ketua panel siasatan bebas menangani perhimpunan Bersih 3.0 adalah tidak sesuai sama sekali.

Katanya, ini disebabkan latar belakang Haniff sendiri sebagai bekas Ketua Polis Negara sedangkan penyiasatan menjurus kepada dakwaan insiden kekasaran oleh pihak polis ketika perhimpunan aman tersebut pada 28 April lalu.

“Lagipun beliau sendiri sudah membuat kenyataan bias sebelum ini mengatakan perhimpunan Bersih mahu menggulingkan kerajaan dan disertai komunis 1970-an.

“Jadi dengan kenyataan kontroversi yang sejak awal-awal lagi, mana mungkin mampu mendapatkan penyiasatan yang adil, telus dan berwibawa,” tegasnya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas pengumuman Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein petang ini pelantikan enam ahli panel penasihat bebas yang diketuai Hanif untuk menyiasat dan melaporkan kejadian sebenar ketika perhimpunan Bersih 3.0 baru-baru ini.

Ahli-ahli lain ialah bekas Ketua Hakim Borneo, Tan Sri Steve Sim; Pengarah Urusan Kumpulan Akhbar Sinar Harian, Datuk Husammuddin Yaacub; Penasihat Undang-undang Akhbar Sin Chew, Liew Peng Chuan; Pengurus Besar Kanan Korporat Petronas, Datuk Medan Abdullah dan pakar psikologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr Ruszmi Ismail.

Kerajaan dipercayai terpaksa melantik panel tersebut dipercayai berikutan menerima tekanan pelbagai pihak yang menyaksikan keganasan polis menangani lebih 200,000 rakyat yang berhimpun menuntut keadilan.

Namun demikian, perhimpunan menuntut 8 pembaikan dalam pilihan raya itu cuba dipusingkan dengan mengaitkannya sebagai perhimpunan untuk menggulingkan kerajaan.

Tuan Ibrahim berkata, seelok-eloknya dilantik bekas hakim atau bekas Peguam Negara atau Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) sendiri sudah memadai dengan ditambah kuasa penyiasatan.

“Jadi dengan pelantikan tersebut saya percaya masyarakat masih belum melihat ada panel yang betul-betul bebas bagi menyiasat keganasan polis pada hari tersebut terhadap rakyat yang menuntut pilihan raya yang adil,” jelasnya.

Beliau mengingatkan, ketika peristiwa mata lebam Anwar Ibrahim dulu juga dilantik panel penyiasat di kalangan polis untuk menyiasat polis tetapi tidak ditemui. Tetapi selepas dilantik Suruhanjaya Diraja barulah ditemui yang membelasah Anwar ialah bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Rahim Noor.

Mengenai durian runtuh yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Felda Jengka 8 semalam, Tuan Ibrahim berkata jumlah yang ‘runtuh’ itu, iaitu RM5,000 diberi tunai dan RM10,000 dalam dua fasa lain tidaklah sehebat pada sangkaan awal.

“Pada mulanya kita ingatkan peneroka betul-betul akan tersandar dan tertiarap kerana terkejut dengan pengumuman macam dari langit itu. Kalau setakat RM5,000 itu, sekali peneroka jual hasil sawit pun dapat banyak tu.

“Lagipun wang peneroka sudah banyak yang tersangkut pada Felda antaranya penipuan kadar perahan gred (KPG), wang tabung tanam semula (TTS) yang belum dikembalikan, ses, isi rong dan banyak lagi.

“Di sini juga PAS mahu kerajaan dan Felda turut mempertimbangkan agar bonus dua bulan setengah gaji yang diperolehi oleh kakitangan Felda seperti diumumkan, supaya turut diberi kepada bekas kakitangan yang kini berpencen kerana mereka juga telah berjasa besar,” katanya.

Tuan Ibrahim mengingatkan, jika tidak dengan tawaran Pakatan Rakyat dan perjuangan Persatuan Anak-Anak Peneroka (Anak) yang begitu gigih memperjuangkan nasib peneroka tidak mungkin Najib mengumumkan durian runtuh itu.

Beliau juga mengingatkan masih banyak janji kerajaan di kalangan peneroka masih belum tertunai antaranya pembesaran jalan raya Kampung Awah ke Jengka dan menaik taraf loji air ketika janji semasa pilihan raya kecil (PRK) Kerdau dulu.

Tiada ulasan: