Ahad, 6 Mei 2012

SALAHKAH MOHON KEADILAN...ATAU PERMOHONAN TERSEBUT TAK MASUK AKAL...ATAU TAKUT TUNAIKAN PERMINTAAN...TAKUT KALAH..KATA ANAK JANTAN...GAJI DIBERI JIKA KITA SIHAT...BOLEH KERJA...JIKA ALLAH BAGI GILA DAN SAKIT TAK SEMBUH...BERHENTI ATAU BERSARA LAH...MANA KITA BOLEH LAWAN ALLAH...PAKAILAH OTAK...ALLAH BAGI HIDUP PUN DAH UNTUNG

Ambiga, PAS sama berjuang pilihan raya adil – Ustaz Hadi

Miji Yusoff, 06 Mei 2012
KUALA KRAI: Biar pun ada pihak cuba mempertikaikan bekas Presiden Majlis Peguam, Ambiga mengetuai Bersih 3.0, namun bagi PAS persamaan perjuangan bagi membersihkan pengendalian pilihan raya di negara ini lebih penting.

Presidennya, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, soal siapa yang berada di depan Bersih 3.0 tidak menjadi  isu utama, sebaliknya matlamat perjuangan memastikan proses pilihan raya telus di negara ini lebih penting.

“Tak kiralah siapa yang berada di depan Bersih 3.0 baru-baru, kerana apa yang lebih penting ialah berjuang bagi memastikan pilihan raya di negara ini benar-benar bersih dan adil,” katanya ketika merasmikan mesyuarat agung tahunan PAS Kuala Krai hari ini.

Hadir sama Pengarah Pillihan raya PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli, Yang Dipertua PAS Kuala Krai, Abdul Latif Abdul Rahman, Adun Manek Urai, Mohd Fauzi Abdullah, Adun Dabong, Arifabillah Ibrahim dan Adun Guchil, Tuan Zamri Ariff Tuan Zakaria.

Turut hadir wakil PKR cabang Kuala Krai dan anggota-anggota Dewan Himpunan Penyokong PAS kawasan berkenaan. Mesyuarat tersebut diadakan di Markaz PAS kawasan di Sungai Durian.

Sebelum ini Umno mempertikaikan kehadiran Ambiga sebagai pengerusi bersama Bersih 3.0 dan dikait dengan pelbagai tomahan negetif.

Tuan Guru Abdul Hadi juga berkata,  bagi Umno semua perkara dalam kehidupan harian menjadi halal apabila dilulus lesen oleh kerajaan  termasuk kegiatan perjudian.

Pada majlis itu juga Presiden PAS memakaikan baju t-shirt bergambar Tok Guru Nik Abdul Aziz kepada Ketua Penaja PAS Cawangan Sungai Tias, Wan Nor Abdullah, 46 yang menyertai PAS bersama 50 pengikutnya baru-baru ini.

Cawangan Sungai Tias berjaya diwujudkan selepas ahli dan penyokong Umno di kampung terbabit menyertai PAS beramai-ramai sebelum ini.

Wan Nor ketika ditemui berkata, sudah sampai masanya beliau dan rakan-rakan kembali kepada perjuangan sebenar selepas sekian lama bersama dengan Umno.

“Pemimpin Umno hanya datang ketika menjelang musim pilihan raya sahaja dan selepas itu hilang. Masalah rakyat bukan menjadi keutamaan mereka. Sebab itulah wakil rakyat Umno jarang tinggal di kawasan pilihan raya.

“Penggal lalu wakil rakyat yang menang di Dabong tinggal di Tumpat dan datang ke Dabong hanya sekali sekala ketika mengharapkan undi rakyat menjelang pilihan raya,” ujarnya.

Rakannya Mohamad Omar, 40 yang kini menjadi setiausaha penaja cawangan Sungai Tias berkata, beliau begitu terharu kerana sering didatangi wakil rakyat PAS bagi membantu menyelesaikan setiap masalah yang timbul.

Sementara itu Arifabillah memberitahu program ziarah yang sering diadakan di Dun berkenaan dengan mengunjungi rumah-rumah penduduk tanpa mengira parti mana dapat mendekatkan pemimpin dengan rakyat.

“Saya diberitahu ramai di kalangan penyokong Umno terharu ketika rombongan ziarah diadakan di rumah mereka,” katanya sambil memberitahu dalam  masa terdekat ini ada lagi ahli Umno akan menyertai PAS termasuk di Kampung Lachang.

Anggaplah pilihan raya bila-bila masa sahaja

Salmah Mat Husain|Foto: Rizal Tahir, 06 Mei 2012
KOTA BHARU, 6 Mei: Umno masih menyebarkan ‘ajaran salah’ pada rakyat di negara ini apabila mendakwa hanya parti mereka yang boleh memberi pembangunan, kemajuan dan berbagai lagi.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, memberitahu kerana ‘tamak’ kuasa Umno sanggup mencanangkan fahaman itu, seolah-olah mereka pemberi rezeki pada rakyat.

Tuan Guru berkata demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Pengkalan Chepa Ke-40, di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan, di sini tengah hari tadi.

“Umno masih menipu rakyat dan terus mendabik dada seolah merekalah pemberi rezeki pada semua rakyat dengan mengatakan…”hanya Umnolah yang boleh membantu rakyat..hanya Umno sajalah yang boleh memberikan pembangunan pada rakyat” dan lain-lain lagi,”  ujar Tuan Guru.

Turut hadir pada mesyuarat agung itu, Timbalan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Tamrin Ghafar serta rombongan PAS Kuala Kangsar Perak.

Kata Tuan Guru lagi, kerajaan Malaysia yang dikuasai Umno semakin hilang sokongan kerana rakyat sedar dan inginkan perubahan.

Sambungnya, andainya dahulu golongan professional, golongan anak muda dan bukan Melayu telah berubah, namun penyokong Umno sendiri kini protes dalam senyap dan ingin membuat perubahan dalam PRU ini bersama Pakatan Rakyat.

“Dengan izin Allah, tidak mustahil rakyat akan bangkit menyokong gerakan Islam dan menolak pemimpin yang zalim, rasuah, boros dan berbagai lagi.

“Rakyat telah melihat bagaimana kebangkitan rakyat untuk perubahan di Tunisia, Mesir, Turki dan beberapa buah Negara lagi,” ujarnya.

Katanya, sama ada pilihanraya umum diadakan tahun ini atau awal tahun hadapan, persiapan menghadapi pihak lawan seharusnya telah lama dipersiapkan.

“Anggaplah pilihanraya akan diadakan bila-bila masa sahaja dari sekarang,” ujarnya.

Penyelewengan BN tingkat sokongan Melayu pada PAS

Salmiyah Harun, 06 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 6 Mei: Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu berkata, sokongan orang Melayu kepada parti Islam itu akan meningkat semula pada pilihan raya umum akan datang.

Ini kerana katanya, peningkatan sokongan orang Melayu bertambah selepas timbulnya isu-isu penyelewengan Umno BN termasuk isu NFC, PTPTN dan kehilangan wang zakat Wilayah Persekutuan.

"Selepas isu ini menampakkan orang Melayu marah terhadap penyelewengan, apatah lagi membabitkan penyelewengan lembu," katanya.

Berkata kepada media selepas Konvensyen PAS Wilayah Persekutuan di Kuizm Taman Melewar, beliau baru selesai mengadakan lawatan beberapa negeri antaranya Negeri Sembilan, Melaka, Perak, Selangor, dan Sabah.

Katanya, laporan yang diterima daripada bilik gerakan pilihan raya yang ditemui sokongan Melayu kepada PAS akan mengatasi berbanding pada pilihan raya umum 2008 lalu.

"Bilik gerakan PAS telah membuat culaan malah pelbagai pihak menyatakan ada peningkatan itu. Jadi permainan Perkasa semakin ditolak rakyat. Isu PTPTN buat anak muda melenting, dan isu lembu buat rakyat lagi faham," katanya.

Bagaimanapun, katanya sokongan orang Cina kepada PAS dan Pakatan Rakyat mungkin mencapai lebih 80 peratus dalam pilihan raya nanti.

"Apa yang membimbangkan kami, satu perkara sahaja iaitu daftar pemilih yang masih kotor," katanya  ketika ditemui di Kuizm Taman Melewar.

Misalnya, kata beliau di Pulau Pinang memperlihatkan penambahbaikan sokongan kepada PAS dan beliau yakin PAS akan mencapai kemenangan di semua kerusi yang akandipertandingkan.

Katanya, peningkatan sokongan itu lebih 5 peratus berbanding pada PRU 2008 dan dari peningkatan ini PAS dan Pakatan Rakyat yakin akan menawan Negeri Sembilan, Johor antara yang memberi kesannya atau mungkin berjaya merampas Melaka dalam PRU nanti.

Sebelum itu, Mohamad Sabu merasmikan majlis penutup di Konvensyen PAS Wilayah Persekutuan yang dihadari kira-kira 400 ahli PAS seluruh Wilayah dan Labuan.

Konvensyen yang bertemakan 'Abid di Waktu Malam, Singa di Waktu Siang' yang diadakan setengah hari itu turut memberi peluang setiap PAS kawasan membentangkan laporan pilihan raya masing-masing.

Ketua Pemuda PAS Malaysia Nasruddin Hassan turut membentangkan kertas kerja yang bertajuk "Sahutan Berjihad Kebergantungan Kepada ALlah di Medan Perang".

Khalid Ismath mungkin ditahan kali kedua

Anis Nazri, 06 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 6 Mei: Biarpun Majistret membebaskan mahasiswa, Khalid Ismath kerana tiada bukti menyokong dakwaan pihak polis, beliau kemungkinan akan ditahan buat kali kedua.


Harakahdaily difahamkan, beliau kemungkinan ditahan buat kali kedua bagi membantu siasatan polis berhubung statusnya di laman sosial Facebook miliknya, baru-baru ini.

Sebelum ini, Khalid ditahan atas dakwaan kononnya menyerang anggota polis trafik pada perhimpunan Bersih 3.0, 28 April lalu, sepertimana gambar yang disiarkan di akhbar-akhbar arus perdana.

Bagaimanapun, pagi ini permohonan reman Khalid telah ditolak.  Beliau kemudiannya dibawa ke IPD Dang Wangi sebelum dibebaskan.

Pada perhimpunan Bersih 3.0, ibu Khalid, Faridah Abdul didakwa dikasari pihak polis yang bertindak menendang dan memijak badan Faridah berulangkali yang menyebabkan kecederaan serius terhadapnya.

Rentetan peristiwa tersebut, yang menyebabkan ibunya ditahan lima hari di Hospital Kuala Lumpur, juga menyebabkan Khalid melahirkan kemarahannya di laman Facebook, yang mengecam pihak polis tersebut.

Salahudin cabar Umno lawan cara 'anak jantan'

Harakahdaily, 06 Mei 2012
JOHOR BAHRU: Naib Presiden PAS Salahudin Ayub mengecam politik samseng dan fitnah yang digunakan Umno BN terhadapnya selepas pengumuman beliau untuk bertanding di Johor pada PRU 13 nanti.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, Kelantan turut mencabar Umno BN khususnya di negeri Johor untuk melawannya secara anak jantan dalam pilihan raya, bukannya menggunakan kaedah tidak bertamadun memfitnah dan mengupah samseng menakut-nakutkannya.

"Saya mengecam budaya politik samseng dan fitnah yang mereka taburkan kepada saya. Ini menunjukkan bahawa mereka takut untuk berdepan dengan saya secara bersemuka.

"Saya cabar pimpinan Umno BN agar bertanding melawan saya secara anak jantan. Saya bersedia pada bila-bila masa, pada mana-mana tempat untuk bersemuka dengan mereka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Himpunan Tanah Rakyat (Tanah) di Plaza Angsana di sini semalam.

Sebelum ini beberapa bloger upahan Umno cuba menjatuhkan kredibilitinya dengan menyebarkan fitnah kononnya beliau terlibat skandal dengan seorang perempuan.

Selain fitnah jahat itu, Salahudin ketika mahu bertemu penduduk di Skudai Kiri baru-baru ini juga diserang dan diugut oleh samseng upahan yang cuba menghalangnya.

"Demi Allah, saya menyatakan disini bahawa apa yang mereka katakan pada saya itu adalah fitnah.

"Saya tidak akan undur kebelakang atas keputusan saya untuk bertanding di negeri Johor ini," katanya.

Sejak beliau mengesahkan mahu balik bertanding di negeri kelahirannya di Johor pada PRU 13 akan datang, banyak pihak khususnya pemimpin Umno di negeri itu dilihat tidak senang duduk.

Kewibawaan Salahudin serta penerimaan rakyat Johor terhadapnya cukup menggusar Umno dan BN Johor setakat ini.

Khas untuk mereka yang takutkan gaji daripada Allah

06 Mei 2012
A: Seorang perompak besar, penipu pilihanraya, catur penindasan sistematik, menggunakan segalanya untuk memihak kepadanya, asalkan benda yang berpihak kepadanya difatwakan sebagai adil.
Mereka yang lebih takutkan kehilangan gaji daripada Allah:

Diam seribu bahasa.

B: Beranikan diri melawan ketidakadilan A. Menggadai titik peluh dan darah untuk memberitahu A, cukuplah menipu - nak lawan, lawan dengan cara adil. Beranikan diri menghadiri perhimpunan yang digelar haram oleh A dan orang agama A. Menjaga kelakukan daripada 8am ke 3pm memastikan himpunan aman dan mesej disampai pada A bahawa mereka serius menuntut perubahan. Melarikan diri apabila pihak A bertindak ganas. Dipukul, dihina, diseksa, diburu, dikecam oleh pihak A yang menguasai segalanya.

Mereka yang lebih takutkan kehilangan gaji daripada Allah:
Haram untuk sertai himpunan yang huru-hara.

Quran 55:5-13

Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu;
Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya.
Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,
Supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan;
Dan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kamu mengurangi barang yang ditimbang.
Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain:
Terdapat padanya berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang;
Demikian juga terdapat biji-bijian yang ada jerami serta daun, dan terdapat lagi bunga-bungaan yang harum;
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?

Quran 5:8

Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.


Quran 18:57

Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat Tuhannya, lalu ia berpaling daripadanya dan lupa akan apa yang telah dilakukan oleh kedua tangannya; sesungguhnya (disebabkan bawaan mereka yang buruk itu) Kami jadikan tutupan berlapis-lapis atas hati mereka, menghalang mereka daripada memahaminya, dan (Kami jadikan) pada telinga mereka penyumbat (yang menyebabkan mereka pekak). Dan jika engkau menyeru mereka kepada petunjuk, maka dengan keadaan yang demikian, mereka tidak sekali-kali akan beroleh hidayah petunjuk selama-lamanya.

Inikah cara jaga nama baik agama dan kepentingan umat Islam?


Allah sudah memberikan akal dan panduan untuk kehidupan sementara kita di dunia ini. Pakailah sebaiknya untuk menilai. Jaga pemberian Allah dan jangan menghina pemberian Allah. Gunalah sebaiknya.

Tuan Ibrahim Tuan Man

Ketua Penerangan PAS Pusat
6 Mei 2012

Tiada ulasan: