Ahad, 6 Mei 2012

BANYAK LAGI PERKARA HARAM...HARAM YANG TERANG2...TAPI MEMBISU...JANGAN MENGHUKUM BERPILIH2...AKHIRAT NANTI JAWABLAH...BETUL SYURGA...SALAH@BATIL MASUKLAH DALAM NERAKA..

Ribuan sertai Himpunan Tanah Rakyat di Johor

Harakahdaily, 06 Mei 2012

JOHOR BAHRU: Himpunan Tanah Rakyat (Tanah) yang diadakan di Plaza Angsana Johor Bahru semalam berjaya menarik kehadiran ribuan rakyat khususnya dari negeri Johor dan juga dari seluruh negara.

Program yang bermula kira-kira jam 2 petang itu berjalan lancar tanpa sebarang provokasi daripada mana-mana pihak.

Menurut Setiausaha Tanah, Suhaizan Bin Kaiat, himpunan semalam diadakan sebagai menyatakan solidariti dari penduduk negeri Johor yang banyak menghadapi masalah tanah yang gagal diselesaikan oleh kerajaan negeri Johor dibawah pimpinan Datuk Abdul Ghani Othman selaku Menteri Besar Johor.

"Kita menganjurkan himpunan hari ini untuk membantu rakyat negeri Johor terutamanya yang banyak dizalimi atas isu tanah. Mesej yang ingin disampaikan jelas bahawa kerajaan negeri Johor harus segera menyelesaikan tuntutan yang diminta oleh Tanah untuk dilaksanakan.

"Kehadiran ribuan rakyat hari ini menghantar mesej yang cukup jelas kepada Menteri Besar Johor agar menyelesaikan segala masalah yang dihadapi oleh penduduk negeri ini. Kita bawakan mangsa-mangsa yang dizalimi untuk mereka memberi mesej kepada kerajaan negeri agar mendengar rintihan mereka," katanya semasa berucap memulakan himpunan tersebut semalam.

Sementara itu, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub dalam ucapannya turut memberi jaminan bahawa Pakatan Rakyat akan membantu penduduk negeri ini menyelesaikan masalah tanah yang dihadapi.

"Saya dan pimpinan Pakatan Rakyat berjanji kepada penduduk negeri Johor bahawa kami akan membantu penduduk negeri ini menyelesaikan masalah tanah yang mereka hadapi.

"Kami akan turun selepas ini ke segenap penjuru negeri Johor untuk mendengar rintihan rakyat seterusnya membantu rakyat menyelesaikan masalah rakyat berkenaan isu tanah ini," tegas beliau.
mencabar pimpinan Umno BN agar bersemuka dengan beliau di negeri Johor secara anak jantan.

Terdahulu, himpunan Tanah semalam turut membuat 10 tuntutan untuk diserahkan kepada Menteri Besar Johor.

Tuntutan itu antara lain mahu kerajaan Johor menuntut semula Pulau Batu Puteh, siasat penyerahan tanah KTM Tanjung Pagar, hentikan pengurniaan tanah KPRJ/kroni, rampas tanah penyeleweng serta selamatkan tanah rizab Melayu.

Selain itu mereka juga mahu kerajaan negeri mewartakan tanah rizab orang asal, memastikan ketelusan pengurniaan tanah, pemilik tanah miliki ekuiti projek mega, selesaikan projek rumah terbengkalai dan hentikan manipulasi dan kurangkan birokrasi.

Pak Samad diiktiraf 'Seniman Rakyat'

Harakahdaily, 06 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Kumpulan Kartunis Independen (KKI) menyampaikan penghargaan kepada Pengerusi Bersama Bersih 3.0, Datuk A. Samad Said sekaligus mengiktiraf Sasterawan Negara itu sebagai ‘Seniman Rakyat 2012’

Pemimpin utama Kumpulan Kartunis Independen, Zulkiflee SM Anwar ulHaque berkata, penghargaan itu kerana kesungguhan dan pengorbanan yang dilakukan A Samad atau lebih mesra dengan panggilan Pak Samad memperjuangkan hak rakyat.

“Hari ini kami, Kumpulan Kartunis Independen (KKI) mengiktiraf seorang seniman, seorang budayawan yang mengabdi karya-karyanya demi membela rakyat, demi membuka mata rakyat dan sentiasa berjuang di garis depan membimbing rakyat.

“Beliau tidak mengharapkan darjat dan kebesaran malah sanggup menempuh rintangan biar berdapan dengan kekuasaan dan hujung senapang demi sebuah prinsip dan kehormatan sebagai manusia,” kata beliau yang lebih dikenali sebagai Zunar dalam majlis ringkas anjuran KKI di pejabatnya di Brickfields, semalam.

Zunar juga berkata, seniman seharusnya mengabdikan karya-karya untuk kepentingan rakyat terbanyak, membela rakyat tertindas malah menjadi perakam denyut nadi rakyat.


“Seniman rakyat adalah seniman yang berkorban ternaga dan minda, menyumbang bakat dan titik peluh demi kemerdekaan sebuah bangsa dalam erti kata sebenar.

“Beliau juga adalah contoh teladan kepada kami para kartunis, para seniman dan rakyat Malaysia umumnya,” katanya.

Sementara itu, Pak Samad dalam ucapannya turut memberikan semangat kepada kartunis dan seniman supaya terus memperjuangkan kebebasan dan menjaga hubungan dengan tuhan.

"Kalau ada halangan, rempuhlah kerana itulah maruah seorang seniman," katanya yang turut menceritakan pengalaman beliau mengadakan protes 'duduk bantah' di Kuala Lumpur.

Pak Samad yang hadir bersama isterinya turut menerima trofi penghargaan daripada KKI.

Majlis turut diserikan dengan nyanyian Mentari Kuning Menyalalah oleh seniman Nik Jidan disertai Pak Samad dan isteri dan ahli keluarga KKI dan sahabat handai.

Guna wang BR1M anjurkan kesyukuran sertai PAS

Yaakub Dasan, 06 Mei 2012
RANTAU PANJANG: Mungkinkah harapkan sokong, sokong membawa rebah benar-benar berlaku apabila wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM500 yang diumpan bagi memancing undi rakyat menjadi perkara di sebaliknya.

Ini dibuktikan apabila tiga penerima BR1M di Chicha Tinggi dekat sini menggunakan sebahagian wang bantuan tersebut bagi membeli lembu untuk mengadakan majlis kesyukuran menyertai PAS.

Pengasas Umno cawangan Kampung Rengas, Chicha Tinggi, Awang Ismail, 55 atau lebih dikenali sebagai Che Seman mengakui dua isterinya yang mendapat wang BR1M menggunakan wang tersebut bagi membeli lembu.

Selain itu kata beliau adiknya, Zakaria (gambar) juga turut menyumbang wang BR1M ketika membeli lembu bagi jamuan orang ramai sempena ceramah mereka menyertai PAS awal April lalu.

Pada ceramah tersebut Che Seman mewakili ahli keluarga dan rakan-rakan menyerah 152 borang menyertai PAS  kepada Timbalan Pesuruhanjaya PAS Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah.

Hadir sama di majlis itu Adun Bukit Tuku, Abdul Fatah Harun dan  Adun Gual Periok,  Mohamad Awang serta jawatankuasa PAS Rantau Panjang.

Ketika ditemui baru-baru ini Che Seman berkata, beliau  tidak menerima wang RM500 BR1M, sebaliknya dua isterinya mendapat wang tersebut.

Begitu juga adiknya Zakaria merupakan Ketua Umno Cawangan Kampung Rengas menerima wang BR1M.

“Wang tersebut kami kumpul untuk membeli lembu yang disembelih bagi jamuan orang ramai sempena meraikan kemasukan saya dan kawan-kawan bersama PAS pada 7 April lalu,” ujarnya.

(Tunggu pendedahan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang).

Lelong barangan MB di Majlis Makan Malam PR

harakahdaily, 06 Mei 2012

SHAH ALAM, 6 Mei: Majlis Makan Malam Pimpinan Pakatan Rakyat 2012 yang dianjur Pemuda PAS Kelantan malam tadi mencatat sejarah apabila turut diadakan lelongan barang-barang milik Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Antaranya jam tangan, baju, jaket, kasut dan potret-potret terkini beliau. Paling menarik seutas jam yang mengandungi cop kerajaan negeri dibida dengan harga RM2,700 oleh seorang pengunjung, Rushdan Mustafa.

Program itu turut dihadiri Mursyidul Am PAS, Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Naib Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw diadakan di I-City dekat sini dihadiri kira-kira 1,000 tetamu.

Turut hadir Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman dan anggota Parlimen Shah Alam, Ir Khalid Samad.

Pengarah program, Ahmad Fadhli Shaari berkata, program tersebut diadakan bertujuan mengutip dana pilihan raya Dewan Pemuda PAS Kelantan sebagai persiapan awal menghadapi pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.

Katanya, Pemuda PAS mensasarkan penderma di sekitar Lembah Klang terutamanya anak-anak Kelantan yang berada di perantauan untuk sama menyumbang bagi mempertahankan kerajaan Kelantan.

Sementara itu Menteri Besar berkata, rakyat cukup matang membuat penilaian sebenar ketika berdepan dengan serangan bertali arus Umno dan BN menggunakan media massa yang mereka kuasai.

“Saya cukup optimis serangan bertalu-talu pemimpin Umno dan BN terhadap Kelantan dan Pakatan Rakyat tidak akan mendatangkan kesan kerana rakyat dapat menilai apa sebenar yang berlaku,” katanya di majlis tersebut.

Beliau turut merakamkan ucapan tahniah di atas kejayaan Pemuda PAS Kelantan menganjurkan program berkenaan sehingga mendapat sambutan memberangsangkan.

Oleh itu beliau berharap semua pihak bekerja lebih keras demi kemenangan PAS dan Pakatan Rakyat pada PRU-13.

Pada majlis itu juga Tuan Guru Nik Abdul Aziz menurunkan tandatangan di atas potretnya yang berjaya dijual.
Saifuddin: Siswa sokong BERSIH, bukan parti
Timbalan menteri pengajian tinggi Datuk Saifuddin Abdullah percaya golongan mahasiswa yang hadir ke perhimpunan BERSIH 3.0 bukan merupakan penyokong parti pembangkang.

Sebaliknya, kumpulan mahasiswa berkenaan hadir di perhimpunan tersebut untuk menyokong perjuangan NGO dalam gabungan pertubuhan menuntut pilihan raya bersih dan adil itu, katanya.

"Saya yakin mereka pergi ke Dataran Merdeka untuk menyertai BERSIH dengan kefahaman mereka atas tanggungjawab," katanya ketika ditemui Malaysiakini di Kuala Lumpur hari ini.

Tambahnya, beliau juga mendengar rungutan bahawa "tokoh tertentu" memperalatkan perhimpunan tersebut sehingga menimbulkan rasa tidak senang di kalangan peserta perhimpunan 28 April itu.

Sehubungan itu juga, Saifuddin turut meminta 22 orang mahasiswa yang dikehendaki polis berhubung insiden yang berlaku pada hari itu supaya tampil membantu siasatan.

Katanya, lebih baik sekiranya pelajara berkenaan berbuat demikian daripada terus dicari oleh pihak polis.

"Lebih baik mereka tampil memberi kerjasama... Mereka harus menyatakan di mana dan kenapa mereka menyertai BERSIH. Ini akan memudahkan polis membuat siasatan dan memberi gambaran peristiwa sebenar," katanya.

Pihak polis sebelum ini polis mengeluarkan 49 wajah peserta BERSIH yang dikehendaki polis bagi membantu siasatan.

Ekoran itu, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin memaklumkan bahawa 22 orang daripada individu berkenaan merupakan golongan mahasiswa.
AMK gesa kerajaan terima tawaran La Rue
Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Md Akin berkata kerajaan perlu menerima tawaran daripada seorang pelapor khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu untuk menyiasat dakwaan keganasan yang berlaku dalam perhimpunan BERSIH 3.0.

Katanya, penyertaaan oleh pelapor khas itu, Frank La Rue, akan meningkatkan lagi kredibiliti panel siasatan yang diumumkan perdana menteri sebelum ini.

Selain penyertaan La Rue, panel berkenaan juga perlu dilihat tidak berpihak dan turut menyertaan wakil daripada organisasi media dan MP Pakatan Rakyat, kata peguam itu.
Katanya lagi, keengganan kerajaan untuk berbuat demikian akan memberi gambaran tidak baik ke atas kredibiliti jawatankuasa berkenaan, kata Shamsul lagi dalam sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.
"Kita mengalu-alukan panel bebas seperti yang dikatakan. Anggota mesti dalam kalangan jawatankuasa BERSIH, Ahli Parlimen Pakatan, Wakil Suhakam, wartawan dan juga pelapor khas dari PBB itu," katanya.

La Rue hari ini memberitahu Malaysiakini bahawa beliau sedia menawarkan diri untuk menyiasat insiden yang berlaku dalam perhimpunan 28 April itu sekiranya kerajaan menjemput beliau untuk berbuat demikian.

Peguam yang berpengkalan di Geneva itu mengikuti rapat laporan berhubung perhimpunan BERSIH 3.0.
J'kuasa fatwa haram demo, AMK tuntut penjelasan
Angkatan Muda Keadilan (AMK) menuntut penjelasan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung keputusan jawatankuasa itu hari ini bahawa umat Islam haram menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang melanggar undang-undang.

Ketua pergerakan itu, Shamsul Iskandar Md Akin berkata Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia perlu menjelaskan kerana keputusan tersebut mungkin dibuat dengan hanya berdasarkan laporan media arus perdana.

Sedangkan, perhimpunan BERSIH 3.0 – bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil – mempunyai tujuan yang baik, katanya lagi dalam sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.

"Kalau kita ambil pendekatan seperti ungkapan  yang mengatakan 'mencegah lebih baik daripada mengubati' dan 'berkata benar walaupun pahit', adalah wajib (sertai perhimpunan).

"Kita mesti ada kebebasan  untuk menyatakan pendirian dan pendapat dengan berani walaupun berdepan dengan risiko. Kita akan minta penjelasan daripada majlis fatwa supaya tidak dilihat fatwa ini akan memosong pemikiran orang Islam," katanya.
Sementara itu, pada sidang media sama, Shamsul turut menuntu penjelasan terperinci berhubung fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan hari ini mengenai penyertaan perhimpunan dan demonstrasi.

Menurut Shamsul lagi, jika diperlukan, beliau sedia mengemukakan majlumat lanjut berhubung perhimpunan BERSIH jawatankuasa majlis fatwa memerlukannya.
Jawatankuasa itu hari ini memutuskan haram bagi umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan hura-hura dan kekacauan dalam negara.
Demo cetus huru-hara haram, kata j'kuasa fatwa
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia hari ini memutuskan haram untuk umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara.

Pengerusinya Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata jawatankuasa memandang serius isu itu di mana sebahagian umat Islam telah bertindak sebagai perusuh jalanan dalam banyak perhimpunan atau demonstrasi termasuk seperti yang berlaku pada perhimpunan di ibu negara 28 April lepas.

"Tindakan merusuh, membawa kacau bilau dan merosakkan harta benda awam adalah suatu perbuatan yang ditegah Islam. Malah niat untuk menjatuhkan negara yang sah di sisi undang-undang melalui penganjuran demonstrasi seumpama itu juga haram di sisi agama.

"Sesiapa juga tidak boleh buat, tidak (boleh) bersetuju ke arah (usaha) mendatangkan kemudaratan, keresahan, menjadikan rusuhan sesama kita hingga berpecah, apatah lagi kalau berlaku pertumpahan darah," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan muzakarah ke-99 jawatankuasa itu di Sepang.

Sehubungan itu, katanya umat Islam yang menyertai demonstrasi itu perlu insaf kerana tindakan itu bukan daripada ajaran Islam kerana Islam tidak pernah menyuruh umatnya bertindak sedemikian sehingga mengancam nyawa sesama manusia demi mencapai sesuatu agenda.

Abdul Shukor berkata sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi, banyak saluran perbincangan yang lebih bermanfaat boleh dilaksanakan tanpa menggadaikan keamanan negara.

Beliau berkata turut dibincangkan dalam muzakarah itu adalah gejala Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender dan Transeksual (LGBT) yang tidak memerlukan pengeluaran sebarang fatwa kerana ia jelas haram di sisi Islam.

Selain mengelak daripada terjebak dalam seks songsang seumpama itu, Abdul Shukor berkata umat Islam juga diminta tidak terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan sebarang gerakan, sokongan atau kempen mengenai LGBT.

"Untuk orang yang menunjukkan sokongan dan simpati kepada LGBT pun haram juga. Tugas menghapuskan gejala ini adalah tugas semua umat Islam dan jika kita sokong perkara yang tidak baik itu dikatakan bersubahat dan berdosa jawabnya," katanya.

Beliau berkata tindakan menyanjung pemimpin yang menyokong LGBT juga perlu dielakkan kerana Islam sendiri menyenaraikan ciri-ciri pemimpin yang boleh dipilih antaranya bermoral tinggi, patuh ajaran agama, berpengetahuan dan amanah.

Abdul Shukor berkata muzakarah turut menyeru pihak berkuasa untuk mengambil tindakan bagi menyekat gejala seks songsang daripada terus berleluasa.

Dalam pada itu, beliau berkata pemimpin, individu atau media dinasihat menghentikan sikap suka mendedahkan secara terbuka perkara-perkara keji yang didakwa dilakukan mana-mana pihak.

"Ini kerana perbuatan mendedahkan keaiban orang lain lebih-lebih lagi yang berkait dengan hubungan seksual amat ditegah Islam. Jika bertujuan untuk menghapuskan kemungkaran, serahkan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan tugas," katanya.

- Bernama

Bersih 3.0 terhangat minggu ini

Harakahdaily, 06 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 6 Mei: Berita mengenai insiden keganasan polis dan penyamaran polis ketika perhimpunan Bersih 3.0 merupakan artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke-18.

Sekeping gambar yang dipetik blog  http://kafesantai.blogspot.com menunjukkan seorang peserta Bersih 2.0 memainkan dua watak, satu memukul polis sebagai peserta dan satu memukul peserta sebagai polis.

Di tangga kedua pula, ialah sebuah kupasan menarik daripada paspb2.blogspot.com mengenai dakwaan skandal seks terbaru terhadap pemimpin nombor 2 PKR, Azmin Ali.

Berita mengenai kematian Bob Kuman atau nama sebenarnya Husni Mohd Rawi menduduki tempat ketiga minggu ini.

Di tempat keempat pula ulasan blog  http://greenboc.blogspot.com/ terhadap gambar peserta yang merempuh sekatan polis ketika di Bersih 3.0.

“Kenapa Mereka Tidak Memakai Baju BERSIH? Kenapa Mereka Nampak Teruja Sangat Memecahkan Sekatan Polis? Siapa Kenal Mereka2 Ini??” soal blog tersebut.

Manakala, tulisan sinis Hishamuddin Rais di Tukar Tiub  mengenai penipuan media Umno terhadap jumlah hadirin Bersih 3.0 menduduki tangga kelima.

Berikut ialah 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu, 29 April hingga 5 Mei, 2012.

1
KANTOI: Lelaki ini kejap jadi peserta, kejap jadi polis
2
FITNAH SEKS!!! Azmin UMNO ada misai, Azmin Ali tak pernah bermisai
3
Bob Kuman meninggal, disemadi di Rantau
4
Peserta Demo Mengganas - Siapakah Mereka Ini??
5
Demo bersih gagal: Tak sampai 4,000 yang berdemo
6
Blogger UMNO memalsu gambar Bersih 3.0!!
7
Tengahari tendang polis, petang tangkap peserta
8
Lu Orang Kenal Siapa "Ulamak" Ini..
9
Ujian provokasi SUV sebelum Waja
10
Puak asabiah tentu tidak mengerti gambar ini

Tiada ulasan: