Khamis, 10 Mei 2012

JIKA ADUAN TAK DIPENDULI..ADU LAH PADA ALLAH..JIKA TIDAK DAPAT PENGADILAN LAGI...MOHONLAH KEADILAN DARI ALLAH...SEBENARNYA ALLAH LAH YANG MEMPUNYAI KUASA MUTLAK DIDUNIA MAUPUN DIAKHIRAT...

BERSIH: Haniff Omar ketuai panel siasatan
Bekas ketua polis negara Tun Haniff Omar dilantik mengetuai panel bebas bagi menyiasat dakwaan insiden kekasaran oleh pihak polis ketika menangani perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

Dilaporkan panel itu akan disertai enam anggota termasuk bekas hakim, wakil media dan ahli akademik.

bersih 3 rally 090512 05 crowd at jalan tun perakBeliau baru-baru ini mencetuskan konstroversi apabila mendakwa pihak yang simpati terhadap komunis dan aktif sebagai peserta demonstrasi sekitar 1970-an terlibat dalam perhimpunan BERSIH 3.0.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein ketika mengumumkan perkara itu hari ini berkata, terma rujukan panel itu akan ditetapkan dalam tempoh beberapa hari lagi dalam mesyuarat pertamanya.

Anggota lain panel itu termasuklah:
  • Bekas ketua hakim Borneo Tan Sri Steve Sim.
  • Editor Pengurusan Sinar Harian Datuk Hussamuddin Yaacub.
  • Penasihat undang-undang Media Chinese International Liew Peng Chuan.
  • Pengurus besar kanan hal ehwal korporat Petronas Datuk Medan Abdullah.
  • Ahli psikologi Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Dr Ruszmi Ismail.
Sementara itu, Bernama melaporkan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata panel penasihat ini akan mengadakan mesyuarat pertama mereka secepat mungkin untuk menentukan terma rujukan serta peranan mereka.
 
Beliau berkata mesyuarat Jemaah Menteri hari ini sekali lagi memberikan penekanan kepada keperluan untuk mempertahankan keluhuran undang-undang, konsisten dengan pendirian kerajaan dalam mencari kebenaran, keadilan serta pembelaan kepada semua pihak.
 
"Adalah menjadi hasrat kerajaan agar panel penasihat bebas ini dapat memberi ruang kepada semua pihak untuk mengemukakan laporan, bantahan, maklum balas, serta bahan bukti berkenaan kejadian rusuhan itu," katanya dalam satu persidangan media di bilik mesyuarat bangunan Kementerian Dalam Negeri.
 
Menurutnya pada masa yang sama, polis akan terus dengan siasatan mereka berhubung kejadian rusuhan itu, dan mengemukakan hasilnya kepada Pejabat Peguam Negara untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, Hishammuddin berkata panel itu akan diberikan kebebasan dalam pelbagai aspek, termasuk soal tempoh masa, serta pihak yang akan dirujuk bagi membantu siasatan mereka.

KNONEatanya beliau ada mendengar syor sesetengah pihak untuk mendapatkan bantuan kepakaran pihak luar, contohnya jabatan polis New York atau polis United Kingdom bagi membantu siasatan, namun menurutnya akhirnya ia terpulang kepada keputusan panel berkenaan.
 
"Harapan kita adalah untuk orang ramai ketahui apa yang sebenarnya berlaku, hari ini ada bermacam-macam saluran, banyak tuduhan dan ada kecenderungan pihak tertentu hanya melihat kepada satu aspek sahaja terhadap apa yang berlaku pada hari itu, jadi cerita menyeluruh mesti dikemukakan panel ini.
 
"Kalau ia dikemukakan pihak Kementerian Dalam Negeri atau polis, mungkin ada pihak yang dah begitu prejudis, hingga apa yang kita cakap pun mereka tidak akan percaya, jadi panel ini ditubuhkan bagi tujuan itu," katanya.
 
Hishammuddin berkata penubuhan panel itu juga bertujuan menyediakan saluran kepada mereka yang merasakan menjadi mangsa pihak tertentu pada hari kejadian, dan merasakan seolah-olah tidak ada saluran yang telus untuk mendengar luahan serta pandangan mereka mengenai apa yang berlaku.
 
Katanya beliau percaya anggota panel itu cukup diyakini untuk memuaskan hati semua pihak.
 
Beliau berkata pada pandangannya penemuan panel itu juga dapat membantu kerajaan untuk melihat ke hadapan, khususnya dengan penampilan rang undang-undang berhubung perhimpunan aman, hasil transformasi yang dibawa oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
 
"Insiden seperti ini boleh membantu kami merangka masa depan, saya percaya ada hikmah di sebalik apa yang berlaku, ini peluang untuk meneliti dan melihat ke hadapan bagi memastikan bagaimana undang-undang sedia ada dapat diimbangi antara keperluan kebebasan dan hak asasi, dengan keselamatan negara," katanya.
Nazri: Pengerusi SPR bukan lagi ahli Umno
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Tan Sri Abdul Aziz Yusof kini bukan lagi ahli Umno.

NONENazri berkata, Aziz sendiri memberitahu beliau perkara itu selepas memeriksa status keahlian tersebut dengan cawangan terbabit.
"Pengerusi SPR beritahu saya yang beliau bukan ahli Umno.
"Beliau mengesahkan dengan cawangannya (didaftarkan sebelum ini) yang beliau bukan lagi ahli," katanya dalam satu sidang media hari ini.

Menurutnya lagi, keahlian tersebut tidak lagi disambung selepas Aziz gagal memperbaharui keahlian selepas mendaftar buat pertama kali.
NONEMengulas lanjut, Nazri berkata Aziz (kiri) memberitahu beliau bahawa keahlian itu didaftarkan jemaah surau berhampiran tempat tinggalnya.

"Yuran keahliannya dibayar ahli surau (tempat Aziz menetap pada masa itu)," katanya.

Hal itu bukan perkara asing malah turut berlaku pada dirinya sendiri sebelum ini, kata Nazri lagi.

"Saya jadi ahli kerana ayah saya mendaftarkan saya," katanya yang turut berjenaka bahawa ayahnya mungkin bertindak demikian kerana tidak mahu beliau menyertai DAP.

Menurutnya Nazri, beliau hanya mengetahui dirinya telahpun menjadi ahli Umno selepas cuba mendaftar untuk menyertai parti berkenaan, katanya lagi.

Isu keahlian dua pengerusi dan timbalan pengerusi SPR dalam Umno mencuri perhatian ramai apabila Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution akhir bulan lalu mendakwa kedua-dua mereka merupakan ahli parti berkenaan.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar kemudian menjelaskan bahawa Saifuddin mendedahkan keahlian individu lain dengan nama yang sama.

Wan Ahmad juga menafikan bahawa beliau merupakan seorang ahli Umno di Kelantan seperti didakwa Saifuddin.
K'jaan tarik balik RUU pindaan kesalahan p'raya
Menteri di jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mengumumkan kerajaan akan menarik balik cadangan pindaan kepada Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 di Dewan Negara esok.

Menurutnya, keputusan itu dibuat jemaah menteri selepas mengambilk kira maklum balas dan bantahan dari pelbagai pihak terhadap rang undang-undang itu.

Keputusan itu juga menurutnya dipersetujui pembangkang dan Suruhanjaya Pilihan Raya selepas satu pertemuan selama sepuluh minit hari ini.

NONELangkah itu juga diambil memandangkan Dewan Negara sedang membahaskan dua lagi pindaan terhadap rang undang-undang itu selepas tiga pindaan di peringkat Dewan Rakyat sebelum ini, katanya.
"Kita lihat banyak penolakan (terhadap rang undang-undang itu). Ia jadi berserabut (dengan dua lagi cadangan pindaan di peringkat Dewan Negara).

"(Oleh itu) kerajaan buat keputusan untuk menarik balik rang undang-undang itu," katanya dalam sidang media di bangunan parlimen hari ini.

Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 itu diluluskan secara tergesa-gesa pada 19 April lalu – hari terakhir persidangan Parlimen untuk kali kelima bagi penggal ke-12.
Pakatan sokong penuh
Antara pindaan yang diluluskan pada hari itu melibatkan peruntukan bawah Seksyen 14 1(A) yang tidak lagi membenarkan pemerhati pilihan raya dari parti politik ditempatkan di pondok pilihan raya (barung).
Seksyen 26A subseksyen (2) dan (3) pula dipadamkan sepenuhnya menyebabkan pemerhati pilihan raya, calon dan wakilnya dihalang daripada memantau pendaftaran pengundi pada hari pilihan raya.
Seksyen 11(c) yang turut dipadam juga menyebabkan cetakan bahan pilihan raya tidak perlu disertakan nama dan alamat pencetak atau penerbit bahan tersebut.

Mengulas lanjut, Nazri memberitahu beliau akan mengusulkan perkara itu di Dewan Negara bagi pihak jemaah menteri esok.

Turut hadir dalam sidang media tersebut ialah Ahli Parlimen Ipoh Timur Lim Kit Siang yang berkata Pakatan Rakyat menyokong penuh langkah kerajaan menarik rang undang-undang itu.

"Apa yang penting, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu pertimbang cadangan BERSIH.

"Kita masih jauh lagi dari mengecapi pilihan raya yang bebas dan adil," kata penasihat DAP itu lagi.

Penarikan balik rang undang-undang di peringkat Dewan Negara, yang amat jarang berlaku, dibuat dua minggu selepas perhimpunan BERSIH 3.0 di mana kira-kira 100,000 orang turun menuntut pilihan raya bebas dan adil serta berdepan dengan tembakan gas pemedih mata dan meriam air.
'Kenapa akhbar padam, tarik balik berita RCI Sabah?'
DAP membangkitkan persoalan kenapa laporan berhubung penubuhan suruhanjaya siasatan diraja (RCI) bagi menyiasat masalah pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah tidak disiarkan dalam akhbar negeri itu hari ini.
Sedangkan, menurut ketua anggota Parlimen DAP Lim Kit Siang, ia wajib disiarkan di halaman depan akhbar di negeri di bawah bayu itu.

NONE"Hakikatnya, berita ini langsung tidak mendapat liputan dalam semua media arus perdana Malaysia dan semua media cetak yang diterjemahkan dalam bahasa yang lain...," katanya dengan mengecualikan The Sun dan beberapa media dalam  talian, termasuk Malaysiakini.

Dalam kenyataannya hari ini, Lim juga mempersoalkan tindakan agensi berita nasional Bernama menarik balik laporannya yang memetik Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz, berkaitan RCI beberapa jam selepas disiarkan.

"Adakah Bernama berhak untuk memadamkan berita berkenaan jawapan Nazri di Parlimen, walaupun Nazri telah memperdayakan dan tidak bercakap benar di Parlimen?" dakwa Lim yang juga anggota parlimen Ipoh Timor.

Bernama dalam nota kepada editor semalam menarik balik laporannya berkaitan RCI melalui arahan berbunyi: "Sila abaikan berita bertajuk NAZRI-RCI yang dihantar sebelum ini. Berita baru akan menyusul."
Laporan yang ditarik balik itu antaranya memetik Nazri sebagai berkata, kabinet bersetuju menubuhkan RCI bagi menyiasat masalah PATI di Sabah pada 8 Februari tahun ini dan proses menyediakan terma rujukannya sudah bermula.

Beliau dilapokan berkata demikian ketika menjawab soalan Senator Datuk Paul Kong Sing Chu (BN-MCA) yang ingin tahu status terkini RCI yang menurutnya amat dinantikan di Sabah tetapi belum diumumkan sehingga kini.
Aktivis siswa mahu saman Utusan, Kosmo!
Aktivis pelajar, Khalid Ismath, yang didakwa menendang seorang anggota polis trafik ketika perhimpunan BERSIH 3.0 akan menyaman akhbar Utusan Malaysia dan Kosmo! berhubung tuduhan tersebut.

Pada sidang media petang ini, Khalid berkata, tindakan saman itu diambil berikutan berita yang dipaparkan kedua-dua akhbar itu tidak benar.

NONE"Saya kini sedang berbincang dengan peguam dan beberapa aktivis pelajar. Saya akan saman Utusan dan Kosmo! kerana memaparkan berita dan gambar saya.

"Berita tersebut mencalarkan reputasi saya sebagai seorang mahasiswa dan mengaibkan nama keluarga saya yang sebelum ini dikenali dengan keluarga yang baik kerana mereka mengatakan saya ganas," katanya.

Turut hadir pada sidang media itu Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Safwan Anang dan Pengerusi Malaysia Bangkit, Mohd Syahid Zaini.

'Menteri kata bukan saya'
Khalid berkata, beliau rasa teraniaya apabila ditahan polis ekoran penyiaran gambar lelaki yang didakwa sebagai dirinya itu.

NONE"Saya tak pernah pakai style macam ini. Dan kalau orang yang waras, boleh tengok dengan jelas dari segi gaya rambut, warna kulit dan sebagainya berbeza dengan saya.

"Saya rasa teraniaya bila polis tiba-tiba menahan saya sedangkan saya datang ke sana (balai polis) atas kerelaan untuk membantu polis. Nak buktikan yang saya bukan pelaku dalam gambar itu," katanya.

Khalid juga memaklumkan bahawa Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah sendiri memaklumkan di Twitter bahawa individu yang disiarkan dalam akhbar milik Umno itu bukan dirinya.

"Dalam satu tweet , Saifuddin mengatakan, dia dapat info daripada seorang SB UiTM yang mengatakan imej gambar dalam akhbar itu bukan saya.

"Kerana menurutnya, SB sentiasa ada bersama mengikut saya," katanya lagi.
Aktivis siswa mahu saman Utusan, Kosmo!
Aktivis pelajar, Khalid Ismath, yang didakwa menendang seorang anggota polis trafik ketika perhimpunan BERSIH 3.0 akan menyaman akhbar Utusan Malaysia dan Kosmo! berhubung tuduhan tersebut.

Pada sidang media petang ini, Khalid berkata, tindakan saman itu diambil berikutan berita yang dipaparkan kedua-dua akhbar itu tidak benar.

NONE"Saya kini sedang berbincang dengan peguam dan beberapa aktivis pelajar. Saya akan saman Utusan dan Kosmo! kerana memaparkan berita dan gambar saya.

"Berita tersebut mencalarkan reputasi saya sebagai seorang mahasiswa dan mengaibkan nama keluarga saya yang sebelum ini dikenali dengan keluarga yang baik kerana mereka mengatakan saya ganas," katanya.

Turut hadir pada sidang media itu Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Safwan Anang dan Pengerusi Malaysia Bangkit, Mohd Syahid Zaini.

'Menteri kata bukan saya'
Khalid berkata, beliau rasa teraniaya apabila ditahan polis ekoran penyiaran gambar lelaki yang didakwa sebagai dirinya itu.

NONE"Saya tak pernah pakai style macam ini. Dan kalau orang yang waras, boleh tengok dengan jelas dari segi gaya rambut, warna kulit dan sebagainya berbeza dengan saya.

"Saya rasa teraniaya bila polis tiba-tiba menahan saya sedangkan saya datang ke sana (balai polis) atas kerelaan untuk membantu polis. Nak buktikan yang saya bukan pelaku dalam gambar itu," katanya.

Khalid juga memaklumkan bahawa Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah sendiri memaklumkan di Twitter bahawa individu yang disiarkan dalam akhbar milik Umno itu bukan dirinya.

"Dalam satu tweet , Saifuddin mengatakan, dia dapat info daripada seorang SB UiTM yang mengatakan imej gambar dalam akhbar itu bukan saya.
'Insiden peluru kerana kurang ketegasan polis'
Pemuda PAS menyifatkan insiden ugutan melalui pengeposan peluru kepada ketua unit amalnya semalam terhasil daripada kurangnya ketegasan pihak berkuasa di dalam menangani kes-kes sebegini.

Malah, kata Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya dewan itu Mohd Sany Hamzan, ia sering juga dianggap sebagai kes terpencil.

NONEOleh itu, jabatan pilihan raya Pemuda PAS meminta supaya pihak berkuasa yang bertanggungjawab atas keselamatan rakyat dalam negara ini melakukan siasatan menyeluruh dengan kadar segera...," katanya.

Mohd Sany berkata, polis juga mesti mengambil tindakan tegas terhadap pelaku yang dilihat 'cukup berani' mengambil tindakan di luar konteks undang-undang.

Dalam kenyataanya hari ini, Mohd Sany juga melahirkan rasa kesalnya kerana masih ada orang yang berfikiran sempit yang merasakan diri mereka lebih berkuasa daripada undang-undang.

Harakahdaily
semalam melaporkan Ketua Pengarah Unit Amal PAS Juhari Osman sebagai mendakwa menerima peluru bersama surat ugutan bunuh yang diposkan ke rumahnya di Melaka.

Johari tidak menolak kemungkinan besar ugutan itu ekoran peranannya mengetuai 4,000 anggota Unit Amal dalam perhimpunan BERSIH pada 28 April lalu.
Menurut Johari, beliau

"Kerana menurutnya, SB sentiasa ada bersama mengikut saya," katanya lagi.
5 suspek kes culik Nayati diberkas, 2 lari ke luar negeri
Empat lelaki dan seorang wanita yang disyaki terlibat dalam kes penculikan kanak-kanak warga Belanda, Nayati Shamelin Moodliar, 27 April lepas berjaya ditangkap manakala dua perancang utama kes itu dipercayai melarikan diri ke luar negara.
  
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Bakri Zinin dalam sidang akhbar hari ini, berkata lima suspek berumur antara 18 hingga 40 tahun itu direman selama 14 hari bermula semalam.
  
Hasil tangkapan itu, polis menemui semula sebahagian daripada wang tebusan yang dibayar keluarga Nayati kepada suspek, katanya.
  
"Polis masih mengesan dua lagi suspek yang terlibat dalam kes ini yang dipercayai menjadi perancang utama penculikan Nayati, dan daripada maklumat yang kami terima kedua-dua suspek telah melarikan diri ke luar negara bersama sebahagian daripada wang tebusan," katanya.
  
Beliau berkata polis telah meminta bantuan Polis Antarabangsa (Interpol) untuk menahan dua suspek yang dipercayai melarikan diri ke Eropah itu.
  
Bakri turut mengucapkan terima kasih kepada orang awam kerana banyak menyalurkan maklumat sehingga tertangkapnya lima suspek itu.
  
"Kejayaan polis ini memberi keyakinan kepada warga asing bahawa negara kita selamat daripada anasir jenayah," katanya.
  
Nayati, 12,  diculik ketika berjalan kaki berseorangan ke Sekolah Antarabangsa Mont' Kiara berhampiran rumahnya di ibunegara, dan kanak-kanak lelaki itu ditemui selamat di kawasan Rehat dan Rawat Sungai Buloh, Lebuhraya Utara Selatan pada 7.55 pagi, 3 Mei lepas.

- Bernama

Polis nafi Khalid Ismath ditanya soalan seksual
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Mohd Bakri Zinin menafikan dakwaan bahawa anggotanya mengemukakan soalan bersifat seksual ketika menyiasat seorang siswa, Khalid Ismath.

Mohd Bakri berkata dakwaan oleh peguam siswa berkenaan sebagai satu perkara "mengarut".

"Dakwaan itu dakwaan mengarut kerana siasatan polis dilakukan secara profesional," katanya dalam satu sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Polis menyiasat Khalid berhubung dakwaan bahawa siswa itu menendang seorang anggota polis trafik ketika perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

Latheefa dalam satu sidang media semalam mendakwa polis bertanya perkara aneh, termasuk soalan sama ada siswa itu tahu bahawa gabungan BERSIH simpati ke atas golongan homoseks dan sama ada beliau suka melancap.
Tunku Aziz digugurkan, PP namakan dua senator baru
Naib Presiden DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim digugurkan daripada jawatan senator, dan tempohnya yang berakhir pada 30 Mei depan, tidak diperbaharui.

Tunku Abdul Aziz dijangka berdepan dengan tindakan daripada DAP selepas kenyataannya menolak perhimpunan duduk bantah BERSIH 3.0 pada 28 April lalu di Kuala Lumpur.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng secara terbuka membidas Tunku Aziz, dengan berkata bahawa kenyataan naib presiden DAP itu telah meletakkan parti itu dalam "kedudukan yang memalukan" sedang parti itu menyokong BERSIH yang menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Difahamkan bahawa tempoh jawatan senator bekas setiausaha PKR negeri dan pengarah pilihan raya negeri, Mustafa Kamal Mohd Yusoff, juga tidak akan diperbaharui.
Hari ini kerajaan negeri Pulau Pinang mencadangkan pensyarah Universiti Pertahanan Malaysia Dr Ariffin S.M Omar dan Setiausaha Eksekutif Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Perusahaan Alat-alat Pengangkutan & Sekutu Syed Shahir Syed Mohamud, sebagai anggota Dewan Negara, lapor Bernama.
  
Dr Ariffin, 63, dan Syed Shahir, 60, dipilih selepas Ketua Menteri Lim Guan Eng membentangkan usul melantik dua anggota Dewan Negara dalam persidangan  Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi menggantikan Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim dan Datuk Mustafa Kamal Mohd Yusoff yang tamat perkhidmatan pada 30 Mei ini.
  
Lim berkata Dr Ariffin adalah ahli dalam Sejarah Melayu dan telah menghasilkan beberapa buah buku ilmiah serta pernah berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM).
  
Lim berkata Syed Shahir pula dicalonkan ekoran pengalamannya dalam aktiviti dan gerakan kesatuan pekerja di Malaysia sejak 38 tahun.
  
"Selain itu kewibawaannya yang pernah mewakili negara dalam pelbagai forum, persidangan dan seminar di peringkat nasional dan antarabangsa," katanya.
Fernandez: K'jaan yang malukan M'sia, bukan saya
Pengarah eksekutif Tenaganita Irene Fernandez menyelar kerajaan kerana menyifatkan beliau "memalukan negara" ekoran tindakannya membangkitkan isu pekerja asing di Malaysia kepada media Indonesia.

Katanya, perbuatan mencemar imej negara itu dilakukan kerajaan kerana Malaysia masih berada dalam senarai pemerhatian Amerika Syarikat berhubung kegiatan penyeludupan manusia sejak dua dekad lalu.

"Siapa yang mencemar imej negara jika tidak kerajaan ini?," katanya sinis dalam satu sidang media hari ini.

Beliau mengulas kenyataan timbalan menteri sumber manusia Datuk Maznah Mazlan yang menyerang beliau atas kenyataannya kepada akhbar Jakarta Post sebelum ini.

Maznah berkata, kenyataan itu tidak beretikan, tidak tepat dan tidak patriotik kerana tidak menggalakkan Indonesia daripada menghantar tenaga kerja ke negara ini.

Tiada ulasan: