Selasa, 8 Mei 2012

HORMAT DENGAN KEPUTUSAN FATWA...KENA JUGA HORMAT UNDANG2 ALLAH...HUKUM2 ALLAH...TAK MELAKSANAKAN..ITU TANDA2 TAK HORMAT JUGA....IAITU DENGAN TAK BERIMAN PADA KITAB2 ALLAH...BAGAIMANA NAK JAWAB...'SIAPA IMAM KAMU' SEMASA DIALAM BARZAH...JANGAN KITA BERIMAN SEBAHAGIAN QURAN DAN TAK BERIMAN DISEBAHAGIAN QURAN...

Nik Aziz: Keputusan Majlis Fatwa 'guna sebelah mata'
Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat berkata keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang mengharamkan perhimpunan yang menurut majlis itu bertujuan tidak baik sepertimana yang berlaku dalam perhimpunan 28 April lalu, dibuat hanya menggunakan "sebelah mata".

Mengulas kenyataan pengerusi Majlis Fatwa Kebangsan, Prof Tan Sri Dr Abdul Shukor Hussin mengenai perkara itu, Nik Aziz berkata, beliau setuju bahawa perhimpunan yang bertujuan untuk mencetuskan huru hara dan merosakkan harta benda adalah haram.

"Bagaimanapun, apabila dikaitkan dengan himpunan BERSIH 3.0 yang dikatakan menimbulkan huru-hara, saya berpandangan bahawa kenyataan tersebut dikeluarkan dengan hanya menggunakan sebelah mata.

"Mata yang digunakan pula adalah kabur dengan cermin mata yang telahpun rosak," katanya sambil menambah beliau menghormati anggota Majlis Fatwa Kebangsaan.

"Namun dalam hal ini saya amat berbeza dengan pendirian yang dikemukakan oleh Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan ini," kata Nik Aziz dalam satu kenyataan hari ini.

Dr Abdul Shukor dilaporkan berkata Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan haram untuk umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang dan kekacauan di dalam negara.

Menurut laporan akhbar, pengerusi Majlis Fatwa itu berkata Islam membenarkan mencari keadilan tetapi melaui tindakan beradab.

Mengulas lanjut, menteri besar Kelantan itu berkata perhimpunan BERSIH 3.0 bukannya bertujuan untuk mencetuskan huru-hara

Perhimpunan itu, tambahnya, menggariskan lapan tuntutan untuk membersihkan pilihan raya dan jauh sekali untuk mencetuskan huru-hara bagi menjatuhkan kerajaan melalui jalan raya.

"Jika dikatakan menggunakan cara beradab dibenarkan, maka suka saya bertanya, apakah jalan beradab yang lebih aman melainkan pergi dan duduk?

"Pernahkah Majlis Fatwa memandang dan memahami di sebalik lapan tuntutan yang dikemukakan oleh BERSIH untuk mengatasi isu pengundi hantu dan penipuan di dalam pilihan raya yang implikasinya lebih besar kepada negara?" soal Nik Aziz.

Sehubungan itu, beliau yakin bahawa fatwa tersebut hanya "laporan akhbar pro-kerajaan sahaja tanpa mendapat penjelasan dari penganjur BERSIH 3.0 sebelum membuat pertimbangan dibuat.

"Justeru, soalan saya ialah fatwa-kah namanya sekiranya tanpa penjelasan dari kedua-dua belah pihak, terus sahaja dijatuhkan hukuman?" kata Nik Aziz lagi.

Sebaliknya, kata menteri besar Kelantan itu, huru-hara tercetus jika ia dihalang.

"Andaikan himpunan di Gua Musang dan RTC, Kota Bharu ketika kedatangan Perdana Menteri baru-baru ini ke Kelantan dihalang dan disembur dengan air, tidak mustahil ia turut menjadi huru-hara.

"Jika BERSIH berhimpun dianggap haram, apa pula hukum perhimpunan Presiden Umno di Gua Musang dan RTC baru-baru ini yang tujuannya jelas mengajak rakyat menukar kerajaan Kelantan?

"Justeru cukuplah saya mengatakan, jangan berjalan sebelah kaki, nanti pincang mengatur langkah. Salam hormat saya buat Majlis Fatwa Kebangsaan," tambahnya.
Demo: Hormati keputusan Majlis Fatwa, kata Jamil Khir
Wartawan Sinar Harian
7 Mei 2012
Jamil Khir
$entry.content.caption.value
KUALA TERENGGANU - Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang mengharamkan umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang mencetuskan hura-hara perlu dihormati dan dipatuhi semua pihak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, jawatankuasa itu dianggotai oleh mereka yang dilantik oleh Majlis Raja-Raja dan setiap keputusan dibuat tanpa campur tangan daripada mana-mana pihak.

"Majlis fatwa sudah putuskan (haram menyertai demonstrasi yang mencetuskan huru-hara). Jadi, kita serahkan kepada Majlis fatwa kerana ia (jawatankuasa) dilantik oleh raja-raja," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis kesyukuran sempena penganjuran Karnival Al-Hijrah peringkat negeri Terengganu, di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif Al-Hijrah Media Corporation Bukhari Che Muda.

Dipetik Bernama, Jamil Khir mengulas keputusan muzakarah jawatankuasa berkenaan yang mengharamkan umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undangan-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara.

Jamil Khir berkata beliau juga melihat tindakan pemimpin Pas mempertikaikan keputusan jawatankuasa berkenaan sebagai perkara biasa dalam politik.

 

 

 

 
Bersih 3.0: Nik Aziz wajar tarik balik pendirian
HABSAH ISMAIL
7 Mei 2012
Datuk Mohd Fatmi Che Salleh
Datuk Mohd Fatmi Che Salleh
KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat diminta menarik balik kenyataan berkaitan dengan Bersih 3.0 berikutan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan memutuskan bahawa adalah haram bagi umat Islam menyertai perhimpunan atau demontrasi.
Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Mohd Fatmi Che Salleh berkata, sebenarnya sebelum fatwa itu mengeluarkan kenyataan, beberapa tokoh dan penggiat agama sudah menyatakan perkara itu haram.
“Sebagai seorang Tok Guru, Nik Aziz mesti tahu apa yang perlu dibuat olehnya dan beliau perlu fikir semula kenyataan itu.
“Beliau sebelum ini menyokong perhimpunan Bersih dan mengeluarkan wang dari poket sendiri untuk sokongan itu, jadi terpulang kepada beliau untuk tindakan seterusnya,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Gelombang Patriotik di Auditorium Kesenian dan Kebudayaan, Tanjung Chat, di sini, hari ini.
Dalam program itu, seramai 70 bekas anggota polis yang berkhidmat semasa Darurat dan tidak menerima pencen diberikan RM3,000 setiap orang sebagai mengenang jasa mereka menjaga keamanan negara.
Mohd Fatmi berkata, secara logiknya, mereka yang menyokong perhimpunan Bersih itu wajar menarik semula kenyataan, malahan fatwa itu menyatakan sesiapa yang menyertai Bersih haram kerana memporak-porandakan kemananan negara.
Menurutnya, tindakan Pengerusi Bersih, Datuk S.Ambiga dan lain-lain mereka yang terlibat akan diambil tindakan dan kerajaan tidak mengambil ringan mengenainya.
Semalam, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa mengeluarkan kenyataan pengharaman umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara.
Pas: Bersih tugas 'Amar Ma'ruf Nahi Mungkar'
Wartawan Sinar Harian
7 Mei 2012
Datuk Harun Taib
Datuk Harun Taib
SHAH ALAM - Dewan Ulama Pas Pusat menasihatkan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan tidak mengeluarkan pandangan melibatkan demonstrasi semata-mata, sebaliknya wajar menyatakan pendirian melibatkan kepincangan pilihan raya yang menjadi punca kepada perhimpunan Bersih 3.0 baru-baru ini.
Ketuanya, Datuk Harun Taib berkata, demonstrasi menyatakan pandangan adalah berasaskan kepada kewajipan Amar Ma'ruf Nahi Mungkar yang dituntut oleh Islam.
"Demonstrasi Bersih 3.0 bertujuan menuntut lapan perkara melibatkan penambahbaikan pilihan raya negara yang dilihat pincang.
"Ia merupakan sebahagian tugas Amar Ma'ruf Nahi Mungkar yang mesti dilaksanakan oleh rakyat terutamanya umat Islam," kata beliau mengulas pandangan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan berhubung demonstrasi Bersih 3.0 yang dikeluarkan semalam.
Menurut Harun, tanpa sebarang provokosi daripada pihak tertentu, demonstrasi aman tidak akan mencetuskan huru-hara.
Sementara itu, Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali pula menegaskan, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan tidak harus menyempitkan pandangannya melibatkan demonstrasi yang berlaku sahaja tetapi perlu mengeluarkan pandangan terhadap kepincangan pengurusan kewangan negara, amalan rasuah yang berleluasa, pengkhianatan pemberian ic kepada bukan warganegara, pemberian warganegara dengan tujuan politik jahat, rasuah politik kepada pengundi, pengunaan dana kerajaan oleh parti yang bertanding dalam pilihan raya dan kepincangan pengurusan pilihan raya.
"Dengan itu, Jawatankuasa Fatwa akan dilihat berwibawa dan tidak menjadi alat pemerintah semata-mata, malah menjadi suara Amar Ma'ruf Nahi Mungkar mewakili rakyat," kata beliau




Lapan Tuntutan Bersih 2.0 adalah:
1. Pembersihan senarai pengundi berdaftar
2. Mereformasikan undi pos
3. Penggunaan dakwat kekal
4. Tempoh berkempen minima 21 hari
5. Akses media yang bebas dan adil bagi media arus perdana
6. Pengukuhan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor
NGO KT desak lucut kerakyatan Ambiga
Kira-kira 400 wakil pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan penduduk tempatan di Kuala Terengganu hari ini berhimpun bagi mendesak pihak berkuasa mengenakan tindakan tegas ke atas Datuk S Ambiga termasuk melucutkan kerakyatannya.
  
Pengerusi Gerakan Kebangkitan Rakyat (Gertak), Datuk Razali Idris yang mengetuai demonstrasi itu berkata, kerajaan khususnya pihak berkuasa didesak bertindak tegas ke atas Ambiga yang bertanggungjawab menganjurkan perhimpunan BERSIH 3.0 tempoh hari sehingga mencetuskan keganasan.
  
bersih pc on jom 100 170112 ambigaBeliau berkata, rakyat tidak sanggup lagi menerima sesiapa sahaja yang menggugat ketenteraman dan keamanan negara khususnya dalam perhimpunan BERSIH 3.0 di ibu negara, baru-baru ini.

"Kita mengutuk tindakan Ambiga (kanan) yang menjadi punca berlaku perpecahan di kalangan rakyat negara ini sekarang ini, dia juga adalah penyokong kuat kepada LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender).

"Justeru itu, kita mendesak kerajaan supaya mengambil tindakan tegas ke atas Ambiga termasuk lucutkan kerakyatannya. Kita tak mahu orang seperti ini memusnahkan negara dengan cara merusuh," katanya kepada pemberita di Kampung Beladau Kepong, Manir di Kuala Terengganu.

Menurut Razali sebagai susulan, pihaknya merancang mengadakan satu rapat umum besar-besaran tidak lama lagi bagi tujuan yang sama sekiranya Ambiga masih terlepas daripada sebarang tindakan.

Bagaimanapun, katanya, tarikh serta lokasi untuk mengadakan rapat umum yang dijangka disertai pelbagai kaum itu masih belum diputuskan.
  
"Apa yang kita buat (demonstrasi) hari ini sebagai satu permulaan, selepas ini kita akan adakan satu rapat umum besar-besaran yang akan disertai gerombolan besar orang Melayu selain kaum lain bagi memastikan Ambiga dikenakan tindakan sewajarnya," katanya.

- Bernama
PKR: Fatwa haram demo 'ikut kehendak Umno'
Ketua penerangan PKR Dr Muhammad Nur Manuty mendakwa fatwa mengharamkan orang Islam daripada menyertai demonstrasi dibuat untuk memenuhi kehendak pemimpin Umno.
"Adalah jelas bahawa fatwa tersebut semata-mata bertujuan untuk memenuhi kehendak pimpinan Umno yang terdesak menggunakan isu-isu agama Islam dan bangsa Melayu bagi survival politik mereka," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Beliau berkata demikian dengan mempersoalkan pendirian jawatankuasa tersebut dalam isu yang sering digunakan untuk menyerang pemimpin Pakatan Rakyat.
"Di manakah pendirian rasmi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terhadap amalan budaya fitnah jahat, perbuatan mengaibkan individu Muslim serta penyebaran video seks yang begitu berleluasa penyebarannya serta mendapat perlindungan dari pemerintah?"
Beliau mengulas keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia yang memutuskan haram bagi umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara.

Fatwa memeranjatkan itu dikeluarkan semalam selepas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April merupakan usaha untuk mengguling kerajaan yang dipilih oleh rakyat menerusi sistem demokrasi.

Sedangkan, penganjur sejak awal lagi menyatakan bahawa perhimpunan itu diadakan bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil, kata Muhammad Nur.
Malah pengharaman itu juga bertentangan dengan hukum keharusan berdemonstrasi seperti pandangan presiden Persatuan Ulama Sedunia Yusuf Al-Qaradhawi, katanya.
"(Yusuf) berpendapat bahawa demonstrasi adalah harus kerana ia adalah salah satu kaedah untuk membebaskan rakyat dari cengkaman pemerintahan yang zalim, tidak adil serta tidak memberikan kebebasan rakyat bersuara dan bergerak dalam suasana yang aman," katanya.
Kumpulan pro, anti-BERSIH bertembung di Bukit Aman
Sekumpulan penyokong BERSIH 3.0 bertembung dengan satu lagi kumpulan anti-perhimpunan itu dalam satu kejadian yang hampir mencetus pergeseran di hadapan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman petang ini.

Insiden pada anggaran jam 2.50 petang itu bermula apabila kumpulan pro-BERSIH, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) disorak oleh kumpulan anti-perhimpunan berkenaan, termasuk anggota NGO Suara Anak Muda 1Malaysia.

NONEKumpulan SAMM diketuai pengerusinya Badrul Hisham Shaharin itu mula disorak dengan panggilan "pengkhianat negara" apabila kumpulan itu mula bergerak dari satu kawasan parkir ke kawasan pintu masuk Bukit Aman.

Keadaan kemudiannya menjadi tegang apabila seorang pemimpin Suara Anak Muda 1Malaysia, Armand Azha Abu Hanifah secara tiba-tiba meluru ke arah pemimpin Badrul Hisham.

Beberapa orang anggota polis bagaimanapun berjaya menghalang Armand daripada mendekati Badrul Hisham dan 10 orang yang lain dalam insiden yang berlaku selama kira-kira 10 minit.
Bercakap kepada pemberita selepas itu, Badrul Hisham berkata provokasi berkenaan menunjukkan bahawa kumpulan dipimpin Armand itu mengamalkan politik tidak matang.

NONE"Tahniah dan terima kasih kerana menyerlahkan lagi wajah sebenar mereka. Logiknya, tindakan mereka itu tidak dapat memenangi undi rakyat yang kini semakin matang," katanya.
SAMM hadir ke Bukit Aman hari ini untuk menyerahkan memorandum bagi mendesak supaya pihak polis yang terlibat melakukan kekerasan ke atas peserta perhimpunan 28 April itu menyerah diri.
Badrul Hisham berkata, memorandum itu juga mendesak agar PDRM memberi penjelasan sama ada terdapat anggota polis menyamar sebagai peserta pada himpunan itu.

"Saya mahu, PDRM tampil beri penjelasan berapa ramai anggota polis menyamar sebagai pendemonstran. Nyatakan berapa jumlah dan dedahkan siapa.

"Jika tidak, kita tidak menolak cakap-cakap yang mengatakan polis menghantar anggotanya di kalangan demonstrator sebagai ejen provokasi," katanya.

Memorandum berkenaan diserahkan kepada seorang wakil ketua polis negara, ASP Ramli Yusuf dalam suasana tegang ketika berdepan dengan kumpulan penyokong anti-BERSIH bersama Armand.
Kumpulan bersama Armand itu dalam perhimpunan terdahulu pula menyerahkan kenyataan ikrar kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai sokongan terhadap tindakan pasukan itu dalam menangani perhimpunan 28 April.
Perhimpunan pada kira-kira jam 1.10 petang itu diketuai presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu, Datuk Mohd Ali Baharom yang berkata mereka menyokong PDRM kerana mahu negara yang aman. "Kita beramai-ramai berikar hari ini menyatakan bahawa kami sokong PDRM," katanya yang menyifatkan perhimpunan 28 April sebagai "anasir jahat untuk menumbangkan negara."

NONEKatanya lagi, tindakan yang ditunjukkan peserta perhimpunan berkenaan juga merupakan perbuatan yang "kurang ajar."

"Saya minta agar Datuk Seri Hishammuddin (Hussein) dapat  menahan mereka yang membuat provokasi dan ketua-ketua mereka," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan ikrar tersebut kepada ASP Ramli.

Turut hadir dalam perhimpunan selama 15 minit itu ialah wakil NGO Gerakan Memartabatkan Pejuang Negara, Pertubuhan Ikatan Perpaduan Melayu Gombak.

Kumpulan yang berhimpun di hadapan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman itu juga membacakan ikrar berkenaan dan turut melaung slogan "hidup polis", "hancur Ambiga" serta menyanyikan lagu "Barisan kita."
VIDEO | 8.46 min
PAS: Kenapa PALAPES boleh jadi pengundi tak hadir
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar hari ini meminta penjelasan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengapa anggota Unit Latihan Pegawai Simpanan (PALAPES) di universiti-universiti awam dibenarkan menjadi pengundi yang tidak hadir.

NONEKatanya, sehingga jam 1 pagi ini, beliau menemui nama 113 orang yang telah didaftarkan di bawah lokaliti PALAPES di dalam daftar pemilih tambahan bagi suku pertama 2012 yang sedang dipamerkan.

Sehubungan itu, Mahfuz mahu SPR menjelaskan mengapa wujud satu lokaliti pengundian PALAPES dan mengapa pelajar universiti didaftarkan di bawah lokaliti tersebut yang membolehkan mereka didaftarkan sebagai pengundi tidak hadir.

Bercakap dalam satu sidang media di ibupejabat PAS di Kuala Lumpur, Mahfuz berkata ini lebih meragukan lagi kerana ramai daripada mereka berdaftar dengan kad pengenalan awam.

Mahfuz berkata, beliau boleh terima jika SPR mengatakan mereka yang mempunyai kad pengenalan tentera adalah para jurulatih, tetapi jurulatih tidak tinggal di kampus universiti.

azlanKatanya, mereka hanya dipinjamkan untuk tujuan latihan dan sepatutnya mendaftar di kem-kem tertentu, dan bukan di bawah PALAPES.

Senarai yang diberikan kepada media hari ini menunjukkan mereka yang didaftarkan di bawah PALAPES UTM (kod lokaliti 447), PALAPES UUM (kod lokaliti 401), PALAPES UPSI (kod lokaliti 400), PALAPES UniMAP (kod lokaliti 400), PALAPES UKM (tempat 401) , PALAPES Unimas (kod lokaliti 451) dan PALAPES UiTM Dungun (kod lokaliti 401).

Kawasan parlimen terlibat ialah Gelang Patah, Kubang Pasu, Tanjung Malim, Arau, Kota Samarahan, Serdang dan Dungun.
Kasih Anak: Saya tidak pernah derhaka
ULASAN Allahyarham ayahanda saya, Pak Ali senantiasa mendidik saya untuk patuh kepada tuntutan Al Quran, berakhlak luhur dan tuntas istiqamah kepada prinsip perjuangan.
Didikan dari kecil untuk menghormati serta mengasihi kedua ibu-bapa sesuai dengan pesan ajaran agama Islam menjadi pegangan saya.

Saya tidak pernah menderhaka kepada ibu saya. Saya senantiasa kasih dan sayang kepada ibu dan bapa saya. Saya tetap mendoakan semoga ibu saya senantiasa berada dalam lindungan Allah SWT dan mendapat rahmatNya serta beroleh kesihatan yang baik.
NONESaya turut mendoakan semoga Allahyarham ayahanda saya mendapat husnul khatimah dan ditempatkan ruhnya di syurga yang penuh nikmat.

Saya menyeru kepada media supaya tidak menganggu ibu saya dan Umno janganlah mengheret ibu saya ke dalam kancah politik Umno yang kotor dan jijik. Institusi keluarga termasuk hubungan kekeluargaan perlu disejahterakan dan bukannya diaibkan di dada media.

Saya tetap sayang dan hormat ibu saya. Saya juga bersyukur dianugerahkan isteri, Shida yang taat dan setia serta anak-anak yang memahami citra perjuangan yang murni ini.

Saya bertekad untuk meneruskan perjuangan menjana perubahan melalui wacana segar yang mengangkat dasar kepedulian rakyat. Saya berazam untuk melawan budaya politik jelek yang disuburkan oleh Umno dan media yang ditunggangi mereka.

Saya berserah segala-galanya kepada Allah SWT dalam menghadapi mehnah ini tetapi saya tidak akan tunduk menyerah kepada tekanan fitnah Umno.
Saya akan tumpu kepada usaha dan kerja-kerja Parti selaku Pengarah Jabatan Pilihanraya Pusat (JPRP) untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke 13 yang dijangkakan pada bulan Jun 2012.

Penulis adalah Timbalan Presiden PKR, Ahli Parlimen Gombak dan Ahli Dewan Negeri Bukit Antarabangsa. Tulisan ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.
Bersih 3.0: Polis kesan 25 lagi individu
NURUL RIDUAN NOR ASHAHA
7 Mei 2012
Bersih 3.0: Polis kesan 25 lagi individu
25 individu yang dicari (Set 1)
Bersih 3.0: Polis kesan 25 lagi individu
25 lagi individu yang dicari (Set 2)
Bersih 3.0: Polis kesan 25 lagi individu
25 lagi individu yang dicari (Set 3)
SHAH ALAM - Polis mengenal pasti 25 lagi individu yang dipercayai terlibat dalam rusuhan selepas perhimpunan Duduk Bantah Bersih 3.0 di Dataran Merdeka, 28 April lalu.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, mereka disyaki melakukan pelbagai kesalahan, termasuk mengingkari perintah mahkamah dan merusuh.

"Gambar individu yang disenaraikan itu adalah hasil penelitian terhadap gambar-gambar yang dirakam oleh media dan polis semasa perhimpunan di sekitar ibu negara dan Dataran Merdeka," katanya hari ini.

Beliau berkata, orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung individu terbabit diminta tampil menyalurkan maklumat di balai polis berhampiran.

Mohmad berkata orang ramai juga boleh menyalurkan maklumat dengan menghubungi Pegawai Penyiasat Asisten Superintendan Azmi Aziz di talian 019-2602344 dan 019-3872344 atau e-mel azmiazizi@rmp.gov.my.

Dalam perkembangan sama, Mohmad berkata, setakat ini hanya tiga individu ditahan selepas polis mengeluarkan 91 gambar termasuk seorang wanita berhubung kejadian tersebut.

"Tiga individu itu kemudiannya dibebaskan dengan jaminan selepas proses siasatan terhadap mereka selesai," katanya.

Mohmad berkata, beliau berpuas hati dengan respons orang ramai yang membantu polis menyalurkan maklumat sehingga tiga individu tersebut ditahan.

"Kita masih menerima maklumat yang menggalakkan daripada orang awam.

Pada peringkat ini, maklumat itu sedang dianalisa untuk tujuan pengesahan sebelum tangkapan dilaksanakan," katanya.
Jimmy Shanley dakwa isteri akui mengandung anak luar nikah
KHALILAH GUSTI HASSAN
7 Mei 2012
Pengacara Jimmy Shanley
Pengacara Jimmy Shanley
SHAH ALAM - Pengacara Jimmy Shanley memberitahu Mahkamah Rendah Syariah hari ini bahawa isterinya, Nursuhaila Eliani Suhaimy mengaku mengandung anak luar nikah dan mengugut mahu menggugurkannya jika kandungan itu benar anak Jimmy.

Jimmy atau nama sebenarnya Jimmy Shanley Norjahan Shah Saleh, 31, berkata, Nursuhaila membuat pengakuan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) pada petang 24 Januari 2011 selepas dia menegur isterinya itu, yang didapati masih berjudi.

Jimmy memberi keterangan dalam perbicaraan tuntutan nusyuz dan kembali taat yang difailkan terhadap Nursuhaila pada 3 dan 27 Januari tahun lalu.

Menjawab soalan peguam syarie Mohd Noor Aizan Mohd Idrus, Jimmy berkata, pengakuan Nursuhaila itu adalah salah satu sebab mengapa dia mendakwa isterinya nusyuz.

"SMS isteri berbunyi; Kalau I mengandung pun confirm anak you ke? Ni Mr Jimmy, I dah buanglah anak you tu kalau I mengandung.

"Saya balas SMS dan bertanya anak siapa awak mengandung? Dia jawab; Anak haram. Mampus pi lah anak siapapun. Ada aku kisah," kata Jimmy yang membacakan SMS Nursuhaila di hadapan Hakim Syarie, Saharusin Selamat.

Jimmy antara lain memberitahu sudah banyak kali memberikan nasihat kepada Nursuhaila berhubung perkahwinan mereka.

Malah katanya, Nursuhaila pernah bertindak keluar rumah dan hilang selama 16 hari sebagai protes dengan teguran bapa sendiri mengenai rumah tangga mereka.

Dia juga memberitahu ada menghantar SMS merayu isterinya berubah dan meminta ampun kepada ibu bapa.

Pada prosiding hari ini, Jimmy mengemukakan lima alasan utama kenapa dia mendakwa isterinya nusyuz.

Menurutnya, Nursuhaila mungkir janji sebelum bernikah iaitu berjudi semula; menghilangkan diri selama 16 hari; bercuti di China tanpa izinnya; mendakwa anak yang dikandungkannya sebagai luar nikah dan mengugut mahu menggugurkan kandungan jika mengandungkan anaknya.

Pasangan tersebut diijabkabulkan pada 1 Oktober 2010 di rumah keluarga perempuan di Sunway Rahman Putera, Sungai Buloh dengan hantaran sebanyak RM31,186 bersempena dengan tarikh lahir Nursuhaila yang jatuh pada 31 Januari 1986.
Lebih 3,000 terjejas, banjir terburuk lebih 10 tahun
Wartawan Sinar Harian
7 Mei 2012
Sebuah kereta dan motosikal yang ditenggelami air di Kampung Sentosa.
Sebuah kereta dan motosikal yang ditenggelami air di Kampung Sentosa.
SHAH ALAM - Lebih 3,000 penduduk dalam Mukim Batang Kali dan Mukim Hulu Yam terjejas teruk akibat banjir buruk melanda lebih 14 kawasan pagi tadi.

Pegawai Daerah Hulu Selangor, Nor Hisham Ahmad Dahlan berkata, air yang naik sejak kira-kira jam 4.30 pagi tadi telah memaksa penduduk di kawasan paling teruk terjejas dipindahkan ke pusat pemindahan berdekatan.

"Kawasan paling teruk terjejas ialah di Kampung Genting Malik di mana air mencecah paras bumbung.

"Keadaan tidak selamat ini turut memaksa pasukan penyelamat diketuai bomba dan penyelamat dari Kuala Kubu Bharu, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), polis dan Rela memindahkan mangsa ke kawasan lebih tinggi," katanya kepada Sinar Harian.

Nor Hisham yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Daerah Hulu Selangor berkata, kejadian itu turut mengakibatkan jalan utama Kuala Lumpur-Ipoh bermula dari Masjid Al Ubudiah, Batang Kali hingga ke Pusat Pertanian Batang Kali ditutup sepanjang hampir satu kilometer.
Kawasan dilanda banjir:
- Kg Genting Malik, Batang Kali
- Jalan Kg Kuantan
- No 1566, Jalan Batang Kali
- Kuarters Pusat Haiwan
- Kg Masjid, Batang Kali
- Kg Sg Masin, Batang Kali
- Kg Sekolah, Batang Kali
- Kg Tengah
- Kg Seri Cahaya, Batang Kali
- Kg Sentosa
- Lorong Haji Nordin, Hulu Yam
- Kg Hulu Kalong, Hulu Yam
- Kg Batu, Hulu Yam Lama
- Kg Hulu Yam
Nor Hisham berkata, tiga pusat pemindahan disediakan iaitu Surau Batu 30, Hulu Yam Lama; Dewan Orang Ramai, Kampung Pasir, Hulu Yam dan Dewan Orang Ramai, Batang Kali.

Menurut beliau, Sekolah Kebangsaan Batang Kali turut ditutup kerana dinaiki air.

Menurutnya, banjir dipercayai disebabkan oleh hujan lebat yang berterusan sejak malam tadi dan fenomena air pasang akibat hujan di hulu sungai.

"Kita meminta keluarga yang terlibat supaya bersabar dan mengambil langkah berwaspada bagi mengelak kejadian tidak diingini.

"Bantuan makanan dan wang tunai turut diberikan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pejabat Daerah Hulu Selangor," katanya.
Isu LGBT: 'Kami golongan profesional'
Wartawan Sinar Harian
7 Mei 2012
Isu LGBT: 'Kami golongan profesional'
Haris
SELESA dengan kehidupan gay?
“Apa tidaknya kerana kami bukan menganggu kehidupan orang lain,” luah seorang jejaka gay bernama Haris Aznor (bukan nama sebenar).
Menurut Haris, kebanyakan lelaki gay cemerlang dan profesional dalam dunia pekerjaan kerana tidak pernah mengabaikan kejayaan dalam hidup serta sentiasa berdikari.
Katanya, ada rakan-rakannya menjadi doktor, akauntan, dan jurutera. Tidak hairanlah, dia sendiri merupakan Eksekutif Kanan Perhubungan Awam di sebuah syarikat terkemuka negara ini.
“Kami memiliki semuanya seperti kerjaya, wang, tempat tinggal, makan pakai semua cukup malah mewah tanpa bantuan sesiapa. Kami sentiasa tampil menarik dan mengikut fesyen, malah tidak mungkin sesekali berimej picisan,” ujar Haris yang baru mencecah usia 26 tahun.
Menurutnya, kehidupan seseorang gay tidak menyebabkan kesusahan kepada orang lain kerana mereka mengatur hidup dengan baik sehingga tidak ada cacat cela, kecuali perasaan meminati serta sayang sesama jenis.
“Cemuhan demi cemuhan kami anggap biasa kerana kehidupan sesetengah pihak yang mencemuh itu lebih teruk dan punah. Malah apabila dicemuh, ego kami makin tercabar,” ujar Haris.
Malah katanya, mereka juga tidak pernah mengabaikan tanggungjawab terhadap agama.
Namun menjadi gay adalah kelemahan terbesar mereka dan sentiasa berusaha untuk beru­bah apabila keinsafan tiba kelak. Mereka juga sedar dan faham hubungan homoseksual adalah haram di dalam Islam.
Haris bercerita, dia terjebak dalam dunia gay selepas peristiwa hitam dicabul oleh seorang jurulatih renang ketika berusia 10 tahun.
“Sehinggakan semasa menyambung pelajaran di universiti pun, saya sudah hilang minat terhadap kaum wanita walaupun pernah mempunyai teman wanita semasa zaman sekolah,” katanya.
Menyentuh isu LGBT, Haris berkata, kumpulan­ gay paling teruk dicemuh kerana masyarakat bersikap berat sebelah berbanding LGBT lain.
“Masyarakat anggap gay lebih jijik berbanding kumpulan lain terutama lesbian. Kumpulan biseksual dan transeksual juga dipandang tidak sesinis gay. Ini tidak adil. Jika hendak dibendung, bendung seluruh kumpulan LGBT,” akhiri Haris.




Tiada ulasan: