Isnin, 7 Mei 2012

DERHAKA PADA IBUBAPA MEMANG TAK BOLEH....DERHAKA PADA ALLAH LAGI TAK BOLEH...AGAK2 MENAFIKAN HUKUM ALLAH TAK DERHAKA KE....BILA FATWA SERTA WAR2 KEBURUKAN DEMI POLITIK....SIBUK LUMURAN TAHI MUSUH...TAHI KITA MUNGKIN LAGI BANYAK DAN MUNGKIN DAH TAK BOLEH CUCI SEBAB DAH TERLALU BANYAK...



Jangan sempitkan fatwa untuk demonstrasi sahaja

Harakahdaily, 07 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 7 Mei: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan diseru tidak mengeluarkan pandangan melibatkan demonstrasi sahaja tetapi mestilah juga mengeluarkan pandangan melibatkan kepincangan pilihan raya yang menjadi sebab kepada berlakunya demonstrasi.
Demikian ditegaskan oleh Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Harun Taib (gambar) sebagai mengulas pandangan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan, semalam berhubung demonstrasi Bersih 3.0.


"Demonstrasi menyatakan pandangan adalah berasaskan kepada kewajipan amar makruf nahi munkar yang dituntut oleh Islam,” tegasnya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, demonstrasi Bersih 3.0 bertujuan menuntut 8 perkara melibatkan penambahbaikan pilihan raya negara yang dilihat pincang.

Jelasnya, ia merupakan sebahagian tugas amar makruf nahi munkar yang mesti dilaksanakan oleh rakyat terutamanya umat Islam.

Beliau yang juga Adun Manir, Terengganu menegaskan lagi bahawa tanpa sebarang provokosi daripada pihak tertentu demonstrasi aman tidak akan mencetuskan huru-hara.


Sementara itu, Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali pula menegaskan bahawa Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan diminta jangan menyempitkan pandangan muzakarah melibatkan demonstrasi yang berlaku sahaja.

Tetapi, tambahnya mereka perlu mengeluarkan pandangan terhadap kepincangan pengurusan kewangan negara, amalan rasuah yang berleluasa, pengkhianatan pemberian ic kepada bukan warganegara, pemberian warganegara dengan tujuan politik jahat, rasuah politik kepada pengundi, pengunaan dana kerajaan oleh parti yang bertanding dalam pilihanraya dan kepincangan pengurusan pilihanraya.

“Dengan itu, Jawatankuasa Fatwa akan dilihat berwibawa dan tidak menjadi alat pemerintah semata-mata, malah menjadi suara amar makruf nahi munkar mewakili rakyat," ujarnya.


Kasih anak: Saya tidak pernah derhaka

Mohamed Azmin Ali, 07 Mei 2012

Allahyarham ayahanda saya, Pak Ali senantiasa mendidik saya untuk patuh kepada tuntutan Al-Quran, berakhlak luhur dan tuntas istiqamah kepada prinsip perjuangan. Didikan dari kecil untuk menghormati serta mengasihi kedua ibu-bapa sesuai dengan pesan ajaran agama Islam menjadi pegangan saya.

Saya tidak pernah menderhaka kepada ibu saya. Saya senantiasa kasih dan sayang kepada ibu dan bapa saya. Saya tetap mendoakan semoga ibu saya senantiasa berada dalam lindungan Allah SWT dan mendapat rahmatNya serta beroleh kesihatan yang baik. Saya turut mendoakan semoga Allahyarham ayahanda saya mendapat husnul khatimah dan ditempatkan ruhnya di syurga yang penuh nikmat.


Saya menyeru kepada media supaya tidak mengganggu ibu saya dan Umno janganlah mengheret ibu saya ke dalam kancah politik Umno yang kotor dan jijik. Institusi keluarga termasuk hubungan kekeluargaan perlu disejahterakan dan bukannya diaibkan di dada media.

Saya tetap sayang dan hormat ibu saya. Saya juga bersyukur dianugerahkan isteri, Shida yang taat dan setia serta anak-anak yang memahami citra perjuangan yang murni ini.

Saya bertekad untuk meneruskan perjuangan menjana perubahan melalui wacana segar yang mengangkat dasar kepedulian rakyat. Saya berazam untuk melawan budaya politik jelek yang disuburkan oleh Umno dan media yang ditunggangi mereka.

Saya berserah segala-galanya kepada Allah SWT dalam menghadapi mehnah ini tetapi saya tidak akan tunduk menyerah kepada tekanan fitnah Umno. Saya akan tumpu kepada usaha dan kerja- kerja Parti selaku Pengarah Jabatan Pilihanraya Pusat (JPRP) untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke 13 yang dijangkakan pada bulan Jun 2012.

Bersih 3.0: Najib jangan merepek

Subky Latif, 07 Mei 2012
PERDANA Menteri Najib dalam siri jelajahnya ke Gua Musang menyamakan niat Bersih 3.0 Duduk Bantah  di Dataran Merdeka 28 April  2012 lalu dengan unjuk rasa raksasa Dataran Tahrir Mesir yang menggulingkan diktator Hosni Mubarak.
Biar orang lain menyangka begitu, seperti Dr. Mahathir misalnya atau  Obama. Pengamatan orang itu adalah haknya bimbang Najib menghadapi  cabaran yang sama jika dia tidak mengambil iktibar dari semua perkembangan itu.

Tetapi jika Najib menyangka begitu, dia telah menyamakan dirinya dan cabarannya  sudah sama seperti Hosni Mubarak. Apa yang Mubarak terhadap Mesir dan rakyatnya adalah  masalah buruknya. Apa yang terjadi kepadanya adalah bala gara-gara sikap takburnya.

Najib jangan menunggu dan mahu  nasib yang serupa menimpa kerjaya politik dan perkhidmatannya kepada negara. Benda yang buruk itu jangan diminta dan jangan ditunggu.

Apa yang Najib patut buat itu mengambil pelajaran dari nasib itu dan berdoa  supaya bala yang demikian tidak menimpanya, bukan saja jika berlaku celaka baginya tetapi ia azab bagi penyokongnya dan orang yang tumpang dari makan daripadanya.

Sangkaannya orang hendak menjadikan dia begitu adalah perasannya dan menyamakan apa yang terjadi itu adalah merepek. Najib jangan merepek terhadap perkara yang belum difikirkan oleh penganjur dan penyokong Bersih 3.0.

Tindakan Bersih 3.0 adalah mahu Najib melaksanakan tuntutan lapan perkara Bersih 2.0  dulu. Mahu PRU 13 mengikut sistem pilihanraya yang bersih.

Jika tuntutan itu disempurnakan, maka Bersih 3.0 itu tidak ada. Dataran Merdeka tidak jadi satu agenda penting menjelang PRU 13.

Memang semuanya hendak membuang Najib dari tampuk pemerintahan dan mengakhiri monopoli kuasa UMNO sejak tahun 1955. Ia  hendak diganti dengan kerajaan Pakatan Rakyat. Tetapi caranya ialah melalui pilihanraya bersih, bukan pilihanraya tipu dan tidak demokratik.

Najib bukan saja remehkan tuntutan lapan perkara itu tetapi perbodohkan golongan pro demokrasi yang bersih dengan jawatankuasa pilihanraya Parlimen tipu. Najib perbodohkan Parlimen  dan sekalian  ahli politik seperti  dia memperbodoh orang UMNO.

Perumpamaan  Melayu mengira memperbodohkan orang seperti menyamakan orang dengan lembu. Dengan contoh skendal lembu kondo suami Shahrizat yang dilindungi Najib, betul  Najib telah menjadi sekalian orang seperti lembu dalam semua perkara.

Sekalian yang tidak mahu jadi macam lembu menuntut PRU 13 satu pilihanraya bersih. Ratus ribu orang datang ke Dataran  Merdeka atas kehendak sendiri membantah Bersih 2.0  dulu dibakul sampahkan. Semua mentuntut ia ditunaikan.

Tentulah ada  tindakan  susulan jika ia tidak  ditunaikan. Apa? Tunggulah!

Tidak sekali-kali setakat 28 April 2012 itu mereka hendak memulakan kerja seperti rakyat Mesir yang turun ke Dataran Tahrir lebih setahun lalu.

Tetapi apa yang berlaku itu adalah satu  amaran dan ingatan kepada  Najib, jangan dorong rakyat bertindak seperti apa  yang dibuat terhadap Hosni Mubarak. Penyokong Bersih 3.0 khususnya Pakatan Rakyat tidak mahu berlaku seperti yang menimpa Mesir itu kerana kuasa demokrasi itu boleh diperolehi melalui PRU 13 yang bersih.

Revolusi rakyat Mesir terjadi kerana mereka tidak boleh dapat apa-apa dari regim Hosni Mubarak. Tiada pililhan selain dari apa yang mereka lakukan.

AMK buka talian bantu mangsa 'dikehendaki' polis

Muhammad Faizal, 06 Mei 2012
PETALING JAYA: Angkatan Muda Keadilan (AMK) hari ini mewujudkan talian bantuan kepada individu yang gambarnya telah tersiar di media-media arus perdana sebagai yang dikehendaki pihak polis ekoran himpunan Bersi 3.0 baru-baru ini.

Ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata talian bantuan itu adalah bagi membantu mangsa-mangsa tersebut dari sudut khidmat nasihat perundangan.

"Talian ini diwujudkan bagi memberi bantuan kepada mereka dari bentuk khidmat nasihat perundangan sebelum mereka diminta hadir ke balai polis.

"Kita harap dengan talian ini akan memberikan satu keyakinan kepada mereka agar tidak berasa takut untuk satu kebenaran," jelasnya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR petang ini.

Dalam pada itu, Shamsul turut menyatakan pihak polis tidak sepatutnya menyiarkan gambar-gambar tersebut kerana mereka sendiri belum pasti apa kesalahan yang dilakukan.

"Saya mendesak pihak polis memaklumkan kepada rakyat apakah kesalahan mereka sehinggakan gambar mereka disiarkan.

"Ketua Polis Negara perlu menyatakan kesalahan mereka terlebih dahulu dan kita tidak mahu ia hanya sebagai umpan untuk pihak polis membuat tangkapan," kata beliau lagi.

Mana-mana individu yang mahu mendapatkan bantuan perundangan boleh menghubungi AMK di talian 0126541415 atau email amkbersih428@gmail.com.

Mengulas dakwaan kononnya Bersih 3.0 bertujuan mengguling kerajaan, beliau berkata dasar Pakatan Rakyat jelas iaitu membuat perubahan melaui pilihanraya yang adil serta telus bukan cara pengulingan melalui himpunan.

"Prinsip dan dasar kita amat jelas, perubahan kerajaan dilakukan melalui pilihanraya dan sistem demokrasi bukannya cara yang difitnah oleh Umno-Barisan Nasional.

"Sebab itu bila sebut pilihanraya, kita selari dengan apa yang dituntut oleh Bersih yang mahukan pilihanraya adil serta telus, jadi bila bersama kita mahu tuntut pilihanraya yang adil serta telus bukan cara pengulingan," sambung beliau lagi.
Tetapi rakyat Malaysia boleh dapat perubahan melalui pilihan raya tetapi pilihanraya itu mesti bersih. Yang menjadi halangan ialah Najib memperkenal transformasi tipu, enggan menjadikan SPR sebagai satu suruhanjaya yang bersih.

Semua orang kata, SPR kotor. Yang kata ia bersih hanya  Najib dan lembu-lembunya.

Pembangkang belum memikirkan untuk menyamakan Najib dengan Mubarak, tetapi Bersih  3.0 itu adalah amaran supaya jangan sampai orang menjadikan Dataran Merdeka itu seperti Dataran Thahrir. Jika kebebalan Najib itu nanti dilihat orang sama saja dengan Mubarak, kita tidak dapat tahan orang Malaysia jadi seperti orang Mesir.

Sebelum ada yang menirunya, Najib mesti elekkan kecelakaan itu dengan mendengar apa orang mahu. Najib jangan minta Dataran  Merdeka jadi Dataran Tahrir! Tuhan tidak suruh minta diuji. Jika merepak Najib itu dikira sebagai mencabar supaya ia dilakukan terhadapnya, tunggulah nanti akan Tuhan perkenankan!

Mintalah yang elok dan muluk! Jangan inginkan yang buruk dan yang busuk.

Tiada ulasan: