Khamis, 3 Mei 2012

BILA OTAK LUCAH...ASYIK BERFIKIR TENTANG SEX..MUNGKIN JUGA TERLIBAT DENGAN KEGIATAN SEX...MAKA MENJATUHKAN LAWAN DENGAN SEX JUGA...

Khalid cadang pendekatan baru tamatkan konsesi tol

Harakahdaily, 02 Mei 2012
SHAH ALAM: Kerajaan negeri Selangor mencadangkan satu mekanisma untuk menamatkan konsesi lebuh raya selepas sesuatu syarikat mencapai sasaran keuntungan untuk projek berkenaan.

Cadangan ini dikemukakan oleh Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim (gambar) kepada Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dalam satu kenyataannya hari ini.

Kerajaan negeri, kata Khalid,  telah mencadangkan kepada LLM supaya satu klausa keluar (exit clause) dimasukkan dalam kesemua perjanjian konsesi lebuhraya bertol iaitu berkaitan dengan “construction profit” dan “equity return”.

Klausa ini akan membolehkan perjanjian konsesi ditamatkan lebih awal dari masa yang ditetapkan apabila syarikat mencapai sasaran keuntungan (projected profit) lebih awal.
"Apabila ini berlaku kutipan tol harus diberhentikan dan lebuh raya berkenaan perlu dikembalikan kepada pengurusan kerajaan," kata Khalid.

Apa yang berlaku pada masa lalu apabila syarikat konsesi terus dibenarkan mengutip tol walaupun syarikat konsesi telah pun mengaut keuntungan.

Penswastaan lebuh raya tidak boleh dibuat semata-mata memberi keuntungan mudah kepada syarikat konsesi di atas kos perbelanjaan rakyat, katanya.

Dalam kenyataan ini juga, Khalid memaklumkan, kerajaan negeri telah diberi penerangan tentang cadangan pembinaan Lebuh raya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Klang (SUKE).

Secara prinsipnya, kata beliau, kerajaan negeri bersetuju dengan projek infrastruktur itu kerana ia akan membawa impak positif kepada pembangunan ekonomi negeri Selangor.

Walaubagaimanapun, katanya, kerajaan negeri telah mengingatkan LLM bahawa perjanjian konsesi untuk kutipan tol di Lebuhraya SUKE perlu adil kepada rakyat dan syarikat konsesi yang dipilih dan tidak boleh berat sebelah yang hanya memberi manfaat kepada syarikat konsesi serta kadar tol yang munasabah.

Menurut Khalid, oleh kerana Kerajaan Persekutuan ‘underwrite’ aliran tunai bagi projek ini,
Walaupun Kerajaan Negeri menyokong usaha-usaha merangsang pertumbuhan ekonomi, ia perlu dilakukan tanpa menambah beban rakyat terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang sekarang ini terpaksa menanggung kos hidup yang tinggi.

Katanya, kerajaan Selangor menentang sebarang amalan urus-tadbir korporat yang berat sebelah  di mana keuntungan diswastakan sementara kerugian dihakmilikkan negara dan ditanggung oleh rakyat dan pembayar cukai.

Gaji minima: BN anaktirikan Sarawak

Harakahdaily, 02 Mei 2012
KUCHING: Perbezaan ketara gaji minima antara Sarawak (serta Sabah) dengan Semenanjung Malaysia adalah bukti jelas bahawa Sarawak hanyalah anak tiri Barisan Nasional (BN).

Demikian pandangan Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak (Pemuda PAS Sarawak) dalam satu kenyataan mereka hari ini.

Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak (Pemuda PAS Sarawak) memandang serius pengumunan perlaksanaan gaji minima untuk sektor swasta sempena sambutan Hari Pekerja Isnin lepas oleh Perdana Menteri  yang jelas menunjukkan layanan tidak adil kerajaan BN kepada Sarawak.

Perbezaan ketara antara kadar gaji minima untuk Semenanjung Malaysia (RM 900) dan Sarawak (RM 800) telah menyebabkan rakyat Sarawak tertanya-tanya apakah janji-janji PM tempohari di Sibu benar-benar ikhlas ataupun sekadar gula-gula politik untuk memancing undi rakyat di sini.

Berdasarkan NKRA Meningkatkan Taraf Hidup Golongan Berpendapatan Rendah yang berada di bawah seliaan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat, salah satu inisiatif penting NKRA ini adalah untuk menyeragamkan definisi miskin dan miskin tegar di seluruh negara iaitu RM750 sebulan untuk golongan miskin dan RM440 sebulan untuk kategori miskin tegar.

Pemuda PAS Sarawak merasakan adalah sesuatu yang pelik apabila kadar kemiskinan di seluruh negara diseragamkan manakala kadar gaji minima ditetapkan mengikut zon Malaysia Barat dan Malaysia Timur.

Secara efektifnya, rakyat Sarawak yang berkhidmat di sektor swasta hanyalah RM50 dari paras kemiskinan rasmi berbanding penduduk Semenanjung Malaysia yang berada RM150 dari paras kemiskinan yang sama.

"Adakah ini maksud sebenar 1Malaysia yang diwar-warkan selama ini?" soal kenyataan itu.

Dalam kenyataan berasingan, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S.Subramaniam mengatakan bahawa perbezaan antara Semenanjung dan Malaysia Timur adalah kerana kos sara hidup yang berbeza di kawasan-kawasan tersebut.

"Namun, jika kita teliti Paras Garis Kemiskinan (PGK) sebelum ini contohnya pada tahun 2007, kadar untuk Sarawak adalah sentiasa lebih tinggi iaitu RM830 berbanding Semenanjung Malaysia pada kadar RM720 atas dasar kos sara hidup di Sarawak adalah jauh lebih tinggi daripada Semenanjung Malaysia," kata kenyataan itu.

Berdasarkan maklumat ini, adalah tidak konsisten dan tidak masuk akal jika perbezaan ketara kadar gaji minima adalah didasarkan kepada perbezaan kos sara hidup.

Di samping itu, jika dirujuk hasil bancian yang terkini pada tahun 2010, hampir 55% penduduk Sarawak berada di kawasan bandar iaitu Kuching, Miri, Sibu dan Bintulu yang sememangnya terkenal dengan kos sara hidup yang tinggi.

Kos sara hidup di bandar-bandar ini adalah hampir menyamai Kuala Lumpur dan Johor Bahru.

Bandar-bandar utama ini juga adalah tumpuan pekerja-pekerja kilang yang sekurang-kurangnya merupakan 80% daripada para pekerja sektor swasta yang akan menikmati kesan perlaksanaan gaji minima ini.

Jelas, dasar baru BN ini yang kononnya hadiah untuk para pekerja hanyalah usaha murahan dan terdesak BN untuk cuba menyaingi cadangan-cadangan konkrit Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga yang menetapkan RM 1500 sebagai kadar gaji minima untuk seluruh Malaysia, kata kenyataan itu.


Pemuda PAS Sarawak menyeru rakyat Sarawak untuk melihat perkembangan ini dengan adil dan serius.

Apalah gunanya jika Sarawak ini dianggap sebagai simpanan tetap BN tetapi kebajikan rakyat negeri ini dianggap remeh dan dipandang sebelah mata oleh kerajaan persekutuan pimpinan BN seolah-olah kita adalah rakyat kelas kedua di dalam Persekutuan Malaysia.

Perbezaan ketara gaji minima antara Sarawak dan Semenanjung Malaysia adalah bukti jelas bahawa Sarawak hanyalah anak tiri BN.
"Ayuh berubahlah!" ajak kenyataan itu.

Saham: Peneroka diugut jika enggan tandatangan

Nazri Abdullah, 02 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 2 Mei: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) menyifatkan syarat perjanjian pinjaman untuk pembelian saham Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH) yang ditawarkan oleh bank kepada peneroka menjadikan mereka menanggung kerugian sepenuhnya.

Presidennya Mazlan Aliman (gambar) berkata, beliau merujuk klausa dalam 'Surat Tanggung Kerugian' yang dipaksa untuk ditandatangan oleh peneroka.

Kalusa itu berbunyi:

"Saya pada bila-bila masa bertanggungjawab sepenuhnya dan bersedia menanggung segala kerugian dan sentiasa bersedia menanggung kerugian terhadap semua tindakan, guaman, prosiding, tuntutan, permintaan, kerugian, caj, penalti, fee, denda, kos yuran undang-undang (atas dasar indemniti) dan apa jua perbelanjaan yang dibuat, diambil, dibawa, dikenakan, dialami, ditanggung, didakwa atau kena bayar dalam apa jua keadaan terhadap saya atau mana-mana orang perseorangan yang berbangkit atau bersangkutan atau berhubung dengan surat ini.

"Ayat ini sebenarnya bagi saya peneroka akan menanggung sepenuhnya segala kerugian jika saham yang disenaraikan mengalami kerugian," katanya.

Sejak minggu lalu, tujuh buah bank mula mengeluarkan borang menawarkan pinjaman kepada peneroka seluruh negara untuk pembelian saham FGVH.

Mazlan mendakwa peneroka telah 'dipaksa' untuk menandatangan borang tersebut dengan gambaran ianya borang durian runtuh kepada peneroka.

Apa yang dipersoalkan kata Mazlan, peneroka dipaksa menandatangani dokumen tersebut serta-merta tanpa boleh mendapatkan nasihat pihak kedua walaupun tertera dalam borang bahawa peneroka dinasihat mendapatkan nasihat peguam sebelum menandatangan.

Apatah lagi kata Mazlan, sebahagian besar bank menyediakan borang itu dalam bahasa Inggeris yang tidak difahami peneroka.

Sehingga kini katanya hampir 90 peratus peneroka seluruh negara sudah menandatangan dokumen tersebut.

Bagaimanapun ramai di kalangan mereka menyesal selepas mendapat maklumat sebenar dari anak-anak mereka berhubung risiko yang terpaksa ditanggung.

Ada di antara mereka ujar Mazlan mahu mengambil semula borang tersebut tetapi tidak dibenarkan oleh pengurusan Felda.

Lebih teruk tambah Mazlan, peneroka diugut, dipulau dan disingkir jika tidak menandatangan dokumen tersebut.

Sehubungan itu kata Mazlan, pihaknya akan bersama-sama peneroka memfailkan injunksi membatalkan dokumen perjanjian tersebut di Mahkamah Tinggi Seremban pada 4 Mei ini.

Demi politik, Umno halalkan laporan lucah

Harakahdaily, 02 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Mursyidul AM PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Umno sudah sangat terdesak sehingga sanggup 'menghalalkan' laporan berunsur lucah di akhbar milik mereka.

Beliau merujuk kepada laporan muka depan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini yang menyiarkan gambar aksi lucah didakwa memaparkan seorang lelaki mirip Timbalan Presiden PKR Azmin Ali.

"Kenapa isu-isu seperti ini yang diangkat untuk mendapat keuntungan politik?

"Saya lihat Umno sudah sangat terdesak sehingga tindakan menyiarkan gambar-gambar seperti ini pun sudah menjadi 'halal'," katanya di Facebook.

Selain Utusan, beberapa media lain turut melakukan perkara sama dengan menyiarkan beberapa keping gambar berunsur lucah itu di muka depan.

Ianya turut disiarkan dalam laporan berita televisyen yang dikawal Umno.

Sambil mengutuk keras tindakan itu, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata pemberitaan cara akhbar Umno itu hanya akan meruntuhkan akhlak orang muda.

Keterangan untuk gambar disiarkan di muka depan itu antara lainnya disebut akhbar milik Umno itu sebagai "aksi panas dengan seorang wanita di dalam tandas."

Laporan itu juga menyebut, gambar berkenaan merupakan sebahagian daripada sejumlah foto yang dikutip daripada blog pro-Umno  .

"Apa yang mereka lakukan ini menjerumuskan generasi muda kepada keruntuhan akhlak dan budaya seks songsang," katanya lagi.

Tiada ulasan: