Rabu, 2 Mei 2012

ADA YANG RETI BASE ADA YANG TAK RETI BASE....BERSIH MENGUJUDKAN PERPADUAN KAUM...SEMUA KAUM INGINKAN KEADILAN...TELUS BUKAN PILIH KASIH ATAU PILIH BULU...MENJADIKAN RAKYAT BERBULU....

Puak asabiah tentu tidak mengerti gambar ini


02 Mei 2012
Bagi mereka yang berfahaman asabiah menebal tidak akan mengerti gambar di bawah.


Bila terjumpa manusia dalam kesusahan, yang difikirkan otak mereka:

1. Adakah mereka sebangsaku?
2. Adakah mereka penyokong benda haram yang ditegah agamaku?

Nilai kemanusiaan hilang daripada puak-puak asabiah yang menebal ini.

Dalam fahaman mereka, lebih elok membiarkan seseorang itu mati tanpa pembelaan kerana fahaman sempit perkauman mereka.

Ini adalah sungguh tragis bagi sebuah negara yang sudah mencapai kemerdekaan selama 55 tahun.

Dalam Islam, jelas fahaman asabiah ini ditegah dan dicemuh.

Quran 5:8
Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

Semuanya adalah milik Allah, dan ciptaan Allah. Manusia memang dilahirkan bangsa lain-lain, kulit lain-lain, wajah lain-lain - mencari hidayah dalam kehidupan.

Islam menyarankan kita adil kepada semua - menolong mereka yang tertindas akibat ketidakadilan.

Seperti kata firman di atas, "sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa" -- berapakah yang sudah menjauhi taqwa kerana sanggup menyokong ketidakadilan, kezaliman dan penindasan?

Tanyalah sendiri, mengapa fahaman asabiah menebal di Malaysia?

Tanyalah sendiri, mengapa data pengundi yang dikeluarkan SPR berbentuk asabiah? Mengapa dibahagikan sebegitu rupa?

Tanyalah sendiri, perlukah dihabiskan berjuta-juta wang rakyat untuk mempromosikan konsep 1Malaysia, walhal perkara asas menjurus kepada asabiah tetap dikekalkan?

Tanyalah sendiri, siapa yang boleh membawa rakyat Malaysia ke arah seperti gambar di bawah, dan siapa yang membawa rakyat Malaysia jauh daripada situasi gambar di bawah?

Dalam hati kita sebagai rakyat Malaysia, tanyalah mengapa gambar di bawah menyentuh hati dan menyayukan hati?

Kerana kita tahu, kita boleh hidup sebagai rakyat Malaysia yang diinginkan dalam hati terpendam, tetapi sudah diperbodohkan dan diperlagakan selama ini demi survival politik pihak-pihak berkepentingan.

Presiden...jangan jadikan Cuepacs pentas politik kamu!

Tarmuzi Nek,
Kenyataan Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman, dalam siaran berita 6 petang, Radio IKIM pada 30 April yang berbunyi “Cuepacs menuntut penganjur Bersih 3.0 membayar pampasan kewangan kepada pengamal-pengamal media dan polis-polis yang cedera dalam perhimpunan Bersih 3.0”, telah menelanjangi sikap sebenar beliau dalam menggunakan pentas Cuepacs untuk kepentingan politik peribadi beliau.


Beliau hanya bergantung kepada alat-alat propaganda BN yang pastinya tidak akan menyiarkan berita yang benar, sebagai sumber maklumat beliau. Beliau tidak meneliti media-media lain bagi mengimbangkan pandangan beliau. Media bebas The Sun pada hari Isnin 30 April ada memaparkan di muka hadapan gambar PM Najib menziarahi jurugambar The Sun, Radzi Razak yang terlantar di katil hospital kerana cedera akibat dibelasah oleh 7 hingga 8 orang polis, sebagaimana dakwaan Radzi Razak sendiri. Menteri yang menjaga polis, Hishammuddin pula di muka yang sama akhbar berkenaan, berjanji akan mengambil tindakan tegas ke atas anggota-anggota polis yang terlibat.


Sejak bila pula Cuepacs terlibat menjaga kebajikan pengamal-pengamal media, yang pastinya mereka adalah kakitangan sektor swasta? Sudahkah beliau mendapat mandat dari ahli-ahli Cuepacs untuk menjadi hero kepada kakitangan swasta? Yang pastinya, tidak akan ada mandat! Sebabnya, majoriti kakitangan awam meluat kepada BN!


Wahai Datuk Presiden…kalau pun kamu ada cita-cita hendak menjadi Presiden UMNO, janganlah kamu gunakan pentas Cuepacs!


Seri Kembangan

Jika ada Bersih 4.0, saya terus beri semangat – Nik Aziz

Rizal Tahir, 02 Mei 2012
KOTA BHARU, 2 Mei: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menegaskan sekiranya ada Bersih 4.0, beliau akan terus memberi semangat kepada rakyat di negara ini untuk menyertainya demi menentang kemungkaran yang dilakukan pemerintah.

Katanya, selagi kerajaan masih melakukan perkara mungkar khususnya dalam melaksanakan pilihan raya yang telus dan adil, Bersih 4.0 dan seterusnya tetap akan diadakan sebagai isyarat perkara mungkar wajib ditentang.

(Gambar: Tuan Guru Nik Aziz menyampaikan anugerah kepada seorang pelajar cemerlang.)

Jelasnya, kerajaan Malaysia sekarang begitu jelas sedang melalui ‘laluan’ yang telah disusuri Hosni Mubarak yang akhirnya tersungkur diguling rakyat sendiri.

“Buatlah apa saja sekalipun, kita nampak jelas sekarang kerajaan Malaysia menuju ke arah itu kerana perkara mungkar dan penipuan yang dilakukan oleh pemimpinnya,” ujarnya kepada media pada Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan Peperiksaan 2011 kali-4 yang diadakan di Putik, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung perhimpuan Bersih 3.0 yang diadakan Sabtu lalu mendapat peruntukan dari pemimpin PAS sebagai perbelanjaan.

Ketika ditanya oleh rakan media adakah beliau rasa bersalah dengan mengeluarkan peruntukkan tertentu untuk menjayakan himpunan itu, beliau menegaskan “kenapa saya perlu rasa bersalah”.

Lagipun, tambahnya menentang perkara mungkar itu melalui tiga perkara, iaitu tangan (mengundi), lisan (kempen) dan dalam hati, iaitu mesti juga ada rasa benci kepada mungkar.

Tuan Guru sekali lagi, menegaskan kekecohan berlaku sewaktu Himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lepas kerana tindakan menghalang oleh pihak berkuasa kepada peserta.

“Seperti air yang banyak, kalau disekat masuk kampung merosakkan rumah dan hasil tanaman, tapi, kalau diberi laluan, ianya akan terus menuruni cerun dengan baik dan seterusnya ke sungai atau ke laut,” ujarnya.

Sambungnya, ahli PAS telah dididik dengan akhlak yang baik dan tidak akan melakukan sesuatu yang buruk jika tiada provokasi.

Tetapi menurutnya, ‘baik’ sekalipun andai kepala dipijak, wajib mempertahankan diri kerana ianya maruah yang wajib dijaga.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan, seterusnya berkata Bersih cara terbaru rakyat untuk menentang perkara mungkar di zaman moden ini.

“Dua perkara mungkar yang ada pada Umno, iaitu menolak perjuangan Islam yang ternyata mungkar yang tidak ada ampun di sisi Allah,” ujarnya.

Tambahnya, mungkar kedua yang dilakukan Umno dan BN, mengumpul pengundi hantu untuk mengekalkan kemenangan setelah menyedari perjuangannya semakin tidak diterima rakyat, khususnya orang Melayu sendiri.

“Adakah masuk akal kita hanya ada duit RM10,000, nak merompak RM10,000 lagi bagi membolehkan kita membeli kereta berharga RM20,000.

“Beli yang berharga RM10,000 sudahlah, ikut kemampuan yang ada,” ujarnya.

Tambahnya, kerana yakin sokongan rakyat semakin terhakis, Umno menjadikan rakyat luar Bangladesh, Myanmar, Indonesia, Thailand sebagai pengundi hantunya untuk terus kekal berkuasa.

Sambungnya, ini semua kerja bodoh yang tidak masuk akal sehingga ianya turut menjadi perhatian masyarakat negara luar tentang kepincangan yang dilakukannya parti pemerintah itu.

“Oleh kerana itu untuk membuang mungkar di zaman moden ini dengan demontrasi, saya seru pada rakyat ‘wajib’ pergi Bersih 3.0.

“Ianya lebih baik daripada membuat rusuhan, bakar bendera ramai-ramai sebagaimana yang dilakukan oleh rakyat negara luar untuk menentang kerajaan, ini bukan budaya kita,” ujarnya.

Kepada pembaca, sila kongsikan pengalaman, gambar atau bukti sebarang provokasi yang dilakukan mana-mana pihak dalam himpunan Bersih 3.0 kepada Harakahdaily. Maklumat boleh disalurkan ke emel editorharakahdaily@gmail.com atau menghubungi talian kami 03-40233270/3275

Kerajaan masih permain pekerja bawahan

Dr Ghazali Hasbullah, 02 Mei 2012
Lajnah Pekerja dan Perofesional Muda, Dewan Pemuda PAS Malaysia mengucapkan selamat menyambut Hari Pekerja bagi komuniti pekerja seluruh negara.


Lajnah ini sangat berbangga dengan usaha dan kegigihan yang ditunjukkan oleh golongan pekerja untuk sama-sama kita majukan negara yang kita cintai ini. Tanpa adanya sumbangan dan komitmen golongan pekerja, struktur masyarakat akan runtuh dan pembangunan negara ini sudah pasti akan tergendala.

Kami sangat prihatin dengan bebanan inflasi dan kenaikan harga barangan yang dihadapi oleh khususnya pekerja bawahan di bawah pemerintahan Barisan Nasional yang korup ini.

Dalam menghadapi bebanan ini, kerajaan masih lagi mempermain-mainkan golongan pekerja.  Perdana Menteri mengumumkan kadar gaji minimum kebangsaan bagi sektor swasta sebanyak RM900 sebulan atau RM4.33 sejam untuk Semenanjung manakala Sabah, Sarawak dan Labuan pula RM800 atau RM3.85 sejam. Ini adalah sangat rendah dan tidak wajar. Apa yang rakyat marhaen boleh dapat dengan RM800 sebulan? Sewa rumah di Sabah dan Sarawak sudah mencecah lebih RM500. Belanja api, elektrik, telefon, persekolahan ana dan belanja dapur sudah pasti melebihi RM500.

Dalam keadaan biasa, pendapatan bulanan rakyat marhaen tidak mencukupi untuk perbelanjaan hidup mereka sekeluarga. Dengan pendapatan kurang dari RM1000 setiap bulan, mereka terpaksa berhutang hanya untuk keperluan asasi bulanan. Ini belum termasuk bayaran bulanan kenderaan dan rumah kediaman. Bagaimana pula sekiranya mereka mendapat kecemasan atau sakit?
Di bawah kerajaan Barisan Nasional, golongan kaya semakin kaya menjadikan suasana masyarakat yang tidak stabil. Kerajaan juga berbohong dengan mengumumkan kenaikan gaji kakitangan awam peringkat bawahan sebanyak 13% manakala bagi kakitangan utama dan turus kenaikannya adalah 7-9%.

Adapun yang sebenarnya adalah, selepas sekali sahaja kenaikan 9%, kakitangan bawahan cuma mendapat kenaikan tahuan antara RM 80-320 sahaja. Tetapi golongan atasan, setelah menerima kenaikan 9% tersebut, gaji mereka setiap tahun akan naik sebanyak 9% lagi daripada gaji pokok tahun tersebut. Ini menjadikan kenaikan sebenar kakitangan pengurusan tertinggi sektor awam adalah 14-18% pada tahun ini sahaja dengan kenaikan 7-9% setiap tahun.

Kerajaan masih lagi mengamalkan budaya membazir, rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Mereka mengharapkan rakyat yang sudah miskin supaya berjimat cermat, tetapi mereka berterus-terusan dalam keadaan mewah, menggunakan peruntukan negara untuk kepentingan pribadi dan melupus kira pinjaman kroni.

Kita mengajak golongan pekerja sekalian supaya memilih PAS dan Pakatan Rakyat untuk memerintah Negara supaya agenda Negara Berkebajikan kita dapat dilangsungkan sesuai dengan kehendak Islam supaya harta Negara tidak boleh berlegar dikalangan golongan tertentu sahaja.

“Apa yang Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu. Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar perintahNya).” (Al Hasyr: 7)

Negara Berkebajikan Pilihan Kita.

Dr Ghazali ialah Pengerusi Lajnah Pekerja Dan Profesional Muda Dewan Pemuda PAS Malaysia.

'Duduk Bantah' Melbourne desak Pengerusi SPR letak jawatan

Mohd Azim bin Abdul Hamid, 02 Mei 2012

(Pemimpin SPR didesak meletakkan jawatan dalam perhimpunan di Melbourne)

MELBOURNE (Australia): Ribuan rakyat Malaysia berkumpul di Dataran Persekutuan (Federation Square) Melbourne, Sabtu lepas untuk menzahirkan desakan menuntut pilihanraya yang bersih dan adil di Malaysia.

Antara tuntutan mereka adalah mendesak Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof meletakkan jawatan.

Kira-kira (hampir 1500)  1,250 warganegara hadir di dataran tersebut merupakan sebahagian yang terlibat dalam himpunan gerakan Global Bersih 3.0 yang dijalankan di seluruh dunia pada hari Sabtu lepas.

(Desakan undur kepada pemimpin SPR)

Selain Melbourne, terdapat beberapa siri himpunan Bersih 3.0 yang lain, bermula di Auckland dan berakhir di San Francisco, dari serendah laut di Aceh sehingga setinggi ke gunung Everest, semuanya berkumpul memberi solidariti kepada kira-kira 250,000 warga pelbagai generasi yang turun di jalanan Kuala Lumpur bagi menunjuk bantahan kepada korupsi pilihanraya.

Di Melbourne, sorakan peserta yang berkumpul semakin kedengaran seawal jam 1 tengahari waktu tempatan.

Antara yang turut bersama bukan sahaja dari kalangan pelajar seperti yang dijangka pihak penganjur, malah yang bekerja serta berkeluarga dari pelbagai generasi termasuk anak kecil hingga warga emas turut menjayakan himpunan aman tersebut.


(Antara orang ramai yang berkumpul di Federation Square, Melbourne, Sabtu lepas serentak dengan rakan-rakan mereka di Kuala Lumpur dan seluruh dunia)

Suasana meriah dilahirkan dalam acara ‘Duduk Bantah’ dengan peserta turun memakai pakaian berwarna kuning, sambil memegang pelbagai sepanduk yang mendesak Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) untuk meletakkan jawatan serta mengibarkan bendera Malaysia tercinta.

Perhimpunan tersebut telah dirasmikan oleh ahli Senator Victoria, Colleen Hartland dari parti The Greens Australia.

Dalam ucapan ringkas beliau menyatakan sokongan kepada pergerakan itu. Seterusnya acara diteruskan dengan ucapan dari Encik Hong Lim, Ahli Parlimen Clayton, Melbourne.

Himpunan itu juga disusuli dengan bacaan kenyataan Pengerusi Bersama Bersih Kuala Lumpur, Datuk Ambiga Sreenevason oleh salah seorang ahli jawatankuasa penganjur.
Antara lain ucapan dalam perhimpunan tersebut adalah berkisar tentang situasi semasa dalam gerakan reformasi sistem pilihanraya di Malaysia, pendaftaran yang meragukan dalam daftar pemilih serta hak-hak mengundi rakyat Malaysia di luar negara.

Selain ucapan dari beberapa pihak, acara perhimpunan itu juga diselangi dengan nyanyian lagu ‘Here in My Home’ dan ‘1 Malaysia’ serta bacaan puisi dan deklamasi sajak.

Di penghujung acara, penyelaras Global Bersih 3.0 Melbourne, saudara David Teoh telah membacakan senarai 85 lokasi yang mengambil bahagian dalam Bersih Global di seluruh dunia.
Perhimpunan berakhir dengan para peserta bangun berdiri tegak bersama menyanyikan lagu kebangsaan, ‘Negaraku’.

Seusai perhimpunan, peserta bersurai secara aman dengan bantuan pihak berkuasa mengawal baik keadaan lalu lintas.

Salah seorang ahli jawatankuasa Bersih 3.0 Melbourne, William Ng berkata, “Perhimpunan ini adalah sebuah gerakan yang non-partisan untuk mendesak reformasi dalam pilihanraya.

"Kami mahukan satu sistem yang mencerminkan kehendak rakyat, di mana Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dilihat sebagai satu badan bebas yang tidak terlibat dengan rasuah serta mahukan pengakhiran kepada politik kotor yang berleluasa sepertimana yang telah mencemari pilihanraya kecil di Malaysia baru-baru ini.”

Kebanyakan warganegara yang tinggal di luar negara termasuk warga Australia yang lahir atau yang mempunyai sanak-saudara di Malaysia mengekalkan hubungan perasaan dan budaya yang kuat kepada negara asal mereka.

Namun pada hari Sabtu tanggal 28 haribulan April baru-baru ini, kekuatan hubungan ini terserlah ditunjukkan oleh mereka secara aman tetapi lantang di seluruh dunia dengan kerjasama pihak berkuasa di tempat masing-masing, mengharapkan reformasi dalam sistem demokrasi di Malaysia.

Tiada ulasan: