Rabu, 7 Mac 2012

MAKIN TERUK NFC...DAH SUSAH NAK TUTUP...MUNGKIN BANYAK LAGI AKAN TERBONGKAR....MACAM BUDAK2 MAIN UGUT2 PULAK...POLITIKLAH CARA MATANG SERTA BERPELAJARAN...MALULAH KAT NEGARA2 LAIN YANG DAH MAJU...INGAT INI TAHUN 2012 BUKAN 1912...

PAS Johor sasar menang 17 kerusi

Nazri Abdullah, 07 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 7 Mac: PAS Johor mensasarkan sekurang-kurangnya 17 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) untuk dimenangi pada pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan datang.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor, Mazlan Aliman (gambar) berkata, sasaran itu ditetapkan berdasarkan perubahan positif rakyat negeri itu yang kini menyambut baik Pakatan Rakyat khususnya PAS yang disifatkan 'tidak pernah berlaku sebelum ini'.

Menurutnya, melihat mood positif rakyat, beliau bukan sahaja yakin PAS boleh menang di kerusi sasaran itu, malah Pakatan Rakyat secara keseluruhan juga tidak mustahil akan menerajui negeri itu.

"Kita (PAS) kini sedang fokus kepada 17 Dun sasar.

"Mungkin orang kata saya bermimpi, atau angan-angan, tapi dengan sambutan kepada kita pada waktu ini, saya yakin kejutan akan berlaku, Johor mungkin jatuh kepada Pakatan Rakyat," katanya kepada Harakahdaily.

Pada PRU ke-12 lalu, PAS bertanding 39 daripada keseluruhan 56 kerusi, manakala PKR dan DAP masing-masing 9 dan 12 kerusi.

Dari jumlah ditandingi itu itu PAS hanya menang di dua kerusi iaitu di Dun Maharani dan Sungai Abong.

Menurut Mazlan lagi, perbezaan ketara sokongan rakyat Johor terhadap Pakatan rakyat berbanding 2008 boleh dilihat dengan sambutan terhadap program-program mereka di negeri itu sejak kebelakangan ini.
Sambutan luar biasa itu katanya, telah menyebabkan ada pihak 'tak senang duduk' sehingga mengupah kumpulan tertentu mengganggu dan membuat kecoh khususnya di ceramah-ceramah anjuran mereka.

Manifesto 15 perkara dasar


Menurut Mazlan lagi, PAS Johor juga telah selesai berbincang berhubung manifesto pilihan raya peringkat negeri yang akan ditawarkan.

Tanpa menjelaskan secara terperinci, beliau berkata ianya menggariskan 15 perkara dasar antara lain tawaran penyelesaian masalah tanah dan tawaran pengurusan pentadbiran lebih baik.

"Kita telah siap seminar manifesto, dan sedang timbang dengan PKR dan DAP.

"Kita yakin menifesto ini akan menjadi kekuatan utama kita untuk ambil Johor," katanya lagi.

Muhyiddin mula gusar

Mengulas kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin kononnya Johor masih 'tiang seri' BN pada PRU-13 akan datang, Mazlan berkata, ia sebenarnya menggambarkan kebimbangan timbalan perdana menteri itu.

"Kenyataan Muhyiddin tu menggambarkan kebimbangan beliau.

"Saya nak bagi tahu (kepada Muhyiddin), 'tiang seri' itu sudah dimakan anai-anai. Bila-bila pun boleh patah," katanya yang juga AJK PAS Pusat

Menurut Mazlan lagi, beliau mendapat maklumat Umno sememangnya gusar dengan kedudukan mereka di Johor sekarang ini.

Katanya, tidak pernah selama ini, Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman turun berkampung di setiap kawasan parlimen seperti yang terpaksa dilakukan sekarang ini.

Malah katanya, selepas lawatan Muhyiddin semalam, Najib pula dijangka turun ke Johor dalam masa terdekat.

"Orang Johor ni dia pandai, dia senyap-senyap sahaja, dia tak tunjuk sokong kita," jelasnya.

Mahathir terus menggumba idea burukkan pembangkang

Mohd Sayuti Omar, 07 Mac 2012
Benarlah barang kali Mahathir Mohamad seorang pendendam. Dia tidak akan diam selagi orang yang didendaminya tidak lenyap dari bumi ini. Episod pendendaman Mahathir ini bersiri, banyak kalau hendak dihuraikan. Kekalahannya dalam pilihan raya 1969 kepada Yusof Rawa menyebabkan beliau dendam kepada Pas dan orang Cina sampai ke hari ini. Peristiwa itu boleh disimpulkan sebagai dendam beliau yang pertama kepada orang Cina.


Mahathir menghukum kekalahan itu disebabakan Cina sedangkan dia lupa tindakan orang Cina tidak mengundinya kerana keceluparan mulutnya juga yang mengatakan dia tidak memerlukan undi Cina. Kesombongan Mahathir itu menyebabkan orang Cina di Kota Star menolak beliau.

Kekalahan itulah menyebabkan beliau berdendam dengan orang Cina. Kalau beliau menerima ia hanya bermuka-muka saja. Mahathir hanya dekat dan mesra dengan orang Cina yang menjadi tauke saja tetapi tidak dengan Cina marhain. Antara Cina kaya yang menjadi rakannya ialah Vincent Tan dan lain-lain.


Dia juga dendam dengan Tengku Razaleigh sehinggakan sanggup melupai persetiaan dalam persahabatan serta memungkiri amanat Hussein Onn. Dendam itu menyebabkan beliau terus menganiaya dan mendendami Tengku Razaleigh. Puncanya bukan apa sangat, Mahathir mengatakan kekalahannya dalam pertandingan merebut jawatan naib presiden Umno tahun 80-an yang mendapat undi ketiga terbawah disebabkan Tengku Razaleigh. Itu saja.


Hanya kerana prejudis menyebabkan beliau mendendami Tengku Razaleigh sekaligus mengkhianati amanah dan akhirnya menyebabkan Umno jadi porak peranda. Perpecahan tahun 1987 yang membawa kepada penubuhan Semangat 46 adalah angkara Mahathir.


Demikian dendam dan kebenciannya kepada Anwar hari ini adalah kesinambungan kepada episod kebencian dan dendam itu. Mahathir tidak pernah berniat untuk menerima baik Anwar. Otaknya penuh dengan prejudis dan prasangka. Walaupun Anwar sudah beberapa kali membuat pengisytiharan memaafi Mahathir namun tidak pernah disambutnya.


Terbaru Mahathir sekali lagi melemparkan fitnah dengan niat hendak mengkhianati Anwar dengan membuat andaian NGO yang sokong Anwar telah disokong oleh Amerika. Tuduhan ini satu lagi kerja jahat Mahathir Mohamad pada saat orang sedang menggali lubang lahad kehidupannya. Tidak ada bukti yang disertakan beliau hanya mengandaikan saja. Kenapa harus kaitkan Amerika dengan Anwar Ibrahim?


Kata Mahathir Amerika akan menyokong sesiapa saja menentang pimpinan yang tidak sebulu dengan negara itu. Saya hendak tanya apakah selama Mahathir memerintah Malaysia 22 tahun beliau diancam oleh Amerika? Rasanya tidak. Kalau begitu apakah bermakna pemerintahannya sebulu dengan Amerika kerana Amerika tidak memeranginya?


Tidak dinafikan Amerika agak mencampuri urusan Malaysia dengan mengkritik dasar Mahathir dari beberapa sudut. Perkara paling jelas apabila kerajaan Mahathir bertindak zalim kepada rakyat Malaysia. Sebagai sebuah negara memperjuangkan hak asasi manusia negara itu tidak akan dapat berdiam diri bila berlaku kekejaman di mana-mana pun. Kebetulan pada akhir tahun 90-an Mahathir telah berlaku kejam ke atas bekas timbalannya, Anwar Ibrahim. Apa yang Mahathir lakukan terhadap Anwar dikecam oleh sesiapa saja kerana ia terlalu sadis dan jijik.


Apakah apabila Amerika memberi simpati kepada Anwar maka Mahathir terus menuduh Amerika hendak menjatuhkan kerajaan Malaysia? Mahathir lupa yang menjatuhkan beliau bukan Amerika tetapi Umno sendiri. Umnolah yang mendesak Mahathir agar berundur di mana mereka menggunakan kebencian rakyat yang simpati kepada Anwar ketika itu yang mengadakan tunjuk perasaan.


Mahathir sudah tidak sesihat dulu. Ingatan dan ulasan sejarah politiknya yang dilalui pun dilupai. Kerana itu tuduhan beliau NGO yang sokong menentang kerajaan hari ini disokong Amerika juga adakah satu kelupaan Mahathir sendiri. Ulasan beliau itu tidak lebih untuk menyerang kerajaan untuk memastikan UBN berkuasa kerana dengan cara itu saja beliau boleh menimbus dosa-dosanya. - http://www.msomelayu.blogspot.com/

Selangor akan dedah tender runding terus

Harakahdaily, 07 Mac 2012
SHAH ALAM, 7 Mac: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan membentangkan dokumen-dokumen yang melibatkan pemberian tender secara rundingan dari tahun 2006 hingga 2010 agar rakyat tahu keadaan sebenar.

Beliau berkata, dokumen-dokumen ini akan dibentangkan dan dibincangkan pada persidangan Dewan Negeri Selangor untuk mendapatkan kelulusan sebelum disiarkan kepada umum.

Persidangan tersebut akan bermula 19 Mac sehingga 23 Mac ini dan akan dirasmikan Sultan Selangor, Tuanku Saifuddin Idris Shah.

Proses pembentangkan tersebut katanya perlu mengikut prosedur kerana dokumen berkenaan tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) yang memerlukan kelulusan dewan negeri sebelum disiarkan kepada umum.

“Kita mengutamakan ketelusan dalam pentadbiran dan kerana itulah kita akan bentangkan dokumen-dokumen tender supaya rakyat tahu dan membuat penilaian terhadap keputusan-keputusan yang kita buat, ” katanya ketika sidang media selepas mempengerusikan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, hari ini.

Menurutnya, pemberian tender secara rundingan bukanlah sesuatu yang baharu dan telah diamalkan oleh Barisan Nasional sekian lama dan adalah amat pelik mengapa pembangkang di Negeri Selangor sekarang berubah pendirian.

Adakalanya juga terdapat kes tertentu yang memerlukan kerajaan negeri memberi projek atau tugasan secara terus dalam keadaan kecemasan, jelasnya.

“Sebagai contoh apabila kejadian tanah runtuh, kita perlu melantik juru perunding seperti IKRAM untuk menyiasat tahap keselamatan dengan segera.

"Dalam keadaan sebegini, kita tidak perlu meminta sebut harga. Tindakan ini tidak bercanggah dengan prosedur SPRM kerana telah mendapat kelulusan Exco dan Pegawai Kewangan Negeri,” katanya.

PKR dakwa NFC beli 8 lot kedai di Bangsar

Hazayani Zakaria, 07 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 7 Mac: PKR hari ini mendedahkan bahawa Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) menggunakan dana awam sebagai jaminan pinjaman peribadi untuk membeli lapan unit hartanah mewah di KL Eco City, Bangsar.

Pengarah Strateginya, Rafizi Ramli menampilkan bukti bercetak carian kredit rasmi beberapa bank-bank yang berurusan dengan Pengerusi Eksekutif NFC, Datuk Mohamad Salleh untuk membuat pembelian tersebut.

Mohamad Salleh didakwa mendepositkan sejumlah besar dana NFC ke bank-bank tertentu sebagai cagaran untuk membuat pembelian tersebut bernilai RM9.69 juta.

Rafizi berkata, harga pasaran semasa unit-unit tersebut boleh mencecah RM12 juta.

"Kaedah menyalahgunakan dana awam untuk mendapatkan pinjaman peribadi seperti ini adalah menyalahi mandat yang diberikan kepada NFC untuk membangunkan projek berkepentingan nasional," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PKR, Tropicana, hari ini.

Apa yang lebih membimbangkan kata beliau, apabila melihat rekod pembayaran pinjaman yang buruk, termasuklah tidak membayar bayaran pinjaman dalam bulan Julai dan Ogos 2011 dan berulang pada bulan Disember tahun yang sama.

Beliau berkata, pihak pengurusan NFC perlu memberi jaminan bahawa sebarang masalah pembayaran membabitkan pinjaman peribadi mereka tidak akan memberi apa-apa kesan kepda dana awam yang disimpan di bank yang sama.

"Ini kerana simpanan tetap NFC sebanyak RM71.4 juta berkait rapat dengan pembelian harta-harta peribadi ini," katanya.

PKR juga tegasnya mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menunaikan janji beliau untuk membekukan semua aset NFC, termasuklah simpanan tetap berjumlah RM71.4 juta.

Pembangunan KL Eco City ketepi nasib rakyat miskin


Sementara itu, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah meminta Menteri Pembangunan wanita, Keluarga dan Masyarakat, datuk Seri Shahrizat Abd jalil membuat penjelasan mengenai pemindahan penduduk berpendapatan rendah di Kampung Abdullah Hukum akibat projek di KL Eco City.

"Dalam pendedahan terkini, Shahrizat wajar menerangkan kepda rakyat sama ada beliau memainkan apa-apa peranan yang mempengaruhi keputusan sehingga menyebabkan pemindahan penduduk berpendapatan rendah di Kampung Abdullah Hukum.

Katanya, jika Shahrizat mengambil sikap sambil lewa dalam membela nasib penduduk yang terlibat sejak sebuah syarikat usahasama diwujudkan dalam tahun 2007, ia juga menimbulkan pertanyaan sama ada ada kena mengena dengan kepentingan keluarga beliau yang berhasrat membeli hartanah di KL Eco City.

Beliau turut mengecam ketidakpedulian pimpinan pemuda Umno yang mendapat durian runtuh berjumlah RM75 juta daripada projek KL Eco City terhadap nasib rakyat yang terpaksa dipindahkan di Kampung Abdullah Hukum.

Beliau berkata, kepimpinan pemuda Umno terlibat secara langsung dalam pembangunan KL Eco city dan tindakan pemindahan penduduk melalui syarikat YGP Holdings Sdn Bhd, yang merupakan rakan kongsi awal KL Eco City Sdn Bhd.

Pengarah-pengarah YGP holdings Sdn Bhd termasuklah Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan pimpinan Pemuda Umno seperti Datuk Abdul Rahman Dahlan dan Datuk Megat Firdouz Megat Junid.

Tarik bantuan, 'ugutan' terbaru BN terhadap rakyat

Harakahdaily, 07 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 7 Mac: PAS Sarawak kesal dengan tindakan Menteri Muda Pertanian Sarawak, Datuk Mong Dagang yang mempertahankan tindakannya mengarahkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menghentikan bantuan kebajikan kepada pekebun kurang upaya, Frusis Lebi.

(Gambar atas: Frusis Lebi (berbaju hijau) membuat laporan polis di Sri Aman jumaat lalu)

Timbalan Pesuruhanjaya PAS Sarawak Jofri Jaraiee berkata, tindakan yang semata-mata dibuat kerana Frusis dikatakan 'penyokong pembangkang tegar', adalah satu tindakan tidak adil.

"Beginikah cara pemimpin BN menjaga kebajikan rakyat? Sanggup melakukan apa saja, demi menjaga kepentingan politik, sampai sanggup mengugut rakyat dengan tindakan yang zalim.

"Di mana laungan, demokrasi negara ini? Kalau hak rakyat boleh dirampas sesuka hati oleh pemimpin yang tidak mempunyai perasaan kasihan terhadap OKU," katanya yang juga Yang Dipertua PAS Miri.

Datuk Mong Dagang kelmarin mempertahankan tindakannya mengarahkan JKM menghentikan bantuan baja percuma dan benih pokok kepada Frusis sebagai betul.

Beliau ketika dihubungi akhbar harian Inggeris The Sun semalam berkata sebagai seorang pemimpin yang prinsip, tidak akan menarik balik apa yang diarahkannya itu.

"Kita tidak boleh terus memberi bantuan kebajikan dan subsidi kerana beliau adalah seorang penyokong pembangkang yang tegar," katanya yang dipetik akhbar harian Inggeris The Sun.

Mengulas lanjut, Jofri berkata tindakan menarik balik bantuan atas dasar penyokong pembangkang itu juga boleh disifatkan sebagai cubaan mengugut dan menakutkan rakyat agar tidak menentang BN.

"Kita harap parti yang memerintah jangan berlaku zalim dan tidak adil keatas rakyat sebab mereka berhak untuk memilih sesiapa saja yang mereka fikir sesuai dan adil untuk jadi pemerintah.

"PAS akan sentiasa menjaga kepentingan dan kebajikan rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik jika dipilih jadi pemerintah seperti mana Islam mengajar umatnya berlaku adil kepada semua, jadi itulah prisip yang PAS pegang, adil untuk semua," katanya.

Tiada ulasan: