Selasa, 4 Januari 2011

SELEPAS..DAN SELALU DIKODEM DAN DICERCA SERTA DIFITNAH DLL...TIBA2 AJAK BERSATU....MACAM ADA YANG TAK KENA...TERPULANGLAH KEPADA TAKDIR ALLAH SWT

Pak Lah tak perlu sibuk satukan Umno dan PAS
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 4 Jan: Bekas Perdana Menteri, Tuan Abdullah Haji Ahmad Badawi diingatkan agar tidak sibuk dengan usaha untuk menyatukan Umno dan PAS, tetapi lebih baik menumpukan perhatiannya kepada usaha untuk membaiki imej Umno dan BN sendiri yang semakin teruk kini.

Permasalahan yang berlaku dalam BN sendiri, ternyata gagal diselesaikan oleh para pemimpin BN sejak dulu dan ia pasti menjadi bertambah rumit jika para pemimpinnya lebih sibuk dengan usaha untuk menyatukan Umno dan PAS, daripada usaha untuk membaiki parti itu sendiri.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, salah satu contoh jelas termasuklah permasalahan yang berlaku dalam MIC yang telah ditinggalkan oleh Datuk Seri S Samy Velu, tetapi kini ternyata masih gagal ditangani dengan baik oleh para pemimpin BN.

Menurut beliau, jadi tentulah lebih elok jika Pak Lah dan pemimpin Umno BN lain menyelesaikan permasalahan yang berlaku dalam parti-parti komponennya telebih dahulu untuk membaiki prestasinya, daripada memberikan perhatian kepada Pakatan Rakyat.

"Itulah yang sepatutnya dilakukan oleh Pak Lah. Beliau sepatutnya menjadi ikon dalam BN untuk membaiki parti itu sendiri, bukannya sibuk nak satukan Umno dan Pakatan Rakyat," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Menurutnya, semasa menjadi Perdana Menteri dahulu, Pak Lah telah berjaya menubuhkan SPRM dan akta-aktanya, tetapi kini beliau tetap gagal memainkan peranan supaya penggantinya, Datuk Seri Najib Tun Razak memanfaatkannya dengan baik.

"Jadi, Pak Lah sepatutnya lebih vokal dalam hal untuk memerangi rasuah. Apa makna akta SPRM yang diwujudkan itu jika tidak dilaksanakan?" katanya.

Penubuhan SPRM, katanya, hampir 100 peratus disokong oleh Pakatan Rakyat dan ia pasti akan memberikan manfaat besar kepada rakyat dan negara jika para pemimpin Umno BN memberikan perhatian seris dalam usaha memerangi rasuah di tanah air.

"Tetapi apa yang berlaku, 18 kes berprofil tinggi masih juga belum disiasat hingga sekarang. Orang yang didapati bersalah, masih juga memegang jawatan penting dalam kerajaan termasuk kabinet.

"Terbaru, orang yang sudah didapati bersalah dan terbabit dengan rasuah, juga turut diberikan tanggungjawab untuk memainkan peranan penting dalam Felda.

"Jadi, di manakah duduknya Pak Lah dalam semua itu? Itulah antara perkara yang perlu diberikan perhatian oleh Pak Lah. Jika tidak, sia-sialah usahanya dulu sehingga tertubuhnya SPRM," tegasnya.



Tenang: Risalah fitnah mula disebar
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 4 Jan: Risalah tidak bertuan yang mula tersebar di Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang bertujuan mempengaruhi pengundi Melayu, dakwa Ketua Pemuda PAS Johor, Khairul Faizi Ahmad Kamil.

Beliau berkata, pihaknya ada melihat risalah berbentuk buku kecil bertajuk DAP anti-Islam dan 'Khawarij dan Politik PAS' itu namun belum terserempak dengan individu yang melakukan penyebaran itu.

"Sekarang ini dah mula banyak risalah tidak bertuan mula disebarkan di Felda dan nampaknya risalah tu lebih kepada nak mempengaruhi pengundi Melayu.

"Banyak risalah yang kita jumpa telah diedarkan yang ditinggalkan di kedai-kedai makan, bukan sedang diedarkan. Jadi kita tidak boleh tuduh sesiapa sebab tak ada nama," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Menurut beliau, yang merupakan Pengarah Keselamatan Pemuda PAS negeri, pihaknya tidak akan teragak-agak membawa perkara itu kepada pihak polis sekiranya menjumpai individu yang melakukan perbuatan itu.

"Kita minta unit keselamatan pemuda, sekiranya menjumpai risalah yang disebarkan, kita ambil dan buang.

"Kalau kita jumpa mana-mana pihak yang menyebar risalah ini kita tidak akan teragak-agak untuk bawa mereka kepada pihak polis kerana risalah ini lebih kepada menyampaikan fitnah kepada masyarakat," katanya.

Ujarnya, kemunculan risalah-risalah fitnah ini lebih wajar diberi perhatian berbanding menuduh PAS mula turun berkempen.

"Dalam media Umno BN tuduh PAS mula berkempen. Memang kita turun tapi atas nama parti ataupun organisasi seperti melancarkan jentera pilihan raya dan sebagainya. Itu perkara biasa.

"Tapi ada pihak yang turun tanpa menamakan diri mereka siapa dan mengedarkan risalah. Ini satu kempen yang tidak sihat," katanya.

Sebelum ini, sebuah portal berita melaporkan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng mendedahkan penyebaran risalah fitnah ini di sekitar Dun Tenang.

Risalah DAP anti Islam mengandungi nota yang bertulis DAP akan mengharamkan azan, majlis maulidur rasul dan sebagainya jika Pakatan Rakyat memerintah.

Serah kepada polis

Sementara itu, ketua pemuda sosialis DAP (Dapsy), Anthony Loke tidak menolak kemungkinan penyebaran risalah fitnah itu dilakukan Umno BN yang mula bimbang dengan kemaraan Pakatan rakyat di negeri itu.

"Ini tindakan terdesak Umno, taktik kotor, taktik biasa mereka sebab mereka tak ada isu untuk menentang Pakatan Rakyat kecuali fitnah dan mengelirukan rakyat dan membuat rakyat marah dengan menyebar fitnah bahawa DAP anti-Islam," katanya yang juga dihubungi Harakahdaily hari ini.

Bagaimanapun beliau yang juga ahli Parlimen Rasah yakin rakyat khususnya di Dun Tenang tidak mudah terpedaya dengan fitnah yang dijangkakan akan lebih meluas sepanjang tempoh kempen nanti.

"Kita jangkakan lebih banyak risalah yang akan keluar menjelang kempen pilihan nanti.

"Tapi saya percaya rakyat tak mudah terpedaya dengan fitnah ini," katanya.

Menurut beliau juga, pakatan Rakyat tidak bimbang dengan fitnah itu sebaliknya telah bersedia untuk memberi penerangan kepada rakyat.

"Kita tak perlu risau sebab kalau kita memberikan penerangan yang cukup, kita boleh mengenepikan segala fitnah itu," katanya lagi.

Sehubungan itu, beliau menggesa pihak polis segera mengambil tindakan terhadap pihak-pihak yang cuba mencetuskan suasana tidak harmoni antara kaum ketika ini.

"Ini tugas polis untuk menahan sesiapa yang bertanggungjawab dalam perkara ini kerana ia bersifat fitnah dan melanggar dua undang-undang iaitu akta hasutan dan akta percetakan.

"Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak ada bidang kuasa menahan orang awam tetapi hanya bveoleh bertindak ke atas parti politik dan calon yang bertanding sahaja. Jadi kita serah kepada polis," katanya.



Kes saman Felda RM20 juta dibicara 22 Mac
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 4 Jan: Mahkamah Tinggi hari ini menetapkan perbicaraan kes saman malu Presiden Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda (Anak), Mazlan Aliman berjumlah RM20 juta pada 22 Mac 2011.

Peguam yang mewakili Mazlan, Wan Rohimi Wan Daud berkata Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi Temerloh, Siti Hajar Mustafa menetapkan demikian selepas meneliti dokumen peguam kedua-dua pihak plaintif dan defendan.

Pada 16 Ogos lalu Mazlan selaku plaintif telah memfailkan saman terhadap empat pihak iaitu Pengurus Felda Lembah Klau Awang Sulong, Felda, Inspektor Mohd Azran Rahmat (pegawai polis yang menangkapnya) dan Kerajaan Malaysia.

Menurut fakta kes, pada 9 Mac lalu kira-kira jam 4.15 Mazlan ketika memenuhi satu undangan dialog dan perbincangan dengan peneroka berkaitan dengan masalah-masalah dialami mereka di rumah peneroka Hamidun Yeop Isa, telah dikepung oleh 30 orang polis bantuan Felda yang bersenjata dan diugut secara biadab oleh pegawai-pegawai Felda.

Hamidun merupakan peneroka yang telah melangsaikan semua hutang dengan Felda dan telah mendapat hak milik tanah kediaman dan ladang.

Mazlan kemudian telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Raub. Namun terdapat satu lagi laporan oleh pengurus rancangan Felda Lembah Klau yang menyebabkan beliau kemudiannya ditahan, direman dan terpaksa merengkok selama dua hari di lokap IPD tersebut.

Dalam pada itu, Wan Rohimi berkata Siti Hajar merupakan majistret yang telah mengeluarkan reman kepada Mazlan ketika beliau merengkok di lokap IPD Raub dahulu.

Wan Rohimi berkata, beliau menganggap kes saman yang dikemukakan ini sangat penting dan keputusannya akan menjadi indikator kepada pemisahan antara kuasa Felda dan kuasa peneroka.

“Saya lihat Felda amat memberi tumpuan kepada kes ini berdasarkan tiga peguam kanan persekutuan yang mewakili defendan kerana mereka amat menyedari implikasi kepada kes ini.

“Keputusan kes ini dengan sendirinya akan menjelaskan had-had kuasa antara Felda dengan peneroka yang telah melunaskan hutang piutangnya dengan agensi tersebut,” katanya.

Turut mengiringi Mazlan ke mahkamah Tinggi temerloh hari ini ialah Penasihat Undang-Undang PKR Pahang Ahmad Nizam Hamid, Naib Presiden Anak Aris Fezul Ismail, Setiausaha PAS Pahang Hashim Abdullah dan kira-kira 30 penyokong.


Hebat Anwar bertambah bila digantung

Subky Latif

KEHEBATAN Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ketua pembangkang dirasa mendatar atau seperti hilang glamour dengan berakhirnya setiap sessi Parlimen.

Bukan dia tidak membuat ucapan yang membuka kelemahan dan kepincangan kerajaan. Banyak yang didedahkannya tetapi reaksi Parlimen dan kerajaan sejuk. Media tidak memberi tempat yang sewajarnya. Perdana Menteri Najib biasanya tidak menjawab apa yang ditujukan sekalipun tepat ke batang hidungnya.

Apabila tindakan Anwar tidak berbalas, lama kelamaan ia seolah-olah lesu.

Nampak tiada beza Anwar dengan anggota pembangkang lain. Seolah-olah Anwar sudah hilang taring.

Begitu juga dengan pendedahannya tentang peranan Apco yang diguna kerajaan Najib bagi mempromosi Malaysia di peringkat antarabangsa. Ia syarikat asing yang dikatakan milik Yahudi dan talian dengan Israil. Hingga dituduhnya apa yang diperkenalkan sebagai 1Malaysia ditiru dari Satu Israel.

Jika pembongkaran itu diberi reaksi sepi oleh kerajaan seperti reaksinya biasanya di masa-masa lalu, nescaya kegiatan Anwar itu jadi seperti menyalak bukit. Ia hilang ump dan jadi isu mati. Maka Anwar yang selalunya hebat itu boleh dilihat lesu.

Entah mengapa menteri melenting dan Najib pun melenting. Menteri mengusulkan untuk menggantung keanggotaan Parlimennya kerana dikatakan membuat tuduhan tidak berasas.

Anwar pun mencabar supaya terus tindakan terhadapnya supaya dia dapat membuat pendedahan terperinci. Panas Parlimen satu dua hari. Mulai nampak hebat Anwar. Gara-gara ucapannya yang panas itu dia hendak digantung.

Banyak orang sudah digantung sebelumnya. Kebanyakan engkar arahan Speaker atau melawan Speaker. Anwar tidak berlawan dengan Speaker sebelumnya. Dia hanya membuat ucapan dan tuduhan pedas.

Lepas itu diam. Seolah-oalh dia tidak jadi hebat.

Tiba-tiba Parlimen bertindak menggantungnya menjelang sidang Parlimen hendak ditangguh. Bukan Parlimen saja heboh, alam masyarakat di luar Parlimen ikut gempar terhadap tindakan itu.

Kerananya tiga lagi anggota Parlimen yang membantah cara penggantungan itu dibuat ikut digantung sepertinya juga.

Yang menambah kecoh itu jawatankuasa yang dipertanggungjawabkan unuk mengenakan tindakan kepadanya tidak memanggilnya untuk membuat penjelasan. Dia tidak diminta untuk membuktikan tuduhannya bahawa 1Malaysia itu diciplak dari Satu Israel.

Macam mahkamah beruk. Yang dituduh didakwa tetapi belum sempat dia diminta memberi keterangan, dia dihukum. Seolah-olah Anwar didakwa di mahkamah rimba yang berhakimkan hakim beruk.

Apakah Anwar ada bukti atau tidak, belum diketahui. Tetapi dia dikenakan tindakan gantung enam bulan tidak boleh menghadiri Dewan.

Ia telah mengembalikan kehebatan Anwar selama ini. Layanan Parlimen dan kerajaan terhadap menggantungnya tanpa memintanya memberi keterangan dan membela diri, menjadikan kes itu luar biasa. Dia seolah-olah seperti menghadapi segala tuduhan terhadap semua kes di mahkamah selama ini.

Apa jua yang dilakukan terhadap Anwar di mahkamah selama ini telah menjadikan Anwar tumpuan semua orang di seluruh dunia. Dia dipukul hingga terbiar separuh mati mengidupkan watak hebatnya selama ini. Akibat dia dipukul orang yang memukulnya dibuang kerja dan dikenakan hukuman yang mengaibkan.

Dipukul, dipenjara, apa yang dimintanya tidak diluluskan. Tidak pernah tilam bantal diusung ke mahkamah, kerana menghadapinya, tilam bantal dibawa ke mahkamah. Orang yang menentangnya habis lenyap tetapi Anwar timbul terus hingga diwar-warkan untuk jadi Perdana Menteri.

Semua yang dikenakan dan dituju terhadapnya tidak mematikan wataknya tetapi dia terus hidup.

Selepas gembar gemburnya untuk menubuhkan kerajaan pusat pada 16 September tiga tahun dulu tidak menjadi kenyataan, maka orang mula terasa dia sudah hilang hebat. Lepas itu suasana tenang. Dalam suasana tenang begitu Anwar dilihat seperti orang tidak berdaya.

Apabila dia dihukum begitu dia terus jadi perhatian semula. Dengan layanan terhadapnya apa yang dikatakan kelemahannya tenggelam, tetapi yang timbul dia dianiaya lagi dan dizalimi lagi.

Yang menghidupkannya ialah layanan buruk yang tidak adil terhadapnya. Kerajaan yang menghidupkannya. Dia dilayan begitu supaya segala hubungan dan keajaiban Apco tidak terbongkar. Tetapi dengan layanan itu menyebabkan orang percaya ada hamba Apco dalam kerajaan di peringkat tinggi tanpa Anwar membuktikannya.


Tiada ulasan: