Sabtu, 1 Januari 2011

APA KITA BUAT..KITA TAK BOLEH LARI DARI HUKUM ALLAH....JANGAN SEKALI BUAT MUNGKAR...BALASAN ALLAH TETAP DAPAT

PAS turun segala jentera untuk menang
Muhayat Jasmin

TASEK GELUGOR, 1 Jan: PAS perlu mempertahankan majoriti Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang, yang telah berjaya diperolehi dalam pilihan raya umum yang lalu.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata demikian ketika berucap dalam ceramah anjuran PAS kawasan Tasek Gelugor di Dewan Besar Sungei Dua, kelmarin.

Menurut beliau, walaupun Dun Tenang adalah kubu kuat Umno, ia tidak menjadi satu permasalahan besar kerana berdasarkan kepada senario politik terkini, rakyat inginkan perubahan dari takuk lama.

"Walaupun mereka telah memenangi kerusi tersebut pada pilihan raya 2004 dan 2008 yang lalu, tetapi majoriti yang Umno perolehi telah berjaya dikurangkan pada kedua-dua pilihan raya umum tersebut.

"Majoriti yang diperolehi ini juga mempengaruhi sokongan yang diterima oleh parti yang bertanding. Oleh kerana itu maka PAS akan berusaha untuk memenangi kerusi tersebut dengan menurunkan segala jentera yang ada bagi memastikan tiada jalan mudah bagi Umno BN dalam PRK kali ini," ujarnya lagi.

Dalam PRU 2004 yang lalu calon BN, Datuk Sulaiman Taha berjaya memperolehi kemenangan apabila mengalahkan calon PAS, Mohd Sain Siran dengan majoriti sebanyak 5,517 undi.

Namun begitu dalam PRU 2008 pula menyaksikan jumlah majoriti yang diperolehi oleh BN telah berkurangan kepada 2,492 undi sahaja.

"Ini membuktikan PAS mampu untuk membuat perubahan seterusnya dalam PRK yang akan diadakan pada 30 Januari yang akan datang, " tegasnya lagi



Melayu pun kena tutup aurat
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 31 Dis: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, orang Melayu juga mesti menutup aurat di dalam kawasan surau atau masjid.

Beliau menyatakan demikian ekoran isu yang ditimbulkan media mutakhir ini berhubung senamrobik yang dilakukan masyarakat bukan Melayu di kawasan berkenaan.

“Usahkan di dalam kawasan masjid, di dalam masjid pun tidak apa, termasuklah juga pembelajaran dan persoalan perlantikan ketua negara dan ketua perang serta urusan sakit demam. Semuanya dilaksanakan dalam masjid seperti yang berlaku pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.

“Namun dari segi aurat, mestilah dijaga. Usahkan orang Cina, orang Melayu sendiri mesti menutup aurat. Tinggal lagi hendaklah ditegur orang yang tidak menutup aurat dengan sempurna itu,” katanya kepada media pada kuliah mingguan di sini, hari ini.

Mengulas komitmen sesetengah masyarakat Cina terhadap rumah ibadah, beliau berkata walau pun kaum Cina, Orang Asli atau warga Afrika yang hitam, namun apabila mereka itu muslim dan muttaqin, maka adalah layak dilantik menjadi imam sembahyang.

“Ini kerana hina atau tidaknya manusia itu bukan terletak kepada tubuhnya tetapi adalah terletak kepada taqwanya.

“Walau pun dia hamba, tetapi apabila dia diangkat menjadi ketua (termasuk imam sembahyang) maka mesti diikuti.

“Oleh demikian, di Kelantan sendiri, saya sudah membina masjid di Rantau Panjang. Saya meminta orang Cina menjadi imam sembahyang dan saya menjadi makmum pada bulan Ramadhan yang lalu,” katanya.



Media baru: PAS harap polis adil
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 31 Dis: PAS bersetuju dengan kenyataan Ketua Polis Negara yang akan memantau laporan media baru yang tidak tepat.

“Cuma PAS mengharapkan supaya pihak polis bertindak sama rata dan sama adil kepada semua yang terlibat, jika melaporkan berita fitnah,” ujar Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Tambahnya, jangan media baru yang dimiliki oleh Pakatan Rakyat sahaja diambil tindakan.

Menurutnya, ada satu laporan fitnah oleh blogger Umno terhadap Salahudin Ayub, Naib Presiden PAS yang mengatakan beliau ada skandal dengan perempuan.

Jelasnya, Salahudin telah bersemuka dengan pemfitnah itu di parlimen baru-baru ini ketika beliau menghadiri perjumpaan blogger Umno di parlimen.

“Pemfitnah ini terus mengaku memang beliau yang memfitnah dan memohon maaf.

“Inilah rupa manusia yang sanggup fitnah untuk mencari sesuap nasi walaupun dibayar dengan api neraka,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Justeru, tegasnya PAS mengharapkan polis mesti bertindak secara profesional untuk memurnikan demokrasi.

Katanya, kepentingan negara mesti didahulukan daripada kepentingan Umno BN.

“Muliakan martabat polis yang sudah tercalar akibat terlalu ikut telunjuk pemimpin BN sebelum institusi ini dipandang hina,” katanya.



Tapak Warisan Dunia: Perusahaan Burung walit dilarang
Muhayat Jasmin

GEORGETOWN, 31 Dis: Aktiviti perusahaan burung walit tidak akan dibenarkan beroperasi lagi di Tapak Warisan Dunia oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang bermula pada 1 Januari 2011 akan datang.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Pengurusan Lalu Lintas Negeri, Chow Kon Yeow, dengan larangan tersebut maka kesemua 78 pengusaha burung walit yang sedang beroperasi di tapak tersebut perlu menghentikan operasi mereka berkuatkuasa pada tarikh tersebut.

"Kesemua pengusaha tersebut perlu menghentikan operasi mereka dan mencari lokasi lain dalam tempoh tiga tahun mulai 1 Januari 2011 ini.

"Dalam jangkamasa tersebut, mereka juga tidak dibenarkan menggunakan alat rakaman bunyi. Semua struktur tambahan pada bangunan yang telah didirikan tanpa mendapat permit dari pihak berkuasa tempatan harus segera dirobohkan serta dipulihkan semula premis tersebut kepada keadaan asal, " katanya lagi.

Kata Chow, dari sejumlah 129 pengusaha burung walit yang terdapat di Pulau Pinang, hanya 78 sahaja yang terlibat dalam aktiviti di kawasan Tapak Warisan Dunia.

Pada 7 Julai 2008 yang lalu Georgetown dan Melaka telah mendapat pengiktirafan dari Jawatankuasa Mesyuarat Warisan Dunia sebagai Tapak Warisan Dunia.

Sehubungan itu Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengambil insiatif bagi mengekalkan kawasan tapak tersebut dari dicemari oleh apa jua aktivtiti yang boleh mencemarkan imej dan kedudukan kawasan tersebut sebagai Tapak Warisan Dunia


Program gunting rambut perdana dapat sambutan
Khairil Abdul Rahim

KUANTAN, 31 Dis: Program “Jom Ke Sekolah, Gunting Rambut Perdana Percuma" anjuran Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuantan yang diadakan sempena sesi baru persekolahan 2011, berjaya menarik lebih 200 penyertaan pelajar-pelajar sekolah daerah ini.

Ketua Pemuda PAS Kawasan Kuantan, Fadli Ibrahim berkata, program kemasyarakatan yang julung-julung kalinya diadakan serentak di empat kawasan dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Inderapura itu berjaya merapatkan hubungan tanpa mengira parti.

"Ramai yang mengambil kesempatan membawa anak masing-masing untuk bergunting rambut secara percuma dalam program ini. Secara dasarnya program kemasyarakatan kali ini telah berjaya mencapai matlamatnya kerana bukan saja orang PAS yang datang tetapi juga orang Umno.

“Seperti kebiasaan apabila tiba musim penggal persekolahan baru hendak bermula, kedai-kedai gunting akan penuh. Di sinilah kami mengambil kesempatan membantu ibu bapa dengan menawarkan gunting rambut percuma,” katanya.

Tambahnya, 8 orang tukang gunting terdiri daripada ahli-ahli PAS sendiri. Sementara lokasinya ialah di Kampung Razali, Pasti Batu 3, Kampung Sungai Isap dan pusat bandar.

Pelajar yang mengambil bahagian juga disediakan dengan jamuan.

Sementara itu, pada awal cuti persekolahan yang lalu Pemuda PAS Kuantan telah menaja program berkhatan beramai-ramai yang juga mendapat sambutan menggalakan.



Wali Band dibenar buat persembahan di Kelantan
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 31 Dis: Anggota kumpulan band terkenal dari Indonesia, Wali Band begitu bersyukur dan berbangga apabila muncul sebagai band pertama yang diberi peluang membuat persembahannya di Negeri Kelantan dalam tempoh 20 tahun.

Salah seorang anggota kumpulannya, Apoi pada sidang medianya melahirkan rasa terkejut apabila dimaklumkan kumpulan mereka bukan sahaja band pertama dari luar negara membuat persembahan, sebaliknya mendahului band dari negara ini sendiri.

Apoi yang bermain gitar seterusnya berharap kumpulan mereka dapat menghiburkan rakyat Kelantan.

“Konsep kami adalah berdakwah, jadi semoga kami dapat berdakwah sambil berhibur,”ujarnya.

Petang semalam anggota ini mengadakan sidang medianya disalah sebuah hotel di sini sempena program mengumpul dana bagi membantu rakyat Palestin.

Empat anggota anak muda ini akan menjayakan Bazaar 4 Gaza di Stadium Sultan Muhammad Ke-1V malam ini.

Program berkenaan dianjurkan bersama Anjung Tulus, Sekretariat Misi Cakna Palestin dan kerajaan negeri.

Petang ini Wali Band akan bersama para peminat di perkarangan Stadium Sultan Muhammad Ke-1V.

Tiada ulasan: