Isnin, 10 Jun 2013

PENGURUSAN TIDAK TELUS...BERAT SEBELAH ATAU ADA TIPU MUSLIHAT...MAKA DIAKHIRAT KELAK...MEREKA NI AKAN DAPAT SUSAH ATAS PERBUATAN MEREKA DIDUNIA

Pada saya SPR gagal - Mohammad Agus

Harakahdaily, 10 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Prof. Datuk Dr. Mohammad Agus Yusoff tidak sependapat dengan kenyataan Timbalan Pengerusi SPR yang menyatakan SPR telah menjalankan kerja dengan baik dalam mengurus Pilihan raya Umum ke-13 yang lalu.

“Pada saya SPR gagal,” tulis beliau di Facebook.


Menurut penganalisis politik itu jika SPR berjaya, maka untuk apa PM mengumumkan penubuhan satu jawatankuasa khas terdiri dari Ahli Parlimen daripada semua parti politik bagi mengawal selia kredibiliti dan integriti SPR pada 1 Jun 2013.

Berikut ialah tulis penuh beliau.

Saya tidak sependapat dengan kenyataan Timbalan Pengerusi SPR yang menyatakan SPR telah menjalankan kerja dengan baik dalam mengurus pilihan raya umum ke-13 yang lalu. Pada saya SPR gagal.

Jika SPR berjaya, maka untuk apa PM mengumumkan penubuhan satu jawatankuasa khas terdiri dari Ahli Parlimen daripada semua parti politik bagi mengawal selia kredibiliti dan integriti SPR pada 1 Jun 2013.

Saya yakin jika SPR berjaya menjalankan tugasnya dengan baik, PM tidak akan membuat pengumuman sedemikian. Saya yakin jika SPR berjaya menjalankan tugasnya dengan baik tidak akan berlaku bantahan dan perhimpunan 505 seperti yang berlaku sekarang ini.


Bagi saya, jika sekadar menyediakan dakwat kekal pun gagal dilaksanakan dengan baik, jika sekadar menyediakan daftar pemilih yang bersih gagal dilaksanakan dengan baik, maka saya kira sudah sampai masanya Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR meletakkan jawatan.


Cumanya, yang saya tidak faham dengan pengumuman PM ini ialah kenapa perlu ditubuhkan jawatankuasa untuk memantau SPR?

Saya kira tidak perlu jawatankuasa untuk memantau SPR kerana SPR adalah sebuah badan bebas. Yang kita perlu sekarang ialah anggota SPR yang boleh bertindak cekap untuk mengurus pilihan raya yang adil dan bebas. Itu yang kita belum ada!


Begitupun, sekiranya kerajaan ingin menubuhkan jawatankuasa bagi mereformasikan SPR dan sistem pilihan raya kita, maka hal berikut perlu diberikan perhatian:

(i) kerajaan perlulah menubuhkan sebuah panel yang terdiri dari wakil parti mengikut kuota undi popular yang diterima oleh parti, dan setiap parti hendaklah berhak menamakan wakil masing-masing, bukannya ditentukan oleh kerajaan;

(ii) jawatankuasa ini juga perlulah diberi rangka kerja untuk mengkaji beberapa pindaan kepada Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, Akta Pilihan Raya 1958, Peraturan-peraturan (Penjalanan Pilihan Raya) Pilihan Raya, 1981, Peraturan-peraturan (Pendaftaran Pemilih) Pilihan Raya, 2002 dan Peraturan-peraturan (Mengundi Melalui Pos) Pilihan Raya, 2003.


Di akhir analisisnya, saya merasakan kerajaan dan PR perlu mengambil tindakan berikut:

(i) mendesak Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR supaya meletakkan jawatan,

(ii) PR menghentikan perhimpunan 505 bagi memberi peluang kepada proses petisyen pilihan raya diadili di mahkamah undang-undang.

Dengan pendekatan ini, semoganya tidak ada lagi perhimpunan 505 diadakan dan kerajaan boleh terus menumpukan masa untuk merancang pembangunan negara. Sesungguhnya, rakyat dahagakan kehidupan yang selesa.

Orang politik dan SPR

Khairul Naim Rafidi,
Saya begitu tertarik apabila ramai yang “melabon” tentang kisah-kisah 'penipuan' dan lakonan citrawarna SPR. Tidak kira sebelum dan selepas PRU, SPR sering menjadi subjek kepada kemarahan banyak pihak yang mengkritik kebebasan badan tersebut.

Antara isu yang menjadi perdebatan hangat adalah berkenaan dengan pemilihan anggota suruhanjaya itu sendiri.

Dalam hal ini saya sarankan kita selak kembali helaian undang-undang tertinggi Perlembagaan Persekutuan. Dalam perkara 114(1) memetik :

“Suruhanjaya Pilihanraya hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan hendaklah mengandungi seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang ahli lain.”

Jelas dalam undang-undang tersebut menyatakan bahawa tujuh individu tersebut dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas mendapat nasihat (consultation) daripada Majlis Raja-Raja.

Hal ini secara kiasnya berbeza dengan pelantikan – pelantikan lain yang memerlukan nasihat Perdana Menteri. Oleh itu, YDPA bertanggungjawab memastikan pelantikan bebas daripada pengaruh politik.

Namun, kejadian demi kejadikan menunjukkan bahawa sokongan rakyat kepada SPR seolah-olah berkurangan dan ini adalah perkara yang membimbangkan.

Dalam ‘The Truth’ yang disediakan oleh SPR menyatakan dengan jelas bahawa hal-hal korupsi, pengundi hantu dan sebagainya adalah tidak benar. Malah kes seperti pengundi hantu tidak pernah langsung dibuktikan dalam mahkamah sepanjang sejarah PRU.

Saya terkejut membaca kenyataan tersebut kerana dalam kes Haris Mohd Salleh v Ismail Majin [2000] 3 MLJ 434 jelas menunjukkan bahawa pilihan raya 1998 di Likas adalah tidak sah kerana terdapat unsur seperti konspirasi, pengundi hantu dan amalan rasuah. Hakim Datuk Muhammad Kamil Awang dengan jelas menyatakan dalam konklusinya :

“In conclusion, I would declare that the 1998 Electoral Roll for Likas Constituency (N13) is illegal, and that the election held in March 1999 for Likas Constituency is null and void. I will inform the SPR of this decision in due course.”

Hal ini mungkin akan menambahkan lagi kegusaran rakyat berkenaan dengan integriti dan ketelusan SPR dalam menjalankan hal pilihan raya. Hakikatnya, rakyat harus ingat bahawa perlantikan oleh YDPA ini harus mendapat persetujuan awam seperti yang tercatat dalam perkara 114(2),

“Pada melantik ahli-ahli Suruhanjaya Pilihanraya, YDPA hendaklah memandang kepada mustahaknya diadakan suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam”
Namun begitu, saya kurang bersetuju dengan tindakan segelintir individu yang ingin mendesak supaya SPR meletakkan jawatan dan memohon supaya badan itu dipilih oleh rakyat dengan segara tanpa melalui proses yang sah.

Mana mungkin kita merubah kaedah tersebut secara tiba-tiba sedangkan undang-undang tertinggi (Perlembagaan) jelas memberikan panduan tentang perkara tersebut?

Selain itu, peralihan SPR daripada Jabatan Perdana Menteri kepada Jawatankuasa Khas Parlimen juga sebenarnya adalah kerja ‘mee segera’ dan ia sebenarnya tidak akan memberi kesan bagi meningkatkan kepercayaan rakyat.

Malah, kepercayaan rakyat terhadap kredibiliti dan integriti SPR juga tidak akan berubah sekiranya tidak ditubuhkan badan yang bebas secara total. Badan ini memerlukan suruhanjaya bebas yang mempunyai kuasa yang lebih tinggi.

Wajar sekiranya model bebas dikaji semula untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap SPR. Kita harus melihat bahawa badan ini sebenarnya ibarat badan kehakiman yang harus bebas daripada sebarang campur tangan.

Penubuhan suruhanjaya diraja mungkin salah satu kaedah yang baik seperti yang dicanangkan oleh bekas Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman.

Pindaan perlembagaan bagi mengubah cara perlantikan anggota SPR juga boleh difikirkan bagi memastikan kebebasan badan itu kemudian hari. Ini adalah perkara yang ahli politik harus fikir dan bincangkan.

Sekiranya SPR melibatkan orang politik atau ahli parlimen, saya percaya ia tidak akan berkesan sama sekali. Perubahan haruslah dilaksanakan secara holistik bagi memastikan integriti dan maruah SPR kembali pulih.

Penulis merupakan mahasiswa undang-undang UiTM Shah Alam dan pemimpin Mahasiswa Melayu Progresif (MMP).

Selepas 65 tahun malapetaka Palestin

Ustaz Imran bin Selamat, 10 Jun 2013
Tanggal 15 Mei lalu adalah ulang tahun ke-65 nakbah atau “malapetaka” yang menimpa Palestin dengan tertubuhnya negara Israel pada tahun 1948. Persoalan yang sering timbul ialah sejauh mana perubahan demografi (taburan penduduk) di bumi Palestin. Zionis dan negara ‘Israel’ mempunyai dua langkah utama untuk mewujudkan perangkaan penduduk agar Yahudi menjadi warga majoriti mengatasi kaum Arab Palestin.

Langkah pertama, melakukan serangan terhadap pribumi yang berakhir dengan pengusiran warga Arab Palestin dari perkampungan dan tanah air mereka. Pengganas Yahudi dengan sokongan British telah melakukan 44 serangan berdarah terhadap orang-orang Palestin pada tahun 1948. Akibatnya, kira-kira 850,000 warga Palestin dihalau keluar dari kampung halaman mereka hingga tanggal 15 Mei 1948. Para pelarian tersebut berasal dari 531 bandar dan perkampungan di Palestin.

Kira-kira 65 tahun telah berlalu, kini jumlah pelarian Palestin pada awal tahun ini (2013) adalah kira-kira enam juta orang. Sejumlah lima juta orang antaranya berdaftar dalam cacatan UNRWA. Taburan mereka di dalam dan luar bumi Palestin adalah seperti berikut, 41% bermastautin di Jordan, 22% berhijrah ke Gaza, 16% dari dalam Gaza sendiri, 10.5% menempati kem-kem pelarian di Syria dan Lubnan. Selebihnya sejumlah beribu-ribu pelarian Palestin berada di Mesir, Iraq dan lain-lain. Jumlah mereka ini tidak berdaftar dengan UNRWA.

Langkah kedua, Zionis Israel mewujudkan status quo dengan menarik warga Yahudi dari luar negara berimigrasi ke bumi Palestin yang dijajah itu. Usaha ini mampu menarik sekitar 650,000 orang bangsa Yahudi dari berbagai penjuru dunia sebagai merealisasikan objektif penubuhan negara ‘Israel’ pada tahun 1948 setelah Zionis melakukan penghapusan etnik secara terancang.

Perang etnik yang dilancarkan oleh Zionis di bumi Palestin bermula dari 30 November 1947 sehingga Majlis Keselamatan PBB mengakhiri mandat pemerintahan British di Palestin pada 15 Mei 1948. Ketika itu, bangsa Yahudi hanya menguasai kira-kira 5.8% wilayah Palestin. Setelah itu penaklukan terhadap wilayah kaum Arab Palestin dilakukan secara berperingkat-peringkat menerusi peperangan tahun 1948, 1956, 1967, 1978, 1982 dan 2002.

Tahun 1948, berlaku pengambilan wilayah Galilee, Auja dan luar bandar Jerusalem yakni kawasan ini adalah milik negara Palestin menurut Resolusi PBB 181. Ketika British menjajah Palestin tahun 1917, jumlah Yahudi hanya sekitar 50,000 dan ketika British melepaskan mandat kepada Israel, jumlah pendatang Yahudi bertambah 10 kali ganda hingga mencapai setengah juta orang.

Bangsa Yahudi membeli senjata dan kelengkapan perang dari tentera British berupa 24 buah pesawat bernilai lima juta pound (Mesir). Ini menjadi fasa pertama peperangan di Palestin pada tahun 1948. Warga Arab Palestin mula menyusun tindakan mempertahankan diri. Mereka cuba mengatasi kekuatan ketenteraan Zionis dengan berusaha mendapatkan bekalan senjata dan latihan dari Damsyik, Beirut dan Kaherah.

Pada awal tahun 1948, tatkala British masih berkuasa di Palestin, bangsa Yahudi sudah menyelinap masuk dalam pemerintahan dan pertahanan. Antara yang dapat dikenal pasti berada dalam ketenteraan ialah pasukan pelampau Hagana Yahudi berjumlah 35,000, di samping 10,000 pasukan unit komando Palmach serta kumpulan Aragon dan Sterin.

Manakala jumlah pasukan tentera revolusi Palestin hanyalah berjumlah 2,500 orang dan 4,000 sukarelawan Arab Palestin yang dikenali sebagai Jaysh al-Inqaz (tentera Penyelamat) yang masuk ke Palestin secara berperingkat. Ini bermakna, tentera Arab Palestin hanya berbekalkan senjata ringan dan sederhana dalam menghadapi tentera Zionis Yahudi yang memiliki senjata berat di darat atau udara. Pada ketika itu nisbah tentera Palestin ialah 1 orang berhadapan dengan enam orang tentera Yahudi.

Pada awal tahun 1948 berlaku beberapa kes letupan yang didalangi oleh pengganas Yahudi Hagana di Yafa, Haifa dan mengorbankan warga Palestin. Tujuannya adalah untuk mengusir penduduk asal Palestin dari tempat tinggal mereka. Kumpulan pengganas Hagana dan Palmach kemudian menghalau warga Palestin keluar secara beramai-ramai.

Ketika itu, Yitzhak Rabin adalah komandan pasukan Palmach yang mengetuai gerakan pengusiran warga Palestin dari perkampungan Qisriah di Haifa tengah dan menghancurkannya. David Ben Gurion juga pernah menegaskan agar setiap serangan yang dilancarkan oleh Zionis mesti bertujuan untuk menghancurkan kediaman orang Palestin dan mengusir penghuninya.

Setelah itu Zionis terus mengundang bangsa Yahudi dari seluruh pelosok dunia datang ke Palestin. Usaha ini tidak pernah berhenti. Hingga tahun 2013 ini, jumlah pendatang Yahudi ke Palestin sudah mencapai angka 6,042,000 orang. Sejumlah 40% dari mereka adalah Yahudi Barat Ashkenazi, 36% Yahudi Timur Sephardic, sementara Yahudi Sabira yang dilahirkan di Palestin adalah sebanyak 24% daripada jumlah keseluruhan.

Pengganas Zionis pada tahun 1948 telah menghalau sebanyak 850,000 etnik Palestin yang mana mereka adalah terdiri daripada 61% daripada keseluruhan warga Palestin yang mencecah 1.4 juta penduduk. Mereka akhirnya menjadi pelarian dan jumlah mereka kini di tahun 2013 menjadi kira-kira enam juta orang. Manakala pada tahun 1967, Israel melakukan pengusiran sekali lagi terhadap 460,000 warga Palestin setelah mereka menjajah Tebing Barat dan Gaza. Jumlah itu kini bertambah menjadi 1.4 juta.

Sementara itu masih terdapat 151,000 warga Arab Palestin saat itu yang masih bertahan di wilayah Palestin yang dijajah Israel. Pada tahun 2013, jumlah mereka bertambah menjadi 1.6 juta orang. Mereka kini berstatus sebagai pemastautin di ‘negara orang’ iaitu Israel. Mereka merupakan kelompok minoriti iaitu 20% daripada keseluruhan penduduk Israel. Pemastautin Palestin ini hanya memiliki 2% tanah saja daripada wilayah yang dikuasai Israel.

Namun demikian, keseluruhan jumlah warga Palestin sama ada di dalam wilayah Israel atau di luarnya mencecah 11.6 juta orang sehingga awal tahun 2013. Sejumlah kira-kira 6 juta warga Palestin berada di Tebing Barat, Gaza dan wilayah jajahan.

Kini, setelah 65 tahun. tertegaknya negara haram ‘Israel’ (1948-2013), projek demografi Israel ini masih belum mencapai matlamat kerana jumlah penduduk Yahudi yang kira-kira 6 juta itu masih seimbang dengan penduduk Arab Palestin. Oleh itu, ‘Israel’ masih membina penempatan penduduk secara drastik terutamanya di ibu negara Jerusalem (Baitulmaqdis) bermula pada tahun lalu.

http://www.tarbawi.my

Pelantikan Saifuddin Nasution bukan isu

Subky Latif, 10 Jun 2013
SEPERTI pelantikan semula Tan Sri Khalid  Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor setelah kerajaan pimpinannya mendapat kejayaan besar dalam pilihanraya, bukan suatu isu besar, maka perlantikan  Saifuddin Nasution sebagai pegawai politik yang penting dalam kerajaan Selangor juga tidaklah satu isu besar yang luar biasa bagi sebuah kerajaan.
Apatah lagi kerajaan dn negeri Selangor adalah sebuah negeri dan kerajaan yang penting di Malaysia, yang terkedepan dalam banyak masalah dan kemajuan, maka terbuka baginya untuk  memanfaatkan  tenaga yang diperlukannya.

Saifuddin adalah Setiausaha Agung PKR, pernah menjadi pegawai kepada  Datuk Najib semasa di Kementerian Pertahanan dan pembantu beberapa menteri semasa dalam UMNO,  malah pernah menjadi pegawai politik kerajaan PAS Kelantan sebelum Selangor jatuh ke tangan Pakatan. Jika dia ditawarkan satu jawatan politik dalam kerajaan Selangor, bukan dia seorang yang asing dengan tugas yang diberi kepadanya.

Jika Kelantan yang dikuasai PAS sepenuhnya pernah memanfaatkan tenaga sedang dia bukan seorang  ahli PAS, tidaklah pelik sebagai seorng pemimpin tertinggi PKR menjadi pembantu kepada kerajaan Pakatan yang dipimpin oleh seorang Menteri Besar PKR.

Sebuah kerajaan politik wajar dibantu oleh pembantu dan penasihat politik. Selangor  sejak ditadbir  Pakatan tidak punya banyak pembantu politik selain Datuk Seri Anwar  Ibrahim sebagai penasihat ekonomi yang tidak bergaji dan Setiausaha Politik  Menteri Besar sendiri. Tidak menakjubkan jika Menteri Besar dan Ketua Menteri BN mempunyai pegawai politik yang lebih  ramai.

Khalid sebagai pentadbir profesional dikenali sebagai seorang pegawai eksikutif yang tidak memberi  gaji buta kepada orang-orang di bawahnya. Dia beri gaji RM5 ribu kepada seseorang, orang itu mesti bawa pulangan lebih banyak dari gajinya.

Jika Perdana Menteri Najib mempunyai penasihat zionis Apco dan berpuluh pembantu politik untuk membantunya, ssesui dengan  Negeri Selangor yang tidak sepenting Malaysia, punya tidak sampai lima orang pembantu dan penasihat politik.

Sesuai dengan kemenangan semula Pakatan Selangor dengan lebih cemerlang, maka tentulah beban dan tanggungjawabnya bertambah bagi menghadapi cabaran politik luar yang begitu besar. Sepanjang lima tahun kerajaan Khalid, tidak putus dengan tunjuk perasaan dan kritik, kerajaannya diancam oleh Perdana Menteri sendiri yang menjadi ketua untuk menjatuhkan Khalid  dan Pakatan.

Maka jangan fikir Najib akan berdiam diri setelah kegagalannya untuk merampas Selangor. Dia akan menggandakan serangannya dengan taktik baru. Maka cabaraan Selangor lima tahun  akan datang adalah lebih besar dari lima tahun yang lalu. Kebetulan Saifuddin pula tiada jawatan lain selain dari Setiausaha Agung PKR setelah dia  tidak jadi anggota Parlimen lagi, maka dia tentu ada masa bagi membantu Menteri Besar menangani pentadbiran negeri yang termaju itu.

Ada  dua tohmah yang pengkritik dalaman dihadapkan kepadanya. Pertama dia kedekut untuk membelanja kekayaan kerajaan dan kedua dengan melantik Saifuddin menjadi pembantu politik, akan membazirkan duit kerajaan.

Pada Khalid, kedekutnya adalah terhadap kekayaan kerajaan. Duit kerajaan diguna pada tempat yang betul. Kerana kedekutnya, kerajaannya dipuji oleh Ketua Audit Negara. Tetapi dia tidak kedekut  memberi berlori lembu korban untuk kawasan pilhanraya Parlimennya di Bandar Tun Razak.

Dan jika elaun untuk Saifuddin yang ditohmah membazir, tentulah tidak sampai RM400 ribu sebulan seperti yang dinikmati oleh CEO sebuah agensi di Selangor yang dekat dengan kerajaan pusat.

Adalalh benar Saifuddin bukan anak jati Selangor, tetapi Khalid tidak mengambil penasihat  Yahudi. Cuba tanya Dr. Mahathir dan Najib, adakah mereka tidak pernah menggunakan penasibat Yahudi. Khalid mengambil penasihat dari PKR sendiri dan dia belum mengisi penuh apa yang diperlukan oleh kerajaan Selangor dan Jabatan Menteri Besar.

Tiada ulasan: