Isnin, 3 Jun 2013

MANUSIA INI TERDAPAT 4 GOLONGAN...SATU...ISLAM DISISI MASYARAKAT DAN ISLAM DISISI ALLAH SWT...DUA...ISLAM DISISI MASYARAKAT TAPI KAFIR DISISI ALLAH SWT....TIGA ..KAFIR DISISI MASYARAKAT KAFIR JUGA DISISI ALLAH SWT...EMPAT...KAFIR DISISI MASYARAKAT TETAPI ISLAM DISISI ALLAH SWT....JADI BERHATI2LAH

Waitha, jangan mimpi kami subahat - Sivakumar

Harakahdaily, 02 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Kenyataan P Waithamoorty bahawa beliau sanggup bekerjasama dengan pimpinan DAP dalam menyelesaiakan masalah masyarakat India adalah sungguh melucukan.

“Kesanggupan beliau tidak bermakna kesanggupan kami pemimpin-pemimpin DAP.

“Kami tidak boleh menaruh kepercayaan terhadap seorang yang telah mengkhianati masyarakat India semata-mata untuk mendapatkan jawatan Timbalan Menteri,” tegas Timbalan Pengerusi DAP Perak, V Sivakumar.

Beliau dalam satu kenyataan mempersoalkan kenapa Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mahu bekerjasama dengan pimpinan DAP untuk menyelesaiakan masyarakat India.

Katanya, Waithamoorty sudah menjawat jawatan Timbalan Menteri dalam pentadbiran kerajaan BN, maka adalah tidak wajar untuk mengadakan hubungan kerjasama dengan pemimpin-pemimpin DAP.

Pada hemat beliau, ia adalah satu tipu muslihat untuk melarikan diri daripada hentaman pimpinan DAP jika beliau gagal untukmenyelesaikan masalah masyarakat India.

“Matlamat beliau untuk berlembut dengan pimpinan DAP tidak akan mendatangkan sebarang hasil kepadanya pemimpin-pemimpin DAP tidak akan berlembut dengan seorang yang telah menjual maruah bangsa untuk kepentingan sendiri,” ujar Ahli Parlimen Batu Gajah itu.

Justeru, ujarnya jangan pandai-pandai menjemput pimpinan DAP supaya turut bersuhabat dalam agenda politik kotor BN untuk menipu masyarakat India selama-lamanya.

Katanya, kaum India telah ditipu dan ditindas selama ini oleh kerajaan BN.

Menurutnya, masalah kaum India tidak boleh diselesaikan oleh Waithamoorty walaupun Pengerusi Barisan Bertindak Hak Penganut Hindu (Hindraf) itu diberi tempoh 5 tahun lagi.

“Beliau hanya mencari jalan untuk melarikan diri daripada amanat yang diberikan kepada beliau. Kaum India sudah tidak lagi percaya kepada beliau.

“Walau bagaimanapun saya  seorang pemimpin DAP, saya sanggup bekerjasama dengan beliau jika cabaran saya berani disahut olehnya,” katanya lagi.

Beliau berkata, puluhan ribu masyarakat India yang lahir di bumi Malaysia tidak memililki taraf kewarganegaraan.

Mereka, ujarnya memililki kad pengenalan merah dan tidak dianggap sebagai seorang warganegara Malaysia.

Oleh yang demikian, beliau mahu masalah itu dengan segera.

Menurut Sivakumar, dalam manifesto Pakatan Rakyat PRU13 dijanjikan bahawa masalah kewarganegaraan masyarakat India akan diselesaikan dalam tempoh 100 hari.

Tambahnya, jika Waythamoorty sanggup menyelesaiakan masalah kewarganegaraan masyarakat India dalam 100 hari, beliau sanggup bekerjasama dalam hal ini.

Tambahnya, jangan beri apa-apa alasan yang tidak munasabah jika betul-betul serius dan mahu  menyelesaiakan masalah kewarganegaraan yang dihadapi oleh masyarakat India.

“Jika beliau tidak berani untuk terima cabaran ini, saya menasihatkan kepada beliau supaya jangan bermimpi untuk mendapatkan kerjasama pemimpin-pemimpin DAP,” katanya lagi.

Manusia boleh dibahagi kepada dua kategori

Tuan Ibrahim Tuan Man, 02 Jun 2013

Manusia ini boleh dibahagikan kepada dua kategori:

a. Orang yang melakukan apa yang dia katakan, kata apa yang dia lakukan.
b. Orang yang hanya bercakap tetapi tidak melakukan apa-apa.

Berapakah kalikah kita mendengar kata-kata seperti:

"Saya akan call semula" tapi mereka tidak.

"Saya akan bertambah fit" tapi makin hari makin bulat.

"Saya akan tolong jika mampu" tapi tak pernah datang tolong.

Apabila kita sendiri tidak mengambil serius kata-kata kita:
1. Orang akan hilang kepercayaan pada kita
2. Kita akan menjadi tidak jujur terhadap diri sendiri dan orang lain
3. Kita selalu terperangkap dalam situasi yang tidak diingini
4. Kita semakin benci diri sendiri
5. Kita membuat komitmen yang menyusahkan diri tanpa berfikir panjang...

Jika kita tidak memberi perhatian terhadap kata-kata kita, tiada orang yang memberi perhatian kepada kita.

Jika kita tidak boleh mempercayai diri kita, tiada orang yang akan mempercayai kita.

Contohnya, kita berjanji tidak akan lambat hadir ke mesyuarat, tapi setiap kali kita tetap lambat - selepas itu, dalam mesyuarat apa yang diutarakan kita pun tidak diendahkan orang, kerana kita tidak pernah mematuhi kata-kata kita.

Jika kita selalu boleh mengesan kekurangan komitmen daripada orang lain, sebenarnya kita juga mengalami kekurangan komitmen pada diri sendiri.

Maksudnya, manusia akan nampak bayang-bayang sendiri dengan lebih mudah.

Jadi, bagaimana untuk menjadi seorang manusia yang berpegang pada kata-katanya.

BUAT PILIHAN, MENGAKU PADA PILIHAN TERSEBUT, DAN TERUS BERPEGANG PADA PILIHAN TERSEBUT.

Jika kita tidak pasti akan sesuatu, jangan janji sewenang-wenangnya, dan tolaklah dengan berhemah.

Sebagai contoh, jiran kita mengajak pergi ke suatu tempat makan yang agak mahal - dan kita tidak berminat - jangan kata "Bagus idea itu. Saya rasa boleh ke sana." kerana mahu menjaga air muka, malu menolak walhal diri sendiri sememangnya tidak ingin pergi, dan akhirnya mungkir janji.

Lebih baik berterus-terang, katalah dengan baik, "Terima kasih menjemput, tapi saya tak dapat hadir petang ini."

Jika masa kita tidak menentu atau kita tidak pasti di manakah kita akan berada pada satu-satu tarikh, jangan sewenang-wenangnya tabur janji yang kita akan muncul.

Jika ada kawan yang bertanyakan samada kita boleh membantu beliau dalam sesuatu hal, dan kita tidak tahu samada kita boleh membantu atau tidak, jangan tabur janji.

Lebih baik kita berkata, "Tak tahu lagi, kalau saya dapat datang, saya akan telefon." Kalau kita jadi datang, ia menjadi situasi positif apabila kita memberitahu kita dapat hadir.

Ini lebih baik daripada berjanji "Ya, saya akan datang," tapi akhirnya kita tidak muncul dan terpaksa menelefon untuk memberitahu khabar buruk.

Sekadar perkongsian.

SENYUM.

GST untuk laksana janji PRU BN?

Muhammad Faeez Azahar, 02 Jun 2013
IPOH: Dewan Pemuda PAS Perak menyifatkan perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di negara ini adalah cara kerajaan untuk mengutip dana bagi merealisasikan segala janji pada PRU13 lalu.

Bendaharinya, Ustaz Fakhrulrazi Mokhtar (gambar) berkata, BN sangat terdesak untuk menunaikan pelbagai janji termasuklah Bantuan Rakyat  1 Malaysia (BR1M) yang masih ditunggu-tunggu oleh rakyat.

Menurutnya, BN mengakui perlaksanaan GST sangat memberi kesan kepada masyarakat khususnya orang miskin namun itu adalah cara untuk mereka mencari dana bagi menunaikan segala janji.

“Mereka terdesak untuk tunaikan janji-janji mereka pada PRU13 lalu terutama pemberian BR1M, oleh itu mereka terpaksa ‘merompak’ rakyat secara tidak disedari melalui cukai GST,” katanya kepada media.

Fakhrulrazi menjelaskan, perlaksanaan GST adalah strategi mudah untuk BN meluaskan kutipan cukai meskipun mereka tahu kaedah tersebut merupakan satu kezaliman kepada rakyat Malaysia.

Katanya, negara ini tidaklah terlalu terdesak untuk mengukuhkan ekonomi memandangkan Malaysia mempunyai hasil mahsul yang cukup banyak.

“Negara ini mempunyai pelbagai hasil mahsul yang boleh menjana pendapatan Negara, justeru tidaklah terlalu mendesak sampai sanggup menzalimi rakyat dengan melaksanakan satu sistem cukai yang sangat membebani rakyat.

“Jika negara ini tidak mengamalkan pemerintahan yang korup dan pemimpinnya amanah, sudah pasti ekonomi dapat dijana dengan lebih baik,” jelasnya lagi.

Kata beliau, dengan perlaksanaan cukai ini, semua rakyat terpaksa menanggungnya termasuklah golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang sudah pasti sangat terbeban lebih-lebih lagi dalam suasana kos taraf hidup yang semakin meningkat.

Justeru, beliau berkata, kerajaan dibawah pimpinan Dato’ Seri Najib Razak tidak seharusnya meneruskan hasrat untuk melaksanakan cukai tersebut.

“Cukuplah dengan beban yang telah dipikul oleh rakyat, jangan terus menzalimi rakyat dengan perlaksanaan cukai ini.

“Rakyat dalam keadaan sangat terbeban, seharusnya kerajaan mengurangkan beban rakyat, bukannya terus membebankan rakyat,” tegasnya lagi.

Kaji balik cadangan larang motosikal di bandar besar

Muhammad Faeez Azahar, 02 Jun 2013
IPOH: Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussian (gambar) menyifatkan, cadangan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar untuk untuk melarang kemasukan motosikal ke sesetengah zon di bandar besar yang akan dikategori sebagai "zon selamat" ialah satu cadangan dilihat tidak relevan untuk dipraktikkan.

Menurutnya, tinjauan pihaknya mendapati, rata-rata rakyat yang ditemui memberikan reaksi kurang senang terhadap cadangan tersebut.

Katanya, sekiranya cadangan itu dilaksanakan. dikhuatiri akan hanya mengundang kesulitan kepada orang ramai meskipun mempunyai pilihan menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam.

“Kerajaan tidak boleh menghadkan penggunaan motosikal di bandar-bandar besar sedangkan pelbagai urusan termasuk kerja seharian dibuat di bandar.

“Ia akan menyukarkan orang ramai terutama mereka yang sememangnya menaiki motosikal untuk melakukan tugas masing-masing," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Adun Titi Serong itu berkata, larangan kemasukan motosikal di bandar-bandar besar tidak boleh diterima pakai kerana ianya dilihat tidak bersesuaian dengan faktor persekitaran dan sistem pembangunan di negara ini.

“Sebagai contoh, di Kuala Lumpur sendiri, jarak dari satu tempat ke satu tempat lain dalam bandar agak jauh, tak kan hendak suruh orang jalan kaki pula.

“Saya yakin jenayah ragut masih akan terus berlaku meskipun langkah melarang motosikal memasuki bandar-bandar besar dilaksanakan,” jelasnya lagi.

Kata Ustaz Abu Bakar, peragut tidak semestinya menggunakan motosikal untuk melakukan jenayah bahkan kemungkinan menggunakan pelbagai cara yang disifatkan sebagai 'kreatif' dan tidak masuk akal untuk mencari mangsanya.

Sementara itu, cadangan pihak polis untuk mewujudkan zon tanpa motosikal di bandar-bandar besar untuk membenteras jenayah adalah satu tindakan yang mendiskriminasi penunggang motosikal, kata Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss (gambar).

Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia itu menjelaskan, pihak Polis tidak seharusnya memikul kegagalan mereka menangani gejalah jenayah dibahu penunggang motosikal.

Jelasnya, tindakan tersebut terlalu drastik yang sudah pasti menimbulkan lebih banyak masalah khususnya kepada warga kota.

Cadangan tersebut katanya bersifat diskriminasi terhadap penunggang motosikal yang jumlahnya sangat ramai di bandar-bandar.

“Polis tidak sepatutnya menyandarkan kegagalan mereka untuk membenteras jenayah di bahu penunggang motosikal, ini sangat tidak adil kepada kelompok itu.

“Mereka yang diberi tanggungjawab haruslah menangani masalah jenayah dengan kaedah yang lebih realistik serta rasional dan tidak menimbulkan bebanan kepada mana-mana pihak,” katanya kepada Harakahdaily, hari ini.

Mengulas lanjut, Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak itu berkata, tindakan tersebut tidak akan menyelesaikan masalah sebaliknya mewujudkan lebih banyak permasalahan lain yang sudah pasti akan dibebani oleh warga bandaraya.

Beliau menjelaskan, perlaksanaan tersebut akan menyusahkan warga kota untuk menjalani kehidupan seharian dalam suasana setempat yang sesak.

Kata Raja Iskandar, masyarakat di bandar mengalami proses kehidupan yang sangat terbeban dengan kos hidup yang tinggi serta gaji yang sangat minimum.

Penggunaan motosikal kata beliau adalah satu cara untuk mengurangkan kos hidup masyarakat bandar khususnya yang berpendapatan rendah.

Cadangan itu juga katanya sedikit sebanyak menjejaskan beberapa sektor yang bergantung harap kepada motosikal seperti penghantaran surat dan penghantaran makanan bergerak.

“Pihak Polis yang mempunyai pelbagai golongan minda pemikir sepatutnya dapat memikirkan satu kaedah pencegahan yang benar-benar efisyen dan mempunyai keberkesanannya.

“Jangan melakukan tindakan terlalu gopoh untuk menyelesaikan masalah sehingga menimbulkan permasalahan serta kemarahan rakyat.

“Cadangan ini sangat tidak adil kepada golongan berpendapatan rendah yang hanya bergantung dengan motosikal untuk menjalani kehidupan seharian, tidak semua mampu berkeretan dan sebagainya ditambah lagi dengan kehimpitan kos sara hidup,” jelas beliau lagi.

Dalam pada itu, Raja Iskandar mempersoalkan adakah cadangan tersebut akan benar-benar dapat memerangi jenayah seperti yang dikatakan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Kata beliau, jika dilihat daripada kes-kes yang dicatatkan, kes jenayah bukan sahaja dilakukan oleh penjenayah bermotosikal sebaliknya pelbagai jenis dan cara jenayah yang dilakukan.

“Adakah pihak polis yakin dengan cadangan yang bagi saya tidak masuk akal itu? Adakah pihak polis sudah membuat kajian secara mendalam?

“Kesimpulannya, cegahlah jenayah dengan cara yang diajar oleh Allah dan ianya telah termaktub dalam Al-Quran kerana ianya sudah pasti berkesan,” jelasnya lagi.

Perlantikan Mavani akan terus aniaya peneroka

Abdul Aziz Mustapha, 02 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak sepatutnya terus mengkhianati peneroka Felda dengan melantik orang yang dipertikai kelulusan dan kemampuannya menerajui Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV), kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Adakah ini sambungan dari apa yang dilihat rakyat sebagai siri-siri pemangsaan ke atas peneroka-peneroka Felda di bawah kerajaan (Datuk Seri) Najib (Tun Razak)?" beliau mempersoalkan.

Malah, katanya, tokoh Umno, Tengku Razaleigh Hamzah sendiri pernah mengingatkan bahawa peneroka akhirnya akan hanya tinggal sehelai sepinggang sahaja.

"Rakyat juga tidak pernah lupa kemerosotan rizab tunai Felda di zaman Najib yang tinggal hanya RM1.35 bilion sahaja berbanding RM4.5 bilion dalam tahun 2001 dan tiada hutang.

"Sejak Najib mengambil alih penyeliaan Felda pada tahun 2005, bukan sahaja rizab tunai turun malah Felda berhutang pula sehingga RM6.5 bilion dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)," kata Salahudin (gambar).

Sebab itulah, kata Salahuddin, pihaknya bimbang perlantikan orang yang yang dipertikai kelulusan dan kemampuannya menerajui FGV akan menambah parah lagi apa yang telah pun merosot dan tidak henti-henti dipersoalkan.

Baru-baru ini, seorang blogger Umno mendakwa Dr Mohd Emir Mavani Abdullah yang bakal dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) FGV mempunyai kelulusan yang diragui.

Di dalam butir-butir diri Mavani yang disiarkan dalam laman web FGV, beliau dinyatakan mendapat PhD dari Warnborough University di United Kingdom.

Bagaimanapun, dalam tulisan terbaru di dalam blognya, bigdogdotcom.wordpress.com, blogger tersebut menyatakan, melalui cariannya, tidak wujud Warnborough University di United Kingdom.

Blogger tersebut yang memperkenalkan dirinya sebagai Biggum Dogmannsteinberg atau ringkasnya Big Dog berkata, yang wujud hanyalah Warnborough College di mana alamat ibu pejabatnya ialah di Kent.

"Apa yang menarik untuk diketahui ialah 'Warnborough College' atau 'Warnborough University' berada dalam senarai institusi pengajian tinggi yang tidak mendapat akreditasi," katanya.

Big Dog yang dianggap salah seorang blogger elit Umno yang dilaporkan rapat dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dan anaknya Datuk Mukhriz Mahathir juga mendedahkan, ini bukanlah kali pertama seseorang yang mempunyai "kelayakan akademik yang diragui" dilantik memegang jawatan strategik di dalam organisasi di bawah Jabatan Perdana Menteri.

"Sebelum ini kami telah membangkitkan mengenai Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim," kata beliau.

Di dalam butir-butir diri Abdul Azeez yang disiarkan dalam portal rasmi Lembaga Tabung Haji, beliau dinyatakan mendapat MBA dari Preston University di Amerika Syarikat.

Preston University juga berada dalam senarai institusi pengajian tinggi yang tidak mendapat akreditasi, kata Big Dog.

Mengulas lanjut, blogger tersebut berkata, Mavani  akan mengambil alih jawatan CEO dari Datuk Seri Sabri Ahmad yang berpengalaman luas dalam bidang perladangan pada 15 Julai akan datang.

"Laman web FGV tidak menyebut Mavani mempunyai sebarang pengalaman yang berkaitan perniagaan perladangan atau produk-produk hiliran dari bidang perladangan," kata Big Dog.

Menurut beliau lagi, Mavani dijangka akan menerajui "agenda transformasi" FGV.

"Malah telah dinyatakan bahawa beberapa 'konsultan' Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu) seperti Muhammad Hudhaifa Ahmad, Farisan Mokhtar, Mohd Zaidi Sharif dan Syahrilazli Mahammad telah diarahkan untuk bertugas di pejabat CEO FGV serta merta.

"Dan mereka diberikan kuasa dan pakej ganjaran sebagai Pengurus Besar," katanya.

Big Dog menyatakan keraguannya bagaimanakah Mavani dan "young cikus" dari Pemandu itu akan memanfaatkan FGV memandang syarikat itu, bagi beliau, mempunyai prestasi yang "sangat baik" dalam suku pertama 2013 di bawah pengurusan mereka yang profesional di dalam bidang perladangan.

Tiada ulasan: