Khamis, 3 Mei 2012

BUKAN KERANA DUIT...KALAU NAK BUNGKUS..ADA DUIT PUN BUNGKUS...ALLAH KATA BUNGKUS...MAKA BUNGKUSLAH...DOA2 KUAT...RAPAT SERAPAT DENGAN ALLAH....DOA MAKBUL....MAKA BUNGKUSLAH...

Fitnah anti Islam: Senator Australia nak saman NST

Harakahdaily, 03 Mei 2012


(Xenaphon akan ambil tindakan undang-undang)

KUALA LUMPUR: Senator Nick Xenophon dari Australia akan mengambil tindakan undang-undang ke atas akhbar Malaysia yang memaparkan beliau seolah-olah anti-Islam.

Daam satu kenyataannya yang disiarkan oleh News.com.au, beliau melahirkan rasa terkejut dengan serangan itu.

Nick Xenophon bersama-sama dengan pemerhati antarabangsa berada di Malaysia baru-baru ini termasuk semasa hari perhimpunan Bersih 3.0 Sabtu lepas.

Beliau, dalam misi menjadi pemerhati politik, telah membuat kenyataan menyesali apa yang berlaku dalam perhimpunan itu.

Senator bebas Australia itu berkata, “Ia adalah aman (sehingga para pendemo diprovokasi).”

Beliau turut mengkritik laporan berat sebelah media perdana terhadap perhimpunan Bersih 3.0, yang dikatakan lebih mementingkan wajah perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di Sabah daripada perhimpunan terbesar di Malaysia.

“Media perdana adalah memihak dan tidak adil. Ia menonjolkan lebih perdana menteri di Sabah pada televisyen daripada perhimpunan politik terbesar di Malaysia,” kata Xenophon.

Ekoran itu, media tradisional milik Umno dan BN menyerang peribadi beliau termasuk melebelkan beliau sebagai anti Islam dan pejuang hak gay.

NST misalnya melaporkan Nick Xenophon anti Islam semasa berucap dalam Parlimen Australia padahal katanya dalam ucapan itu beliau menggunakan perkataan 'Scientology' dan bukannya Islam.

"Laporan itu palsu sepenuhnya," kata beliau dan akan meminta nasihat undang-undang mengenainya.

"Ia satu fitnah dan saya akan ambil tindakan," katanya.

"Saya terkejut ada yang pergi hingga sebegitu rendah," kata Xenophon sebagaimana dilaporkan oleh media Autralia itu.

Lucah: Azmin tuntut Utusan bayar RM100 juta

Harakahdaily, 03 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 3 Mei: Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali (gambar) hari ini menuntut Utusan Malaysia membayar RM100 juta kerana menyiarkan gambar lucah palsu.


Azmin melalui peguamcaranya Tetuan Edwin Lim suren & Soh mengeluarkan surat tuntutan kepada Utusan Berhad Melayu (Malaysia) yang memiliki akhbar Utusan Malaysia dan menuntut editornya menarik balik tuduhan tersebut dan membuat permohonan maaf secara terbuka di muka depan Utusan Malaysia.

“Memandangkan seriusnya aib dan edaran akhbar di seluruh negara, Azmin Ali telah menuntut sejumlah RM100 juta sebagai ganti rugi.

“Azmin Ali telah memulakan prosiding undang-undang ini untuk menjustifikasi nama dan reputasi beliau sebagai seorang pemimpin negara dan ahli politik, dan untuk mempertahankan hak orang ramai kepada kewartawanan yang adil dan bersih,” kata Naib Presiden PKR, N Surendran dalam satu kenyataan.

Katanya, dakwaan-dakwaan tersebut dan gambar-gambar yang direka, bermotifkan politik dan rendahnya etika kewartawanan.

Tambahnya, imej yang bersifat lucah yang mengaitkan Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak telah telah disiarkan pada muka hadapan Utusan Malaysia 2 Mei, semalam.

Mustafa garis 4 bekalan hadapi PRU13

Mohd Sabri Said, 03 Mei 2012
TASEK GELUGOR, 3 Mei: Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar) menggariskan empat perkara penting sebagai bekal ahli PAS menjalankan aktiviti menjelang 'bunyi loceng terakhir' menandakan pilihanraya umum ke-13 makin hampir.
Empat perkara itu ialah pemimpin mesti tegas serta berketrampilan, memperkemaskan media baru yang menjadi elemen penting di era global, menyatukan tenaga dalam satu organisasi yang mantap dan mengatur strategi untuk memenangi hati dan minda rakyat.

Beliau menyatakan demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Tasek Gelugor kali ke-27 di Pusat Pendidikan  Islam Padang Menora, Tasek Gelugor semalam.

Baginya, perjuangan ke arah memartabatkan PAS dalam Pakatan Rakyat  amat wajar dititik beratkan  memandangkan musuh senantiasa mencipta berbagai cubaan untuk memisahkan kesatuan yang dibina kukuh agar berkecai.

"Bagi PAS kepimpinan wajar tegas untuk membina kekuatan bersama kepimpinan yang ada. Jangan termakan mengatakan PAS sudah hilang haluan kerana golongan ulama tersisih," jelasnya.

Katanya, untuk menangkis tohmahan itu, media baru yang ada harus bertindak secepat mungkin.

Beliau menambah, bukan itu sahaja malah sebagai organisasi yang bertahan lama, semua ahli parti mesti melahirkan ketaatan yang tinggi terhadap keputusan kepimpinan selagi ia tidak menyalahi prinsip Islam.

Malunya media di M’sia dibanding negara kuku besi

Harakahdaily, 03 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 3 Mei: Rakyat merasa malu jika media di Malaysia akan dibandingkan dengan media di bawah pemerintahan negara-negara rejim kuku besi.


Demikian kata Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), Riduan Mohd Nor (gambar) berhubung laporan media mengenai himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lepas.

Justeru, katanya DPPM merasa simpati terhadap media antarabangsa seperti British Boradcasting Company (BBC) dan Al Jazeera kerana liputan berita milik mereka semasa perhimpunan Bersih 3.0 telah ditapis oleh Astro tanpa persetujuan mereka.

Bagi DPPM, ujarnya alasan Astro bahawa mereka “mematuhi garis panduan penyiaran kebangsaan” adalah alasan remeh dan sukar untuk diterima.

Ini, katanya kerana dengan penapisan yang dibuat oleh Astro akan menyebabkan hilangnya babak penting yang menceritakan peristiwa sebenar dalam perhimpunan tersebut.

“Ia pula akan menjadikan liputan ini sangat tidak adil, berat sebelah dan hanya memenuhi kepentingan sesetengah pihak sahaja,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau menambah, DPPM merasa kecewa kerana Astro tidak merujuk dahulu media antarabangsa liputan yang mereka tapis dan paparkan kepada masyarakat.

Ini, tambah Riduan menggambarkan betapa teruknya nilai demokrasi di negara ini sehingga media disekat sedemikian rupa hatta terhadap media antarabangsa.

DPPM juga, kata beliau kesal kerana media di Malaysia masih terkongkong oleh pengaruh politik pemerintahan BN sedangkan media antarabangsa telah jauh mendahului dalam memberikan liputan yang adil dan bebas.

“Rakyat merasa malu jika media di Malaysia akan dibandingkan dengan media di bawah pemerintahan negara-negara rejim kuku besi.

“Bagi rakyat Malaysia pula, perkara ini tidak mengejutkan kerana ia sudah menjadi lumrah sejak dahulu lagi di mana media tidak pernah bebas dan adil dalam memberikan laporannya,” ujarnya lagi.

Malahan, katanya media utama memainkan peranan penting menghentam parti politik atau pemimpin serta sesiapa sahaja yang tidak sehaluan dengan Umno BN.

“Lihatlah bagaimana media utama negara memberikan liputan terhadap perhimpunan Bersih 3.0, seolah-olah kerajaan dan anggota keselamatan menjadi mangsa keganasan rakyat serta kerajaan di pihak yang benar sementara orang awam pula adalah pesalah, sedangkan realiti yang berlaku adalah sebaliknya,” katanya.

Dengan demikian, ujar beliau terjawablah persoalan nilai kebebasan media di negara ini.

Baginya, tidak perlu pemimpin Pakatan Rakyat keluar negara bagi menceritakan bagaimana teruknya mereka dilayan oleh media tempatan, cukup hanya melihat bagaimana tapisan terhadap pemberitaan yang dibuat oleh media antarabangsa dalam peristiwa penting yang berlaku di negara ini.

Hanya 'duit' selamatkan Umno dari 'bungkus'

Rizal Tahir, 03 Mei 2012

(Abdul Fatah berucap di majlis makan malam NGO Kelantan)

KOTA BAHRU: Hanya ‘duit’ talian hayat akhir Umno bagi meneruskan hayat politiknya di negara ini setelah kehabisan modal untuk memancangi rakyat.

Anggota exco kerajaan negeri, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata, jika diukur dari  pretasi, kedudukan parti itu semakin teruk pada kacamata rakyat.

“Kalau tak ada duit, menipu, lama dah Umno ‘bungkus’ di Malaysia ni,” katanya yang juga Adun Bukit Panau.

Menurut Fatah lagi, Umno hanya pandai ‘mengula-gulakan rakyat’  dengan kebendaan apa lagi bila semakin hampir dengan pilihanraya.

Sehubungan  itu, beliau berharap  Badan Bukan Kerajaan (NGO), menerangankan senario yang berlaku sekarang kepada rakyat agar mereka lebih memahami situasi yang sebenar.

“NGO kena jelaskan suasana yang berlaku kepada rakyat agar mereka memahami keadaan semasa khususnya megenai penyelewangan pilihanraya,” ujarnya.

Katanya lagi, badan ngo harus menjadi sebagai pendorong dan pengerak massa dalam melakukan perubahan.

Beliau berkata demikin sewaktu Majlis Makan Malam Bersama Badan NgO Negeri Kelantan, di sini, malam tadi.

Turut sama dalam majlis berkenaan, Pengerusi Gabungan NGO Kelantan, Dr Abdul Halim Yusof.

Amat keji belasah orang tiada pertahanan diri

Harakahdaily, 03 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 3 Mei: Pertubuhan IKRAM Malaysia (Ikram) menegaskan bahawa tindakan memukul dan membelasah secara melampau terhadap orang yang tiada pertahanan diri amatlah dikeji dan tidak boleh dibenarkan sama sekali.
Sehubungan itu, Presidennya, Dr. Mohd Parid Sheikh Ahmad mengucapkan tahniah dan syabas kepada ratusan ribu rakyat Malaysia di atas kematangan, kesungguhan dan keberanian untuk menyuarakan bantahan terhadap kelemahan sistem dan proses pilihan raya negara dalam perhimpunan “Duduk & Bantah” Bersih 3.0 pada 28 April lepas.

Katanya, kehadiran rakyat daripada pelbagai latarbelakang dan kaum tanpa mengira umur, agama, fahaman politik dan kedudukan dalam masyarakat menuntut perubahan dan mesej yang sama perlu dilihat sebagai petanda positif bahawa masa depan negara melangkaui sempadan politik kepartaian dan sistem demokrasi berparlimen semata-mata.

Tambahnya, ia menandakan ada sesuatu yang sangat tidak kena yang memerlukan perhatian dan tindakan serius.

“Rakyat dan masyarakat madani kian matang dan sedar kepentingan integriti, ketelusan dan keperkasaan menuntut kebenaran.

“Proses pilihan raya bukan sekadar proses membuang undi tetapi yang lebih penting ia merupakan proses rakyat mengamalkan hak mereka sebagai warganegara Malaysia untuk menentukan pemerintahan dan pemimpin negara yang sah,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, atas dasar itu maka semua yang berkait dengan pilihan raya sama ada undang-undang, peraturan dan proses semestinya adil, benar dan menjunjung hak rakyat tersebut.

Katanya lagi, sebarang tanda-tanda kecacatan kepada proses khususnya senarai daftar pengundi, pendaftaran pengundi atau status kesahihan pengundi mestilah diatasi dengan pelan perancangan yang teliti.

“Sebarang aduan penyelewengan dan penipuan termasuk rasuah, salahguna kuasa, media berat sebelah dan politik kotor mestilah disiasat dengan bersungguh-sungguh dan dibanteras,” katanya.

Tambahnya, sebarang undang-undang dan peraturan yang bercanggah dengan semangat demokrasi dan iltizam rakyat untuk pemilihan yang bermaklumat dan sah mestilah diperbaiki dengan ruang seluasnya diberi untuk menyuarakan pendapat.

“Ikram, walau bagaimanapun, berasa kesal dengan kekasaran dan keganasan yang berlaku selepas perhimpunan telah berjalan dengan aman selama beberapa jam.

“Ikram amat bersimpati dengan mereka yang tercedera semasa perhimpunan dan perhatian rawatan terbaik amat wajar diberikan kepada mereka,” ujarnya.

Tegasnya, Ikram mengecam tindakan keganasan oleh mana-mana pihak khususnya oleh pihak berkuasa.

Justeru, katanya Ikram menggesa satu siasatan secara menyeluruh dilakukan oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM).

Menurutnya, mana-mana pihak yang terbabit dengan tindakan berkenaan perlu dibawa ke muka pengadilan tanpa pengecualian.

“Dalam pada itu, Ikram amat berharap insiden ketika Bersih 3.0 tidak dijadikan alasan kepada Kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memandang ringan tuntutan rakyat dan Bersih,” katanya.

Beliau menambah, Ikram menggesa kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menumpu dan memberi perhatian serius kepada semua tuntutan Bersih.

“Oleh kerana sistem demokrasi dan pilihan raya menjadi tonggak kepada kestabilan negara dan rakyat, sangatlah wajar tuntutan-tuntutan tersebut diterima dan dilaksanakan sebelum Pilihan raya Umum ke-13,” ujarnya lagi.

Pembeli rumah Sg Sering ditawar pinjaman

Harakahdaily, 03 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 3 Mei: Pembeli-pembeli Rumah Kos Rendah Projek Sungai Sering, Hulu Kelang yang belum lagi mendapat sebarang pinjaman bank adalah diminta hadir di Auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Menara MPAJ, Jalan Pandan Utama di Pandan Indah pada hari Ahad, 13 Mei di antara jam 10.00 pagi hingga 3.00 petang.


Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Negeri Selangor, Iskandar Abdul Samad (gambar) berkata, Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor dan MPAJ telah mendapat persetujuan beberapa buah bank bagi pembeli-pembeli tersebut membuat permohonan pinjaman bank.

Katanya, pembeli-pembeli yang telah ditolak permohonan mereka sebelum ini juga diminta hadir agar satu penyelesaian dapat dikenalpasti.

“Pembeli-pembeli yang telah menerima notis pembatalan tawaran membeli rumah kos rendah dari pemaju juga perlu hadir,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, program hari tersebut adalah tarikh akhir bagi mereka yang mempunyai masalah dengan bank atau sebarang masalah-masalah lain untuk mengemukakannya kepada Kerajaan  Negeri dan pemaju.

“Mereka yang masih belum mendapat pinjaman bank dan tidak hadir pada hari tersebut berkemungkinan besar akan kehilangan hak membeli rumah di projek tersebut,” ujarnya yang juga Adun Chempaka.

Tiada ulasan: