Selasa, 7 September 2010

JIKA KITA BENAR TAK MENIPU...TAK SONGLAP DUIT...APA YANG NAK DITAKUTKAN...

Felcra: PAS belum dedah, Umno BN sudah cemas
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 7 Sept: Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat, Mazlan Aliman menafikan dakwaan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir bahawa pihaknya sedang mengedarkan risalah berunsur fitnah terhadap Felcra di kawasan penempatan peneroka.

Mazlan juga menyangkal dakwaan Zambry bahawa pihaknya sengaja membuat tohmahan terhadap Felcra bertujuan menimbulkan kebencian peneroka terhadap Umno Barisan Nasional (BN) sebaliknya menegaskan mereka mempunyai bukti yang kuat untuk didedahkan.

"Kalau mereka kata kita sengaja membuat fitnah dan tohmahan terhadap Felcra, sebenarnya saya sudah tegaskan beberapa kali kita punyai bukti dan selepas hari raya ini kita akan mendedahkan secara bersiri bukti-bukti yang ada pada kita," katanya.

Dalam satu majlis di Sitiawan semalam, Zambry 'menasihati' peserta rancangan Felcra supaya tidak mudah terpengaruh dengan pelbagai 'dakyah dan tohmahan' terhadap Felcra yang didakwa giat dijalankan oleh PAS.

Sebelum ini, Pengerusi Felcra Bhd, Datuk Tajuddin Abdul Rahman juga mendakwa PAS kini giat melancarkan "perang saraf" terhadap Felcra termasuk mengedarkan pelbagai risalah yang memburukkan agensi itu ke seluruh tanah rancangan Felcra.

Tambah Mazlan juga, pemimpin Umno BN termasuk Tajuddin mula cemas dengan pendedahan yang dibuat pihaknya setelah melihat kejayaan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) membuat pendedahan mengenai Felda.

"Saya berpendapat bahawa bila kita mula dedahkan isu Felcra mereka rasa cemas sebab mereka tahu berdasarkan pengalaman kita dedahkan isu Felda yang membangkitkan gelombang di kalangan rakyat.

"Mereka takut akan hadapi nasib yang sama dengan Felda dan bimbang segala penyelewengan yang dilakukan akan terbongkar," katanya lagi.

Ujarnya, Umno BN tidak perlu takut berhadapan dengan tuduhan jika mereka tidak bersalah.

"Mereka tdak perlu bimbang jika tidak melakukan apa-apa kesalahan tapi bila mereka rasa bimbang saya kira isu ini mendapat tempat yang istimewa sama ada pada Menteri Kemajuan Luar bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal, Tajuddin sendiri dan Zambry melatah kerana Felcra paling banyak di Perak," ujarnya yang juga pengerusi Anak.

Sementara itu, mengulas mengenai penubuhan satu lagi NGO iaitu Badan Bertindak Warga Felcra atau singkatannya (Bapa), Mazlan memberitahu, ianya akan dilancarkan secara rasmi selepas hari raya nanti.

Pengerusi penaja NGO itu akan diamanahkan kepada Yang Dipertua PAS Lenggong, Razman Zakaria manakala ahli jawatankuasa dan pengerusi NGO itu akan diserahkan kepada peserta Felcra sendiri.

"Selepas pelancaran Bapa kita akan mulakan siri pendedahan kita untuk kita buktikan apa yang kita cakap ini benar.

"Tajuddin pernah cakap ini rekaan semata-mata tapi saya tegaskan ini bukan rekaan dan kita ada bukti dan akan dedahkan satu demi satu," katanya.

Penubuhan Bapa adalah hasil himpunan warga Felcra di Changkat Lada, Perak pada 31 Julai lalu




GITU JUGA FITNAH ...TAK BUAT JANGAN BIMBANG PUNYA



Rakyat makin sedar fitnah media pro BN
Salmah Mat Husain

RANTAU PANJANG, 6 Sept: Kesedaran rakyat terhadap media pro BN yang kini sudah tidak boleh dipercayai diharap semakin meningkat khususnya menjelang pilihan raya umum nanti.

Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh, berkata rakyat di negara ini dengan jelas menyatakan isyarat kepada kerajaan bahawa mereka tidak boleh dipersendakan lagi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan muka hadapan akhbar Harakah Najib Resah!, edisi Isnin hari ini.

Akhbar Harakah hari ini melaporkan Perdana Menteri resah apabila media pro Umno hilang pengaruh dan kreibiliti berikutan rakyat telah beralih mendapatkan maklumat dari blog, facebook, twitter dan sebagainya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas berucap pada majlis Mubarak Ramadan dan Syawal Dewan Muslimat PAS Pusat ke seluruh negara, yang diadakan di Parlimen Rantau Panjang hari ini.

Hadir sama pada majlis itu, timbalan, Ustazah Siti Zailah Mohd Yusof.

Sehubungan itu, Nuridah mengucapkan tahniah kepada rakyat Malaysia yang semakin sedar akan fitnah yang dimainkan oleh Umno dan BN yang disiarkan melalui akhbar pro mereka.

“Fitnah yang dilakukan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang dan Teo baru-baru ini sudah cukup menjadi bukti,” ujarnya.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan rakyat supaya mendapatkan perkembangan semasa dari laporan yang tepat.

Tegasnya, Islam sendiri melarang menyebarkan berita yang berunsur fitnah.

“Jangan biarkan diri kita menjadi golongan yang dipengaruhi oleh fitnah.

“Budaya ini akan merosakkan diri, masyarakat dan negara. Malah ianya akan merosakkan generasi akan datang kerana dipengaruhi oleh berita fitnah,” ujarnya.

Sempena majlis itu, Nuridah dan Zailah masing-masing menyampaikan sumbangan kepada penerima pada majlis yang diadakan di Kampung Tasek, dekat sini

Tiada ulasan: