Sabtu, 18 September 2010

demokrasi ‘mengarut’

Media tidak wajar sokong demokrasi ‘mengarut’
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 18 Sept: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, demokrasi di Malaysia berat sebelah dan tidak sepatutnya disokong pengamal media termasuk kaum wartawan.

Bahkan, katanya demokrasi yang berlangsung di negara ini adalah ‘mengarut’ apabila teori demokrasi itu sendiri tidak sama dengan amalan.

Justeru beliau yang juga Mursyidul Am PAS menambah, kaum wartawan tidak wajar memberi sokongan kepada Umno Barisan Nasional.

“Demokrasi di Malaysia memang langsung berat sebelah.

“Perdana Menteri Malaysia tidak datang merasmikan jalan dan Jambatan Sultan Yahya Petra, mereka tidak mengundang Menteri Besar, tahu-tahu jalan dan jambatan itu sudah pun selesai dibuka.

“Semasa Pak Lah menjadi Perdana Menteri dahulu pun, dia tidak mengundang Menteri Besar pada majlis rasmi yang diadakan. Ini demokrasi apa seperti itu, demokrasi mengarut. Belajar di universiti lain, yang buat lain.

“Oleh itu tidak patut kaum wartawan menyokong Umno, tidak patut sokong barang salah. Biar mapus gi lah. Tidak patut wartawan sokong BN,” katanya pada Majlis Dialog Menteri Besar Bersama Wartawan di sebuah hotel di sini malam tadi.

Beliau berkata, sepatutnya kaum wartawan menjalankan kempen terhadap Kerajaan Persekutuan supaya turut meluluskan lesen radio dan televisyen bagi memudahkan rakyat mememahami erti demokrasi.

PAS, katanya memohon supaya diberikan lesen radio dan televisyen sejak lama dahulu tetapi hingga kini masih tidak ditunaikan.

“PAS tidak ada radio dan tv, sedangkan negara dikatakan mengamal demokrasi. Demokrasi apa macam itu.

“Tetapi kalau selagi wartawan menyokong perkara salah dilakukan Pusat itu, maka sampai bila pun rakyat dan negara tidak selamat, dan tidaklah pihak berkenaan sewenang-wenangnya menggunakan ISA terhadap pembangkang,” katanya lagi.

Beliau turut mengulas layanan diberikan kepada Utusan Malaysia.

“Akhbar harian Utusan Malaysia dianak tirikan kerajaan negeri ketika bertugas, macam mana tidak diketepikan sebab Utusan berat sebelah,” ujarnya.

Beliau menambah, terdapat pebezaan kandungan akhbar Sinar Harian berbanding Utusan di mana dalam Sinar menyiarkan berita orang PAS dan Umno.

Ekoran itu, beliau melihat sebahagian besar orang kampung sekarang ini jarang membaca Utusan.

“Wartawan yang benar-benar ‘wartawan’ mereka tidak perlu berpihak kepada Pusat. Sepatutnya wartawan turut mengempen sama supaya Pusat memberikan lesen radio dan tetevisyen kepada negeri Kelantan,” katanya.

Hadir sama ialah Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Nik Wan Yussof dan Setiausaha Akbar, Ahmad Fadhli Shaari.


Nik Aziz tak tolak ada ulama, wartawan upahan
Sep 18, 10 11:06am
Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mahu wartawan dan ulama memainkan peranan yang seiring untuk menjamin keselamatan ummah di dunia dan akhirat.

Mursyidul Am PAS itu berkata tanggungjawab kedua-dua golongan ini adalah sama iaitu mengabdikan diri kepada Allah.

"Tinggal lagi, ulama menyampaikan dakwah melalui lisan manakala wartawan menyebarkan maklumat melalui mata pena.

"Oleh itu, mereka hendaklah bergerak seiring untuk kepentingan dan kesejahteraan ummah dunia dan akhirat," katanya berucap di majlis dialog Menteri Besar Kelantan dengan wartawan anjuran Urusetia Penerangan Negeri, di Kota Bharu, malam tadi.

Hadir sama, Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Abdul Rahman Yunus dan Ketua Pegawai Eksekutif Pembangunan Ladang Rakyat Dr Azmi Razali Azmi.

Nik Abdul Aziz berkata beliau mahu golongan wartawan bertanggungjawab terhadap penulisannya kerana mereka juga akan turut dipersoalkan di akhirat kelak seperti ulama.

Beliau tidak menolak kemungkinan wujudnya ulama upahan seperti juga wartawan upahan kerana tidak menjalankan tugas berlandaskan etika kewartawanan dan sebagai ulama upahan, mereka tidak menyampaikan dakwah yang betul kepada umat Islam sebagaimana ajaran agama sebenarnya.

Ditanya sama ada beliau akan terus menawarkan diri untuk bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 nanti, beliau berkata, ia terpulang kepada pucuk pimpinan parti.

"Saya tidak pernah menawarkan diri untuk bertanding dalam mana-mana pilihan raya, kecuali pertama kali ketika kerajaan campuran BN-PAS, pada 1974," katanya.

Menurutnya, keputusan sama ada bertanding atau tidak pada pilihan raya ke-13 nanti bergantung kepada kehendak pucuk pimpinan parti kerana beliau mengakui telah lama berkhidmat dalam parti dan semakin uzur.

--Bernama




KOMEN


ADA YANG MENGATAKAN DEMOKRASI TAK SUNNAH DAN XBOLEH REDA SISTEM NI...TIADA SAPE PUN KATA SUNNAH DAN KATA REDA..NI PEGANGAN GULUNGAN YANG TAK BERPOLITIK ..HINGGA KATANYA MEMBAWA KEPADA SYIRIK(KAMI XNAFI)...KALAU YANG BERCAKAP ITU ULAMAK TERBILANG ..BOLEH GAK KITA PAKAI ATAU FIKIRKAN2...KEMBALILAH KITA KEPADA SUNNAH KATANYA LAH.....GULUNGAN NI PUN REDA PERGAULAN BEBAS LELAKI PEREMPUAN(SEBAB IA PUN BUAT)..ADAKAH INI SUNNAH...SETAKAT MENGAJI ISLAM SIPI2@TEPI2...TAU SEDIKIT ISTILAH2 ARAB..RASA IA PANDAI CAKAP ISLAM...BAGI PENULIS SENANG AJE...MOHON TULIAH DIMANA2 JABATAN AGAMA...AJAR ISLAM YANG FIKIR TEPAT DENGAN SUNNAH( Jalan yg ada untuk kita menegakkan islam adalah melalui dakwah dan tarbiyah...Menguatkan aqidah, membaiki syaksiyah dan menyatukan ummah malaysia ini )...TAK KAN IA DAH TAHU APA KITA BUAT SALAH...NAK BIAR KITA SESAT SAMPAI MATI....KITA RELA IKUT ASALKAN IA ..DAPAT MENYAMPAIKAN MATLMAT...JANGAN CAKAP XSERUPA BIKIN DAH LAH....(JANGAN KITA MENGENAL ISLAM MACAM ORANG2 BUTA MENGENAL SEEKOR GAJAH DAH LAH)

DAH GULUNGAN NI BANYAK...SEBENARNYA GULUNGAN NI TAKUT JUGA... IA JUGA TAKUT PADA MANUSIA ...PADA MAJIKAN TEMPAT IA BERKERJA ATAU BISNES TAK DAPAT JIKA MENYOKONG MANA2 PARTI POLITIK..TENGOK MUKA DAN CARA IA BERPAKAIAN...KITA TAHU IA HANYA ORANG BIASA MACAM KITA...CUMA RASA DIRINYA HEBAT...SYOK SENDIRI...JANGAN KITA JADI ORANG BERMUKA2...BERLAGAK MACAM ORANG BIJAKSANA AGAMA..DARI HUJAH YANG DIBERI NAMPAK SANGAT IA BUKAN ORANG HEBAT DALAM ILMU AGAMA...LEBIH MALANG IA BUKAN GULUNGAN USTAZ....LEBIH2 BIDANG ILMU MANTIK DAN USLUB DAKWAH(USLUB DAKWAH NI LUAS DAN BANYAK)


BERBALIK KEPADA POLITIK..DAH DIKATAKAN TIADA SAPE KATA SUNNAH...SEMUA TAHU TAK SUNNAH...NI PENINGGALAN PENJAJAH YANG MEMANG NAK MENYESATKAN ISLAM...HINGGA BERGAUL BEBAS ...BERGURAU SENDA SERTA GELAK KETAWA(DI SEKOLAH2KOLEJ2,UNIVERSITI2,PEJABAT,MASA2 KURSUS..DALAM DRAMA2 DAN MANA2 KITA BOLEH NAMPAK)...LELAKI PEREMPUAN BUKAN MUHRAM TAK DE RASA DOSA LAGI...GULUNGAN MENGATAKAN TAK SUNNAH MEREKA SERTA KELUARGA MEREKA PUN BUAT....KADANG2 ORANG MACAM NI MELUAT SEBAB BERLAGAK MACAM DIRI LEBIH MENEBAL CARA SUNNAHNYA...MACAMLAH KITA MACAM SETAHUN JAGUNG DALAM ISLAM...

UNTUK MENEGAKKAN ISLAM..NI SAJA CARA YANG ADA(tarbiyah dan dakwah jalan..cuma banyak xnak dan xbuat..kalah menang..fitnah..dikata sesat dll itu juga tarbiyah...Rasullullah saw dikatakan GILA dan AHLI SIHIR oleh orang menentangnya..itu biasa...sapa yang kata ...tak mau bersatu...jangan berhujah play save...ni pun ada unsur syirik..ni dikatakan amik jalan selamat untuk jaga kepentingan kerjaya dll)...APA ADAKAH CARA LAIN..PERANG...DAN SEBAGAINYA...ADAKAH ITU SUNNAH...DIZAMAN RASULLULLAH SAW MEMANG TAK MENGUNDI ATAU TIDAK ADA SISTEM DEMOKRASI YANG MACAM KITA LIHAT SEKARANG ....TETAPI RASULLULAH SAW TIDAK MENGUNAKAN KUASA NABI SEPENUHNYA.CONTOH..KETIKA MENENTUKAN MEMANGGIL ORANG SOLAT@SEMBAHYANG...TENTANG PEMBENIHAN KURMA...PERANG HANDAK...DLL(BAGINDA SAW MENERIMA PENDAPAT2 SAHABAT...ADAKAH INI TIDAK ADA UNSUR DEMOKRASI...ISLAM MENGUNAKAN PELBAGAI KAEDAH ASALKAN TIDAK BETENTANGAN SYARAK..ADA HUKUM DAHRURAT DAN MUSAQAH@KESUKARAN..MAKA ISLAM MENHARUSKAN...SETELAH IKHTIAR TELAH HABIS DIGUNAKAN ATAU DICARI....

MASALAH TAUFIK DAN HIDAYAH SEMUA ORANG TAHU ITU KERJA ALLAH...TAPI KITA USAHA SEHABIS IKHTIAR...ORANG ITU JUGA(ORANG NAK BERIMAN DAN JADI BAIK) KENA CARI DAN IKHTIAR BUKAN TUNGGU SAHAJA HIDAYAH ITU...ITU PUN BOLEH DAPAT KALAU ALLAH MENGHENDAKI...BAGI ALLAH TIADA APA YANG MUSTAHIL...JANGAN KITA MENGATAKAN ORANG SANGKA BURUK..SEDANG HUJAH KITA PUN PENUH DENGAN SANGKA BURUK..MACAM KITA JAHIL BAB2 SUNNAH DAN BAB2 YANG DIHARAM DAN BAB2 SYIRIK...KITA PUN TAHU SYIRIK ADA DUA JENIS...KITA PUN TAHU SIFAT2 ORANG MUNAFIK...DAN KITA JUGA TAHU APA DIMAKSUD DENGAN ADIL ,ZALIM DDL..MACAMLAH KITA TAK TAHU DAN JAGA BAB2 AKIDAH...MACAM IA HEBAT BAB AKIDAH ,SUNNAH DAN TARBIYAH....AMBIK TULIAHLAH..MENGAJAR DI SURAU2 DAN MASJID2...JANGAN PANDAI CAKAP DI FB AJE,RUGI KALAU PANDAI BAB AGAMA DAN TARBIYAH TAPI TAK DIMANFAATKAN..,,,JANGAN PENDAPAT TU PUN COPY PASTE...JE...JANGAN KITA NAK CUBA AUTA LAH DAN TUNJUK PANDAI ...KELULUSAN AGAMA YANG TARAF IZAJAH NI MELAMBAK2(PULUHAN RIBU)TU BELUM YANG ADE SENAWI(4 SENAWI BERTARAF DIPLOMA)...CUMA IA AMAL XAMAL..ITU LUAR BIDANG KUASA KITA....

DAHULU...SEMUA KETUA2 KABILAH DIPANGGIL UNTUK MEMBINCANG SESUATU PERKARA...INI SEMUA MENGIKUT KEPUTUSAN RAMAI...TENTULAH RASULLULLAH SAW MENGAMBIL FIKIRAN BAIK...CUMA BEZANYA...APA KATA KETUA PUAK SEMUA GULUNGAN PUAK ITU SETUJU DAN IKUT...IAITU MEREKA PATUH DAN TAAT DENGAN KEPUTUSAN KETUA.BOLEHKAH SEKARANG KITA BUAT...PUAK CINA..INDIA..JAWA..MELAYU..DLL HANYA MENGHANTAR KETUA PUAK UNTUK MEMBUAT SEBARANG KEPUTUSAN...BAGI PENULIS JANGAN KITA BERCAKAP YANG BUKAN BIDANG KITA....CONTOH ULAMAK TAK SENTUH BIDANG FOTOGRAFI ATAU ANGKASAWAN...DLL SEBAB BUKAN BIDANGNYA...

TENTANG MAKI HAMUN....TUDUH SESAT...FITNAH MENFITNAH DAN SEGALA MAK NENEK CERCA NISTA...SEMUA PUAK BUAT ...MUNGKIN TAK SEMUA YANG TERLIBAT..TAPI DIGAMBARKAN PIHAK NAK ISLAM BUAT LEBIH2...MELAMPAU2...APA INGAT KITA BODOH..DUDUK BAWAH TEMPURUNG...TAK TAHU LAGI MEREKA MUNGKIN LEBIH DAHSYAT...KATA PUAK NI TAK PE...SEBAB IA BUKAN GULUNGAN AGAMA...JADI PUAK NI BOLEH BUAT APA DIA SUKA...JANGANLAH..KALAU NAK BODEK2LAH...SAPE PUN XMARAH...MASING2 PUNYA HAK..TAPI JANGAN BERLAGAK TERLEBIH PANDAI DAN TERLEBIH TAHU...KALAU RASA HEBAT...SATUKAN...MEMANG ITU YANG SANGAT2 BAIK,,,SEMUA ORANG SUKA...YANG TAK SUKA ITU SYAITAN AJE...TAPI NAK TANYA SIKIT JANGAN MARAH...SIAPA LU....LU SAPE.....HEBAT SANGATKE...DAH SAMPAI TAHAP MURRABBI KE...TUDUH(TAK BURUK SANGKA KE...ORANG2 INI ,,PUAK2 INI KAKI GADUH ATAU SUKA BERGADUH) KALAU YE PUN ADA SEBELAH PIHAK AJE...KALAU SEBELAH PIHAK SAJA TAK JADI GADUH.... SAPE MULAKAN...SEBENARNYA MEREKA YANG BIASA MENANG TAKUT KALAH...YANG DAH BIASA KALAH...KALAH SUDAH JADI KEBIASAN...JANGAN KENYATAAN KITA BERAT SEBELAH...MENYANGKA PUAK NI LEBIH BURUK PERANGAI DARI PUAK LAGI SATU...PAKAI OTAK JANGAN PAKAI EMOSI ATAU KENYATAAN PLAY SAVE..


TAMBAHAN

Sebab itu jangan selalu bersuul dzan dengan sesama muslim. Kita mengaji ikut sunnah bukan ikut ulama politik....NAK TERGELAK PUN ADA....TAK PULA DALAM HADIS MENYEBUT ULAMAK POLITIK....ULAMAK SUQ@ROSAK ADALAH...IA SESAT DAN MENYESATKAN....


ni kod yang dikatakan ulamak politik






Firman Allah swt dlm surah al-Hadid ayat 16, maksudnya : "Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik (derhaka).


Dalil Politik Islam


Rasulullah SAW sendiri menggunakan kata politik (siyasah) dalam sabdanya :

“ "Adalah Bani Israil, mereka diurusi (siyasah) urusannya oleh para nabi (tasusuhumul anbiya).

Ketika seorang nabi wafat, nabi yang lain datang menggantinya.

Tidak ada nabi setelahku, namun akan ada banyak para khalifah." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

” Jelaslah bahawa politik atau siyasah itu bermakna adalah mengurusi urusan masyarakat. Rasulullah SAW. bersabda : “

"Siapa saja yang bangun di pagi hari dan dia hanya memperhatikan urusan dunianya, maka orang tersebut tidak berguna apa-apa di sisi

Allah; dan barang siapa yang tidak memperhatikan urusan kaum Muslimin, maka dia tidak termasuk golongan mereka (iaitu kaum Muslim). (Hadis Riwayat Thabrani)

o----------------------------------------------------------------------------o

> Kita berjuang tak ikut kaedah nafsu dan kaedah sendiri.Nak berjuang ikut kaedah Rasul. Mantapkan aqidah. Kepentingan Islam dulu bukan kepentingan politik kepartian yang dicipta penjajah ini. Memang Allah bersama orang yang benar. Budak tadika pun tahu. Anta tahu ke ana hadir ke tidak di majlis ilmu? Sebab itu jangan selalu bersuul dzan dengan sesama muslim. Kita mengaji ikut sunnah bukan ikut ulama politik.



Pandangn yg baik dan jelas KM...adik2 ,aktivis Trg...cuba2 blajo apa KM ckp tu...ada betulnya...bnyk rasanya...jgn duk pekak telinga kalu dah betul...cuba berbahasa cantik...kan nampak luhur maksud...org pun senang nak dgr...boleh
... nak teliti...kalu duk awal lu dah memaki,mencaci...walau niat baik akan ditinggalkan krn takde hikmah....cecubalah bg tahu puak2 yg ceramah suka menceritakan keburukan org lain tu...perbetul cara...mungkin ada org nak dgr...nilai sendiri kalu ada ceramah yg suka memaki maki dan mencela org lain dan kita suka mendengar...kat mana pendirian kita sebagai org islam...sedangkan Rasulullah pernah mengingatkan bahawa org2 Islam itu bersaudara...dan ALQuran sendir pernah menerangkan apabila org islam yg lain mengatakan tentang serog lelaki atau perempuan itu mungkin org lelaki atau perempuan itu lebih baik dr org yg mengatakan itu....kita ni Islam agama kita...Allah swt tuhan kita...semua kena jaga...cuba bwk praktikal puasa yg difardukan pd kita oleh Allah dlm kehidupan...tentu cantik...bkn puasa mkn dan minum...hati ,telinga,mata,kaki,tangan semua ikut puasa...kita ckp Allah Maha Kuasa,Maha Adil,Maha Bijaksana dll lagi...Maha sempurna...tapi cara kita tak menunjukkan kita yakin dgn apa yg kita ckp...Istiqamah...



Pas Beruk's Photos - Wall Photos

Photo 270 of 270 Back to Album · Pas's Photos · Pas's Profile

NO WOMAN NO CRY!!! SEBAB DIORANG TAK MINAT SANGAT DGN 'WOMAN'... HEHEHEH... TUIH!!

Sir Richard Branson merupakan seorang usahawan yang berjaya mencipta kekayaan dalam usia yang muda melalui jualan langsung melalui telefon. Kemudian terlibat dalam industri muzik dengan label Virgin Record.

Kini merupakan pemilik syarikat penerbangan yang kedua terbesar di Britain. Branson juga mempunyai hobi yang gila dan kadang kala gemar memakai pakaian dalam wanita depan khalayak ramai dalam majlis sosialnya. Mempunyai sifat dan perangai seperti Raja Playboy Hugh Hefner.

Richard Branson, pengasas Virgin Group mendesak Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Abdul Razak agar 'campurtangan' dalam kes perbicaraan liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkannya sebagai 'duri' kepada reputasi baik Malaysia.

Branson ketika berucap dalam persidangan 'Dawn of the New Decade: Alternative Investments in Asia' yang dianjurkan oleh Malaysian Investment Develpoment Authority (MIDA)berkata, seandainya Najib seorang Perdana Menteri yang berani, beliau seharusnya menghindarkan isu ini daripada merosakkan reputasi negara. Siapakah Richard Branson dan kenapakah beliau berminat dengan kes liwat Anwar Ibrahim ?

Branson adalah rakan kongsi kepada bekas Naib Presiden Amerika Syarikat, Al Gore dalam syarikat yang melabur di Israel, GreenRoad.

Beliau merupakan peniaga dari Britain yang mengadakan usahasama dengan Al Gore melalui Generation Investment Management Group yang juga berpengkalan di United Kingdom.
Added 32 minutes ago · ·

  • 4 people like this.
    • Laila Natasha Aziz PENJENAYAH...GAY ..SETAN AJE YG DOK SOKONG AL JUBUR... PERANGAI SAMA TU YG DOK BACK UP GILA2
      27 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Budu Cap Ketereh patut la nuar selalu pergi luar negara..
      27 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Laila Natasha Aziz NAK PUAS KAN NAFSU SETAN KENA CARI KAWAN SEKEPALA....
      26 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Tajol Ariffin Omar Branson's remarks 'advice, not interference': DPM...BREAKING NEWS Muhyiddin says the British business leader’s remarks should be seen as an ‘advice’ on how Malaysia can progress further............
      21 minutes ago · ·
    • Tajol Ariffin Omar Bukan Anwar yg bg statement ni....tp muhyideen yasin - DPM
      20 minutes ago · ·
    • Umno Kuala Selangor In the early 1980s, Virgin purchased the gay nightclub Heaven.
      19 minutes ago · ·
    • Bomoh Kambing HEBAT PB... KAMU BERPESAN2 SPT YG ALLAH SURUH... ALHAMDULILLAH
      19 minutes ago · ·
    • Baidurzaman Abu Bakar Suruh dia bawa aljuburi balik negara dia, kekah ramai2
      17 minutes ago · · 2 peopleLoading... ·
    • Tajol Ariffin Omar UKS/LNA:ulas la kenyataan Muhyidin ni.... Branson's remarks 'advice, not interference': DPM...BREAKING NEWS Muhyiddin says the British business leader’s remarks should be seen as an ‘advice’ on how Malaysia can progress further............Mkini
      16 minutes ago · ·
    • Azizul Azly macam2 la Tajol, tetap nak menangkan anwar.. kamu ada share dlm CLUB ker?
      16 minutes ago · ·
    • Stingrays VII hahahahaaaaaaaaaa ....
      16 minutes ago · ·
    • Mahadi Bin Mahbol tak ke nampak "advice" ? ini namanya punah sihat yang branson tu pun punai sihat ....
      15 minutes ago · ·
    • Bomoh Kambing TAJUL,..ADUN GALAS DAN BUNGKUS SEBAB BUSUK PERUT... KAMU NAK MENYUSULI KE... INGAT ALLAH SAYANG YE.... AZAB ALLAH BERAT
      14 minutes ago · ·
    • Pas Beruk HIHIHIH...PUNAISIHAT...KIKIKIK
      14 minutes ago · ·
    • Mahadi Bin Mahbol kenapa pula branson tolak kutuk kerajaan ? sebab kerajaan support kepada Air Asia ...
      14 minutes ago · ·
    • Kamarul Ariffin Bin Ramli ekekekekekee...Bongkarrrr
      14 minutes ago · ·
    • Tajol Ariffin Omar AA...dh ckp byk kali..lantak la Anwar tu ..apa aku peduli..bkn dia bg aku makan pun..nak mkn aku usaha sndiri...rezki dtg dr Allah....tp biar jujur la sikit..komen la apa kata DPM tu
      14 minutes ago · · 2 peopleLoading... ·
    • Ibni Battutah Idup sipolpol.....saya minat sipolpol....hehhehehheee
      10 minutes ago · ·
    • Umno Kuala Selangor ‎20% Mamat Brenset Branson ni beli saham dalam Air Asia..!!!..emmn..!!
      10 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Tajol Ariffin Omar BK:sekarang ni yang mempertahan kan si Branson tu..Muhyidin Yassin,bkn Anwar...siapa Si Branson ni..ada kaitan dgn air-asia..siapa di blakang air-asia.....Tony Fernandez.dblakang TF...Ananda Krisnan.blakang Ananda......Tun M..la..tu pasal la DPN tpaksa cover.....BK...kaji fakta dan kumpul maklumat dulu baru serang org
      10 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Pas Beruk ‎20 % KIRA BANYK TU.... PATUT LA...
      6 hours ago · ·
    • Ibni Battutah brason tu gay ke nyah???..kenapa dia suka pompuan pulak??...oh patut ler dalam umno ada semua nih.....heeheheee
      7 minutes ago · ·
    • TelagaKhausar TelagaIdaman APA PANDANGAN TENTANG FATWA DARI ULAMAK BESAR DUNIA SHEIK YUSOFF AL QARADAWI ISU LIWAT INI ADALAH FITNAH
      5 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Tajol Ariffin Omar AK di sebalik air Asia.TF hanya proksi....Back up nya Tun M.....DPM terpaksa buat statement nk cover balik cerita2 yg kluar kt UM,yg ngutuk Branson ni..
      4 minutes ago · ·
    • Khugg Sharif Bukan Dlm UMNO>>>>DLM PKR...SEMUA ada....
      4 minutes ago · ·
    • Tajol Ariffin Omar Jawap ni dulu... sekarang ni yang mempertahan kan si Branson tu..Muhyidin Yassin,bkn Anwar...siapa Si Branson ni..ada kaitan dgn air-asia..siapa di blakang air-asia.....Tony Fernandez.dblakang TF...Ananda Krisnan.blakang Ananda......Tun M..la..tu pasal la DPN tpaksa cover.....BK...kaji fakta dan kumpul maklumat dulu baru serang org
      3 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • TelagaKhausar TelagaIdaman BILA PANDANGAN DAN NASIHAT DIBERI.. MALAYSIA MUDAH MELENTING DGN BALASAN PELURU DARI SEGENAP PELUSUK BAGI MEMBELA PERBUATAN SESUATU...APA PANDANGAN TENTANG FATWA DARI ULAMAK BESAR DUNIA SHEIK YUSOFF AL QARADAWI TENTANG ISU LIWAT INI ADALAH FITNAH... ADAKAH ITU PANDANGAN YANG PERLU DIPANDANG BERAT SEBAGAI MASYARAKAT ISLAM...
      about a minute ago · · 1 personLoading... ·
    • Nuur Lida Ida PAS BERUK!!!!!!!!!!!!.....budaya apa yg di bawak aljuburi dlm MALAYSIA...cuba aljuburi sondol buntut TGNA..."suka sama suka" agreement with stamping..kang x pasal2 TGNA report poilis pulak..kes saypol pun x settle lagi..
      about a minute ago · ·


Pas Beruk's Photos - Wall Photos

Photo 268 of 270 Back to Album · Pas's Photos · Pas's Profile

KELANTANKU SEJAHTERA!!!....

ADA PELACUR KE DI KELANTAN???
SIAM, MELAYU, KEMBOJA...???
ADA PONDAN KE DI KELANTAN???
SIAM, MELAYU, VIETNAM??
JIKA ADA PONDAN, PEMIMPIN LAGI PONDAN...

PELACUR NI TERIMA JUGAK KE "URUSNIAGA" DALAM DINAR DAN DIRHAM???
TUIH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SUPO TAIK!!!
Added today · ·

  • Selipa Jepun likes this.
  • 50 of 155
    • Nur Fisabilillah jerung pun dah pandai ber PRU, mana boleh percaya jerung, jerungkan binatang buas :)
      18 hours ago · ·
    • Munshi Abdullah apakehal ni shah ali..merapu x tentu pasal je~otak kuning kau ni~biasa kalau dah cakap merapu macm ni...orang yang berpenyakit angau namanya..cepat2lah pergi berubat.....
      17 hours ago · ·
    • Izkandar Jerung binatang buas pun xdelah kata ALLAH mencarut,,,xdelah buat2 xtau dgn isu rm 4bilion..xdelah jerung meliwat..xdelah jerung kate nak kwn dgn syaitan,,,xmalu jerung mengaku bngsa..sebuas binatang,,itu naluri yg tuhan kurniakan,,,BUAS MANUSIA TERSELINDUNG SEBALIK SERBAN,JUBAH,JANGGUT...
      17 hours ago · ·
    • Shah Ali kena ingat.... kaum nabi Lut di binasakan Allah kerana amalan pintu belakang .....
      17 hours ago · ·
    • Nur Fisabilillah itu semua fitnah, fitnah mana percaya, apapun moga diberi hidayah buat UMNO dan para pencacainya,,, InsyAllah.... wallahu'alam
      17 hours ago · ·
    • Mohd Zukarmi Abu Bakar pas 2 semua betul ke ko ni maksum ke org2 pas ni sehungga org lain semua tak betul ko sendiri pn tak betul n tak berani menampil diri sebenarnya nak ckp byk
      17 hours ago · ·
    • Shah Ali Kalau main belakang...fitnah, kalau main depan... luar tabii..? Dah sahlah ini dialog zaman Nabi Lut yang diulang oleh "PIS-PKR"
      17 hours ago · ·
    • Izkandar Jerung MZAB---org pas ni dh dijanjikan syurga oleh pok nik...org kalo terlebih alim mcm nilah...sume org yg xsehaluan dikatakan salah..metaliti org pas...
      17 hours ago · ·
    • Shah Ali Dulu lambang PAS ni bulan dan bintang....tapi sekarang tinggal bulan jer. Sebenornya bintang dia ni dah diambik oleh ISRAEL buat lambang negara yahudi tu.....koi rasa PAS ni ada pakatan ngan negara Yahudi tu. Sebab fatwa dia berubah-ubah macam undang2 yg orang yahudi buat kat orang palestine.
      17 hours ago · ·
    • Mohd Zukarmi Abu Bakar jgnlah menuduh org tak baik atau fitnah semata2 kerana kdg yg dituduh itu lebih baik maka byk2lah bertaubat kerana kita semua tak pas atau umno akan mengadap allah swt masing2 akan ditimbang amalan masing2 tak ada dinyatakan bahawa org pas akan masuk terus syurga ini semua fatwa yg terpesong nur fisabililah mcm pulak org islam di luar negeri yg tak mengundi n menjadi ahli pas adakah mereka juga akan masuk syurga mcm org pas amboi mudahnya klu nak masuk syurga
      17 hours ago · ·
    • Munshi Abdullah tak payahlah nak karut mengarut lagi..semuanya ini rekaan menusia semata2 bagi tujuan nak memusnahkan emej seseorang,ianya ditiru dari edeal/budaya barat...lagipun belum lagi diputuskan oleh mahkamah sesorang itu bersalah...
      17 hours ago · ·
    • Shah Ali Sebenarnya syiar Islam tu untuk semua manusia.....cuma segelintir manusia yg sanggup guna islam utk berkuasa....bila dah dapat kuasa...mcm2 alasan diberi ngapa islam tidak dilaksana....
      17 hours ago · ·
    • Mohd Zukarmi Abu Bakar tk atas skap berkenaan tp bila keputusan dah buat jgn lak ada lagi road show mana2 pihak kata kan itu fitnah semata2
      17 hours ago · ·
    • Munshi Abdullah pemimpin dan rakyat siapa yang lebih berkuasa...rasa sy tentu rakyat yang berkuasa~ kan?...rakyat yang akan menentukan seseorang pemimpin.....
      17 hours ago · ·
    • Mohd Zukarmi Abu Bakar munysi abdullah : mmg betul rakyat berkuasa sbb 2 semua parti politik cuba mempengaruhi rakyat termasuklah hal berkaitan agama sampai sanggup mempermainkan agama utuk politik bla nak sokongan yg tak dapat menerima hukum allah makan perkara itu tak mungkin dilaksanakan
      17 hours ago · ·
    • Apis Mat Sabu umno sial
      17 hours ago · ·
    • Shah Ali PAS = Parti Anak Setan.....berselindung di sebalik serban......bertopengkan janggut tempat iblis bergayut.
      17 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Mohd Zukarmi Abu Bakar apis mat sabu : kerana umno yg sial yg ko kata 2 ko telah mendapat ilmu kat smk sg besar dan pandai membaca dgn segala kemudahan yg diberi pd ko
      17 hours ago · ·
    • Apis Mat Sabu memang lah dah umno sial kan kerajaan persekutuan dah jd tanggungjwab untuk memberi kemudahan pd rakyat.....ko sokong umno ape ko dapat?
      17 hours ago · ·
    • Mohd Zukarmi Abu Bakar
      apis mat sabu : rupanya cetek sgt politik ko ni nk sokong nak dapat apa ini yg ko dah dapat ilmu 2 nape tak sokong umno ilmu 2 lebih berguna lagi drp yg lain ko kena belajar poltik lagi jgn jadi ikut2an n pak turut
      tak faham aku nape ko ka
      ...ta umno sial beri penjelasan koSee More
      17 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Izkandar Jerung MZAB-depa ni mane reti bsyukur,,,hampassssss
      16 hours ago · ·
    • Mohd Zukarmi Abu Bakar iskandar jerung : sebenarnya mereka semua jd balaci aje bla kita suruh bg penjelasan mereka lari jd dalam islam mereka yg lari dari berjuang ini adalah pengecut n bacul
      16 hours ago · ·
    • Niezza Sephia jgn tnya apa yg org dapat..tp fikir apa yg ko dah dapat..dr mana ko dapat..sapa yg memerintah masa ko dapat..org yg dah bri kemudahan ko cari ilmu ko sialkn..1 contoh MELAYU YG MUDAH LUPA.
      16 hours ago · ·
    • Jundullah Bin Muhd kemampusan ABU JAHAL DMLM NUZULUL-QURAN 17 RAMADHAN .RASULULLAH SMBHYG SUNAT SYUKUR 2 REKAAT.>>>BAPAK MUNAFIQ PEMIMPIN AHZAB MMPUS DMADINAH RASULULLAH TIDAK SMBHYG MAYAT N TIDAK BACA FATIHAH UNTUK BANGKAI ITU !!! SY NK TANYA SAPA AHZAB MALAYSIA YG BRPAKAT DGN CINA KAFIR DAP UNTUK GULING KERAJAAN LSLAM M'SIA ???TIDAKKH PAS JD ANJING SURUHN dap???
      16 hours ago · ·
    • Izkandar Jerung PAS ANJING SURUHAN DAP!!!!!!!!!!!!best2 isu nie...jap g saye post picture..
      16 hours ago · ·
    • Mn Hisham
      Shah Ali : kalau Parti Islam Semalaysia.....mestilah disebut .PIS. tapi ngapa suruh org sebut PAS ? nampok ngat nok ngencing orang

      ----------------------------------------------------------------------------

      kenapa UMNO tak eja AMNO klu ikut
      ...sebutannya

      PAS tu diambil dari huruf jawi 'pa', 'alif, dan 'sin' yg dieja utk awalan huruf perkataan Parti Islam Semalaysia.. tu yg jadi P.A.S..
      lain kali Shah Ali jgn main cakap je klu xde ilmu, nampak sgt jahilnya.
      See More
      16 hours ago · ·
    • Izkandar Jerung UMNO TU united malays national organisation so kenapa nak jdkan AMNO...??????
      15 hours ago · ·
    • Mn Hisham IJ : abis tu klu ikut fatwa shah ali, kene sebut sebutan "um-no" la, bukan "am-no"..
      15 hours ago · ·
    • Izkandar Jerung ish fatwa pulak,,,nik ajis je boleh kuar fatwa,,,stakat shah ali dan saya xlayak kuarkan fatwa,,,ularmak pas je yg boleh kuar fatwa...
      15 hours ago · ·
    • Mn Hisham haha.. xjawab ko.. tu nak spin tajuk la tu haha
      15 hours ago · ·
    • Izkandar Jerung bkn spin,,,rasenye ko yg spin,,,lari dri isu yg yg ade dlm gambar ni...
      15 hours ago · ·
    • Mn Hisham haha.. apa2 je la.. jwpn ko tu ayat standard la klu org xleh nak comment..
      15 hours ago · ·
    • Izkandar Jerung komen lari dri tajuk buat apa??
      15 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Mn Hisham cehh, dan dan la ko nak kaitkan tajuk gambar, yg ko komen kat atas tu xkire tajuk gambar pulak.. haha, xpe aku paham, org UMNO mmg xde hujah, tu yg mcm2 alasan tu.. ok la.. aku dah mls nak layan org mcm ko..
      15 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Nina Aziz lebihbaik jadi hanjing la beruk
      13 hours ago · ·
    • Abd Haffizd PUNCA BNYK PELACUR D KELNTN KERANA KERAJAAN BN ( MLYSIA ) X LAKSAKAN HUKUM ALLAH...DAN MEMPERMAINKN HUKUM ISLAM....BN2.....PARTI MAKSIAT....PARTI PENGHANCUR KEJE2 ISLAM
      13 hours ago · ·
    • Nina Aziz umgok tolak hudud
      13 hours ago · ·
    • Abd Haffizd TOLAK TRANG - TRANGAN
      13 hours ago · ·
    • Muslimah Pas Negeri Kelantan buka aurat!??
      13 hours ago · ·
    • Muslimah Pas Negeri Kelantan tak baik sedari
      13 hours ago · ·
    • Xero Outlaw SI, ko tu dh la tua. tp tua2 pn bodoh.
      12 hours ago · ·
    • Geng Monggoria
      Seluruh rakyat sedang usaha BASMI semua perbuatan PELACURAN di kelantan,
      jika anda ISLAM,anda sewajarnya MENBANTU bukan MENGHINA... bersamalah kita bergerak kearah kesempurnaan perlaksanaan islam...
      hamba allah NIK AZIZ dan SELURUH RAKYAT KEL
      ...ANTAN ini sedang bersungguh2 dlm melaksanakan nya..
      tuan pulak PENUH DENGKI BENCI CACI HINA pejuang2 ikhlas ini...
      tuan ni siapa??????? nak tolong atau nak susah dan sulitkan lagi prosesnya??????????
      See More
      10 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Abd Haffizd umno plak x nk bersama membasmi gejala...malah dia galakkn lg maksiat2...die galakkn mcm2 sehingga ade sekolah harapan...bgos nye pemikiran umngok jahiliyyah
      10 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Lee Chin Tung Monggoria - bukan tak sokong pok nik.. tapi dia kalau cakap macam dia yang paling suci dalam dunia..
      4 hours ago · ·
    • Melukut Senja AH, jgn pandang sebelah mata..... tak lihat, tak dengar kr sitiap hari pembenterasan pihak penguatkuasa terhadap gejala maksiat, lebih2 lagi kat Selangor tu..... wujud sekolah harapan jgn hanya pandang dari satu sudut saja.... kan lebih baik kita lebih memikirkan kpd kebaikannya daripada bayi-bayi yg tidak berdosa dibubuh kejam.... Kan lebih baik kalau masyarakat sama-sama membantu pihak berkuasa menghalang segala gejala sosial daripada menuding jari.....
      4 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Generasi Pejuang Bangsa Ini lah PAS For All di Kelantan ...haha
      3 hours ago · ·
    • Mazlan Yahya X Amerika lah camni...
      2 hours ago · ·
    • Nuur Lida Ida ‎20 tahun....dapat kah kerajaan kelantan TGNA melaksanakan hukum islam sepenuh nya...????? asyik sibuk nak jahit kain org..kain sendiri dh naik "REPUT"..bila kes hudud laju jer menuduh kerajaan pusat...tp dlm kes lain...BUAT BODO JER...TIDUR YE POK NIK??? KE BERANGAN?? DH SAMPAI MANA TU?? DH CUKUP LUM DANA???
      2 hours ago · · 2 peopleLoading... ·
    • Mat Misai sikit lagi... ambo baru dapat 4 baru.... tu pom ambo dok kata ko rakyat kelate hok bodoh... ini perbuatan umno yg nak menjatuhkan kelate... hahahahahahha biso dok ambo... abih ore cayo....
      16 minutes ago · ·
    • Che Is
      udah2 ler 2..
      jgn la kta nk duk umpat mgumpat sesama kita..
      duk + dosa jer uwat pew..kta jgn jd cm lembu dicucuk hidung..
      lbh bek kta dgar jer fitnah2 g2..
      kta ni pn lum tntu leh msuk surga..
      ...p nak msuk..
      lau nk hdup kt dunia ni pn asyik dok mgumpat jer wat per..
      ape yg berlaku 2 biar la dema yg selesaikn..
      tugas kita m'milih ner yg kita suke..
      jgn terlalu taksub smpai lupa diri...
      See More
      12 minutes ago · ·




























kalau ada yang tersinggung. Actually saya tidak suka mujadalah. Kerana Allah laknat org yang suka mujadalah nak cari kemenangan. Kita berFB dan berbincng untuk cuba cari kebenaran insyaalah kita akan temui kebersamaan. M...mg Islam syumul dan politik adalah sebahagian dari Islam dan politik bukanlah matlamat tapi alat untuk kita memdapat kuasa untuk melaksanakan perintah Allah dan hukumiyah Allah yg difardhukan kepada kita dibumi ini. Memang politik itu siasah maknanya dalam islam tapi makna politik didalam islam adalah" MENGURUS MANUSIA ' Politik yang ada pada hari ini adalah politik kepartian yg suka mencela dan bergaduh dan jauh dari mencari penyatuan yg tidak diajar dlm sunnah sebab itu penjajah izinkan dalam hukuim demokrasi.Walau bagaimanapun ulama' berijtihad harus kita berpolitik kepartian ini dan berada dalam sistem demokrasi ini buat sementara sahaja sebagai satu maslahah dan kita tidak boleh redha berada dalam demokrasi ini selamanya kerana kalau kita redha berada dalam sistem ini kita boleh syirik kepada Allah. Kita tidak boleh tegakkan hukumiyah Allah dibumi ini melalui sistem demokrasi ini sebab dimalaysia kita terikat dengan sistem perjanjian penjajah yang harus meminta kebenaran mereka untuk mengubal undang2 dan pastinya mereka tdak redha. Jalan yg ada untuk kita menegakkan islam adalah melalui dakwah dan tarbiyah. Menguatkan aqidah, membaiki syaksiyah dan menyatukan ummah malaysia ini dan bila kita ada kekuatan aqidah, kekuatan ukuhuwah dan kekuatan penyatuan dan ketenteraan, waktu itu kita boleh laksanakan cita cita kita untuk mengapai negara islam sekalipun kita harus menghadapai penentangan kuffar. Jalan ini panjang dan inilah jalan yang ada. jalan yang sunnah. Sama ada kita berjaya mengecapi kejayaan atau kita mati sebagai tentera Allah! Dua dua kita tidak rugi. Tapi ...kalau kita taksub dengan politik kepartian dan berasa bahawa inilah jalan untuk kita gapai negara islam. Kita hanya mimpi disiang hari. mana mungkin kita berjuang dalam sistem kufur untuk menegakan sistem Allah? Matlamat tidak menghalalkan cara.
Kefahaman saya yg telah melalui proses tarbiyah islam ini ialah > kita berpolitik kepartian dan berjuang dalam sistem demokrasi ini adlah bersifat sementara.... sementara diwaktu kita lemah dan ingin membina kekuatan ini! Sebab itu kita jangan bergaduh sehingga org lain mengambil keuntungan dari pertelagahan kita umat islam ini. Bagi saya baik UMNO, PKR atau PAS kita semua islam dan satu aqidah. Kita cuma berbeza pandangan disebabkan kedangaklan ilmu islam yg tidak kita pelajari. Oleh itu sama sama kita perbaiki dan laksanakan sifat " AT TAAWUN " bantu membantu atas dasar takwa. Kita bersabar dalam berdakwah dan menerangkan kerana " MANUSIA AKAN MEMUSUHI SESUATU YG DIA JAHIL" UMNO memusuhi PAS kerana dia jahil dengan ilmu Islam tapi kenapa PAS perlu memusuhi UMNO sedangkan PAS memahami Islam dan sebenarnya menjadi tanggungjawabnya menerangkan kepada UMNO. masaalah terima atau tidak terima, itu masaalah hidayah Allah dan kita tidak ada kuasa untuk mengambil "kerja Allah" itu. Tapi tak kanlah hampir dua juta ahli UMNO itu, kita ingin musuhi yang mungkin ada dikalangan mereka adalah adik beradik kita! jadi Insyaalah ...mari kita bersatu. Mari kita eratkan ukuhuwah ini dan pasti Allah akan bantu kita jika kita bantu agama Allah ....
wallahuaklam.


Laila Natasha Aziz's Photos - Wall Photos


KAMI ORANG ISLAM... TAHU BERSUMPAH DGN NAMA ALLAH TIDAK BOLEH DIPERMAINKAN...

TAPI BAGI PAS CELAKA MEMANDANG HINA PADA ALLAH.. DGN MENUDUH SUMPAH DGN NAMA ALLAH ADALAH SATU PERMAINAN...
SESUNGGUHNYA
PAS BUKAN ISLAM

PAS BUKAN MELAYU

PAS UNTUK KAPIR
Added 11 minutes ago


    • TelagaKhausar TelagaIdaman
      NAMANYA SAJA ISLAM
      Dari Ali bin Abi Thalib Ra. ia berkata: Telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam.: "Sudah hampir tiba suatu zaman, kala itu tidak ada lagi dari Islam keeuali hanya namanya, dan tidak ada dari Al-Qur'an keeua
      ...li hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka indah, tetapi kosong dari hidayah. Ulama merelca adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong langit. Dari merekalah keluar fitnah, dan kepada mereka fitnah itu akan kembali ." (HR. al-Baihaqi).. BILA MASJID KOSONG DGN HIDAYAH DAN DIJADIKAN TEMPAT BERSUMPAHHHH HEHEEEE TERUK SUNGGUHHH





Zam celaru: Selamat tinggal Umno BN
Harakahdaily

IPOH, 21 Sept: “Sekadar mahu bersatu dengan asas bangsa semata-mata yang rapuh dan longgar, malah ternyata telahpun gagal, maka saya ucapkan selamat tinggal kepada Umno dan BN,” kata Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim.

Beliau menegaskan bahawa sesungguhnya Pakatan Rakyat adalah pilihan rakyat Malaysia untuk melahirkan sebuah negara yang mempunyai masa depan yang lebih baik setelah dihancur dan dirosakkan oleh Umno BN sekian lama.

Justeru, beliau mengucapkan berbanyak terima kasih kepada bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin (Zam) yang dipetik sebagai berkata perpaduan Umno dan PAS tidak akan menjamin kekuatan bangsa, sebaliknya tiga parti utama pengasas BN iaitu Umno, MCA serta MIC perlu memulihkan jati diri dengan tegas dan berani menerusi pendekatan baru, untuk menjamin masa depan negara.

“Walaupun kenyataan Zam nampak keliru dan bercelaru, namun hakikat yang saya dapat ambil dari bekas menteri Umno itu ialah dia sudah mengakui mustahil akan wujudnya perpaduan selagi Umno tidak mahu kembali kepada Islam sebagai landasan perjuangan,” ujar Khalil di dalam blognya.

B eliau menambah, penegasan awal oleh kepimpinan PAS bahawa asas perpaduan sesama Melayu atau dengan banga lain adalah di atas dasar dan asas yang diajarkan oleh Islam sebagaimana yang berlaku di Madinah semasa tertubuhnya Kerajaan Islam contoh.

Demikianlah, jelasnya penyatuan semua bangsa di bawah Pakatan Rakyat yang terdapat sebuah parti Islam iaitu PAS adalah asas yang kukuh bahawa penyatuan semua bangsa bukan kerana idealogi masing-masing yang dipertahankan namun kerana kehebatan Islam itu sendiri yang lengkap dan melengkapi idealogi manusia yang banyak kepincangan.

Ini, kata beliau tentunya kerana idealogi Islam bersumberkan dari Al-Quran dan As-Sunnah.

“Malah saya membantah kenyataan Zainuddin yang tidak bertanggungjawab sebagai seorang Islam dengan berkata perjuangan berasaskan ideologi, terutamanya agama, tidak mengenal tolak-ansur, bersifat keras serta wajah manis mereka adalah bersifat sementara dalam menunggu kesempatan.

“Kenyataan Zam semacam menolak kesyumulan Islam yang tidak sepatutnya keluar dari mulut seorang yang mengaku Islam,” ujarnya yang juga Adun Titi Serong.

Katanya, kecelaruan pemikiran Zam yang mengajak bersatu atas asas bangsa semata-mata tanpa matlamat yang jelas melihatkan kecetekannya dalam menelusuri kekuatan bangsa mana sekalipun yang memerlukan kekuatan penghayatan rohani, akhlak atau moral.

Ini, jelasnya sehingga sesuatu yang dipanggil maksiat dalam Islam atau pelanggaran akhlak dan moral dalam agama lain merupakan asas yang kuat untuk melahirkan sebuah negara yang aman dan makmur, kuat dan berdaulat




Allah SWT Berfirman :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبً...ا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿١٣﴾

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." (QS Al Hujurat : 13)..




ni terbaru








YANG HAQ TU JELAS...YANG BATIL PUN JUGA JELAS...


Pria Malaya's Photos - Wall Photos

Photo 193 of 193 Back to Album · Pria's Photos · Pria's Profile

Ada apa dengan gambar ini?

Sila ikuti VIDEO di bawah...
http://www.youtube.com/watch?v=UICWXBSAWvo

- SENSASI BERANI! Video cara Umno sambut kemulian Syawal!.








Budak tadika pun tahu....NI TAK SESUAI......


rumah mukhriz mahathir

House warming party Mukhriz Mahathir atau kalau ditranslate bulat-bulat ke BM, parti memanaskan rumah Mukhriz Mahathir. Itu le tajuk email yang kitorang terima daripada seorang pembaca Beautiful Nara.

Memang kami kagum sekagum-kagumnya bila tengok gambar-gambar rumah Mukhriz Mahathir nie. Cantik gila beb. Interior lawa, bunga lawa, laman rumah besar. Pendek kata semua memang cun melecun ah.

Ada duit nanti nak try wat rumah macam nie la. Puas hati betul kalau dapat berehat kat rumah secantik nie. Memang rumahku syurgaku.

Lagi gambar rumah Mukhriz Mahathir dengan membaca artikel ini sepenuhnya.

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

rumah mukhriz mahathir

Dato` Zakaria Md Deros bekas Pelabuhan Klang meninggal dunia
Dilulus terbit pada Tuesday, March 11 @ 09:09:20 PDT oleh SongkokPutih
Oleh WTKO

 Dato` Zakaria Md Deros bekas Adun N46 Pelabuhan Klang yang pernah mengembarkan dunia berita berkaitan mahligai air mata rakyat telah MENINGGAL DUNIA pada hari ini 2.45 pagi tadi.

Beliau dikatakan sakit jantung dipercayai terlalu terkejut dengan kekalahan menantunya Roselinda Abdul Jamil yang bertanding di N46 DUN Pelabuhan Klang. Tambahan pula, Selangor jatuh ke tangan pembangkang.



Memang sah maghligai ini ditinggalkan, yang akan dibawa ialah amalan di sisi Allah s.w.t. - Al- fatihah





Tuesday, July 21, 2009

1Malaysia Noh!!!

http://farm1.static.flickr.com/34/71476929_580c15e1e7.jpg?v=0

Agak terkejut saya apabila membaca kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar dalam Beritaharian Online sebentar tadi bahawa berkuat kuasa serta-merta, semua kakitangan dan pegawai agensi Kementerian Pertanian dilarang menghadiri mesyuarat pembangunan yang dianjurkan di lima negeri yang dikuasai pembangkang (termasuk Perak!). Yang menjadi saya terkejut kerana ketika ada suara-suara dalam Umno menyeru diwujudkan negara 1Malaysia yang mengutamakan perpaduan ada pula menteri yang membuat dasar memecah belahkan masyarakat, memecah belahkan negara. Ketika ada suara-suara dalam Umno-BN yang mahu dikurangkan politiking untuk memberi fokus kepada pembangunan negara, ada pula menteri yang masih mencanangkan agenda perpecahan rakyat yang sudah lapuk itu.


Noh memberi alasan yang sangat mengelirukan bahawa kerajaan negeri di lima negeri terbabit tidak memberi kerjasama dan peruntukan untuk projek membabitkan kepentingan petani, peladang dan nelayan. Seolah-olah Noh cuba berkata kerajaan PR selama berkuasa hampir satu setengah tahun ini tidak pernah membantu petani, peladang dan nelayan. Benarkah begitu Noh, atau ia cuma untuk menekan pihak lain bagi memastikan mereka tunduk kepada pihak yang menganggap partinya lebih berkuasa? Jika selama berkuasa belum dua tahun ini kerajaan-kerajaan negeri PR tidak membantu petani, peladang dan nelayan, mengapa mereka memberi sokongan besar kepada PR dalam setiap edisi pilihanraya kecil yang berlangsung sebelum ini?

Ketika menjemput anak yang balik sekolah sebentar tadi, kebetulan saya bertemu dengan rakan yang juga merupakan ketua sebuah agensi pertanian negeri. Ketika saya meminta pandangannya berhubung arahan Noh itu, rakan itu membebel panjang diikuti dengan luahan amarah, "Hari-hari depa (menteri) cakap pasai 1Malaysia, aku pun kena cakap pasai 1Malaysia juga di depan petani. Tapi kalau benda kecik macam ni pun menteri tak boleh faham, 1Malaysia apa? Nak handle negeri di bawah PR pun Noh tak mampu, 1 Malaysia apa..

~pendikar gunung kriang


Friday, July 10, 2009

Berapa Juta Agaknya Rumah MB Kedah Nie??

Antara dua darjat. Begitulah yang boleh dikatakan apabila membandingkan rumah mantan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Khir Toyo dengan rumah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak.

Di bawah ini rumah Khir Toyo, yang ramai orang sudah jemu melihat gambarnya. Kononnya rumah itu berharga RM24 juta, tapi Khir kata RM3 juta sahaja (Dr. Mahathir pun tak percaya nilainya RM3 juta, apa lagi kita!) :-



Di bawah ini pula rumah Datuk Seri Azizan yang saya ambil dari blog KedahLanie. Rumah ini terletak di Yan. Gambar rumah beliau ini diambil pada 7 Julai lalu, ketika Menteri Besar itu sedang bersiap-siap untuk pergi ke pejabatnya. Sehingga kini selepas 16 bulan menjadi MB, Datuk Seri Azizan masih tinggal di rumah asalnya itu.

Mari kita teka: berapa RM juta agaknya rumah Menteri Besar Kedah itu. Agak-agak ada RM3 juta atau RM24 juta kah?

[2009-07-10_164823.jpg]

[2009-07-10_165939.jpg]




~ pendikar gunung kriang




photo

Rumah Tuan Guru Dato Nik Aziz Nik Mat Menteri Besar Kelantan, Pengarang Kitab Tafsir al-Quran


http://syahrilkadir.files.wordpress.com/2008/04/20070627-nik_aziz_house2.jpg


Kontrovesi Rumah Haji Hadi Terjawab

Senai, 10 Jun, 2001.

Kontrovesi mengenai rumah peribadi YAB Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Menteri Besar Terengganu yang digembar-gemburkan oleh penceramah UMNO di dalam beberapa siri ceramah di Senai kini terjawab. Antara isu yang ditimbulkan oleh penceramah UMNO ialah kononya Hj. Hadi tinggal di kediaman peribadinya yang dikatakan sebagai sebuah banglo mewah di Kampung Rusila, Marang, Terengganu.

Di sini kami siarkan rupa sebenar "banglo" yang disebut oleh penceramah UMNO itu dari 3 sudut yang berlainan. Rumah ini diwarisi Hj. Hadi dari arwah bapanya yang juga merupakan ulamak terkenal di Terengganu. Cuba bandingkan rumah ini dengan kediaman pemimpin UMNO termasuk di peringkat bahagian atau cawangan.

Orang ramai boleh berkunjung ke Rusila untuk melihat sendiri rumah tersebut.

rumah-hj-hadi1.JPG (34500 bytes)

rumah-hj-hadi2.JPG (29891 bytes)

rumah-hj-hadi3.JPG (29745 bytes)




Sekiranya media Umno suka kepada seseorang tokoh di dalam PAS, maka berhati-hatilah terhadap tokoh itu pesanan Almarhum Ustaz Fadzil Noor Presiden PAS ketika hayatnya pernah berpesan,


sekiranya secara tiba-tiba media pro Umno, atau Umno sendiri suka kepada seseorang tokoh di dalam PAS, maka ahli-ahli PAS perlu berhati-hati terhadap tokoh itu. Saya kurang arif siapakah tokoh yang amat diminati oleh Umno sekarang - wfauzdin

pesanan Almarhum Ustaz Fadzil Noor Presiden PAS ketika hayatnya pernah berpesan, sekiranya secara tiba-tiba media pro Umno, atau Umno sendiri suka kepada seseorang tokoh di dalam PAS, maka ahli-ahli PAS perlu berhati-hati terhadap tokoh itu. Saya kurang arif siapakah tokoh yang amat diminati oleh Umno sekarang - wfauzdin
KENAPA HUSAM PERLU TUTUP MULUT?

Sejak kebelakangan ini nampaknya serangan terlalu banyak tertumpu kepada calon Timbalan Presiden PAS YB Husam Musa. Bukan sekadar media perdana yang pro Umno dilihat semakin menyerang Husam, bahkan ada blog tertentu yang dikenali sebagai blog pro PAS juga dilihat menumpang untuk menyerang Husam. Saya teringat pesanan Almarhum Ustaz Fadzil Noor Presiden PAS ketika hayatnya pernah berpesan, sekiranya secara tiba-tiba media pro Umno, atau Umno sendiri suka kepada seseorang tokoh di dalam PAS, maka ahli-ahli PAS perlu berhati-hati terhadap tokoh itu. Saya kurang arif siapakah tokoh yang amat diminati oleh Umno sekarang.
Di sini saya merasa kurang puas hati apabila terdapat suara yang kurang senang apabila YB Husam membuka mulut. YB Husam telah diserang bertalu-talu sehinggakan baju yang dipakainya pun menjadi `trade mark’ penulis tertentu. Tetapi, adilkah YB Husam teruskan berpuasa mulut? Sudah tentu tidak adil, bagi saya YB Husam mesti bangkit melawan untuk mempertahankan maruahnya. Jika YB Husam tidak mampu bertahan untuk membela dirinya, mana mungkin ahli-ahli PAS boleh berharap YB Husam mampu membela partinya sendiri. Saya sejak dahulu memahami mengapa beberapa puak begitu ingin melihat YB Husam tersungkur di dalam pemilihan Timbalan Presiden PAS kali ini. Sepertimana YB Husam pernah katakan, beliau sanggup kalah jika PAS tidak bersetuju dengan cara perjuangan dan pendekatannya. Tetapi, YB Husam perlulah terlebih bangun untuk menerangkan apakah tujuan beliau untuk menawarkan dirinya di kerusi nombor dua PAS itu. Maka, tiada jalan lain bagi YB Husam melainkan dengan cara berkempen. Salahkah berkempen di dalam PAS ? ( Rujuk http://wfauzdin.blogspot.com/2009/06/calon-pas-mesti-berkempen-untuk.html )

Begitu juga dengan calon-calon yang lain di dalam PAS yang ikhlas untuk menawarkan diri bertanding. Sikap pasif serta lebih percaya kepada perwakilan dan ahli-ahli PAS untuk membuat pilihan bukan merupakan langkah yang bijak. Zaman sekarang ahli-ahli mudah terpesong dan bukan sedikit yang terlalu mudah termakan umpan. Sehubungan itu, calon-calon mesti menerangkan prinsip, pendekatan dan hala tuju yang akan dibawa oleh mereka sekiranya mereka dipilih. Apa yang penting, kempen yang hendak dijalankan mestilah mempunyai hadnya dan jauhkan dari segala bentuk kempen yang dipertontonkan oleh Umno. Saya percaya PAS asti akan bangun sebagai sebuah parti yang lebih kuat di masa akan datang tidak kira siapa pemimpin mereka.
WFAUZDIN.BLOGSPOT. COM














Keperitan rakyat: Cakap Najib hanya retorik
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Sept: PAS menganggap ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak di Pekan supaya pemimpin perlu merasai derita rakyat, hanya retorik sahaja kerana ia menyimpang daripada tindakan.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, realiti yang berlaku pada hari ini pemimpin negara yang memerintah 57 tahun setelah merdeka bukan memikirkan supaya rakyat miskin terbela dan kualiti hidup ditingkatkan.

Bahkan, katanya kemiskinan dan penderitaan rakyat ini telah menjadi umpan untuk memancing undi setiap kali pilihanraya.

“Nampaknya apabila selepas rakyat Malaysia mengajar pemimpin Barisan Nasional dalam pilihanraya 2008, baru mereka tahu tanggungjawab pemimpin mesti menyelami penderitaan rakyat,” ujarnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Sebelum ini, katanya mereka tidak pernah menyebut hal itu kerana mereka anggap apa sahaja mereka buat rakyat tetap undi mereka.

Semalam, katanya Datuk Seri Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor juga bercakap lebih kurang bahasa yang sama.

“Beliau mengingatkan kepada kerajaan supaya mengambil tahu penderitaan rakyat. Bimbang rakyat sudah merungut kos hidup semakin tinggi, beliau pun terasa dengan kenaikan harga beras RM18 ke RM25 sekampit,” katanya lagi.

Sedangkan, kata Idris PAS bersama dengan Pakatan Rakyat daripada awal lagi sudah memikirkan bagaimana untuk melaksanakan tanggungjawab ini.

Ini, katanya kerana PAS menyedari bahawa menjadi pemimpin bukan untuk bermegah, tetapi satu tanggungjawab yang akan dipersoalkan di hadapan Allah SWT.

Buktinya, ujar beliau PAS dan Pakatan Rakyat di Kelantan begitu prihatin dengan penderitaan rakyat telah melaksanakan program kifalah untuk warga emas yang meninggal dunia.

Selain itu, tambahnya program ladang rakyat untuk diberikan deviden kepada mereka yang susah, begitu juga di Kedah dan Pulau Pinang melaksanakan program yang mengambil kira penderitaan rakyat.

Selangor, ujarnya negeri yang kaya dengan hasil ekonominya yang melimpah ruah telah memberi air percuma kepada semua rakyat dan merakyatkan limpahan ekonomi kepada mereka yang susah.

Menurutnya, program-program itu yang tidak pernah terfikir oleh pemimpin BN walaupun selepas negara mencapai kemerdekaan selama 53 tahun.

“Pada hal kerajaan PAS dan Pakatan Rakyat yang mempunyai sumber kewangan yang terhad, tetapi mampu menyelami derita rakyat.

“Sepatutnya pemimpin BN sudah boleh menyelami dan menyelesaikan masalah rakyat kalau mereka mahu sedangkan banyak program yang boleh mengangkat taraf hidup rakyat, telah dikhianati,” ujarnya lgI.



Wang ehsan: Bukti Umno bankrap modal politik

Mohd Ali Hashim

KEPALA BATAS, 19 Sept: Dakwaan yang dilemparkan oleh Ketua Penerangan Pemuda Umno Malaysia, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican, terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang, bahawa wang ehsan kepada warga emas sebanyak RM100 setahun setiap orang dari hasil judi adalah satu bukti mereka telah bankrap modal politik.

Demikian dinyatakan oleh Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Ng Wei Aik, semasa menyampaikan ceramah isu semasa di Teluk Air Tawar, Kepala Batas, malam tadi.

Menurutnya, dengan isu yang ditimbulkan oleh Reezal Merican itu, kemungkinan orang Melayu di Pulau Pinang akan terpedaya dengan retorik perkauman sempit yang mereka laungkan.

Namun begitu, beliau yakin isu tersebut merupakan sebahagian dari ciptaan yang akan terus dipermainkan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) bagi meraih simpati sokongan orang Melayu yang semakin lama semakin terhakis terhadap mereka.

"Sejak kita menerajui Kerajaan Negeri pada Mac 2008, konsep berjimat cermat yang diamalkan telah berjaya membawa penjimatan sebanyak 35.41 peratus. Peruntukan perbelanjaan sebanyak RM318.56 juta dijimatkan hanya kepada RM283.15 juta.

"Ekoran dari penjimatan tersebut, kita telah berjaya menjimatkan sebanyak RM35.41 juta atau 11 peratus dari jumlah peruntukkan yang telah diberikan. Daripada jumlah tersebut sebanyak RM20 juta dibelanjakan bagi menghargai warga emas sebanyak RM100 setiap orang setahun. Bukannya dari hasil judi yang didakwa oleh mereka," ujarnya.

Tambah Ng lagi, serangan bertubi-tubi yang dilemparkan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) terhadap kerajaan negeri pimpinan Lim Guan Eng adalah kerana mereka beranggapan hanya Umno dan BN sahaja yang mampu berkuasa dan membela nasib rakyat.

Katanya, mereka lupa bahawa tanpa Umno dan BN sekali pun, DAP serta PAS dan PKR mampu untuk memberi khidmat yang terbaik bagi menggantikan Umno dan BN sebagai pemerintah bukan saja di peringkat negeri malah sehinggakan ke Putrajaya.

Semalam, Reezal yang juga merupakan Ketua Pemuda Umno Kepala Batas telah meminta penjelasan supaya kerajaan negeri menyatakan punca sebenar hasil yang diberikan kepada warga emas setelah terdapat dakwaan melalui satu laman blog bahawa wang tersebut datangnya dari sumber judi.

Ng yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Komtar turut menyatakan tohmahan yang dilemparkan oleh Umno itu adalah sebahagian dari usaha mereka untuk mencalarkan imej kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat (PR).

"Saya tidak merasa hairan dengan dakwaan ini kerana ia merupakan sebahagian dari tindakan mereka untuk mencalarkan imej PR. Jika sebelum ini mereka mengaitkan Ketua Menteri dengan isu doa dalam khutbah Jumaat menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong.

"Selepas itu mereka kaitkan pula Lim Guan Eng menyembelih lembu korban yang hanya orang jahil dalam agama saja akan percaya. Kini mereka kaitkan pula dengan sumber judi sedangkan pada awalnya Pulau Pinanglah yang menentang pemberian lesen judi bola sepak oleh Kerajaan Pusat," tegasnya lagi.


Lupakan Sahaja Perpaduan Dengan PAS - Zam

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin berkata perpaduan Umno dan Pas tidak akan menjamin kekuatan bangsa, sebaliknya tiga parti utama pengasas Barisan Nasional (BN) iaitu Umno, MCA serta MIC perlu memulihkan jati diri dengan tegas dan berani menerusi pendekatan baru, untuk menjamin masa depan negara.

"Umno seharusnya melupakan sahaja perpaduan Melayu menerusi Pas yang sejarahnya berakar umbi perkauman dan keagamaan dogmatik, sebaliknya bersama-sama dengan rakan-rakan sejatinya dalam BN menolak sentimen kaum masing-masing," katanya dalam temubual eksklusif kepada umno-online.com.

Zainuddin yang lebih dikenali sebagai Zam berkata Umno, MCA, MIC dan parti komponen BN yang lain sewajarnya meneruskan kerjasama membina dan seharusnya tidak membicarakan isu sensitif secara terbuka kerana ia tidak akan memulihkan kekuatan parti.

"Sebaliknya akan tambah meluaskan perasaan tidak puas hati apabila sesuatu tuntutan tidak dapat dilaksanakan oleh kerajaan dengan segera, ataupun menghadapi halangan," katanya.

Beliau berkata BN juga harus menampakkan pemisahan identiti daripada golongan mencari kekuatan menerusi sentimen perkauman dan keagamaan dan di luar daripada formula serta nilai sosial yang telah diasaskan oleh parti Perikatan sejak sebelum merdeka.

Katanya, Umno dan BN mesti berani dan tegas mengimbangi kehendak yang munasabah serta realistik, selain tidak terikut-ikut dalam kerakusan pendemokrasian baru sehingga melupakan ancaman musuh sebenar.

Bagaimanapun, beliau berkata kekeliruan rakyat dalam hala tuju negara akan dapat diperbetulkan sekiranya semua parti komponan BN kembali kepada keperibadian asal dan jati diri, dengan hanya membuat pembaharuan pendekatan tanpa mengetepikan nilai asal serta kawalan sosial yang telah dibangunkan.

Zainuddin berkata perjuangan berasaskan ideologi, terutamanya agama, tidak mengenal tolak-ansur, bersifat keras serta wajah manis mereka adalah bersifat sementara dalam menunggu kesempatan dan kuasa.

"Ketika itu, tentu sudah terlewat untuk rakyat, kerana yang sesal dahulu pendapatan, dan sesal kemudian tak ada gunanya," kata beliau. -BERNAMA



Tiada ulasan: