Khamis, 30 September 2010

DARI FB...BAB2 NI LUAR BIDANG...BACA DAN TELITI...TENTU KITA TAU MANA YANG BENAR DAN YANG MANA SALAH

Orenji Ren Oren's Photos - Wall Photos


Assalamualaikum dan Salam Reformasi buat pejuang pejuang sekelian. Tak dilupai juga Salam Bodek 1FELDA 1MALAYSIA kepada juak juak UMNO yang suka berjuang tanpa tahu arah tuju perjuangan sebenar.. Tindakan Felda mengedar Majalah ICT, Bil. 4/2010 untuk Peneroka, sehari sebelum Hari Raya, memang tepat pada waktunya. Al-Maklumlah… Semua anak-anak Peneroka FELDA balik beraya. Masa ni la… FELDA canang sana-sini, nak bagitau FELDA baik sangat... TETAPI… Inilah Majalah penipuan tahap gaban dalam sejarah FELDA. FELDA dah takde keje lain… selain nak bagitau anak peneroka dan Peneroka tentang tak puas hati kekalahan Kes SAMAN Felda Kemahang 3. Kalah buat cara Kalah… Orang kata, kalo kalah… bior la kalah dgn bermaruah. Tapi FELDA kalah, memang TAKDE MARUAH. Dulu, masa memula Kes ini difailkan… Pengerusi FELDA, Yusof Noor kata… “Ini adalah kes terpencil”, tapi bila dah kalah… bagi alasan kartun, kata “Peguam FELDA tak hadir”…
Bukan setakat itu saja… bilamana FELDA cuba bandingkan wang yg diperolehi oleh Peneroka Felda Kemahang 3 dengan Peguam yang menangani kes ini. Peneroka dapat lebih kurang RM25,000 seorang dan Peguam dapat RM3 juta. Sekolah tinggi2, masuk universiti… ada diploma, ader degree, master dan PhD, tapi FELDA punya BANGANG ngalahkan bebudak sekolah… agak2 la kalo nak tunjuk BANGANG. Dah tentu Peguam tu ader guaman dia sendiri… dia berniaga… dia bukan badan welfare. Setakat 20-30% yg diperolehi dari hasil kemenangan… standard la tu… Kalau Peguam tu dapat RM3 juta, apa la sangat… jika nak dibandingkan dgn FELDA REMBAT dan SONGLAP duit peneroka lebih kurang RM11 JUTA SETIAP TAHUN melalui INSURANS LADANG.
Di Malaysia ada LEBIH 112,000 orang Peneroka FELDA. Korang darabkan RM8/bulan... pastu darabkan dgn 12 bulan??? Modal??? Sekeping kertas setiap bulan dan air liur je… Saper Pemegang POLISI??? Tak tau… Berapa SUM ASSURED??? Tak tau… Apa yang diINSURANSkan??? Haram Jadah lagi tak tau… Sila tanya dgn Pengurus FELDA di Felda terdekat, Mana POLISI INSURANS???... Terkial2, terhegeh2 dia nak jawab… Banyak sangat makan pulut. Berdasarkan AKTA INSURANS 1996, tidak kurang 10 kesalahan yang FELDA lakukan berkenaan INSURANS LADANG. Sejak bila FELDA diwartakan sebagai Penanggung Insurans Berlesen dan menjadi Ahli PIAM? pun aku tak tau…
KESIMPULAN : FELDA MENIPU PENEROKA.
OK. Isu diatas adalah selingan. Tapi yang menarik minat aku berkenaan Majalah ICT nie… ‘Statement’ FELDA pada muka surat 25, bhg. Kiri sebelah bawah… Suka sangat ako statement nie… memang jerat leher FELDA balik, ibarat senjata makan tuan. Statement dia… “FELDA melalui FELDA Palm Industries Sdn. Bhd. (FPISB) membeli hasil peneroka menurut KAEDAH PENGIRAAN dan HARGA yang ditetapkan oleh pihak MPOB”. Betul ker??? @ FELDA buat lawak bodoh??? Lawak BANGANG??? Cerita KARTUN???... Kalau memang betul la FELDA ikut Piawaian MPOB,… jawapan mudah ako… PENIPU YANG ABADI @ BIG LIAR… Nak aku buktikan??? Aku kira mcm budak sekolah… biar semua faham macamana FELDA REMBAT duit Peneroka.

Kita ambil harga untuk Wilayah Selatan..

Langkah 1 :
taip FFB dan aku SMS ke 39111… tak smpai 1 minit maklumat dihantar semula beserta Harga Bersih Jualan Minyak Sawit Mentah Wilayah tertentu. Wilayah Selatan utk semalam 28/9/2010 adalah RM576.

Langkah 2 :
BAHAGIkan Harga Bersih Jualan Minyak Sawit Mentah Wilayah Selatan dgn Jumlah Kadar Perahan Minyak Sawit Asas (KPA) 19% = Harga BTS (Buah Tandan Segar) bagi 1% Kadar Perahan Minyak Sawit Asas (KPA). RM576/19 = RM30.315789. nilai perpuluhan terdekat = RM30.32.. Oleh itu, Harga BTS (Buah Tandan Segar) bagi 1% Kadar Perahan Minyak Sawit Asas (KPA) 28/9/2010 = RM30.32. Berapa Harga BTS (Buah Tandan Segar) bagi 1% Kadar Perahan Minyak Sawit Asas (KPA) 28/9/2010 di KILANG SAWIT FELDA di Selatan? JAWAPANnya = RM30.00 , Kenapa tidak RM30.32??? Kemana hilang RM0.32??? wallahualam. Biasanya Felda rembat diantara RM0.01 hingga RM0.49. FELDA gunakan gandaan 0.50 yang terendah. Sebagai bukti untuk dakwaan ni, Kilang Sawit FELDA di Kulai, Johor RM29.50. Ini adalah SITUASI 1 FELDA REMBAT DUIT PENEROKA.

Langkah 3 :
Untuk mengetahui Berapa Harga BTS bagi setiap 1 Tan, kita DARABkan Harga BTS (Buah Tandan Segar) bagi 1% Kadar Perahan Minyak Sawit Asas (KPA) dengan KPG (Kadar Perahan diGred). Info : KPG = KPA – Penalti (Buah Busuk, Buah Muda, Benda Asing dan lain2 (Senang kata REJECT). KPG Kilang Sawit diKulai berdasarkan UMUR POKOK @ PURATA BERAT TANDAN adalah 19.75%, jadi… Harga BTS bagi setiap 1 Tan kat KILANG SAWIT tersebut pada 28/9/2010 adalah, 19.75 X RM30.00 = RM592.50.Untuk makluman, umur Pokok disana sekitar 8 tahun atau Purata Berat Tandan adalah 12kg/tandan dan KPG yang diperolehi adalah 19.75%. Mengikut PIAWAIAN MPOB, sepatutnya KPG berdasarkan UMUR POKOK @ PURATA BERAT TANDAN adalah diantara 20% hingga 21%. Sila RUJUK Buku Manual Penggredan Buah Kelapa Sawit MPOB.Ini adalah SITUASI FELDA REMBAT DUIT PENEROKA. PURATA PIAWAIAN MPOB adalah 20.50%, Berapa Harga BTS bagi setiap 1 Tan yang sepatutnya Peneroka Felda tersebut perolehi pada 28/9/2010??? RM20.50 X RM30.32 = RM621.56..

BERAPA BANYAK FELDA REMBAT DUIT PENEROKA DI KULAI JOHOR BAGI SETIAP 1 TAN????? RM621.56 – RM592.50 = RM29.06/tan. Secara purata, Peneroka disana biasanya memperolehi 3.5 tan bagi sekali pusingan penuaian. Dalam sebulan ada 2 kali. Berapa RM FELDA REMBAT Duit Peneroka sana? RM29.06 X 3.5 tan = RM101.71 ,
Kalau Sebulan??? RM29.06 X 7 tan = RM203.42.. Kalau Setahun??? RM203.42 X 12 = RM2441.04..
SATU ORANG PENEROKA… FELDA REMBAT RM2441.04, KAT MALAYSIA ADA LEBIH KURANG 90,000 ORANG PENEROKA FELDA TANAM KELAPA SAWIT, DAN INI TIDAK TERMASUK PENEROKA FELDA YANG TELAH MENUKAR TANAMAN DARI GETAH KEPADA KELAPA SAWIT UNTUK TANAMAN SEMULA. CUBA KORANG KIRA KALO RM2441.04 X 90,000 SETAHUN??? AHHHH!!!...KALKULATOR AKU MELETOPPPPP PULAKKKK AKIBAT KIRAAN YANG BEGITU BESAR NILAINYA………
Untuk Dato’ Dzulkifli Abd. Wahab, Pengarah Besar FELDA : Dato’ memang tak tau kira ker???, atau buat2 tak tau kira??? Dato’ tak rasa bersalah ker??? Tak rasa hina??? Dato’ tak rasa malu ker??? Rembat duit rakyat? REMBAT Duit Peneroka hasil dari titik peluh, keringat dan tangisan air mata mereka???
Untuk Majlis Belia FELDA Malaysia : Korang tak payah la nak bangga sangat… NAJIB umumkan FELDA bagi DUIT RAYA RM350 dan RM150… DAN korang jangan ghairah bilamana dalam 3 bulan nie SEKIRANYA (Itupun kalo ada) NAJIB umumkan Peneroka FELDA akan dapat BONUS TAHUNAN @ DUIT BUDAK SEKOLAH… WAKAKAKAKAKA… DUIT MAK BAPAK KORANG JUGAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK… RM2441.04 - DUIT RAYA- BONUS TAHUNAN = HUH!!! FELDA ADER UNTUNG LAGI BEB HASIL DARI REMBAT DUIT PENEROKA....
Korang JUAK JUAK UMNO nak kata aku mengajar tak tau BERSYUKUR??? KUFUR NIKMAT??? KACANG LUPAKAN KULIT??? TAK TAU KENANG BUDI??? TAKKAN NAK SURUH BERSYUKUR KEPADA KEZALIMAN, PENIPUAN, PENINDASAN? BARUA2 dan BALACI2 FELDA yang menzalimi peneroka perlu diAJAR.Ingin saya pinjam kata2 Musa Hitam… "Jika Melayu hendak maju Melayu perlu belajar untuk kurang ajar".. Akhirkata… Sekali lagi saya mohon ampun dan maaf jika ada kesilapan dari fakta sy ini…
Added yesterday · ·

  • 50 of 272
    • Ymtuan Tuan wira???
      4 hours ago · ·
    • Ayem Bkm nape td marah sgt ni yamtuan...ko marah sape?
      4 hours ago · ·
    • Ymtuan Tuan masa mana??? tang mana??? tak faham aku...aku marah ko org ka???
      4 hours ago · ·
    • Wira Tornado Ayem oii yg tadi tu pencacai umngok copy id tmtuan tuan....
      4 hours ago · ·
    • Ayem Bkm kt wall kambing to.aku tya je.jgn marah.kita kan kawan
      4 hours ago · ·
    • Jessy Koh gwe tak faham laa...YMTT org umno? biaq betul.....pe citer ni ayem...
      4 hours ago · ·
    • Wira Tornado ayemm??Anda telah salah faham...yg tadi bukan tm yg sebenar...tu pencacai umngok yg menyamar
      4 hours ago · ·
    • Ymtuan Tuan dia pakai id...tuan ym tuan ka???
      4 hours ago · ·
    • Su Eja
      Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

      Katakanlah: "Hai orang-orang kafir,Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kam...u sembah, dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah Untukmu agamamu, dan untukkulah agamaku.See More
      4 hours ago · ·
    • Ayem Bkm o yeke?bru aku paham..
      4 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Jessy Koh lor...brapa ramai yg kene klon ni...wakakaka...tu laa privacykan profile u all laa...
      4 hours ago · · 2 peopleLoading... ·
    • Ymtuan Tuan ok no hal...aku aafkan ko org...GURU NAJIS punya keje!!! pencacai umno bersama SDB dan rakan2...
      4 hours ago · ·
    • Bomoh Kambing YG TADI TU Tuan Ymtuan, KAMU YmtuanTuan.... banggang semua
      4 hours ago · ·
    • Su Eja
      Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
      Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia. Yang Menguasai sekalian manusia. Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia. Dari kej...ahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam.Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia.(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusiaSee More
      4 hours ago · ·
    • Ayem Bkm pattla la aku tgk gambr pic profile lain.celaka btl najis umno.
      4 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Su Eja
      Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

      Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan sesungguhnya dia akan binasa.Tidaklah berfaedah kepadanya harta bendanya dan apa yang ia usahakan. Kelak dia akan masuk ke dalam api yang bergej...olak. Dan (begitu pula) isterinya, pembawa kayu bakar. Yang di lehernya ada tali dari sabut.See More
      4 hours ago · ·
    • Ymtuan Tuan hebat sever dia org...patutlah masa dlm sekitar kul 10.00 td...komen aku asyik hilang je...selang 2 minit automatik enter!!!...
      4 hours ago · ·
    • Bomoh Kambing BIAR BETUL ... MENIPU TAK HABIS2,.. DIA TAK GUNA PON GAMBAR KAMU, APA TUJUAN NAK KLON GUNA GAMBAR LAINNYA
      4 hours ago · ·
    • Su Eja BUKAN SERVER TAPI PENAKUT.. BILA JADI PENAKUT BEGITULAH HAKIKAT ORANG-ORNG YANG BACUL... BIARKAN....SAYA ORANG UMNO SAYA TAU NAK MENGAJAR MEREKA BAGAIMANA NANTI.. MEREKA NI BUKAN ORANG UMNO TAPI MEREKA CUBA MEMBURUKAN UMNO DENGAN MENUNJUKAN KELAKUAN JIJIK MEREKA....
      4 hours ago · ·
    • Ayem Bkm jahat2.dasar anjing.dia pakai nama ko yamtuan..aku nyaris benci ko td.he.he
      4 hours ago · ·
    • Ahmad Tejari Othman Ahmad wow i like u BK pjuang melayu sejati..
      4 hours ago · ·
    • Ayem Bkm bk:sape yg td bg komen maki hamun kt wall ko pakai nama kawan aku.aku tgk nama sama tp gambr profile lain..geramye aku.eee.
      4 hours ago · ·
    • Su Eja
      Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
      Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?Bukankah Tuhanmu telah men...jadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?Dan Dia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan.Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras,Lalu Dia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.See More
      4 hours ago · ·
    • Wira Tornado Ayem sbnrnya....copy id dlm fb sudah menjadi perkara biasa....aku pun dah kena....tpi no hal la...sb aku pun copy jugak.....fight fire with fire......hahhhahha
      4 hours ago · ·
    • Ayem Bkm geramya aku.bertambah benci aku dgn umno.
      4 hours ago · ·
    • Su Eja PERANGAI LAHANATTULLAH MEMANG BEGITU... AHAMAD TEJARI MEMANG MELAYU TULIN KERANA MEMUJI ORANG YANG TAK TAHU RUKUN IMAN DAN RUKUN ISLAM SEBAGAI PEJUANG MELAYU... MACAM NI LA BARU PEJUANG UMNO.. MEMILIH ORANG JAHIL SEBAGAI IDOLA...
      4 hours ago · ·
    • Ayem Bkm diorg ni main tektik kotor.kaki fitnah.aku nyaris benci dgn kawan aku..bodo piang.
      3 hours ago · ·
    • Bomoh Kambing AYAM, YG TADI TU GUNA BAHASA KEDAH, KAMU TAK TAHU KE, BUKAN NIAT DIA NAK TIPU KAMU RASANYA...
      3 hours ago · ·
    • Kakarocts Dbz Dajjal BK dah dtg...insaflah...
      3 hours ago · ·
    • Bomoh Kambing ASYIK MARAH NANTI BURGER KAMU HANGIT.. KAHKAHKAH
      3 hours ago · ·
    • Bomoh Kambing YG KAMU DATANG2 SAJA TERUS MARAH KNP PULAK
      3 hours ago · ·
    • Kelab Bekas Ahli Umno Bomoh Kambing MASYALLAH ADA DAJJAL ASYIK NAK GANGGU ORANG PULAK...<<<<<<<<<3 hours ago · ·
    • Ayem Bkm aku rasa ang bk.aku tgk fb dia.bru bt je.yamtuan yg sebenar ada lama add jd kawan aku.yg td to x ada senarai fb aku pun..
      3 hours ago · ·
    • Kelab Bekas Ahli Umno BK: UMNO YG DI PIMPIN NAJIB MENOLAK HUKUM ALLAH
      3 hours ago · ·
    • Bomoh Kambing KAMU TETAPKAN SIAPA SAYA NAK JADI,.. AAKJ, GURU, SDB, SIAPA LAGI..???? MANA SEMPAT AKU NAK JADI SEMUA NI..??? JGN TAKUT DENGAN BAYANG2 LAH BANGGANG
      3 hours ago · ·
    • Ayem Bkm BK.KAKI KENCING.KAKI FITNAH...AKU AKAN LAWAN DGN KO BK.
      3 hours ago · ·
    • Bomoh Kambing KIHKIHKIH, LAWAN JUAL BURGER KE
      3 hours ago · ·
    • Bomoh Kambing TAK NAK LAYAN KAMU KERBAU
      3 hours ago · ·
    • Kakarocts Dbz BK aku ada soalan IQ utk kau..nak tak??
      3 hours ago · ·
    • Ayem Bkm aku akan terus kaco ko.kih.kih.bt buger kambing.keh.keh
      3 hours ago · ·
    • Ayem Bkm lograt peneng..aku rasa mulut mami..tulisan dia besor2.
      3 hours ago · ·
    • Su Eja SUBHANALLAH.. TERUKNYA PERANGAI BOMOH KAMBING. BARU AKU FAHAM.. DIA SANGGUP MEMBUAT HADIS PALSU KEMUDIA MENYAMAR JADI AKU .. DALAM HADIS TU DIA BUAT AYAT YANG MENGYATAKAN NABI MUHAMMAD MATI KAFIR.. SUBHANALLAH. SEKARANG BARU AKU TAHU BOMOH KAMBING INI ADALAH MUNAFIK LAHANATULLAH... PATUTLAH ORANG MENGHENTAM AKU DENGAN MENGATAKAN AKU MENGHINA HADIS..DENGAN MENGATAKAN AKU TAK PERYA ALLAH..SEKARANG TEMBELANG DIA PECAH.. ..
      3 hours ago · ·
    • Kakarocts Dbz KALAU KORG NAK TAHU BK TU BUKAN ORG ISLAM..DIA TU SENGAJA NAK MENGHINA DAN MELAGA LAGAKAN ORG MELAYU ISLAM...TAK PERCAYA...TGK SAJA KOMEN DIA...ORG YG WARAS TAK AKAN KOMEN MCM TU...
      3 hours ago · ·
    • Ahmad Tejari Othman Ahmad
      عن ابن عباس قال خطب رسول الله فقال إن الله قد أعطى كل ذي حق حقه الا إن الله فرض فئرض وسن سننا و حد حدودا وأحل حلالا و حرم حراما وشرع الدّين فجعله سهلا سمحا واسعا و لم يجعله ضيقا ألا انه لا ايمان لمن لا أمانة له ولا دين لمن لا عهد له ومن ن...كث ذمة الله طلبه ومن نكث ذمي خاصمته ومن خاصمته فلجت عليه ومن نكث ذمني لم ينل شفاعتى ولم يرد على الحوض.
      رواه الطبرانى

      Maksudnya:
      “Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda dan berkata: Sesungguhnya Allah telah memberi tiap-tiap yang berhak akan haknya. Sesungguhnya Allah telah mewajibkan yang fardhu menentukan yang sunat, menggariskan (hukum) hudud. Allah telah menghalalkan perkara yang halal, mengharamkan perkara yang haram. Allah menggubal ad-Din cara hidup yang mudah, lapang dan luas. Ia tidak menjadikannya sempit. Sesungguhnya tidak beriman (sempurna iman) orang yang tidak amanah tidak beragama yang tidak boleh dipegang janjinya. Barang siapa yang menyalahi janji setianya dengan Allah pasti ia dituntut oleh-Nya. Siapa yang menyalahi janjinya denganku nescaya aku menjadi lawannya, manakala siapa yang menjadi lawanku pasti aku akan kalahkan. Siapa yang menyalahi janjinya denganku maka tidaklah ia mendapat syafaatkudan tidaklah ia sampai ke Haudh (kolam air pelepas dahaga di akhirat).”
      See More
      3 hours ago · ·
    • Jessy Koh KD dia org islam laa...isteri dia siap pakai tudung labuh lagi...tapi dah mmg perangai kat umah pun dia suka maki hamun..kesian bini dia...tapi yg peliknya kat kete dia penuh dgn sticker dan bendera PAS
      3 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Su Eja SAYA DAH AGAK DAH DIA BUKAN ORANG ISLAM.. DIA GUNA SIDANG INJIL BORNEO PUNYA KITAB INJIL.. SEBAB AKU PERASAN DIA MENGUNAKANNYA HADIS PASLSU BERKENAAN MUHAMMAD MATI KAFIR....
      3 hours ago · ·
    • Su Eja ITU BARU BETUL MUNAFIK LAHANATULLAH YANG PALING TULIN...TAPI AKU TAHU HADIS DIA GUNAKAN ITU MEMANG DARI KITAB INJIL SIB..SIDANG INJIL BORNEO..
      3 hours ago · ·
    • Jessy Koh dia dok kat johor...muka dia iras musa hassan
      3 hours ago · ·
    • Kakarocts Dbz tu sekadar pic yg nak mengatakan org pas sedemikian perangai mcm dia tu...hanya ALLAH saja yg tahu...kalau org waras tak akan bg komen mcm tu..klo dia islam, sama2lah kita berdoa agar dia cpt sedar..
      3 hours ago · ·
    • Ahmad Tejari Othman Ahmad
      Manusia digerakkan oleh berbagai dorongan. Dorongan itu bersumberkan dasar asas pemikirannya. Andaikata akal nya tidak di huni oleh suatu pola pemikiran khusus tetapi sekadar pemikiran yang terpancar pancar serta keyakinan yang tidak terar...ah maka sikap dan tindak tanduknya ditentukan oleh perasaan dan pertimbangan yang terkuat tanpa merujuk kepada suatu pola pemikiran khusus. Sebaliknya jika akar tersebut telah dikuasai oleh suatu minhaj berfikir atau pola pemikiran khusus maka seluruh gerak dan sikapnya akan merujuk kepada pola tersebut dengan segala kriteria khususnya.See More
      3 hours ago · ·

Tiada ulasan: