Khamis, 30 September 2010

POLITIK DI MALAYSIA...JANGAN BIMBANG SEMUA PARTI POLITIK BERDAFTAR BUKAN PARTI POLITIK YANG TIDAK BERDAFTAR..BERPOLITIKLAH DGN CARA BERHEMAH

Kerangka manusia dijumpai di kawasan buang sampah
Warta Rakyat

KUALA TERENGGANU, 29 Sept:Sebuah keluarga dari Kampung Gong Kepah,Marang,Terengganu terkejut,apabila hasrat seisi keluarga ini keluar mencari Kepah Sungai bertukar dengan penemuan kerangka manusia di kawasan lembah berhampiran tempat pembuangan dan pelupusan sampah daerah Marang jam 4.30 petang semalam.

Rahmat Hidayat Sharmin 44 tahun keluar bersama isteri Siti Aminah Habsu 42 tahun serta lima anaknya mendakwa menjumpai kerangka dan tulang manusia di celah-celah pohon nipah dalam keadaan bertaburan berdasarkan pada tengkorak kepala yang ditemui.

(GAMBAR: Ini dia kawasan kerangka ditemui)

Keluarga ini yang ditemui pagi tadi di kediaman mereka di Kampungg Batangan, Marang, 3 km dari tempat penemuan kerangka manusia menjelaskan, tengkorak kepala yang dijumpai itu retak di bahagian belakang terselam separuh di dalam air di celah-celah akar pokok nipah dan turut menjumpai seutas jam tangan yang masih melekat pada rangka tangan.

Bagaimanapun, tiada sebarang cebisan pakaian dijumpai di sekitar kawasan kejadian.

Bapa kepada lima anak ini, Rahmat Sharmin, 44 tahun mendakwa kerangka itu seorang remaja perempuan berdasarkan jam tangan yang dipakai serta saiz tengkorak kepala.

"Terjumpa tengkorak manusia jadi ada semua ada kepala dan tulang itu dan ada jam tangan terjumpa ditepi itu, saya tak pasti lelaki atau perempuan saya tak tahu dari pandangan saya itu perempuanlah lingkungan umur belasan tahunlah,"katanya.

Dalam pada itu, Razali Mamat 37 tahun seorang pekerja kontrak di kawasan pelupusan sampah berhampiran penemuan kerangka manusia menyatakan, kerangka manusia berkenaan dibawa keluar jam 10 malam tadi oleh Unit Patologi dan Unit Forensik Polis Terengganu.

"Kita mari semalam tengok orang ramai doh, lepas orang ramai polis ambik tong dia bawa naik dalam kereta dialah, tong tuh mayatlah ada kerangka semalam dalam jam 10 malam,"katanya.

Sehubungan itu, Supritendent K.Manoharan, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Terengganu yang dihubungi menjelaskan, pihaknya setakat ini mengesahkan penemuan rangka manusia berkenaan petang semalam dan sehingga kini tiada yang tampil menuntut atau memberi maklumat berhubung penemuan rangka manusia tersebut.

Rangka tersebut telah dibawa ke Kuantan awal pagi tadi untuk siasatan lanjut oleh pakar forensik dan siasatan awal, polis mengklasifikasikan setakat ini sebagai mati mengejut bagaimanapun pihaknya masih menunggu keputusan daripada pakar berkenaan untuk menyiasat lebih lanjut berhubung kejadian berkenaan



Galas: Razaleigh bijak berpolitik
Khairul Azlam Mohmad

KUALA TERENGGANU, 29 Sept: Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib menyifatkan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah sebagai orang yang bijak berpolitik menjelang pilihan raya kecil Dun Galas.

“Saya rasa Tengku Razaleigh orang yang bijak berpolitik. Biasanya, dia pandang pada suasana dan realiti,” ujarnya pada sidang media sempena Majlis Rumah Terbuka Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu di sini, hari ini.

Beliau pada umumnya melihat ramai tokoh veteran Umno kini sudah bersama-sama dengan PAS khususnya dalam Pilihan Raya Umum akan datang.

Ini, katanya kerana mereka sudah hilang keyakinan kepada Umno.

Begitupun, beliau tidak menafikan pengaruh Razaleigh sebab Dun Galas termasuk dalam kawasan parlimen Gua Musang yang merupakan kubu Umno.

“Tetapi Tengku Razaleigh sendiri pun insya Allah, akan memberi sokongan kepada calon PAS dalam pilihan raya kecil Dun Galas akan datang ini,” ujarnya.

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS negeri menaruh harapan para pengundi bertambah yakin kepada PAS dalam pilihan raya kecil Dun Galas nanti walaupun pertama kali PAS menang di situ pada pilihan raya umum lalu.

“Saya rasa selepas kita menang ini, perkhidmatan wakil rakyat itu orang boleh kenal, khususnya wakil rakyat PAS (Allahyarham Chek Hashim) berkhidmat dengan baik di sana (Galas) dan kerajaan negeri Kelantan pun memberi suatu perkhidmatan yang baik,” katanya.

Ini, katanya akan menambahkan keyakinan para pengundi kepada PAS.

“Insya Allah, kita akan sama-sama mempertahankan Dun Galas sehingga kekal menjadi milik PAS dalam pilihan raya kecil akan datang. Kita harap dapat majoriti yang lebih besar, insya Allah,” ujarnya.

Beliau turut mengalu-alukan jika Umno tidak meletakkan calon dalam pilihan raya kecil Dun itu kerana parti itu sudah tidak berfungsi di Kelantan.

“Saya tidak mengharapkan (Umno tidak bertanding) tetapi jika Umno BN tidak mahu bertanding, kita mengalu-alukan,” katanya.

Ketika ditanya jika ada pertandingan merugikan masa, tenaga dan wang ringgit, beliau berkata kemungkinan pandangan bukan orang politik membazir tetapi bagi Umno, mereka mahu mencuba kekuatan PAS di Kelantan.

“Kita menunggu sahaja,” katanya



Kertas siasatan BPR sahkan Adun Kulim ditawar RM5 juta
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Sept: Raja Petra Kamarudin melalui blognya Malaysia Today hari ini mendedahkan satu kertas siasatan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR), kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mengesahkan dakwaan Adun Kulim beliau ditawar RM5 juta untuk lompat parti adalah benar.

Dalam postingnya hari ini, Raja Petra menyiarkan 'Laporan Siasatan Awal' BPR (kini SPRM) cawangan Seberang Perai Aduan no 11/2008 yang dibuat oleh YB Lim Soo Nee (gambar), Adun Kulim dari PKR yang dinamakan sebagai A1.

Laporan itu mendedahkan sasaran siasatan mereka adalah bekas Menteri Besar Kedah, Mahazir bin Khalid yang dinamakan sebagai B1 dan dan orang tengah Tan Yak Siew yang dinamakan B2.

Di akhir laporan ini, siasatan itu mengesahkan, pada 9.9.2008 satu perjumpaan telah diadakan di Hotel Sunway, Seberang Jaya, Perai.

"Bahagian Perisikan Ibu Pejabat telah membuat satu rakaman audio dan video di bilik hotel tersebut.

"YB Mahazir Khalid yang datang berjumpa dengan A1 (Lim Soo Nee) dan mengesahkan penawaran wang itu sebanyak RM5 juta dan sekiranya A1 hendak lebih lagi, boleh berbincang dengan Datuk Seri Najib.

"A1 juga dimaklumkan, sekiranya beliau lompat parti ke BN, beliau akan mendapat beberapa projek," tulis laporan itu.

Laporan siasatan yang ditandatangani oleh Mahani binti Din, Penolong Kanan Penguasa, Badan Pencegah Rasuah Cawangan Seberang Perai itu melaporkan, Ibu Pejabat BPR (kini SPRM) akan menguruskan kes ini seterusnya.



The MACC was not set up to combat corruption. Just like the PDRM, SPR, AGC, and others, the MACC has proven to be just another component member of Barisan Nasional. Two years ago, Lim Soo Nee made a report that he was offered a bribe of RM5 million to jump ship. This is the MACC Early Investigation Report on the matter. The case, however, was finally marked NFA.

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin


Munajat: Ulama muda Umno dangkal ilmu
Mohd Nor Yahya

KOTA BHARU, 29 Sept: Pengerusi Misi Munajat Royalti Rakyat Kelantan, Md Zulaimi Kazin menyelar tindakan ulama muda Umno yang mempertikaikan langkah yang diambil oleh 40 ulama bermunajat di Mekah dalam isu tuntutan royalti.

Beliau berkata tindakan yang diambil oleh 40 ulama itu tidak bercanggah dengan syariah, terutama tidak terdapat sebarang larangan nas syarak terhadap tindakan tersebut.

Ini, katanya tidak seperti mana larangan nyata dari nas atas pengharaman judi bola yang dilesenkan oleh Umno tetapi ulama muda mendiamkan diri.

“Golongan ulama Umno ini amat dangkal ilmunya kerana tidak memahami hasrat sebenar misi ini yang dikhususkan kepada tindakan zalim pihak kerajaan pusat yang enggan membayar royalti petroleum kepada Kelantan,” ujarnya.

Beliau menjelaskan, Nabi Muhammad s.a.w. ada menyuruh bermusafir dan menyatakan kelebihan menunaikan solat di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, justeru pihaknya akan menghantar 40 orang ulama Kelantan untuk bermunajat di sana.

“Langkah ini diambil agar mereka dapat bertawasul dengan amalan soleh mereka sendiri untuk dimustajabkan doa oleh Allah supaya hak rakyat kelantan dikembalikan,” kata beliau.

Menurut beliau lagi, perbelanjaan yang digunakan adalah secara telus dengan menggunakan sumbangan derma daripada orang ramai dan tidak melibatkan dana kerajaan negeri.

“Saya berharap ulama muda Umno kembali kepada niat asal mereka menyertai Umno seperti yang mereka war-warkan dahulu, iaitu mahu membaiki dan menegur Umno, bukan seperti kandungan artikel tulisan mereka, yang memperlihatkan mereka seperti balaci Umno dalam usaha melawan tindakan yang tidak sealiran dengan mereka,” katanya lagi.


Galas: Jangan lupa Dun Kota Siputeh
Harakahdaily

TEMERLOH, 29 Sept: Di kala tumpuan kini terarah ke Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Galas di Kelantan, Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mahu perhatian wajar juga diberikan kepada kes Dun Kota Siputeh, Kedah.

Bercakap kepada Harakahdaily hari ini, Tuan Ibrahim berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu memberi tekanan kepada Mahkamah Rayuan agar segera membuat keputusan berhubung status kerusi Dun tersebut.

Menurutnya, adalah tidak kerusi Dun itu ditinggalkan kosong begitu lama iaitu hampir lapan bulan tanpa sebarang keputusan.

"Orang-orang di Kota Siputeh telah ditinggalkan tanpa wakil rakyat mereka," katanya.

Pertikaian berkenaan status kerusi Dun itu timbul apabila wakil rakyatnya, Abu Hassan Sarip tidak hadir ke persidangan Dun dua kali berturut-turut.

Tindakan itu didakwa telah melanggar Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah dan mendorong Yang Dipertua Dun, Dr Abdul Isa Ismail menghalang Abu Hassan menghadiri Sidang Dun pembentangan bajet November lalu



Peneroka menang lagi kes saman Felda
Harakahdaily

KUANTAN, 29 Sept: Mahkamah Tinggi Kuantan hari ini memutuskan peneroka Felda berhak mendapatkan bayaran tanam semula sebanyak RM1,700 seekar dari Felda walaupun mereka tidak menanam semula ladang mereka melalui badan berkanun itu.

Kaputusan itu dibuat oleh Hakim Datuk Mariana Yahya ekoran saman yang dikemukakan oleh 10 peneroka Felda Sungai Koyan 2 dan 3 terhadap Felda kerana enggan membuat bayaran itu kepada mereka.

Namun, Hakim itu memutuskan, bayaran itu hendaklah dibuat oleh Felda dengan syarat peneroka memenuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh Felda.

Hakim menolak hujjah pembelaan Felda yang menyatakan peneroka tidak berhak mendapatkan jumlah itu kerana jumlah caruman mereka tidak sampai.

Namun, hakim memutuskan Felda perlu membayar jumlah itu kerana ia telah ditetapkan oleh Felda sendiri.

10 peneroka Felda itu diwakili oleh peguam Mohamed Hanipa Maidin manakala Felda diwakili oleh Tetuan Abdullah Zainudian yang diwakili oleh Puan Doshi.


PAS yakin Ku Li ambil pendekatan 'low profile'

Nazri Abdullah

KOTA BHARU, 29 Sept: PAS yakin pemimpin veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah yang juga Ahli Parlimen Gua Musang mengambil sikap 'low profile' pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Galas nanti.

Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan, Abdul Fatah Harun berkata, beliau yakin Tengku Razaleigh atau lebih mesra dengan panggilan Ku Li, mempunyai kaedah sendiri namun jika dia tidak menonjol adalah lebih baik.

"Faktor Ku Li memang kita tak boleh pandang rendah, tapi kita yakin mood beliau sendiri pada BN pada waktu ini tak begitu tinggi.

"Kita harap dia berada dalam keadaan low profile kerana dia pun dipinggirkan oleh pemimpin BN selama ini," katanya yang juga Adun Bukit Tuku kepada Harakahdaily hari ini.

Galas merupakan Dun yang terletak dalam kawasan Parlimen Gua Musang iaitu kawasan Ku Li bersama Dun Nenggiri dan Paloh.

Selain sebagai Ahli Parlimen, Ku Li juga merupakan ketua Umno Gua Musang.

Faktor Ku Li disifatkan sangat menarik pada PRK kali ini kerana beliau satu-satunya pemimpin Umno yang bersetuju dengan tuntutan kerajaan PAS negeri itu menuntut hak royalti minyak yang dinafikan kerajaan Pusat.

Lebih menarik lagi, apabila isu tuntutan hak royalti negeri ini dijangka akan menjadi antara isu utama sepanjang kempen pilihanraya itu nanti.

Ku Li hari ini seperti dilaporkan media bagaimanapun berkata, beliau akan berusaha merampas Dun Galas dari PAS.

Mengulas kelebihan PAS pula, Abdul Fatah berkata beliau optimis parti itu mampu mempertahankan kerusi Dun itu malah dengan pertambahan majoriti undi berbanding sebelum ini.

Ianya disandarkan kepada beberapa faktor termasuk hubungan baik kerajaan negeri dengan rakyat sejak lama.

"Kerajaan negeri sekarang berada dalam keadaan sangat baik, hubungan yang lunak antara pemimpin politik dengan kakitangan kerajaan serta pihak istana.

"Malah rakyat juga dapat menilai segala dakwaan pihak pembangkang negeri bahawa terdapat penyelewengan telah dibuktikan bahawa tidak wujud," katanya.

Pada pilihan raya umum 2008, Che Hashim memperoleh 4,399 undi mengalahkan calon BN Mohd Saufi Deraman dengan majoriti 646 undi. Saufi mendapat 3,753 undi.

Dun Galas mempunyai komposisi kaum dengan majoriti Melayu seramai 6,200, Cina (1,900), India (170) dan Orang Asal (2,000).

Menurut Abdul Fatah lagi, sokongan kesemua kaum kepada kepimpinan Tok Guru sangat baik termasuk dari penduduk Asal.

Sebahagian besar masalah dan keperluan penduduk Asal negeri itu juga jelasnya telah ditangani dengan baik oleh kerajaan negeri.

"Kesemua kaum Melayu, Cina , India dan orang Asal memberi kepercayaan penuh kepada kepimpinan Tok Guru," tambahnya.



Maaf, makanan licin di majlis raya Dr Halimah
Harakahdaily

KLANG, 27 Sept: "Minta maaf makanan licin. Saya sendiri tidak sempat merasanya sedikit pun," kata Dr Halimah Ali, Exco kerajaan negeri Selangor mengulas kedatangan yang terlalu ramai ke majlis hari raya anjuran beliau semalam.

"Sambutan teramat luar biasa. Sesak, di dalam, di luar dewan dan di jalan raya. Memang makanan habis langsung. Saya tak rasa langsung. Tapi semua happy," kata Dr Halimah kepada Harakahdaily bagi mengulas majlis yang mendapat sambutan luar biasa semalam.

(Maaf...tunggu sekejap ye...makanan habis)

Dr Halimah, Adun Selat Klang menganjurkan majlis Aidil Fitri di Dewan Orang Ramai Teluk Pulai dekat sini semalam. Orang ramai mulai memenuhi dewan itu sejak jam 1.30 tengahari walaupun majlis sebenarnya bermula jam 2.00 petang.

1000 sampul duit raya yang disediakan untuk kanak-kanak yang datang habis, kata Dr Halimah lagi.

Turut memeriahkan majlis adalah maskot Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor, Alif dan Anis di samping persembahan nasyid Urdu oleh qari Bangladesh yang berduet dengan Ustaz Mahfuz al Hafiz.

Antara tetamu yang hadir adalah CEO PKNS, Pengerusi Majlis Sukan Negeri, Presiden Inpens, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Klang dan lain-lain.

"Terima kasih kepada semua yang memberikan sokongan," kata Dr Halimah kepada semua yang hadir semalam.

Sementara itu, Ahli Majlis MPK, Jamuliddin Elias yang menjadi penganjur bersama majlis ini berkata, bekalan makanan terhenti sekejap apabila hujan turun dengan lebat semasa majlis itu berjalan.

(Orang ramai berdoa dalam keadaan bersesak di Dewan Teluk Pulai)

"Alhamdulillah makanan back up ada, lemang ,otak-otak dan Kuay Char Teaw goreng. Tetapi kerana hujan ribut, khemah terangkat dan ada yg patah tiang, terbantut persiapan. Lepas hujan reda, alhamdulilah makanan dapat disiapkan," kata Jamal.

Beliau berkata, mereka menjangka pengunjung sekitar 5,000 orang tetapi yang datang lebih 8,000.

"Sebab itu peralatan backup habis dan pinggan mangkok terpaksa dibasuh enam kali yang sepatutnya 3 kali jer. Semua bekas polystren habis," beritahu Jamal.

Bagi beliau, kedatangan dan sambutan yang baik ini lambang sambutan dan sokongan rakyat terhadap wakil rakyat Pakatan Rakyat dan kerajaan negeri Selangor



Tiada ulasan: