Selasa, 21 September 2010

ADAT BERPOLITIK SISTEM YANG ADA...BIMBANG ...TAKUT..MENGHARAPKAN MENANG..YANG PENTING SEMUA PARTI SAH DARI SEGI UNDANG2 NEGARA....

Karya terbaru Zunar, fobia dengan kartun
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 21 Sept: Setelah menempuh pelbagai halangan dalam penerbitan dua buku kompilasi karya kartun sebelum ini, Zulkiflee SM Anwar Ulhaque atau Zunar menerbitkan buku ketiga beliau, Cartoon O-Phobia yang akan dilancarkan pada 24 September ini.

Zunar berkata, kebanyakan karya-karya kartun dalam C adalah koleksi pilihan kartun-kartun beliau yang tersiar dalam laman web Malaysiakini dari Disember 2009 hingga September tahun ini.

"Selain itu, ada juga karya-karya yang disiarkan dalam laman web saya, cartoonkafe.com dan ada juga yang tidak pernah disiar di mana-mana penerbitan," kata Zunar ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Cartoon-O-Phobia mengandungi 100 muka surat dan semua lukisan di dalamnya adalah berwarna penuh.

Buku ini dijual dengan harga pasaran RM25 dan juga boleh dibeli secara online di web tersebut.

Menurutnya, idea untuk menghasilkan Cartoon-O-Phobia diilhamkan apabila Kementerian Dalam Negeri mengharamkan buku-buku kartunnya iaitu 1 Funny Malaysia, Perak Darul Kartun dan Isu Dalam Kartun.

"Ketika diharamkan pada Jun lalu, alasan yang diberi kerajaan ialah kerana buku-buku dan majalah saya itu dianggap ‘mengancam ketenteraman awam’ dan ‘boleh mempengaruhi orang ramai supaya merusuh terhadap kerajaan’.

"Kerana itu, nama Cartoon-O-Phobia dipilih bagi menggambarkan ketakutan sesetengah pihak kepada karya-karya kartun,” ujarnya.

Secara peribadi jelasnya, buku ini adalah lebih pedas, tajam dan padat berbanding dengan buku-buku beliau sebelum ini.

"Saya menyentuh semua isu-isu yang menjadi perbualan awam seperti isu Altantuya, konspirasi terhadap Anwar, isteri PM, kehilangan jet enjin, Scorpene yang tak boleh menyelam, Sarawak, perkauman, korupsi dan lain-lain," jelasnya.

Pelancaran yang akan diadakan di Dewan Perhimpunan Cina-Selangor (KLSCAH) itu akan dirasmikan oleh bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Ditanya sebab Nizar dipilih sebagai perasmi, beliau berkata, ianya sebagai tanda penghormatan kepada Nizar yang masih dianggap menteri besar yang sah oleh majoriti rakyat Perak khususnya dan rakyat Malaysia amnya.

"Kita masih menganggap beliau sebagai menteri besar yang sah. Bagi pandangan rakyat macam saya, beliau adalah menteri besar yang sah walaupun keputusan mahkamah telah dikeluarkan.

“Ini sebagai sebagai satu penghormatan kepada beliau dan beliau juga seorang tokoh yang popular dan mewakili dan diterima semua kaum di Malaysia selain ada karisma yang tersendiri," katanya.

Sehubungan itu, beliau menjemput semua peminat dan pembaca karya-karya beliau untuk hadir ke majlis pelancaran pada jam 8 malam.


BN di persimpangan, Najib mula goyah?
http://kalamperantau.wordpress.com

Barisan Nasional (BN) yang dibentuk menjelang pilahanraya umum 1974 ekoran kegagalan perikatan UMNO-MCA-MIC kalah teruk dalam pilihanraya umum 1969 dilihat begitu sukar untuk ditumbangkan kerana mempunyai semua kekuatan sebagai sebuah perikatan parti-parti politik pemerintah yang gagal disaingi oleh pembangkang.

Beberapa percubaan telah dilakukan untuk menggugat BN dalam beberapa siri pilihanraya umum sebelum ini. Percubaan pada pilihanraya umum ke-8 pada tahun 1990 sehinggakan Parti Bersatu Sabah (PBS) sebuah komponen BN yang memerintah Sabah ketika itu sanggup keluar BN untuk bersama dengan Gagasan Rakyat yang ditaja oleh Tengku Razaleigh Hamzah (pembangkang melalui Parti Melayu Semangat 46 (PMS46) ketika itu begitu mencemaskan.

Tetapi cabaran Tengku Razaleigh yang membentuk Gagasan Rakyat (PMS46-DAP-IPF dan PBS) dan Angkatan Perpaduan Ummah (PMS46-PAS-Berjasa-Hamim) tidak cukup kuat untuk menumbangkan dan mencabut ‘hayat’ politik BN sebagai peneraju politik Malaysia. Hanya Kelantan sahaja yang mampu disapu bersih oleh APU. Tiada satu kerusi pun yang mampu dimenangi oleh BN.

Selepas itu BN mampu bangkit semula dalam pilihanraya umum ke-9 pada tahun 1995 dan seterusnya PMS46 dibubarkan selepas itu untuk bersatu dengan UMNO semula. Gagasan pembangkang bersatu pun berkubur dengan berkuburnya PMS46. Walaubagaimanapun APU tinggal PAS, Berjasa dan Hamim hanya mampu bertahan di Kelantan sahaja.

Tetapi dengan kembalinya Ku Li dan rakannya, sekali UMNO sekali lagi tergugat dengan pemecatan Anwar Ibrahim pula pada tahun 1998. Sekali lagi momentum politik meningkat semula khususnya dikalangan orang-orang Melayu. Satu parti baru dikenali, Parti Keadilan Nasional (keADILan) dibentuk bagi menenuhi keperluan penyokong-penyokong Anwar Ibrahim.

Sekali lagi gagasan pembangkang yang baru dikenali Barisan Alternatif (BA) oleh keADILan-PAS-DAP-PRM pula dibentuk menjelang pilihanraya umum ke-10 pada tahun 1999. Keputusannya menyebabkan BN khususnya UMNO telah kehilangan pula Terengganu disamping Kelantan yang terus berada ditangan PAS.

Malah Kedah pun mula tergugat bila BN gagal mendapat majoriti dua pertiga. Tetapi keadaan ini tidak lama, DAP yang kurang berjaya dalam pilihanraya umum ke-10 meninggalkan BA dengan menjadikan PAS sebagai ‘kambing hitam’ dengan isu Hudud dan Negara Islam yang diperjuangkan PAS.

Sekali lagi BN berjaya cemerlang dalam pilihanraya umum ke-11 pada 2004 dibawah pimpinan baru, Datuk Abdullah Ahmad Badawi. Aura Pak Lah hampir-hampir berjaya menyisih PAS dari terus menerajui Kelantan dengan hanya kelebihan tiga kerusi sahaja. Kemudiannya tinggal majority satu kerusi sahaja selepas PAS tewas dalam pilihanraya kecil Pengkalan Pasir.

Ketika berada diambang keseronokan dengan kemenangan paling besar dalam sejarah, BN mula lupa diri menyebabkan mereka hampir-hampir kecundang dalam pilihanraya umum ke-12 pada tahun 2008. Mereka gagal mendapat majority 2/3 diparlimen dan kehilangan 5 negeri Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan kepada BA (PKR-PAS) dan DAP dalam satu pertandingan satu lawan satu. Tetapi Perak dirampas semula BN dalam satu operasi rampasan kuasa setahun selepas itu.

Sejak itu, PKR-DAP-PAS membentuk Pakatan Rakyat (PR) untuk memerintah negeri-negeri yang dimenangi oleh pembangkang selain Kelantan. Kemudiannya dalam beberapa siri pilihanraya kecil yang diadakan selepas PRU ke-12, PR dan BN masing-masing berjaya mengekalkan kerusi masing-masing kecuali Kuala Terengganu dan Hulu Selangor serta Sibu (Sarawak). Kuala Terengganu jatuh ketangan PAS (PR) dan Hulu Selangor pula kembali kepada BN (MIC). DAP (PR) berjaya merampas kerusi BN (SUPP) di Sarawak. Lain-lain kerusi adalah status quo kepada parti yang memenanginya dalam PRU ke-12 lalu.

PR begitu ghairah untuk menawan Putrajaya dalama PRU ke-13 nanti menyebab Datuk Seri Najib Tun Razak tidak berada dalam zon selesa walaupun projek 16 September untuk membentuk kerajaan baru melalui satu gabungan atau perikatan PR dengan anggota BN yang berpaling tadah gagal. Ramai yang meramalkan Najib masih teragak-agak sama ada membubarkan parlimen serentak dengan pilihanraya Negeri Sarawak atau membiarkan parlimen dibuabarkan selepas keputusan pilihanraya Sarawak diketahui.

BN di ambang kehancuran?

Dalam keadaan sekarang, PR mula berpadu untuk menumbangkan BN walaupun dihadapkan dengan berbagai isu yang dicipta untuk meretakkan pakatan ini. Sebaliknya parti-parti BN pula mula goyah dan hilang keyakinan kepada BN dan UMNO.

Bukan rahsia lagi MCA tidak menolak kemungkinan meninggalkan BN. Begitu juga dengan Gerakan yang tidak senang dengan perkembangan terkini BN. Malah MIC pun boleh meninggalkan BN jika UMNO banyak mencampuri urusan dalam parti tersebut. Lebih-lebih lagi tindakan UMNO mengambil Kongres India Muslim (KIMMA) yang tidak dipersetujui oleh MIC menyertai BN sejak sekian lama sebagai “sayapnya” baru UMNO.

Di Sabah, Sabah Progressif Party (SAPP) telah meninggalkan BN selepas pilihanraya umum ke-12. Kini Liberal Demokratik Party (LDP) juga sedang berkira-kira meninggalkan BN setelah pimpinannya hilang keyakinan dan tidak dapat bekerjasama dengan Musa Aman, Ketua Menteri Sabah yang juga Pengerusi BN Negeri Sabah.

Begitu juga di Sarawak, SUPP antara komponen tertua yang bersama mengasaskan BN dulu dilaporkan berkira-kira untuk meninggalkan BN Negeri Sarawak untuk membentuk kerjasama dengan Sarawak Nasional Party (SNAP) bagi menghadapi pilihanraya Negeri Sarawak yang akan diadakan pada bila-bila masa.

Perkara ini bukan perkara baru dalam politik Sarawak. Pernah dalam tahun 1980-an dulu, Parti Bangsa Dayak Sarawak (PBDS) keluar dari BN Negeri Sarawak bekerjasama PERMAS pimpinan Tun Rahman Yaakob memberikan tentang yang sengit kepada BN dalam politik Sarawak. Tetapi selepas beberapa pilihanraya, PBDS kembali semula kepada BN Negeri Sarawak sehinggalah dibubarkan beberapa tahun yang lepas selepas Datuk Leo Moggie bersara dari politik.

Sejak tahun pilihanraya 1996, SUPP telah kehilangan kerusi kepada DAP khususnya dikawasan majoriti Cina di kawasan bandar (Meradong, Bukit Assek, dan Kidurong). Selain DAP menang 3 kerusi, BN juga turut kehilangan dua lagi kerusi kepada Bebas pilihanraya tersebut, BN masih utuh dengan memenangi 57 kerusi di DUN Sarawak.

Kemudian pada pilihan raya negeri 2001 BN meraih kemenangan besar daripada 62 kerusi yang dipertandingkan. Parti Keadilan Nasional (KeADILan), dan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) buat kali pertama bertanding dalam pilihanraya Negeri Sarawak. KeADILAN dan PAS tidak memenangi apa-apa kerusi. Ketika itu pembangkang hanya memenangi 2 kerusi, iaitu masing-masing satu DAP dan satu bebas.

Manakala pada pilihan raya negeri Sarawak 2006 pula berlaku sedikit anjakan senario politik di Sarawak, pabila pihak pembangkang SNAP, KeADILan dan DAP berjaya membentuk kerjasama melalui Barisan Bersatu Sarawak. Sementara PAS hanya menjalin kerjasama dengan KeADILan dan bertanding di satu kerusi sahaja, iaitu DUN Beting Maro dalam parlimen Batang Lupar.

Dalam pilihanraya ini, dominasi BN di Sarawak mula goyah. DAP menang lima kerusi (Pending, Batu Lintang, Meradong, Bukit Assek dan Kindurong), KeADILan pula menang kerusi Padungan) dan SNAP kerusi Engkili. Dengan kemenangan DAP di Parlimen Sibu baru-baru ini, momentum untuk menumbangkan BN di Sarawak makin tinggi.

Perkembangan ini sedang dibuat analisa bukan sahaja oleh parti-parti pembangkang, malah oleh komponen BN Sarawak sendiri. Bagi mereka ini peluang untuk mengurangkan cengkaman PBB dan Taib Mahmud sendiri keatas politik Sarawak yang sudah berakar umbi sekian lama. Dengan perkembangan politik semasa, mampukah BN Sarawak ditumbangkan?



Hapus semua gengster, bukan India sahaja
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 21 Sept: PAS mahu pihak polis menumpukan usaha membanteras gengsterisme secara menyeluruh dan bukannya tertumpu pada kaum India sahaja seperti yang dipinta oleh Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, jika pihak polis mengikut kehendak emosi Murugiah, masalah gengsterisme tidak akan selesai kerana ia bukan wujud kalangan kaum India sahaja.

“Kenyataan Murugiah dengan sendiri memberikan gambaran buruk tentang masyarakat India dan ini tidak sewajarnya dilakukan oleh beliau sebagai seorang menteri,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, gejala gengsterisme ini harus dihapuskan hingga ke akar umbi termasuk kalangan VIP dan ahli politik yang melindungi mereka.

Kumpulan eangster, katanya ada di mana-mana dalam negara kita termasuk dalam pilihan raya seperti serangan yang berlaku ke atas Markas Pemuda PAS ketika Pilihanr Raya Kecil Bagan Pinang.

Menurutnya, beberapa kawasan di Lembah Klang dikenali oleh masyarakat umum sebagai kawasan gengster seperti di Chow Kit, Jalan Pasar dan Jalan San Peng, Jalan Petaling dan Brickfield di Kuala Lumpur manakala di Selangor, kawasan Puchong dan Klang cukup ditakuti kerana menjadi sarang gangster dan ah long.

“Pemantauan dan siasatan terperinci untuk menghapuskan kumpulan-kumpulan ini yang sebahagiannya terlibat dengan jenayah berat termasuk membunuh, menculik, menyiksa dan menyerang mangsa mereka,” ujarnya.

Justeru, katanya PAS berharap agar pihak polis dapat menjalankan tugas mereka dengan jujur dan tidak terbabit sama dalam memberikan perlindungan atau bersubahat dengan kumpulan gangster.

PAS, tambahnya mahu satu jaminan daripada pihak polis tentang keselamatan rakyat keseluruhannya.

Beliau berkata, negara ini sudah cukup terkenal sebagai negara transit dadah, pemerdagangan orang dan juga penyeludupan barang serta penjenayah dan amat merisaukan jika dalam negra sendiri gengterisma dibiarkan berleluasa.

“Hapuskan mereka tanpa mengira gengster India, Cina atau Melayu kerana tiada bangsa dan agama yang membenarkan kewujudan kumpulan samseng dalam komuniti mereka,” tegasnya


Iktibar kes Sosilawati dan kebiadaban polis berkas tahanan ISA
Ahmad Lutfi Othman
Dalam keadaan masih uzur dan bercuti panjang sehingga November ini, saya kerap dinasihati agar tidak melakukan aktiviti yang mungkin meningkatkan stress. Saya turut diminta mengurangkan makan di luar (itulah juga nasihat pertama "dietitian" kecil-molek di HUKM dan pesanan berulang kali rakan yang diserang angin ahmar), melakukan senaman ringan secara berkala.

Mulanya saya bercadang hanya untuk mencatat hal-hal santai dalam ruangan ini, bagi mengelak pertembungan dengan mana-mana pihak, apatah lagi dengan mereka yang boleh dan "berkemampuan menyusahkan" saya.

Terpaksa ditangguhkan dahulu beberapa agenda Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) terutama berkaitan kempen memansuhkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP).

Bersama rakan-rakan sepejabat seperti Tarmizi Mohd Jam dan juga Rashidi Hassan, saya lebih selesa membuat kunjungan hormat mengutip idea memantapkan perjuanganmenuntut kebebasan media yang lebih menyeluruh.

Ramadan lalu juga saya menziarahi beberapa bekas wartawan Harakah yang kini terlantar uzur, misalnya bekas Pengarang,Yusuf Jalil di Kampung Nakhoda, Batu Caves dan Ustaz Mashudi Bunyani, bekas Pengarang Rencana di Sungai Penchala, Damansara.

Kedua-dua mereka diserang stroke yang serius.

Terbaru, saya dikejutkan dengan berita malang rakan karib, Samsuri Roslan, bekas pemilik majalah proreformasi yang diharamkan KDN pada November 1999, Detik, yang juga wartawan berpengalaman akhbar Watan, kini penulis Siasah. Samsuri juga diserang angin ahmar semasa beraya di rumah mentuanya, di Gerik, Perak, jam 3 pagi hari raya keempat.

Saya berkejar ke Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Raja Perempuan Bainun, Ipoh. Memang memenatkan. Itulah perjalanan paling jauh selepas operasi pembedahan pintasanj antung empat bulan lalu. (Aidilfitri baru ini pun saya terpaksa memendam rindu amat sangat kepada sanak-saudara dan rakan-taulan di kampung halaman, Tunjang, Kubang Pasu). Samsuri belum sedar. Memang menyedihkan keadaannya.

Namun, seperti orang lain juga, apabila membaca akhbar, melayari internet dan menonton berita tv mengenai kes pembunuhan Dato' Sosilawati Lawiya, pengasas syarikat kosmetik Nouvelle Visages (NV), 47, bersama pemandunya Kamaruddin Shamsudin, 44, pegawai bank CIMB Kampung Baru Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, tidak dapat tidak ia pasti mendorong satu rasa tersendiri.

Macam-macam cerita, gosip dan ulasan yang kita dengar. Tentunya lebih banyak dari sumber tidak rasmi terutama selepas pihak polis begitu lambat memaklumkan perkembangan semasa.

Keghairahan ingin tahu pihak awam tidak boleh ditutup dengan arahan pihak berkuasa semata-mata. Yang penting, maklumat berwibawa harus sentiasa dikemaskinikan. Jika tiada info pihak berkuasa, jangan salahkan rakyat yang lebih percaya sumber lain.

Bukan rahsia lagi apabila cara pengendalian pihak polis terhadap banyak kes membabitkan orang hilang, malah termasuk kes pembunuhan di siang hari, dikritik hebat rakyat.

Sehingga ada yang berani mendakwa bahawa polis Kuala Langat "telah dibeli". Tuduhan itu mungkin tidak disertakan dengan bukti (banyak perkara tidak dapat disahihkan dengan dokumen namun ia seperti sudah menjadi rahsia umum), tetapi itulah antara gelodak rasa masyarakat awam yang masih bersimpul.

Ada pihak melihat pihak polis tidak menjalankan siasatan secara serius dan berlaku kecuaian yang ketara terhadap aduan yang dilaporkan, terutama membabitkan "orang tidak berdarjat".

Keresahan ini bukan hanya baru tersingkap dalam kes membabitkan suspek yang sama dengan pembunuhan Sosilawati tetapi ia agak kerap menjadi bualan awam sebelum ini.

Saya bersetuju bahawa kes ini tiada kaitan dengan isu perkauman, seperti ditegaskan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar (dengar kata Ismail sederhana orangnya, tetapi mampukah ia membebaskan PDRM daripada kongkongan pihak ketiga, seperti dakwaan Tan Sri Musa Hitam beberapa hari sebelum beliau bersara?).

Walaupun semua mangsa adalah Melayu dan suspek pembunuhnya adalah India, hal sensitif itu langsung tidak berbangkit. Difahamkan, semasa pertemuan Ismail dengan masyarakat sekitar pun, isu yang dibangkitkan lebih kepada "konflik antara dua darjat".

Sejak lama orang ramai tidak berpuas hati dan merungut dalam diam tentang fenomena menyedihkan itu. Masing-masing mungkin boleh mengemukakan hujah, jika mangsa orang biasa ada kalanya pihak berkuasa seperti "buat tidak kisah" sahaja.

Ditakdirkan ia membabitkan golongan ternama tentulah heboh satu negara. Kes Sosilawati tersirat iktibar sehingga mampu menyelongkar kes-kes hilang yang juga sama seriusnya.

Pembunuhan tetap satu kekejaman yang tiada taranya biar membabitkan siapa pun mangsanya. Dalam senarai jenayah, kes pembunuhan memang terletak di tingkat paling tinggi, sama ada ia membabitkan rakyat bawahan ataupun raja pemerintah.

Kecuaian tidak boleh diterima sama sekali, apatah lagi bersikap acuh tak acuh dalam siasatan.

Suka saya merujuk kes kematian T Selvi, 46, isteri seorang pemilik bengkel di Banting, P Balasandram, 54. Beliau mendakwa kes berkenaan juga ada kaitan dengan suspek utama yang sama, seorang peguam.

Semua akhbar menyiarkan dakwaan Balasandram itu, berkaitan dengan urusan pinjaman wang sejak 2006 membabitkan suspek yang menyediakan dokumen perjanjian.

Balasandram juga mendakwa, pada Disember 2008, peguam itu telah mengupah dua lelaki menyerangnya dengan parang di bengkel keretanya menyebabkan kedua-belah bahunya, kening, kepala dan hidung mengalami cedera parah.

Kemuncaknya, apabila isterinya, Selvi, dibunuh setelah diserang di kawasan rumah mereka. Isterinya ditikam di bahagian dada, perut pada April 2009 kira-kira pukul 5 petang. "Sehingga kini kes saya diserang dan isteri dibunuh masih belum selesai," ujarnya.

(Bayangkan, kes berlaku di siang hari, di depan rumah. Saya tidak mahu berkomentar panjang. Apa mesej yang mahu disampaikan pembunuh dan dalangnya? Fikirkan sendiri).

Beberapa kes lain yang dikatakan mempunyai kaitan dengan suspek sama turut timbul kembali sekarang, dikhuatiri membabitkan sehingga sembilan kematian, dengan modus operandi hampir sama. Misalnnya misteri kehilangan dua sahabat yang juga ahli perniagaan dari Sungai Petani, sejak 9 April lalu.

Ketua Polis Pulau Pinang turut mendedahkan pihaknya akan melihat kembali beberapa kes pembunuhan yang belum dapat diselesaikan dalam tempoh beberapa tahun lalu, khususnya membabitkan kematian lima peguam.

"Imej negara merudum dengan dakwaan hakim boleh dibeli, dan jangan rosakkan lagi dengan tuduhan polis pun terbabit dengan perangai buruk yang sama," tegur seorang peguam.

"Seteruk-teruk keadaan di Singapura pun, hanya kes-kes membabitkan kepentingan kerajaan sahaja yang 'boleh dibeli" tetapi mereka berada di peringkat kelas pertama bila membabitkan kes-kes sivil," tambahnya.

Akta drakonian yang perlu dimansuhkan segera, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), mungkin tidak menelan korban terbaru daripada kalangan tokoh-tokoh terkemuka, namunia bukan bermakna penentangan terhadapnya boleh reda begitu sahaja. Ia tetap menjadi alat dan perkakas buat pemerintah dan elit penguasa mempertahankan kuasa terutamaapabila berdepan situasi sulit.

Penganiayaan dan ketidakadilan mesti ditentang meskipun kezaliman itu menyentuh orang biasa yang tidak berpangkat. Hak wajib dipertahankan walaupun ia hanyamenyinggung individu tidak bernama.

Agak sedih memikirkan realiti bantahan terhadap ISA hanya memuncak jika ia menyerkup pemimpin popular tetapi tidak dipedulikanapabila menyerat orang yang kurang dikenali.

Ketika mengendalikan tabung khas membantu mangsa ISA, saya berpeluang mendekati keluarga malang yang ditinggalkan, sehingga ke Sandakan, dan mutakhir ini menjejaki bekas tahanan yang tidak begitu bernasib baik.

Pada penghujung Ramadan lalu, hampir RM60,000 berjaya diagihkan, sumbangan pembaca Harakah yang begitu prihatin dengankisah-kisah pilu yang kami hidangkan.

Beberapa hari menjelang Syawal, saya bersama isteri dan anak sempat mengunjungi seorang isteri yang menjadi mangsa terbaru ISA. Kediamannya tidak jauh dari rumah kami. Suami Khairun Nisa, Mustawan Ahbab, ditahan pada hari pertama Ramadan lalu, jam 7.15 pagi. Selalunya, keluarga tahanan yang baru dicekup jarang sekali mahu bertemu media.

Anggota polis Cawangan Khas (SB) bijak dan licik menasihati isteri tahanan agar tidak mendekati NGO hak asasi manusia, seperti Suaram, apatah lagi yang aktif memperjuangkan pemansuhan ISA seperti Gerakan Mansuh ISA (GMI).

Mereka dijanjikan pembebasan orang yang tersayang jika tidak menghebohkan kes penangkapan melalui media atau mengambil tindakan mahkamah.

Berbeza sekali dengan Khairun Nisa dan kakaknya, yang tinggal bersama beliau. Mereka kelihatan tenang dan tabah. Kami dijemput naik penuh mesra. Apabila meminta izin untuk merakamkan pertemuan di malam-malam akhir Ramadan itu, tanpa ragu-ragu Khairun Nisa membenarkan.

Saya tidak pasti apakah SB semakin giat meracuni pemikirannya selepas kisah ini disiarkan atau ada tindakan lain bagi mencalarkan hubungan baik itu?

Sudah pasti pihak polis tidak mahu publisiti berlebihan terhadap "aktiviti mereka yang tidak menyenangkan itu".

Masakan tidak, saya dimaklumkan, satu ketumbukan anggota polis, lengkap bersenjata, siap dengan alat pengesan bom (termasuk memeriksa segala pakaian kotor dalam mesin basuh), memecah masuk rumah sewa Khairun Nisa - tentunya secara tidak beradab, kalaupun tidak biadab - yang disediakan majikan suaminya.

Apartmen mereka betul-betul berdepan dengan balai polis, hanya dipisahkan dengan satu lorong kecil.

Tanpa mendengar sebarang ketukan di pintu, apatah lagi lafaz salam, pintu depan dipecahkan. Puluhan polis menyerbu masuk, sudah pasti berkasut, sehingga mengotori ruang solat keluarga berkenaan (ingat kes propaganda Umno apabila ahli Parlimen DAP masuk surau Ramadan lalu).

Lucunya, sebaik Mustawan Ahbab, 34, meluru ke pintu di awal pagi pertama puasa yang hening itu, tangannya terus digari, melekat dengan grill pintu yang memang tidak pernah dikunci pun.

Dalam keadaan itu, pihak polis sendiri tidak dapat masuk ke dalam rumah sehinggalah diminta dilepaskan dahulu gari.

"Apa punya operasi? Lebih daripada menangkap penjenayah paling berbahaya," getus isteri saya, perlahan. "Lebih teruk daripada Zionis," tambah kakak Khairun Nisa. Saya perhatikan wajahnya menyimpan rasa geram dan marah.

Sambil memangku anak tunggalnya yang berusia satu tahun lapan bulan, Khairun Nisa bercerita dengan tenang. Suaminya seorang jurujual dengan sebuah syarikat pengedaran buku-buku akademik universiti, tidak jauh daripada apartmen mereka.

Saya rasa anak kecil itu demam dan tidak sihat. Dia kerap merengek. Mungkin teringatkan ay[jihad.png] ahnya yang dibawa pergi begitu sahaja.

Tiga hari sebelum itu saya bertemu beberapa orang kenalan baru, di rumah dan juga di pejabat Harakah, yang merupakan bekas tahanan ISA daripada "kumpulan KMM", yang diperkenalkan oleh Cikgu Non (Zainon Ismail).

Mereka turut bercerita soal "kejahatan" anggota SB tertentu, yang licik mengatur gerak bagi meruntuhkan rumahtangga keluarga tahanan. Ya Allah, kezaliman atas kezaliman. Bertindan-tindih. Tidak cukup dengan siri penyeksaan ditambah bebanan yang lebih memeritkan.


Tanah KTMB: Mungkinkah rakyat ditipu lagi
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 21 Sept: “Adakah rakyat Malaysia ditipu lagi menerusi jualan hartanah terbaru milik Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)?” tanya Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Menurutnya, tapak seluas 8 hektar dan bernilai RM400 juta itu terletak di belakang bekas ibupejabat Unilever di Jalan Bangsar dan dijual kepada Pelaburan Hartanah Bumiputera Berhad yang kini dikenali sebagai Pelaburan Hartanah Berhad (PHB), untuk jumlah yang jauh lebih rendah daripada harga semasa iaitu sebanyak RM50 juta.

Katanya, pelaburan Hartanah Berhad adalah anak syarikat Yayasan Amanah Hartanah Bumiputera, sebuah yayasan ditubuhkan pada tahun 2006 dengan modal RM2 bilion, untuk meningkatkan pemilikan hartanah bumiputra.

Tanah itu, ujarnya yang dianggarkan bernilai RM500 per kaki persegi, berkemungkinan digunakan sebagai sumber pendapatan tetap untuk KTMB, selari dengan niat awal tanah tersebut yang sepatutnya digunakan untuk kegunaan sistem kereta api.

Beliau berkata, KTMB juga sepatutnya boleh membangunkan tanah tersebut secara usahasama ataupun menerima pulangan menerusi sewaan tanah yang dapat memberikan pendapatan berterusan bagi KTMB.

“Cara sebegini adalah cara bagaimana perkhidmatan MRT di Hong Kong dan Singapura serta London Underground mempertahankan perkhidmatan kereta api mereka untuk kepentingan awam,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, mekanisma pulangan sebegini bukan sahaja dapat menyelamatkan prestasi kewangan KTMB yang kini dalam kerugian, tetapi juga berpeluang membantu rakyat menerusi penurunan harga tiket dan penyediakan perkhidmatan yang lebih cekap untuk rakyat.

Namun, tambahnya kerajaan memutuskan supaya tanah KTMB di Jalan Bangsar ini dipindah milik kepada Yayasan Amanah Hartanah Bumiputera.

“Justeru, dapatkah kita andaikan bahawa selepas dibangunkan semula, unit-unit pembangunan akan dijual kepada Bumiputera dengan harga diskaun?” soalnya.

Beliau juga mempersoalkan memandangkan tanah KTMB diperolehi oleh PHB dengan diskaun sebanyak 80%, bagaimanakah ianya dapat dinikmati oleh golongan bumiputera.

“Adakah akan terdapat kawalan bagi memastikan pemilikan Bumiputera semasa penjualan unit-unit pembangunan nanti?”

“Ataupun rakyat terpaksa menelan kekecewaan apabila sekali lagi terpaksa menerima penggunaan tanah kerajaan untuk memperkaya golongan terpilih?” soalnya lagi.

Justeru, beliau benar-benar berharap bahawa penjualan tanah KTMB tidak dimanipulasikan atas nama mempertahankan hak bumiputera.

“Kita tidak mahu dasar hartanah Bumiputera disalahgunakan seperti dalam kes PKFZ,” ujarnya.

Beliau turut memberikan berikut:

1) Orang tertentu yang berkepentingan akan menggunakan syarikat persendirian (seperti dalam PKFZ) atau agensi kerajaan atau badan berkanun untuk mewajarkan pembelian tanah kerajaan pada kadar diskaun yang sangat tinggi. Perbezaan ini dikenali sebagai jurang nilai.

2) Semasa fasa pembangunan hartanah, mereka yang berkepentingan akan mendapat faedah sama ada daripada projek usahasama yang berat sebelah, atau melalui kontrak-kontrak yang dianugerahkan kepada kawan-kawan dan keluarga. Ia pastinya dianugerahkan melalui rundingan terus, atau proses tender yang kabur, dengan kos yang melampau, dan akhirnya sub-kontraktor diberi bayaran sangat rendah, supaya untung kontraktor utama dapat dimaksimumkan.

3) Kos pembangunan yang tinggi melampau itu kemudiannya bolehlah digunakan syarikat yang terlibat untuk mendapat pinjaman kerajaan seperti kes jaminan kerajaan untuk bon-bon persendirian dalam kes PKFZ.

4) Syarikat-syarikat kroni ini kemudiannya akan menjual pula unit-unit yang sudah siap untuk golongan bumiputera pada harga diskaun. Walaupun dengan diskaun, harga-harganya masih dikira tinggi untuk rakyat biasa.

5) Pemilik-pemilik bumiputera ini kemudiannya akan dibenarkan untuk menjual hartanah ini pada harga pasaran sebenar (mungkin juga boleh dipaksakan penjualan kepada agensi kerajaan untuk dijadikan pejabat) dengan untung yang sangat besar setelah dicampur dengan jurang nilai.

6) Untungnya akan mengalir ke tangan-tangan persendirian dan bukannya institusi bumiputera. Ini seperti merompak Ahmad untuk membayar Ali (baba).

7) Jika projek ini berakhir tanpa nilai komersial dan tidak mendatangkan keuntungan, sudah tentu kerajaan akan sedia untuk menyelamatkannya dan menggunakan hujah membela bumiputera, untuk menegakkan benang basah.

“Bentuk manipulasi keuntungan ini juga dikenali sebagai ketirisan ekonomi.

“Sama seperti transaksi tanah KTMB di Tanjung Pagar, Singapura, urusan terbaru ini menimbulkan banyak tanda tanya,” kata Nurul Izzah lagi.

Ini, katanya seperti satu bentuk subsidi tidak langsung yang hanya menguntungkan segelintir rakyat sahaja sedangkan pada masa yang sama, subsidi untuk majoriti sudah ditarik.

“Saya harap saya salah dalam hal ini. Saya akan memantau perkembangan projek ini dengan lebih dekat, kerana rakyat mengharapkan kepada kerajaan yang telus dan bertanggungjawab,” ujarnya.

Oleh itu, dalam sesi parlimen akan datang, beliau akan mencadangkan penubuhan kaukus antara parti untuk pelaksanaan dasar-dasar Bumiputera dengan matlamat mengeluarkan laporan tahunan kepada awam tentang hasil dan penerima faedah dasar-dasar itu.

“Saya harap, rakyat akan menyertai saya dalam menuntut kerajaan bersikap lebih telus dan bertanggungjawab,” katanya




Tiada ulasan: