Selasa, 7 September 2010

DARI FACEBOOK....FIKIR2KAN

Bumiputera Berjaya's Photos - Wall Photos


Salam Ukhwah ... Salam Kebenaran.. Salam Selamatkan Malaysia....NO TO RACISM!!!......BERANIKAH UMNO/BN BERTINDAK KEATAS WEE MENG CHEE a.k.a NAMEWEE?..SAYA TERTARIK AKAN SATU ARTIKEL BERIKUT...BACA, RENUNG, FIKIR DAN NILAIKANLAH........
Si Cicak Dan Harimau Tua...........Kata orang kalau harimau sudah tua dan sakit gigi, maka cicak mengkarung pun berani mendekatinya. Tetapi sewaktu ia kuat dan hebat, usahkan hendak mendekatinya mendengar namanya saja sudah kecut perut. Itu bukan gaumannya lagi, kalau mendengar ngaumannya saja orang sudah terberak dan terus demam.
Begitulah apa yang berlaku ke atas kerajaan UBN yang ditulangi Umno dalam menghadapi kes pemuda Cina bernama Wee Meng Chee (Namewee) yang dikatakan menerbit lagu yang berunsur perkauman dan mengecam kaum Melayu. Umno tidak ubah sang belang yang malang itu dan Namewee adalah hanya seekor cicak saja.
Kenapa saya kata begitu, kerana walaupun berbagai pihak mendesak supaya diambil tindakan terhadap pemuda Cina itu tetapi nampaknya kerajaan UBN berat untuk berbuat demikian. Kali ini kerajaan UBN berfikir panjang sebelum bertindak, tidak seperti biasa, cepat dan rakus kadang-kadang tanpa usul periksa sehingga menimbulkan implikasi buruk.
Sehingga kini belum ada apa-apa tindakan dikenakan ke atas pemuda ini. Berbagai pihak termasuk pahlawan Melayu juga sudah membuat desakan. Mereka semua semacam nak marah dengan sikap panjang akal kerajaan kali ini.
Pihak polis memberi tahu siasatan sudah dibuat dan kertas siasatan akan diserahkan kepada peguam negara.
Itu, Riza Marican Naina Marican mempertikaikan kelewatan kerajaan bertindak ke atas pemuda Cina ini. Beliau lantas mempertikaikan kenapa dalam kes-kes lain disegerakan tetapi kes pemuda Cina ini lembab. Keadaan ini menghairankan beliau.
Pahlawan muda Umno Temerloh pula mendesak supaya pemuda Cina ini ditahan di bawah ISA. (Ini sudah melampau!).
Ketuanya Megat Asri Abdul Jalil meminta Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertindak tegas memandangkan kesalahan dibuat pemuda Cina itu berulang dan boleh mencetuskan api perkauman.
Memang dalam kes Namewee ini seakan ada berat sebelah oleh kerajaan. Beberapa individu yang melakukan kesalahan hampir sama, cepat dibawah ke mahkamah. Ada dua tiga budak Melayu yang melakukan tindakan bersalahan dengan Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media kerana dikatakan menghina raja terus diseret ke mahkamah.
Bukan payah unttuk mengetahui kenapa kerajaan UBN berfikir panjang untuk bertindak kali ini. Semua ini ialah kerana sejarah lalu. Kejadian-kejadian lalu yang membabitkan orang Cina telah mengajar kerajaan UBN untuk berfikir panjang. Umno hanya berani dengan Melayu tetapi pengecut dengan orang Cina kerana terlalu ingin mengambil hati.
Misalnya apa yang menimpa Teoh Beng Hock sangat ditakuti oleh kerajaan UBN. Hingga kini kes kematian Beng Hock di ibu pejabat SPR Selangor belum selesai. Tengoklah mayatnya walaupun sudah dikebumikan tetapi digali balik. Kematian itu telah menjadi kontroversi dan menghiris hati orang Cina. Tragedi itu juga bukan saja hebuh di dalam 'ini negeri', tetapi di luar sana juga.
Jadi UBN tidak mahu penahanan atau tindakan tidak berhati-hati ke atas pemuda Cina itu nanti akan menimbul masalah. Silap menahannya ia akan dijadikan modal politik. Bagi UBN implikasi dari apa yang berlaku ke atas Beng Hock itu cukup mengesankan dan mengajarnya dalam melakukan sebarang tindakan.
Persoalannya di sini apakah kerajaan UBN menjaga kepentingan Umno sehinggakan sanggup membiarkan orang yang pada mata rakyat boleh menimbulkan masalah? Kalaulah benar begitu ini menunjukkan kelemahan ketara kerajaan UBN. Beginilah kalau kerajaan terlalu memikirkan soal nasib dan masa depan parti yang menjadi kerajaan sehingga bersikap jinak dengan penjenayah. Apa yang menjadi amalan UBN selama ini nampaknya sudah mula meracun dirinya sendiri.
Keadaan inilah menjadikan pemuda Cina dari Muar Johor berkenaan tidak serik dan makin berani melakukan aksi dan tindakan yang bertentangan dengan Rukun Negara. Pemuda Cina ini sudah memikirkan bahawa beliau tidak mudah untuk diambil tindakan. Dia juga tahu kalau dia masuk penjara dan mahkamah dia dibela.
Mudahnya, pemuda Cina ini cerdik kerana pandai membaca ramalan bintang. Dia tahu kalau beliau dikenakan tindakan akan ada orang membelanya. Sesiapa pun boleh menjadi jahat kalau sudah pasti akan di bela kelak. Dalam negara ini bukan mudah untuk menjadi hero, kamu sokong dan pertahankan satu kaum, kaum itu akan membela kamu selama-lamanya. Ertinya sikap perkauman masih bermaharajalela di negara ini. Sekali lagi 52 tahun Umno memerintah negara ia gagal untuk menghapuskan nalusi perkauman.
Jadi dalam keadaan Umno sudah jadi harimau tua ini, bukan saja perbuatan dan aksi yang membabitkan Namewee itu akan berlaku, tetapi banyak lagi. Semua yang berlaku itu bukan disengajakan tetapi cabaran untuk kerajaan UBN.
Kepada para pahlawan Melayu tidak usahlah mendesak berlebih-lebihan sangat. Insaflah bahawa Umno yang kini sudah menjadi harimau tua itu sudah tidak bermaya lagi. Mendesak kerajaan UBN bertindak ke atas kes seperti Namewee itu menjadikan Umno semakin sakit saja. Bukan begitu Ahmad? Ahmad mana? Ahmad Maslanlah! ....Ahmad Maslan mana?.. Ahmad Maslan Ketua Penerangan Umno....

APA KOMEN SAHABAT-SAHABAT YANG DIKASIHI DAN DIMULIAKAN SEMUA....ELAKKAN SAMA SEKALI DARI MENGGUNAKAN BAHASA YANG BOLEH MENCETUSKAN RASA KEGELISAHAN KERHAMORNIAN KAUM....SAY NO TO RACISM......SELAMAT MEMBERIKAN KOMEN YANG BERHEMAH DAN BERFAKTA.....
Added 5 hours ago · · ·

  • 19 people like this.
  • 50 of 403
    • Abd Aziz Mohd Yusoff abu...inilah mainan politik sekular...yang akhirnya mereka pegang sekuat2nya fahaman ini....'MATLAMAT MENGHALALKAN CARA!!!'....

      macam saya kata...kalau betul pun siapa nak mengaku?....
      about an hour ago · ·
    • Abu Mukhlis Aljenderami Allah utus nabi rasul bersama2 bukti yakni dalil2 alquran dan sunah......manakan org nak terima tiba2 mendakwa nabi muhammad itu pesuruh allah tanpa ada dalil2 dan bukti mukjizat yang terang.......
      about an hour ago · ·
    • Mohammad Abdulrahman kita tengok lah nanti.....biasanya kebenaran atau kebohonagn itu akan terungkai dengan sendirinya.
      about an hour ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff bila kta ikut arus ...takut2 kita terperangkap dalam mainan politik sekular ini....matlamat dengan apa2 cara sekali pun!....inilah yang kita rakyat malaysia sudah amati dan perasan serta amati!....pasal tu ramai orang2 melayu sudah JELAK LAGI JEMU bila berahing ali menerit2 menghunus keris!...kami semua tak nak terikut arus bawakan humnooo bn ini!!!...
      about an hour ago · · 1 personLoading... ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff dan sedara dengan petah kata dia hina melayu dan Islam...dan kami dengan TEGAS mahu sedara beri buktinya!!!...dan tidak sesekali kami menyokong budak cina loklak ini....
      about an hour ago · ·
    • Panglima Awang hang je yg ckp,sebb dah kemaruk sngt nak pangkat dan kuasa,, amalan seharian,,tutur kata lupa juga,, ye la matlamat korang matlamat menghalalkan cara..kesian masih tak sedar diri..malu wei,,lina joy murtad,,anwar sokong,, korang tutup mata jer..bodoh tahap mampos,,
      about an hour ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff mana bukti sedara yang mengatakan budak cina ni hina Islam dan melayu....sila kemukakan....ingat...sedara jugak yang kata saya tinggi Fantasi!!!...
      about an hour ago · ·
    • Mohammad Abdulrahman tapi bab namewee ni dah terbukti dari video dan kenyataan, tapi kenapa tak di ambil tindakan, adak tidak memadai denagan sebutan2 dalam video itu, atau sengaja untuk menaikan kemarahan rakyat nelayu islam, sebagai satu cara untuk memcahkan hubungan antara melyu islam........masing2 menunding jari, dan akan menimbulakn ketidak puasan antara satu sama lain........sudah tentu adanya sgenda yang kita tak dapat tafsirkan, hanya mereka yang terlobat yang tahu.
      about an hour ago · ·
    • Panglima Awang mujla-mula korang nie memanglah mulut manis,, tapi kat belakang ya Allah,, meloyakan betul,, mcm tak da didikan agama..
      about an hour ago · ·
    • Panglima Awang maaf yer klu terasa,,jgn emosi,slmt raya,,tak der perang,takda darurat key,,aman jer,,,,,
      about an hour ago · ·
    • Abu Mukhlis Aljenderami hehehe berapo kali nak royak eh.......macam tok guru jawab pertanyaan brehim ali laa...dalam quran pun tuhan dia kata diteil2........bahawasanya besi2 boleh menghasilkan bom........tapi kaji laa sendiri wahai org2 yang berfikir........begitu gak namewe tu......
      about an hour ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff abu...bab Allah dan Rasul itu semua sedia maklum....tetapi kita tak boleh biarkan mainan dan wayang membawa kita mengikut arus yang mereka yang merancang nya mahu bawa kita bersama mereka...bab ini salah jika kita ikut!!!...ini ada ilmunya jugak....dan tak semua manusia yang mampu 'membacanya'!!!
      about an hour ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff Ya bang mat...kebenaran akan terpacul jugak...tetapi biasanya si perancang akan TUTUP nya!!!
      about an hour ago · ·
    • Abu Mukhlis Aljenderami ok sekarang ni saudara tahu........terangkan laaaaaa...........biar semua org tahu...........allah dia royak benda ada dalil...........bukan ikut sedak.........dia cerita bab2 sumiyat....dia bawa dalil.....walaupun pada masa tu org semua ingkar melaingkan org2 yang beriman......
      59 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff sedara suruh saya dan kami kaji...oklah...tapi saya jugak suruh sedara kaji ilmu penipuan humnooo bn yang sedang hebat bermain dalam bulan Ramadhan ini.....bagi kami semua, tidak syak lagi!!!
      58 minutes ago · ·
    • Abu Mukhlis Aljenderami ok laaaaaa letih dah aku.......hehehe maaf laa segala terslah ckap terkasar bahasa.......semua yang baik dari allah dan yg jahat itu dari diri saya sendiri.......
      57 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff
      abu...conclusion....WE HAVE ALL REFUSED TO BE FOOLS BY HUMNOOO ANYMORE!!!...

      dan jangan marah jika kami enggan dengar kata2 sedara ok!....kerana sedara jugak berperanan tadi menyatakan budak cina itu menghina Islam dan Melayu TANPA BUKTI!!!.......See More
      55 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Abu Mukhlis Aljenderami saya tak pernah kesah........nak terima ke tak nak terima ke......saya kata bagi saya.......tp soalan kenapa saudara sokong budak tu sedangkan saudara tahu dia dulu dibela MCA.......bukanya dari DAP.............
      53 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff abu...kamu JANGAN buat tuduhan melul...BILA SAYA SOKONG DIA???...
      52 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff dengan menanya soalan di atas, maka siapa si abu nih sudah jelas bagi saya....heheheheeh....
      50 minutes ago · ·
    • Abu Mukhlis Aljenderami tepuk dada tanya hati...........tak payah tanya saya....tak dapat apa2 pun........
      50 minutes ago · ·
    • Abu Mukhlis Aljenderami saya dah kata......saya tak kisah.....apa org nak anggap saya..........yang satu tahu.......undi saya untuk islam.......kalu saudara tahu pun bukan saya dapat pahala.......hehehe
      49 minutes ago · ·
    • Affendi Mohd Salleh ecewah..awg kuntum...cencaru makan ptg nampak..back hand kang!..lu tu dah habis berckp dgn dinding ke...halusinansi pun x kebah lagi...nyampuk org berckp..kecoh la lu ni..
      49 minutes ago · ·
    • Affendi Mohd Salleh hmm...huhuhu..mai dah..kah kah kah..
      47 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff
      abu...seorang melayu yang bacul...buat tuduhan tapi ENGGAN DAN TAKUT nak bertanggungjawab!!!....

      MANA BUKTI KAMU KATA BUDAK CINA INI HINA ISLAM DAN MELAYU????...kamu gagal beri jawapan...dan kamu kata jugak saya sokong dia....

      abu...keje buat... main pusing2 nih dah lama?.....Islam kah perangai ko ini?...pakai kopiah dan guna nama berbaur Islam!.....

      heheheh......
      See More
      47 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff ‎'ada aku kesah'?....ini bahasa moenuddin zakaria dan panglima pinky!.......
      46 minutes ago · ·
    • Roslan Alan روسلن الن
      Namewee is a rapper.

      Rap is like that - it's angry, it's got a point, it's sometimes anguished and in your face.

      If Eminem and Tupac weren't allowed to express themselves in rap, I don't know what to say.
      ...
      I'm not a fan of rap music, but everyone's got a right to express themselves.

      Does the country's top 10 Idiot Rais Yatim know what rap music is?

      I bet my last dollar he doesn't.

      'Rap' is like medicine to BN politicians - that's why they never take it for anything.
      See More
      45 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff abu...bila haiza sampuk bab jerangkap samar tu, aku tahu ko ni geng mana...dan aku tak masuk perangkap ko...heheheheh.....ko yang sudah terbogel identiti ko....
      43 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff gamai lah abu melayu sengkek macam ko ni...merata2 keliling wall2 dan blog2 untuk membela melayu humnooo 1987 ynag sedang sarat macam kucing nak beranak!.....
      41 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff abu...budak cina ni ko bagitau kat ketua2 ko...mintak dia tukar nama melayu....dan join berahing ali!!!
      40 minutes ago · ·
    • Yob Tualang Sekah
      ‎1. KITA HIDOP SEBAGAI SATU UNIT. CUBIT KIRI, KANAN TERASA. PARTI PERKAUMAN TIDAK LAGI RELEVAN DIABAD INI. PERPADUAN SUKAR DICAPAI DENGAN PENDEKATAN UMNO.

      2. SITI INSHAH YANG MULAKAN SENGKETA, MAKA DIA KENA BUAT 'PENGAKUAN DAN KEMAAFAN' SECA...RA TERBUKA. KELANCANGAN DAN AYAT YG MENGHIRIS SESIAPA SAHAJA TERMAKSUK BANGSA MELAYU.

      3. NAMEEE? DIA CUMA MENGUTARAKAN 'ISU PERKAUMAN' MELALUI LAGU RAP NYE. TENTANG KEPINCANGAN MENTALITI SEORANG PENDIDIK.

      4. SIAPA SEBENARNYE YANG PATOT DIHUKOM?
      See More
      29 minutes ago · ·
    • Affendi Mohd Salleh come as u r....keh keh keh...kurt cobain la yg kata..huhuhu..jgn mai jadi lain...memeningkan org lain & diri sendiri..betoi ka apa wa ckp...ada aku kesah!..warghkahkahkah..
      29 minutes ago · ·
    • Hafizi Komando buat malu org muar je dia ni
      dah la aq org muar
      27 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff affendi...betol kew?....heheheheheh....

      abu sudah berjalan pergi ......dengan EKORNYA dicelah kelangkang!!!
      25 minutes ago · ·
    • Affendi Mohd Salleh biarkan!...biarkan!...keh keh kew kew kew...(batuk kokol...)
      23 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff
      modus operandii si abu ni serupa sahaja...paki ketayap, guna nama islam, kata dia benci humnooo DAN dia penyokong Pas...TETAPI dia BENCI pengikut Pas yang TAKSUB dengan Pas!!!...

      sebenor2nya, DIA YANG TAKSUB DENGAN MADEYYY DAN HUMNOOO 1987!!...!See More
      23 minutes ago · ·
    • Haiza Najwa He's a PAS cohort Aziz but a very open minded one. I cuma kagum cara dia sways his argument cam teori domino plak lbey kureng so amazingly beautiful.
      22 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff ‎'kalu saudara tahu pun bukan saya dapat pahala'...inilah KEY factor siapa budak abu nih!!!
      21 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff haiza..tak payah mai buat DAMAGE CONTROL...BOLEH TAK!!!
      20 minutes ago · ·
    • Affendi Mohd Salleh x salah jika berdiskusi sesama kita atau dgn diri atas bahan bacaan yg kita perolehi saban hari..(cuma jgn berckp dgn dinding mcm awg kuntum tuh...huhuhu)janji akal kita x mati..kebenaran bukan datang berlari,walau duit berkepok se lori!...
      18 minutes ago · ·
    • Mohammad Abdulrahman haiza!!!!!, biarlah AAMY, dia nak meluahkan perasaan saja
      18 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff
      haiza just for you and your frens info....

      I am used to debating with REAL HARDCORE JEWS from New York, Manhattan and Tel Aviv!.....debate through the washington post, jerusalem post, haaretz....and other online newspaper in the 1990's..........

      amazingly, the pattern is almost similar..the modus operandii, that is!
      See More
      16 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Affendi Mohd Salleh kalau enggang kata lah enggang tidak kanda tercari2...kanda kata pulang,pergi lah pulang jgn nnt pedih hati sendiri...hew hew hew..
      15 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff haiza..read the key factor!...a real Pas member, supporter and sympathisers WONT mention about that so called PAHALA...itu humnooo's spin SAHAJA!!!....
      14 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Haiza Najwa Oops..Aziz mare..You're a being with enormous facts while he's a bloody heck of a great speaker..so lawan jewlaa..while I'm enjoying every plot. I deleted td nk tgok MA smpt paste tak cam slalu. Assalamualaikum. Selamat berbuke.
      13 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff heheheheh...haiza...siapa marah?....tanya dak abu dan cohorts nya...heheheheh....
      11 minutes ago · ·
    • Affendi Mohd Salleh perfectionist..betoi ke wa eja ni...hehehe...try to be,tapi kantoi selalu....huhuhu...upppss...hew hew hew
      11 minutes ago · ·
    • Abd Aziz Mohd Yusoff ejaan tew?...betew2......heheheheh....
      9 minutes ago · ·
    • Affendi Mohd Salleh kew kew kew...hawuw!
      8 minutes ago · ·
    • Fendi Isa JIKA PERKAUMAN DIBESARKAN ...TIADA SAPE YG UNTUNG...RUSUHAN...MENANG JADI ARANG..KALAH JADI DEBU...KAN SELESA HIDUP AMAN DAMAI...SILAP SAPE PUN ADA BUAT SILAP ...LEBIH ATAU KURANG ITU ADAT HIDUP DIDUNIA...KALAU BERLAKU PENGESERAN...SATU NEGARA...MACAM SATU PERIUK...SELESAI..BINCANG LOK2...JANGAN KITA RIUH SEKAMPUNG...DAN SEMUA NAK JADI HERO DAN JUARA....KITA ADA MAHA HERO...IAITU ALLAH...KUN@JADI KATANYA MAKA JADILAH...
      2 minutes ago · ·

Tiada ulasan: