Sabtu, 4 September 2010

AWAS AMARAN DARI PM....CUMA LOK JANGAN PILIH BULU...SALAH TETAP SALAH MAKA YANG BENAR JANGAN BIMBANG

Salah laku di internet: PM mahu tindakan tegas
Sep 4, 10 6:42pm
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini mahu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang didapati memuatkan sebarang artikel atau kenyataan sensitif dan menghina agama di laman web atau laman sosial.

Perdana Menteri berkata, semua pihak di negara ini perlu sedar bahawa sebarang pengisian di laman web yang keterlaluan akan menyentuh perasaan pihak yang terlibat.

"Mereka patut sedar bahawa laman web ini bukanlah satu kebebasan mutlak yang membolehkan kita melakukan apa saja termasuk menghina agama lain atau peribadi orang lain.

"Kita mesti menggunakan alternatif media ini dengan rasa penuh tanggungjawab," katanya kepada pemberita di Pekan.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kecenderungan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab kebelakangan ini yang menyiarkan kenyataan berbaur hasutan dan menghina agama di laman web atau laman sosial seperti Facebook.

Terbaru, Gerakan Pemuda Prihatin Putrajaya (GEMPUR) membuat laporan polis berhubung satu akaun laman sosial, Facebook yang dikesan menghina Islam dan Allah dengan kata-kata kesat.

Perdana Menteri berkata, semua pihak perlu menghormati undang-undang negara ini dan tidak membuat sebarang kenyataan yang dilihat akan mengguris pihak lain, terutama sekali apabila menyentuh soal agama.

"Apa saja yang kita muatkan dalam laman web dan Facebook dan sebagainya akan menyentuh perasaan pihak lain. Kita ada undang-undang kita, pihak berkuasa seperti SKMM perlu ambil tindakan sewajarnya.

"Mereka yang menyalahi undang-undang dan memuat apa-apa pengisian yang boleh bersifat keterlaluan sama ada dari segi menyentuh sensitivi agama lain patut diambil tindakan," katanya.

Najib berkata, rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini perlu sedar bahawa Malaysia mempunyai undang-undang yang melindungi kesucian agama Islam.

"MCMC kena bertindak, saya berharap mereka bertindak tegas dalam perkara ini. (Perkara) ini sesuatu yang tidak boleh kita benarkan," katanya.

Terdahulu, Najib menyampaikan sumbangan bantuan duit raya dan zakat kepada lebih 4,000 golongan miskin, ibu tunggal, termasuk kaum bukan Melayu bagi kawasan parlimen Pekan.

Turut hadir isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor.

Bercakap kepada pemberita, Najib berharap pihak swasta dan syarikat berkaitan kerajaan terus memainkan peranan penting dalam membantu golongan miskin menerusi bantuan zakat dan sebagainya.

"Saya amat mengalu-alukan apa yang dilaksanakan pihak swasta termasuk juga syarikat yang berkaitan kerajaan.

"Pertama kita lihat kewajiban mereka dari segi tanggungjawab dalam Islam (menerusi pemberian) zakat, dan yang kedua ada juga pihak swasta dan syarikat berkenaan yang menyediakan dana untuk melaksanakan program sosial yang dilihat dapat membantu kerajaan memerangi kemiskinan dan membantu golongan kurang bernasib baik," katanya.

- Bernama



Nasib berbeza pengetua 'rasis'...
Muhamad Abdul Qayyum
Sep 4, 10
6:27pm

Dua pengetua yang didakwa mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman kepada pelajar bukan Islam Ogos lalu, menerima nasib berbeza.

Ketika pengetua wanita Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai, Johor, Siti Aishah Mansor berdepan 'hukuman' jika didapati bersalah hasil kertas siasatan Jabatan Perkhdimatan Awam (JPA), rakan sejawatannya, Pengetua SMK Bukit Selambau (SMKBS), Sungai Petani, Kedah, Ungku Aznan Ungku Ismail pula yang diura-urakan akan bertukar masih kekal di sekolah berkenaan.

Nasib yang berbeza ini menimbulkan tanda tanya kerana masa depan Siti Aishah bergantung kepada kertas siasatan yang akan dibentangkan JPA kepada lembaga disiplin Jabatan Perdana Menteri (JPM) selepas Aidilfitri.

Manakala Ungku Aznan dilaporkan telah "dibekukan sementara" di Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kuala Muda/Yan, Sungai Petani, selama seminggu baru-baru ini setelah pelbagai pihak termasuk jemaah nazir, Jabatan Pelajaran Negeri dan polis menjalankan siasatan ke atasnya.

"Sepanjang tempoh itu, beliau (Ungku Aznan) tidak dibenarkan berada di sekolahnya, sebaliknya diberikan bilik khas di PPD Kuala Muda/Yan," kata sumber Jabatan Pelajaran negeri semalam.

Menurut sumber itu, pihaknya tidak dapat memastikan sama ada tempoh seminggu itu sebagai "hukuman muktamad" atau hanya tindakan sementara.

Katanya, pihaknya masih menunggu siasatan lengkap mengenai pengetua lelaki berkenaan.

Bagaimanapun, pengetua lelaki sekolah menengah luar bandar itu dibenarkan kembali ke sekolahnya pada 1 September.

Tindakan menempatkan sementara pengetua berkenaan di Pejabat PPD itu dipercayai bagi mengelakkan beliau dikunjungi wartawan dan partai politik sementara siasatan lanjut ke atasnya dijalankan lebih terperinci.

Ungku Aznan didakwa mengeluarkan perkataan berbaur perkauman kepada pelajar bukan Islam semasa majlis perhimpunan pagi SMKBS sebelum ini dijangka akan ditukarkan ke sekolah baru mulai 1 September hasil desakan masyarakat Cina setempat, MCA dan Gerakan negeri.

Sumber itu berkata, pertukaran itu adalah sebagai tindakan alternatif awal yang diambil bagi meredakan suasana hubungan antara komuniti setempat dengan pengetua berkenaan.

Katanya, pengetua berkenaan juga telah meminta maaf kepada sekumpulan pelajar terbabit dalam pertemuan khas di sekolah berkenaan beberapa hari selepas kejadian itu.

Bagaimanapun, menurut sumber itu, pihaknya tidak dapat memastikan sama ada tempoh seminggu itu yang dijalani Ungku Aznan itu sebagai "hukuman muktamad" atau hanya tindakan sementara.



Muhyiddin: Tiada yang terlepas jika hina agama
Sep 4, 10 3:28pm
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata tidak ada pihak yang akan terlepas daripada tindakan undang-undang jika didapati bersalah menghina mana-mana agama yang diamalkan rakyat di negara ini.

Beliau berkata, kerajaan memandang berat perkara itu terutamanya yang menyentuh sensitiviti agama kerana ia boleh mencetuskan kemarahan selain boleh menimbulkan pelbagai masalah khususnya soal keselamatan dan hubungan baik antara kaum di negara ini.

"Kita tidak boleh biar sesiapa sahaja baik orang Islam atau bukan Islam untuk mempermainkan agama mana-mana kaum," tegasnya ketika diminta mengulas gejala menghina agama Islam melalui laman sosial Facebook sejak kebelakangan ini.

Semalam Gerakan Pemuda Prihatin Putrajaya (GEMPUR) telah membuat laporan polis berhubung satu akaun laman sosial Facebook yang dikesan menghina Islam dan Allah menggunakan kata-kata kesat.

Kemarahan umat Islam

Akaun Facebook yang didaftarkan dengan nama Katy Lim Li Lian didakwa telah memaparkan komen yang menimbulkan kemarahan umat Islam.

Kes itu adalah insiden terbaru membabitkan sensitiviti kaum selepas Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Selangor membuat satu laporan polis pada 1 September lalu berhubung kewujudan satu akaun Facebook menggunakan nama "Melayu Babi".

Baru-baru ini, seorang pemuda dari Muar, Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee turut mencetuskan kontroversi kerana menghasilkan klip video berbaur perkauman.

Muhyiddin berkata, walaupun "serangan" itu dibuat melalui laman sosial Facebook, tetapi beliau yakin ada cara yang boleh digunakan untuk membuktikan kesahihan dan identiti pelaku yang tidak bertanggungjawab itu.

"Hal sebegini sepatutnya tidak timbul kerana kita sudah lama hidup dalam negara yang aman dan tenteram, saling hormat menghormati sesama agama. Kenapa satu agama lain harus mencemarkan satu agama lain," katanya.

Konflik agama

Katanya, banyak negara lain di dunia yang berdepan masalah hanya kerana timbulnya konflik agama, justeru beliau tidak mahu Malaysia turut tenggelam dalam krisis seumpamanya kerana ia pasti akan membawa bahaya pada negara, berdasarkan komposisi rakyat negara ini yang terdiri daripada pelbagai kaum dan latar belakang budaya.

"Agama Islam kalau dimainkan, pasti akan menimbulkan kemarahan sebahagian besar rakyat Malaysia kerana kita sebuah negara yang mempunyai penganut Islam yang besar. Kalau agama lain pun, seperti Sikh, Hindu atau Buddha pun pasti tidak mahu orang Islam buat satu lagi FB atau apa sahaja yang menyentuh sensitiviti agama lain.

"Bagi kita ini amat bahaya dan saya yakin pihak berkuasa yang telah menerima laporan akan bertindak tegas dan keras kerana kita hendak elak hal-hal sebegini daripada menjadi masalah besar kepada negara," katanya.

Mengenai tindakan ke atas Pengetua Sekolah Menengah Tunku Abdul Rahman Putra, Siti Aishah Mansor, Kulai, Johor yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman baru-baru ini, Muhyiddin berkata beliau menyerahkan perkara itu kepada pihak berkuasa.

"Saya percaya ada instrumen sesuai yang boleh digunakan," katanya.

- Bernama

Tiada ulasan: