Isnin, 5 Ogos 2013

JIKA KITA DEGIL JUGA MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH SWT...ALLAH TAK RUGI APA2...MALAH AKIBAT MENOLAKNYA SENDIRI TANGGUNGLAH...AKHIRAT ALLAH DAKWA LAGI...ADA BERANI

Gambar Ustaz Azhar Iftor Maei Qiam With Me 1434H

http://www.kakisembang.com, 05 Ogs 2013

Gambar Kuliyyah Ustaz Azhar Di Istana Negeri Kubang Kerian Bersama Sultan Kelantan | Iftor Maei Qiam With Me 1434H/2013

Gambar Kuliyyah Ustaz Azhar Di Istana Negeri Kubang Kerian Bersama Sultan Kelantan | Iftor Maei Qiam With Me 1434H/2013 | Bangga sungguh aku dengan Sultan Kelantan dan Pimpinan kerajaan negeri kerana menganjurkan program berbentuk ilmiah dan ibadat seperti ini, aku sebagai rakyat Terengganu begitu mencemburui negeri Kelantan bukan kerana kayanya negeri mereka tetapi tingginya akhlak Pimpinan dan Sultan mereka..

Gambar Kuliyyah Ustaz Azhar Di Istana Negeri Kubang Kerian Bersama Sultan Kelantan | Iftor Maei Qiam With Me 1434H/2013

Gambar Kuliyyah Ustaz Azhar Di Istana Negeri Kubang Kerian Bersama Sultan Kelantan | Iftor Maei Qiam With Me 1434H/2013

Gambar Kuliyyah Ustaz Azhar Di Istana Negeri Kubang Kerian Bersama Sultan Kelantan | Iftor Maei Qiam With Me 1434H/2013
Hadith:
Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Malaikat-malaikat sentiasa menurunkan sayapnya (sebagai memuliakan dan menghormati) penuntut ilmu agama, kerana mereka suka dan bersetuju dengan apa yang penuntut itu lakukan."

Huraian Hadith:


Pengajaran hadith:
i) Penuntut ilmu agama adalah bakal muballigh (penyampai maklumat) Islam, maka merekalah yang akan menyebarkan agama Allah sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah kepada rasul-Nya.
Ii) Menuntut ilmu agama adalah tidak tertentu kepada satu-satu golongan sahaja melainkan ia adalah wajib dituntut oleh setiap orang Islam demi menjamin kehidupan yang sempurna di dunia dan akhirat.
iii) Kita selaku umat Islam dilarang memperlekehkan golongan alim ulama' dan penuntut ilmu agama ini kerana Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa para malaikat sendiri seluruhnya memberikan penghormatan yang tinggi kepada mereka disebabkan kemuliaan ilmu yang dituntut itu.

Mujur Umno BN gagal rampas Selangor PRU13 lalu

http://greenboc.blogspot.com, 05 Ogs 2013

Mujur UMNO BN Gagal Rampas Selangor Pada PRU13 Yang Lalu....


Rezab Selangor Hampir Cecah RM3 Bilion

Laporan kewangan terkini dari Jabatan Perbendaharaan Kerajaan Negeri Selangor menunjukkan rezab Kerajaan Negeri Selangor terus meningkat dari RM2.7 bilion sebelum ini kepada hampir mencecah RM3 bilion.

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, wang rezab itu kemudiannya akan diuruskan mengikut satu garis panduan yang akan diumumkan dalam Belanjawan 2014 pada bulan November akan datang.

“Dalam Belanjawan November nanti kita akan terangkan bagaimana kita mentadbirkan rezab negeri, bagaimana penggunaannya jika perlu.

“Hanya lima tahun lepas kita asyik sibuk memastikan simpanan kita terkumpul, baru kali ini kita dah ada simpanan terkumpul dan sekarang kita boleh buat beberapa program menggunakannya dengan lebih tertib dan lebih efisyen,” kata Abdul Khalid .

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Program Jom Shopping Bantuan Raya di Pasaraya Besar Econsave, Pandamaran di sini.

Ujar, Abdul Khalid memberitahu pada ketika ini Kerajaan Negeri tidak menetapkan sasaran jumlah tertentu yang perlu ada dalam rezab Kerajaan Negeri.

Sebaliknya menurut beliau, jumlah rezab tersebut bergantung kepada keadaan ekonomi semasa.

“Terpulang pada keadaan ekonomi negeri, kalau ekonomi meningkat, hasil negeri meningkat dan tentulah simpanan negeri dipertingkatkan.

“Ekonomi ini ada turun naik, kalau ekonomi turun kita boleh gunakan rezab ini untuk menolong Kerajaan Negeri dalam pentadbiran,” ujar Abdul Khalid lagi. -selangorku

ULASAN GB

Mujur sangat UMNO BN Selangor di bawah pimpinan Najib gagal untuk merampas Selangor di dalam PRU13 yang lalu. Jika tidak, habis dikitainya dan lunyailah wang rezab Selangor yang 3 billion itu.

Apa yang GB tertarik ialah kenyataan MB Selangor: "Ekonomi ini ada turun naik, kalau ekonomi turun kita boleh gunakan rezab ini untuk menolong Kerajaan Negeri dalam pentadbiran".

Ini adalah perbelanjaan berhemah seperti dianjurkan oleh al-Quran surah Yusuf ayat 43 hingga 49. Apa yang dapat kita faham daripada cerita al-Quran ini ialah seluruh rakyat sesebuah negeri itu perlu sedar dan sentiasa siap sedia untuk melalui masa gawat dan kesempitan. Mereka hendaklah sanggup merobah sikap untuk berjimat cermat atau berhemah dalam perbelanjaan setiap masa supaya dapat mengharungi sebarang ujian dan dugaan dalam kehidupan ini dengan penuh keselesaan.

Firman Allah yang bermaksud: Dan (pada suatu hari) raja Mesir berkata: `Sesungguhnya aku mimpi melihat; tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus, dan aku melihat tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau dan tujuh tangkai lagi yang kering. Wahai ketua-ketua kaum (yang hadir), terangkanlah kepadaku tentang mimpiku ini, kalau kamu orang-orang yang pandai mentakbirkan mimpi’.

Mereka menjawab: `Yang demikian itu ialah mimpi-mimpi yang bercampur aduk, dan kami bukanlah orang-orang yang mengetahui mimpi (yang sedemikian) itu’. Dan (pada saat itu) berkatalah orang yang terselamat di antara mereka yang berdua itu, dan yang baharu teringat (akan pesanan Yusuf) sesudah berlaku sesuatu masa yang lanjut: `Aku akan memberitahu kepada kamu takbirnya. Oleh itu hantarlah daku pergi (kepada orang yang mengetahui takbirnya)’. (Setelah dia berjumpa dengan Yusuf, berkatalah dia); “Yusuf, wahai orang yang benar (pada segala-galanya)! Takbirkanlah kepada kami (seorang bermimpi melihat): Tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus; dan tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau serta tujuh tangkai lagi yang kering; (takbirkanlah) supaya aku kembali kepada orang-orang yang mengutusku itu, semoga mereka dapat mengetahui takbirnya’.

Yusuf menjawab: `Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit daripada bahagian yang kamu jadikan untuk makan’. `Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun yang bersangatan kemaraunya, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih)’.

`Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah (hasil anggur, zaitun dan sebagainya)’(surah Yusuf ayat 43 hingga 49).

Nabi Yusuf dapat mengetahui apa yang akan berlaku dengan ilham dan wahyu Tuhannya tetapi kita sekalipun tidak tahu tetapi kalau kita semua dapat membuat persediaan sepanjang masa, tentulah sesuatu keadaan itu dapat diatasi sebaik-baiknya.

Allah menjelaskan bahawa orang yang boros itu adalah saudara syaitan. Tabiat membazir amatlah dibenci Allah dan sebaliknya amat disukai syaitan, sedangkan syaitan itu menjanjikan kekafiran. Oleh itu hendaklah kita bersederhana dalam setiap perbelanjaan seharian.

Islam mengeji perbuatan boros sebaliknya menggalakkan sifat berhemah. Dalam al-Quran Allah menyebutkan yang maksudnya, Dan orang-orang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebih-lebih, dan tidak pula kikir, dan adalah (perbelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian – (surah al-Furqan ayat 67).

Oleh kerana itu Allah memerintahkan hamba-hamba-Nya untuk mengambil sifat di antara kedua-dua sifat tadi iaitu berlaku hemah dalam mengeluarkan harta atau perbelanjaan. Hemah bererti tidak cenderung kepada kekikiran dan tidak pula kepada pemborosan atau pembaziran. Tegahan dan larangan bersifat boros juga sebagaimana yang dijelaskan dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Bazzar, maksudnya: Sesiapa yang berjimat cermat, tentu Allah memberikan kekayaan kepadanya. Dan sesiapa yang boros, tentu Allah menjadikannya miskin. Dan sesiapa yang merendah diri, tentu Allah akan mengangkat (darjatnya) dan sesiapa yang bongkak atau sombong nescaya Allah akan memutuskannya (memusuhinya).

Islam menggalakkan sifat sederhana dalam perbelanjaan dan penggunaan.

6 pemimpin Ikhwan diadili 25 Ogos ini

Harakahdaily, 05 Ogs 2013

MESIR: Jabatan Pengadilan Mesir menetapkan tarikh pada 25 Ogos ini untuk membuat pengadilan ke atas enam pemimpin Ikhwan Muslimin yang ditangkap berkait himpunan menyokong legitimasi pro Dr Muhammad Morsi.

Dalam keputusan yang dekeluarkan semalam, enam pemimpin ikhwan tersebut termasuk Mursyidul Am Ikhwan Muslimin Muhammad Badie (gambar), timbalannya Khairat asy-Syatir serta Rashad Bayoumi.

Pada 10 Julai lalu, pasukan tentera Mesir pimpinan Abdul Fatah Al-Sisi diperintahkan menangkap para pemimpin Ikhwanul Muslimin termasuk pemimpin tertinggi gerakan itu, Muhammad Badie, atas tuduhan menghasut pembunuhan peserta himpunan.

Arahan tersebut dikeluarkan selepas berlakunya tragedi pembunuhan beramai-ramai pada 8 Julai lalu ketika penyokong Morsi berhimpun di hadapan Bagunan Keselamatan Republik.

Dalam kejadian itu, lebih 80 orang terkorban ditembak peluru hidup manakala ratusan lagi cedera.

Insiden pembunuhan yang berlaku ketika mereka solat Subuh itu juga dikenang oleh para penyokong Morsi sebagai tragedi "Subuh berdarah".

Kelantan umum 11 Ogos cuti peristiwa

Harakahdaily, 05 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Kerajaan Negeri Kelantan memutuskan untuk mengisytiharkan hari Ahad, 11 Ogos 2013 ini sebagai hari cuti peristiwa sempena sambutan Hari Raya Aidil Fitri tahun ini.

Perkara itu dimaklumkan Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob dalam satu entri ringkas melalui laman Facebook beliau pagi ini.

"Sebagai memberikan kemudahan kepada rakyat Kelantan menyambut Hari Raya Idulfitri 1434H pada tahun ini, kerajaan negeri Kelantan telah memutuskan untuk mengisytiharkan hari Ahad 11 Ogos 2013 sebagai hari cuti peristiwa.

"Harapan kerajaan ialah dengan pengisytiharan ini, kakitangan kerajaan Kelantan dapat menyambut hari raya dengan lebih selesa bersama sanak saudara masing-masing, Insya-Allah," tulisnya.

Umat Islam dijangka menyambut hari raya Aidil Fitri pada Khamis 8 Ogos ini.

Jenayah manusia: Kembali kepada hukum Allah

Harakahdaily, 05 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Meskipun pihak pemerintah dan badan berwajib telah berusaha melakukan pelbagai inisiatif untuk membendung jenayah, namun jelas ianya tidak berhasil malah semakin memberikan kesan negatif.

Menurut Pengarah Operasi Institut Pemikiran Fadzil Noor (INFO), Muhammad Hafiz Mansor, Allah SWT telah menarik rasa aman dan selamat yang ada pada diri manusia, kehidupannya dan negaranya, akibat perbuatan manusia itu sendiri yang membelakangi perintah-Nya.

“Manusia jika tidak disirami dengan cahaya keimanan akan dikuasai oleh hawa nafsu yang rakus,” ujarnya dalam satu kenyataan sebagaimana di bawah.

Sejak akhir-akhir ini kedengaran kes-kes jenayah berat yang melibatkan pembunuhan menggunakan senjata api mahupun senjata-senjata lain yang merbahaya.

Antara kes yang terbaru melibatkan pengerusi sebuah badan bukan kerajaan (NGO) MyWatch yang cedera parah ditembak di sekitar Bahau, Negeri Sembilan.

Ini bukan kes yang pertama berlaku di negara kita malah di sana terdapat banyak lagi kes-kes jenayah manusia yang telah berlaku di dalam negara kita.

Meskipun pihak pemerintah dan badan berwajib telah berusaha melakukan pelbagai inisiatif untuk membendung jenayah ini namun jelas ianya tidak berhasil malah semakin memberikan kesan negatif.

Allah SWT telah menarik rasa aman dan selamat yang ada pada diri manusia, kehidupannya dan negaranya, akibat perbuatan manusia itu sendiri yang membelakangi perintahNya. Manusia jika tidak disirami dengan cahaya keimanan akan dikuasai oleh hawa nafsu yang rakus.

Usaha yang betul-betul sahaja tidak cukup jika kaedahnya tidak betul. Jenayah rogol, buang bayi, merompak, bunuh, zina, sumbang mahram dan lain-lain merupakan jenayah yang tidak ada penyelesaiannya melainkan dengan kembali kepada Penciptanya.

Kita sering diingatkan tentang firman Allah SWT yang menyebut tentang kewajipan umat Islam untuk berpuasa sepertimana firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat 183, maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana diwajibkan ke atas orang yang terdahulu sebelum kamu agar kamu bertaqwa".

Maka, kita bertungkus lumus berpuasa di siang hari, tidak tinggal meskipun kadang-kadang ada dikalangan kita yang sakit dan musafir (walaupun diberi keringanan oleh Allah SWT untuk berbuka) tetap juga meneruskan puasa, memperlihatkan kesungguhan kita dalam melaksanakan perintah puasa dari Allah SWT.

Namun, bagaimana kita boleh terlupa akan perintah Allah SWT beberapa ayat sebelum itu yang bermaksud: "Wahai orang beriman! Diwajibkan ke atas kamu hukum qisas dalam pembunuhan iaitu orang merdeka dengan merdeka, hamba dengan hamba dan perempuan dengan perempuan. Sesiapa yang mendapat kemaafan daripada saudaranya (mangsa) dengan pembayaran yang sesuai maka hendaklah ia mengikutnya secara baik dan membayar (diyat) kepadanya dengan cara yang baik. Demikian itu suatu keringanan dan rahmat daripada Tuhan kamu. Sesiapa yang melampau batas sesudah itu maka baginya azab yang sangat pedih."

Dan Allah SWT sendiri telah meletakkan jaminan keamanan pada hukumNya sepertimana disebutkan pada ayat seterusnya: "Dan didalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa." (Surah Al-Baqarah: 178-179)

Justeru, di mana kesungguhan kita untuk melaksanakan hukum Allah SWT dalam ayat di atas sepertimana bersungguhnya kita melaksanakan ayat kewajipan berpuasa? Apakah di sana ada hukum yang boleh menjamin keselamatan manusia setaraf dengan hukum daripada Allah SWT?

Ayuh, jadikan Ramadhan kali ini lebih bernilai dengan penghayatan untuk kembali tunduk menyerah diri kepada hukum Allah SWT.

Semoga Allah SWT menetapkan hati kita atas jalan iman dan perjuangan insya Allah.

Kolej Universiti Insaniah vs Insaniah Holding Sdn Bhd

Harakahdaily, 05 Ogs 2013

KUALA LUMPUR: Sempena hiruk pikuk isu permasalahan Kolej Universiti Insaniah (KUIN), seorang kakitangan Insaniah Holding Sdn Bhd (IHSB), ingin memberikan keterangan sebagai pencerahan kepada beberapa pihak.

Menulis di dalam blognya, penulis menyatakan bahawa kenyataan ini dibuat di atas pemerhatian, pengalaman dan perbincangan bersama rakan-rakan lain selama mana saya masih ditakrifkan sebagai salah seorang staff IHSB.

"Saya akan hanya menyentuh isu staf dan pengurusan. Buat masa ini saya tidak akan menyentuh pelajar, tidak bermakna isu pelajar tidak berhak mendapat keutamaan, walaupun isteri saya sendiri adalah salah seorang graduan KUIN yang agak kurang bernasib baik," tulisnya.

Ini, ujarnya kerana masalah pembayaran gaji ini secara tidak langsung akan turut menyumbang kepada kerumitan masalah pelajar yang lebih teruk sekirannya tidak dibendung.

Selain dari masalah tidak dibayar gaji, kakitangan juga menghadapi masalah status gantung tidak bertali. Kami berdepan dengan situasi yang mudah digambarkan sebagai “Constructive Dismissal”. Di mana majikan gagal membayar gaji dan gagal memberi penjelasan tentang status penjawatan kami. Keadaan ini membawa tekanan kepada kakitangan dan membuatkan ramai yang ingin meletakkan jawatan.

Baca di sini

Umno sudah ada 'future PM' rupanya...

Shahbudin Husin, 04 Ogs 2013
Di sebalik kemeriahan umat Islam menyambut ketibaan Hari Raya Aidil Fitri yang hanya tinggal beberapa hari saja lagi, ahli-ahli UMNO juga sibuk dengan pemilihan parti yang akan diadakan pada 5 Oktober depan. Sementara ada cawangan-cawangan UMNO dalam fasa mengadakan persidangan tahunan masing-masing dan memilih pemimpin di peringkat bahagian selepas itu, tumpuan sebenarnya tetap terarah kepada pemilihan pemimpin di peringkat pusat.


Berbagai nama sedang dijaja untuk dinaikkan pangkat, dikekalkan kedudukan dan tidak kurang juga ada beberapa nama yang lain mahu disingkirkan. Coffee house, lobi hotel, kopitiam dan restoran mamak mula menjadi tempat mengatur untuk menaik dan menjatuhkan pemimpin.

Walaupun jawatan Presiden dan Timbalan Presiden belum pasti sama ada akan dipertandingkan atau tidak dan desakan kedua-dua jawatan itu tidak dipertandingkan terus kedengaran di sana sini, Timbalan Presiden UMNO, Muhyiddin Yassin masih lagi membisu mengenai jawatan yang bakal ditandinginya.

Ini menjadikan kedudukan dua jawatan tertinggi itu terus menjadi teka-teki, meskipun pada hakikatnya ramai yang sangsi akan keupayaan Muhyiddin untuk bertanding jawatan Presiden UMNO. Dari segi keupayaan, kemampuan dan wibawa sebagai pemimpin, Muhyiddin tidak ada kurangnya berbanding Najib, cuma masalah utama yang membelenggu Muhyiddin ialah sikapnya yang tidak kenal orang, sedikit sombong dan tidak ramai penyokong setia.

Penyokong dan pengikut Muhyiddin sering datang silih berganti mengikut keadaan dan penyokongnya yang benar-benar setia pula hanya boleh dibilang dengan jari. Perjalanan politik Muhyiddin selama ini hampir 70 peratus ditentukan oleh nasib semata-mata, bukan kerana kesetiaan penyokong terhadapnya.

Beliau pernah menang dan kalah jawatan Naib Presiden UMNO. Beliau juga pernah hampir keseorangan dan ditinggalkan ramai kawan-kawan politiknya. Tetapi nasib sentiasa menyebelahinya. Jika tidak kerana tindakannya mendesak Pak Lah berundur awal dan Ali Rustam pula dibenarkan bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO pada 2009 dulu, kedudukannya hari ini mungkin bukan sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Setelah empat tahun menjadi Timbalan Perdana Menteri, kedudukan penyokongnya tidak juga bertambah dengan mendadak. Masih ramai ahli dan pemimpin UMNO yang menganggapnya sebagai sombong. Berbanding ketika Pak Lah menjadi Timbalan Perdana Menteri, ghairah ahli UMNO terhadap bekas Perdana Menteri itu jauh lebih tinggi berbanding Muhyiddin.

Semuanya kerana sikap dan sifat semulajadinya. Beliau jarang tersenyum dan lebih sering mempamerkan wajah masamnya sehingga dilihat tidak mempunyai kemesraan dengan orangramai. Beliau juga selalu tidak kenal dengan orang walaupun orang itu pernah ditemuinya sebelum ini.

Satu-satunya nasib yang mungkin menyebelahinya sekali lagi ialah jika Mahathir dan Daim menyebelahinya. Tetapi sehingga ini keadaan itu ternampak sukar kerana Mahathir dan Daim, walaupun mengkritik dan tidak setuju dengan banyak perkara mengenai Najib, namun masih lagi menyokong kepimpinannya sebagai Perdana Menteri.

Kebarangkalian yang hampir pasti setakat ini ialah Muhyiddin tidak mempunyai cukup keberanian dan kekuatan untuk mencabar Najib walaupun mungkin nafsu dan ghairahnya mahu menetap di Seri Perdana sentiasa ada. Beliau mungkin memilih untuk terus kekal sebagai Timbalan Presiden UMNO dan seterusnya kekal sebagai Timbalan Perdana Menteri saja.

Tengku Razaleigh yang disebut oleh banyak pihak mungkin mencabar Najib, juga turut belum memberi kata putusnya sehingga ini. Dalam masa yang sama, ada juga pihak lain mencadangkan agar Ku Li bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO dalam pemilihan kali ini kerana peluangnya dianggap lebih baik lagi bagi jawatan itu.

Dengan keadaan ini, jawatan yang paling menjadi tumpuan setakat ini ialah Naib Presiden UMNO. Sementara Zahid Hamidi dilaporkan oleh media sebelum ini bahawa beliau, Hishammudin dan Shafie Apdal hanya akan mempertahankan jawatan Naib Presiden dan tidak membenarkan diri masing-masing bergerak ke atas atau ke bawah, perebutan jawatan itu nampaknya tetap menjadi tumpuan beberapa pemimpin UMNO yang lain.

Antara yang dilaporkan berminat ialah Pengerusi Felda, Isa Samad, bekas Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam dan Salleh Tun Said Keruak. Beberapa pemimpin UMNO yang lain seperti Menteri Besar Johor, Khaled Nordin, Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir dan Menteri Besar Pahang, Adnan Yaakob, turut disebut-sebut akan turut menyertai persaingan Naib Presiden UMNO kali ini.

Meskipun di antara ketiga-tiga penyandang jawatan Naib Presiden UMNO, Zahid Hamidi dikatakan berada di kedudukan paling selesa untuk mengekalkan jawatannya berikutan kemesraannya yang tinggi dengan orang-orang UMNO, sikapnya yang pemurah dan suka menolong sesiapa saja yang datang menemuinya. Perubahan jawatannya dari Menteri Pertahanan kepada Menteri Dalam Negeri yang kemudian diiringi dengan pendirian terbukanya terhadap pengekalan Akta Hasutan dan Undang-undang Darurat, telah melonjakkan lagi sokongan terhadapnya daripada kalangan akar umbi UMNO.

Kebijaksanaan Zahid menunjukkan dirinya lebih pro Melayu dalam pelbagai isu yang muncul kebelakangan ini turut menambahkan lagi cahayata terang di hujung terowong perjalanan politik Ahli Parlimen Bagan Datoh itu berbanding lain-lain pesaingnya.

Bagaimanapun, kedudukan Hishammuddin tidak boleh dipandang mudah untuk menyaingi Zahid Hamidi. Beliau bukan saja mempunyai ramai penyokong dan pengikut setia tetapi kedudukannya sebagai anak bekas Perdana Menteri dan sepupu kepada Najib, turut memberi kelebihan kepadanya.

Lebih-lebih lagi, dalam tempoh masa hanya dua bulan saja lagi sebelum tarikh pemilihan pada 5 Oktober depan, sudah ada tukang-tukang kempen yang menjaja cerita tentang perlunya Hishammuddin terus dikekalkan bagi jawatan Naib Presiden UNNO kerana beliau dikatakan bakal PM masa depan Malaysia selepas ini.

Kedudukan Muhyiddin yang lebih berusia daripada Najib dijadikan sandaran untuk menonjolkan Hishammuddin lebih layak sebagai pengganti. Di kalangan Naib Presiden yang lain, walaupun Zahid lebih popular tetapi beliau juga dikatakan lebih berusia daripada Najib. Shafie Apdal pula, kerana beliau datang dari Sabah, peluangnya untuk menjadi pemimpin pelapis negara dikatakan hampir tipis.

Ini menjadikan Hishammuddin dikatakan satu-satunya pelapis terbaik untuk menggantikan Najib. Beliau lebih muda daripada Najib, sekarang memegang dua portfolio kementerian iaitu Pertahanan dan Pengangkutan yang menggambarkan signal jelas daripada Najib ke arah itu, selain darahnya sebagai sepupu Najib dan anak bekas Perdana Menteri, Tun Hussein Onn dianggap sebagai kelebihan juga.

Menjelang hari-hari terakhir kempen, adalah dipercayai kempen mewar-warkan Hishammuddin sebagai calon bakal Perdana Menteri akan lebih jelas kedengaran lagi, walaupun terdapat juga sesetengah kalangan dalam UMNO yang tidak menggemari beliau dan mahukan beliau diketepikan kali ini. Namun dengan beberapa kelebihan memihak kepada Hishammuddin, selain beliau juga memiliki kekuatan penyokong dan sumber kewangan yang kukuh, menyingkirkan beliau tidaklah semudah yang dijangka.

Apatah lagi terdapat juga kecenderungan untuk menjadikan pemilihan UMNO kali ini sebagai proses memilih pemimpin pelapis bagi menghadapi pilihanraya umum ke 14 nanti. Dan di sinilah Hishammuddin mengambil peluang untuk menonjolkan dirinya.Tetapi jika Mukhriz Mahathir juga menyertai pertandingan Naib Presiden kali ini, bermakna bertambah seorang lagi anak bekas Perdana Menteri sedang meneroka laluan untuk berada di barisan utama kepimpinan UMNO. Dengan Najib sudah mencapai kedudukan klimaksnya, Hishammuddin dan Mukhriz seperti sedang dipersiapkan untuk mengambil alih baton yang seterusnya dalam UMNO dan negara. - http://shahbudindotcom.blogspot.com

Tiada ulasan: