Selasa, 6 Ogos 2013

JADI MENTERI SEBAB MENANG PILIHAN RAYA...UNDIAN DARI RAKYAT BUKAN SEBAB KELULUSAN ATAU KECERDIKANNYA

Sambut raya: Kos hidup rakyat bertambah mahal

Abdul Aziz Mustafa, 06 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Hari Raya kali ini disambut dalam keadaan kos hidup rakyat negara ini dijangka akan bertambah mahal dan menekan mereka, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Saya diberitahu, apabila agensi penarafan yang berpangkalan di Amerika Syarika Fitch Rating meletakkan prospek Malaysia daripada stabil kepada negatif, ia akan mencetuskan banyak kesan termasuk kejatuhan nilai ringgit.

"Keadaan itu sangat membimbangkan kerana Malaysia adalah negara pengimport makanan," kata beliau.

Salahuddin berkata, berikutan penarafan tahap negatif itu, mereka yang mengkaji ekonomi menjangkakan keadaan akan menjadi bertambah buruk kerana ringgit Malaysia telah pun berada pada tahap terendah dalam masa tiga tahun berbanding dollar Amerika.

"Harga barangan import sudah tentu akan bertambah mahal dan ia akan memberi kesan kepada hampir kesemua perniagaan dan industri dalam negara ini," katanya.

Ringgit Malaysia juga, katanya lagi, berada pada kadar terendah dalam masa 15 tahun berbanding dollar Singapura.

"Sekarang bertambah murah dan mudahlah orang-orang Singapura membeli hartanah di negara ini.

"Semua ini perkembangan yang tidak baik bagi rakyat Malaysia," kata Salahuddin.

Beliau berkata, rakyat perlu memahami bahawa apabila nilai ringgit jatuh dan penarafan pula diletakkan pada tahap negatif, lebih banyak wang terpaksa dibelanjakan oleh negara ini untuk membayar hutang luar termasuklah kos untuk pelbagai jaminan kerajaan yang melibatkan bond, sukuk dan sebagainya.

"Apabila lebih banyak wang dibelanjakan untuk membayar hutang, peruntukan untuk pembangunan pula akan berkurangan," katanya.

Salahuddin juga mengingatkan, dengan perkembangan sebegini di mana harga barangan termasuk makanan akan bertambah mahal dan menekan, wang sekali bagi seperti BR1M tidak akan dapat membantu meringankan beban rakyat.

"Persoalannya, apa akan jadi dengan nasib rakyat dan negara ini di bawah kerajaan yang tidak berkemampun kerana penarafan yang diturunkan ke tahap negatif itu dengan sendirinya jelas menunjukkan kegagalan dan ketidakmampuan kerajaan Umno Barisan Nasional mengendalikan ekonomi negara," kata beliau.

Fitch Rating menyemak semula prospek Malaysia daripada "stabil" kepada "negatif", dengan mengemukakan masalah kurangnya kemajuan dalam reformasi kerajaan dalam menangani defisit fiskal.

Ia juga membangkitkan kebimbangan berhubung peningkatan hutang isi rumah dan hutang kerajaan, sebanyak 53.3 peratus pada penghujung 2012, tidak termasuk liabiliti luar jangka.

3 perkara sebelum memandu balik kampung

Tuan Ibrahim Tuan Man, 06 Ogs 2013
Wahai anakku,
Pandulah dengan selamat dan berhati-hati di jalan raya, bagi menggelakkan kemalangan di jalan raya. Sebelum memulakan perjalanan bagi ke kampung, engkau lakukan tiga perkara ini terlebih dahulu.

Pertama, jangan engkau lupa melakukan solat musafir.

Kedua, jangan kamu lupa membaca doa khusus yang bermaksud:

“Dengan nama Allah yang tidak ada mendatangkan sebarang mudarat daripada langit dan bumi dan Dia Maha Mendengar dan Maha Melihat.”

Doa tersebut, wahai anak kesayanganku, disuruh oleh Nabi agar dibaca sebanyak 3 kali dan diikuti dengan membaca ayat al-Qursy.

Ketiga, jangan engkau lupa membaca melakukan doa musafir.

Wahai anakku,
Perjalanan jauh yang mengambil masa yang lama sudah pasti memenatkan. Ambillah perhatian dengan keletihan yang kita rasai. Aku dan bonda sabar menanti kepulanganmu. Biar lambat, asalkan semua selamat sampai.

Senyum.

2 kali tulis surat, tiada jawapan menteri - Iskandar

Harakahdaily, 06 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) perlu mengkaji semula status projek-projek yang telah disenaraihitam sebagai projek terbengkalai jika ianya telah diambil alih oleh pemaju penyelamat dan berjaya dipulihkan.
Kerajaan Negeri Selangor telah menerima aduan dari pemaju penyelamat bahawa projek terbengkalai yang mereka ambil alih telah berjaya dipulihkan tetapi orang ramai yang ingin membeli unit-unit di situ gagal mendapat kelulusan pinjaman dari bank.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Peneroka Bandar negeri, Iskandar Abdul Samad berkata, bank terpaksa menolak permohonan mendapatkan pinjaman bagi projek seperti itu kerana ia masih berada di dalam senarai projek terbengkalai.

“Akibat dari itu pemaju menghadapi masalah untuk menjual unit-unit yang masih tidak terjual dan ini memberi kesan kepada keupayaan pemaju mendapatkan pembiayaan kewangan,” jelasnya dalam satu kenyataan.

Contohnya, kata beliau terdapat sebuah projek rumah kos rendah di Subang yang berjaya dipulihkan dan telah lebih 80 peratus siap tetapi oleh kerana KPKT masih menyenaraikannya sebagai projek terbengkalai maka 140 orang pembeli telah gagal mendapat pinjaman bank.

Oleh itu, ujarnya kerajaan negeri menggesa KPKT mengeluarkan projek yang berjaya dipulihkan dari senarai hitam itu agar projek tersebut dapat disiapkan menurut jadual yang ditetapkan oleh pemaju penyelamat.

Justeru, pihaknya berharap satu pertemuan di antara kerajaan negeri dan KPKT dapat diadakan dengan segera bagi membincangkan perkara ini dan isu-isu perumahan lain.

Beliau berkata, di antara isu-isu itu adalah harga rumah yang semakin meningkat, pembinaan rumah mampu milik dan penyelenggaraan pembangunan bestrata.

“Pada penggal lepas pejabat ini telah 2 kali menulis kepada menteri yang terlibat memohon pertemuan tetapi tidak pernah ada jawapan dari KPKT,” ujarnya lagi.

Apabila Datuk Seri Najib menyeru kepada Islam

Mohammad Faizal Che Yusof, 06 Ogs 2013
Teruja? Memang teruja bila mana Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyeru untuk rakyat menerokai kandungan kitab suci al-Quran dengan membaca dan memahami ayat demi ayat seterusnya mengajak umat Islam menjadikan generasi sekarang sebagai generasi al-Quran.

Memetik daripada laporan Bernama 5 Ogos 2013 sewaktu merasmikan pusat percetakan Mashaf al-Quran di Kuala lumpur, antara lain beliau menyebut, "Jadikanlah pembacaan al-Quran itu sebagai budaya kita, mudah-mudahan kita akan memperolehi keberkatan dan petunjuk,".

Biarlah entah berapa kali kata-kata sedemikian telah dilontarkan oleh Datuk Seri Najib, saya tetap teruja dengan gesaan tersebut. Dengan keberkatan bulan Ramadhan ini, saya mendoakan kata-kata yang dilafazkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak tersebut mampu menusuk ke jantungnya, tertanam di lubuk hati beliau yang paling dalam untuk beliau mendahului yang lain melaksanakan dan mengotakan apa yang dikata.

Biarlah ucapan beliau tersebut umpama manisnya kempen pilihan raya, itu tidak kisah. Nama pun ahli politik. Apatah lagi laporan tersebut juga dipautkan dalam ruang politik.

Mendahului gesaan tersebut sehari sebelumnya, dalam ucapan beliau di Pekan, Datuk Seri Najib telah menyeru agar seluruh umat Islam di negara ini bersatu dengan mencari titik pertemuan biarpun berbeza ideologi politik. Beliau nyatanya sedar bahawa politiklah antara punca membawa kepada umat Islam di negara ini berpecah lantaran gagal memahami al-Quran dan menhayati isi kandungannya.

Sejurus selepas Pilihan Raya Umum PRU 13 lalu, seorang ulama Umno ada menyebut kepada saya. “Alangkah baiknya apabila orang-orang PAS masuk Umno. Orang-orang PAS ni baik. Mereka berpegang kepada Islam. Masuk Umno, dakwahlah orang-orang dalam Umno supaya semua orang Umno jadi baik dan berpegang kepada Islam”.

Satu persoalan yang boleh kita fikirkan, adakah perpecahan itu secara mutlaknya salah? Mari kita renung satu perumpamaan ini. Sepohon pohon jati ditebang. Dikerat dan dipotong batangnya. Maka pohon jati yang tadinya satu dan bersatu kini telah pecah dan terpisah.

Apakah kebaikan hilangnya kesatuan pohon jati tersebut? Akhirnya pohon jati yang dipecah dan dikerat tadi disatukan dengan pelbagai rupa bentuk yang dinamakan perabot dan pelbagai binaan.

Perbezaan pendapat dan perpecahan kesatuan itu adalah lumrah alam yang telah ditentukan Allah. Justeru, terpulang kepada kitalah untuk mengurus perbezaan dan perpecahan tersebut agar kebaikan akhirnya diperoleh.

Apabila politik dikatakan menjadi punca kepada perpecahan umat Islam, ia bukanlah menjadi masalah besar jika kita kembali kepada apa yang difirmankan Allah SWT agar kita kembali kepada al-Quran dan Sunnah. Tidak perlu timbul gesaan untuk orang PAS masuk Umno kerana PAS sendirinya akan hilang apabila Umno ikhlas melaksanakan dan menegakkan hukum Allah. Itulah jaminan PAS sebagaimana yang sering disuarakan oleh Tuan Guru Datuk Bentara Setia Nik Aziz Hj Nik Mat, mantan menteri besar negeri Kelantan.

Datuk Seri Najib pastinya sedar selama ini siapa yang menjadi mangsa kepada perbezaan ideologi politik ini. Siapa yang teraniaya dalam banyak isu apabila berbeza politik. Siapa yang dinafikan pelbagai hak apabila berbeza politik. Tentunya tiada individu muslim yan gakan menolak apabila Datuk Seri Najib Tun Razak memulakan langkah untuk benar-benar memahami dan menghayati isi kandungan al-Quran secara menyeluruh dan tidak terpilih.

Datuk Seri Najib selaku Perdana Menteri seharusnya sedar dan faham apabila seruan kepada Islam dilaungkan, ia bermakna setiap individu muslim atas apa jua kapasiti wajip tunduk kepada setiap inci perintah dan larangan Allah dan sedia dipertanggungjawabkan pada hari mahsyar kelak.

Menyeru kepada Islam bermakna kesediaan permerintah menyediakan keperluan kepada setiap hamba rakyat, tidak terhad kepada mereka yang kita sayangi, bahkan juga kepada rakyat miskin, golongan OKU, permudahkan perjalanan rakyat yang bermusafir bukan kesulitan pelbagai saman  dan keperluan mereka yang bukan beragama Islam.

Menghayati al-Quran bermakna setiap janji mesti dikota, tiada lagi pengkhianatan atas apa jua alasan dan tiada lagi diskriminasi terhadap rakyat atas apa jua justifikasi.

Justeru, Datuk Seri Najib wajar memulakan langkah untuk rakyat sama-sama faham dan terus menghayati setiap isi kandungan al-Quran. Lunaskan setiap janji pilihan raya, tunaikan segala persetujuan termasuklah perjanjian royalti dan petroleum antara Petronas dan kerajaan negeri, pastikan rakyat menikmati pembangunan negara meskipun tidak menyokong Umno, benteras dan perangi setiap jenayah termasuk amalan rasuah.

Jika gergaji dan kapak yang menebang dan memecahkan pohon jati, gergaji dan kapak jugalah menyatukan kayu jati. Demikianlah halnya apabila politik dikatakan memecah belahkan rakyat, politik jugalah alatnya menyatu padukan rakyat.

Sekali pemimpin sedia melaksanakan keadilan, seribu kali rakyat yang cintakan Islam akan bersama. Sebaliknya, satu langkah menafikan keadilan, seribu penentangan bangkit menolak kepimpinan. Moga Ramadhan 1434H meninggalkan bekas-bekas takwa untuk bekalan menempuh hari mendatang buat Malaysia yang tercinta. – 28 Ramadhan 1434H.

Apa lagi Perkasa mahu sebenarnya?

Harakahdaily, 06 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Atau barangkali soalan yang lebih spesifik patut ditanya, apa lagi Perkasa mahu sebenarnya, tulis Shahbudin Husin.

Ini ekoran Perkasa mencadangkan agar kerajaan menarik kerakyatan Namewee yang didakwanya "biadap" dan "kurang ajar" berikutan posting videonya di Youtube yang mengkritik kerajaan kerana bersikap double standard berhubung penangguhan tayangan filem New Village yang sudah ditetapkan tarikhnya oleh Finas.

Berikutan tindakan kerajaan itu, tulisnya lagi, Namewee telah berleter panjang lebar dalam video terbarunya mengenai sikap kerajaan yang didakwanya "double standard" bukan saja dalam isu filem New Village tetapi juga dalam beberapa isu lain berkaitan dirinya yang pernah berhadapan dengan pelbagai karenah ketika berurusan dengan kerajaan.

Menurutnya, Namawee yang sebelum pilihanraya lalu pernah menghina lagu Negaraku tetapi tidak diambil apa-apa tindakan kerana ketakutan Najib akan kehilangan sokongan pengundi Cina, kini menerima nasib yang sebaliknya.

“Hanya kerana mengkritik kerajaan bersikap double standard, kerakyatannya dicadang ditarik balik oleh Perkasa,” tanya beliau..

Baginya, isu yang dibangkitkan oleh Namewee hanyalah sikap "double standard" kerajaan dalam beberapa isu yang dirasakannya tidak wajar.

Katanya, ia lebih berupa kritikan terhadap karenah birokrasi kerajaan, tiada kena-mengena dengan kaum atau agama sepertimana yang menjadi asas perjuangan Perkasa.

“Kenapa berlebih-lebihan membela kerajaan dan seolah-olah mahu suara Perkasa didengari oleh kerajaan?” tanya Shahbudin lagi.


Baca di sini

Muhyiddin ke negara Syiah hadiri pelantikan Presiden baharu negara itu

http://darisungaiderhaka.blogspot.com, 05 Ogs 2013

Akhirnya terdedah juga bahawa isu Syiah yang dimainkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan juga media tunggangan mereka hanyalah bertujuan untuk mengalih perhatian rakyat terutamanya yang berbangsa Melayu dan berugama Islam dari masaalah sebenar yang dihadapi..

Umum mengetahui bahawa Iran adalah bumi kepada penganut Syiah, dan di Malaysia fahaman Syiah ini akan dan ada negeri yang telah memfatwakannya sebagai haram.

Dan Kerajaan Barisan Nasional juga dikatakan tidak menyokong sama sekali fahaman Syiah ini..

Muhyiddin telah berkata "Pengaruh Syiah dari negara Iran ada di sini dan cuba disebarkan di kalangan masyarakat. Ini satu masalah besar bukan sahaja sistem pendidikan tetapi masyarakat Islam, jadi saya mahu tindakan segera diambil bagi mengelak perkara ini terus merebak,".

Tak sokong konon.. tapi..Muhyiddin Yassin telah ke Teheran, Iran pada Ahad sebagai mewakili Malaysia pada majlis pelantikan presiden baharu Iran.

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Kelantan ketengah muka baru Penyelia Dun

Aslani M, 05 Ogs 2013
KOTA BHARU: Bagi memudahkan perkhidmatan kepada rakyat di kawasan dimenangi BN pada pilihan raya umum lalu, kerajaan negeri melantik penyelia Dun dan Parlimen di kawasan terbabit.

BN dan Umno juga melantik penyelaras di 33 Dun dan sembilan kawasan parlimen di Kelantan yang dimenangi Pakatan Rakyat.

Mesyuarat Exco kerajaan negeri baru-baru ini meluluskan pelantikan tersebut bagi membolehkan mereka berkhidmat kepada rakyat, sebagai wakil kerajaan negeri.

Mereka terdiri daripada calon-calon yang tewas PRU lalu dan muka baru.

Bekas-bekas calon yang dikekalkan sebagai penyelia Dun iaitu Wan Hassan Wan Ibrahim di Dun Semerak, Ku Mohd Zaki Ku Hussin (Dabong), Abdullah Hussin (Galas).

Selain itu Nik Mahadi Nik Mahmood (Kok Lanas), Sufely Abdul Razak (Bukit Bunga) dan Ramlan Mat (Kuala Balah).

Manakala tokoh baru yang ditampilkan Nik Yusof Nik Abdullah (Selising), Razali Yusoff (Gual Ipoh), Mustapha Deris (Air Lanas), Syed Azhari Syed Alwi (Nenggiri) dan Noraini Hussin (Paloh).

Dun Pengkalan Kubur mengekalkan bekas penyelia penggal lepas iaitu Wan Rosdi Wan Ibrahim.

Penyelia peringkat parlimen pula iaitu Abdul Aziz Ab Kadir (Ketereh), Amran Abdul Ghani (Tanah Merah), Mohd Apandi Mohamad (Jeli) dan Azman Ahmad (Gua Musang).

Bagaimanapun parlimen Machang belum lagi dinamakan penyelia baru.

Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Nik Wan Yusoff berkata, pelantikan penyelia peringkat Dun dan parlimen dibuat bagi memudahkan urusan kerajaan dengan rakyat.

Katanya, pelantikan penyelia di kawasan terbabit dibuat memandangkan pada pilihan raya umum lalu dimenangi BN.

“Dengan adanya penyelia membolehkan urusan rakyat termasuk berkaitan tanah dan pelbagai lagi di bawah bidang kuasa kerajaan negeri dapat dipermudahkan,” ujarnya di sini.

Tiada ulasan: