Khamis, 13 Jun 2013

PADA TAK ADA ...BAIKLAH ADA...JANGAN TAK ADA LANGSUNG...MAU KE LETAK JAWATAN

Petisyen PRU13: Pakatan Rakyat 39, BN 21

Harakahdaily, 13 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Petisyen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang tempohnya berakhir semalam, menyaksikan sejumlah 60 petisyen difailkan sekaligus menjadi jumlah paling banyak dalam sejarah petisyen pilihan raya di negara ini.

Apa yang menarik, tindakan memfaikan petisyen yang biasanya hanya sinonim dengan pihak pembangkang, kali ini juga turut dikemukakan oleh BN.

Daripada jumlah keseluruhan 60 petisyen itu, 39 dikemukakan oleh Pakatan Rakyat manakala 21 lagi oleh BN.

Bagi Pakatan Rakyat, 39 petisyen tersebut adalah membabitkan 25 kerusi parlimen manakala 14 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Bagi BN pula, 21 kawasan yang terlibat adalah masing-masing enam parlimen dan 15 Dun.

Di Kedah, kawasan parlimen yang terbabit dengan petisyen adalah Merbok dan Kulim Bandar Baru yang dikemukakan oleh PKR, manakala tiada bagi kerusi Dun.

Di Kelantan perlimen terlibat adalah Ketereh yang dikemukakan oleh PAS, Machang (PKR), Bachok (BN), manakala bagi Dun pula, Kok Lanas (PAS), Selinsing (PAS), Ayer Lanas (PAS), Jelawat (BN), Mengkebang (BN), Gaal (BN) dan Manek Urai (BN).

Di Terengganu, tiada kerusi parlimen terlibat petisyen, tetapi kerusi Dun adalah Hulu Besut (PAS), Kuala Berang (PAS), Rantau Abang (BN) dan Teluk Pasu (BN).

Di Pahang juga tiada petisyen terlibat bagi kerusi parlimen, namun hanya satu bagi kerusi Dun iaitu Dun Cameron Highlands (DAP).

Bagi Pulau Pinang pula, parlimen terlibat adalah Balik Pulau (PKR) dan tiada petisyen bagi kerusi Dun.

Di Perak, parlimen terlibat adalah Tapah dan dua petisyen bagi Bagan Datok yang dikemukakan PKR, manakala bagi kerusi Dun adalah Selama, Rungkup, Manong, Pasir Panjang, Manjoi dan Lubok Merbau yang kesemuanya dikemukakan oleh PAS.

Bagi negeri Selangor, tiga kawasan parlimen terlibat iaitu Sabak Bernam (PKR), Sungai Besar (PAS), Kuala Selangor (PAS) manakala tiada petisyen bagi kawasan Dun.

Bagi Kuala Lumpur, parlimen terlibat adalah Setiawangsa (PKR), Titiwangsa (PAS), Lembah Pantai (BN) dan Parlimen Batu (BN).

Di Melaka, tiada petisyen yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat, manakala BN memfailkan dua petisyen iaitu bagi kerusi Parlimen Bukit Katil dan Dun Bukit Baru.

Bagi negeri Johor, parlimen terlibat adalah Pulai (PAS), Segamat (PKR), Ledang (PKR), Muar (PKR), Tebrau (PKR), Pasir Gudang (PKR), Labis (DAP), Batu Pahat (BN) manakala bagi Dun adalah Gambir (PAS), Mahkota (PAS), Nusajaya (PAS), Penggaram (BN), Parit Yani (BN), Stulang (BN) dan Puteri Wangsa (BN).

Di Sabah, parlimen terlibat adalah Kota Marudu (PKR), Beaufort (PKR) dan Pensiangan (PKR), manakala bagi Sarawak adalah parlimen Baram (PKR) dan Sarikei (BN).

Menurut Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, jika terdapat mana-mana pihak tidak berpuas hati dengan keputusan pemilihan pilihan raya umum lalu, mereka boleh mengemukakan petisyen pilihan raya kepada Mahkamah Tinggi yang mempunyai bidang kuasa di tempat pilihan raya itu diadakan.

Seksyen 38 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5) pula memperuntuk tiap-tiap petisyen pilihan raya hendaklah dikemukakan dalam tempoh 21 hari dari tarikh keputusan dan penyata pengundian disiarkan dalam warta.

Tempoh 21 hari itu dianggap bermula pada 23 Mei lalu dan berakhir semalam.

Gerakan amal tarbawi wajib diperkasa

., 13 Jun 2013


1. Sebagai sebuah Gerakan Islam, Amal Tarbawi menjadi tunjang kekuatan dan keutuhannya mendepani cabaran dan menyerap tekanan. Malah Amal Tarbawi melengkapi segala zat dan galian yang diperlukan oleh Gerakan Islam bagi menguatkan otot serta memperkasakan stamina guna menggalas berat beban perjuangan mendaulatkan Syariat Allah swt.

2. Tanpa Amal Tarbawi atau perlaksanaan Amal Tarbawi yang lemah serta tidak konsisten bakal mengundang 1001 masaalah dalaman yang mencetus konflik atau krisis. Besar kemungkinan bahawa segala konflik dan krisis dalaman itu berlarutan dan sukar pula diatasi ekoran dari lemah dan lembabnya perlaksanaan Amal Tarbawi.

3. Amal Tarbawi sangat berkait rapat dengan pengkaderan serta pembinaan aqidah, fikrah dan syakhsiyyah. Agar setiap anggota Gerakan Islam sama ada pemimpin atau ahli biasa, wakil rakyat atau staff pejabat memiliki skima pentarbiyyahan yang mantap dan lengkap.

4. Aqidah mereka aqidah yang tulen, fikrah mereka fikrah Islamiyyah dan syakhsiyah mereka pula adalah syakhsiyyah yang soleh. Inilah rahsia kekuatan Gerakan Islam sehingga ia mampu bertahan dalam menangkis dan mengelak serangan musuh yang bertubi arus dari segenap sudut.

5. Apabila Amal Tarbawi mula tidak diendah atau perlaksanaannya bersifat acuh tidak acuh lantaran memberi keutamaan kepada skil politik seperti penampilan imej, kenyataan media, penampilan di tengah-tengah kemelut masyarakat, mengupas dan menjuarai isu, enggagement dengan pelbagai pihak dan sebagainya lagi yang saya tidak nafikan kepentingannya, maka ia membawa implikasi yang besar dan sukar buat masa depan perjuangan.

6. Kita kelak mungkin dilihat hebat dan gah pada zahirnya dek penampilan dan penonjolan imej politik yang luar biasa tetapi individu anggota dan jamaah itu sendiri terdedah kepada hakisan nilai fundemental dan spiritual Harakah Islamiyyah.

7. Contoh mudah yang boleh saya ketengahkan ialah merosotnya nilai ukhuwwah fillah lantaran sejak lama dulu, usrah diabaikan, tamrin ditinggalkan, qiamulail dilupakan, ziarah diketepikan. Mungkin kerana kita nak beri tumpuan kepada ceramah umum, pertemuan-pertemuan politik dengan rakan saingan politik yang lain, hubungan dengan pihak media agar menyiarkan kenyataan politik kita, mesyuarat merangka strategi untuk saling mendahului antara satu sama lain terutama menjelang musim muktamar yang ada pemilihan kepimpinan.

8. Sedang usrah memberi peluang kita mempertaut hubungan atau ukhuwwah fillah di kalangan kita melalui bertanya khabar, makan setalam, bertentang mata, bahu membahu, sama-sama mengaminkan doa rabitah dan lain-lain elemen [di samping usrah menggarap fikrah melalui tasawwur Amal Islami yang jelas] yang mungkin kita lihat ianya kecil tetapi nilainya besar dalam mengukuhkan silah dan rabitah perjuangan antara anggota Gerakan Islam.

9. Tanpa usrah, tamrin dan lain-lain aktiviti Amal Tarbawi , dapat dilihat kesannya hari ini. Bermula dengan renggang hubungan antara anggota sesama anggota mahu pun anggota dengan pimpinan, ianya mengheret kita kepada suasana yang lebih sukar iaitu mudah berburuk sangka dan mudah tercetus pergeseran sesama sendiri hanya dengan sedikit khilaf atau isu kecil yang saya percaya ianya tidak akan mencetus pergeseran apalagi pertegkaran jika ukhuwwah diantara kita tebal dan kebal.

10. Sementara itu, tiada siapa yang boleh menafikan bahawa ukhuwwah sangat penting bagi sebuah Gerakan Islam. Ianya menguatkan benteng atau kubu perjuangan dari asakan musuh yang mahu memcahbelahkan saf kita, semangat kerja berpasukan, melancarkan orientasi gerak kerja yang dirancang, mengelak krisis dan perpecahan dalaman dan sebagainya.

11. Lebih bermakna jika perjuangan yang kita dokong ini bertunjangkan ukhuwwah fillah yang mantap lantas ia menghasilkan kemanisan berjuang dan kelazatan berjamaah. Kemanisan dan kelazatan ini bagai formula yang paling kental bagi mengelak berlakunya futur dalam perjuangan apalagi insiden keluar jamaah meninggalkan perjuangan atau pecah wala' dan retak thiqah kepada pimpinan.

12. Itu baru kita bercakap soal ukhuwwah. Masih banyak lagi perkara lain yang juga penting seperti soal walak, thiqah, dengar dan taat, iltizam atau komitmen, istiqamah atau pro aktif, tadhiyyah atau pengorbanan dan banyak lagi, yang hanya mahu dihasilkan melalui Amal Tarbawi.

13. Kesimpulannya, adalah menjadi kewajipan kita di semua peringkat, cawangan, kawasan, negeri, pusat bahkan dewan-dewan untuk melihat semula isu Amal Tarbawi yang sedikit sebanyak mengalami gangguan perlaksanaannya masa kini.

14. Mudah untuk dikesan, saya sebutkan disini betapa jika kita cadangkan program bermalam seperti 2 hari satu malam atau lebih, akan ada pandangan yang menolaknya dengan alasan kalau kita buat program melibatkan aktiviti bermalam, bimbang penyertaan kurang atau program itu bakal tidak mendapat sambutan. Lebih parah, pandangan seperti ini mewakili ramai dikalangan ajk mesyuarat tersebut.

15. Aktiviti Amal Tarbawi tidaklah sekadar usrah dan tamrin justeru Tarbiyyah bukan suatu yang rigid. Kita boleh menampilkan apa jua bentuk aktiviti asal sahaja membawa kita ke arah pencapaian yang menepati piawaian sebuah Gerakan Islam dengan elemen-elemen yang saya sebutkan tadi.

16. Kreativiti dalam menganjurkan aktiviti agar tidak dilihat stereo type atau jumud dan sebagainya sangat diperlukan. Yang penting kita perkasakan Amal Tarbawi. Harap gesaan ini mendapat sambutan semua pihak organ parti atau jamaah.

17. Segala kelemahan jangan dibiarkan berlarutan kelak ia membarah. Segala kekurangan jangan dipandang sebelah mata kelak ia membusung. Segala masalah jangan dianggap remeh kelak ia meruncing.

Selamat memperkasakan Amal Tarbawi.

Nasrudin Hassan

Panas: Peugeot, Volkswagen, Proton nafi turun harga kereta

http://wasukalu.blogspot.com, 13 Jun 2013

Lagi panas - Peugeot, volkswagen dan proton nafi turunkan harga kereta

KUALA LUMPUR, 13 Jun – Pembuat kereta Volkswagen dan Peugeot kedua-duanya telah menafikan penurunan harga tahun ini seperti dilaporkan oleh akhbar milik Umno Utusan Malaysia tiga hari lalu sebagai bukti gabungan pemerintah itu menunaikan janji pilihan raya mereka.

Utusan telah melaporkan Volkswagen, Peugeot, Honda dan pembuat kereta tempatan Proton dan Perodua telah menurunkan harga sepuluh model mereka sehingga 11 peratus bermula Januari tahun ini, menyiarkan senarai harga sebagai bukti kerajaan Barisan Nasional (BN) telah menunaikan janji mereka untuk menurunkan harga kereta dalam manifesto Pilihan Raya 2013.

“Sila ambil perhatian, harga di imej itu tidak tepat. Harga Golf memang RM157,888 semenjak dilancarkan. Bukan RM169,888,” kata wakil dari Volkswagen Malaysia di akaun Facebook mereka merujuk kepada salah satu model Golf.

Seorang pengguna sebelum itu memuat naik laporan Utusan, yang mendakwa harga Golf telah dikurangkan sehingga 7.1 peratus dari RM169,888 ke RM157,888.

Bercakap kepada The Malaysian Insider, seorang pengedar untuk pembuat kereta Jerman itu mengesahkan harga Golf Mark 7 1.4 TSI yang dilancarkan sejak awal tahun ini memang berharga bermula dari RM157,888.
Peugeot Malaysia juga telah memberi respon di laman Facebook mereka mengenai dakwaan Utusan harga bagi model 308 telah diturunkan sebanyak 11 peratus dari RM115,663 ke RM102,888.

“Tanpa sebarang prejudis, tiada apa-apa dikeluarkan oleh kami, kami tidak dirujuk sebelum artikel itu dicetak dan tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan laporan berita itu. Harga yang ditunjukkan 308 Turbo pra- facelift dan 308 VTi sebenarnya merupakan dua varian berbeza dari Peugeot 308,” kata pembuat kereta Perancis itu.

Seorang pengedar Peugeot memberitahu The Malaysian Insider model facelift 308 VTi semenangnya berharga RM102,888 semenjak ianya dilancarkan pada pertengahan tahun lepas dan harga 308 Turbo adalah RM121,888.

Utusan juga melaporkan Honda Jazz Hybrid kini berharga RM89,900 selepas diturunkan sebanyak 2.5 peratus dari RM92,187.
Semakan dengan pembuat kereta dari Jepun itu mengesahkan model versi kenderaan pemasangan tempatan (CKD) di kilang Alor Gajah sememangnya dijual pada RM89,900 semenjak dilancarkan tahun lepas. Manakala model versi kenderaan jenis diimport sepenuhnya (CBU) dilancarkan sebelum ini berharga RM94,800.

Akhbar Melayu itu juga melaporkan penurunan harga bagi model syarikat tempatan seperti Persona, Preve, Saga dan Exora dari Proton, dan Alza, Viva, dan Myvi dari Perodua.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengulangi ikrar pilihan raya untuk mengurangkan harga kereta melalui akaun Twitter lewat bulan lepas, berjanji harga kereta akan dikurangkan secara berperingkat sehingga 2017.
Pada hari sama, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata kerajaan telah berjanji untuk mengurangkan harga kereta antara 20 hingga 30 peratus dalam tempoh lima tahun, seperti yang digariskan dalam manifesto pilihan raya BN.

“Malah, sejak Oktober tahun lalu, harga 10 model popular di negara ini telah turun secara purata 7.3 peratus,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan kementerian itu, pertama selepas Mustapa dilantik semula ke dalam Kabinet.
Kedua-dua BN dan pembangkang Pakatan Rakyat telah berikrar harga kereta lebih murah menjelang pilihan raya Mei, walaupun melalui mekanisme berbeza.TMI


Sementara itu proton pula menghantar memo kepada pengedar-pengedarnya

Ia menjelaskan, laporan akhbar itu tidak mendapat pengesahan daripada Proton.

“Laporan berkenaan mungkin berdasarkan potongan yang diberikan oleh Proton sebelum ini. Laporan dikeluarkan bukan daripada kenyataan Proton dan Proton tidak memberi maklumat harga seperti dinyatakan,” menurut memorandum itu.

Sebaliknya harga diskaun bagi model seperti Prevé, Exora dan BLM diturunkan sempena Kempen Jualan 1Malaysia pada bulan ini.

Malah peratusan penurunan harga yang ditawarkan Proton adalah lebih rendah daripada penuruan harga yang disiarkan akhar itu. - ASD

Ustaz Nassuruddin bidas Umno Kelantan isu kata-kata UAI

http://kerabubersuara.blogspot.com, 13 Jun 2013

YB Ustaz Nassuruddin Bidas UMNO Kelantan Isu Kata-kata UAI

June 12, 2013

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn2/7795_594990293867582_995998251_n.jpg
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/998137_193150697511985_1550680423_n.jpg
kena dah! padan muka!

Kaji balik kes OKU Jayson Pua - PAS

Salmiyah Harun, 13 Jun 2013
KUALA LUMPUR: PAS mendesak Kementerian Pelajaran mengkaji balik kes permohonan seorang ibu, Goh Eng Booy, 52, apabila permohonan untuk memasukkan anak lelakinya, Jayson Pua, 18, ke program matrikulasi gagal.

Pengerusi Sekretariat Prihatin OKU PAS, Mohammad Faizal Che Yusof (gambar) berkata, rayuan ibu ini sebanyak dua kali ditolak bukanlah cerita baru di negara ini.


Sinar Harian pada 10 Jun 2013 melaporkan berita bertajuk “Kesal anak OKU cemerlang SPM gagal ke matrikulasi”, yang melaporkan kesah sedia keluarga ini.

"Kami menggesa untuk pihak-pihak terbabit dalam Kementerian Pendidikan memberi perhatian khusus kes-kes seumpama ini," kata Faizal dalam kenyataannya.

Dalam SPM 2012 lalu, Pua yang terpaksa berkerusi roda kerana mengalami masalah lemah keseluruhan badan (duchenne muscular dystrophy) (DMD) sejak berumur enam tahun memperoleh 6A 5B.

Sehubungan dengan itu, Faizal menggesa untuk perhatian khusus diberikan oleh pihak kerajaan dalam kes-kes yang membabitkan OKU atas dasar-dasar berikut:

Kes dakwat cukup untuk pemimpin SPR letak jawatan

Abdul Aziz Mustapha, 13 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Pemimpin-pemimpin Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sepatutnya meletakkan jawatan jika mereka bermaruah hanya kerana satu kes sahaja iaitu dakwat kekal yang tidak kekal, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

(Dua pemimpin utama SPR yang didesak meletak jawatan tetapi menolaknya)

"Ketika semakin kuat keyakinan rakyat bahawa pilihan raya umum yang lepas dicemari penipuan, pemimpin-pemimpin SPR sepatutnya meletakkan jawatan jika mereka bermaruah," kata beliau ketika mempertikaikan sikap Pengerusi SPR yang berkeras bahawa pemimpin-pemimpin suruhanjaya itu tidak akan meletak jawatan hanya kerana didesak oleh pihak yang tidak berpuas hati dengan proses pilihan raya umum ke-13 baru-baru ini.

Amat malang, kata Salahuddin, apabila pemimpin-pemimpin SPR itu bukan sahaja enggan mengambil tindakan bermaruah dan meletak jawatan, malah mereka memilih untuk menyerang rakyat yang tidak dapat menerima pilihan raya 5 Mei lalu sebagai pilihan raya yang adil dan bersih.

Beliau berkata, keyakinan rakyat bahawa pilihan raya tersebut sebagai pilihan raya penuh penipuan bukan dibuat berdasarkan imaginasi mereka malah berdasarkan begitu banyak laporan polis yang dibuat serta pelbagai pendedahan demi pendedahan yang tidak dijawab dengan meyakinkan oleh SPR.

"Ambil contoh yang paling mudah, iaitu isu kandungan bahan kimia dalam dakwat yang didakwa kekal yang mengakibatkan pertelagahan antara SPR dengan Menteri Kesihatan

"Apa yang berlaku itu menyebabkan rakyat semakin yakin bahawa pilihan raya umum lalu penuh dengan penipuan," kata Salahuddin (gambar).

Beliau berkata, dalam pertelagahan itu, rakyat sudah pun melihat pemimpin-pemimpin SPR tidak lagi bermaruah apabila Menteri Kesihatan, Datuk Dr S Subramaniam sendiri enggan mengakui pihaknya mengeluarkan laporan keselamatan yang memberi amaran mengenai risiko kesihatan yang timbul daripada kandungan lebih satu peratus argentum nitrat dalam dakwat yang didakwa kekal itu.

"Kalau menteri dari Barisan Nasional (BN) sendiri memberikan kenyataan yang menyebabkan SPR dilihat berbohong dan menipu, bagaimana rakyat hendak mempercayai pilihan raya lepas bersih dari penipuan dan ketidakadilan?" beliau mempersoalkan.

Subramaniam berkata, kementeriannya tidak pernah menyediakan sebarang laporan kesihatan berhubung dakwat kekal dan SPR juga tidak pernah meminta Kementerian Kesihatan berbuat demikian.

Memburukkan lagi keadaan, kata Salahuddin, apabila SPR membisu seribu bahasa setelah Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menuntut Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengemukakan surat yang didakwa dihantar oleh Kementerian Kesihatan itu.

Aziz sebelum itu mendakwa Kementerian Kesihatan mengeluarkan laporan keselamatan mengenai dakwat kekal.

1.      Sepertimana yang diperuntukkan oleh Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) dalam Artikel 24, akses kepada pendidikan adalah menjadi hak kepada setiap OKU tanpa boleh ada diskriminasi.

2.      Seksyen 28 Akta OKU 2008 mengesahkan pemakaian artikel 24 CRPD di peringkat nasional iaitu hak kepada pendidikan kepada individu OKU sebagaimana diterimapakai di peringkat antarabangsa.

3.      Akta OKU 2008 juga dalam muqadimah telah memberi satu penegasan bahawa perlunya pengiktirafan kepada potensi dan keperluan individu OKU bagi memastikan keupayaan sebenar individu tersebut dapat digilap.

Justeru, katanya, setiap anak-anak OKU perlulah diberi ruang yang seadilnya oleh pihak kerajaan bagi memastikan pendidikan yang sehabis sempurna dapat diberikan bagi memastikan potensi diri anak tersebut dapat digarap kerana Allah menciptakan manusia itu dengan kelebihan yang tersendiri.

Pelu diinsafi juga, katanya, pencapaian yang dicapai oleh anak-anak OKU sebagaimana berjayanya Pua tentunya hasil dari usaha luar biasa beliau sendiri dan kedua ibu bapanya.

"Harus diingat, kelengahan pihak kerajaan menangani kes-kes yang seumpama ini dalam menyediakan akses pendidikan kepada setiap individu OKU yang pelbagai katagori hanya akan membunuh potensi-potensi lebih ramai individu OKU di Negara ini pada masa hadapan," tegas Faizal seorang peguam walaupun mempunyai masalah penglihatan.

Tiada ulasan: