Isnin, 3 Jun 2013

MAAK OOIII........

Najib berikan bukti SPR sangat pincang - TG Nik Aziz

Harakahdaily, 03 Jun 2013
KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) menyifatkan kenyataan Perdana Menteri mahu meletakkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di bawah Jawatankuasa Khas Parlimen adalah bukti SPR sangat pincang sebelum ini.

"Pada saya, ini sebenarnya tidak lain hanyalah sebesar-besar bukti bahawa proses perjalanan pilihanraya yang dikendalikan oleh SPR sangat pincang," kata beliau dalam kenyataannya kepada Harakahdaily.

Bagi beliau, jika sebelum ini, ada pemimpin Umno yang mencadangkan agar sesiapa yang tidak berpuas hati dengan perjalanan pilihanraya boleh keluar dari bumi Malaysia, di mana agaknya wajahnya ingin diletakkan dengan pengumuman Presiden Umno itu sendiri?.

Sehubungan itu beliau mengingatkan para pemimpin Umno dan lain-lain pihak jangan memperlekehkan pandangan rakyat.

"Saya ingatkan, jangan sesekali memperlekeh pandangan pandangan rakyat marhaen," tegasnya.

Berikut adalah kenyataan penuh bekas MB Kelantan itu.


Matahari Tegak dan UMNO Baru Terjaga

Saya membaca laporan muka hadapan Sinar Harian hari ini yang memuatkan pengumuman YAB Perdana Menteri Malaysia bahawa kerajaan telah memutuskan untuk memindahkan kawal selia dan fungsi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kepada satu Jawatankuasa Khas Parlimen yang bebas dan dwipartisan dianggotai wakil rakyat kerajaan dan pembangkang.

Khabarnya ini bertujuan untuk memperkukuh kewibawaan dan kredibiliti badan pelaksana pilihan raya negara.

Saya memetik kata-kata Datuk Seri Najib yang antara lain menyatakan bahawa langkah ini bagi memastikan peranan suruhanjaya itu sebagai badan bebas tidak lagi dipersoalkan, sekali gus mengukuhkan keyakinan rakyat terhadap peranannya mengadakan pilihan raya secara telus dan lancar.

Pada saya, ini sebenarnya tidak lain hanyalah sebesar-besar bukti bahawa proses perjalanan pilihanraya yang dikendalikan oleh SPR sangat pincang.

Inilah yang saya tegaskan kepada para wartawan yang bergegas ke rumah saya meminta ulasan di atas pengumuman Perdana Menteri itu.

Jika sebelum ini, ada pemimpin Umno yang mencadangkan agar sesiapa yang tidak berpuas hati dengan perjalanan pilihanraya boleh keluar dari bumi Malaysia, di mana agaknya wajahnya ingin diletakkan dengan pengumuman Presiden Umno itu sendiri?

Saya ingatkan, jangan sesekali memperlekeh pandangan pandangan rakyat marhaen.

Jika dahulu pemecatan Tun Salleh Abbas daripada jawatannya selaku Ketua Hakim Negara turut dipertikai oleh rakyat jelata tetapi kerajaan bermati-matian mempertahankan pemecatan tersebut.

Alih-alih apabila teraju pemerintahan negara diambil alih oleh orang lain, Tun Salleh Abbas tidak semena-mena menerima pampasan daripada 'kesilapan kerajaan'. Siapa yang kata kerajaan tidak pernah silap?

Hari ini dengan pelbagai persepsi masyarakat terhadap SPR, sewajarnya kerajaan mengakui sahaja kesilapan.

Isu dakwat kekal yang bertukar menjadi tidak kekal dan senarai yang tidak bersih memperlihatkan seolah-olah kerajaan hari ini berdiri di atas mandat yang tidak betul.

Itu belum lagi dicampur isu undi awal yang jelas sekali prosesnya benar-benar menguntungkan Barisan Nasional.

Benar sangatlah reaksi langsung daripada rakyat di seluruh negara yang bangkit beramai-ramai menuntut pembersihan di dalam pilihanraya. Perlu diingatkan, PAS bukan tidak pernah kalah di dalam pilihanraya, bahkan PAS lebih banyak kalah daripada menang.

Namun dalam masa yang sama, PAS tidak boleh menerima penipuan di dalam pilihanraya. Ingatlah, amanah yang diperolehi daripada jalan yang haram hanya menjadi beban yang sangat berat untuk ditanggung di akhirat kelak!

Saya fikir mustahil Barisan Nasional ingin menurut jejak langkah rejim Hosni Mubarak di Mesir yang menang hampir seratus peratus di dalam pilihanraya tetapi akhirnya kecundang di jalan raya.

Dengarlah suara hati rakyat. SPR wajar dirombak, perbetulkan kembali sistem pilihanraya.

Sayangnya, Umno lambat sedar. Dalam pada rakyat bangkit beramai-ramai mempersoalkan kredibiliti SPR, ada pemimpin Umno masih bermain madah pujangga menegakkan benang yang basah.

Jika umpama orang yang tidur, Umno hanya terjaga ketika matahari tegak di atas kepala!



Salam hormat,

NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,
Al-Mursyidul Am,
Parti Islam Semalaysia (PAS)

TPPA terus lenyap dari wacana umum

Rakyat Malaysia yang budiman bakal dianugerahkan hadiah paling besar daripada kerajaan Umno-BN yang merajai kita hari ini. Ia lebih besar daripada bencana barang naik; kamera AES, cukai GST, harga minyak, gula, jalan tol dan lain-lain.

Namanya Trans Pacific Partnership Agreement (TPP). Baru-baru ini di Lima, Peru pada 15-24 Mei yang lalu, telah berlangsung rundingan TPP pusingan yang ke 17.

TPP dijangka dapat diselesaikan menjelang sidang APEC di Indonesia, Oktober 2013 ini.
Inilah perjanjian paling rahsia pada abad ke 21.

Rundingan bermula 2010 melibatkan Amerika Syarikat dan sembilan buah negara rantau pasifik iaitu, Canada, Chile, Peru, Mexico, Australia, New Zealand, Singapura, Indonesia, Vietnam dan Malaysia. Jepun baru-baru ini ikut serta dalam rundingan, manakala kelibat China tidak kelihatan.

Ia bertujuan mewujudkan blok ekonomi yang akan menyeimbangkan kekuatan ekonomi, dan nantinya kedudukan strategik geo politik China di Asia Timur.

TPP membolehkan 600 buah syarikat gergasi dunia (Multi National Corporations-MNCs) menilai atau memantau rundingan perjanjian ini dengan hanya satu klik - dan mendapat aksesnya dalam talian internet. Para pelobi MNCs ini, boleh mendapatkan akses terhadap dokumen, membuat ulasan serta mempengaruhi isi perjanjiannya.

Manakala wakil-wakil Kongres AS pula tidak punya akses terhadap isi perjanjian ini. Waima Senator Ron Wyden sendiri yang menjawat Pengerusi Senate Subcommittee on Trade.

Senator Ron Wyden dan para senator lainnya telah menuntut ketelusan dalam proses rundingan perjanjian. Pada Jun 2012, seramai 132 orang perwakilan Kongres AS (1/3 jumlah ahli Kongres) telah menulis, menandatangani dan mengedarkan surat bantahan menuntut ketelusan dalam proses rundingan. Mereka mencatat dalam surat itu:

"Jika Kongres dan orang awam tidak dimaklumkan mengenai terma-terma syarat sebenar perjanjian itu sehingga berakhirnya proses tersebut, maka ia bermakna, apa-apa peluang untuk memberi masukan input telah hilang. Suatu perjanjian perdagangan yang tidak boleh berdiri untuk penelitian awam tidak boleh dirundingkan atas nama warganegara Amerika Syarikat. "

Salah satu kemenangan tenaga bantahan terhadap pensejagatan kuasa korporat-MNCs adalah kekalahan Free Trade Area of The Americas (FTAA). Selepas lulusnya Perjanjian Wilayah Perdagangan Bebas Amerika Utara (NAFTA) pada 1995, FTAA seharusnya diperluas ke seluruh wilayah Barat.

Bantahan meluas
Namun demikian, cadangan perjanjian tersebut secara telus telah didedahkan kepada umum. Bantahan meluas disusun dan rundingan dibatalkan sebelum tarikh tamat pada 2005. Salah satu sebab tewasnya rundingan FTAA tersebut kerana teks dokumen perjanjian dibenar untuk didedahkan ke pengetahuan umum.

Itu di AS yang punya demokrasi, hak asasi manusia, pilihanraya adil, media bebas dan Akta Kebebasan Maklumat. Di Malaysia, apatah lagi dengan Akta Rahsia Rasmi, Akta Hasutan dan lain-lain lagi perundangan tidak demokratik, TPP terus lenyap daripada wacana umum.

Peliknya, cerita bodoh Red Bean Army yang menjadi kepala berita akhbar arus perdana, bukannya TPP.

Kalau ia dibincangkan, ia dibicarakan secara sempit, di ruangan pinggiran tanpa rujukan luas, kritikal dan ilmiah. Konon, TPP hanya melibatkan kepentingan ekonomi orang Melayu. Begitulah ceteknya hujah yang diberikan. Masih menusuk jarum perkauman.

Tidak pasti hujah ini untuk menarik lebih ramai orang lagi bagi membantah TPP. Ataupun ianya sekadar melepaskan batuk di tangga agar agenda membodohkan orang Melayu terus bergerak lancar. Seterusnya menenggelamkan isu TPP ini.

Sebenarnya, seluruh rakyat Malaysia yang akan mendapat bala bahana TPP, antaranya:
  • Menghakis hak-hak pekerja di seluruh dunia (pekerja Malaysia akan ditambah aniaya lagi)
  • Menukar atau membuang peraturan-peraturan institusi kewangan negara, termasuk di Wall Street (apatah lagi Malaysia dengan pecah amanah dan rasuahnya)
  • Mengutamakan keuntungan korporat keparat MNC daripada hak rakyat (Malaysia telah lama dirundung sistem kapitalis monopoli oleh segelintir kroni Umno-BN, akan ditambah lagi)
  • Menghapuskan pekebun, peladang, penternak, petani dan nelayan kecil, memaksa perpindahan dan memusatkan bekalan makanan dunia ke tangan 1% penguasa kekayaan dunia
  • Membataskan kebebasan dan daya cipta inovasi terhadap Internet.
Kempen melawan TPP
NGO Doctors Without Borders/Médecins Sans Frontières (MSF) telahpun berkempen melawan TPP ini atas sebab ia menyekat penggunaan ubatan generik yang lebih murah. Ia akan mengakibatkan rawatan penyakit kronik seperti tuberculosis, malaria, HIV/AIDS, sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan lain-lain lagi menjadi sangat mahal.

Pada rundingan ke 15 di Auckland, New Zealand, Disember tahun lalu, pihak perunding Malaysia yang diwakili Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah mengesyorkan untuk menyekat jumlah maklumat berkenaan isi kandungan dan formula makanan yang diproses.
Walhal undang-undang hak kepenggunaan hampir di negara-negara maju memerlukan syarikat-syarikat pengeluar makanan memberikan maklumat tepat formula dan bahan-bahan kandungan produk makanan keluaran mereka.
Pastilah cadangan ‘bernas' Malaysia ini disokong kuat oleh AS. Ataupun barangkali Malaysia telah menjadi sarana MNCs untuk menyuarakan kepentingan mereka. Kita tertanya-tanya, pada waktu itu antara peneraju MITI ialah anak Dr. Mahathir sendiri.

Masalahnya TPP dirundingkan kerajaan Malaysia tanpa ketelusan, dengan kebanyakan syarat-syarat perjanjian dipaksakan tanpa pembuatan keputusan yang demokratik.

Bagaimana kerajaan yang hanya mendapat mandat 46 % undi popular ini, berhak untuk merundingi dan menandatangani perjanjian yang akan memberi kesan buruk untuk seluruh penghidupan di tanah air ini - alam, manusia dan segala harta milikan awam yang masih tersisa?

Jikalau kita membaca dongengan atau kisah mitos Melayu kuno, seperti kisah Sultan Mahmud dalam Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu berkenaan kejatuhan Melaka, atau kisah Raja Bersiong dan kerajaan Langkasuka, kita akan mendapati kemusnahan empayar-empayar Melayu kuno (Hindu-Budha dan Islam) ini berpunca daripada serangan dan penguasaan asing.

Melaka jatuh akibat serangan Portugis pada 1511. Manakala Langkasuka dan Srivijaya di rantau Nusantara melemah akibat serangan Raja Rajendra Chola (negara moden Tamil dan Lanka) pada 1025.
Tetapi kita tidak boleh menolak hakikatnya dengki khianat, tamak haloba, kezaliman, rasuah dan pecah amanah di kalangan pemerintah tempatan menjadi punca utama faktor dalaman yang merobohkan tembok pertahanan daripada ancaman luar.

Inilah akibatnya, serakah dasar penswastaan serta rakus pemerintahan zalim, rasuah, pecah amanah pentadbiran Dr. Mahathir Mohamad selama 22 tahun (dirujuk sebagai Mahathirisme). Inilah kesannya hegemoni United Malays National Organization selama lebih 55 tahun.

Bagi penyokong tegar Umno-BN, pada hari ini dan mendatang, sehingga termeterainya Perjanjian TPP ini, teruskanlah sokongan anda kepada Umno-BN. Nanti rasailah nikmat kehancuran dan kehilangan itu.

Bagi mereka yang telah lama hancur penghidupan dan harapannya, kehilangan telah sebati menjadi zat yang menyihatkan - itulah hikmat kekosongan!

Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini. 
Jangan termakan ‘helah’ Najib, ingatan Wan Azizah kepada PKR
Posted on Monday, June 03 @ 07:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh Mohd Farhan Darwis

KUALA LUMPUR, 2 Jun — Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail mengingatkan anggota partinya agar meneruskan perjuangan mereka walaupun Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) telah berlalu, serta tidak termakan dengan "helah" Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Wan Azizah menegaskan, tindakan Najib mengumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diletakkan di bawah jawatankuasa khas pilihan Parlimen (PSC) adalah cubaan mengalih perhatian sebenar dalam isu penipuan pilihan raya dan menjadikan beliau seolah-olah sedaya upaya memperbaiki imej pengendali pilihan raya tersebut sebagaimana tuntutan aktivis Bersih dan Pakatan Rakyat (PR).

"PRU13 belum selesai, kemenangan kita dirampas, kita kena teruskan lagi ... sebab ini kalau kita biarkan PRU13 berlalu begitu sahaja, rakyat akan lupa.

"Kita juga jangan terpedaya dengan helah Najib ... dulu semasa Bersih, kita lari bertempiaran, pedih mata, kemudian selepas berhimpun, masuk Parlimen dengan wakil rakyat, wujudkan jawatankuasa khas, tapi tak banyak perubahan pun," kata Wan Azizah dihadapan pemimpin akar umbi PKR ketika majlis minum petang di Taman Tasik Perdana di sini.

Dalam usaha untuk meningkatkan keyakinan rakyat terhadap badan pengendali pilihan raya itu, Najib semalam mengumumkan SPR akan dikawal selia oleh panel PSC yang merangkumi pemimpin daripada kedua-dua parti politik kerajaan dan pembangkang bagi meningkatkan kredibiliti mereka.

Isteri kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim itu juga mendakwa, isu persempadanan pilihan raya juga menyebabkan PR tewas apabila SPR terlibat untuk menewaskan pembangkang.

"Saya percaya rakyat dah beri kita mandat dalam pilihan raya lalu ... Namun persempadanan semula menjadi masalah, dia pusing-pusing nak kalahkan kita.

"Undi-undi ini SPR memang terlibat nak kalahkan calon PR," katanya lagi, dan mengingatkan kepada wakil rakyat PKR agar meneruskan khidmat mereka di kawasan yang telah dimenangi.

"Kita dah menang, di tempat kita menang, kita kena beri khidmat kepada rakyat," katanya.

Pengumuman Najib itu dilihat cubaan untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap SPR, namun pemimpin pembangkang juga turut menggesa agar Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof dan Timbalan Pengerusi Datuk Wan Ahmad Wan Omar digantikan dengan muka baru bagi merealisasikan cadangan tersebut.

Malahan, pembangkang turut menuntut agar PSC yang diwujudkan bagi mengawal selia SPR harus diketuai oleh PR bagi mengelakkan konflik kepentingan kata pemimpin daripada gabungan pembangkang.

Pengarah pemerhati pilihan raya Malaysian Electoral Roll Analysis Project (MERAP), Ong Kian Ming berkata ianya disebabkan rasa tidak percaya terhadap SPR. Lebih tinggi dalam kalangan pemimpin PR berbanding BN.

Pengendali pilihan raya itu dituduh memihak kepada BN oleh pembangkang dan membantu parti dengan 13 parti komponen itu kekal berkuasa dalam Pilihan Raya 2013 pada 5 Mei lalu.

"Kita sudah lihat contoh PSC untuk pembaharuan pilihan raya tidak menunjukkan banyak tindakan berkesan diambil ... salah satu puncanya kerana ia diketuai BN," katanya merujuk kepada jawatankuasa yang dipengerusikan pemimpin komponen BN, Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad pula membandingkan situasi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) di kebanyakan negara-negara Komanwel, yang menjadi lumrah pemimpin pembangkang mempengerusikan jawatankuasa berkenaan.

Di negara yang mempunyai jawatankuasa berkenaan, PAC biasanya bertanggungjawab memantau perbelanjaan kerajaan bagi memastikan keteluasan akauntabiliti.

Pemimpin PAS itu berkata, kepentingan seperti itu boleh dilihat dalam cadangan pembaharuan sistem "first past the post" yang memberi kelebihan kepada parti pemerintah.

Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh bagaimanapun menegaskan pembaharuan pilihan raya perlu dilaksanakan supaya SPR lebih adil, telus, dan bebas sebelum PR mengetuai PSC itu dapat dilaksanakan.

Ahli Parlimen Kuantan itu turut beranggapan langkah diambil Najib adalah cara mengalih perhatian rakyat terhadap dakwaan penipuan pilihan rata yang dibangkitkan PR.

Sejak pengumuman keputusan Pilihan Raya 2013, PR telah menganjurkan Himpunan "Black 505" di seluruh negara menolak keputusan pilihan raya.

Penganjurnya, Datuk Johari Abdul turut berkata himpunan berkenaan akan terus dijalankan walaupun Yang Di-Pertuan Agong telah menitahkan agar setiap rakyat menerima keputusan pilihan raya.

Sumber
 Waitha, jangan mimpi kami subahat - Sivakumar
Posted on Monday, June 03 @ 07:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Sumber Harakahdaily
KUALA LUMPUR: Kenyataan P Waithamoorty bahawa beliau sanggup bekerjasama dengan pimpinan DAP dalam menyelesaiakan masalah masyarakat India adalah sungguh melucukan.

"Kesanggupan beliau tidak bermakna kesanggupan kami pemimpin-pemimpin DAP.

"Kami tidak boleh menaruh kepercayaan terhadap seorang yang telah mengkhianati masyarakat India semata-mata untuk mendapatkan jawatan Timbalan Menteri,” tegas Timbalan Pengerusi DAP Perak, V Sivakumar.

Beliau dalam satu kenyataan mempersoalkan kenapa Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mahu bekerjasama dengan pimpinan DAP untuk menyelesaiakan masyarakat India.

Katanya, Waithamoorty sudah menjawat jawatan Timbalan Menteri dalam pentadbiran kerajaan BN, maka adalah tidak wajar untuk mengadakan hubungan kerjasama dengan pemimpin-pemimpin DAP.

Pada hemat beliau, ia adalah satu tipu muslihat untuk melarikan diri daripada hentaman pimpinan DAP jika beliau gagal untukmenyelesaikan masalah masyarakat India.

"Matlamat beliau untuk berlembut dengan pimpinan DAP tidak akan mendatangkan sebarang hasil kepadanya pemimpin-pemimpin DAP tidak akan berlembut dengan seorang yang telah menjual maruah bangsa untuk kepentingan sendiri,” ujar Ahli Parlimen Batu Gajah itu.

Justeru, ujarnya jangan pandai-pandai menjemput pimpinan DAP supaya turut bersuhabat dalam agenda politik kotor BN untuk menipu masyarakat India selama-lamanya.

Katanya, kaum India telah ditipu dan ditindas selama ini oleh kerajaan BN.

Menurutnya, masalah kaum India tidak boleh diselesaikan oleh Waithamoorty walaupun Pengerusi Barisan Bertindak Hak Penganut Hindu (Hindraf) itu diberi tempoh 5 tahun lagi.

"Beliau hanya mencari jalan untuk melarikan diri daripada amanat yang diberikan kepada beliau. Kaum India sudah tidak lagi percaya kepada beliau.

"Walau bagaimanapun saya  seorang pemimpin DAP, saya sanggup bekerjasama dengan beliau jika cabaran saya berani disahut olehnya,” katanya lagi.

Beliau berkata, puluhan ribu masyarakat India yang lahir di bumi Malaysia tidak memililki taraf kewarganegaraan.

Mereka, ujarnya memililki kad pengenalan merah dan tidak dianggap sebagai seorang warganegara Malaysia.

Oleh yang demikian, beliau mahu masalah itu dengan segera.

Menurut Sivakumar, dalam manifesto Pakatan Rakyat PRU13 dijanjikan bahawa masalah kewarganegaraan masyarakat India akan diselesaikan dalam tempoh 100 hari.

Tambahnya, jika Waythamoorty sanggup menyelesaiakan masalah kewarganegaraan masyarakat India dalam 100 hari, beliau sanggup bekerjasama dalam hal ini.

Tambahnya, jangan beri apa-apa alasan yang tidak munasabah jika betul-betul serius dan mahu  menyelesaiakan masalah kewarganegaraan yang dihadapi oleh masyarakat India.

"Jika beliau tidak berani untuk terima cabaran ini, saya menasihatkan kepada beliau supaya jangan bermimpi untuk mendapatkan kerjasama pemimpin-pemimpin DAP,” katanya lagi.

Sumber
 Syeikh Qardhawi Seru Umat Islam Berjihad Bantu Pejuang Sunni Di Syria
Posted on Monday, June 03 @ 06:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: kamal_hasan

"Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia, Prof. Dr.Yusuf Qardhawi mengulangi seruan jihad bagi menentang rejim toghut Basyar Al-Assad dan militia Hizbullah yang membunuh pengikut Sunni.

Dalam khutbah Jumaat yang disampaikan beliau semalam di Masjid Umar bin Al-Khattab di Doha, beliau turut menggesa umat Islam dan kerajaan umat Islam untuk membantu rakyat Syria sambil berkata, jika beliau berkemampuan untuk berperang nescaya beliau akan turun untuk memerangi Hizbullah di Syria.

Beliau turut melabelkan secara jelas gerakan Hizbullah (yang bermaksud kumpulan Allah) sebagai "Hizbu Syaitan" (iaitu kumpulan Syaitan).

Syeikh Qardhawi kemudian mengutuk Hizbullah dan Iran yang melakukan operasi ketenteraan membunuh umat Islam Sunni. Tidak terkecuali menurut beliau ialah Perdana Menteri Iraq, Nuri Maliki (seorang Syiah dan sekular) yang turut membunuh pengikut Sunni di negara tersebut.

Beliau turut menempelak sesetengah pihak yang mempercayai "niat Syria bagi membebaskan Palestin" akan tetapi tidak pernah berlaku walaupun puluhan tahun lamanya.

"(Syria) tidak pernah melepaskan walau sebutir peluru ke atas Israel, sedang mereka mendakwa bahawa melakukan penentangan ke atas Zionis lantas mereka mentertawakan Arab dan orang Islam (akibat berita palsu ini)", ujar beliau.

Dr.Qardhawi turut mendedahkan bagaimana Basyar Asad meminta beliau untuk menyokongnya dan memperli Basyar.

"Apa itu Basyar dan apa itu Assad? Tidaklah dia melainkan seorang lelaki yang jahat, memusuhi rakyatnya sendiri semenjak hari pertama revolusi. Dia pernah meminta saya untuk menyokong pendirian rejimnya, dia menyatakannya melalui Ketua Biro Politik HAMAS saudara Khalid Mash'al akan tetapi Mash'al menolak maka tersungkur Mash'al di pandangan Asad yang zalim ini."

Beliau juga melabelkan Iran, Hizbullah dan Russia sebagai "musuh umat Islam" selain Parti Lubnan yang turut mengumumkan penyertaan mereka dalam peperangan di Syria.

Beliau menutup khutbah dengan berkata, "Saya menyeru seluruh umat Islam di semua tempat untuk membantu saudara mereka. Tidak masuk akal jika kita membiarkan mereka sedang ribuan sedang berusaha untuk membunuh mereka. Jika saya mempunyai kemampuan nescaya saya akan pergi memerangi bagi mempertahankan mereka (orang awam Syria). Sesiapa yang mempunyai kepakaran dan kebolehan dalam berperang maka hendaklah menggunakannya untuk berperang di sana."

Artikel lain:
Gambar2 Eksklusif Makam Nabi saw"

Wanita kita perlu dilatih guna tandas masjid untuk tukar lampin bayi
Posted on Monday, June 03 @ 06:11:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: rozmal

"Masih ramai wanita kita, perempuan Melayu tidak tahu adab-adab menggunakan tandas masjid, tandas awam untuk menukar lampin anak mereka. Saya sendiri pernah melihat lampin-lampin bayi yang telah digunakan dibuang di atas lantai tandas, atas singki tandas apabila melakukan gotong royong di surau.

Oleh itu perlulah diadakan satu program menyeluruh, satu program holistik, yang disokong oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, JAKIM, TV3 dan Utusan Malaysia untuk mendidik wanita Islam, terutamanya wanita Melayu yang menggunakan tandas masjid atau tandas awam agar tidak membuang lampin bayi mereka atau lampin mereka sendiri merata-rata.

Tidak semua masjid dan surau yang ada kakitangan sepenuh masa 24 jam seperti di R & R untuk melakukan kerja pembersihan tandas.

Oleh itu kepada para suami sentiasa bawalah plastik sampah atau plastik terpakai dalam kereta, pesan pada isteri apabila membuang lampin bayi atau lampin mereka sendiri masukkan dalam plastik ini. Kalau tiada tong sampah dalam tandas, pergi cari di luar tandas pasti ada tong sampah.

Pada 1 Jun 2013 dalam perjalanan dari Seremban ke Kuala Terengganu, kami singgah di sebuah masjid tepi pantai di jalan utama Kemaman ke Kuala Terengganu. Isteri saya merungut-rungut kerana lampin bayi dibiarkan bersepah di tandas perempuan masjid tersebut.

Kita bincang pasal Negara Islam, Islam Hadhari, Konsep Wasatiyyah dan macam-macam lagi tapi wanita Islam kita, terutama wanita Melayu masih ada yang tidak tahu adab-adab menggunakan tandas awam, terutamanya tandas masjid."
 Mak ooii, betul ker tak ni, UMNO fail lebih 50 petisyen?
Posted on Sunday, June 02 @ 20:31:57 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: senik

"Assalamaualaikum,,,

Dengar cerita UMNO akan failkan lebih 50 kerusi Parlimen dan DUN, atas sebab apa kalau bukan penipuan dan kelemahan SPR! Maknanya kalau PR mendakwa PRU 13 tidak bersih, maka ianya disahkan oleh petisyen BN.Jadi macam mana keputusan PRU itu hendak diterima sedangkan BN sendiri tidak yakin dengan SPR?

Tindakan BN menghantar petiseyen dan sekiranya petisyen mereka diterima dengan alasan penipuan atau kelemahan pengundian akan mencalar reputasi dan intergriti SPR.Patutlah BN mahu rakyat terima keputusan dan membuat bantahan mengikut saluran yang ditentukan.

Jadi perhimpunan black out 505 tidak patut diadakan, itu barangkali mesej yang hendak BN sampaikan menerusi petisyen mereka, tetapi apa yang berlaku di hari mengundi tidak dapat diubah dengan apa cara sekalipun.

Kejadian kejadian selepas PRU 13 menunjukkan tiada perlunya petisyen BN di hantar kerana kerusi yang mereka tewas disebabkan tidak mampu mengatasi undi rakyat dengan menipu.Itu fakta yang tidak dapat dinafikan sedangkan bagi kerusi yang mereka menang, banyak dimenangi secara penipuan walaupun ada kerusi yang tidak dipetisyenkan oleh PR.

Itulah bezanya petisyen BN dan PR.Walaupun BN cuba membuktkan adanya penipuan di kerusi yang mereka tewas, penipuan itu dilakukan untuk menambah undi kepada mereka seperti yang berlaku di Port Klang, di Lembah Pantai di Serdang dan banyak tempat lagi.

Bagi kerusi Pekan dan DUN Kijal pula umpamanya walaupun tiada petisyen oleh PR tetapi penipuan besar besaran berlaku di sana.Tiada halangan lagi, semua yang ada boleh nampak dengan jelas.

Persoalannya kenapa BN hantar petisyen? Apakah sudah ada perjanjian antara mereka dan mahkamah untuk menterbalikkan keputusan bagi memberikan mereka kuasa 2/3 di Parlimen?

Petisyen BN amat meragukan dan menakutkan tetapi seandainya BN menang walaupun satu kerusi, SPR sudah sah tidak berwibawa lagi.Pengerusi dan anggota SPR perlu meletakkan jawatan!"

Tiada ulasan: