Khamis, 13 Jun 2013

ALTANTUYA TERUS MENGEJAR PEMBUNUHNYA...ALLAH TETAP MENGHUKUM PEMBUNUHNYA

Petisyen PRU13: Pakatan Rakyat 39, BN 21

Harakahdaily, 13 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Petisyen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang tempohnya berakhir semalam, menyaksikan sejumlah 60 petisyen difailkan sekaligus menjadi jumlah paling banyak dalam sejarah petisyen pilihan raya di negara ini.

Apa yang menarik, tindakan memfaikan petisyen yang biasanya hanya sinonim dengan pihak pembangkang, kali ini juga turut dikemukakan oleh BN.

Daripada jumlah keseluruhan 60 petisyen itu, 39 dikemukakan oleh Pakatan Rakyat manakala 21 lagi oleh BN.

Bagi Pakatan Rakyat, 39 petisyen tersebut adalah membabitkan 25 kerusi parlimen manakala 14 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Bagi BN pula, 21 kawasan yang terlibat adalah masing-masing enam parlimen dan 15 Dun.

Di Kedah, kawasan parlimen yang terbabit dengan petisyen adalah Merbok dan Kulim Bandar Baru yang dikemukakan oleh PKR, manakala tiada bagi kerusi Dun.

Di Kelantan perlimen terlibat adalah Ketereh yang dikemukakan oleh PAS, Machang (PKR), Bachok (BN), manakala bagi Dun pula, Kok Lanas (PAS), Selinsing (PAS), Ayer Lanas (PAS), Jelawat (BN), Mengkebang (BN), Gaal (BN) dan Manek Urai (BN).

Di Terengganu, tiada kerusi parlimen terlibat petisyen, tetapi kerusi Dun adalah Hulu Besut (PAS), Kuala Berang (PAS), Rantau Abang (BN) dan Teluk Pasu (BN).

Di Pahang juga tiada petisyen terlibat bagi kerusi parlimen, namun hanya satu bagi kerusi Dun iaitu Dun Cameron Highlands (DAP).

Bagi Pulau Pinang pula, parlimen terlibat adalah Balik Pulau (PKR) dan tiada petisyen bagi kerusi Dun.

Di Perak, parlimen terlibat adalah Tapah dan dua petisyen bagi Bagan Datok yang dikemukakan PKR, manakala bagi kerusi Dun adalah Selama, Rungkup, Manong, Pasir Panjang, Manjoi dan Lubok Merbau yang kesemuanya dikemukakan oleh PAS.

Bagi negeri Selangor, tiga kawasan parlimen terlibat iaitu Sabak Bernam (PKR), Sungai Besar (PAS), Kuala Selangor (PAS) manakala tiada petisyen bagi kawasan Dun.

Bagi Kuala Lumpur, parlimen terlibat adalah Setiawangsa (PKR), Titiwangsa (PAS), Lembah Pantai (BN) dan Parlimen Batu (BN).

Di Melaka, tiada petisyen yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat, manakala BN memfailkan dua petisyen iaitu bagi kerusi Parlimen Bukit Katil dan Dun Bukit Baru.

Bagi negeri Johor, parlimen terlibat adalah Pulai (PAS), Segamat (PKR), Ledang (PKR), Muar (PKR), Tebrau (PKR), Pasir Gudang (PKR), Labis (DAP), Batu Pahat (BN) manakala bagi Dun adalah Gambir (PAS), Mahkota (PAS), Nusajaya (PAS), Penggaram (BN), Parit Yani (BN), Stulang (BN) dan Puteri Wangsa (BN).

Di Sabah, parlimen terlibat adalah Kota Marudu (PKR), Beaufort (PKR) dan Pensiangan (PKR), manakala bagi Sarawak adalah parlimen Baram (PKR) dan Sarikei (BN).

Menurut Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, jika terdapat mana-mana pihak tidak berpuas hati dengan keputusan pemilihan pilihan raya umum lalu, mereka boleh mengemukakan petisyen pilihan raya kepada Mahkamah Tinggi yang mempunyai bidang kuasa di tempat pilihan raya itu diadakan.

Seksyen 38 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5) pula memperuntuk tiap-tiap petisyen pilihan raya hendaklah dikemukakan dalam tempoh 21 hari dari tarikh keputusan dan penyata pengundian disiarkan dalam warta.

Tempoh 21 hari itu dianggap bermula pada 23 Mei lalu dan berakhir semalam.

Kes dakwat cukup untuk pemimpin SPR letak jawatan

Abdul Aziz Mustapha, 13 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Pemimpin-pemimpin Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sepatutnya meletakkan jawatan jika mereka bermaruah hanya kerana satu kes sahaja iaitu dakwat kekal yang tidak kekal, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.


(Dua pemimpin utama SPR yang didesak meletak jawatan tetapi menolaknya)

"Ketika semakin kuat keyakinan rakyat bahawa pilihan raya umum yang lepas dicemari penipuan, pemimpin-pemimpin SPR sepatutnya meletakkan jawatan jika mereka bermaruah," kata beliau ketika mempertikaikan sikap Pengerusi SPR yang berkeras bahawa pemimpin-pemimpin suruhanjaya itu tidak akan meletak jawatan hanya kerana didesak oleh pihak yang tidak berpuas hati dengan proses pilihan raya umum ke-13 baru-baru ini.

Amat malang, kata Salahuddin, apabila pemimpin-pemimpin SPR itu bukan sahaja enggan mengambil tindakan bermaruah dan meletak jawatan, malah mereka memilih untuk menyerang rakyat yang tidak dapat menerima pilihan raya 5 Mei lalu sebagai pilihan raya yang adil dan bersih.

Beliau berkata, keyakinan rakyat bahawa pilihan raya tersebut sebagai pilihan raya penuh penipuan bukan dibuat berdasarkan imaginasi mereka malah berdasarkan begitu banyak laporan polis yang dibuat serta pelbagai pendedahan demi pendedahan yang tidak dijawab dengan meyakinkan oleh SPR.

"Ambil contoh yang paling mudah, iaitu isu kandungan bahan kimia dalam dakwat yang didakwa kekal yang mengakibatkan pertelagahan antara SPR dengan Menteri Kesihatan

"Apa yang berlaku itu menyebabkan rakyat semakin yakin bahawa pilihan raya umum lalu penuh dengan penipuan," kata Salahuddin (gambar).

Beliau berkata, dalam pertelagahan itu, rakyat sudah pun melihat pemimpin-pemimpin SPR tidak lagi bermaruah apabila Menteri Kesihatan, Datuk Dr S Subramaniam sendiri enggan mengakui pihaknya mengeluarkan laporan keselamatan yang memberi amaran mengenai risiko kesihatan yang timbul daripada kandungan lebih satu peratus argentum nitrat dalam dakwat yang didakwa kekal itu.

"Kalau menteri dari Barisan Nasional (BN) sendiri memberikan kenyataan yang menyebabkan SPR dilihat berbohong dan menipu, bagaimana rakyat hendak mempercayai pilihan raya lepas bersih dari penipuan dan ketidakadilan?" beliau mempersoalkan.

Subramaniam berkata, kementeriannya tidak pernah menyediakan sebarang laporan kesihatan berhubung dakwat kekal dan SPR juga tidak pernah meminta Kementerian Kesihatan berbuat demikian.

Memburukkan lagi keadaan, kata Salahuddin, apabila SPR membisu seribu bahasa setelah Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menuntut Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengemukakan surat yang didakwa dihantar oleh Kementerian Kesihatan itu.

Aziz sebelum itu mendakwa Kementerian Kesihatan mengeluarkan laporan keselamatan mengenai dakwat kekal.
Dtk Bandar: Terimalah realiti Pdg Merbok dah ditempah
 
Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib menolak dakwaan PKR bahawa Majlis Olimpik Malaysia (MOM) tidak menggunakan Padang Merbok pada 22 Jun ini kerana mereka menempah Dataran Merdeka untuk digunakan pada tarikh itu.

Menurutnya, beliau menerima surat MOM pada Disember lalu yang memohon untuk menggunakan Padang Merbok pada 23 Jun ini, dan MOM memerlukan padang itu bermula dari 22 Jun persiapan acara mereka.

NONE"Mereka perlu terima realiti bahawa padang itu telah ditempah.

"Saya ada surat permohonan pada Disember tahun lepas dari Majlis Olimpik Malaysia untuk menggunakan padang bagi menjalankan aktiviti mereka.

"Saya pun dah keluarkan surat (kelulusan). Saya tak tahu macam mana dikatakan acara hendak diadakan di Dataran Merdeka sedangkan surat jelas kata Padang Merbok," katanya pada sidang media petang ini.

Tambahnya lagi, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur juga telah meluluskan permohonan penggunaan Padang Merbok kepada MOM.

"Surat kelulusan yang kita bagi (kepada Majlis Olimpik) untuk (guna) Padang Merbok," katanya pada sidang media selepas majlis perasmian dan pelancaran Pusat Menunggang Kuda bagi Orang Kelainan Upaya Kuala Lumpur, petang tadi.

Pengarah Strategi PKR Rafizi Rafizi sebelum ini berkata, semakannya di laman web berkaitan mendapati Padang Merbok tidak terlibat untuk acara larian seperti didakwa.
PKR: Penafian Volkswagen, Peugeot malukan BN
3:40PM Jun 13 2013  
Penafian beberapa syarikat pengeluar kereta bahawa mereka menurunkan harga kereta, sebagai sebahagian memenuhi janji pilihan raya BN, dilihat memalukan parti itu, kata Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad.

NONEMenurut Nik Nazmi (kanan) lagi, ia sekali gus mendedahkan betapa terdesaknya parti pemerintah dalam berhadapan dengan kempen turunkan harga kereta oleh Pakatan Rakyat.

"Episod memalukan ini mendedahkan betapa terdesaknya Umno-BN dalam berhadapan dengan kempen #TurunkanHargaKereta Pakatan," kata Nik Nazmi dalam kenyataannya hari ini.

Pada 10 Jun lalu, akhbar Umno Utusan Malaysia melaporkan, kerajaan memenuhi janji menurunkan harga kereta secara berperingkat apabila lima syarikat pengeluar kereta mengumumkan penurunan harga 10 model kereta keluaran mereka.

NONEHarian itu juga melaporkan, penurunan antara RM449 hingga RM12,775 (dari 0.7 hingga 11 peratus) dalam tempoh Januari hingga Mei tahun ini membabitkan kereta keluaran Peugeot, Proton, Perodua, Volkswagen dan Honda.

Penurunan fasa pertama harga kenderaan itu merupakan sebahagian daripada pelan kerajaan menurunkan secara berperingkat harga kereta sebanyak 20 hingga 30 peratus sehingga 2007.

Bagaimanapun, Volkswagen dan Peugeot Malaysia di Facebook masing-masing, menjawab soalan pelayar Internet, menafikan perkara itu.

Volkswagen Malaysia menjelaskan, harga modelnya Golf tidak diturunkan dari RM169,888 kepada RM157,888, sebaliknya memang dilancarkan dengan harga RM157,888.

Manakala Peugeot pula berkata, mereka tidak dirujuk dan tiada kaitan dengan artikel itu. Menurut pengeluar kereta Perancis itu juga, harga yang ditunjukkan 308 Turbo pra- facelift dan 308 VTi sebenarnya merupakan dua varian berbeza dari Peugeot 308.

"Setakat pengetahuan kami, tiada dasar berhubung sebarang harga baru," jelas Peugeot Malaysia di Facebook lagi.
Proton tawar harga rendah mampu milik Sabtu ini
 
Proton akan menawarkan kepada rakyat Malaysia Sabtu ini, satu varian kereta keluarannya yang akan dijual dengan harga lebih rendah dan mampu dimiliki oleh semua rakyat Malaysia.
  
Pengerusi Eksekutif Proton Tan Sri Mohd Khamil Jamil berkata pembeli dapat menjimatkan lebih daripada 10 peratus harga untuk kereta varian itu, yang akan dilancarkan jualannya di bilik pameran Proton di Mutiara, Damansara.
  
"Proton menawarkan harga yang lebih rendah, bukan harga yang lebih murah, kepada para pembeli, tanpa sebarang kompromi terhadap aspek kualiti, malah aspek keselamatannya dipertingkatkan lagi," katanya kepada wartawan Malaysia di acara pelancaran kereta Proton Preve di Hotel Indonesia Kempinski di Jakarta.
  
Pelancaran itu dilakukan oleh Duta Besar Malaysia ke Indonesia Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan.
  
Mohd Khamil bagaimanapun enggan memberitahu jenis kereta yang akan ditawarkan itu dan meminta rakyat Malaysia menunggu pelancaran jualannyanya Sabtu ini.
  
Pengerusi Eksekutif Proton itu berkata langkah menawarkan harga rendah untuk kereta Proton adalah selaras dengan langkah kerajaan Malaysia untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat-peringkat.
  
Mengenai penjualan Proton Preve di Indonesia, Mohd Khamil berkata syarikat itu yakin dapat menjual kereta itu dengan sasaran 200 ke 220 unit setahun, untuk eksekutif muda yang berhasrat menukar kereta baharu untuk gaya hidup baru.

Keyakinan itu disandarkan kepada strategi pemasaran tempatan termasuk jaminan pembelian balik selama tiga tahun kepada para pembeli dari Indonesia.
  
"Preve diciptakan dengan aspek keselamatan, prestasi, keselesaan, rangka berkualiti, teknologi, reka bentuk keseluruhan dan kemudahan. Ia menetapkan standard untuk generasi baru kereta Proton," katanya.
  
Proton menyasar menjual 2,500 unit kereta untuk semua model keluarannya untuk pasaran Indonesia pada tahun ini.
  
Proton Preve sebelum ini telah dipasarkan di Australia, Thailand and Brunei dan langkah proton untuk memasarkan model-model kereta keluarannya di luar negara merupakan sebahagian daripada langkah membina jenamanya yang kukuh kepada para pembeli kereta.
  
Mohd Khamil berkata, di Indonesia Proton Preve akan dijual dengan harga Rp285 juta seunit (kira-kira RM89,000).
  
Harga yang ditawarkan itu adalah 16 peratus lebih rendah daripada kereta kelas yang sama dari jenama lain, namun kualiti dan teknologi Preve adalah lebih baik atau sekurang-kurangnya setanding dengan mereka, katanya.

- Bernama
Isu Altantuya: Jawapan menteri tiada makna, kata MP
 
Anggota Parlimen Subang R Sivarasa berkata, kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Rohani Abdul Karim bahawa kes kematian warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu sudah "ditangani" tidak memberi sebarang makna.

Bekas naib presiden PKR itu berkata, ini kerana kes itu masih berjalan dan pembunuh sebenar bagi kes itu masih lagi belum diketahui hingga hari ini.

NONE"Bila Rohani kata bahawa kes pembunuhan Altantuya telah diselesaikan, bagi saya perkataan itu tidak memberi apa-apa makna bagi majoriti rakyat Malaysia kerana keadilan masih belum dicapai dalam kes ini.

"Saya harap ini satu peringatan pada kerajaan Umno/BN supaya fikir lebih mendalam tentang hal ini. Mereka perlu faham ini boleh ditangguhkan tapi tak boleh lari dari isu.

"Satu hari nanti akan ada keadilan untuk Altantuya," katanya dalam sidang media ketika membuat lawatan ke rumah balu penyiasat persendirian, P Balasubramaniam.

Sivarasa berkata demikian bagi mengulas kenyataan Rohani Selasa lalu yang mengatakan bahawa kes Altantuya telah ditangani.

Rohani yang enggan mengulas ketika ditanya mengenai kes tersebut juga berkata, beliau tidak menerima apa-apa memorandum dari delegasi Mongolia ketika persidangan kemuncak wanita global 7 Jun lalu yang menuntut jawapan berhubung kematian Altantuya.
K'jaan S'gor sumbang RM10,000 pada balu PI Bala
 
Kerajaan Selangor hari ini memberi sumbangan RM10,000 kepada balu penyiasat persendirian P Balasubramaniam, A Santamilselvi, 46, bagi meringankan perbelanjaan selepas kematian suaminya pada 15 Mac lalu.

Exco Kebajikan dan Hal Ehwal Wanita Rodziah Ismail berkata kerajaan Selangor juga berjanji akan membantu Santamilselvi menyekolahkan tiga anaknya yang berumur 11 hingga 16 tahun yang sudah dua bulan tidak bersekolah sejak tiba di Malaysia dari India sejak Mac lalu.

NONESelain itu, Rodziah juga berkata pihaknya turut akan membantu menyediakan tempat dan modal kepada balu mendiang untuk membuka kedai makan.

"(Ini) sumbangan RM10,000 dari kerajaan Selangor. Kita akan buat apa yang perlu, yang boleh membantu ringankan beban balu mendiang seperti (memberikan) skim-skim yang disediakan oleh kerajaan Selangor.

"Memandangkan keluarga mendiang dah duduk di India selama lima tahun dan tak dapat mengikuti pendidikan di sini, kita akan sediakan alternatif yang terbaik untuk anak-anak Bala.

NONE"Selain sumbangan, kita juga akan pastikan beliau akan dapat pendapatan bulanan berterusan. Dan kita akan bantu untuk bincang dengan pihak berkuasa tempatan tentang modal dan tempat untuk bantuan memulakan perniagaan," katanya.

Rodziah yang juga ADUN Batu Tiga berkata demikian dalam sidang media ketika membuat lawatan ke rumah balu mendiang Bala di Rawang hari ini.

Turut hadir dalam lawatan tersebut, Ahli Parlimen Subang R Sivarasa dan ADUN Rawang Gan Pei Nei.

Pada 15 Mac lalu, Bala meninggal dunia selepas disahkan akibat serangan jantung.
Beliau memainkan peranan dalam dua akuan bersumpah berhubung kes pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu - yang dikaitkan dengan pemimpin tertinggi politik.

Kematian Bala secara tiba-tiba itu mengejutkan banyak pihak kerana beliau pada ketika itu baru sahaja pulang dari India.

Sementara itu, Selvi yang kini tidak bekerja selepas pulang dari India tidak dapat menahan sebak ketika diminta mengulas bantuan yang diberikan kerajaan Selangor itu.

"Saya ucapkan terima kasih pada kerajaan Selangor," katanya yang kemudiannya mengalirkan air mata dan ditenangkan oleh Rodziah.
Kecekapan polis temui semula kereta dicuri 12 tahun lalu
 
Kecekapan anggota polis yang bertugas di pos kawalan sempadan di Wang Kelian di Padang Besar berjaya menyelesaikan kes kecurian sebuah kereta yang dilapor hilang 12 tahun lalu di Kuala Lumpur.
  
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri Supt Tengku Mohd Zailan Tengku Ahmad berkata anggota berkenaan mengesan kereta jenis Proton Waja itu ketika kenderaan terbabit memasuki negara ini pada pukul 1.15 petang.
  
Polis turut menahan sepasang suami isteri warga Thailand berusia 46 dan 41 tahun bagi membantu siasatan kes, katanya pada sidang media di Padang Besar hari ini.
  
Menurut Tengku Mohd Zailan, kereta itu dilapor hilang pada 21 Disember 2001, tiga bulan selepas dibeli oleh pemiliknya di Kuala Lumpur.
  
Siasatan awal mendapati kereta itu dicuri dan dibawa ke Thailand sebelum dibeli pasangan suami isteri dari wilayah Pattani berkenaan untuk kegunaan keluarga.
  
Mereka juga mempunyai dokumen pemilikan kenderaan yang dikeluarkan negara Thailand dan tidak tahu kereta itu dicuri, katanya.
  
Menurutnya kes itu akan diserah kepada polis daerah Brickfields di ibunegara untuk siasatan lanjut.
   
'Kes tukar agama tunjukkan kabinet tiada taring'
3:05PM Jun 13 2013  
Majlis antara agama mengkritik kabinet yang disifatkan "tiada taring", ekoran tindakan penjawat awam terus menentang keputusan yang melarang ibu bapa daripada menukar agama anak secara senyap-senyap.

Majlis Perundingan Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) dalam kenyatannya menyoal, adakah keputusan kabinet pada 2009 hanya dibuat untuk jangka masa pendek bagi menenangkan rakyat bukan Islam kerana berlaku banyak kes ketidakadilan.

"Adakah penjawat awam boleh melakukan perkara sama dengan arahan perdana menteri dan kabinetnya," soal MCCBCHST lagi dalam kenyataannya hari ini.

Badan itu mengulas kebanyakan kes wanita di Negeri Sembilan mendapati dua anaknya diislamkan oleh suaminya (yang telah berpisah dengannya) tanpa kebenarannya.- Bernama
DAP: Mungkin hanya tarikh Utusan saja yang betul
 
Utusan Malaysia sekali lagi menerima kritikan keras daripada kerajaan Pulau Pinang kerana didakwa "berbohong" berhubung penurunan harga kereta sebagai sebahagian langkah memenuhi janji pilihan raya BN.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Akhbar milik Umno hari ini berkata, kandungan harian itu tidak boleh dipercayai.

NONE"Utusan berbohong apabila berkata kerajaan persekutuan memenuhi janji pilihan raya dengan menyediakan harga kereta lebih murah." kata Lim dalam sidang media hari ini.

"Tetapi syarikat kereta akhirnya tampil menyangkal laporan itu," katanya, merujuk kepada penafian Volkswagen dan Peugeot Malaysia di laman Facebook masing-masing.

"Ini sesuatu yang serius dan pihak berkuasa patut bertindak terhadap Utusan. Nampaknya kita tidak boleh percaya apa pun yang ditulisnya, barangkali yang boleh dipercayai hanya tarikh akhbar itu," sindirnya.

Pada 10 Jun lalu, Utusan melaporkan, kerajaan memenuhi janji menurunkan harga kereta secara berperingkat apabila lima syarikat pengeluar kereta mengumumkan penurunan harga 10 model kereta keluaran mereka.

NONEHarian itu juga melaporkan, penurunan antara RM449 hingga RM12,775 (dari 0.7 hingga 11 peratus) dalam tempoh Januari hingga Mei tahun ini membabitkan kereta keluaran Peugeot, Proton, Perodua, Volkswagen dan Honda.

Penurunan fasa pertama harga kenderaan itu merupakan sebahagian daripada pelan kerajaan menurunkan secara berperingkat harga kereta sebanyak 20 hingga 30 peratus sehingga 2007.

Volkswagen Malaysia menjelaskan, harga modelnya Golf tidak diturunkan dari RM169,888 kepada RM157,888, sebaliknya memang dilancarkan dengan harga RM157,888.

Manakala Peugeot pula berkata, mereka tidak dirujuk dan tiada kaitan dengan artikel itu. Menurut pengeluar kereta Perancis itu juga, harga yang ditunjukkan 308 Turbo pra- facelift dan 308 VTi sebenarnya merupakan dua varian berbeza dari Peugeot 308.

"Setakat pengetahuan kami, tiada dasar berhubung sebarang harga baru," jelas Peugeot Malaysia di Facebook lagi.
Petisyen p'raya: Sri Ram wakili Pakatan Perak
 
Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram akan mewakili Pakatan Rakyat Perak dalam petisyen pilihan raya yang telah difailkan di mahkamah.

gopal sri ramSri Ram, 69. bersara daripada mahkamah tertinggi itu pada bulan Februari 2010.

Sri Ram adalah seorang peguam yang kemudiannya menjadi orang pertama dilantik terus sebagai hakim Mahkamah Rayuan, dan kemudian dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan pada tahun 2009.

Seorang lagi yang memecahkan rekod itu ialah bekas Ketua Hakim Negara (CJ) TUn Zaki Azmi, yang terus dilantik menjadi hakim Mahkamah Persekutuan, dan kemudian menjadi CJ.

Nama Sri Ram dicatat dalam beberapa permohonan petisyen Pakatan Perak, dan beliau dijangka hadir di mahkamah.

NONEAhli Jawatankuasa PAS pusat, Mohd Hanipa Maidin (kanan) - yang
merupakan salah seorang penasihat undang-undang parti itu - mengesahkan kepada Malaysiakini bahawa Sri Ram adalah salah seorang peguam kanan yang akan mewakili parti itu dalam tiga kes di Perak.

"Semuanya, terdapat enam petisyen pilihan raya yang difailkan di Perak - semuanya melibatkan kerusi DUN negeri.

"Tiga daripadanya dikendalikan oleh pasukan peguam parti itu dan tiga lagi dikendalikan peguam sukarela yang termasuk Gopal  (Sri Ram)," kata Hanipa yang juga Ahli Parlimen Sepang.

PAS telah memfailkan enam petisyen pilihan raya di Perak, iaitu Pasir Panjang, Manjoi, Lubuk Merbau, Rungkup, Selama dan Manong.

Sementara itu, PKR telah memfailkan satu petisyen yang melibatkan kerusi Parlimen Tapah.

Petisyen pilihan raya Pakatan Perak dilihat sebagai penting, kerana jika Pakatan berjaya, ia boleh menukar kerajaan negeri.

BN memenangi 31 kerusi negeri, manakala Pakatan mempunyai 28 kerusi. Perubahan keputusan dua daripada enam kes petisyen tersebut akan membawa kepada perubahan kerajaan negeri.
Soi Lek selar Donald yang 'pelupa'
5:43PM Jun 13 2013  
Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek hari ini berkata, naib presidennya Datuk Donald Lim nampaknya lupa bahawa beliau pernah menyokong keputusan parti untuk menolak lantikan ke jawatan kerajaan.

Dalam kenyataannya yang bernada keras hari ini, Chua berkata, Lim menjadi hadir pada mesyuarat agung tahunan (AGM) dan mesyuarat jawatankuasa pusat yang merestui keputusan itu.

"Untuk rekod, Lim hadir kesemua mesyuarat yang disebut walaupun beliau selalu lambat dan pulang awal sebelum mesyuarat tamat," katanya.

Chua mencadangkan bahawa Lim mungkin "lupa" bahawa beliau antara terlibat ketika resolusi menolak semua jawatan kerajaan itu diluluskan.

"Jika ada keperluan, saya boleh dengan tanpa teragak-agak menyiarkan kesemua minit mesyuarat berkaitan, jadi dia boleh mengimbau kembali apa yang berlaku semasa mesyuarat itu," katanya.

Tiada ulasan: