Rabu, 11 April 2012

HUKUM DI DUNIA BOLEH LEPAS DENGAN KUASA.......HUKUM ALLAH MEMANG TAK BOLEH LEPAS

Altantuya tunjuk gambar Najib sebelum mati, dakwa ayahnya

Harakahdaily, 10 Apr 2012


(Setev [kiri sekali] dalam sidang media di pejabat Suaram hari ini)

KUALA LUMPUR, 10 April: Bapa kepada Altantuya Shariibuu, gadis Monggolia yang mati dibunuh dengan kejam di Malaysia, Setev Shariibuu memberitahu, anaknya menunjukkan sekeping gambar sebelum pergi ke Kuala Lumpur menjelang pembunuhannya.

Di dalam gambar itu terdapat tiga orang iaitu Datuk Seri Najib Razak, Abdul Razak Baginda dan anak beliau, Altantuya.

Semasa menunjukkan gambar itu, anaknya memberitahu, dia akan pergi mencari orang-orang ini.

Setev berkata demikian dalam sidang media yang diadakan  di pejabat Suaram hari ini.

Suaram adalah NGO yang sedang berusaha untuk membongkar skandal pembelian kapal selam Scorpean di mahkamah Paris, Perancis.

Altantuya dipercayai terlibat dalam pembelian kapal ini sebagai penterjemah. Beliau dikatakan mati dibunuh dengan kejam di hutan dekat Puncak Alam, Selangor.

Dua pembunuhnya iaitu pegawai polis yang bertugas menjaga keselamatan Perdana Menteri telah dijatuhkan hukuman mati.

Mahkamah Perancis baru-baru ini bersetuju membincangkan perkara itu di mahkamah terbuka.

"Semasa kali terakhir sebelum anak saya dibunuh, dia telah tunjuk kepada saya satu gambar.

"Dalam gambar itu ada Najib, Razak Baginda dan anak saya," cerita Setev dalam sidang medianya hari ini.

Namun, gambar itu tidak ada lagi dalam simpanan beliau.

"Jika saya tahu apa-apa akan berlaku, sudah tentu saya akan simpan gambar itu," kata Setev dalam sidang medianya.

Ketika itu, kata Setev, anaknya memberitahu, dia mahu jumpa orang-orang yang terdapat dalam gambar itu.

Setev Shaariibuu semalam bersua muka dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Parlimen, tetapi gagal berhubung dengannya.

Shaariibuu, yang berada di Malaysia bersama dua pegawai kerajaan Mongolia untuk lawatan tiga hari berkata, beliau melihat Najib ketika menunggu lif di lobi Parlimen.

"Pada satu ketika, pintu lif itu terbuka dan Najib bersama beberapa lagi dalamnya, tetapi beliau tidak keluar dan saya tidak dapat hendak bersalam pun," katanya kepada Malaysiakini melalui penterjemah.

Shaariibuu berkata, ini kali kedua beliau datang untuk menemui Najib selepas cubaan pertama pada 2007.

Shaariibuu hadir ke Parlimen untuk mengadakan sidang akhbar bersama anggota parlimen Pakatan Rakyat bagi menyatakan kekecewaannya terhadap saman sivilnya masih belum bermula walaupun dua anggota polis yang dituduh membunuh Altantuya sudah didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman gantung.

KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK TONTON VIDEO SIDANG MEDIA DR SETEV SHARIIBUU

 

Peneroka Felda tinggal sehelai sepinggang – Ku Li

M Faqih, 11 Apr 2012
KOTA BHARU, 11 April: Kebimbangan banyak pihak terhadap aset milik peneroka tergadai apabila Felda disenaraikan di Bursa Saham Malaysia dianggap ada asasnya apabila pasaran saham dimanipulasikan.

Bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, sudah menjadi kelaziman di mana ada sindiket mempengaruhi turun naik harga saham di pasaran semasa bagi mendapat keuntungan segera.

Katanya, sindiket berkemampuan untuk mempengaruhi harga di pasaran sama ada turun atau naik.

“Kita bimbang peneroka akan terpengaruh dengan permainan mereka. Ketika harga saham rendah tentunya ramai peneroka berminat membelinya dengan jumlah yang banyak sehingga ada yang membuat pinjaman di bank.

“Mereka berbuat demikian dengan andaian akan mendapat keuntungan berganda apabila harga saham meningkat. Namun kita kena ingat harga saham tidak kekal tinggi selama-lamanya.

“Dan apabila harga saham jatuh peneroka yang membeli saham dengan banyak tidak mampu membuat apa-apa lagi. Ketika itu mereka akan hanya tinggal sehelai sepinggang sahaja,” katanya Bicara UT6 bertajuk Perjuangan dan Amanah di KTC malam tadi.

Sebelum ini kerajaan menjanjikan durian runtuh dengan penyenaraian Felda Global Ventures Hondings (FGVH) di Bursa Saham Malaysia. Usaha Felda mahu mendapat mandat daripada peneroka terhadap penyenaraian itu gagal apabila ada peneroka membuat injuksi di mahkamah.

Namun kerajaan BN tetap berusaha memastikan FGVH dapat disenaraikan dengan jaminan tanpa membabitkan tanah milik peneroka.

Bagaimanapun Tengku Razaleigh yang juga anggota parlimen Gua Musang berkata, biar pun kerajaan mendakwa tanah milik peneroka tidak terbabit, namun aset-aset lain milik Felda terlibat dengan penyenaraian itu.

Antaranya tanah-tanah Felda yang tidak menempatkan peneroka, kilang-kilang sawit dan banyak lagi.

“Biar pun kerajaan menjelaskan tanpa melibatkan tanah milik peneroka, namun aset lain juga ada kaitan secara langsung dengan peneroka.

“Saya khuatir dan tidak tahu bagaimana kerajaan mahu mengawal manipulasi pasaran saham dan akhirnya peneroka yang akan rugi,” ujarnya.

Ku Li nyata sokongan perhimpunan Bersih 3.0

Aslani M, 11 Apr 2012
KOTA BHARU, 11 April: Veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah dan bekas Ketua Pemuda Umno Kelantan, Dr Zayadi Awang Noh secara terbuka menyatakan sokongan terhadap perhimpunan Bersih 3.0 bagi memastikan pilihan raya lebih adil dan telus.

“Kita mahu peranan media lebih adil dan bebas. Begitu juga dengan penggunaan jentera dan kakitangan kerajaan ketika pilihan raya tidak boleh disalahgunakan. Kita mahu pilihan raya benar-benar adil dan bebas.

“Malah ia selaras dengan tuntutan Angkatan Amanah Merdeka. Jadi saya serah kepada ahli-ahli Amanah untuk hadir pada perhimpunan tersebut pada 28 April ini,” kata Tengku Razaleigh menjawab soalan penonton pada Bicara UT6 – PRU-13 Perjuangan dan Amanah di Kelantan Trade Centre malam tadi.

Program itu anjuran bersama www.uttv.biz turut diadakan pelancaran Amanah peringkat negeri Kelantan. Dr Zayadi dilantik sebagai pengerusi Amanah Kelantan.

Bekas veteran Umno Ketereh, Sabri Shafei bertindak sebagai moderator. Turut hadir veteran Umno, Datuk Mazlan Harun dan Tamrin Ghaffar. Dewan konvensyen penuh dengan gabungan antara penyokong Umno, PAS dan PKR. Malah ramai yang datang dari Gua Musang.

Perhimpunan Bersih 3.0 akan diadakan pada 28 April ini ekoran banyak pihak tidak berpuas hati terhadap tuntutan Bersih 2.0 tak diterima kerajaan sepenuhnya biar pun Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen diwujudkan bagi tujuan tersebut.

Seorang penonton tiba-tiba meneriakkan Tengku  hendak pergi ke.. Tengku Razaleigh menjawab itu terpulang kepada ambo hendak pergi atau tidak pada perhimpunan tersebut.

Program Biacara UT6 sendat dengan pelbagai isu menarik yang berlaku sekarang. Seorang anak muda mengajukan soalan agak panas dengan menanyakan bilakah Ku Li dan Dr Zayadi mahu meninggalkan Umno memandangkan parti itu didedah mereka sarat pelbagai penyelewengan.

Dr Zayadi yang pernah dilucut jawatan sebagai Exco Umno Malaysia selepas penyingkiran Datuk Seri Anwar Ibrahim turut menyatakan sokongan padu terhadap usaha dilakukan Bersih 3.0.

“Siapa yang takut kepada Bersih bermakna dia itu kotor. Begitu juga kalau ada orang takut kepada Amanah dia itu khianat. Jadi tidak ada sebab untuk tidak menyokong Bersih 3.0,” ujarnya.

(Ikuti pendedahan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang).

Retorik Bersih 2.0 akan berulang

http://msomelayu.blogspot.com, 10 Apr 2012
Lewat tengah hari ini Menteri Keselamatan Dalam Negeri (KDN) Hishamuddin Hussin memberi gambaran himpunan Bersih 3.0 "duduk dan bantah" boleh diadakan. Katanya kerajaan tiada halangan untuk membenarkan dengan syarat tidak menganggu ketenteraman awam." Begitulah kira-kira kata-katanya dipetik.

Mendengar jaminan menteri itu ramai yang merasa lega. Saya sendiri yang dari semalam mencari-cari kasut Bersih 2.0- kasut yang dibeli khas untuk ke himpunan Bersih 2.0 lalu, petang membelek semula tong kasut dan membersihnya sebagai persiapan untuk hadir ke himpunan Duduk dan Bantah 28 April ini.

Kata-kata Hishamuddin itu memberi semangat. Saya percaya orang lain juga.
Dalam pada itu saya optimis jaminan Hishamuddin itu hanya omong kosong saja. Di awal-awal lagi Nazri Aziz sudah pun melepaskan bom tangan dengan mengatakan Dataran Merdeka bukan premis yang dihalalkan untuk diadakan himpunan.

Saya yakin jaminan Hishamuddin itu hanya retorika saja. Hendak tunjukkan KDN gentleman dan sedia memberi kebebasan. Semasa Bersih 2.0 dulu begitu juga Najib bukan main lagi kononnya bersikap jantan dengan sedia membenarkan stadium. Apa jadi selepas itu bukan saja pintu stadium dikunci dengan rantai sebesar betis gajah, para himpunan juga ditembak dengan asap dan dibelantan dengan belantan ada yang sampai pecah muka dan patah gigi.

Kata-kata Hishmuddin itu tidak memberi apa-apa kesan dan ia juga tidak boleh dipercayai.

Hishamuddin adalah adik beradik sepupu Najib. Kedua-duanya tidak ada wibawa dalam berkata-kata. Orang tidak gerun dan percaya apa yang diucapkan kerana ia longgar dan sering mungkir kepada kata-katanya sendiri.

Justeru begitu juga dengan larangan dari menghadiri himpunan itu tidak perlu digeruni. Saya percaya para peserta himpunan Bersih - Duduk dan Bantah telah pun bersiap sedia untuk datang beramai-ramai. Mereka juga sudah sedia menghadapi kemungkinan akan disekat dan dihalang polis.

Percaya dan yakinlah esok lusa Polis akan mula berkokok membuat andaian itu dan ini serta memberi berbagai alasan untuk mengagalkan himpunan berkenaan. Mungkin usaha Polis akan lebih fokus dan serius lagi berpandukan kepada kegagalan mereka membendung himpunan Bersih 2.0 lalu.

Kepada peserta himpunan sedia menanti dan sedialah berfikir mencari helah bagaimana untuk mengatasi segala itu. Andaian Polis menuruti kata-kata Hishamuddin hari ini, himpunan itu dibenarkan sama-sama kita menyaksikan lautan manusia di Kuala Lumpur pada 28 April nanti. [wm.kl.9:20 pm 10/04/12]

Pemuda PAS ucap tahniah kepada Agong

Harakahdaily, 10 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 10 April: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menjunjung kasih dan mengucapkan setinggi-tinggi tahniah Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Almu`tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu`adzam Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah di atas pertabalan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-14 pada 11 April, esok.

Naib ketuanya, Dr Raja Ahmad al-Hiss berkata, DPPM mengucapkan syukur di atas pelantikan DYMM Tuanku sebagai Yang di-Pertuan Agong buat kali kedua setelah menaiki takhta dari 21 September 1970 hingga 20 September 1975.

“Sesungguhnya prinsip keadilan, kesaksamaan dan perpaduan yang diterapkan oleh DYMM Paduka Tuanku akan lebih menyatukan rakyat di negara ini,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Berikut ialah kenyataan penuh DPPM.

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menjunjung kasih dan mengucapkan setinggi-tinggi tahniah Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Almu`tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu`adzam Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah di atas pertabalan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-14 pada hari Rabu, 11 April 2012.

DPPM mengucapkan syukur di atas pelantikan DYMM Tuanku sebagai Yang Di Pertuan Agong buat kali kedua setelah menaiki takhta YDP Agong dari 21 September 1970 hingga 20 September 1975.

Sesungguhnya prinsip keadilan, kesaksamaan dan perpaduan yang diterapkan oleh DYMM Paduka Tuanku akan lebih menyatukan rakyat di negara ini.

DPPM juga  menyanjung tinggi konsep Raja Perlembagaan yang diamalkan di negara ini sejak merdeka. Sebagai payung negara dan umat Islam di negara ini, menjadi harapan seluruh umat Islam agar DYMM Tuanku terus memayungi umat Islam dan memartabatkan agama Islam di negara ini.

DPPM berharap dengan pertabalan Tuanku  ini juga akan merancakkan lagi terhadap pemerkasaan perlaksanaan dan penguatkuasaan syariat dan hukum-hukum Islam  yang semakin subur dalam pemahaman rakyat jelata.

DPPM yakin hanya Islam lah penyelamat dan faktor penyatuan ummat dan rakyat tanpa mengira kaum dan agama.

Sejarah telah membuktikan sejak zaman kesultanan Melaka dahulu, Islam menjadi agama yang dihormati dan diterima apabila Sultan dan Rajanya menjadi penauang dan pelaksana baginya.

Akhirnya, DPPM mendoakan semoga DYMM Tuanku serta DYMM Raja Permaisuri Agong dipanjangkan usia, mendapat keberkatan hidup dan mentadbir negara dengan dilimpahi rahmat dan keberkatan.

Mengapa YTL Comms dapat projek 1Bestarinet?

Abdul Aziz Mustafa, 10 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 10 April: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) menuntut kerajaan menjelaskan mengapa YTL Communications Sdn Bhd (YTL Comms) dianugerahkan projek 1Bestarinet.

"Sejak tahun lalu lagi pasaran dan media telah mempertikaikan mengapa YTL Comms berada di hadapan dalam saingan untuk mendapatkan projek itu.

"Ia syarikat baru dan tidak ada rekod untuk diukur kualiti perkhidmatan dan kualiti rangkaiannya," kata beliau yang mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena dengan penanugerahan projek itu kepada syarikat yang pernah dihebohkan sebagai syarikat kroni Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu.

Mahfuz mempersoalkan, mengapa tidak dianugerahkan projek itu kepada Telekom Malaysia Berhad (TM).

"TM mempunyai infrastruktur talian kepada sekolah-sekolah tersebut.

"Jika TM yang menyediakan perkhidmatan itu, tentulah tidak semahal yang disediakan oleh pendatang baru baru dengan pengalaman kosong seperti YTL Comms yang tidak mempunyai sebarang infrastruktur ke sekolah-sekolah itu.

"Kalau tak mahu bagi kepada TM pun, bagilah kepada Celcom atau Timedotcom yang juga syarikat berkaitan kerajaan (GLC) seperti TM," katanya.

Beliau membangkitkan, pasaran sendiri dilaporkan mempersoalkan mengapa YTL Comms boleh mengetepikan pesaing lain yang lebih hebat dan berpengalaman dalam mendapatkan projek 1Bestarinet.

"Sedangkan kesemua yang bersaing dengan YTL Comms adalah gergasi-gergasi dalam bidang komunikasi dan mempunyai infrastruktur masing-masing," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Sukar difahami, katanya, mengapa syarikat-syarikat lain seperti TM, Timedotcom, Maxis dan Celcom yang ternyata merupakan gergasi dalam bidang telekomomunikasi tewas di tangan YTL Comms.

Mahfuz juga menuntut kerajaan menjelaskan apakah keistimewaan yang ada pada YTL Comms yang tidak ada pada pesaing-pesaingnya itu.

"YTL sudah pun dikecam sebagai lintah darat terutama dalam laman sosial kerana ia adalah salah satu penjana kuasa bebas (IPP) yang begitu dibenci oleh ramai rakyat negara ini," katanya.

Projek 1Bestarinet bernilai RM1.5 bilion itu akan akan menyediakan saluran internet dan pembelajaran maya kepada 9924 sekolah di seluruh Malaysia.

Tiada ulasan: